eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
20.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
624 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیا می‌شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️ پاسخ: استاد مطهرى مى‌گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهی،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى‌تواند وجود داشته باشد». 🔹 بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهی در زندگی انسان است و قضا و قدر الهی مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگی پذيرفتنی است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مؤمن باشد و چه كافر - چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئی از تقديرات الهی است. 🔸 بشر هميشه خود را در سر چهار راه‌هايی می‌بيند. هيچ‌گونه اجباری كه فقط يكی از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكی از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعنی طرز فكر و انتخاب او است كه يک راه خاص را معيّن می‌كند. 🔹 اين كه از يک طرف مسئله تقدير الهی مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكی از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهی كه انسان با اراده خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهی كه خداوند از ازل می‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندی اين است كه بشر افعال خود را از روی اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔸 اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى‌كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى‌برم. «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔹 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى‌كند. اما من مى‌توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه‌گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد». 🔸 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلّا ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». و : «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‌دهد، مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر در موارد خاص به خوبی روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكی از مهم‌ترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 راز سیّد المرسلین بودن پیامبر أعظم (ص) ✍ سیّد محمّدتقی قادری از بین خصایص ملکوتی و قدسی رسول الله (صلی الله علیه و آله) که آن حضرت را افضل و سرآمد همه انبیاء قرار داده است، یکی از آن‌ها «سید المرسلین» است، در این که چه خصوصیت ویژه‌ای در پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود داشته است، که در چنین منزلت ویژه قرار گرفته است، در صورتی می‌توان به راز آن پی برد که چند نکته مهم عرفانی و کلامی به درستی تبیین و تحلیل شود. 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/13681 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▪️ویژه‌نامه رحلت (ص) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16654 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▪️ویژه‌نامه شهادت (ع) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16609 🆔 @balagh_ir
▫️ مرکز آموزش‌های کاربردی «دفتر تبلیغات اسلامی» برگزار می‌کند: 🔻 نشست‌های آنلاین اقتضائات عصر اهل بیت (ع) با محورهای: 1⃣ پیامبر أعظم (ص) ؛ تبلیغ و توسعه دینی 📆 پنج‌شنبه ؛ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ 2⃣ از صلح حسنی تا قیام حسینی 📆 شنبه ؛ ۲ مهر ۱۴۰۱ 3⃣ امام رضا (علیه‌السلام) و ولایتعهدی 📆 دوشنبه ؛ ۴ مهر ۱۴۰۱ 🕚 ساعت برگزاری: ۱۰ الی ۱۱ 🌐 ثبت‌نام از طریق: el.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ بیمارهای انسان در صحیفه سجّادیه 👤 حجةالإسلام رفیعی 🆔 @balagh_ir
🔰 در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ پاسخ: آيات و احاديث متعددی در مورد اين صفت بد وارد شده است و نکات ظريفی در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن در پيام ممکن نيست و فقط به چند نکته اکتفا می‌شود. 🔹 قرآن می‌فرمايد: «يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَ اتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم»؛ اي افراد با ايمان! از بسياري گمان‌ها بپرهيزيد؛ زيرا برخي از گمان‌ها گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم كنجكاوي نكنيد و از يكديگر غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد و ناپسند مي‌شماريد (غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند توبه پذير و رحيم است. 🔸 در اين آيه، خداوند جامعه اسلامي را ملزم می‌سازد كه سه اصل اخلاقي را به عنوان حقِ لازم كه از لوازم و آثار اخوت اسلامی و برادری ديني است نسبت به يكديگر رعايت نمايند؛ اينك به طور اجمال به اين سه اصل اشاره می‌كنيم:. ▫️ بدگمانی و بدبينی نسبت به مسلمانان ممنوع است؛ ▫️ يک فرد مسلمان نبايد در امور مردم كنجكاوی كند؛ ▫️ غيبت و بدگويی پشت سر مسلمان حرام است. 🔹 از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي اخلاق اسلامي هستند و در اصلاح اجتماع نقش مهمي ايفا مي‌كنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم. اكنون نخستين اصل يعني (بدگمانى) را مورد بحث قرار مي‌دهيم. 🔸 بدبيني يك حالت رواني منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در فضاي فكر و قضاوت دارنده آن، لطمه مي‌بيند. 🔹 افراد بدبين از ميان هزاران نقاط روشن و جلوه‌هاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطه‌هاي مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه مي‌گردند. 🔸 همه ما مي‌دانيم كه جان و مال و آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و مي‌فرمايد: حيثيت و آبرو و شخصيت هر مسلمانى، حتي در عالم فكر و پندار و در دايره داوري دروني ما نيز محترم است. هيچ فرد مسلمانى، نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني و بدگماني و داوري بد، تجاوز نمايد. 🔹 به قول يكي از دانشمندان معاصر: حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيت‌هاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، امنيت قضاوت‌هاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در محيط فكر خود، مورد هجوم افكار و داوري‌هاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر مرحله عمل، بايد حتي در محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند. 🔸 از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار مي‌شود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه سوءِ ظن نسبت به همديگر بپرهيزند. 🔹 پيامبر اكرم (ص) در يكي از بيانات شيواي خود به امنيت‌هاي چهارگانه مزبور اشاره نموده و چنين مي‌فرمايد: «اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ» ؛ خداوند، تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك فرد مسلمان بدگمان شود و حتي در ذهن و فكر خود، به او نسبت ناروا بدهد. 🔸 اگر امنيت‌هاي سه گانه، نخست در پرتو حكومت‌هاي مادي و سازمان‌هاي اداري تأمين گردد، ولي امنيت از نظر قضاوت مردم، جز در سايه ايمان به خدا عملي نمي‌شود؛ زيرا حدود حكومت‌هاي مادي منحصر به ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون مي‌باشد؛ فقط ايمان به خداست كه مي‌تواند جلو اين‌گونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك فرد مسلمان ايمان دارد كه خداوند از كارهاي برون و درون او آ گاه است. 📣 ادامه دارد ... 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
◾️ تحلیل چهارده سیره عملی رسول‌ الله (ص) ▪️ قسمت اوّل 🔹 بیست و هشتم ماه صفر روز رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) است، فرصت و توفیقی برای آن دسته از اردتمندانی است که در مقام بالا بردن سطح معرفت و آگاهی خویش نسبت به سیره عملی حضرت می‌باشند. 🔸 از همین‌رو بطور مشخص و معین ساعتی از وقت و عمرشان در چنین روزهای مناسبتی اختصاص به مطالعه و تأمل سیره رسول گرامی (ص) می‌دهند. 🔹 نویسنده با توجه به چنین زمینه‌ای و با همین نیت و از باب خدمت به چنین طبقه فهیم و ارادتمند، یادداشت کوتاه تحلیلی از چهارده سیره عملی و کاربردی پیامبر اکرم (ص) تهیه و تقدیم محضر نموده است، البته آن بخش از سیره‌ای که جامعه امروز سخت محتاج و نیازمند به آن است. ▫️سیره فردی رسول‌ الله (ص) ▫️سلوک عبادی رسول‌ الله (ص) ▫️سیره معاشرت خانوادگی رسول‌ الله (ص) ▫️سیره اجتماعی رسول‌ الله (ص) ▫️حق همسایگی در سیره رسول‌ الله (ص) 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/16545 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▫️ مرکز آموزش‌های کاربردی «دفتر تبلیغات اسلامی» برگزار می‌کند: 🔻 نشست‌های آنلاین اقتضائات عصر اهل بیت (ع) با محورهای: 1⃣ پیامبر أعظم (ص) ؛ تبلیغ و توسعه دینی 📆 پنج‌شنبه ؛ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ 2⃣ از صلح حسنی تا قیام حسینی 📆 شنبه ؛ ۲ مهر ۱۴۰۱ 3⃣ امام رضا (علیه‌السلام) و ولایتعهدی 📆 دوشنبه ؛ ۴ مهر ۱۴۰۱ 🕚 ساعت برگزاری: ۱۰ الی ۱۱ 🌐 ثبت‌نام از طریق: el.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ در مکتب امام حسین (ع) دین مقدم بر هر امر دیگری است 👤 آیةالله مظاهری 🆔 @balagh_ir
♨️ در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ ضررهای بدبينی: 🔸 نخستين نتيجه بدگمانى، به خود انسان برمي‌گردد؛ از آن جا كه افراد بدگمان نمي‌توانند اعمال ديگران را خالي از غرض و آلودگي تصور نمايند، همواره در رنج روحي و درد رواني سختي به سر مي‌برند و سوز و گداز خيال و پندار، همواره آنان را شكنجه مي‌دهد. 🔹 بدبينى، رشته الفت و دوستي را از هم مي‌گسلد و بر اثر گمان بدي كه انسان به ديگران دارد، همواره آن‌ها را خيانتكار و در ميدانِ دوستى، ناپايدار مي‌پندارد، ناچار مي‌شود كه همه گونه روابط خود را با آنها قطع كند؛ از اين‌رو پيشوايان ما فرموده‌اند: «مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ سوءُ الظَّنِ لَمْ يَترُكْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ خَليلٍ صُلْحاً ؛ بدگماني بر هر كس كه غلبه كند، هر نوع صلح و صفايي را كه ميان او و دوستان وي برقرار است، از بين مي‌برد» 🔸 افراد بدبين هميشه منزوي و گوشه گيرند، و بر اثر رعب و ترسي كه از مردم دارند، هرگز نمي‌توانند با كسي انس بگيرند؛ از اين‌رو در روايات، آمده است كه: «مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ اَحَدٍ؛ افراد بدبين از همه مردم وحشت دارند» 🔹 بدبيني آفت بزرگي براي سنجش منطق انسان است؛ بدبيني نوعي اختلال در طرز تفكر و ادراك انسان به وجود مي‌آورد كه هرگز نمي‌تواند در موضوعي به صورت خِردپسند و واقع بينانه داوري كند. 🔸 بدبيني از بيماري‌هاي سرايت كننده است كه هم‌نشينان انسان را نيز آلوده مي‌سازد. 🔹 بدبيني نه تنها در روح انسان اثر مي‌گذارد، بلكه براساس ارتباطي كه ميان تن و جان وجود دارد، تن نيز از گزند آن سالم نمي‌ماند، و به قول دكتر كارل: بدبيني و عادت به انتقاد از همه چيز، حتي از قدرت زندگي نيز مي‌كاهد؛ زيرا اين عادت منفي رواني روي دستگاه اعصاب (سمپاتيك) و غدد داخلي اثر مي‌كند و مي‌تواند مبدأ اختلالات عملي و حتي عضوي شود. 🔸بدگماني‌هاي بي مورد، به همسر و يا شاگرد مغازه و كارگر و خدمتكار منزل، آنان را به خيانت و جنايت مي‌كشاند؛ زيرا كنجكاوي‌هاي زياد ارباب و بزرگ خانه و يا شوهر، بر اثر (تداعي معانى) صور و اشباح خيانت و كارهاي زشت را در نظر آنها مجسم مي‌سازد و فكر خيانت را در دل آنها احيا مي‌نمايد و به قول برخي از دانشمندان: نوكراني كه مورد سوء ظن آقا هستند و او پيوسته احتمال مي‌دهد كه آنان به اثاث خانه دستبردي بزنند، چنين نوكراني بالاخره دست به دزدي مي‌زنند، و به سوي دزدي كشيده مي‌شوند. از اين رو، در دين مقدس اسلام، تظاهر به غيرتمندىِ بي مورد و افراطي درباره همسر، مذموم شمرده شده است؛ زيرا چه بسا افراد پاكي را به ناپاكي بكشاند و درستكار را به نادرستي دعوت نمايد؛ چنان كه امام علي (ع) فرموده است: «ايّاكَ وَالتَّغايرَ في غَيْرِ مَوْضِعِه فَاِنَّ ذلِكَ يَدعُوا الصَّحيحة اِلَي السُّقم و البريئةَ اِلَي الرَّيبِ؛ اظهار غيرت‌هاي بي‌مورد، زنان پاك را به ناپاكي و زنان بي‌گناه را به سوي گناه دعوت مي‌كند» 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir