eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
20.6هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
619 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه شهادت امام رضا (ع) ▪️ نماز در سیره و کلام امام رضا (ع) 👤 حجةالإسلام رفیعی 🆔 @balagh_ir
✅ آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده می‌شود صحیح است؟ ✍️ پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می‌شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی‌توان با صرف ضعف سند، آن‌ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می‌شود: 1️⃣ قطعا این روایات نمی‌خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند. 2️⃣ برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می‌شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه‌ای هستند؛ این روایات می‌گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه‌ای بوده است، بخشیده می‌شوند. 3️⃣ هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست. 4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت‌ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می‌کند. 5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می‌بخشد؛ کما این که در روایت هم می‌گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست. 6️⃣ ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود. 💠 بنابراین: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می‌تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان‌های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته‌اند، برمی‌آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه‌ای سرزده‌اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🆔 @balagh_ir
▪️ تحلیل سلوک رفتاری امام رضا علیه السلام ✍ سیّد محمّدتقی قادری روز آخر صفر مقارن با شهادت امام رضا علیه السلام، فرصتی خواهد بود که بعضی از سلوک رفتاری امام علیه السلام که می‌تواند الگو و اسوه رفتاری اهل سلوک باشد، مورد تحلیل و تفسیر قرار بگیرد. با همین نیت و انگیزه چند مورد از سلوک رفتاری آن حضرت را مورد تحلیل قرار می‌دهیم؛ ▫️انفاق و دستگیری کریمانه ▫️راضی بودن به سختی‌ها ▫️سلوک امام رضا (ع) با افراط گرایان ▫️سلوک امام رضا (ع) در گفتگوی آزاد 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/18082 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🏴 مسابقه کتابخوانی ویژه اعضاء کانال بلاغ 🏴 🔘 🎁 همراه با جوایز ارزنده ✍️ پایگاه اطلاع رسانی «بلاغ»، به مناسبت رحلت (ص) و شهادت سبط گرامی ایشان حضرت (ع) و شهادت (ع) ویژه اعضاء کانال بلاغ برگزار می‌کند. 💠 جوایز مسابقه: 🔹 یک جایزه نقدی ۵۰۰ هزار تومانی 🔹 یک جایزه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی 🔹 پنج جایزه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی 🔹 هشت جایزه نقدی ۲۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی 🔹 ده جایزه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی برای تمامی شرکت کنندگان به قید قرعه 💢 مهلت شرکت در مسابقه: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ 🌐 لینک شرکت در مسابقه: http://quiz.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
گزارش هایی تحلیلی از زندگی پیامبر اکرم، امام حسن مجتبی وامام رضا علیهم السلام.pdf
2.04M
📚 منبع مسابقه: 💠 گزارش‌هایی تحلیلی از زندگانی 🔹 پیامبر أعظم (ص) 🔹 امام حسن مجتبی (ع) 🔹 امام رضا (ع) ✍ سیّد محمّدتقی قادری 🆔 @balagh_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ تصویری: «دامن آلوده و بار گناه آورده‌ام» 👤 با نوای: حاج محمود کریمی 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ بیشتر مردم بنده‌ی دنیا هستند 👤 آیةالله مظاهری 🆔 @balagh_ir
💠 ماه ربیع الأوّل، ماه شادی اهل بیت (ع) ماه ربیع‌ الأوّل آمیخته با خاطره غم‌انگیزی چون شهادت امام حسن عسکری (ع) و مطابق روایت معروف، ماه میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع)، هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، آغاز امامت پربرکت حضرت بقیة الله (عج) و ماه رخداد واقعه عظیم «لیلة‌المبیت» است. 🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/13682 🆔 @balagh_ir
♨️ ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی‌شود؟ ✍️ پاسخ: ایام محسنیه عنوانی است كه در سال‌های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع الاول اطلاق می‌شود و تلاش می‌شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. 🔹 با توجه به اينکه زمان دقيق هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله عليها) که منجر به زخمی و مجروح شدن پاره تن رسول الله و کشته شدن فرزندش محسن شده است، مشخص نيست، لذا برای شهادت حضرت محسن هم نمی‌توان تاريخ دقيقی ارائه کرد. 🔸 هجوم به خانه آن حضرت در چند نوبت اتفاق افتاد و آخرين هجوم که منجر به مجروح شدن حضرت زهرا (سلام الله عليها) شد، طبق قرائن و شواهد حدود چهل تا پنجاه روز بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله عليه و آله) بود. 🔹 فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی‌توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هر چند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می‌شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می‌گردد. 🔸 در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته‌اند یعنی ایجاد امر تازه‌ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. 🔹 بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی‌شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت‌های جدید و مناسبت‌های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه‌ای گریبان‌گیر این امور ارزشمند نگردد. 🔸 به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت‌های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می‌شود چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
🔻 | حجاب اجباری یا اختیاری؟!آیا حق مسلّم ما نیست که نوع پوشش خودمونو انتخاب بکنيم و نبايد حجاب اجباری باشد و باید اختياری باشد! ✍ پاسخ: اولا: حقیقت آن است که اکثریت مردم ایران به عفت معتقد و ملتزمند. هر چند در محدوده پوشش با هم متفاوتند. برخی کمی سهل‌تر می‌گیرند و ایمانشان آن چنان قوی نیست که حجاب شرعی را کامل رعایت کنند، اما آن‌ها نیز مخالف نوع پوشش مرسوم در برخی کشورهای دیگر هستند و کشور ما هنوز توانسته با عفت، خانواده را حفظ کند. بنابراین نباید فریب اقلیت محدودی را خورد که شهوات مبتذل، نهایت درجه آرمان‌های آن‌هاست و با چشم بسته، می‌خواهند آینده و سعادت خویش را قربانی شهوات زودگذر کنند. این طایفه غرضشان از رها کردن عفت به صرف کنار گذاشتن یک روسری نیست و خواسته‌های اصلی آنان چیزی است که اکثریت ملت با آن مخالفند. 🔹 ثانیا: اگر به عمل خلاف قانون آزادی می‌گویند، در هیچ نقطه‌ای از جهان چنین آزادی‌ای مقبول نیست و هیچ عاقلی نیز عمل بر خلاف قانون را یک مزیت نمی‌شمارد و افرادی که بر خلاف قانون عمل می‌کنند، مجرم خوانده می‌شود و هیچ جا به یواشکی برداشتن اموال دیگران آزادی نمی‌گویند. بلکه آن را جرم می‌شمارند. 🔸 در حال حاضر مطابق قوانینی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده‌اند، رعایت حجاب در کشور الزامی است و تا زمانی که قانون توسط نمایندگان تغییر داده نشده، باید به آن احترام گذاشت چرا که قانونمداری عامل مهمی برای داشتن جامعه‌ای متعالی است. 🔹 ثالثا: قبل از هر چیز باید دقت کنیم که معیار و ملاک ما، منطق است. اگر برای عملی منطق و دلیل خرد پسند، وجود داشته باشد، آن را قبول می‌کنیم. اما اگر ما را مجبور بر کاری غیر منطقی کنند، طبیعتا آن را نمی‌پسندیم. معیار بد بودن، صرف مجبور کردن نیست! بلکه مجبور کردن در بسیاری از موارد نیکو و بلکه ضروری است. آیا اگر کسی بخواهد به حقوق دیگری تجاوز کند و مثلا اموال او را بدزدد نباید او را مجبور کرد که از ستم دست بکشد؟ یا حتی اگر کسی بخواهد بدون مجوز و تخصص، مطب پزشکی دایر کند، نباید او را مجبور به تعطیلی آن مطب کنیم؟ 🔸 رابعا: اصل این ادعا که کسی پوشش غیر عفیفانه را آزادی بنامد، توهین به آزادی و به ابتذال کشاندن آن است و کسانی که سطح دغدغه‌های آنان چنین نازل شده است، باید بیدار شوند. آیا آزادی از سلطه و استکبار، باید دغدغه آزادی جویان باشد یا آزادی از ضوابط پوشش؟ آیا آزادی از قید عادات و رسوم خرافی مهم‌تر است یا جلوه‌گری در خیابان‌ها و تبدیل کردن معابر عمومی به صحنه ترسیم انواع جاذبه‌های جنسی؟ این تصویرهای خیالی که بزرگترین آرزوی یک زن را وزیدن باد در لا به لای موهایش ترسیم کنند، عملیات روانی رذیلانه‌ای است که یک انسان و آرمان‌هایش را چنین سطحی می‌کنند. 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ چطور دو سانت ما اشکال داره، دو سانت شما نه... 👤 مثال جالب استاد قرائتی 🆔 @balagh_ir