eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
8.9هزار دنبال‌کننده
259 عکس
210 ویدیو
17 فایل
با اهداء سلام. این کانال با هدف گفتمان سازی در عرصه شهر اسلامی ایرانی و در راستای انتشار برخی یادداشتهای حقیر با موضوع ابعاد مختلف شهر اسلامی (اعم از ابعاد کالبدی، فرهنگی، اقتصادی و غیره) ایجاد شده است. با احترام، محمدمنان رئیسی ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
از ویلای رونالدو تا ویلاهای لاکچری تهران! 🔹رونالدو ویلای لاکچری‌اش در انگلستان را گذاشته برای فروش؛ با محوطه‌ای بسیار بزرگ و دارای زمین تنیس، استخر سرپوشیده، سونا و جکوزی، سالن بدنسازی، ۷اتاق خواب و ۶حمام و حتی اتاق سینما. قیمت آن با همه این امکانات ۵٫۵میلیون پوند تعیین شده، یعنی حدود ۳۰۰میلیارد تومان. البته قاعدتا بخشی از این مبلغ هم به خاطر جذابیت نام رونالدو است. وگرنه قیمت کمتر از این بود. 🔹حالا لطفا قیمت این ویلا را با ویلاهای لاکچری تهران در تصویر فوق مقایسه نمایید. دقت بفرمایید که این قیمتها به تومانه نه ریال! معنایش این هست که رونالدو اگر ویلایش با کلیه امکانات لاکچری‌اش را بفروشد و طلاهای هسرش را هم بگذارد روی آن، تازه شاید بتواند یه ویلای نقلی از بین تصاویر فوق مثلا در منطقه سعادت آباد تهران بخرد! 🔹چه اتفاقی افتاده؟! چنین فاجعه‌‌ای دلایل مختلف دارد اما مهمترینش، قیمت زمین در ایران در مقایسه با اروپا است. هم اکنون به دلیل سیاستهای اشتباه شهرسازی ما و افراط در بستن کمربند شهرها، عرضه زمین در محدوده قانونی ‌کلانشهرهایی نظیر تهران چنان محدود شده است که سهم زمین از قیمت مسکن تا حدود ۷۰درصد بالا آمده است! به علاوه به دلیل عدم تنظیم‌گری بازار مستغلات با ابزارهای مالیاتی، زمین و مسکن در کشور ما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و همین موضوع سبب افزایش روزافزون قیمت آن شده است. همین دو عامل سبب چنین وضعیت افتضاحی شده است؛ به نحوی که رونالدو اگر آرزوی خریدن یک ویلای لاکچری در تهران را داشته باشد باید حداقل ۵ ویلای لاکچری در اروپا را به فروش برساند! @baladetayyeb
به جای دنبال کردن واردات خودروهای گران قیمت و ضربه زدن به ذخایر کشور، که پناه بردن از یک انحصار داخلی به یک انحصار بزرگ و بین المللی است، باید انحصار داخلی را با صدور اجازه تولید به عموم نخبگان و متخصصان شکست... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi پی‌نوشت: علاوه بر مسئله خودرو، حل مسئله مسکن هم جز با همین رویکرد میسر نخواهد شد. تا زمانی که به جای مردمی‌سازی و اعتماد به مردم خودمان، به دنبال انبوه‌سازان و پیمانکاران چینی باشیم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید. پناه بردن از انبوه‌سازان داخلی به پیمانکاران چینی صرفا پاک کردن صورت مسئله است و حل مسئله صرفا با مردمی‌سازی میسر است. کلید اصلی مردمی‌سازی در مسئله مسکن هم واگذاری گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است زیرا به جز این رویکرد، در سایر رویکردها امکان کنشگری و ایفای نقش فعال خود مردم (مستقل از انبوه‌سازان و پیمانکاران و ...) میسر نیست. اینکه چقدر دیگر زمان لازم است تا دولت محترم متوجه شود که تنها کلید حل مسائلی نظیر خودرو و مسکن و ...، شکستن انحصارهای خودساخته فعلی و احیای مردمی‌سازی است را الله اعلم. @baladetayyeb
مهم/ مشهد مقدس در آستانه ثبت یک دسته گل تاریخی! 🔹با کمال تاسف مطلع شدیم که طرح بلندمرتبه‌سازی در مشهد مقدس با ابعادی کم‌سابقه و بلکه بی‌سابقه در آستانه‌ی تصویب قرار گرفته است. مدیران مربوطه بنا دارند در صورت تصویب نهایی این طرح، ۶۶ محدوده و محور از این کلانشهر را که شامل بسیاری از محورهای اصلی مشهد می‌شود، به عنوان پهنه مجاز برای برج‌سازی اعلام نمایند؛ آن‌هم بدون در نظر گرفتن افق زمانی برای اجرای این طرح و در واقع به صورت مادام‌العمر! به این ترتیب از زمان تصویب طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد تا همیشه، دست سرمایه‌گذاران ساختمانی برای برج‌سازی در پهنه‌های متعدد باز خواهد ماند و بدین ترتیب دیر زمانی نخواهد پایید که شهر مقدس مشهد، به برخی شهرهای چینی که مملو از برج‌های خالی از سکنه شده است، شباهت پیدا کند! 🔹برای آنکه عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید، حجم محدوده‌های مجاز بلندمرتبه سازی مشهد را با سایر کلانشهرهای دنیا مقایسه بفرمایید؛ برای مثال، آسمان‌خراش‌های سیدنی تنها در ۶ محدوده از شهر احداث شده‌اند؛ و یا برج‌های پاریس صرفا در ۵ محدوده ساخته شده‌اند؛ و یا حتی در خود نیویورک که مهد نظام لیبرال سرمایه‌داری است، برجها به پهنه‌های کاملا انگشت شماری نظیر منهتن محدود شده‌اند که آن هم عمدتا با کاربری اداری و یا تجاری است و نه مسکونی و مابقی این کلانشهر که بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد، با الگوی کم تراکم و افقی اجرا شده است. اما طرح بلندمرتبه‌سازی مشهد در ۶۶ محدوده‌ (یعنی بخش عمده‌ای از محورهای اصلی این شهر مقدس) پیش‌بینی شده است تا از این جهت، مشهدالرضا(ع) حتی از مهد نظام سرمایه‌داری هم پیشی بگیرد! لذا خدمت مدیران ذیربط پیشنهاد می‌شود تا در صورت اجرای چنین طرح بی‌سابقه‌ای، نام مشهد را به لحاظ شدّت و حدّت بلندمرتبه سازی و هویت زدایی از این شهر مقدس، برای ثبت در گینس نامزد بفرمایند تا بلکه با ثبت این افتخار کذایی به نام خود، نامشان را در تاریخ شهرسازی که نه، تاریخ شرّسازی جهان جاودانه نمایند! 🔹آقایان و خانمهای محترمی که این چند صباح، مدیریت این شهر مقدس بر عهده شماست! واقعا خودتان متوجه عواقب هویتی چنین طرح بی‌سابقه‌ای نیستید؟! آیا می‌دانید که این چند صباحی که اداره این شهر بر عهده شماست به زودی می‌گذرد اما تبعات چنین طرحی تا ده‌ها و بلکه صدها سال دامنگیر این شهر و شهروندانش خواهد شد؟! آیا هرگز به قضاوت تاریخ و آیندگان درخصوص چنین طرح محیرالعقولی نیاندیشیده‌اید؟! آیا از پیشگاه قدسی حضرت رضا(ع) که ولیّ نعمت همه ما و شماست شرم نمی‌کنید که با چنین طرحی چوب حراج بر تتمّه هویتی شهر ایشان بزنید؟! آیا نمی‌دانید که این نوع افراط در بلندمرتبه‌سازی، حتی در خود کشورهای غربی هم سالهاست که منسوخ شده است؟! آیا قصد دارید حتی از پاپ هم کاتولیک‌تر شوید که با چنین طرحهایی اینطور آینده هویتی این شهر را به سخره گرفته‌اید؟! 🔹از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود با قید فوریت، به پرونده این طرح محیرالعقول ورود نمایند و اجازه ندهند تصویب چنین طرح بی‌سابقه‌ای، خدای نکرده به لکه ننگی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. از همه دلسوزان انقلاب اسلامی (اعم از دانشگاهیان و حوزویان و فعالان فرهنگی و ...) نیز تقاضا می‌شود با روشنگری درخصوص ابعاد مختلف این طرح غیرعلمی، غیرعقلی و غیرشرعی، جلوی تصویب و ابلاغ آنرا بگیرند. @baladetayyeb
امروز هنگام خروج از صحن حرم مطهر رضوی مادری را دیدم که با حال نزار، در جستجوی فرزند کوچکش بود که او را گم کرده بود. چنان مضطر و با عمق جان، نام کمیلش را صدا می‌زد که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کرد. فرصت نشد بایستم و عاقبت جستجویش را نظاره کنم اما مطمئنم که با آن اضطرار و با آن جستجوی پر احساسی که داشت، حتما کودکش را یافته است. این مادر مضطر، برایم یادآور گم شده‌ای بود که قرنها در انتظار اضطرار ما آدمهاست تا با عمق جان صدایش بزنیم تا برایمان رخ بنماید. آری، مشکل از نخواستن ما و بلکه از خواستن‌هایی است که فقط لقلقه زبان است؛ وگرنه اگر خواستن‌هایمان از سویدای وجود بود و با اضطرار، در جستجویش بودیم قطعا فراق به وصال بدل شده بود. گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است @baladetayyeb
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام و احترام. به استحضار می‌‌رساند حسب اصرار جمعی از دوستان و فعالان جبهه انقلاب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم نام نویسی کرده‌ام. خدای متعال از نیت حقیر از این امر آگاه است و خود او که به همه اسرار عالم است شاهد است که فارغ از برخی شعارهای اصحاب قدرت و ثروت، این مهم بر خلاف میل باطنی حقیر بوده و اگر اصرار دوستان و تکلیفی که بعد از مشورتهای فراوان به حقیر تحمیل شد نبود قطعا خود را در معرض چنین چالشی قرار نمی‌دادم. اکنون در آستانه انتخابات، نیازمند همفکری دوستان و دغدغه‌مندان برای تبیین برنامه‌ها و چارچوب فعالیتهایم (با رویکرد تمدنی) هستم. بنده نه عِدّه و عُدّه‌ای دارم و نه مال و منالی دارم که صرف این موضوع کنم. خودم هستم و خدای خودم و نیتی که او از آن آگاه است؛ مستقل از هر گروه سیاسی و رها از هر قید و بند کذایی. اگر از دوستان، کسی تمایل به کمک برای تدوین برنامه‌ها و یا همکاری در امور اجرایی دارد (اعم از کمکهای فکری، علمی، رسانه‌ای و ...) لطفا مراتب مذکور را از طریق آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا اطلاع دهد تا در فرصت مقتضی با ایشان تماس حاصل شود: @mannanraeesi ضمنا چنانچه درخصوص خط و ربط و جهت‌گیری حقیر نیز ابهامی وجود دارد می‌توانید یادداشتهای قبلی حقیر در کانال بلد طیب را مشاهده بفرمایید. بنده ناچیز خدا و معلم کوچک دانشگاه، محمدمنان رئیسی إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب: من جز اصلاح تا آنجایی که توانایی دارم نمی‌خواهم، و توفیقم جز با خدا نیست؛ بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی‌گردم (هود/۸۸). @baladetayyeb
بهترین همسرها و بهترین خانه‌ها 🔹در قرآن کریم، از مخلوقات و پدیدارهای مختلفی به عنوان عوامل آرامش‌بخش یاد شده است اما سه تای آنها فرازمانی و فرامکانی هستند که عبارتند از شب و همسر و خانه. اولا شب نظیر این آیه: "هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید"(یونس/۶۷). ثانیا همسر نظیر این آیه: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید"(روم/۲۱). ثالثا خانه نظیر این آیه: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد"(نحل/۸۰). 🔹اما با بررسی سایر آیاتی که حاوی واژه‌های شب و همسر هستند چنین به نظر می‌رسد که رمز آرامش‌بخشی آنها، پوشانندگی آنهاست زیرا تنها صفت مشترک دیگر این دو در قرآن همین قابلیت ستر و پوشانندگی است که خدای متعال از آن، تعبیر به "لباس: پوشش" فرموده است؛ نظیر این آیه برای شب: "وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم"(نبأ/۱۰). و یا این آیه برای همسر: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید"(بقره/۱۸۷). 🔹در برخی تفاسیر چنین ذکر شده است که توصیف همسر به لباس و پوشانندگی به این معناست که همسر باید همچون لباس، عیوب و نواقص همسرش را بپوشاند؛ و در چنین صورتی است که آرامش‌بخشیِ او معنا می‌یابد. اما وجه دیگر این تعبیر آن است که لباس از انسان در برابر خطرات مختلف و گرم و سرد روزگار محافظت می‌نماید و همسر نیز باید به همین نحو، محافظ و حامی همسرش در برابر گرم و سرد روزگار باشد. فلذا آن همسری بهتر و آرامش‌بخشتر است که بیشتر در برابر گرم و سرد روزگار، پوشاننده و حامی همسرش باشد. 🔹حال با توجه به نکات فوق، در خصوص خانه نیز می‌توان چنین گفت که آن خانه‌ای بهتر و آرامش‌بخشتر است که پوشانندگی بیشتری داشته باشد و حریم ساکنانش را هرچه بیشتر و بهتر حفظ نماید. شبیه به خانه‌ سنتی که با مکان‌یابی حیاط در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حداکثرِ پوشانندگی را برای ساکنانش فراهم می‌کرد؛ برخلاف آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدای معاصر که نه پوشانندگی چندانی دارند و نه محافظ خوبی برای حفظ حریم خصوصی خانواده هستند‌. شاید از دلایل افزایش نزاعها و اختلافات خانوادگی در سبک زندگی معاصر در مقایسه با سبک زندگی سنتی نیز همین باشد زیرا آپارتمانهای قوطی کبریتی و عریانی که این روزها سراسر کلانشهرهایمان را اِشغال کرده‌اند نمی‌توانند لباس و پوشاننده خوبی برای حریم خصوصی ساکنانشان باشند و به همین دلیل، نمی‌توانند همچون خانه‌های درونگرا و حریم‌مندِ سنتی، آرامش بخش باشند. پس می‌توان چنین گفت که بهترین و آرامش‌بخشترین خانه‌ها، پوشاننده‌ترین آنهاست، کمااینکه بهترین همسران نیز آن کسی است که بیش از همه برای همسرش لباس و پوشاننده‌ باشد تا بتواند به بهترین وجه ممکن برای او آرامش‌بخش‌ باشد. 🔹پی‌نوشت: جانها به فدای آن همسری که به احسن وجه، لباس همسرش شد و به بیشترین وجه ممکن، حامی و پوشاننده او در برابر سرد و گرم روزگار شد؛ تا جایی که جسم و جان خود را در برابر گرمای آتش درب سوخته سپر کرد تا مبادا گزندی به همسرش برسد؛ و به جز چنین همسری، چه کس دیگری شایسته صفت بهترین بانوان و سیده نساء العالمین است؟ صلی الله علیک یا اماه یا فاطمه الزهرا (س) @baladetayyeb
برگی از تاریخ: وقتی خیابان‌هایمان به‌نام سفاک‌ترینها نامگذاری می‌شد این تصویری است از روزنامه اطلاعات مربوط به ۸۰ سال قبل (مورخ ۲۲ آذر ۱۳۲۲). طبق خبر اعلام شده در این صفحه از روزنامه، برگزاری کنفرانس تهران با حضور روسای جمهور آمریکا، انگلیس و روسیه در تهران باعث شد تا نام سه خیابان تهران به افتخار حضور روسای جمهور این سه کشور، به نام این سه سفاک تغییر کند! خیابان استالین(میرزار کوچک خان) خیابان چرچیل (نوفل لوشاتو) و خیابان روزولت (شهید مفتح) در تهران طی اعلام انجمن شهر تهران به نام این سه نامگذاری شد تا حاکمیت وقت ایران نشان دهد که تا چه حد، سرسپرده ابرقدرتها است. خدا را شاکرم که این روزها به برکت انقلاب اسلامی، به جای چنین سفاکهایی، اسامی شهدا و مفاخر این مرز و بوم زینت‌بخش خیابانها و معابر سرزمینم شده است. پی‌نوشت: تغییر نامهای ناپسند علاوه بر عقل، مورد تایید نقل هم است‌. امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل می‌فرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر می‌داد (وسائل الشیعه جلد ۱۵). @baladetayyeb
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درپاسخ به سوال برخی عزیزان درخصوص راه حل مسئله مسکن در کلانشهرهایی نظیر تهران و مشهد و ... این صوت را تقدیم کردم. با احترام، منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) @baladetayyeb
پیام یکی از خواهرانی که در یکی از دیدارهای اخیر بانوان با حضرت آقا، به عنوان یکی از بانوان فعال، در محضر ایشان نکاتی را ارائه کردند و پاسخ حقیر به ایشان. @baladetayyeb
پورعباس در پی حکم عجیب دیوان عدالت اداری برای بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد. ۱. آقای پوعباس درود بر شرفت. اگر همه مدیران نظام روحیه شما را داشتند مملکت گلستان می‌شد. چه دلیلی دارد که میز و منصب خود را به هر قیمت ممکن حفظ کنیم؟! ۲. در صورت تکرار چنین احکامی از سوی دیوان عدالت اداری، پیشنهاد میشود نام این دیوان به دیوان ناعدالت اداری تغییر یابد. مملکت اسلامی و عدل علی(ع) چه ربطی به چنین احکام محیرالعقولی دارد؟! @baladetayyeb
معماری، دینِ بدنی شده یا بدنِ دینی شده؟! 🔹امروزه واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزاینده‌ای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبه‌ی نوعی از «باطن‌گراییِ افراطی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعه‌ی دینی در مقابل احکام شرعی‌ شده است. این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوب‌محور و مملو از بی‌غایتی و لذت‌های آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق می‌دهد. درنتیجه‌ی چنین تصوری، شما دیندارید حتی با شلوارهای ۹۰سانتی! دیندارید و هرچقدر دوست‌دارید می‌توانید نماز زیارت بخوانید حتی با ناخن‌های کاشته! و شما دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن! 🔹در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی می‌شود و انواع تدبیر بدن را در مولفه‌های مختلف نظم توحیدی (از خوراک و پوشاک تا معماری و شهرسازی و ...) سامان می‌بخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگین‌تری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل می‌کند. این «بدن دینی‌شده»، بر خلاف آن تکثر بی‌غایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار می‌داد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان می‌بخشد. اما دریغ آن‌که با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این مهم کم‌کم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد. @azmanegasht 🔹پی‌نوشت: «بدن دینی‌شده» را می‌توان نتیجه صعود امر دانی به حقیقتی عالی و «دین بدنی شده» را می‌توان نتیجه تقلیل و فروکاهی امر عالی به مولفه‌های دانی دانست. مصداق معمارانه‌ی تقابل این دو را می‌توان در نحوه آرایه‌های عبادتگاه‌های دو آیین اسلام و مسیحت مشاهده نمود. در کلیساها، سنت بر آن بوده است که غالبا از نقاشی‌ها یا تمثالهای عینی و بدنی برای آرایه‌ها استفاده می‌کردند نظیر استفاده از تصاویر و نقاشی‌های زنان و فرشتگان و ... با جزییات اندامها و بدن آنها بر روی سقف یا بدنه کلیساها که این نوع آرایه‌پردازی، ترجمانی معمارانه بود برای دین بدنمند. اما در مساجد، همواره از اَشکال انتزاعی (نظیر انواع طرحهای اسلیمی و گره‌های اسلامی و ...) استفاده می‌شد و هیچگاه از تمثال یا نقاشی بدن انسان و حتی بدن سایر موجودات، به عنوان آرایه استفاده نمی‌شد. جالب آنکه حتی در تزیینات حرمهای مطهر، همواره از آیینه‌های شکسته استفاده می‌شود تا زائر، تصویر کامل بدن خود را در آینه نبیند و بلکه اجزای شکسته و نامفهومی را در خرده آیینه‌ها ببیند تا به این ترتیب، زائر از خود هیچ نبیند و همه را مزور ببیند. چنین رویکردی، ترجمانی معمارانه برای بدن دینی شده است، بدنی که هیچ مزاحمتی برای تجلی معنای واقعی زیارت (حضور زائر عند المزور) ایجاد نمی‌کند تا امر دانی به معنایی عالی بار یابد. @baladetayyeb