eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
914 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
22 فایل
خدمات و بارگذاری‌های ما در کانال به ترتیب اهمیت: ۱. احکام شرعی ۲. احکام متفرقه فقهی ۳- مسائل اخلاقی و سیاسی ۴- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi توجه؛ (۱) سؤالتان مختصر با ذکر نام مرجع تقلید باشد (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیر معتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه مکلّف زمانی که مرجع تقلیدش پس از فتوا دادن احتیاط کند ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیات عظام: امام خمینی، اراکی، بهجت، شبیری زنجانی، نوری همدانی: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله اي فتوا داده احتياط كند مثلأ بفرمايد :ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مي شود ، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند مقلد او نمي تواند در آن مسأله به فتواي مجتهد ديگر رفتار كند، بلكه بايد یا به فتوي عمل كند ، يا به احتياط بعد از فتوي كه آن را احتياط مستحبّ مي گويند عمل نمايد، مگر آنكه فتواي آن مجتهد نزديكتر به احتياط باشد. 🌸آیةالله العظمی گلپايگاني: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله اي فتوا داده احتياط كند مثلأ بفرمايد: ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مي شود ، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند مقلّد اومي تواند در آن مسأله به فتواي او عمل كند و يك مرتبه بشويد و مي تواند به فتواي مجتهدي كه سه مرتبه شستن را لازم مي داندرفتار كند و به عنوان احتياط سه مرتبه بشويد. 🌸آیات عظام: خوئي، تبريزي، سيستاني: اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله اي فتوا داده يا پيش از آن احتياط كند مثلأ بفرمايد :ظرف نجس را كه يك مرتبه در آب كر بشويند پاك مي شود ، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند مقلد او مي تواند عمل به اين احتياط را ترك كند و اين را احتياط مستحبّ مي گويند. 🌸آیةالله العظمی وحیدخراسانی: اگر مجتهد اعلم بعد از آن که در مسأله فتوا داده یا قبل از فتوی احتیاط کند – مثلاً بفرماید: ظرف نجس را [که] یک مرتبه در آب کر بشویند پاک می شود، اگرچه احتیاط آن است که سه مرتبه بشویند – مقلد او می تواند عمل به آن احتیاط را که احتیاط مستحب گویند ترک کند. 🌸آیةالله العظمی صافی گلپایگانی: اگر مجتهد اعلم بعد از بيان فتوا در مسأله اي احتياط كند ، مثلأ بفرمايد : يك مرتبه تسبيحات خواندن در ركعت سوم و چهارم كفايت مي كند اگر چه احتياط اين است كه سه مرتبه بخوانند، مقلّد مي تواند به خواندن يك مرتبه اكتفا كند و مي تواند رعايت احتیاط نموده ، سه مرتبه بخواند واين احتياط را احتياط مستحب گويند. 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: اگر مجتهد فتواي صريحي داده مثلأ گفته است اقامه براي نماز مستحب است سپس گفته احتياط آن است كه ترك نشود، اين را «احتياط مستحبّ » مي گويند و مقلّد مي تواند به آن عمل كند يا نكند. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: اگر مجتهد اعلم بعد از آن که در مسأله ای فتوی داده احتیاط کند مقلد او نمی تواند در آن مسأله به فتوای مجتهد دیگر رفتار کند بلکه باید به فتوا عمل کند یا به احتیاط بعد از فتوا که آن را احتیاط مستحب می گویند. 🌸آیات عظام : امام خامنه ای، فاضل لنکرانی و سبحانی این مسأله را در رساله خود نیاورده اند. : توضیح المسائل مراجع م ۸. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
تقلید ابتدایی از مجتهد میّت بقاء بر تقلید از مجتهد میّت ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیةالله العظمی امام خمینی: تقليد ميّت ابتداءً جايز نيست ، ولي بقاء بر تقلید ميّت اشكال ندارد و بايد بقاء بر تقلید ميّت به فتواي مجتهد زنده باشد و كسي كه در بعضي از مسائل به فتواي مجتهدي عمل كرده، بعد از مردن آن مجتهد مي تواند در همه مسائل از او تقليد كند. 🌸آیةالله العظمی اراكي: تقليد ميّت ابتداءً جايز نيست ، ولي بقاء بر تقلید ميّت اشكال ندارد و بايد بقاء بر تقلید ميّت به فتواي مجتهد زنده باشد و كسي كه در مقدار قابل توجّهي از مسائل به فتواي مجتهدي عمل كرده و همانگونه كه متعارف و معمول است بنا بر عمل در بقيّه هم داشته، بعد از مردن آن مجتهد مي تواند در همه مسائل از او تقليد كند. 🌸آیات عظام: گلپايگاني، صافی گلپایگانی: اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند ،از دنيا برود بايد از مجتهد زنده تقليد كند، ولي كسي كه در مسئله اي به فتواي مجتهدي عمل كرده يا آن را ياد گرفته و ملتزم به عمل به آن شده باشد، اگر بعد از مردن آن مجتهد در آن مسأله به فتواي مجتهد زنده رفتار نكرده باشد، مي تواند در آن مسأله به فتواي مجتهدي كه از دنيا رفته باقي باشد، (آیةالله گلپایگانی: اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه به فتواي مجتهد زنده رفتار نمايد - آیةالله صافی: بلكه جواز بقاء بر تقليد او در ساير مسائل نيز بعيد نيست . ولي اگر مجتهد ميتي كه از او تقليد مي كرده اعلم از حيّ باشد بقا بر تقليد او بنا بر احتياط ،واجب است چنانكه اگر مجتهد حيّ از ميّت اعلم باشد عدول به حيّ واجب است. 🌸آیات عظام: خوئي، تبریزی: اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند از دنيا برود در صورتي كه فتواي او در نظر مقلّد بوده و فراموش نكرده باشد حكم بعد از فوت او حكم زنده بودنش است ؛ و اگر فتواي او را ياد نگرفته (آیةالله خوئی: يا فراموش كرده است) لازم است به مجتهد زنده رجوع كند (آیةالله تبریزی: و بعيد نيست در صورتي كه فراموش كرده است باز بتواند به فتواي او عمل كند). 🌸آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: باقي ماندن بر تقليد ميّت جايز است در صورتي كه مجتهد ميّت و مجتهد حيّ مساوي در علم باشند و چنانچه يكي از آن دو اعلم باشد تقليد از اعلم لازم است . و در باقي ماندن بر تقليد ميّت ، فرقي بين مسائلي كه عمل نموده و مسائلي كه عمل ننموده وجود ندارد. 🌸آیةالله العظمی امام خامنه ای: در تقليد ابتدايى، احتياط در تقليد از مجتهد زنده و اعلم نبايد ترک شود. {و} تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت يا بقا بر تقليد او بايد به تقليد از مجتهد زنده و اعلم باشد. {و} بقا بر تقليد ميّت در همه مسائل حتى در مسائلى که تاکنون مکلّف به آنها عمل نکرده است، جايز و مجزىاست. {و نیز} اگر تقليد شخص غيربالغ از مجتهد جامع‌الشرايط به نحو صحيح محقق شده باشد، باقى ماندن بر تقليد همان مجتهد بعد از فوتش جايز است. 🌸آیةالله العظمی سيستاني: اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند از دنيا برود حكم بعد از فوت او حكم زنده بودنش است بنابر اين اگر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلاء ولو اجمالأ - بر تقليد او باقي بماند و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند. و اگر اعلميتي در ميان آنها معلوم نشود يا مساوي باشند، پس اگر اورعیّت یکی از آنها ثابت شود، به این معنا که در فتوا دادن بیشتر احتیاط کند، باید از او تقلید کند و اگر ثابت نشود، مخيّر است عمل خود را با فتواي هر كدام تطبيق نمايد مگر در موارد علم اجمالي يا قيام حجت اجمالي بر تكليف، مانند موارد اختلاف در قصر و تمام كه بنا بر احتياط واجب بايد رعايت هر دو فتوا را بنمايد و مراد از تقليد در صدر اين مسأله صرف التزام به متابعت از فتواي مجتهد معيّن است نه عمل كردن به دستور او. (۱) توضیح المسائل مراجع م ۹. (۲) أجوبةالإستفتائات، س ٢٢و۲۳ و ۴۱ و ۴۲. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
تقلید ابتدایی از مجتهد میّت بقاء بر تقلید از مجتهد میّت ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیةالله العظمی وحید خراسانی: اگر مجتهدی که وظیفه انسان تقلید از او بوده از دنیا برود ، در صورتی که اعلم بودن مجتهد زنده از میت برایش ثابت شود، در مسائل مورد ابتلایی که علم – اگر چه اجمالاً – به اختلاف بین میت و حیّ دارد واجب است به حیّ رجوع کند، و در صورتی که اعلمیت مجتهد میت برایش ثابت بوده مادامی که اعلم بودن مجتهد زنده برایش ثابت نشود باید به فتوای مجتهد میت عمل کند، چه در زمان حیات او التزام به عمل به فتوای او داشته یا نداشته باشد، و چه عمل به فتوای او کرده یا نکرده باشد، و چه فتوای او را یاد گرفته یا یاد نگرفته باشد. 🌸آیةالله العظمی مكارم شیرازی: هر گاه مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند از دنيا برود باقي ماندن بر تقليد او جايز است بلكه اگر اعلم باشد واجب است ،به شرط اين كه به فتوای او عمل كرده باشد .عمل كردن به فتواي مجتهد مرده ابتداءً جايز نيست هر چند اعلم باشد بنا بر احتياط واجب . 🌸آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر انسان در هنگامی که ممیز بوده و خوب و بد را می فهمیده مجتهدي را درک کرده که در آن زمان مي توانسته از او تقليد كند ، مي تواند پس از مرگ آن مجتهد از او تقليد كند ، خواه در زمان زنده بودن مجتهد از او تقليد كرده باشد يا تقليد نكرده باشد، در غير اين صورت ،بنا بر احتياط عمل كردن به فتواي مجتهدي كه از دنيا رفته جايز نيست . و چنانچه مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند از دنيا برود پس از وفات ،حكم زنده بودن را دارد، بنابر اين اگر مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم باشد يا در صورت تساوي به فتواي او – هرچند در برخی از مسائل - عمل كرده باشد ،لازم است در تمام مسائل بر فتوای او باقي بماند [و] اگر مجتهد زنده اعلم شده باشد ، بايد از او تقلید کند و اگر به فتواي مجتهد متوفي كه با مجتهد زنده مساوي است اصلاً عمل نكرده باشد، از هر يك از آنها كه بخواهد مي تواند تقليد كند .و اگر مجتهد پيش از عمل كردن مقلد به فتواي او از دنيا برود و انسان به فتواي مجتهد مساوي ديگر عمل كند ديگر نمي تواند به فتواي مجتهدي كه از دنيا رفته عمل نمايد. 🌸آیةالله العظمی بهجت: فقها حيات را شرط مي دانند يعني مي گويند :براي ابتداي تقليد بايداز مجتهد زنده تقليد كرد امّا اگر مرجع تقليد انسان از دنيا رفت در اينكه آيا مي تواند بر تقليد او باقي بماند يا بايد به مجتهد زنده مراجعه نمايد،اختلاف است ، پس اگر كسي در اين مسأله مجتهد بود طبق نظر خودش عمل مي كند وگر نه طبق نظر مجتهد زندۀ اعلم عمل مي نمايد . باقي ماندن بر تقليد ميّت در مسائلي كه در آنها تقليد و عمل كرده است در صورتي كه مجتهد از دنيا رفته با مجتهد زنده از نظر علمي مساوي باشند ،بنا بر اقوي جايز است ،هر چند با اجازۀ مجتهدي ديگر بر تقليد باقي بوده و عمل كرده باشد؛و اگر مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم باشد، واجب است بر تقليد او باقي بماند و اگر مجتهد زنده بعداً اعلم شد واجب است در تمامي مسائل به او عدول نمايد. 🌸آیةالله العظمی نوري همدانی: اگر مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند ،از دنيا برود بايد از مجتهد زنده تقليد كند ولي كسيكه در بعضي از مسائل به فتواي مجتهد عمل كرده، بعد از مردن آن مجتهد مي تواند در همه مسائل از او تقليد كند، مگر اينكه مجتهد زنده اعلم از ميّت باشد كه در اين صورت رجوع به آن زنده واجب است. 🌸آیةالله العظمی سبحانی: اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می کند ، از دنیا برود باید از مجتهد زنده تقلید کند. ولی در مسائلی که آنها را یاد گرفته است می تواند بر تقلید قبلی باقی بماند. 🌸آیةالله العظمی مظاهری: انسان باید از مجتهد زنده تقلید کند و اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می کند از دنیا برود، می توان در همه مسائل بر تقلید او باقی بود اگر چه به هیچ یک از فتواهای او عمل نکرده باشد. اگر مجتهدی که انسان از او تقلید می کند از دنیا برود ، بقاء بر تقلید از او جایز است نه واجب. گرچه مجتهد میت، اعلم از مجتهدین زنده باشد. : توضیح المسائل مراجع م ۹. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
برگشت به فتوای مجتهد میّت پس از عمل به فتوای مجتهد زنده ♻️فتوای مراجع عظام 🌸آیات عظام: امام خمینی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، وحیدخراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی، مظاهری: اگر در مسأله اي به فتواي مجتهدي عمل كند (آیةالله سبحانی: و یا فرا گرفته باشد) و بعد از مردن او در همان مسأله به فتواي مجتهد زنده رفتار نمايد ، دوباره نمي تواند آن را مطابق فتواي مجتهدي كه از دنيا رفته است انجام دهد. 🌸آیةالله العظمی بهجت: اگر مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم باشد، واجب است بر تقليد او باقي بماند و اگر مجتهد زنده بعداً اعلم شد واجب است در تمامي مسائل به او عدول نمايد . 🌸آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر مجتهدي كه از دنيا رفته اعلم باشد يا در صورت تساوي به فتواي او - هرچند در برخی از مسائل - عمل كرده باشد، لازم است در تمام مسائل بر فتوای او باقي بماند [و] اگر مجتهد زنده اعلم شده باشد، بايد از او تقلید کند و اگر به فتواي مجتهد متوفي كه با مجتهد زنده مساوي است اصلاً عمل نكرده باشد، از هر يك از آنها كه بخواهد مي تواند تقليد كند. 🌸آیات عظام: فاضل لنکرانی، امام خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی: این مسأله را در رساله خود نیاورده اند. : توضیح المسائل مراجع م ۱۰. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
4_5785158318775337100.mp3
9.69M
سخنان دکتر رسول حیدری: علت اکثر بیماریها و پریشان خاطریها؛ رفتارها، اعمال، نوع تغذیه و خواب و بیداری خودمان هست. @banevan
بسم الله الرحمن الرحیم چگونه غم و اندوه را از خود دور کنیم امام صادق علیه السلام: هر كس در هر روز صد مرتبه بگوید: «لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ» خداوند هفتاد نوع بلا را از او دفع می‌کند، که كوچكترين آن غم و اندوه است. کانال بزرگ احکام بانوان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فضیلت و آثار و خواص تلاوت سوره قدر: http://quran.anhar.ir/fazilat-330.htm ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
🔷🔸🔹 🔹🔸🔷 🔹از خسته شدم به من بگویید برای خلاصی از چکنم؟ 🔷🔸🔹 پاسخ:🔹🔸🔷 البته وسواس یک بيماری بسيار زشت و پر درد سر هست که گاهی خطرناك هم میشود. وسواس همان حديث نفس است بطوری كه انگار كسی از درون با انسان سخن میگويد و او را وادار به دقتهای نامعقول و بي مورد در انجام برخی از وظایف شرعی و عبادات همچون طهارت و غسل و وضو میکند. و این همان شيطان است که چنين پيامي از درون به آدمی میدهد و او را وادار به وسواس میکند. امام صادق (عليها السلام) میفرماید: «ما من مؤمن الا و لقلبه اذنان فى جوفه: اذن ينفث فيها الوسواس الخناس! و اذن ينفث فيها الملك! فيؤيد الله المؤمن بالملك، فذلك قوله و ايدهم بروح منه؛ هر مؤمنى قلبش دو گوش دارد، گوشى كه در آن وسواس خناس (شيطان) می دمد، و گوشى كه در آن فرشته مى دمد، خداوند مؤمن را به وسيله فرشته تقويت میكند، و اين همان است كه میفرمايد: «و ايدهم بروح منه».  وسواس يك بيمارى عصبى و روانى است و روانشناسان و روانپزشكان آن را فكر مداوم و مكررى میدانند كه فرد مبتلا به آن علی رغم كوشش فراوان خود قادر نيست آن را از ذهن خود دور کند. معمولا افراد وسواسی به بيهودگى و غيرمنطقى بودن اعمال خود واقف است ولى نمی تواند از انجام آنها خوددارى كند. چاره وسواس بسیار ساده است و آن این است که کسی که بنده خدا هست نسبت به آن اعتنا نمیکند. ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
4_721038705925555148.mp3
5.49M
سخنان عالم فرزانه حضرت آیةالله فاطمی نیا پیرامون خطر وسواس ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دامادی که پسر یک زن خدمت کاربود ودرمراسم عروسی دید که دورترین جایگاه برای مادرش درنظر گرفته شده بود ببینید چگونه حق فرزندی رابه جامی اورد ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چرا به ولی امر مسلمین می گوییم امام؟ مانند: امام خمینی امام خامنه ای ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan
4_5816861516791545866.mp3
12.78M
سخنان مرحوم آیةالله مجتهدی تهرانی ــــــــــــــ انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد. http://eitaa.com/banevan