✅ ولایت معنوی امامان به چه معناست؟
✍️ پاسخ: ولایت معنوی یا باطنی همان ولایت تکوینی و به معنای این است که انسان در اثر پیمودن صراط عبودیت به مقام قرب الهی نائل میگردد و در اثر وصول به مقام قرب، مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجت زمان میشود.
🔹 ولایت معنوی یکی از اقسام ولایتی است که شیعیان برای ائمه اطهار (علیهم السلام) قائل بوده و بالاترین درجه ولایت به شمار میرود. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است. سایر اقسام ولایت یا مربوط است به رابطه قرابتی با رسول اکرم بعلاوه مقام طهارت و قداست شخصی اهل بیت، یا مربوط است به صلاحیت علمی و یا اجتماعی آنها. آنچه به نام ولایت در غیر ولایت معنوی نامیده میشود از حدود تشریع و قرار داد تجاوز نمیکند گو اینکه ریشه و مبنا و فلسفه این قرارداد صلاحیت علمی یا اجتماعی است، اما ولایت تصرف یا ولایت معنوی، نوعی اقتدار و تسلط فوق العاده تکوینی است.
🔸 نظریه ولایت تکوینی از یک طرف مربوط است به استعدادهای نهفته در این موجودی که به نام انسان در روی زمین پدید آمده است و کمالاتی که این موجود شگفت بالقوه دارد و قابل به فعلیت رسیدن است، و از طرف دیگر مربوط است به رابطه این موجود با خدا. مقصود از ولایت تکوینی این است که انسان در اثر پیمودن صراط عبودیت به مقام قرب الهی نائل میگردد و اثر وصول به مقام قرب - البته در مراحل عالی آن - این است که معنویت انسانی که خود حقیقت و واقعیتی است، در وی متمرکز میشود و با داشتن آن معنویت، قافله سالار معنویات، مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجت زمان میشود.
🔹 زمین هیچگاه از ولیای که حامل چنین معنویتی باشد، و به عبارت دیگر، از انسان کامل خالی نیست. از نظر شیعه در هر زمان یک انسان کامل که نفوذ غیبی دارد بر جهان و انسان، و ناظر بر ارواح و نفوس و قلوب است و دارای نوعی تسلط تکوینی بر جهان و انسان است، همواره وجود دارد و به این اعتبار نام او حجت است. ناظر به این معنی از ولایت نیز بوده باشد.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
🆔 @balagh_ir
💠 الطاف ویژه الهی بر بندگان
خداوند راههایی را برای بندگان قرار داده تا بتوانند از فضل خاصش برخوردار شوند؛ راههایی که شاید بتوان آنها را راههای امان ماندن از گرفتار شدن در آتش جهنم نامید. اکنون پنج مورد از این راهها یا همان الطاف خاص را بررسی میکنیم.
▫️معجزه نیت
▫️عبادت جایگزین
▫️تأثیر شگرف اعداد
▫️اصل تحویل و تبدیل
▫️اصل تولد
🌐 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://www.balagh.ir/content/13632
#یادداشت_تبلیغی
🆔 @balagh_irr
▫️ فرازی از زیارت #اربعین
▪️ وَ أشْهَدُ أنَّ الأئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَی
▪️ وَ أعْلاَمُ الْهُدَی
▪️ وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی
▪️ وَ الْحُجَّةُ عَلَی أهْلِ الدُّنیا
🆔 @balagh_ir
▪️ویژهنامه ایام #أربعین حسینی
📥 سخنرانی مکتوب
📥 کلیپ و نماهنگ
📥 نگارخانه
📥 مقالات
📥 اشعار
📥 صوت
📥 استوری
📥 پرسمان
📥 نرمافزار
🌐 لینک دانلود مطالب:
https://www.balagh.ir/content/16530
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔘 با سلام خدمت همراهان گرامی
💢 فرصت شرکت در مسابقه تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ میباشد.
💠 صفحات منتخب کتاب برای #آشنایی و #مرور عزیزان در کانال قرار داده شد.
#⃣ هشتگ #مسابقه_کتابخوانی را دنبال نمایید.
⚠️ مسابقه شامل ۲۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه میباشد.
❇️ اسامی برندگان از همین کانال اعلام خواهد شد.
🌐 لینک شرکت در مسابقه:
http://quiz.balagh.ir
🆔 @balagh_ir
22.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️هفتم ماه صفر، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد
🆔 @balagh_ir
فضايل و عبادات امام حسن(ع) .mp3
1.04M
🏴 شهادت امام حسن مجتبی (عليه السلام)
▪️ فضائل و عبادات امام حسن (ع)
👤 حجةالإسلام رفیعی
🆔 @balagh_ir
💢 چرا پیکر مطهر امام حسن (ع) را تیر باران کردند؟
✍️ پاسخ: داستان جانگداز تیرباران کردن جنازهی امام حسن (ع) در میان شیعه معروف است و بسیاری از بزرگان آن را ذکر کردهاند. برای اولین بار ابن شهر آشوب مازندرانی به نقل از کتاب ربیع الابرار زمخشری که از اهل سنت بوده، روایت کرده است.
🔹 وی مینویسد:«و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا»؛ جنازهی آن حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبهی تیر به تابوت آویخته شد. [البته ما در ربیع الابرار چاپ جدید آن را نیافتیم در حالی که در روض الجنان که خلاصه آن کتاب است این عبارت موجود میباشد، پس احتمالا در چاپهای بعدی آن را حذف کردهاند] این عبارت را ابن شهر آشوب به دنبال عبارتی که دیگران، از جمله شیخ مفید درباره وصیت آن حضرت ذکر کردهاند، آورده است، ولی خود مفید آن را ذکر نکرده است.
🔸 شیخ عبّاس قمی نیز از صاحب مناقب (ابن شهر آشوب) نقل میکند که: جنازه امام حسن (ع) را تیرباران کردند و هنگام دفن هفتاد چوبه تیر از آن بیرون آوردند. علامه مجلسی نیز به دنبال نقل کلام شیخ مفید آن را از قول ابن شهر آشوب بیان کرده، ولی درباره آن اظهار نظری نکرده است.
🔹 اکنون برای روشن شدن این موضوع به وصیت امام حسن (ع) مبنی بر دفن آن حضرت کنار رسول خدا (ص) که آن را اساس و بهانه این جسارت دانستهاند میپردازیم.
در تاریخ نقل شده است، امام حسن مجتبی (ع) در وصیت خود به امام حسین (ع) فرمودند؛ جنازه مرا کنار قبر پیامبر دفن کنید؛ چون من سزاوارتر هستم از کسانی که بدون اجازه وارد شدند...، ولی اگر مشکلی پیش آمد، راضی به خونریزی نیستم، بلکه جنازه مرا به بقیع ببرید و کنار مادر بزرگم (فاطمه بنت اسد) دفن نمایید.
🔸 این مطلب در بیشتر منابع اهل سنت آمده است از آن جمله؛ الاستیعاب، انساب الاشراف، تاریخ یعقوبی، و ابن اعثم کوفی در الفتوح. در کتب شیعه هم برای اولین بار در امالی شیخ طوسی، نقل شده است که آن حضرت به امام حسین (ع) در ضمن وصیت خود فرمود:«...وَ أنْ تَدْفِنَنِی مَعَ جَدِّی رَسُولِ الله (صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَإنِّی أحَقُّ بِهِ وَ بِبَیتِهِ مِمَّنْ اُدْخِلَ بَیتَهُ بِغَیرِ إذْنِهِ»؛ مرا کنار جدم رسول خدا به خاک بسپارید؛ زیرا من به او خانه اش سزاوارترم از کسانی که بدون اجازه او وارد خانهاش شدند.
🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
https://www.balagh.ir/content/5360
🆔 @balagh_ir
▪️ فضیلت و آثار گریه بر مصیبت امام حسن (ع)
هر کس در مصیبت او گریه کند چشمان او در روزی که همه دیدهها نابینا خواهند بود روشن و بینا خواهد شد و دل او در روزی که تمام دلها اندوهناک خواهند بود از غبار اندوه پاک خواهد شد.
▫️امام حسن مجتبی (ع) بعد از پدر
▫️وصیت امام حسن (ع)
▫️اشعار امام حسین (ع) در سوگ برادر
▫️چگونگی شهادت امام حسن (ع)
▫️فضیلت و آثار گریه بر مصیبت امام حسن (ع)
▫️وصایای آموزنده امام حسن (ع) به جُناده
▫️فضائل و مکارم امام حسن (ع)
🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
https://www.balagh.ir/content/16577
🆔 @balagh_ir
💠 امروز ، ۷ صفر ؛ مصادف با سالروز درگذشت جناب سلمان فارسی صحابی پیامبر (ص)
🔸 سلمان فارسی، صحابی مشهور پیامبر (ص) و از یاران امام علی (ع) بود. وی از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر (ص) بوده؛ تا آنجا که حضرت محمد (ص)، در وصف او گفته است: سلمان از ماست.
🔹 او در غزوههای پیامبر (ص) حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است.
🔸 سلمان پس از رحلت پیامبر (ص)، در شمار یاران علی بن ابیطالب (ع) قرار گرفت. با ماجرای سقیفه مخالف بود، اما با اجازه امیرالمؤمنین (ع)، با صاحبان سقیفه همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل میبافت و با دسترنج خودش روزی میگذراند.
🔹 سلمان فارسی، در سال ۳۶ قمری در شهر مدائن درگذشت. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است.
👈 مقالهی سلمان فارسی در دانشنامه اسلامی
👈 مقالهی سلمان فارسی در ویکی شیعه
🆔 @balagh_ir
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ تصویری: «مفتخر به سلمان»
🆔 @balagh_ir