💐🦋
🦋
⏪ شعر منثور «طلوع سبز محمّد»
🔻قسمت(۲)
🌸...نميدانم!؟
در افسون لبش چه رمزی بود؛
كه بهار شكوفا میشد!
و در عمق تبسّمش چه سرّی بود؛
که در كوچه باغ دلها شكوفه میوزيد!
در ترنم آهنگش
مرغان بهشتی ترانه میخواندند!
🦋 و در شعله آوازش
پروانههای شيدا پرمیسوختند!
غنچهٔ لب چو میگشود
بوی بهشت می وزيد!
و از باغ دهانش
دامن ، دامن گل محمدی (ص) میريخت!
و از تنگ لعلش
كوزه ، كوزه عسل میتراويد!
با فوّارهٔ آسماني آوازش
حوض چشمان اهل دل
از بيم و اميد سر ميرفت.
🌺 و چون سكوت میكرد؛
هزار قافله فرياد در سكوتش بود!
كوهساری بیفرياد می ماند؛
كه از سطوت سکوتش
باد در صحرا حبس ميشد!
در برابر لطافتش
مخمل برگ گل خار مینمــود!
و در مقابل صداقتش سبّوحیش
سپيدهٔ صبح بهاری گلگون میگشت!
و آئينهٔ مريم پاكی
در برابر عصمت قدّوسيش آلوده نشان میداد!
🌼همان كه؛
گل شب بو از نسيم شب مويش، روييده!
و آهوي ختن ، سنبلستان كاكلش را بوئيده!
شقايقها ، آئينه افروز روی پاكش هستند!
و بنفشهها، تابدار طرّه مشكسايش!
غبار نعلينش، سرمهٔ چشم حوريان بود!
و از ردّ پايش، شميم بهشت بر میخاست!
🌷در عرصهٔ تيغ ابروانش
خونريزترين گردآوران
سپر میانداخت!
شيری نبود كه؛ صيد غزال چشمش نگردد!
قلبی نبود كه؛ مجروح نيزه زار ساحل چشمانش نباشد!
و دلي كه؛ سوختهٔ شعشعهٔ خورشيد نگاهش نشود!
باغبانی بود كه از نگاهش عشق میباريد!
ودستانش در آسمان دلها آئينه میكاشت!
🍀 مردی كه؛
زبان همه زنجرهها را میدانست!
و با گلهاي باغچه هم صحبت بود!
چون شبنمی بر عذار غنچهای میغلتيد!
لاله رخسارش برافروخته میگشت!
و ماهيان الماس گون
در ساحل بلور چشمانش تلألوء می زد!
🌹 آه!
گر چه سيه دستی؛
مرواريد دندانش را شكست!
ولي به خدا سوگند!
شكستهاش هم
بازار درّ فروشان را شكست!
🌴خدايا!
چه بگويم كه؛
هزار دستان حمد و ثنا
وصف گلعذارش نتواند كرد!
و طوطيان شكّرشكن
شرح شيرين لبش نتوانند نمود!
شاهبازان تيزبال شديدالقوی
در حريم آسمان لاهوتش پر شوند!
و باد سواران سليمان سلطنت
در سنگلاخ صحراي سوزان عشقش پی گردند!
🌳 به خدا سوگند!
بهشت در نسيم صلواتش سبز میشود!
و دوزخ با شبنم عشقش سرد میگردد!
🌼 سید ومولای من!
آفتاب هستي از عطسهٔ مبارك تو چكيد!
و آدم وحوّا از دم قدسی تو روييد!
و روزي نيز قافله قطرات وجود
به غدير كوثر بيكرانه تو متصل خواهد شد!
🌲حبيب من!
كرشمه و نازكن!
که زيبنده توست!
و فرمان بده!
که به اتفاق حسن و ملاحت بينظيرت
جهان را خواهی گرفت!
🌟کهکشانها ، پرتویی از نور جبین توست!
دار وجود با حضور تو برپاست!
و آسمان کبود ، به لطف تو برجاست!
پيامبران به احترام تو برخاستهاند!
و منظومهٔ درخشان و با شكوه عترت
از آفتاب جمال تو فيض میگيرد!
ستارگان تابناك ولايت
از دامن مهر زهراي تو طلوع كردهاند!
و جنّت و جحیم
از عشق و نفرت وصي تو شكل میگيرد!
و مهدی موعود (عج) براي تو برخيزد!
همان موعود سبزي
كه در رجعت سرخش ترديدي نيست!
🍀 صلوات
🌼 ملتمس دعا
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓۱۳۷۲/۱/۱۲
💐@banavayeneynava
🦋💐
🦋🥀
🍀درمدح و رثای حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی
💐علیه و علی آله افضل الصلوة المصلّین
🍃🌸غزل«نفحهٔ عشق»
🍃🌺 چون خدا از نفحاتش به وجود تو دمید؛
قطرهای از عرق پاک جبین تو چکید!
🍃🌸 عطر آن قطره چو پیچید به ملک وملکوت
لاله افروخته گردید و گل سرخ دمید!
🍃🌺 شبنم عشق تو بارید به صحرای وجود
پای اوهام به گل شد ، چو به آن نقطه رسید!
🍃🌸 دوزخ از شبنم آن عشق شود سرد و سلام
با نسیم صلوات تو ، بهشتش جوشید!
🍃🌺 مهر شد مشتعل سینه گرم تو شفیق
ماه منشق شد و رنگ از رخ مهتاب پرید!
🍃🌸 «جلوهای کرد رخت ، دید ملک عشق نداشت»۱
غیرت از آئینهٔ کرب و بلا گشت پدید
🍃🌺 «کوکب بخت تو را هیچ منجم نشناخت!»۲
نمک حسن تو ، کی!؟ یوسف صدیق چشید!
🍃🌸 کیستی تو!؟ که خدا مثل تو را خلق نکرد
هیچ کس مثل علی ، چهره ٔمهر تو ندید!
🍃🌺 کیستی تو!؟ که علی ، بنده درگاه تو بود!
گل زهرا ز غم داغ تو پرپر گردید!
🍃🌸 زینب از عشق تو ، آوارهٔ صحرا گردید
حسنت پاره جگر گشت و حسین تو شهید!
🍃🌺 هرکسی آئینه حُسن تو را دید ، شکست
دست عباس ، ز دیدار جمال تو برید!
🍃🌸 تا تو بودی ، نکشیدند علی را ، در بند
تا تو بودی ، نه بُدی یاس کبود تو سپید!؟
🍃🌺 به خدا چشم خدا ، مثل تو را هیچ ندید
گوش عالم ، سخنی مثل کلامت نشنید!
🍃🌸 مرغ دل پَرشده ، در قاف جمالت قدمت
کودک عقل ، به ادراک جلالت ، نرسید!
🍃🌺 «آنچه خوبان همه دارند ،تو یکجا داری!»۳
ای که در خلق عظیمی و به اوصاف حمید!
🍀 صلوات
❤️ ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🔻تذکر؛
۱- این مصرع وامیست از حافظ شیراز
۲- این مصرع با اندکی تغییر وامیست از حاقظ شیرازی
۳- این مصرع وامیست از سعدی شیرازی
🗓۱۳۷۹
🥀@banavayeneynava
🦋🍂
🏵۲-#قصیدهٔ«#لوای حمد»
شب هست وشبی شیدا، لولیوش روح افزا
بهبه! چه شبی روشن! مهتابترین شبها
در روشن خاموشی،با یاد فراموشی
فارغ زهمه غمها،آسودهام ازغوغا
آسوده شده عاشق، درتنگ دل دلبر
جز دلشده این مجنون،از تاب وتب لیلا
هردل بردلداریست،جزاین دلک تنها
چشم همه درخوابست،جزچشم من شیدا
عالم همه درخوابند؟یا من شدهام بیدار؟
یاجمله همه بیدار؟ من خوابم ودر رؤیا؟
شب هست ولی گویی روشن شده با نوری
از دشت ودمن تا کوه،ازجنگل و تادریا
بهبه! چه شبی امشب! روشن زفروغ حق
تنها نه دل شیدا،بل عالم ومافیها
یاربّ!چه شبی امشب! شاداب وطراوتزا
درمزرع سبز دل،داس مه نو پیدا
هرجاکه نظر بازی،عکس رخ او بینی
با اینهمه وجه اللّه! ماییم چرا أعمی؟
روشن شده از لاله، بزم چمن وگلشن
چشم ودل ماروشن،از نور مه بطحا
درخلوت خورشیدش،صد باغ گلکوکب
گل کرده هزاران ماه،درماهترین شبها
سرمست هزَاران شد، پاییز بهاران شد
چون باغ گل احمد بشکفت دراین دنیا
آن نور بهشت آمد،آن حورسرشت آمد
با مشک تتاری زد، بر زلف شب یلدا
عطار شده مدهوش،از بویگل رویش
سرمست شراب او،خمخانه هرصهبا
با نفحهٔ انس او، روشن دل جامیها
از سوز نوای او، نالان دل مولانا
برخاست بلیٰ قالوا ،ازدولت عشق او
بوده ز ازل هوهو،درحلقه او برپا
آه از دل من برخاست! بیتاب شدم از شوق
زآن زلف عبیر آمیز، زآن عطر بهشت آسا
از بارش عشق او،صحرا شده چون دریا
دریا شود از آهش،طوفانی وتوفانزا
رقصان همهٔ ذَرّات«لاحول ولا...»گویان
این صبح قیامت هست!؟ یاهست شب احیا؟
گویاکه قيامت شد،چون قامت او برخاست
جنبید جهان یکجا،شدکنده زجا جانها
از شبنم عشق او،خاموش شود دوزخ
دوزخ شرری بی سو،وقتیکه کند غضبا
مدهوش کلام او موسای کلیم الله
عیسای صلیب او،هر راهب وهر ترسا
ازدولت عشق او،هر مرده شود زنده
روشن شده عالمها، زآن مهرجهان آرا
ازمهر محمّد شد، آتشکدهها خاموش
با یک دم او خشکید در ساوه شبی دریا
از شعشعهٔ رویش،روشن دل وچشم ما
از شوق گل بویش،گل میدمد از هرجا
بشکفته شد ازمهرش،صد باغ گل سوری
آبستنِ آن نفخه،صد مریم عیسی زا!
از تابِ مه رویش،ازعطر سمن بویش
هر سرو به خاک افتاد، برخاست گل مولا
هرجا که دلی گلکرد،مدهوش شد ازبویش
از تاب سرزلفش، بیتاب شده دلها
باسلسلهٔ مویش،صد قافله دل بسته
در هرخم گيسويش،دلها شده واویلا!
خورشید به گِل ماند،درساحت شمس او
مهتاب فرو مانده،از طلعت آن مهسا
ما را چه رسد گوییم؟وصفی زجمال او
ما شبپره و او شمع، او مهر ومنم حربا
طوطیِّ شکر افشان،الکن شده ازوصفش
از گلبن روی او،بلبل شده ناگویا
ای نور اهورایی! ای فَرّه سبحانی
ای جلوه ربّانی! از نور رخت پیدا!
هرچند که درخاکی بر سدرهٔ افلاکی
ای قُبّه خضرائت،از عرش برین بالا
توعاشق ومعشوقی! هم شاهدومشهودی!
هم حامدومحمودی! ای مهرخدا سیما!
در زیر لوای تو مجموع شود عالم
روزیکه شود واقع،آن«طامةُ الْکبریٰ»
یک گام براق تو، بگذشته زفرش وعرش
گام دگرش را کس، نتوان بکند إحصا
منظومه این هستی در دست سلیمانت
قوسین دو گام توست،ای ساکن«أو ادنیٰ»
آنجا که علی گوید«من عبدِ عبید تو»
کس را نسزد گوید من بنده وتو آقا
چون بنده علی باشد، مولاش رسولاللّه
کس را نسزد دم زد! از بندگی ومولا
مفتون نگاه تو«مَمسُوس بذات الله»
مجنون جمال تو، هرلیلی وهرعذرا
برخُلق عظیم تو،گفته است خدا احسنت!
ازخَلق لطیف تو، مبهوت شده حورا
باعشق جمال تو!خالق شده درخلقت
از عشق توگردیده،این دار جهان برپا
از مهرجمال تو، روشن شده این عالم
از پرتوحسن تو، مبهوت شده دنیا
آن«گنج خفی»در تو،مستور شده اما
درسایهٔ زلف تو مستور شده افشا
باشوق گل رویت گُل کرد گِل آدم
از نور وجود تو! پیدا شده ناپیدا
از فضل عمیم تو، محظوظ همه هستی
ای وای! اگر محروم، گردیم ازآن اهدا
هرچند تبه کاریم،درگلشن تو خاریم
ما راست دلی پرخون،ازعشق توای جانا!
ما ظلمت وتو نوری، ما دیو وتو آن حوری!
ما تشنه وتو چشمه، جامی بده ای سقّا!
یک پردهٔ عشق تو،درکرب وبلا پیدا
زآن روزنهٔ عشقت،هرروز من عاشورا!
تو نور علی نوری! ما ظلمت درظلمت
با این دل شیدایی! با یک سر پرسودا!
درمستی ومستوری، یا وصلت ومهجوری
با عشق توخوش باشیم، هرجا که تویی آنجا
ماییم ودلی بیتاب،ای مهر شب مهتاب
دریاب! مرا دُر یاب! ای«دُرّ یتیم»ما
تو هستی هستانی،ما نیستی ونسیان
تو پاکترین پاکان،آلوده من رسوا
ماودلکی مفتون،از عشق توای بیچون
جز مدح تو چون گویم،خاکم به دهن بادا
گررویِ سیه کردم،ای روی تو«وجه الله»
دریاب!«وَلاتَنْهَر!»این سائل مسکین را
روزیکه شوم در گور، وقتیکه دمد ناقور
پرونده مارا کن با مهرعلی امضا
وقتی بدمد آن صور،مردم همگی محشور
ازجمع محبّانت،ما را تو مکن منها
ای آئینهدار حق! برجان جمیل تو
هرآن صلوات حق،هرلحظه درود ما!
❤️ابوالفضل فیروزی(نینوا)
🗓۹۷/۸/۳۰
💐@banavayeneynava
🌼بمناسبت طلوع سبز محمّد(صلی اللّه علیه وآله)
واحیاگراسلام ناب محمدی امام صادق(ع)
#قصیدهٔ «مهر وماه»
💐بوی بهشت است این! یا گل احمد!؟
سرزده یاصادق آل محمد!؟
💐یا که دمید از افق،مهرصداقت؟
یا که تبسم نمود،غنچهٔ احمد؟
💐یا زده مشک تتار،برگل شب بو
دست نسیم سحر،در شب اسعد؟
💐ماه مشاعل فروز،احمدمحمود
کوکب برج ولا،صادق سرمد
💐شافع روزجزا،خاتمِ خاتَم
روح همه کائنات روح مجرّد
💐اَخیرُ الوَری سیّدعالم
مهبط وحی خدا عبدمؤید
💐شهرعلوم اله، معدن رحمت
هادی ومهدی راه،مرشد ارشد
💐ناشر علمش شده جعفرصادق
صادق صبح وَلا،پرتو ایزد
💐عالم وآدم بشد یکسره از هوش
باد سحرچون نقاب ازگل او زد
💐کرده پریشان شب تارجهان را
چون گره افکند بر زلف مجعّد
💐از نفس آتش آن گل سوری
مُهرخموشی زده،آتش معبد
💐عقل چو میخواست زآن شعله فروزد
برق جهانتاب او چشم حسد زد
💐خشک بشد برکهٔ ساوه چوافتاد
شبنم داغ از گل سرخ محمّد
💐آنکه به یک غمزه شد مسأله آموز
یعنی ابوالقاسم آن اُمیّ امجد
💐شاهد ما چون نقاب از رُخش افکند
جمله عالم همه گفتند؛«اشهد»
💐شکرکه توفیق شد،باشیم این شب
درکنف حضرت شاهد مشهد
❤️ابوالفضل فیروزی(نینوا)
🌼مشهد۱۷ربیع الاول ۱۴۲۰
💐@banavayeneynava
🦋💐
🌸🍃🦋🍃
🍃
🍃🌺«یا حامد بحق محمّد»🌸🍃
☘ غزل «بوی محمّد»(صلّی اللّه علیه وآله وسلم)
🍃🌸 بهار جاودان روی محمّد (ص)
تمام لاله ها بوی محمّد (ص)
🍃🌺 تمام غنچه های باغ خندان
ز لبخند گل روی محمّد(ص)
🍃🌸 تمام سروها افتاد بر خاک
چو آمد سرو دلجوی محمّد(ص)
🍃🌺 عرق از چهرهٔ گلها بريزد
چو تابد چهر مينوی محمّد(ص)
🍃🌸بدنبالش كشيده عالمي را
كمند عشق يك موی محمّد(ص)
🍃🌺 پريشان كرده شام عاشقان را
نسيم موی شب روی محمّد(ص)
🍃🌸 فتاده خون به دلهای رقيبان
ز مشك جعد گيسوی محمّد(ص)
🍃🌺 نموده صيد ، شيران خدا را
غزال چشم جادوی محمّد(ص)
🍃🌸 جهان را هيچ محرابی نباشد
به جز محراب ابروی محمّد(ص)
🍃🌺 نسيم خلد و باد صبحگاهي
وزد از جانب كوی محمّد(ص)
🍃🌸 «يد اللّه فوق ايديهم» چه باشد!؟
به غير از دست و بازوی محمّد(ص)
🍃🌺 دگر سودای شيدای نداری
چو بينی حسن نيكوی محمّد(ص)
🍃🌸 دل از دنيا و عقبي بركنی تو
نظر گر بركنی سوی محمّد(ص)
🍃🌺ننوشم جام مي تا من نگيرم
يكي جام می از جوی محمّد(ص)
🍃🌸سلام ما و حق و هم ملائک
برآن خلق خوش و خوی محمّد(ص)
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🗓۱۳۶۹
🌸 @banavayeneynava
🍃🦋🌺🍃
🦋💐
💐
🌼 «هوالصادق »🌼
🌺🦋🌸#قصیدهٔ «جعفریّه» 🌸🦋🌺
🍃فی نعت سیدنا ومولانا اباعبداللّه جعفرابن محمد الصادق
💐علیهم افضل الصلوات المصلین💐
🍃🌼 السَّلامُ ای صادق حق! ای امام العارفین!
ای رئیس ملت اسلام ناب و راستین!
🍃🌼 السَّلام ای بانی فقه ثمین جعفری!
تالی وحی نبیّ وشارع شرع مبین!
🍃🌼 حافظ سرِّ نبیّ و حامل علم علی!
مظهر قرآن ناطق ، جلوه روح الامین!
🍃🌼 مخزن علم الهی ، ناشر علم نبیّ
چشمه سارحکمت وسرچشمه عین الیقین!
🍃🌼 کاشف اسرار خلقت ، راسخ آیات حق
ترجمان وحی احمد ، حافظ اسرار دین!
🍃🌼 ای نوای بینوایان در شب دلواپسی!
یوسفان چاه را مصداق آن حبل المتین!
🍃🌼 ای غیاث المستغیثین! در هجوم بی کسی
بی پناهان را پناهی ، همچنان کهف الحصین!
🍃🌼 آفتاب ملک ایمان ، صادق صبح ولا!
از فروغ تو مُنوّر ، آسمانهای برین
🍃🌼 شیعه شد مشهور ، بعد از نهضت آن ممتحن
شد چنین احیا ز تو ، این مذهب و دین مبین!
🍃🌼 گر نبودی ، نی فقط حرفی نبود از شیعیان
بلکه از اسلام هم نامی نبودی در زمین!
🍃🌼 کوثر علم تو جاری ، هر کجا و هر زمان
تا شود سیراب هر لب تشنه زآن ماءِ معین
🍃🌼 بانیان چهار مذهب ، خوشه چین علم وی
فقه از او گشت جاری در رگ شرع مبین
🍃🌼 حنفیّ و حنبلیّ و مالکیّ و شافعیّ؛
آنچه حق است از تو دارد ، ای امام راستین
🍃🌼 از تلاش وسعی تو! اسلام عالمگیر شد
درحجاز وهند و ایران وعراق و مرزچین
🍃🌼 صیت آوازش به اَفواه عوام افتاده است
زیر هر هفت آسمان افکنده نام او طنین
🍃🌼 در عبادت بی بدیل و اعتکافت چون خلیل
در مقام زهد گویی زاهدی خلوت نشین
🍃🌼 در مروت لافَتیٰ و در سماحت بی نظیر
صادق الوعدست در قول و به طاعت قانتین
🍃🌼 هرچه تاریکی زدود و هرچه ظلمت کشف کرد
از فروغ فَرهیّش ، آن امام مه جبین
🍃🌼 در شگفتم زین همه فضلی که دارد آن فضول؛
باز هم مظلوم و مهجور اوفتاده اینچنین!
🍃🌼 زهر نوشید از خودی ، با آن همه فضل وکرم!
آه! از آن نامرد مردم! ناسپاسان لعین!
🍃🌼 چون ندارد قبر پاکش گنبد و صحن و سرا
گنبدش هفت آسمان و صحن او کلّ زمین!
🍃🌼 «لن تَنال الشافعینا مُستخفاً بالصلاة» ۱*
در دم آخر حدیثی طرفه گفتی اینچنین
🍃🌼 تو شفاعت کن ولی این کاهلی های مرا
ای شفیع عاشقانت ، روز سخت واپسین!
🍃🌼 شیعه گرچه نیستم ، اما تو خود دانی، به حق
دوستدار اهل بیت است ، این مُحبِّ کمترین
🍃🌼 سید و مولا تویی و بنده هستم روسیاه
ای اَبا عَبداللهَ! ای مصداق ربّ العالمین!
🍃🌼 گرچه بر طبع روانم آفرینی ، کس نگفت؛
از ملائک می رسد بر من هزاران آفرین!
🍃🌼 صله شعر من این بس ، کز محبّان توام
این حسودان می ندانند کیمیایی اینچنین
🍃🌼 «قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری»
خر چه داند قیمت نقل و نبات عنبرین
🍃🌼 شبنم عشق تو بر خاک من افتاد از ازل
تا ابد هم عشق تو با جان من باشد عجین
🍃🌼 آتش دوزخ ندارد تاب سوز نار عشق
گر به دوزخ اوفتم با نارعشقت نازنین!
🍃🌼 آتش عشق تو کرده اندرونم شعله ور
آتش بیرون ندارد ، هیچ تاثیری چنین
🍃🌼 حُقّهٔ قلبم به مسک مُهر مِهرت ختم کن!
حق مِهر مادرت ، آن دخت ختم المرسلین!
🍀 صلوات
🦋 ملتمس دعا
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🌸 تذکر *۱- به اقتضای رعایت وزن بحر عروضی در این شعر با اندکی دخل و تصرف لفظی در حدیث ، اشاره است به حدیثی که آن امام همام در هنگام شهادت همه خویشان خود را جمع کرد و در آخرین لحظه عمرشریفش فرمود؛
☘ «لَنْ تَنالَ شَفاعَتُنا مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاةِ -
شفاعت ما شامل کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی شود»
🗓۱۳۹۸ /۴ / ۸
💐@banavayeneynava
🦋💐
😲 #قطعهٔ«خروش خاک»
🍁چون خاک مرا به شبنم عشق
گِل کرد خدای مهربانم؛
🍂می خواست دمد ز روح پاکش
در کالبد تهی ز جانم؛
🍁برخاست خروشی از دل خاک
می خواست که خاک ره بمانم؛
🍂زیرا که همیشه خاک ماندن؛
بهتر که به حشر دربمانم؛
🍁روزی که به آه و ناله خیزم
فریاد زنم ز نای جانم؛
🍂ای کاش! که خاک راه بودم
یا زنده نمی شد استخوانم
🍁ای کاش! که مادرم نمی زاد
یا هیچ نبودی از نشانم!
🍂یارب به صفای آل یاسین!
از ساحت قرب خود مرانم!
🍁در حصن ولای خود امان ده!
از فتنهٔ آخر الزّمانم!
🍂قهر تو فزون زطاقت ماست
مردود مکن در امتحانم!
🍁ایّام بهار من سر آمد
پیری شد و موسم خزانم
🍂دارم سفری دراز در پیش
دلخسته و زار و ناتوانم
🍁راهیست به پیش سخت دشوار
بی توشه مبر از این جهانم!
🍂نارس نبُرم ز باغ هستی
مگذار نمک به زخم جانم!
🍁چون مرغ شکسته پرّ و بالم
بی بال مبر به آسمانم!
🍂مگذار مرا دمی به حالم
بی عشق علی مگیر جانم!
🍁بر لطف تو ، من امیدوارم
تا ذکر علیست بر زبانم!
🍂«جز نام تونیست بر زبانم
ای یاد تو مونس روانم!»(۱)*
❤️ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
*(۱) این بیت وامیست از #خمسهٔ نظامی گنجوی
🍁۱۳۹۹/۵/۲۷
☘@banavayeneynava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرازی آخر جلسه اوّل (۱)
💐 «شرح مجموعهٔ گل»
🌼 شرح زیارت جامعه کبیره
(بارویکرد عرفانی ونگاهی نو وکاربردی)
🍀 اهمیّت معرفت و بصیرت دینی
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۵/۴
🌼 @banavayeneynava
4_6037389636261644624.aac
13.79M
📹 فایل صوتی جلسه اوّل (۱)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀 اهمیّت معرفت و بصیرت دینی
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۵/۴
🌼 @banavayeneynava
4_6037389636261644625.aac
11.85M
📹 فایل صوتی جلسه دوّم (۲)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀 جایگاه و نقش معرفت امام
❤️دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۵/۱۸
🌼 @banavayeneynava
4_6037389636261644626.aac
13.39M
📹 فایل صوتی جلسه سوّم (۳)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهینووکاربردی)
🍀 جایگاه و نقش معرفت امام
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۶/۱
💐 @banavayeneynava
🌼«بسم الله الرحمن الرحیم»
💐«وصلی الله علی محمد واله الطاهرین»
🍀۱- خلاصه مباحث فایلهای؛(۱) و(۲) و(۳)
🔻قسمت اول؛
💐 «شرح مجموعهٔ گل»
🌼 «شرح زیارت جامعه کبیره»👇
🌼 اهمّ زیارات مأثوره ومشهوره ومعتبره دیگر عبارتند از ؛
دعای توسل • دعای کمیل • دعای ندبه • دعای سمات • دعای فرج • دعای ابوحمزه ثمالی • زیارت عاشورا • زیارت جامعه کبیره • زیارت وارث • زیارت امینالله • زیارت اربعین و...
🌼 زیارت جامعه کبیره؛
ظاهراً نخستین بار توسط امام دهم حضرت علی النقی الهادی(علیه السلام)در پاسخ به درخواست یکی ازشیعیان بنام موسی بن عبدالله نخعی (یا موسی بن عمران نخعی!؟)
بیان شده است.
🌺 وجه تسمیه وسبب نامگذاری زیارتهای جامعه
الف) می توان آن را برای هر یک از امامان معصوم(ع) یا همه آنان با هم، در هر زمان و مکان خواند.
ب) در میان این زیارتنامهها مفصّلتر از بقیه است و جامع همه فضایل وسجایای حضرات معصومین(ع) ونیز تکلیف ووظایف شیعیان نسبت به آن حضرات است.
💐 محتوای کلی زیارت جامعهٔ کبیره
این زیارت ، از اهم زیارتهای مشهور نزد شیعیان است.
مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) وجایگاه و نقش ایمهٔ هداة المعصومین (علیهم السلام) قبل از دنیا ودر دنیا وبعد دنیا ونیز بیان وظایف مهم شیعیان در مقابل آنهاست.
در این زیارت، اهل بیت(ع) خلیفه حق تعالی وجانشین بر حق او ورسولش وصف شدهاند.
جایگاه و نقش آنان قبل دنیا و در دنیا وبعد دنیا ونیزمقامات علمی و اخلاقی و سیاسی ونیز اسوه بودن آنان، ارتباط امامت با مبدا و معاد ، رابطه شناختِ امام با شناخت خداوند وسیر وسلوک بوسیله آنان، خلقت ایشان، تولی و تبرّی و رجعت و تسلیمو.... است.
به دلیل محتوای سنگین وعمیق این زیارت بر مضامینِ ناظر به مقامات ائمه هدی(علیهم السلام) امام هادی (علیهالسلام) سفارش کرده که مستحب موکد است که زائر پیش از خواندن این زیارت ، صد بار تکبیر بگوید یا تسبیحات حضرات زهرا(س) را بگوید تا خدای نکرده بعلت عدم هضم وتحلیل برخی فقرات آن ، دچار غلو در حق امامان نشود.
♦️ سندیت واعتبار زیارت جامعه؛
به جهت اینکه برخی بخاطر بعضی فقرات این زیارت شامخ وبرداشت اشتباه از آن به دلیل عدم فهم ویا ضعف ایمان وعلم اعتراض داشته اند وازطرفی در عدم اعتبار راوی مجهول آن تشکیک کرده اند ما در اینجا به اختصار به رفع این شبه می پردازیم.
متن این زیارت را اولین بار« شیخ صدوق» در من لایحضره الفقیه (رک؛ ابن بابویه،من لایحضره الفقیه: ج۲، ص۶۱۰)
همچنین «شیخ صدوق» در عیون اخبار الرضا (ع) آن را از طریق محمد بن اسماعیل برمکی از «موسی بن عبدالله نخعی» و او از امام هادی نقل کرده است
(رک؛ صدوق، عیون اخبار الرضا / ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۳۰۵)
ولی در« من لایحضره الفقیه و نیز « التوحید» از «موسی بن عمران نخعی کوفی» نقل کرده است
(رک؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ۱۴۰۴ب، ج ۲، ص۶۰۹)
(رک؛ صدوق، التوحید، ۱۴۱۶ق، ص۱۶۴)
لازم به ذکر است این زیارت در منابع اهل سنت مانند؛ جوینی خراسانی در «فَرائِدُ السِّمْطَین» آن را از حاکم نیشابوری از طریق شیخ صدوق آورده است.
(رک؛ فرائد السمطین، ج۲، ص۱۷۹ـ۱۸۶)
این زیارتنامه بر پایۀ تقسیم حدیث به روش سَنَدی، به علت وجود موسی بن عبدالله نخعی در میان راویان آن، که شخصی ناشناخته است صحیح به حساب نمیآید.
(رک؛ احسائی، ج۱، ص۳۰)
شیخ احمد احسائی نیز پس از بررسی سند زیارت جامعه کبیره میگوید؛ این زیارت از جهت لفظ و معنا در مرتبهای است که انسانِ آگاه پی میبرد که کلام معصوم است و لذا نیاز به بررسی سند ندارد.
(رک؛ احسایی، ج۱، ص۳۱ وص۳۰)
البته، از نظر حدیثشناسان سدههای نخستین هجری که حدیث را تنها به صحیح و غیرصحیح تقسیم میکردند.
اما از نظر برخی محدثین این زیارتنامه صحیح به شمار میآمده است. اعتماد شیخ صدوق به این زیارت، خود از مُرجِّحات و از قرائن تقویت کننده سند آن است.
(رک؛ مدیر شانه چی، ص۱۴۶)
شُبَّر این زیارت را در ردیف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه قرار داده که فصاحت و بلاغت آنها در مرتبهای است که صدور آن از غیر معصوم پذیرفتنی نیست.
(رک ؛ شُبَّر، ص ۳۳)
علامه مجلسی درباره زیارت جامعه کبیره می گوید: «این زیارت کاملترین زیارتها از دور یا نزدیک است.»
مجلسی اول نیز در شرح من لایحضره الفقیه میگوید: «این زیارت، بهترین زیارت و کاملترین آنهاست و من همواره در پرتو آن به زیارت ائمه اطهار(ع) در اعتاب مقدسه نایل میشدم.»
(رک؛ مجلسی، زادالمعاد، ص۳۰۱.)
محدث نوری معتقد است که شیخ صدوق در روایت خود، متن آن را تلخیص و برخی قسمتها را که منطبق بر عقایدش نبوده حذف کرده است.
( رک؛ مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۱۷۰ـ۱۷۱).
⏪....ادامه تلخیص مباحث جلسات اول تا سوم
❤️ابوالفضل (فیروزی نی نوا)
💐@banavayeneynava
⏪ادامه..... قسمت اول ؛
🍀۲-خلاصهٔ جلسات؛ (۱) و(۲) و(۳)
🔻 قسمت دوّم
💐 «شرح مجموعه گل»
🌼 زیارت جامعه کبیره
📚.....بر زیارت جامعه کبیره تاکنون شروح زیادی به فارسی و عربی نگاشته شده که میرزا آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب وزین «الذریعه الی تصانیف الشیعه» نام ومشخصات اکثر آنها را تا زمان تالیف بیان کرده که از مهمترین آنها عبارتند از؛
🔹الف)برخی از اهمّ شروح عربی زیارت جامعه کببره؛
شروح فراوانی بر زیارت جامعه به زبان عربی و فارسی نوشته شده است. که برخی از آنها چاپ شده وبرخی به نسخ خطی است و مهمترین آنها عبارتند از؛
۱- محمدتقی مجلسی (متوفی ۱۰۷۰ق) که آن را دوبار شرح کرده است:یک بار به عربی در ضمن روضة المتقین که شرحِ کتاب من لایحضره الفقیه ابن بابویه است،و دیگربار به فارسی درضمن کتاب لوامع صاحبقرانی که شرح فارسی همان کتاب ابن بابویه است. محمدباقر مجلسی هم در بحارالانوار، به ایجاز، فقراتی ازآن را شرح کرده است.
۲-الأنوار الساطعة فی شرح زیارة الجامعة، جواد کربلایی
۳-الأنوار اللامعة فی شرح الزیارة الجامعة سیّد عبدالله بن محمّدرضا شبّر کاظمی تحقیق: فاضل فراتی و علاء کاظمی
این اثر با عنوان «با اختران تابناک ولایت» عباسعلی سلطانی گلشیخی ترجمه شده است.
۴-حقائق الأسرار، محمد تقی آقا نجفی اصفهانی
۵- شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، شیخ احمد احسایی
این کتاب، مکرّر در ایران و عراق به چاپ رسیده.
شیخ احمدبن زین الدین احسائی بحرینی (متوفی ۱۲۴۱ یا ۱۲۴۳) در این شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، که در چهار مجلد است به شرح این زیارت پرداخته است. این شرح بر مشرب شیخیه نوشته شده و آکنده از مباحث کلامی و ادبی وحدیثی و فلسفی است و در برگیرنده آرا و نظریات خاصّ مؤلّف است که از غلات و موسسان مکتب شیخیه است و آرایش مورد پذیرش اکثر علمای شیعه قرار نگرفته است.
۶-الشموس الطالعة فی شرح الزیارة الجامعه، آقا ریحان اللّه بن سیّد جعفر کشفی بروجردی.
۷- شرح زیارت جامعه کبیره، فخرالمحققین شیرازی
۸-اسرار الزیارة و برهان الإنابة فی شرح زیارة الجامعة محمّدتقی آقا نجفی اصفهانی
۹-أنوار الولایة الساطعة فی شرح زیارة الجامعة سیّد محمّد بن رضی الدین حسینی وحیدی شبستری ترجمه و تحقیق: شیخ هاشم صالحی.
۱۰-الانوار التالعة فی شرح الزیارة الجامعة شیخ علی اصغر منوری تبریزی
۱۱-خزان العلم واهل بیت الوحی سیّد حسین آیت اللهی جهرمی جهرم
۱۲-شرح زیارت جامعه کبیره محمّدتقی مجلسی اصفهانی
۱۳-شرح زیارت جامعه کبیره سیّد ضیاءالدین استرآبادی
۱۴-شرح زیارت جامعه کبیره سیّد محمّدتقی نقوی قایینی
۱۵-شرح زیارت جامعه کبیره محمّدهادی فخرالمحقّقین شیرازی
۱۶-شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، محمّد طبیب زاده احمدآبادی اصفهانی
۷۱-فوائد نافعه شریفه در شرح زیارت جامعه، محمّد توتونچی تبریزی
۱۸- شرح زیارت جامعه کبیره ، عبدالله جوادی آملی
۱۹- شرح زیارت جامعه کبیره ،محمدی ری شهری
📚د) شروح خطّی فارسی« زیارت جامعه کبیره»
۱-الإلهامات الرضویة، سیّد محمد بن محمود حسینی لواسانی تهرانی
(م ۱۳۵۵ق)
۲-القاطعة فی شرح الـزیارة الجامعة، سیّد حسن رضوی قمی
(... ـ ۱۳۵۸ق)
۳-شرح زیارت جامعه کبیره علاّ مه میرزا محمّدعلی چهاردهی رشتی نجفی (م ۱۳۳۴ق)
۳-شرح زیارت جامعه کبیره، شیخ عباس حائری تهرانی (۱۲۹۸ ـ ۱۳۶۰ق)
۴-شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، علامه سیّد عبدالله موسوی بلادی بوشهری(۱۲۹۰ ـ ۱۳۷۲)
📚ه) اهم کتابهای خطّی عربی«زیارت جامعه کبیره»
۱-الأعلام اللامعة فی شرح الزیارة الجامعة، سیّد محمد طباطبایی بروجردی (م ح ۱۱۶۰ق)
۲-الانوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة، علامه شیخ محمدرضا غراوی نجفی (۱۳۰۴ ـ ۱۳۸۵ ق)
۳-أنیس الطلاّب، محمّد جعفر بن آقا محمّدعلی بن وحید بهبهانی پایان تألیف: ۱۲۴۵ق
۴-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، بهاءالدین سیّد محمد نایینی مختاری
(م ۱۱۳۰ ـ ۱۱۴۰ ق)
۵-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة علی نقی حائری طباطبایی
(م ۱۲۸۹ق)
۶-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، حاج میرزا علی غروی علیاری تبریزی (۱۳۱۹ ـ ۱۴۱۷ق)
۷-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، سیّد محمدعلی موحد ابطحی اصفهانی (۱۳۴۷ ـ ۱۴۲۳ق)
۸-کاشف الأسرار، میرزا هدایة اللّه گلپایگانی
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
💐@banavayeneynava
4_6037389636261644627.aac
11.05M
📹 فایل صوتی ؛جلسه چهارم (۴)
💐« شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربردی
🍀 شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 تهران ۱۴۰۰/۶/۱۵
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644628.aac
15.9M
📹 فایل صوتی ؛جلسه پنجم (۵)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربردی
🍀 سایر شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۶/۲۹
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644629.m4a
13.73M
📹 فایل صوتی؛جلسه ششم (۶)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀 سایر شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۷/۱۲
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644630.m4a
11.58M
📹 فایل صوتی؛جلسه هفتم (۷)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیر
بارویکردعرفانی ونگاهی نو وکاربردی
🍀 فقره اوّل؛
🌼«السلام علیکم یا اهل بیت النبوّه»
❤️ دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۷/۲۶
💐 @banavayeneynava
🦋🌺«هواللطیف الخبیر»🌸🦋
🦋چکامهٔ «آرزوی محال»🦋
🦋شبی دلتنگ بودم از زمانه
نشستم بر لب ایوان خانه
🦋دلم توفانی ومن چون پر کاه
که میگردد به هر سویی دوانه
🦋ویا چون زورق پهلو شکسته
به دریایی ز هر سوی بیکرانه
🦋به دور خویش پیچان همچو گرداب
ز چشمم بود اشک خون روانه
🦋به ناگه آفتابی ماه پاره
دمید از مشرق آن بام خانه
🦋قدش سرو و بنفشه تاب مویش
لبش یاقوت وچشمش آهوانه
🦋سبک، چون شاپرک از پشت آن بام
نشست آرام ، جنب حوض خانه
🦋به ناز و عشوهای آرام آرام
به روی و زلف ،چون زد آب وشانه
🦋نگاهی کرد ،کز مهر نگاهش
بزد آتش به جان وآشیانه
🦋نگاهی کز نسیم غم زدایش
بزد بر گلبُن خشکم جوانه
🦋به نازی ،کز نواز جان فزایش
بهاری جان من شد جاودانه
🦋به خود گفتم شود او را بگیرم
در آغوشم به ترفند وبهانه!؟
🦋دلم لرزید وگفتم ای نگارین
بیا بنشین به زانو بانوانه!
🦋به آوازی حزین، اما به تندی
در آن حالی که میزند با چغانه
🦋خطابم داد با این بیت«حافظ»
چنان کز هوش بردم آن ترانه؛
🦋«برو این دام بر مرغی دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه»
🦋ندارد تاب من را هیچ دامی
رها هستم ز بند آب ودانه!
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🗓۱۳۹۷ /۴ /۲۳
🦋@banavayeneynava
💐🦋
🦋
🌼«هو العزیز الستّار»🌼
🍀#حدیث روز (۲)
🌼قال رسول الله صلىّ اللّه عليه و آله ؛
پيامبرخدا(ص) فرمودند؛
أربَعٌ مِن كُنوزِ الجَنّةِ؛ چهار چيز از گنجهاى بهشت است
كِتمانُ الفاقَةِ ؛ پنهان داشتن نادارى
كِتمانُ الصَّدَقَة ؛ پنهان داشتن صدقه
كِتمانُ المُصيبَةِ ؛ پنهان داشتن مصيبت
و كِتمانُ الوَجَعِ ؛ و پنهان داشتن درد
📗میزان الحکمه ، ج ۱۰ به نقل الدعوات ۴۲۵
🌼شرح حدیث؛
یکی از صفات مؤمن به مصداق شریفهٔ«المؤمن مراة المؤمن» بهره مندی ازصفت « عزّت وستّاریت حق تعالی»است .
واز مصادیق عزّت، ستاریت وغیرت حق، خویشتنداری وحفظ عزت و آبروی خود ودیگران است، که به اَهم موارد آن دراین کلام نورانی نبوی(صلی الله علیه وآله)اشاره شده وبیانگر این حقیقت است که صبر وخویشتنداری وحفظ عزت و آبرو خود ودیگران، چقدر نزد حق تعالی، ارزش ومنزلت دارد!
ولی اکثر ما در موارد مذکور نمی توانیم، چنانکه باید خویشتندار باشیم ومتاسفانه! بخاطر فقدان این خویشتنداری، نه تنها سودی نبرده بلکه بارها آثاروخیم وعکس العمل منفی آن را هم در زندگی تجربه کردهایم.
وضمن اینکه از فواید ومواهب خاص اخروی نیز را محروم شدهایم.
البته رسیدن به این مقام ومنزلت، نیازمند معرفت وریاضت وتمرین است وکسی نمی تواند بدین مقام تشرف یابد ،مگر با معرفت واستعانت از خداوند ونیز بوسیله معرفت وصبر ونماز!
🔸چنانکه درکریمهٔ ذیل بدان امر شده است؛«وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ- واز صبر ونماز يارى جوييدواين كارجز براى خاشعان،سنگين است.»
در روایتی آمده كه حضرت على(ع)هرگاه مشکل مهمى برايشان رخ میداد، به نماز مىايستادند واين آيه را تلاوت میكردند.
صبر وتحمل بطور کلی بنابر روایت نبوی(ص)بر سه نوع است:
« صبر بر مصیبت ،صبر برمعصیت ،صبرطاعت وعبادت»
وتشرف سالک بر رعایت صبر درهمه این موارد است که باعث سیر وسلوک میگردد.
🔹همچنین مطابق روایات پنهان کردن نیاز ها ازمردم بالاخص انسانهای بخیل وحسود وکسانیکه بهاصطلاح روی آدم را به زمین می زنند،جایز نیست وکتمان آن واجب است .چرا که خود بخود متضمن حل مشکلات است، چنانکه دراین روایت بدان اشاره شده؛ «اسْتَعينوا على قَضاءِ حَوائجِكُم بالكِتْمانِ، فإنَّ كُلَّ ذي نِعمَةٍ مَحسودٌ - در برآوردن نيازهاى خود از كتمان كمك گيری، زيرا هرصاحب نعمتى محسود واقع می شود!»
بی تردید اگر کسی به این مقام دست یازد، درحقیقت به گنجی شایگان وبه ثروت معنوی عظیمی، دست یازیده!
🔹بنابراین پنهان کردن نیازها وتوکل به ذات اقدس اله باعث میشود؛ که خود خدای تعالی وکالت وکفالت بنده اش را به عهده گیرد. ومسایل ما را بدون رو انداختن به خلایقش حل نماید.چنانکه مثلاً در روایت آمده ؛
هرکسی به بیماری ویا دردی مبتلا شود وکسی را از آن آگاه نکند،برخدای تعالی است که آن مرض و درد را برطرف نماید»
یا در روایتی آمده چون ابراهیم خلیل الرحمن(ع)را نمرودیان در آتش انداختند،جبرییل امین(ع) برای یاری او از ابراهیم رخصت خواست تا کمکش کند
ولی آن حضرت فرمود؛ مرا به تونیازی نیست هرچه پیش آید خوش آید وخدا حال مرا بهتر از تو میداند که«حسبنا الله نعم الوکیل! نعم المولیٰ ونعم النصیر وان الله بصیر بالعباد»
واین بود که خدا تعالی خطاب به آتش خطاب تکوینی کرد واتش براوسرد وسلامت شد؛
«قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ -گفتيماى آتش! بر ابراهيم سرد وسلامت باش!»
🔸پس خویشتنداری خودبخود حلال مشکلات ومتضمن مرتفع شدن دردها ومصایب وفقر وفاقه و...سایر مسایل است ولی شرطش معرفت وتوکل برخدای وتسلیم شدن بر امر اوست. البته این مسأله منافاتی با استفاده از ابزار واسباب الهی ندارد. بلکه ناظراست به مقام ابراهیمی که عالیترین مقام توکل و توسل وتسلیم به ذات اقدس اوست.
🔹 چون بنا ما در شرح احادیث بر اختصار است به همین قدر بسنده کرده و کلامم را با قطعه شعری(که مقتبس از این حدیث نورانی سرودهام) ختم می نمایم؛👇
🍀#«کتمان»
🔹شنو! طرفه حدیثی از پیمبر
که باشد موجبات وسعت قبر
🔸کنوزعرش رحمان چهار چیزاست
اگر پنهان کنی وچون کنی صبر
🔹نگردد غیر حق آگاه برآن
اگرچه سخت هست وتلخ چون زهر
🔸یکی پنهان کنی داغ مصیبت
دگر کتمان درد وضجرت وزجر
🔹سه دیگر از برای آبرویت
کنی کتمان ز مردم فاقه وفقر
🔸و چارم چون به خلق انفاق کردی
نگردد یک نفر آگاه در دهر
🔹اگر طاقت بیاری ونسازی
همین چند چیز را بردیگران جهر
🔸اگر کتمان کنی این چارموضوع
تو را باشد ز ایمان ویقین بهر
🔹بدان که جان تو در تحت عرش است
شود جاری به جانت کوثر ونهر
🔸مبرّا میشوی از زحمت خلق
منزّه میشود از مهر واز قهر
🔹بدون نام وننگ ومال ونیرنگ
عزیز حق شوی وشهرهٔ شهر
🔸شوی بر سرّ حق آگاه، امّا
مکن این راز را، بر ناکسان جهر!
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🗓۱۴۰۰/۸/۹
💐@banavayeneynava
🍃🌸
«با نوای نی نوا» گزیدهٔ آثار قلمی، بیانی وهنری ابوالفضل فیروزی(نی نوا)دکترای عرفان وتصوف است.
📹 فایل صوتی ؛جلسه پنجم (۵) 💐 «شرح مجموعه گل» 🏵 شرح زیارت جامعه کبیره بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربر
🍀۳- خلاصهٔ جلسهٔ چهارم و پنجم
💐«شرح مجموعه گل»
📗(شرح وتفسیر زیارت جامعه کبیره)
🔻مبحث «آداب زیارت»
درباره آداب و سنن زیارت حضرات معصومین علیهم السلام در کتب مختلف ازجمله مفاتیح الجنان محدث قمی مفصلا بر اساس آیات وروایات فصلی مشبع آمده است که اهم آنها بطور فهرست وار عبارتند از ؛
۱- قصد قربت وخلوص نیت
۲- سفرش حرام نباشد وبا مال حرام سفر نکند، وهدف اصلیش زیارت باشد.
۳- طلب حلالیت از مردم مخصوصا خویشان ودوستان واشنایان وهمسایگان و رد مظالم و ادی دیون مانند خمس وزکاتی که برعهده دارد و نیز حق الناس.
۴- دادن صدقه ونیز قرائت دعای سفر اگر از جایی دوری سفر می کند.
۵- توبه و استغفار و نیز پرهیز از کارهای حرام و نیز غیبت و سخنان لغو و...
۶- بسیار یاد کردن خدای تعالی و ذکر صلوات واستغفار
۷- پاک بودن از جنابت و.... وانجام غسل واجبی که برعهده دارد ،قبل از ورود به حرم مطهر.
۸-انجام دادن غسل مستحب مخصوص زیارت با دعای مخصوص آن هنگام غسل کردن.
۹- با وضو بودن
۱۰- زدن مسواک
۱۱- استعمال عطر
۱۲-پوسیدن لباس نو و یا پاکیزه وترجیحا ساده وسپید
۱۳-مراعات آداب وادب حین خواندن زیارت.وخواندن نماز تحیت قبل از زیارت و نماز زیارت پس از خواندن زیارت
۱۴ - حضور قلب.
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
💐@banavayeneynava
«با نوای نی نوا» گزیدهٔ آثار قلمی، بیانی وهنری ابوالفضل فیروزی(نی نوا)دکترای عرفان وتصوف است.
📹 فایل صوتی؛جلسه ششم (۶) 💐 «شرح مجموعه گل» 🏵 شرح زیارت جامعه کبیره بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀۴-خلاصه جلسهٔ ششم
💐 شرح مجموعه گل؛
📗(زیارت جامعه کبیره)
🔻۷-ادامهٔ شرح فقرهٔ اوّل؛
💐معنای صلوات و فرق آن با سلام:
به نظر میرسد؛ ولى با دقت می توان آنها را به نقطه واحدى معطوف كرد و آن تسلیم قولى و عملى در برابر پیامبر(صلی الله علیه واله)است؛ زیرا كسى كه به او سلام مىفرستد و تقاضاى سلامت اورا از خدا میكند نسبت به او عشق مىورزد و او را به عنوان پیامبرى واجب الاطاعه می شناسند.
مهمترین آیهای که ما را به صلوات برپیامبرخدا(ص)رهنمون میسازد همان آیه مشهور سوره احزاب است که میفرماید:
«ان الله وملائکة یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوات علیه وسلموا تسلیما»
دراین آیه به کسانی که ایمان آورده اند دو دستور داده شده که یکی «صَلُّوا» است ودیگری «سَلِّمُوا»دراین نوشته برآنیم تا معنای این دو واژه رابا تکیه بر معتبرترین فرهنگهای لغت و تفاسیر مطرح بیان کنیم تا وقتی این آیه شریفه را می خوانیم و یا می شنویم بدانیم که خداوند متعال از ما چه خواسته است و تکلیف ما چیست.
علامه طباطبایی(ره)در تفسیر این آیه می نویسد:«كلمه «صلاة» در اصل به معناى انعطاف بوده وصلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف توجه او به وى است»
🔸معنای «صَلُّوا»
«صَلُّوا» از ریشه (صلو) است که وقتی چهره صلاة به خود می گیرد معنای آن دعا واستغفار می شود. صلاة در اصطلاح شرع به همان عمل عبادی خاص اطلاق میشود که ما به آن نماز میگوییم.
صلوات هم که جمع صلاة است بسته به فاعلش؛ معنای متفاوتی می گیرد. اگر صلوات از جانب رسول خدا(ص) باشد ودرحق مسلمانان صورت گرفته باشد معنایش دعای آن حضرت برای آنها و یادکردنشان خواهد بود.صلوات خدا بر انبیاء ومخلوقان صالحش به معنای ثنا و یادی نیک از آنهاست. برخی هم گفته اند به معنای آمرزش آنها از سوی خداوند است.
صلاة مردم نسبت به کسی که از دنیا رفته است به معنای دعا آنها برای اوست و صلاة ملائکه یعنی طلب بخشش از سوی آنهاست.
راغب در مفردات مینویسد: صلوات اگر از جانب ملائکه و یا مردم باشد به معنای دعا واستغفار خواهد بود.
با توجه به معانی گفته شده برای صلوات(جمع صلاة) به نظر میرسد صلوات در آیه مورد بحث که مورد امر واقع شده است به معنای دعا برای علو درجات رسول خدا(ص)و طلب رحمت بیشتر برای آن حضرت باشد.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه مینویسد: كلمه «صلاة»دراصل به معناى انعطاف بوده وصلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است، به وسیله رحمتش؛ البته انعطافى مطلق، چون در آیه شریفه صلاة را مقید به قیدى نكرده است و همچنین صلاة ملائكه برآن جناب، انعطاف ایشان است بر وى، به اینكه او را تزكیه نموده و برایش استغفار كنند وصلاة مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت براى او.
«سَلِّمُوا»از ماده «سلم»است که وقتی به قالب تفعیل وارد شود فعل امر سَلِّمُوا و مصدر تسلیم از آن ساخته میشود. «تسلیم»به دو معنا آمده است: یکی راضی بودن به حکم است و دیگری سلام کردن است
ایشان در ادامه مینویسند: ازطریق شیعه وسنى روایت بسیار زیاد رسیده به اینكه روش صلوات فرستادن مؤمنین بر آن جناب، اینگونه است كه از خدا بخواهند بر او و آل او صلوات بفرستد.واگر کسی بر آل پیغمبر صلوات نفرستد
🔹معنای «سَلِّمُوا»
«سَلِّمُوا» از ماده «سلم» است که وقتی به قالب تفعیل وارد شود فعل امر سَلِّمُوا و مصدر تسلیم از آن ساخته میشود. «تسلیم»به دو معنا آمده است؛یکی راضی بودن به حکم است ودیگری سلام کردن است.
ا«سلام» به معنای سلامت است و اینکه میگویم«السلام علیکم» معنایش این است که از جانب خداوند، سلامت بر شما ارزانی باد. به عبارت دیگر ما با سلام از خدا درخواست میکنیم تا فرد سلام شونده را از هر گونه عیب ونقص حفظ کرده و به سلامت بدارد. ونیز علامت این است که از مخاطب ازگزند ما در امان است.
روایاتی که در شرح و توضیح این آیه وارد شده است دو دسته اند: در برخی، سلام به معنای تسلیم بودن است و در برخی، سلام به همان معنای سلام کردن فرض گرفته شده است.
از روایات دسته اول میتوان به این روایت اشاره کرد که امام صادق(ع) در پاسخ به سوال کنندهای که از معنای تسلیم سوال کرد ،فرمود:«هو التسلیم له فى الامور-منظور تسلیم بودن در برابر او در هر كار است»
و از روایات دسته دوم می توان به این روایت اشاره کرد:
یكى از یاران پیامبر(ص نقل میكند: هنگامى كه آیه مزبور نازل شد به رسول خدا(ص) عرض كردیم ما کیفیت سلام بر شما رامیدانیم، ولى صلوات بر شما چگونه است؟ حضرت بی آنکه آن معنای فهمیده شده از تسلیم را ردکند اینگونه پاسخ دادند که بگویید«اللّهمّ صَلِّ على مُحمُدٍ وعلى آلِ مُحمّدٍ كَمَا صَلَّیتَ عَلى آلِ اِبراهیمَ اِنَّكَ حَمیدٌ مجیدٌ اللّهمّ بارِك علَى مُحَمّدٍ وعلى آل محمد كما باركتَ على آل ابراهیمَ اِنّكَ حمیدٌ مجیدٌ»
❤️ ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
💐@banavayeneynava
«با نوای نی نوا» گزیدهٔ آثار قلمی، بیانی وهنری ابوالفضل فیروزی(نی نوا)دکترای عرفان وتصوف است.
📹 فایل صوتی؛جلسه هفتم (۷) 💐 «شرح مجموعه گل» 🏵 شرح زیارت جامعه کبیر بارویکردعرفانی ونگاهی نو وکاربر
🍀۵- ادامه خلاصهٔ جلسهٔ ششم ؛
💐 شرح مجموعه گل
📗 (زیارت جامعه کبیره)
🔻 شرح فقره اوّل؛ « السلام علیکم یا اهل بیت النبوه»
🍀معنی ومفهوم سلام؛
از نامهای خداوند است. که در آیات وروایات وادعیه ماثوره آمده است. چنانکه در قرآن بدان اشاره شده ؛
«هوالله الذی لااله الاهو الملک القدوس السلام» (حشر/۲۳)
معنی ومفهوم ؛
سلام واژه عربی است ومعادل دقیق آنرا در فارسی نداریم گرچه درود را معادل درود ترجمه کرده اند در انگلیسی «hllow»
مانند واژه الله یا رحمن و رحیم و...
سلام مصدراست وفعل آن سَلِمْ است
سلم یسلم سلماًوسلامةً وسلاماً
اَلسَلّم و السلامة؛ التعری من الافات الظاهرة والباطنه
السلام الف لامش برای عهد ذهنی یا ابتدا است
سلام .[ سَ] (ع اِ) کلمه ٔ دعایی مأخوذ از تازی ، به معنی بهی که در درود بر کسی گویندیعنی سلامت و بی گزند باشید ونیز تهنیت و تحیت و درود وخیر وعافیت و تعظیم و تکریم
و معمولا با فعل دادن،کردن و زدن و گفتن آید.(از ناظم الاطباء)درودگفتن. تهنیت گفتن (فرهنگ فارسی معین)
(اِخ ) نامی از نامهای باریتعالی(اقرب الموارد) (منتهی الارب
سلام در هرملل ونحل و فرقی به شکل وزبان خاصی است.
مانند؛ احترام نظامی که هر فرد سپاهی نسبت بمافوق خود انجام دهد و آن معمولاً عبارت است از خبردار بودن و بالا بردن دست راست و قرار دادن نوک پنجه دست مزبور نزدیک شقیقه بنوعی سلام وتکریم است.
در شرع مقدس اسلام نیز ذکری است که نمازگزار درآخرین رکعت نماز گوید و جز بدان تمام نشود و آن را دو صیغه است السلام علینا و علی عباداﷲ الصالحین . السلام علیکم و رحمة اﷲ و برکاته . نمازگزار هریک از این دو سلام را بدهد دیگری مستحب شود.
-صدهزاری که به هندی لکه گویند و در سراج اللغات از کتاب دبستان نقل کرده است که مراتب اعداد نزد فارسیان بدینگونه است یک ، ده ، صد، هزار، سلام یعنی صدهزار. و صد سلام را شمار گویند و صدشمار را اشمار و صداشمار را اراده و صد اراده را رالی ارار گویند. (غیاث )
- (اِمص ) سلامت(منتهی الارب)
-بی گزندگی (منتهی الارب)
-بی عیبی(آنندراج )
-پاکی از عیبها(منتهی الارب)
-بی عیب (زمخشری)
- تحیت (منتهی الارب )(اقرب الموارد)
-گردن نهادن (منتهی الارب )
-برهنه شدن نفس از محنت دوجهان است(کشافاصطلاحات الفنون)
-تجردالنفس عن المحنة فی الدّارین(تعریفات جرجانی)
همچنین سلام به معنای سلامتی، امنیت و صلح است که در اسلام برای تحیت و درود گفتن به کار میرود. در قرآن و روایات برسلام کردن تأکید گردیده و از مستحبات مؤکد شمرده شده است. پاسخ به سلام حتی برای نمازگزار واجب فوری است و با پاسخ دادن یک نفر از میان جمع، جواب سلام بر دیگران واجب نیست.
سلام در لغت به معنای سلامتی، امنیت و صلح استکه در فارسی به درود ترجمه شده است در اسلام، لفظ «سلام» برای تحیت انتخاب شده است؛ زیرا به معنای دعا برای سلامتی از آفتهای جسمی و دینی ومغنوی است؛ همچنین سلام کردن مسلمانان به یکدیگر به منزله عهدی بین آنان برای حفاظت از جان و مال و آبروی آنان است.
قرآن کریم نیز سلام کردن را تحیتی پربرکت و پاکیزه از جانب خداوند بر مؤمنان میداند: «فَسَلِّمُوا عَلیٰ أَنْفُسِکمْ تَحِیةً مِنْ عِنْدِ اللّٰهِ مُبٰارَکةً طَیبَةً»
سلام مانند سایر اعمال ومناسکوشعایرمستحب این به قصد قربت الی الله گفته شود.
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
💐@banavayeneynava
💐🦋
🦋
🌼#حدیث روز(۵۳)
قال الامام الصادق (علیه السلام)
«هل الدّین اِلّا الحُبّ و البُغض!؟
آیا دین جز دوستی ودشمنی است!؟»
منابع؛
📗 الكافی، شیخ محمد كلینی، ج ۲ص ۱۲۵
📘 المحاسن، احمد برقى، ج ۱، ص۲۶۲
🍀شرح حدیث؛
براساس نصوص آیات وروایات از جمله حدیث مزبور که در منابع معتبر شیعه وسنی آمده، یکی از اهمّ فروع الدین که درحقیقت از وجهی، اصل ولُبّ دین اسلام محسوب میشود؛
«تولی وتبری»است!
🔹البته درهردین وآئینی، چنین معیاری کم وبیش وجود دارد، منتها در دین مبین اسلام معیار این عشق ونفرت، براساس حق واولیاء دین است، نه اغراض نفسانی وشیطانی وقومی! ویا حتی به اصطلاح صرفا ناسیونالیستی وملی گرایی! که متاسفانه اخیرا جاهلان ویا معاندان حق وتایید برخی ساده لوحان به این اندیشه باطل جهت اهداف شوم خود دامن میزنند!
🔸درجامعه اسلامی، معیار وملاک دوستیها ودشمنها، عشق ونفرت ها، فقط باید براساس حق وحق مداری باشد ودر غیراین صورت خروج از اسلام است ومساوی با کفر وشرک است. وبه نص صریح قرآن کریم ،از لوازم ایمان نخست کفر به طاغوت وطاغوتیان است وسپس ایمان به حق، چنانکه دراین آیه شریفه تنها وسیلهٔ نجات ورهایی از خواری در دنیا وعذاب آخرت داشتن این صفت حمیده است؛
« لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لَا انْفِصامَ لَها وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛
در(پذيرش) دين، اكراهى نيست(چراکه) راه رشد از گمراهى روشن شده است، پس هر كه به طاغوت كافر شود و به خداوند ايمان آورد، قطعاً به ریسمان محکمی آویزان شده است!»
🔹البته به جز آیات قرآن کریم، روایات زیادی وجود دارد و درمتون زیارات مأثوره مانند زیارت شامخ«جامعه کبیره» نیز بدان اشاره شده؛
....مَنْ والاكُم فَقَدْ والَى اللّهَ، وَ مَنْ عاداكُمْ فَقَدْ عادَى اللّهَ ، وَ مَنْ أحَبَّكُمْ فَقَدْ أحَبَّ اللّهَ، وَ مَنْ أبْغَضَكُمْ فَقَدْ أبْغَضَ اللّهَ ، وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللّهِ...- و نور ودليل آشكارش ، نزد شماست و امر (حكومت) الهى، به شما واگذار شده است! هركه ياور شما باشد، بیگمان ، خدا را يارى كرده است وهركه شما را دشمن دارد، بیگمان، با خدا دشمنى ورزيده است و هرکه شما را دوست بدارد، بىگمان، خدا را دوست داشته است وهركه به شما كينه ورزد، بیگمان، به خدا كينه ورزيده! وهركه به شما تمسّك جويد، بیگمان، به خدا تمسّك جسته است!»
🔸همچنین در زیارت گرانسنگ«عاشورا»ابتدا پس از صد وهجده بار لعن ونفرین به غاصبان ولایت وحکومت حضرات معصومین علیهمالسلام وبنیانگذاران ظلم وجور درحق آنها چنین برائت میجوییم؛
- بَرِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم؛
بیزاری جویم بسوی خدا وبهسوی شما از ایشان واز پیروان
ودنبال روندگانشان ودوستانشان!»
وسپس صدوهجده سلام خطاب به سیدالشهدا(علیه السلام) ویاران او داریم وبا حضرتش چنین تجدید میثاق مینماییم؛
«یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ یا اباعبداللّه من تسلیم ودر آشتیم با کسی که با شما درآشتی است و درستیزم با هرکس که با شما درستیز ست! تاروز قیامت!»
🔹بنابر این میتوان گفت یکی از مصادیق مهم اخلاق ایمانی، یک مؤمن حقیقی آراسته بودن به این صفت متعالی است.
یعنی؛ دوستی با خداوانبیاء واصیاء واولیاء حق ومؤمنین ودشمنی با دشمنان آنها به ویژه شیاطین جنّی وانسی و سردمداران کفر وشرک، که باعث وبانی ظلم وستم به انبیاو اولیاء حق ومستضعفان جهانند! که ازمصادیق عصرما شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار واسرائیل غاصب وجنایتکاراست.
🔸پس دین، عبارت از محبّت وکینه! یا جاذبه ودافعه! که در ساحتهای مختلف زندگی بویژه درارتباط با دشمنان اسلام و مسلمین ومستضعفان ومظلومان، نمود بارزی دارد.
وکسی که با اولیاء عظیم الشان اسلام بالاخص پیامبر اکرم واهل بیت طاهرینش(صلی الله علیه وآله)دشمنی ورزد! ویا بادشمنان آنها ،دوستی کند، بیشک باعث کفر وشرک وارتداد او،از دین اسلام میشود وباید مسلمین اورا طردنمایند!
🍃 بنده نیز ملهم از این دسته از آیات وروایات،سرودههای زیادی دارم که چند بیتی از یک مثنوی را، تقدیم مینمایم؛
«گفت صادق ، آن امام راستین؛
دین همان حبّاست وحبّاست عین دین
دین وایمانت اگر مطلق بود
حب و بغضت از برای حق بود
در عیار حق به روز واپسین
حب و بغضت میشود معیار دین
آنچه در دنیا بود منظور تو
عاقبت باآن شوی محشور تو
گر بداری دوست، سنگی یا که طین
میشوی محشور با آن، یوم الدین
چون بداری دوست، احباب خدا
میشوی همسایهشأن روز جزا
چون بداری دوست، شیطان لعین
میشوی بااو به دوزخ هم نشین»
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
#حدیث #حبّ #بغض
🗓۴۰۰/۸/۱۲
💐@banavayeneynava
🦋💐
AUD-20211103-WA0153.aac
10.3M
📹 فایل صوتی؛جلسه هشتم(۸)
💐«شرح مجموعه گل»
🏵(شرح زیارت جامعه کبیره)
🍀قسمت دوم شرح فقره اوّل؛
🌼«السلام علیکم یا اهل بیت النبوّه»
❤️دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۸/۱۱
💐@banavayeneynava