🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله
🔸حلال را مسدود نڪنیم تا حرام سرازیر نشود.
امڪان ندارد ڪه یڪی از راه های حلال را بسته باشیم و راههای حرامی باز نشود. در مسئله ازدواج نیز چنین است. «تمام» راه های حلال باید با ڪمال اطمینان «تا آخر» باز باشد. برداشت ما از اسلام این است ڪه باید دریچه حلال را «تا آخر» باز ڪنیم، نه «نیمه باز»! یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم، والا آن نیازها از دریچه حرام سرزیر می شود و ڪاری از دستمان بر نخواهد آمد.
✳️ @bahjat_alabd
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
رفته بودم بگویم برای مریض ما دعا کند. دیدم عدهای دارند سؤالهای علمی میپرسند.
گفتم: «حالا این وسط من وقتش را بگیرم و بگویم برای فلانی دعا کن؟»
خواستم حرفم را قورت بدهم که نگاهم به نگاهش افتاد؛
با مِنّ و مِن گفتم: «آقا! مریض داریم؛ دعایش میکنید؟»
گفت: «من همۀ مریضها را دعا میکنم؛ حتی برای مسلمانهای چین هم دعا میکنم.»
📚 به شیوه باران، ص٢۶
✳️ @bahjat_alabd
مراقبه ، مراتب سکوت :
🌿یکی از راههای رشد و تعالی ، زیستن در سکوت است. فقط و فقط در سکوت است که انسان هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ احساسی و هم به لحاظ نیازها و خواسته ها به روشنی و تعالی میرسد. ما در سخن گفتن غبار ایجاد میکنیم و در این غبار شکایت میکنیم که چرا نمیبینیم و چرا نمی رسیم ؟ چرا نیازهای خودمان را روشن و واضح تشخیص نمیدهیم؟ چرا از کاستی ها و نقاط ضعف خود بیخبر میمانیم؟ سخن گفتن فقط و فقط باید به قدر ضرورت و به وقت ضرورت باشد.
عارفان سه مرتبه از سکوت را برای انسان به لحاظ نظری -عملی قائلند:
🍃√مرتبه اول سکوت:
1) نخست آنکه مطلقاً در هنگام غذا خوردن نباید حرف زد.
2) دوم هر حرفی که خواستی بزنی ،به خودت بگو: "به تو چه ؟ " ،خواهی دید که بیش از نود درصد از سخنانت بی فائده و غیر ضروریست.
3) تا زمانی هم که کسی از شما سوال نکرد و یا تا کسی احتیاج ضروری نداشت، لزومی به سخن گفتن نیست.
🍃√مرتیه دوم سکوت:
این نوع سکوت ذهنی یا فکری است. ممکن است من سخنی نگویم اما در ذهنم نیز نباید چیزی وجود داشته باشد.
🍃√مرتبه سوم سکوت:
یک سکوت نوع سومی نیز وجود دارد که سکوت عاطفی است که انسان فراتر از غم و شادی برود. دیگر غم برایش وجود نداشته باشد و شادی نیز برایش وجود نداشته باشد. عشق، نفرت، کینه و تمام آن چیزهایی که از لحاظ عاطفی درون آدم را آشفته میکند و سکوت درونی آدم را نیز می گیرند، نباید وجود داشته باشند.
#مراقبه
#سکوت
✳️ @bahjat_alabd
🔻شهید آیت الله بهشتی(ره)
🔹دین، یعنی عدل و عدل، یعنی دین. هرجا دیدید می گویند: دین و اسلام هست و عدالت اجتماعی نیست، بدانید دین و اسلامش قلّابی است... و هرجا می گویند: عدل هست، عدالت اجتماعی هست؛ اما خدا نیست، پیوند بشر با بی نهایت و ابدیّت فراموش شده است
✳️ @bahjat_alabd
💠 عادات و رسوم و تابع تحسین و تقبیح مردم بودن، خود دین مستقلّی در برابر دین خدا است و انسان را از دین خدا باز میدارد....
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
💎عادات و رسوم و تابع تحسین و تقبیح مردم بودن، خود دین مستقلّی در برابر دین خدا است و انسان را از دین خدا باز میدارد. ابتدا باید در برابر آن بایستی تا قوّت پیدا کنی و عزّت و اختیار خود را در برابر آن فدا نکنی. بعد که قوّت گرفتی، با عزّت و اختیار با خلق مدارا کن تا بر کسانی که هنوز به حدّ تو نرسیدهاند، زندگی تلخ نشود.
🔸عادات و رسوم، بسیار مانع راهند. هر قدر توانستهاید آنها را ترک کنید، ترقّی و رشد کردهاید.
🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺
✳️ @bahjat_alabd
#در_محضر_خدایم
✅ آیتالله بهجت قدسسره:
کسی که بداند در مرأی و مسمع (مقابل دیدگان) خدا است، نمیتواند گناه کند. تمام انحرافات ما از این است که خدا را ناظر و شاهد نمیبینیم.
📖 نکتههای ناب، ص٧۵
✳️ @bahjat_alabd
🌻 علامه طباطبائی(ره) می فرمود:
«گوشه نشینی، ملازم با معرفت و یا موجب آن نیست؛ ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود باید معاشرتش را مخصوصاً با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و از معاشرت های بی فایده و بی مغز تا می تواند اجتناب نماید و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود.»
✳️ @bahjat_alabd
⚖ تقسیم گرفتاری ها به صورت مساوی بین مردم
☑️ آیت الله بهجت (ره):
⭕️ « البته فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمتهای دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند.
💡 ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاریهایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند.
طاووس را میبینی، پایش را هم ببین؛ زیرا خوبی و خوشی عیش، تنها به زیادی وسایل راحتی نیست؛ راحتی درونی و رفاه و خوشی و آرامش دل، به داشتن وسایل رفاه و راحتی نیست، بلکه چهبسا وسایل رفاه اسباب نگرانی و ناراحتی و اضطراب درونی را فراهم کنند.
✅ در کلمات امیرمؤمنان علیهالسلام آمده است:
📜 «أَلْمَصائِبُ بِالسوِیهِ مَقْسُومَهٌ بَینَ الْبَرِیهِ؛
📃 گرفتاریها بهصورت مساوی و یکسان میان مردم تقسیم شده است». (۱)
✳️ یعنی پیمانهها مختلفند و باید از فقر، بلا، خوشی و... پر شوند.
❓ آیا اگر همه مثل هم شوند، و همه در مال و ثروت یکدیگر شریک گردند، و همه (با هر نوع شغل و هر مقدار کار و تلاش و ... که باشند،) در مال و دارایی مساوی و یکسان باشند، نظم در جامعه برقرار میشود؟!»
⬅️ در محضر بهجت، جلد ۱، صفحه ۶۸
(۱). مستدرکالوسائل، ج۲، ص۴۸۱؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۵۳ و ...
✳️ @bahjat_alabd
💎رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم:
اَلكَيِّسُ مَن دانَ نَفسَهُ و عَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ؛
هوشمند، كسى است كه نفْس خويش را رام سازد و براى پس از مرگ، دركار باشد
📗[الأمالى ، طوسى ، ص 530 ]
✳️ @bahjat_alabd
☫﷽☫
الهی
دلِ بیحضور، چشمِ بینور است!
این، دنیا را نمیبیند؛
آن، عقبا را!
#علامه_حسن_زاده
✳️ @bahjat_alabd
🔻 علامه طباطبایى قدسسره
🔸بیشک خو گرفتن با آداب پیامبر صلىاللّهعلیهوآله آراستگى به اخلاق و سنن ظاهرى و باطنى آن حضرت کمال نهایى و آخرین هدف زندگى است و سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.
✳️ @bahjat_alabd