eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
21هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
619 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ بیشتر مردم بنده‌ی دنیا هستند 👤 آیةالله مظاهری 🆔 @balagh_ir
💠 ماه ربیع الأوّل، ماه شادی اهل بیت (ع) ماه ربیع‌ الأوّل آمیخته با خاطره غم‌انگیزی چون شهادت امام حسن عسکری (ع) و مطابق روایت معروف، ماه میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع)، هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، آغاز امامت پربرکت حضرت بقیة الله (عج) و ماه رخداد واقعه عظیم «لیلة‌المبیت» است. 🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/13682 🆔 @balagh_ir
♨️ ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی‌شود؟ ✍️ پاسخ: ایام محسنیه عنوانی است كه در سال‌های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع الاول اطلاق می‌شود و تلاش می‌شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. 🔹 با توجه به اينکه زمان دقيق هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله عليها) که منجر به زخمی و مجروح شدن پاره تن رسول الله و کشته شدن فرزندش محسن شده است، مشخص نيست، لذا برای شهادت حضرت محسن هم نمی‌توان تاريخ دقيقی ارائه کرد. 🔸 هجوم به خانه آن حضرت در چند نوبت اتفاق افتاد و آخرين هجوم که منجر به مجروح شدن حضرت زهرا (سلام الله عليها) شد، طبق قرائن و شواهد حدود چهل تا پنجاه روز بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله عليه و آله) بود. 🔹 فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی‌توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هر چند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می‌شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می‌گردد. 🔸 در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته‌اند یعنی ایجاد امر تازه‌ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. 🔹 بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی‌شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت‌های جدید و مناسبت‌های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه‌ای گریبان‌گیر این امور ارزشمند نگردد. 🔸 به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت‌های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می‌شود چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
🔻 | حجاب اجباری یا اختیاری؟!آیا حق مسلّم ما نیست که نوع پوشش خودمونو انتخاب بکنيم و نبايد حجاب اجباری باشد و باید اختياری باشد! ✍ پاسخ: اولا: حقیقت آن است که اکثریت مردم ایران به عفت معتقد و ملتزمند. هر چند در محدوده پوشش با هم متفاوتند. برخی کمی سهل‌تر می‌گیرند و ایمانشان آن چنان قوی نیست که حجاب شرعی را کامل رعایت کنند، اما آن‌ها نیز مخالف نوع پوشش مرسوم در برخی کشورهای دیگر هستند و کشور ما هنوز توانسته با عفت، خانواده را حفظ کند. بنابراین نباید فریب اقلیت محدودی را خورد که شهوات مبتذل، نهایت درجه آرمان‌های آن‌هاست و با چشم بسته، می‌خواهند آینده و سعادت خویش را قربانی شهوات زودگذر کنند. این طایفه غرضشان از رها کردن عفت به صرف کنار گذاشتن یک روسری نیست و خواسته‌های اصلی آنان چیزی است که اکثریت ملت با آن مخالفند. 🔹 ثانیا: اگر به عمل خلاف قانون آزادی می‌گویند، در هیچ نقطه‌ای از جهان چنین آزادی‌ای مقبول نیست و هیچ عاقلی نیز عمل بر خلاف قانون را یک مزیت نمی‌شمارد و افرادی که بر خلاف قانون عمل می‌کنند، مجرم خوانده می‌شود و هیچ جا به یواشکی برداشتن اموال دیگران آزادی نمی‌گویند. بلکه آن را جرم می‌شمارند. 🔸 در حال حاضر مطابق قوانینی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده‌اند، رعایت حجاب در کشور الزامی است و تا زمانی که قانون توسط نمایندگان تغییر داده نشده، باید به آن احترام گذاشت چرا که قانونمداری عامل مهمی برای داشتن جامعه‌ای متعالی است. 🔹 ثالثا: قبل از هر چیز باید دقت کنیم که معیار و ملاک ما، منطق است. اگر برای عملی منطق و دلیل خرد پسند، وجود داشته باشد، آن را قبول می‌کنیم. اما اگر ما را مجبور بر کاری غیر منطقی کنند، طبیعتا آن را نمی‌پسندیم. معیار بد بودن، صرف مجبور کردن نیست! بلکه مجبور کردن در بسیاری از موارد نیکو و بلکه ضروری است. آیا اگر کسی بخواهد به حقوق دیگری تجاوز کند و مثلا اموال او را بدزدد نباید او را مجبور کرد که از ستم دست بکشد؟ یا حتی اگر کسی بخواهد بدون مجوز و تخصص، مطب پزشکی دایر کند، نباید او را مجبور به تعطیلی آن مطب کنیم؟ 🔸 رابعا: اصل این ادعا که کسی پوشش غیر عفیفانه را آزادی بنامد، توهین به آزادی و به ابتذال کشاندن آن است و کسانی که سطح دغدغه‌های آنان چنین نازل شده است، باید بیدار شوند. آیا آزادی از سلطه و استکبار، باید دغدغه آزادی جویان باشد یا آزادی از ضوابط پوشش؟ آیا آزادی از قید عادات و رسوم خرافی مهم‌تر است یا جلوه‌گری در خیابان‌ها و تبدیل کردن معابر عمومی به صحنه ترسیم انواع جاذبه‌های جنسی؟ این تصویرهای خیالی که بزرگترین آرزوی یک زن را وزیدن باد در لا به لای موهایش ترسیم کنند، عملیات روانی رذیلانه‌ای است که یک انسان و آرمان‌هایش را چنین سطحی می‌کنند. 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ چطور دو سانت ما اشکال داره، دو سانت شما نه... 👤 مثال جالب استاد قرائتی 🆔 @balagh_ir
🏴 مسابقه کتابخوانی ویژه اعضاء کانال بلاغ 🏴 🔘 🎁 همراه با جوایز ارزنده ✍️ پایگاه اطلاع رسانی «بلاغ»، به مناسبت رحلت (ص) و شهادت سبط گرامی ایشان حضرت (ع) و شهادت (ع) ویژه اعضاء کانال بلاغ برگزار می‌کند. 💠 جوایز مسابقه: 🔹 یک جایزه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی 🔹 یک جایزه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی 🔹 پنج جایزه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی 🔹 هشت جایزه نقدی ۲۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی برای تمامی شرکت کنندگان به قید قرعه 💢 مهلت شرکت در مسابقه: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ 🌐 لینک شرکت در مسابقه: http://quiz.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
گزارش هایی تحلیلی از زندگی پیامبر اکرم، امام حسن مجتبی وامام رضا علیهم السلام.pdf
2.04M
📚 منبع مسابقه: 💠 گزارش‌هایی تحلیلی از زندگانی 🔹 پیامبر أعظم (ص) 🔹 امام حسن مجتبی (ع) 🔹 امام رضا (ع) ✍ سیّد محمّدتقی قادری 🆔 @balagh_ir
💠 همایش نقش مبلّغان در دفاع مقدّس 🔹 به همراه نکوداشت مبلّغان جانباز 🔸 همزمان با هفته دفاع مقدّس 🔻 سخنرانان: 👤 حجةالإسلام عبّاس محمّدحسنی ▫️ نماینده ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران 👤 حجةالإسلام حسین جوشقانیان ▫️ مدیر مؤسّسه روایت سیره شهدا 📆 زمان: پنج‌شنبه - هفتم مهر ماه - ساعت ۱۰ صبح 📍 مکان: چهارراه شهدا - سالن همایش‌های غدیر 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ داستان جالب روحانی و خانم بدحجاب 👤 حجةالإسلام قرائتی 🆔 @balagh_ir
💠 سبک زندگی اهل بیت (ع) در تربیت فرزند از اساسی‏‌ترین نیازهای انسان، تربیت است. بشر، تنها در پرتو تربیت صحیح می‌تواند مسیر زندگی را با موفقیت طی کرده و به کمال، هویت و عبودیت دست یابد. از این رو، پیامبران الهی آمده‌اند تا انسان‌ها را تربیت نمایند. از عوامل مهم تربیت، الگوپذیری است. ▫️اهمیت تربیت فرزند ▫️انتخاب همسر شایسته ▫️انتخاب نام نیکو ▫️فرصت‌شناسی ▫️تربیت دینی ▫️همسویی رفتار و گفتار ▫️مهرورزی 🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/16562 🆔 @balagh_ir
🔻 | آیا حجاب واجب است؟آیا حجاب واجب است؟ ✍ پاسخ: قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء می‌دانند. 🔹 شأن نزول آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند ، این است که چون زنان پیراهنی می‌پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری را طوری ببندند که مو و دور گردن و غیره پوشیده شود. 🆔 @balagh_ir
🔻 | آیا حجاب اجباری است؟آیا حجاب اجباری است؟ ✍ پاسخ: در دین اجباری است. نه در اعتقاد و نه در عمل. 🔹 ما حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم. تفاوت این دو در این است که فرد مسلمان می‌تواند نماز نخواند. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. 🔸 حجاب برخلاف نماز، امری فردی نیست و بروز اجتماعی دارد. فرد می‌تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد، اما نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند. مردم می‌توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان یک حکم دیگر. 🔹 جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل آزادی فرد، از بدیهیات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است. 🆔 @balagh_ir
💠 منطق اسلام برقراری «عدالت» توأم با «معنويت» است‌‌‌‌‌ 🔹 درد معنويت بشر را سلب مالکيت به تنهايی کفايت نمی‌کند. «عدالت اجتماعی» لازم است نه سلب مالکيّت، زيرا اگر در جامعه‌‌‌‌‌ای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود. 🔸 منطق اسلام اين است که «معنويت» را با «عدالت» توأم با يکديگر می‌بايد در جامعه برقرار کرد. در جامعه‌‌‌‌‌ای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانی به وجود می‌آيند. 🔹 محروميت‌ها ايجاد عقده‌‌‌‌‌های روانی می‌کند و عقده‌‌‌‌‌های روانی توليد انفجار؛ يعنی اگر جامعه به تعبير علی (عليه السلام) به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقی نمی‌ماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. يک گروه گرفتار بيماری‌هايی نظير تفرعن، خودبزرگ‌‌‌‌‌بينی و ... می‌شوند و گروه ديگر دچار ناراحتی‌های ناشی از محروميّت. - سخن درست بگويم نمی‌توانم ديد - که مِی خورند حريفان و من نظاره کنم‌‌‌‌‌ 🔸 ما در جامعه آينده خودمان بايد همان‌طور که مسئله «عدالت» را با شدّت مطرح می‌کنيم، به همان شدّت نيز مسئله «معنويت» را طرح کنيم. 📚 آینده انقلاب اسلامی [شهید مطهری] ؛ ص ۱۷۹ 🆔 @balagh_ir
💠 آیین امضای تفاهم‌نامه سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به روایت تصویر 🆔 @balagh_ir
💠 حضور مبلّغان در دفاع مقدّس از عوامل ناکامی رژیم صدام در جنگ تحمیلی به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، همایش «نقش مبلّغان در دفاع مقدّس» صبح امروز پنج‌شنبه ۷ مهرماه با حضور حجةالإسلام عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد. 🌐 مشاهده متن کامل خبر: https://www.balagh.ir/content/18095 🆔 @balagh_ir
🔹 زیارت امام حسین (علیه السلام) در شب جمعه را از دست ندهیم؛ هر چند از راه دور ... ❤️ «صَلّی‌الله‌ُعَلَیك‌َیاأباعَبدِاللهِ» 🕊 حضرت‌ فرمود: ... این ذکر را ۳ مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ چادر کشیدن از سر زن شیعه 👤 حجةالإسلام عالی 🏴 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ آیا استدلال به روایت «اذا نهوا لا ینتهون» برای نفی الزام به حجاب صحیح است؟ 👤 استاد حسین نجفی بستان 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ شواهد جواز تعزیر توسط حاکم در موارد ترک احکام الهی 👤 استاد حسین نجفی بستان 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ الزام به حجاب در زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) 👤 استاد حسین نجفی بستان ❓آیا به صرف اینکه الزام حجاب توسط پیامبر أعظم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) نقل نشده باشد می‌توان آن را از وظایف حاکم ندانست؟ 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ بررسی وضعیت حجاب و الزام به آن در زمان پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) 👤 استاد حامد کاشانی 🆔 @balagh_ir
🔻 | آثار و فواید حجاب 💠 آثار و فوايد رعايت حجاب و پوشش دينى‏ چیست؟ ✍ پاسخ: بهداشت روانى اجتماع و کاهش هيجان‏ها و التهاب جنسى 🔸 تحکيم روابط خانوادگى و برقرارى صميميت کامل زوجين: با رواج بى حجابى و جلوه‌گرى زن، جوانان مجرد، ازدواج را نوعى محدوديت و پايان آزادى ‌هاى خود تلقّى مى‏‌کنند و افراد متأهل هر روز در مقايسه‌اى خطرناک ميان آن چه دارند و ندارند، قرار مى‌گيرند. اين مقايسه‏‌ها، هوس را دامن زده و ريشه زندگى را مى‏‌سوزاند. 🔹 استوارى اجتماعى و استيفاى نيروى کار و فعاليّت‏: دختر و پسرى که در محيط کار و دانشگاه تحريک شهوانى شوند، از تمرکز و کارآيى آن‏ها کاسته مى‏‌شود. چيرگي شهوت بر اجتماع سبب هدر رفتن نيروى فکرى و کارى است. 🔸 بالا رفتن ارزش واقعي زن و جبران ضعف جسمانى او: حيا، عفاف و حجاب زن مى‏‌تواند در نقش عاطفى او و تأثيرگذارى بر مرد مؤثر باشد. لباس زن سبب تقويت تخيّل و عشق در مرد است و حريم نگه داشتن يکى از وسائل براى حفظ مقام و موقعيّت زن در برابر مرد است. 🔹 اسلام حجاب را براى محدوديّت و حبس زن نياورده، بلکه براى مصونيّت او توصيه کرده ؛ زيرا اسلام راضى به حبس، رکود و سرکوبى استعدادهاى زن نيست. بلکه با رعايت عفاف و حفظ حريم، اجازه حضور زن را داده امّا از سوء استفاده شهوانى و تجارى منع کرده است. در واقع حجاب موجب محدوديتِ مردان هرزه مى‏‌باشد که در صدد کام جويى‏‌هاى آزاد و بى حد و حصر هستند و مصونيت زنان از دست اين گروه از مردان منظور است. 🆔 @balagh_ir
🏴 مسابقه کتابخوانی ویژه اعضاء کانال بلاغ 🏴 🔘 🎁 همراه با جوایز ارزنده ✍️ پایگاه اطلاع رسانی «بلاغ»، به مناسبت رحلت (ص) و شهادت سبط گرامی ایشان حضرت (ع) و شهادت (ع) ویژه اعضاء کانال بلاغ برگزار می‌کند. 💠 جوایز مسابقه: 🔹 یک جایزه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی 🔹 یک جایزه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی 🔹 پنج جایزه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی 🔹 هشت جایزه نقدی ۲۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی برای تمامی شرکت کنندگان به قید قرعه 💢 مهلت شرکت در مسابقه: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ 🌐 لینک شرکت در مسابقه: http://quiz.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
گزارش هایی تحلیلی از زندگی پیامبر اکرم، امام حسن مجتبی وامام رضا علیهم السلام.pdf
2.04M
📚 منبع مسابقه: 💠 گزارش‌هایی تحلیلی از زندگانی 🔹 پیامبر أعظم (ص) 🔹 امام حسن مجتبی (ع) 🔹 امام رضا (ع) ✍ سیّد محمّدتقی قادری 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ خطرناک‌ترین خرافات 👤 حجةالإسلام رفیعی 🆔 @balagh_ir