eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
309 دنبال‌کننده
989 عکس
209 ویدیو
25 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊اعتراض و انتقاد مردم نسبت به حکومتِ امیرالمومنین علیه السلام 📽 بریده ای از سریال «عشق کوفی» 🆔 @bange_nay110
محمد بحرِینیان پژوهشگر: چین با ۳۲۰ میلیارد دلار ۲۲۰ میلیون شغل ایجاد کرد؛ ایران با ۲۹۸ میلیارد دلار فقط ۵.۷ میلیون شغل ایجاد کرد. آیا این آمار برای مسولین ما شرم آور نیست؟ جمعیت فقیر ما که در سال ۸۶، ۱۰ میلیون نفربوده. الان هم فقر در سال ۱۴۰۰ رسیده است به بیش از ۲۵ میلیون نفر!! 🤔به قله رسیدیم؟ 🆔 @bange_nay110
💪برای شکوه ایران *باید به فکر چاره باشیم* ✍ ح درویشی ➖باسقوط آخرین قلعه مقاومت درخاورمیانه و تقسیم غنائم منطقه به سود رژیم صهیونیستی درسوریه ،امروز پس از ۴۶ سال مقاومت درمقابل جنگ افروزی های دشمن باید به فکر چاره باشیم و در همه زمینه ها به ویژه سیاست های گذشته و قدیمی خود تجدیدنظر کنیم دیر یا زود تحولات منطقه مارا تحت الشعاع آرمان ویرانگر خود قرار خواهدداد تا دیرنشده باید بجنبیم و برای نجات ایران عزیز با استعانت از امدادهای الهی و حضور مردم رشید ایران درصحنه طرحی نو دراندازیم و دنیا را از دریچه دیگری نظاره کنیم . با شواهد و قرائنی که بر اهل فن پوشیده نیست هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه سیاسی وبین المللی نه تنها جایگاه مطمئنی در رتبه بندی جهانی نداریم بلکه از ردیف آخر اولیم. در برابر امپریالیسم بدون تعارف شکست خورده ایم دیگر نه از جبهه مقاومت اثری مانده است و نه از اعتبار وجایگاه بین المللی، نه دیگر نقشی در منطقه داریم و نه می توانیم سازنده نقشی باشیم . نه در بحث انرژی می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و نه در بحث صادرات ؛ تنها چیزی که برای ما و شما باقی مانده است تمامیت ارضی و جغرافیای پهناور ایران است جغرافیایی که گرگ های خون آشام و دندان تیز کرده در کمین آن لحظه شماری می کنند . خطاب من به مسؤلانی است که هر چه طی این چند دهه کاشته اند امروز با خزانه خالی ، فساد ساختاری ، جایگاه نداشته مردمی و اخلاق به یغما رفته درو می کنند. باز هم ما دندان روی جگر می گذاریم و همچون چند سال گذشته شما را به توقف و بازگشت به عقلانیت و خِرد جمعی و انداختن طرحی دیگر توصیه می کنیم. سال ۲۰۲۵ سال پر فراز و نشیبی خواهد بود اگر به مردم بازنگردید از دایره وجود خارج خواهید شد. این طبیعت تنازع بقاست. عقلاً هشدارمی دهند دولت وفاق ملی پزشکیان آخرین شانس ما و شماست. برای بقا چاره ای ندارید راهبرد ملی و فراملی خود را بازبینی و تغییر دهید. دنیا حداقل در سده جاری تحمل گرایشات اخلاقی و دینی ، بسط ایدئولوژی و صدور و‌ ترویج آن را ندارد. این گذاره را کهنه و اخلاق و انسانیت را لگدکوب خواسته های خود کرده است. و اما توصیه هایی برای بازگشت به حکمرانی خردمندانه همراه با خواست مردم ۱- ادغام دولت موازی یادولت سایه در دولت قانونی ( وجود متعدد نهادها و بنیادها در کنار دولت با اختصاص بودجه های کلان آن هم بدون پاسخگویی در رابطه با بودجه و عملکرد بزرگترین چالش دولت است ) ۲- ادغام نیروهای مسلح به منظور افزایش کیفیت دفاع با بودجه متعارف و جلوگیری از پراکندگی در فرماندهی و تخصیص بودجه های لازم. ۳- حذف نهادهای حاکمیتی بودجه‌ خوار از جمله بنیاد مستضعفان ، بنیاد ۱۵ خرداد. بنیاد حفظ آثار ، ستاد اجرایی فرمان امام و ده ها بنیاد ومؤسسات غیربازده . ۴- حذف بودجه نهادهای مذهبی و غیر مذهبی تحت عنوان بودجه فرهنگی که تاکنون نقشی در بهبود وضعیت فرهنگ کشور نداشته اند. ۵- حذف و ادغام بسیاری از بانک ها در چند بانک معتبر ،سرشناس و ریشه دار . ۶- احترام به قانون اساسی و خارج کردن نهادهای نظامی و امنیتی از امور سیاسی و اقتصادی و بازگرداندن آن ها به پادگان‌ها. ۷- حذف شوراها و سپردن وظایف اصلی آن ها به اتاق های همسو در وزارت خانه ها . حاکمیت برای گذار از وضعیت بغرنج کنونی ناچار است دست به تغییرات بزند. تغییرات ساختاری را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید که دیگر اثری ندارد و راه نجاتی نیست. آیا شجاعت و تدبیر لازم برای تغییرات ساده و بزرگ را دارا هستیدیاخیر ، این‌گوی و این میدان. 🆔 @bange_nay110
🔴 خدایا تو شاهد باش! ✍️شهاب الدین حائری شیرازی خدایا تو شاهد باش ما نهی کردیم از منکری بزرگ که منجر به نابودی حرث و نسل، مملکت و ملت می شد. خدایا تو شاهد باش ما با صدایی رسا فریاد زدیم سیاست غرب ستیزی که منجر به تحریم و فقر و فلاکت و نابودی محیط زیست و....شده نه به خدا و پیغمبر ربطی دارد و نه به عقل بلکه کاملاً مرتبط با تعصب و لجاجت و غرور و هیچ انگاشتن جان و مال و آبروی خلق الله است. خدایا تو شاهد باش ما گفتیم که کمک به استمرار این سیاست ها به معنای کمک به ظلم و جور است. خدایا تو شاهد باش که ما به حکام ج ا گفتیم کیفیت اداره مملکت آن ها نه با مدارا و عقلانیت سازگار است نه با کتاب خدا و سنت رسول الله. ما گفتیم اما نه تنها توجه و کاری نکردند، که بلکه گفتند که چرا امر به معروف می کنی! ای خدای سبب ساز ای عزیز مُنتقم زمینه ای بساز که انتقام این همه ظلم که بر ما می رود گرفته شود. 🆔 @bange_nay110
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اهتمام مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب به یک ذکر در ماه مبارک رجب 🆔 @bange_nay110
🧠 اصل وجودی ما چیست؟ ✍ بودا ➖ذهن همه چیز است, هرچه فکر کنید, همان می شوید. ✍ مولوی جلال‌الدین بلخی ➖ای برادر تو همان اندیشه‌ای ما بقی تو استخوان و ریشه‌ای گر گلست اندیشهٔ تو گلشنی ور بود خاری تو هیمه ی گلخنی 🆔 @bange_nay110
♦️شاید در یک جهان موازی.... ✍ محمد سلطانی رنانی مرحوم آقای سیدمحسن چاووشی حسینی. وی را آیة الله یا حجةالاسلام لقب ندادیم، بنا بر وصیت خود اوست که راضی نیستم هیچگاه مرا به الله یا اسلام نسبت دهید، من خطا و گناهی کنم و پای خدا و دین نوشته شود. همیشه و همه‌جا با مردم بود، آن وقت که خوزستان را طوفان سرخ برداشت و خاک همه جا را گرفت و همه حکومتی‌ها و اشراف رفتند شیراز و خرم‌آباد و اصفهان، او اهواز ماند و گفت: حق نیست مردمی که پشت سر من نماز می‌خوانند، خاک بخورند و من بروم ییلاق و خوش بگذرانم. همان وقتها بود که در میان مردم ایستاد و گفت: امروز روضه و زیارت و گنبد و بارگاه و مسجد و حسینیه ما خوزستان است. با اینکه صدای خوش و دلنشینی داشت، منبر نمی‌رفت، می‌گفت از خدا شرم می‌کنم که بالای سر مردم بنشینم، آنان را به تقوا فرمان دهم، ولی خودم آلوده گناه باشم. از او ایراد می‌گرفتند که زنان سرلخت به او سلام می‌کنند و او جواب سلامشان بهتر و بیشتر می‌دهد و گاه دعایشان می‌کند که خدا به شما برکت دهد. گفته بود جواب سلام واجب است، و باید بهتر و برتر هم باشد. گفته بودند: اینها گناهکارند! گفته بود: چه کسی گناهکار نیست. گفتند: برایشان دعا به  برکت می‌کنی؟! گفته بود: برکت خداوند، رحمت است، هدایت است، مغفرت است، خداوند به شما هم برکت دهد! مردم خیلی برایش پول می‌آوردند، خمس و زکات، نذر و صدقه، یک ریال برای خودش یا بچه‌هایش برنمی‌داشت. می‌گفت من چهارستون بدنم سالم است، آزاد هستم و خانه دارم. پس هر کسی در بند زندان است، یا مریض است، یا که خانه ندارد، بر من و خانواده من، اولویت دارد.  هر سال چندصد بدهکار زندانی با این پول‌ها آزاد می‌شدند، چندصد بیمار دوا و درمان می‌شدند، چندصد مستاجر عیالوار خانه‌دار می‌شدند. قاتل اگر پشیمان شده بود، پیش‌قدم می‌شد که از خانواده مقتول رضایت بگیرد، مردم به احترام او از خونخواهی عزیزانشان می‌گذشتند. می‌گفت خون ریختن، نکبت می‌آورد، کاش سالی بیاید و بگذرد و جان یک نفر را هم نگیرند. خودش در خانه پدریش می‌زیست، خط خوبی داشت، قرآن و نهج‌البلاغه و گلستان و بوستان و دیوان حافظ به خط خوش می‌نوشت و از این راه درآمد داشت. یک کسی آمده بود پیش ایشان که می‌خواهم یک باغ ۴۲۰۰ متری را به نام شما بزنم! گفته بود ۴۲۰۰ متر باغ می‌خواهم چه کنم؟! گفته بود: برای گذران زندگی خودتان و آقازاده‌ها. گفته بود روزی من از قلم و دواتم جاری است، بچه‌ها هم باید کار کنند و زندگی خودشان را بچرخانند، مثل همه مردم! گفته بود که باغ را بگیرید و حوزه برای طلبه‌ها تاسیس کنید! گفته بود طلبه به اندازه نیاز در قم و مشهد و نجف تربیت می‌شود، اهواز آب و هوا می‌خواهد، مردم خانه و کار و دلخوشی می‌خواهند. بعد معلوم شده بود که جریان باغ، پولشویی است و خواسته‌اند به نام آقا، توبره خودشان را پر کنند. کامران نامی بود رییس قماربازها، یکبار آقا را دیده بود و سلام علیک کرده بود، آقا دستش را در دست گرفته بود و تو چشماش نگاه کرده بود و خوانده بود: خُنُک آن قماربازی که بباخت آنچه بودش، بِنَماند هیچش الّا هوس قمار دیگر. کامران همان جا روی زمین نشسته بود و مثل ابر بهار گریه کرده بود و با خودش می‌گفت هوس قمار دیگر... کامران توبه کرد و هر چه از قمار بُرده بود به صاحبانش برگردانده بود. کامران دیگر نه پول داشت و نه رفیق. روزها می‌رفت کارگری و همه دلخوشیش این بود که شب به شب بیاید نماز جماعت آقا. یک شب دست کامران را گرفت و گفت: آقاکامران، با من بگو: پروردگارا، هر آن خیری که بر من بفرستی، بدان نیاز دارم! کامران گفته بود و آقا او را برده بود به خانه خودش. شام که خورده بودند دخترش را آورده بود و به او گفته بود: این مرد از من به خدا نزدیک‌تر است، بهتر از او برای همسری تو ندیده‌ام. دختر آقا هم بله را گفته بود و کامران شد داماد آقا... . 🆔 @bange_nay110
❌این قرار ما نبود ✍ رحیم قمیشی ➖کانال دکتر محسن رنانی، استاد اندیشمند و نمونه دانشگاه، با حدود هشتاد هزار دنبال کننده، مجرمانه تلقی شد. قرار نبود ایشان به دلیل دلسوزی برای ایران، تحت پیگرد قضایی قرار بگیرند. قرار نبود قبل از اثبات هیچ جرمی در محکمه، کانال پر مخاطب ایشان بسته شود. قرار نبود فضای گورستانی به مردم بدهید و فکر کردن را ممنوع کنید. قرار نبود با خفه کردن حقیقت، لباس جمهوریت به تن کنید. نه! این قرار ما نبود. وقتی توان حفظ ارزش پول ملی را ندارید، امکان رفع فقر و فساد را ندارید، دزدها رسماً مسئولیت می‌گیرند. باید دوباره به جان منتقدین و متفکرین بیفتید، به جان اساتید. از دکتر رنانی آرام تر، دلسوزتر، متعهدتر، ایران‌دوست‌تر، آزاده‌تر، شایسته‌تر پیدا نکردید برای مجازات، برای تنبیه؟ 🆔 @bange_nay110
⚡️چرا به اینجا رسیدیم؟ ✍ رضا بابایی 🔹فرهنگ، سیاست، اقتصاد، دین، اخلاق، همدلی دولت‌ملت، اعتماد ملی و امید به آینده و میهن‌دوستی، در ایران وضع خوبی ندارد. اگر کسی معتقد است که چنین نیست، می‌تواند همچنان از اخبار صداوسیما لذت ببرد؛ ولی کسانی مانند من که کشور را در خطر می‌بینند، نخست باید بیندیشند که چرا و چگونه به اینجا رسیدیم و سپس در پی راهی برای ‌برون‌رفت از وضع کنونی باشند. به گمان من، وضعیت امروز ما نتیجه ی خام‌اندیشی در چند حوزه ی راهبردی است: در حوزه ی سیاست، ما گمان کردیم که پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، آغاز دورانی تازه است؛ در حالی که دوران جدید، با انسان‌های جدید آغاز نمی‌شود؛ بلکه ساده‌ترین معنای انقلاب، تغییر نگاه جامعه به مسئله ی قدرت و مناسبات ساختاری آن با ملت(به عنوان منبع مشروعیت) است. تا چنین تحولی رخ ندهد، هر گونه تغییری در هر سطحی از مناصب و مقامات، ادامه ی وضع پیشین در قالبی دیگر است. 🔹خام‌اندیشی ما در حوزه ی فرهنگ، اولاً بی‌خبری از ماهیت سرکش آن در برابر هر گونه دستور و فرمان بود؛ ثانیاً میل غریزی فرهنگ را به پیوند با جهانِ بیرون از مرزهای ملی نادیده گرفتیم، و ثالثاً فراموش کردیم که فرهنگ به طرزی باورنکردنی استعداد فریب‌خوردگی دارد. 🔹در حوزه ی دین نیز مرتکب خطاهایی ویرانگر شدیم. در اینجا به یکی از آن ها اشاره می‌کنم: تأثیرگذاری اخلاقی و معنوی و سعادت‌بخش دین، تنها در صورتی است که در حاشیه بنشیند و از خطر روزمّرگی‌ و سیاست‌زدگی در امان باشد؛ وگرنه تبدیل به نهادی عرفی و کارافزا و مانع‌تراش می‌شود. دین، مانند هنر و فلسفه و بنگاه‌‌های روشنفکری، نباید حضور در برخی میدان‌ها مانند سیاست و اقتصاد را هوس کند؛ وگرنه در برابر گرگ سیاست و گربه ی اقتصاد، لقمه‌ای بیش نیست و به آسانی از گلوی رندان و قدرت‌پرستان و ثروت‌اندوزان پایین می‌رود. دین، اگر حاشیه ی امن قدسی را رها کند و در متن حوادث عرفی غرق شود، به ماهیت و رسالت ارشادی خود خیانت کرده است. کسانی که آمیزش دین را با همه ی پدیده‌های اجتماعی می‌پسندند، معمولا به حضور برخی احکام عمومی در متون دینی و سیره ی پیشوایان استدلال می‌کنند؛ غافل از آنکه همه ی آنچه در متون آمده و همۀ آنچه از پیشوایان سر زده است، صِبغه ی ابدی و شرعی ندارد؛ بلکه گاهی اقتضای زمانه و فرهنگ آن دوران بوده است. ما هیچ گونه حجت شرعی یا دلیل عقلی نداریم که وظیفه ی ما تکرار صوری و فُرمالیته ی تاریخ دین است. 🔹اما خطای بزرگ در حوزه ی اقتصاد، غفلت عمدی از توسعه و اهتمام بیمارگونه به خودکفایی است؛ حال آنکه حذف تعاملات اقتصادی با کشوری‌های دیگر به بهانه ی خودکفایی، غیر از آنکه گاهی صرفه ی اقتصادی ندارد، امنیت کشور را هم به خطر می‌اندازد؛ زیرا آنقدر که قدرت اقتصادی و حضور فعال در بازارهای جهانی، امنیت‌زا است، خودکفایی در گندم و برنج و هواپیما منشأ امنیت نیست. تجربه ی چین پیش روی ما است. اکنون توسعه ی اقتصادی این کشور و قبول سرمایه‌گذاری‌های خارجی، آن را به قدرتی سیاسی نیز تبدیل کرده است. غفلت عمدی از توسعه در ایران به قدری است که اگر از دوران پیش از انقلاب برای توسعه ریل‌گذاری نشده بود، اکنون ما کره ی شمالی دوم بودیم. 🔹راه برون‌رفت، توسعه ی سیاسی و تغییر نگاه به امر کشورداری است؛ اما تا آن هنگام ما نیاز به دورانی داریم که در آن پس از نیم‌قرن تنش‌های داخلی و چالش‌های خارجی، اندکی آرامش را تجربه کنیم. وقت آن رسیده است که سران قوا و امامان جمعه و همه ی مسئولان کشوری و لشکری، دست‌کم در سخنرانی‌ها و در رسانه‌های عمومی، لحن و ادبیاتی دیگر برگزینند و از خشم و خصومت زبانی بکاهند. ما تا دوره ی آرامش نسبی و رفاه حداقلی را نگذرانیم، برای گام‌های بزرگ‌تر آماده نمی‌شویم. بنابراین تنش‌زدایی از هر راهی و در هر سطحی و با هر ابزاری، وظیفه‌ای عمومی و ملی است؛ حتی اگر نظم سیاسی کشور، روشی دیگر را بپسندد. 🆔 @bange_nay110
نمونه ای از رفتارهای تناقض گونه حاکمان جمهوری اسلامی: در عین اینکه باور دارند سیاست ما عين ديانت ماست و بالعکس. اما برخی از شهروندان منتقد و نظریه پرداز در عرصه سیاسی را از فعالیت سیاسی منع می کنند؛ حتی این ممانعت را به عنوان یک مجازات تلقی می کنند. 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا