eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
20.6هزار دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
613 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹الغَضَبُ نارٌ مُوقَدَةٌ، مَن كَظَمَهُ أطفَأها، و مَن أطلَقَهُ كانَ أوَّلَ مُحتَرِقٍ بها 🔅خشم، آتشى فروزان است. هركس خشم خود را فرو خورد، اين آتش را خاموش كرده است و هركس جلوی آن را رها كند، پيش از هركس، خودش در آن آتش مى سوزد 📚غررالحكم حدیث1787 🗞 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️امتحان و رضایت حضرت زهرا(س) 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
✍️پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پی رحلت مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی حکیم ◾️ حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پیامی، درگذشت مرجع عالیقدر و عالم وارسته حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم را تسلیت گفت. ✍️متن پیام بدین شرح است: بسمه تعالی ◾️إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. ◾️ضایعه ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیدمحمد حکیم را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر(عج)، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، فرزندان معظم له و خاندان مکرم حکیم تسلیت عرض می‌کنم. ◾️آن عالم پارسا پس از عمری تلاش و فعالیت در مسیر تحکیم مبانی و احیای سنت‌های اسلامی، برکات فراوانی را در تربیت نسلی از عالمان فاضل و آثار فاخر علمی به یادگار گذاشت. ◾️نقش ارزنده آن فقیه بزرگوار در احیای آئین پیاده‌روی اربعین در کنار فعالیت‌ها و خدمات اجتماعی ، او را برای همیشه در اذهان خادمان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) زنده نگه خواهد داشت. ◾️آن سلاله پاک پیامبر در دفاع از کیان اسلام و فرهنگ اسلامی، تا پای‌جان در مقابل رژیم بعث عراق ایستاد و سال‌ها رنج زندان و شکنجه را به جان خرید. ◾️از خداوند متعال علو درجات آن عالم ربانی و صبر و اجر برای فرزندان و خاندان معظم حکیم و شاگردان و بازماندگان آن عزیز خواستارم. 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔹 💠رابطه وسيله و هدف در مکتب حسینی ◾️پیش از ورود به بحث در باره رابطه وسیله و هدف در مکتب حسینی، یادکرد دو نکته لازم می‌نماید: 👈نکته‏ اوّل: بشر در کارهای اختیاری خویش، در پی وصول به ‏اهداف مورد نظر خود است که برای نیل به آن، اقدام به گزینش وسیله مناسب، ضرورت دارد. عقل و منطق حکم می‏ کند که ‏هر کاری را از راه درستش انجام دهیم؛ مثلاً برای رفتن به پشت بام و طبقه بالای ساختمان، ‏باید از نردبان، راه‌پله یا بالابر کمک گرفت. قرآن کریم نیز بیان می‏دارد: «وَ أْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوابِها؛[۱] به خانه‌ها وارد شوید، از درِ آن‌ها.» امام باقر(ع) در تفسیر این آیه‏ می‌فرماید: ‏هر کاری را باید از راه درست و با وسیله مناسبش انجام داد.[۲] 👈نکته دوم: اهداف، به خوب و بد، ارزشی و ضدّ ارزشی، مقدس و نامقدس تقسیم می‏ گردد؛ چنان‌که وسیله نیز به خوب و بد، مشروع و غیر مشروع یا ارزشی و ضدّ ارزشی تقسیم می‏ شود. 🗞برخی می‏ خواهند به دیگران کمک نمایند، دست یتیمی را بگیرند، به مظلوم یاری برسانند و به طور کلی، در پی خشنودی خدا هستند؛ این‏ ها، از جمله اهداف خوب و پسندیده به شمار می‌رود. در مقابل، عده‌ای نیز در پی هواهای نفسانی، دنیاطلبی و زراندوزی هستند، به عیاشی، جاه‌طلبی و فساد تمایل دارند و خدا را معصیت می‌کنند؛ این‏ها، شماری از اهداف نامقدس و ضدّ ارزشی‏ می‌باشند. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16433 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔹🔘🔹🔘🔹 💢پرسش: 🔰آیا اعراب جاهلی پیش از اسلام، همه دختران خود را زنده به گور می‌کرند؟ اگر این‌گونه بود، پس چگونه نسلشان ادامه می‌یافت؟! ✍️پاسخ: ✅آنچه از قرآن کریم و منابع تاریخی استفاده می‌شود، این است که بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقه‌ای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را می‌کشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه می‌داشتند. 🔹قرآن کریم در باره آنان می‌فرماید: 🔆« وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ». «یَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُون».‏ در حالی‌که هر گاه به یکى از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتى) سیاه می‌شود و به شدّت خشمگین می‌گردد. به دلیل بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متوارى می‌گردد (و نمی‌داند) آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم می‌کنند. 🔸قرآن کریم در این آیات به داستان زنده به گور کردن دختران در فرهنگ جاهلی قبل از اسلام اشاره می‌کند و می‌فرماید؛ اگر به یکى از آنان خبر داده می‌شد که همسرش دخترى به دنیا اورده، آن‌چنان ناراحت می‌شد که از شدّت خشم چهره‌اش سیاه می‌گشت و به زحمت خشم و اندوه خود را فرو می‌برد. او با خود می‌اندیشید که آیا خوارى و ننگ دختر داشتن را بپذیرد و آن دختر را نگه دارد، یا او را در زیر خاک پنهان سازد و زنده به گور کند. البته گاهى دختران را با تمام ناراحتى نگه می‌داشتند و گاهى هم آنها را زنده به گور می‌کردند. 🔹این فرهنگ زشت عصر جاهلى، دلایل مختلفی می‌توانست داشته باشد. 1️⃣ در جنگ‌‏ها اگر منجر به شکست می‌شد، دختران اسیر دشمن می‌شدند و این برای آنان مایه ننگ و عار بود. 2️⃣ در گذشته فرزندان پسر کار می‌کردند و با کار کردن در کنار پدر پشتوانه اقتصادی خانواده محسوب می‌شدند، در حالی‌که دختران فقط مصرف کننده بودند. 3️⃣ گاهى هم در عصر جاهلى، فرزندان را - چه پسر و چه دختر- به جهت فقر و تنگ‌دستى و از ترس این‌که نتوانند خوراک آنها را تأمین کنند می‌کشتند. 4️⃣ وجود جنگ‌ها و نزاع‌هاى دائمى قبیلگى میان آنها، سبب فقدان سریع مردان و پسران جنگ‌جو می‌شد و به طور طبیعی تناسب و تعادل میان تعداد دختران و پسران به هم می‌خورد، تا آن‌جا وجود پسران عزیز شده بود که تولد یک پسر، مایه مباهات بود و تولد یک دختر، مایه ناراحتى و رنج یک خانواده. 🔸این عوامل باعث می‌شد تا به محض این‌که حالت وضع حمل به زن دست می‌داد شوهر، از خانه متوارى می‌گشت، مبادا دخترى براى او بیاورد و او در خانه باشد. اگر به او خبر می‌دادند، مولود پسر است، با خوشحالى و هیجان وصف‌‏ناپذیرى به خانه باز می‌گشت، اما اگر به او خبر می‌دادند که نوزاد دختر است، آتش خشم و اندوه همه وجودش را در بر می‌گرفت. 🔹با توجه به آنچه بیان شد، بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقه‌ای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را می‌کشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه می‌داشتند. 🔸قرآن کریم شدیداً این کار را محکوم کرده و می‌گوید 🔆 «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»؛ در قیامت در باره دختران زنده به گور شده سؤال می‌شود که به چه گناهى آنها کشته شدند؟ 🔹اولین بارى که این رسم غلط عملى شد، در واقعه جنگ بنى‌تمیم با کسراى ایران بود که در آن جنگ عده‌‏اى از زنان قبیله، اسیر لشکر کسرى شدند و آنان را به اسیرى به دربار کسرى بردند، در آن‌جا دختران را به عنوان کنیز نگاه داشتند و پس از مدتى که میان دو طرف صلح بر قرار شد، بنى‌تمیم اسیران خود را مطالبه کردند. دربار کسرى آنان را مخیر کرد که می‌خواهند به قبیله خود برگردند، یا در دربار بمانند، عده‌‏اى از دختران از رفتن به قبیله خویش خوددارى نمودند. مردان قبیله غضبناک شده تصمیم گرفتند از این پس اگر دختردار شدند زنده زنده دفنشان کنند، و همین کار را کردند، قبایل دیگر نیز از آنها یاد گرفته، کم کم این جریان در همه جا منتشر شد، و دخترکشى رواج پیدا کرد. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 06 September 2021 قمری: الإثنين، 28 محرم 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امام علی عليه السلام: 🔹حرامٌ على كُلِّ قَلبٍ مُتَوَلِّهٍ بِالدُّنيا أن تَسكُنَهُ التَّقوى 💠جاى گرفتن تقوا در هر دلى كه شيفته دنياست، حرام است 📚غررالحكم حدیث 4904 🗞 #حدیث_روز 🆔 @balagh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ چشیدن مزه نماز 🎤حجت الاسلام #قرائتی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین #سخنرانی های روز 🆔 @balagh_ir
💢ماجرای حضور شیطان بر بالین مُحتضر 💠"حیات پس از مرگ 👈 "حیات پس از مرگ" به قلم علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره) به ارائه داستان های حیات انسان ها پس از مرگ پرداخته که بخشی از آن تقدیم نگاه شما خوبان خواهد می شود. 👈خداوند سبحان فرموده است: ما خَلَقَ اللَّهُ السَّمواتِ وَالاَرْضَ وَما بَیْنَهُما اِلاَّ بِالْحَقِّ وَاَجَلٍ مُسَمًّی(۱). 👈بنابراین، روشن ساخته که هر موجودی از آسمان و زمین گرفته تا همه آنچه که در میان آنهاست، وجودشان محدود به «اجلی» است که خداوند آن را «تسمیه» یعنی تعیین و برآورد نموده است، به طوری که هیچ وجودی از اجل خویش فراتر نخواهد رفت، همانگونه که فرموده است: 👈ولِکُلِ اُمَّةٍ اَجَلٌ فَاِذاجآءَ اَجَلُهُمْ لا یَسْتَاْخِرُونَ ساعَةً وَلا یَسْتَقْدِمُونَ(۲)و: ما تَسْبِقُ مِنْ اُمَّةٍ اَجَلَها وَما یَسْتَاْخِرُونَ(۳). 👈آیاتی که بدین مضمون باشد بسیار است. 👈«اجل شیء» یعنی زمانی که بدان زمان ختم می یابد و در آن مستقر می گردد و از همین معناست اجل و تسمیه دَیْن. به هرحال، «اجل شیء» ظرفی است که شی ء بدان خاتمه می یابد و به همین دلیل در آیه شریفه: قُلْ لَکُمْ میعادُ یَوْمٍ لاتَسْتَاْخِرُونَ عَنْهُ ساعَةً وَلا تَسْتَقْدِمُونَ(۴)، از آن به «روز»، تعبیر شده است. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/16438 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 07 September 2021 قمری: الثلاثاء، 29 محرم 1443 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امام على عليه السلام: 🔹قُلوبُ العِبادِ الطّاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّهِ سبحانَهُ، فمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ 💠دل هاى پاكِ بندگان، نظرگاه خداى سبحان است. پس هر كه دل خويش را پاك گرداند خداوند به آن نظر افكند 📚غررالحكم حدیث6777 🗞 🆔 @balagh_ir