🔴 انفجار نرمی به نام تحریف
#تحریف از اقدامات نرم اما خطرناک برای به فراموشی سپردن تاریخ است. شخصیتهای بزرگ تاریخ همچون امام خمینی رحمةاللهعلیه برای مقابله با این حربه دشمن از همان ابتدا #توجه لازم و کافی را به کار گرفتند که مبادا تاریخ انقلاب اندکی مورد تحریف قرار گیرد.
بارها رژیم منحوس پهلوی با عملیات روانی سعی در ارائه تصویری غیرِواقعی از ایشان داشت که با عکس العمل تند و به جای ایشان مواجه شد.
🔸 نمونه آن را میتوان #واکنشهای_متعدد ایشان به سرمقاله دروغین روزنامه اطلاعات در 18فروردین 1343 یافت.
در قسمتی از این سرمقاله به این صورت آمده است:
چه جای خوشوقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم همگام در اجرای برنامه های انقلاب شاه و مردم شده است.
🔹 امام روی درک این واقعیت که اگر در برابر این دروغ سازان قرن نزند و آنان را رسوا نکند، جرات خواهند یافت و هر روز طبق اغراض، امیال و مقتضیات روز، به هر مقامی که خواستند تهمت میزنند و به نام او دروغ میسازند، امام بر آن شد که مشت آنان را باز کند.
🔹 بنا به گزارش ساواک :
ایشان وقتی این قسمت از روزنامه را خواندند با نهایت عصبانیت فریاد زدند که :« کجا روحانیون موافقت کرده اند؟ این چه مزخرافتی است که مسعودی مینویسد؟ » و چنان این جملات را ادا میکند که مجلس تحت تاثیر و سکوت قرار میگیرد. در همین موقع به شخصی به نام خزعلی دستور میدهد که چنین موضوعی را در روی منبر تکذیب کند. از قرار، نامبرده نیز در همان شب چنین عملی را انجام میدهد .
🔹 امام تا روز 20 فروردین از این سرمقاله مطلع نشده بودند و در نخستین سخنرانی خود در 21 فروردین این گونه سخن راندند: چند روز است آزاد شده ام، فرصت مطالعه روزنامه نداشتم. در زندان فراغت داشتم و مطالعه میکردم، تا اینکه روزنامه اطلاعات مورخ سه شنبه 18 فروردین 43 را به من دادند. من از آقایان گله دارم که چرا زودتر به من خبر ندادند...
جدا از حساسیت و تکذیبهای مکرر امام نسبت به تحریف سخنان انقلابیون، #نماینده ای به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاده و تاکید کرد که باید این دروغ در روزنامه اطلاعات #تکذیب شود. در غیر این صورت من ممکن است نظر خودم را درباره این روزنامه صریحا اعلام کنم...
🔴 این فقط یک نمونه از مقابله امام با تحریفاتِ انقلاب و انقلابیون بود که موارد آن در تاریخ نهضت بسیار است.
این روزها نیز سیره امام و تاریخ انقلاب از این تحریفات مصون نیست.
به گواهی خبرگانِ عرصه تاریخ نگاری کتاب #الف_لام_خمینی سرشار از #تحریفات_گوناگون نسبت به شخصیت این امام عزیز و تاریخ نهضت است.
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از بهانه
#تحریف امام و نهضت در کتاب آقای بهبودی صرفِ ادعا نیست.
میتوانید سرفصلهای آن را در تصویر مطالعه کرده و اگر علاقهمند به پیگیری بیشتر هستید، چهار مقاله مفصل از آقای سیدحمید روحانی با عنوان #الف_لام_تحریف در همین راستا نوشته شده که در نشریه ۱۵ خرداد به چاپ رسیده و نسخه الکترونیکی آن در حساب بنیاد تاریخپژوهی قم موجود است.
@bonyadtarikh
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
15 خرداد.mp3
7.76M
🎙صدای قیام
🔴 #قیام_قم؛ برش صوتی از کتاب «نهضت امام خمینی»؛ به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد
«خبر توقیف امام، برقآسا در سراسر قم پیچید و توفانی از خشم در میان تودههای مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت. مردم قم در حالیکه اشک میریختند و بر سر و سینه میزدند، رو به خانه امام نهادند و در مقابل خانه اجتماع کردند.
هنوز آفتاب 15خرداد سر از افق بر نیاورده بود که کوچه پر از جمعیت انبوهی پوشیده شد. مردم آشفته و خشمگین گاهی اشک میریختند و بر سر میزدند و زمانی همانند شیر میغریدند و علیه شاه و هیأت حاکمه شعار میدادند و اظهار تنفر و انزجار میکردند.
دیری نپایید که...»(نهضت امام خمینی ج1 ص517-515)
سالگرد قیام خونین 15 خرداد است. قیامی که به فرموده امام برای همیشه عزای عمومی اعلام شده است. خوانش دوباره این قیام تاریخی و ابعاد شگفتانگیز آن برای آشنایی با حقیقت قیام امام خمینی و ملت ایران بسیار مفید خواهد بود.
🎙#صدای_قیام را از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید.
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
پانزده خرداد نقطه عطفیست در تاریخ ما
برایش کاری نکردهایم
عزایی بود که جوشش داشت
آری گریهدار بود
آری مصیبت بود
لکن « ما ملت گریه سیاسی هستیم»
ایامالله را باید پاسداریم.
شعائر را باید تعظیم کنیم.
از آن الهام گرفته و راهشان را ادامه دهیم.
@bahanealiahmadimehr
15_khordad.pptx
2.19M
در حد توان
نه شایسته این قیام
و
نه آنگونه که #باید
بلکه
در حد #توان
پاورپوینتی آماده شد.
برای ارائه و معرفی مختصری از #قیام_پانزده_خرداد
میتوانید استفاده کنید.
به هر اسم و به هر لینکی هم زدید، حلالاً طیّباً.
برگه سبزیست تحفه درویش...
@bahanealiahmadimehr
May 11
هدایت شده از میگما
میگما امروز توفیق اجباری شد یه نشریه قدیمی رو ورق بزنم...
یه مقاله دیدم درباره قیام ۱۵خرداد، خوشم اومد.
میگفت قیام ۱۵خرداد یه اتفاق منحصر به فرده و با خیزشها و جنبشهای قبل از خودش تفاوت چشمگیری داره.
میگفت از حادثه ۱۵خرداد۴۲ یه جهش بزرگ در مسیر مبارزات اتفاق افتاد و مبارزه رنگ دیگهای به خودش گرفت.
هدف مبارزه تغییر کرد، شعار مبارزه تغییر کرد، انگیزه مبارزه تغییر کرد، اندیشه مبارزه تغییر کرد، رهبران مبارزه تغییر کردند، مبارزین تغییر کردند...
ادامه دارد...
🙋♂ @migama
73.1K
مجلس بزرگداشت شهدای ۱۵ خرداد
محل شهادت بسیاری از شهدا در سال ۴۲
#مسجد_کوچه_آبشار قم بهیاد شهدا مراسم گرفتند.
همین نزدیکی یک کوچه بنبست هست، معروف به #قتلگاه . میگن وقتی مردم تو تظاهرات وارد اون کوچه به پناه رفتند، نیروهای دژخیم پهلوی #رگبار رو بر جماعت گرفتند و...
میگفتن یکی از نمازگزارهای همین مسجد حاج کریم (که کمتر از یکسال هست از دنیا رفته) هر روزِ سالها رو مسجد میومده، به جز ۱۵خرداد!
علت رو که میپرسیدن پاسخ میداد:
من خودم سال ۴۲ شاهد بودم چطور کشتار راه افتاده بود...
#بغض
@bahanealiahmadimehr
🔴 وقتی شوخی شوخی جدی میشود!
قرار بود فقط عصر 6 اسفند، با عده ای از طلاب مجمع اساتید انقلابی، وارد بیمارستان شود و آن اتفاق را در رسانه منعکس کند.
رفته رفته همراهان جهادیِ بیمارستانها کارشان جدی تر شد و او رابط جهادیها در بیمارستان فرقانی شد.
او را قبل از این میشناختیم؟
خیر!
فقط همراه شدیم و شوخی شوخی جدی شد!
دو ماه و نیم گذشت از این مجاهده، که الحق و الانصاف نیروهای #کف_کار گُل کاشتند.
خبر عجیب بود و شاید قابل پیشبینی!
علیرضا داوودی سردبیر خبرگزاری رسا شد!
میشناختیمَش؟!
خیر!
#شاگرد_قدیمی_ظریف که به طرز ظریفی مدتی بعد از گُل دادن به پرستارهای بیمارستان فرقانی، به سردبیری یک خبرگزاری حوزوی رسید...
میشناختیمَش؟!
خیر... فقط همین طور شوخی شوخی جدی شد!
حال که #رسا در سالگرد وفات حضرت امام خمینی (ره)، به برجستهسازی مخالفین حضرت امام میپردازد آنهم به مخالفت ( بما هی مخالفت !) آنها ضریب میدهد، باید فکری کرد...
از همان اول باید حدس میزدیم که ممکن است ماجرا شوخی شوخی جدی شود!
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از علی احمدی مهر
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) بعد از انتشار عکس نوشتی در #خبرگزاری_رسا که در آن 6 نفر از #مخالفین_امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و غلطهای فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده «اخراجی تبریز» است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
در چند پیام به نقد و تکمیل مباحث موجود در آن میپردازیم...
@bahanealiahmadimehr
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_اول
در ایام سالگرد رحلت حضرت امام (ره) عکس نوشتی در خبرگزاری رسا منتشر شد که در آن 6 نفر از مخالفین امام معرفی شده بودند. در این عکس نوشت علاوه بر اشتباه #برجستهسازی و ضریبدهی به مخالفین امام خمینی، #تحریفات و #غلطهای_فاحش تاریخی هم به وفور یافت میشد؛ این خبرگزاری در اطلاع نگاشت جدیدی اقدام به توضیح زندگی سیاسی شخص اولِ تصویر کرده است.
عنوانی که برای این موضوع انتخاب شده #اخراجی_تبریز است.
«نگاهی به زندگی و فعالیتهای سیاسی آیت الله سید کاظم شریعتمداری»
سوالی که مطرح میشود این است که آوردن « #آیتالله » بر نام شخصی که «رادّ بر ولی فقیه» بود، و علیه او اقدامات بسیاری کرد صحیح است؟
در مقبوله عمر بن حنظله آمده است که : «انظروا إلى رجل منكم قد روى حديثنا و نظر في حلالنا و حرامنا و عرف أحكامنا، فارضوا به حكما، فإنّي قد جعلته عليكم حاكما، فإذا حكم بحكمنا فلم يَقبله منه، فبنا استخفّ و علينا قد ردّ، و الرادّ علينا رادّ على اللّٰه».
( الوسائل 18: 98، الباب 11 من أبواب صفات القاضي، الحديث الأوّل، مع اختلاف في بعض الألفاظ.)
مرحوم شیخ اعظم انصاری(ره) در کتاب قضا و شهادات با آوردن این روایت و چند روایت دیگر در تایید ثبوت اذن معصوم به فقها در قضاء، به این مطلب اشاره میکند که :
المتبادر من لفظ «القاضي» عرفا: من #يرجع_إليه و ينفذ حكمه و إلزامه في جميع الحوادث الشرعية كما هو معلوم من حال القضاة
(القضاء و الشهادات ص 47)
پس آن قسمت از روایت که فرمود « فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فبنا استخفّ و علینا قد ردّ» ، این #رادّ بر قاضی، رادّ بر #ولی_فقیه هم هست. چرا که متبادر عرفی از لفظ قاضی هم کسی است که در جمیع حوادث شرعیه به او رجوع میشود و حکمش نافذ است.
حال که «راد بر ولی فقیه»، « کالرّاد علینا» ست و آنهم « رادّ علی الله» بودنش ثابت است، آیا رواست که چنین فردی که مصداق « #راد_بر_ولیفقیه» است را #آیتالله خطاب کنیم؟
در برخی نسخ آمده است که : ... و الراد علينا راد على اللّه، و هو على حد الشرك باللّه عز و جل.
🔹 با این وجود باید بپرسیم که آیا تحریریه و نگارنده این اطلاعنگاشت، مرحوم شریعتمداری را مصداق این روایت نمیدانند؟
🔸خوب بود در این عکس نوشت در لقب دهی به افراد، به حضرت امام(ره) تأسی میشد، و از سیره او، که همان دستورات دقیق شرعیست، الهام میگرفتیم.
🔹وقتی آقای منتظری رفته بود به امام گفته بود، چه اشکالی داشت حالا شما میگذاشتید به وصیت آقای شریعتمداری عمل شود، آقا رضا صدر برایش نماز بخواند و درجایی که معین کرده دفن شود، امام فرموده بود آیا شریعتمداری #مسلم بود تا خواسته باشیم به وصیتش عمل کنیم؟!
▪️با توجه به همین نکته و دقت نظر میتوان عنوانی که برای عکس نوشت دوم انتخاب شده را بررسی کرد. در این عکس نوشت از عنوانی که در روایت اهل بیت علیهم السلام و سیره امام (ره) صراحتاً به آن اشاره شده، صرف نظر و به اخراج از تبریز اشاره شده است.
او که #خروج_از_انقلاب کرده و اخراجیِ حوزه و جامعه مدرسین محسوب میشد، دیگر «اخراجیِ تبریز» #تقلیل_جرم او را متبادر به ذهن میکند.
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_دوم
برخی از #اغلاط_تاریخی که در این اطلاعنگاشت موجود است :
🔻1- نام پدر او به اشتباه در متن «سید کاظم» آورده شده. درکتاب آینه دانشوران ص 208 آمده که نام پدر: #سید_محمد بوده است.
🔻2- در قسمت سوم شروع سلطنت محمدرضا پهلوی به آزاد شدن آذربایجان از نیروهای شوری #عطف شده است. حال آن که دو نکته در این جا مطرح است:
🔸اول اینکه شروع سلطنت محمدرضا در سال 1320 بوده و آزاد شدن تبریز در سال 1325 بوده. عطف این دو واقعه به هم، #وجهی_ندارد.
🔸دوم اینکه آزادی از نیروهای شوروی نبوده. بلکه حکومت خودمختار «فرقه دموکرات» بوده اند که به ریاست جعفرپیشه و در حمایتِ شوروی بوده اند.
🔻3- در قسمت سوم گفته شده: در مسافرت شاه به تبریز #اکثریت_علما ملاقات با شاه را حرام اعلام کردند. درحالی که هنگامی که علمای تبریز #عملا دیدار با شاه را تحریم کردند، تنها کسی که به دیدن شاه رفت شریعتمداری بود با این وجود استفاده از تعبیر «اکثریت» غلط است و بهتر بود از تعبیر « #همه_علما_به_جز_شریعتمداری» استفاده میشد.
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_سوم
🔻4- در قسمت نهم نقش شریعتمداری در کودتا « #تایید_کودتا_بعد_از_انجام_آن » گفته شده. حال آنکه اسنادِ اطلاع او و #دست_داشتن_در_متن_ماجرای_کودتا موجود است. از جمله میتوان به اعترافات احمد عباسی (داماد شریعتمداری) اشاره کرد که : «... دقیقا ایشان هم این نوع جریان براندازی را به این شکل از همین اوایل فروردین دقیقا مطلع شدند که بنده هم در جریانش قرار گرفتم.» (خاطره ها/ خاطرات آیت الله ری شهری/ ج1 / ص 211)
در اعترافات خود او هم این مساله به صراحت بیان شده که : « در فروردین همین امسال از مطالب مهدوی در قم در جریان قرار گرفتم.» (خاطره ها / ج1 / ص 266)
🔸گفتنی است که کودتا در تیرماه 59 بود، و این تنها یک برگ از اطلاعِ و اقدامات وی از این ماجراست که از #فروردین در جریان اینکار بوده است.
دست داشتن او در کودتا منحصر در اطلاع داشتن و عدم گزارش آن به مقامات کشوری نبود بلکه او شخصا به این مساله اعتراف دارد که برای سید مهدی مهدوی #پول فرستاده است (هرچند به صورت قرض بوده)
(خاطره ها/ج1/ ص268)
@bahaneee
🔴نکاتی درباب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_چهارم
در قسمت دهم و یازدهم بحث از #سلب_مرجعیت به میان آمده که اشتباه است.
بلکه «#اعلام_عدم_صلاحیت» صحیح است. توضیح تفاوت بار معنایی سلب و خلع با اعلام عدم صلاحیت، متن را به درازا میکشاند.
@bahaneee
#رسانههای_بیگانه معمولا با استفاده از الفاظی همچون #سلب یا #خلع از مرجعیت بار معنایی مسموم و دروغین مد نظر خود را القا میکنند.
پ.ن: عکس از رادیو فردا
@bahaneee
🔴نکاتی در باب یک عکسنوشت سریالی
#قسمت_پنجم
در متن عکس نوشت اولی که مخالفین امام (ره) توسط رسا #معرفی شده بود، در توضیح علت حصر او در سال 61 اینگونه آورده شده که : «وی در 27 فروردین 61 به اتهام نقش داشتن در کودتای نوژه حصر شد»
🔹سوالی که مطرح میشود با توجه اعترافات شخص #شریعتمداری و اطرافیانش، آیا باز هم باید از واژه #اتهام استفاده کرد؟!
اینگونه استفاده های اشتباه از الفاظ، به #ارتکاز_سازی برای خوانندگان منجر میشود.
🔻آیا در این 5 روزی که از انتشار عکس نوشت قبلی میگذرد، نگارندگان به #سند_جدیدی دسته پیدا کرده اند(!) که در «اخراجیِ تبریز» اینقدر جازم از #دست_داشتنِ او در کودتا سخن میگویند؟!
این تغییر در تعبیر نشان از چیست؟!
اگر به #اشتباه از این تعبیر در عکسنوشت قبلی استفاده شده، نشان از این است که رسا در این مسائل حساس و کلیدی باید دقیقتر و تحت نظر اهل خبره مطالب را منتشر کند.
اگر هم تغییر #تاکتیک رخ داده که ... بگذریم!
@bahaneee
شبکههایِ اجتماعیِ کوفه ،
همان خاله زَنَکهایِ پَلید
با قدرتِ نرمِ زبانهایشان ،
جماعت را از #حامی مُسلم
به #قاتل «حسین» تبدیل
کردند...
@bahanealiahmadimehr
زندهترین روزهای
زندگیِ یک مرد
روزهایی است
که در #مبارزه
میگذراند...
«آقاسید مرتضی آوینی»
@bahanealiahmadimehr
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و
لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم.
از احوالِما باخبری ولی
از احوالِ شما بیخبریم...
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
طلبه کسی است که عمده زمان و توان خود را صرف رسالت های نهاد روحانیّت گرداند.
استاد عالم زاده نوری
سیمای آرمانی طلبه، ص 33
#کتاب
#سیمای_آرمانی_طلبه
#استاد_عالم_زاده_نوری
@Arshiv_Gholam
🔴 تذکری با اشاره، امّا مهم!
چند روزیست که در گروهها و کانالهای حوزوی، اطلاعیهای از کانال حوزوی #مناهج دستگردان میشود.
اطلاعیه ای با عنوان:
«پویش درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب»
دغدغه و ایدهای بسیار خوب و شایسته که در پایان اطلاعیه، #روش_شرکت در این پویش اینگونه آورده شده:
«برای شرکت در این پویش، #نام_و_نامخانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید...»
و اما نکته ای:
مناهج یکی از کانالهای خوبِ حوزوی میباشد که در زمینه پیگیری مطالبات رهبری از حوزه، فعالیت میکند و پویشها و حرکتهای شایستهای هم انجام داده.
لکن باید توجه داشت #آیدی بیش از ده هزار نفر که در این پویش شرکت کردند، اکنون در نزد ادمین موجود است.
مجموعههای مختلف با عناوین گوناگون و در سطوح متفاوت، از طلاب #اطلاعات و #دادههای_شخصی میگیرند که چند نمونه از آن را اخیرا به چشم دیدهایم.
(فعلا از هیچ کدام نام نمیبریم تا بعد...)
🔸 لازم به تذکر است که هیچگونه نگاه مظنونانهای به زحمتکشان کانال مناهج نداشتهایم بلکه با توجه به اینکه حوزه نهادی #خودپالایش است و نظارت بر وقایع آن، موجب تعالی خواهد بود، همگان باید بدانند که:
🔸 اطلاعات شخصی روحانیان و طلاب در مراکزی که ماهیت قضایی و امنیتی ندارند #امانت است. مراعات آن ضامن #امنیت_پایدار و اعتماد عمومی طلاب است.
استفاده از آن باید به میزان #مشخص و بعد از طی #مراحل_حقوقی، صورت بگیرد.
و لا غیر!
♦️ این گونه حساسیتها و ظرایف باید در حوزه بیشتر مد نظر قرار گیرد.
پ.ن: در جهت عدم تضعیف پویش، این تذکر بعد از چند روز و #مقارن_با_اتمام_زمان_پویش داده شد.
@bahanealiahmadimehr
وجّه ابوجعفر المنصور الی الحسن بن زید و هو والیه علی الحرمین ان احرقَ علی جعفر بن محمد دارَه، فالقی النّار فی دار ابیعبدالله فاخذت النّار فی الباب و الدهلیز، فخرج ابو عبدالله(ع) یتخطّی النّار و یمشی فیها و یقول:
انا بن اعراق الثری
انا بن ابراهیم خلیل الله...
#کافی
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از شیخ غلامعلي بدرلو
اگر طلبه سخت گیرانه به ضوابط شرعی پایبند نباشد و طرح زندگی خود را بر أساس ألگوی دینی نبسته باشد، هرگز ظرفیّت فهم دین را نخواهد یافت و با باطن حقایق دینی إرتباط برقرار نخواهد کرد.
استاد عالم زاده نوری
سیمای آرمانی طلبه، ص 37
#کتاب
#سیمای_آرمانی_طلبه
#استاد_عالم_زاده_نوری
@Arshiv_Gholam