حضرت آیت الله محفوظی :
یکی از کشیش های نصرانی به حضور امام علی ( ع ) آمده ، عرض کرد :
آیا آن زمان که به بندگی خدای خود می پردازی ، او را هم می بینی ؟
فرمود : وای بر تو ! خدایی را که نبینم ، بندگی نمی کنم .
پرسید : چگونه او را دیده ای ؟
فرمود : لاتُدرِكُه العُيُون بِمُشاهدةِ الأبصار ، و لكن رَأتهُ القُلوب بحقائق الإيمان ؛ چشم ها او را با مشاهدهٔ ظاهری در نمی یابند ، بلکه دل ها او را بر اثر حقایق ایمانی خود مشاهده می کنند .
شخص دعا کننده باید بداند که برای این مشاهدهٔ قلبی ، سه مرتبه است : علم الیقین ، عین الیقین و حقّ اليقين .
اگر در مکانی ((آتش)) باشد و شما دود آن را از راه دور ببینید ، پی می برید که در آن جا آتش است . این (( علم الیقین )) است .
اگر خود آتش را از نزدیک دیدید ، این (( عین الیقین )) است .
اما گاهی به اندازه ای به آتش نزدیک می گردید که حرارت آن ، در شما اثر می گذارد . این (( حق الیقین )) است .
آدمی ممکن است به خدای تعالی ایمان داشته باشد و بداند که همه جا ، حاضر و ناظر است ، ولی نه آن چنان که از ماسوی الله منقطع گشته باشد . این مرتبهٔ (( علم الیقین )) است .
اما اگر ایمان قوی تری پیدا کند و از ماسوی الله منقطع گشته ، آثار توحید در افعالش پدید آید و دعایش مستجاب گردد ، این مرتبهٔ (( عین الیقین )) است .
و اگر به مقامی برسد که آن را مقام شهود گویند و تصورّ آن ، برای همه کس ممکن نیست ، این (( حقّ الیقین )) است .
در این مقام است که دعا کننده خود را با ذات اقدس حقّ ، در تماس می بیند ، بلکه خودی ، مشاهده نمی کند و همه ، او را می بیند ، اگر از اجابت دعاهایش هم لذّت برد ، برای این است که خداوند پاسخ او را داده است و این هزار مرتبه شیرین تر از انجام خواسته هایش می باشد .
📚برگرفته از کتاب عرفان و عیادت .
✳️ @bahjat_alabd
شیخ محمّد طه نجف در جوانی از نظر معیشتی در مضیقه بود.
شیخ میگفت: روزی در حرم حضرت اباالفضل بودم که عدّهای از زوّار میخواستند پولی را که نذر حضرت کرده بودند، درون ضریح بیندازند.
من به آنها گفتم: من نیز از خادمان حضرت هستم و ایـن پولی که شما نذر کردهاید، شامل حال مـن نـیـز میشود. آنها انکار کردند و گفتند که ما باید پول را درون ضریح بیاندازیم.
بعد از مدّتی اصرار و انکار، قـرار بـر ایـن شـد کـه پولها را در عمّامـه مـن بپیچند و عمّامه را داخل ضریح کنند و بالا بیاورند و من مصرف كنم.
من چند دفعه پولها را به کف ضریح فرستادم و به آنها گفتم: قـبـول است؟ صـدای پولها را شنیدید که به کف ضریح خورد و نذر شما ادا شد؟ وقتی آنهـا تصـديـق کـردنـد، مـن عمّامه را بالا کشیدم. ناگهان عمّامه در داخل ضریح به میخی گیـر کـرد. دوباره عمّامه را رهـا کـردم و بالا کشیدم. باز عمّامه گیـر کـرد. ایـن عمـل چـنـد بـار تـکـرار شـد.
آنهـا بـه مـن گفتند: شيخ، دیدی گفتیـم کـه حـضـرت قبول نمیکند؟
در ایـن وقـت شـيخ محمـّد طـه بـه حـضـرت اباالفضل خطاب میکند: حالا پول نمیدهید، لااقـل عمّامهام را بدهید!
تـا ايـن عبارت را به زبان آورد، ناگهان عمّامه باز شد و پولها داخل ضریح ریخت و عمّامه بالا آمد.
شیخ محمّـد طـه از این اتفاق، خیلی ناراحت شد. در همان حال ندایی شنید که میگفت: «نُریدُ...» که ظاهراً بشارتی به شیخ محمّد طـه بـود کـه ما میخواهیـم بـه مقامات برسی.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۵۶
✳️ @bahjat_alabd
🔶«... در سحرگاه هر شب، منادی از سوی خداوندگارِ برآورنده حاجات ندا میدهد: «آیا درخواست کنندهای هست؟ آیا جویندهای هست؟ ای طالب خیر، پیش آی و ای طالب شرّ، کوتاه بیا». ... بنابراین مبادا و مبادا از منادی خداوند روی بگردانی، درحالی که او از تو میخواهد که در توان خود از گنجینههای خدا طلب کنی و تو به کمتر از آنچه تو را به سوی آن فرا میخواند، نیازمندی. ... اگر گوشهایت صدای آن منادی را نمیشنود، چنانچه تسلیم مولایت که خداوندگار دنیا و آخرت تو است، باشی و او را تصدیق کنی، قطعاً گوش عقل و دل تو آن را خواهد شنید».
📚 اقبالالاعمال، ج١، ص ١٩٢
✳️ @bahjat_alabd
قال الصادق علیه السلام:
🔹إيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.
🔸بپرهيز از تنبلى و بىحوصلگى، كه آن دو كليد هر شرّ و بدی هستند. تنبل هيچ حقّى را ادا نمىكند، و بىحوصله پاى هيچ حقّى نمىايستد.
📚 تحف العقول
جلد ۱ صفحه ۲۹۵
✳️ @bahjat_alabd
📌 باید دعا و هر کاری را که نتیجه اش نابودی و اضمحلال آنهاست انجام داد!
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🔻انگلیس با آن قدرت بعد از جنگ جهانی دوم نسبت به آمریکا هیچ شد. لذا باید دعا و هر کاری را که نتیجه اش نابودی و اضمحلال آنهاست (انگلیس و آمریکا) انجام داد، و نباید از روح (رحمت) خدا مأیوس شد.
🔷خدا می داند چه ایمانی می خواهد که انسان در شداید و گرفتاری ها ثابت قدم بماند.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۵
✳️ @bahjat_alabd
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
استاد مربّى كامل
در ترقّى و تكامل انسان
به خصوص در آغاز جوانى و بهار زندگانى،
اهميّت بسزا دارد.
مهمترين صنع و هنر انبياء،
آدمسازى و تشكيل مدينهى فاضلهى انسانى است.
در حقيقت،
شاگرد نشانهى استاد و مَظهر كمال و علم و اخلاق و آداب اوست.
به قول خواجه عبدالله انصارى:
«الهى دود از آتش چنان نشان ندهد و خاك از باد كه ظاهر از باطن و شاگرد از استاد».
و به قول عارف رومى در دفتر سوم مثنوي :
هركه در ره بىقلاووزى رود
هر دو روزه راه صد ساله شود
هركه گيرد پيشهاى بىاوستا
ريشخندى شد به شهر و روستا
هيچكس بىاوستا چيزى نشد
هيچ آهن خنجر تيزى نشد
البتّه اگر كسى را زمينهى قابل نباشد و اقتضاى عين ثابتش كسب علوم و معارف نبوده باشد در محضر هر استاد بزرگى اگرچه آن استاد، خاتم انبياء بوده باشد، بهرهاى نمىبرد.
به قول بزرگى:
آن كه را روى به بهبود نداشت
ديدن روى نبى سود نداشت
📔 تفسیر سدره المتتهی
علامه#حسن_زاده
✳️ @bahjat_alabd
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«ياد آخرت بهترین وسیله برای تربیت است...»
آیت الله #جوادی_آملی
✳️ @bahjat_alabd
🌄 ستم کِش باشیم یا مبارز؟
❞ عینصاد
📚 #حرکت | ص ۱۸۸
✳️ @bahjat_alabd