eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
22.1هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.8هزار ویدیو
649 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 ارتباط با خادم: @balagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول حاکم بر زندگی حضرت زهرا (س).mp3
1.75M
🏴 اصولِ حاکم بر زندگی حضرت زهرا (س) 👤 حجةالإسلام رفیعی ▪️ 🆔 @balagh_ir
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سلسه نشست‌های فاطمی 🔸 فضائل و برتری حضرت زهراء (سلام‌الله‌علیها) 🔹 حجةالإسلام ناصر رفیعی 🆔 @balagh_ir
◾️ شرح و تفسیر زیارت‌نامه حضرت فاطمه (س) ▪️ قسمت دوّم مقصود از «خَلَقَكِ قَبْلَ أنْ یَخْلُقَكِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت (علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشئه دارند؛ ... 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/13968 🆔 @balagh_ir
🔰رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است رهبر انقلاب: 🔸رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است. اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. 🔹مهندسی صحیح فرهنگی کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی است. هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. 🔸مهندسی فرهنگی موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی است و اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🔍 مشروح خبر👇 https://khl.ink/f/51469
▪️ «فاطمه» را «فاطمه» گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همه‌ی آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ» فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به «عصمت» حضرت زهرا (س) است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیه «إنَّمَا یریدُ اللهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ أهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، درباره ایشان است. 2️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ» فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به «طهارت ظاهری» حضرت زهرا (س) است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهرا مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ» فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به «مقام فنا و لقا»ی حضرت زهرا مرضیه (س) است. كسی كه در دل او هیچ‌‌كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا» فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت بر شناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطه آن مقام «اُم‌ّ أبیها» نامیده شده است. 5️⃣ «سمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ» فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به «شفاعت» است. 🆔 @balagh_ir
💠 فصلنامه علمی تخصصی «ره توشه ویژه ایّام فاطمیّه» منتشر شد | دانلود 🔹 به گزارش پایگاه اطّلاع رسانی بلاغ، حجةالإسلام مصطفی آزادیان، رئیس گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ما از انتشار فصلنامه علمی تخصصی «ره توشه ویژه ایّام فاطمیّه» خبر داد. 🔸 رئیس گروه تولید محتوا اظهار داشت: فصلنامه علمی تخصصی «ره توشه ویژه ایّام فاطمیّه» همزمان با فرارسیدن ایّام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و با هدف گسترش و تعمیق معارف فاطمی، تبیین فضائل، مناقب و آموزه‌های اخلاقی و رفتاری حضرت فاطمه سلام الله علیها و نیز تهیه محتوای متقن و مستند جهت استفاده مبلغان و فعالان فرهنگی سراسر کشور منتشر گردیده است. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/18288 📚 فایل PDF فصلنامه علمی تخصصی «ره توشه ویژه ایام فاطمیه» 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صدای شهید بهشتی را می‌شنوید 💠 رسالت دانشجوی امروز... ▫️ 🆔 @balagh_ir
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ حضرت فاطمه (سلام الله علیها): ▪️ «یا علی! مرا شبانه غسل بده و کفن کن و بر من نماز بگذار و شبانه مرا دفن کن» 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت می‌گوییم. 🆔 @balagh_ir
◾️ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): ▪️ «شما را کجا به بیراهه می‌برند؟ در حالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه‌های آن فروزنده.» ▪️ 📆 امروز پنج‌شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ 👈 مصادف با ۱۳ جمادي الاولی ۱۴۴۴ 🔹 مجموعه «بلاغ» روزی پر از نشاط و برکت را برای همراهان گرامی آرزومند است. 🆔 @balagh_ir
خانه‌ی وحی.mp3
961.9K
🏴 گفت: یا علی برای بیعت بیرون بیاید، یا من این خانه را با اهلش آتش می‌زنم... 👤 آیةالله وحیدخراسانی ▪️ 🆔 @balagh_ir
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سلسه نشست‌های فاطمی 🔸 معرفی کتاب درباره حضرت زهراء (س) 🔹 حجةالإسلام ناصر رفیعی 🆔 @balagh_ir
▪️عیادت شیخین از حضرت زهرا (علیها السلام) بعنوان حلالیّت طلبی، اما بدون آن‌که حاضر به برگرداندن حق و پایان دادن به غصب باشند! شیخ صدوق به دو سند از امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهما السلام) روایت کرده که فرموند: هنگامی که بیماری حضرت زهرا (س) شدت گرفت زنان مهاجرین و انصار گرد ایشان آمدند و جویای حال ایشان شدند. حضرت در پاسخ آن احوالپرسی بیاناتی فرمود که گویای شدت نارضایتی ایشان از سستی و کوتاهی مردانشان بود. زنان بیانات حضرت را به مردانشان رساندند، و در نتیجه عده‌ای از مردان مهاجرین و انصار جهت عذرخواهی نزد حضرت آمدند و گفتند: ای سرور بانوان، اگر ابوالحسن این امر را پیش از آن‌که این حکومت تثبیت شود و استحکام یابد به ما می‌گفت هرگز از او به دیگری عدول نمی‌کردیم! حضرت (س) فرمود: از من دور شوید! که با این عذر آوردن‌های دروغینتان پذیرش عذری نیست، و با این سستی شما چاره‌ای نیست و کاری از پیش نمی‌رود. و شاید همین قضایا بود که شیخین را به تلاش برای ملاقات و عیادت حضرت برانگیخت. خبر عیادت را سُلیم بن قیس هلالی از ابن عباس، و شیخ صدوق با سلسله سندش از امام صادق (علیه السلام) روایت نموده که همراه با جزئیات بیشتری است. امام (ع) فرمود: هنگامی که فاطمه بیمار شد.. آن دو برای عیادتِ حضرت اذن خواستند اما حضرت نپذیرفت به آن‌ها اذن دهد. پس ابوبکر با خدا پیمان بست که سقف خانه‌ای بر او سایه نیاندازد تا آن‌که نزد فاطمه برسد و از وی رضایت بطلبد! و یک شب را در بقیع گذراند! پس عُمر نزد علی (علیه السلام) آمد و گفت: بدرستی که ابوبکر همراه پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله) در غار بود پس یار پیامبر است، و او پیرمردی دل نازک است! و چندین بار آمدیم که از فاطمه اذن ورود بگیریم تا رضایت بطلبیم! اما او نپذیرفت که به ما اذن ورود دهد. پس اگر مصلحت میدانی برایمان از او اذن ورود بگیر. حضرت گفت: باشد. پس علی بر فاطمه وارد شد و به ایشان گفت: ای دختر پیامبر خدا، از این دو نفر کارهایی سر زده که خود شاهد بوده‌ای، و چندین بار آمده‌اند و ردشان کرده‌ای و بهشان اذن نداده‌ای، و از من خواستند که برایشان اذن بگیرم. حضرت زهرا گفت: بخدا به آن‌ها اذن نخواهم داد و کلمه‌ای با آن‌ها سخن نخواهم گفت تا پدرم را ملاقات کنم و شکایت و دادخواهی از این دو را نزد او برم بخاطر آنچه انجام دادند و نسبت به من مرتکب شدند! علی (ع) گفت: پس من برایشان ضمانت کردم که اذن بگیرم! حضرت گفت: اگر چیزی را برایشان ضمانت کرده‌ای خانه خانه‌ی توست و زنان تابع مردانند، در چیزی با شما مخالفت نمی‌کنم، پس به هرکه خواهی اذن بده! پس علی(علیه السلام) خارج شد و به آن دو اذن داد، [پس وارد شدند] و هنگامی که چشمشان بر فاطمه(علیه السلام) افتاد بر وی سلام کردند، اما حضرت جواب سلامشان را نداد بلکه رویش را از آن دو برگرداند. پس آن دو به سمت روی حضرت رفتند.. پس حضرت(س) به علی(علیه السلام) گفت: جامه را از من بگردان! و زنانی در اطراف حضرت بودند پس حضرت به آنها گفت: صورتم را بگردانید! پس هنگامی که روی حضرت را برگرداندند آن دو نیز به سمت روی حضرت رفتند و ابوبکر گفت: ای دختر پیامبر خدا، جز این نیست که نزدت آمده‌ایم برای حلالیت طلبی و دوری از خشم و غضبت، از شما میخواهیم که ما را ببخشی و از آنچه از ما نسبت به شما رخ داده بگذری! پس حضرت(س) به آن دو گفت: هرگز یک کلمه با شما سخن نخواهم گفت تا پدرم را ملاقات کنم و شکایت شما دو نفر را نزد او برم و از آنچه کردید و انجام دادید و نسبت به من مرتکب شدید دادخواهی کنم! آن دو گفتند: پس ما برای عذرخواهی آمده‌ایم و رضایتت را میطلبیم؛ ببخش و از ما در گذر و ما را به آنچه از ما سر زده مؤاخذه مکن! پس حضرت بسوی علی(علیه السلام) رو نمود و به ایشان فرمود: من با این دو نفر کلمه‌ای سخن نخواهم گفت تا از آنها دربارۀ چیزی که آنرا از پیامبر خدا شنیده‌اند بپرسم، پس اگر با صداقت پاسخم را دادند میبینم نظرم چه میشود! آن دو گفتند: خدایا!، باشد!، و ما جز حق نخواهیم گفت و گواهی نخواهیم داد مگر به صداقت! پس حضرت گفت: شما را به خدا قسم میدهم آیا شنیدید پیامبر را که میگفت: «فاطمه پارۀ تن من است و من از اویم، هرکه او را بیازارد پس حقا که مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد پس به حق که خدا را آزرده، و هرکه او را پس از مرگم بیازارد همچون کسی است که او را در حیاتم آزرده، و هرکه در حیاتم او را بیازارد همچون کسی است که پس از مرگم او را آزرده»؟ گفتند: خدایا، بله. حضرت گفت: الحمد لله. سپس حضرت گفت: خدایا من تو را گواه میگیرم -و شاهد باشید ای کسانی که در اینجا حاضرید- که این دو مرا در حیاتم و در هنگام مرگم آزردند! بخدا کلمه‌ای با شما دو نفر سخن نگویم تا پروردگارم را ملاقات کنم و شکایتتان را از آنچه کردید و نسبت به من مرتکب شدید نزد او برم! پس ابوبکر گفت: ای وای بر من! ای کاش مادرم مرا نزاییده بود! اما عمر .. (ادامه در ص 2)