بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادالله
احکام دستهبندی شده درباره شکستن نماز:
شکستن نماز ۵ قِسم است:
{۱} حرام است:
مانند آنکه: نمازگزار بدون دلیل شرعی نماز خود را بشکند.
{۲} واجب است:
مانند آنکه: نمازگزار مثلاً متوجه شود کودکی به سمت خطر میرود و...
{۳} مستحب است:
مانند آنکه: نمازگزار پس از گفتن تکبیرة الاحرام و داشتن وقت قبل از رکوع رکعت اول، متوجه شود اذان و اقامه نگفته است که در این صورت مستحبّ است نماز خود را بشکند و اذان و اقامه بگوید.
مفضّل بن عمر از آقا امام صادق (علیه السلام) نقل كرده است كه فرمود:
هر كس با اذان و اقامه به نماز بايستد، دو صف از فرشتگان پشت سرش نماز مىگزارند؛ و هر كس با اقامه تنها بدون اذان نماز بگزارد، يك صف از فرشتگان پشت سرش نماز مىگزارند.
{۴} مباح است:
مانند آنکه: نمازگزار برای حفظ اموال ارزشمندش که در حال سرقت شدن است نماز را بشکند و اموال خود را از دست دزد بگیرد.
{۵} مکروه است:
مانند آنکه: نمازگزار برای حفظ اموال کم ارزشش که در حال سرقت شدن است نماز خود را بشکند که آن را از دزد پس بگیرد.
کانـال بزرگ احکام بانوان
پیام به مدیر
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
دو نـــــکـــــتـــــه:
{۱} هر گونه کپی برداری، حتّی بدون لینک کانال، بلامانع است؛ چون:
هدف ما نشر #احکام_شرعی است.
{۲} در صورت امکان و علاقمندیتان به نشر #احکام_شرعی؛ با بازنشر محتوای کانال با لینک، علاوه بر سهیم شدن در ثواب نشر #احکام_شرعی؛ ما را در پربارتر شدن محتوای کانال و ایجاد انگیزه مضاعف برای ادامه فعالیت بهتر و بیشتر «نشر احکام شرعی» یاری فرمایید.
11.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان شنیدنی حجةالاسلام والمسلمین رفیعی پیرامون:
دستور خدا به احترام پنج چیز:
{۱} احترام پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم)
{۲} احترام سادات و آل رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم)
{۳} احترام قرآن
{۴} احترام کعبه
{۵} احترام مؤمن
کانال بزرگ احکام بانوان
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
#پنج_حریم_و_حرم_خدا
يونُسُ عَنْ عَلیِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ أَبی عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فی بِلاَدِهِ خَمْسُ حُرَمٍ:
{۱} حُرْمَةُ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)
{۲} وَ حُرْمَةُ آلِ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)
{۳} وَ حُرْمَةُ كِتابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ،
{۴} وَ حُرْمَةُ کَعْبَةِ اَللَّهِ،
{۵} وَ حُرْمَةُ اَلْمُؤْمِنِ.
آقا امام صادق (علیه السلام) فرمود:
براى خداوند سبحان در بلادش پنج حرمت است:
{۱} حرمت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلّم)،
{۲} و حرمت خاندان رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلّم)،
{۳} و حرمت كتاب خداوند عزّ و جلّ،
{۴} و حرمت كعبه خانه خدا،
{۵} و حرمت انسان مؤمن.
#منابع:
الکافی ج۸ ص۱۰۷.
الوافی ج ۳ ص ۹۴۴.
بحار الأنوار ج۲۴ ص۱۸۶.
الروضة من الکافی،
ترجمه کمره ای: ج۱، ص۲۱۱.
بهشت کافی ; ج ۱ ص ۱۴۶.
کانـال بزرگ احکام بانوان
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَ
#وَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جدّی بگیرید این فتوای شرعی را از امام خامنهای
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
#سؤال
آیا غسل حیض کفایت از وضو میکند؟
#فتاوای_آیات_عظام
#و_مراجع_عظام_تقلید
امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، امام خامنه ای، صافی گلپایگانی، سبحانی: غسل حیض کفایت از وضو نمیکند و برای نماز باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.
فاضل لنکرانی: غسل حیض کفایت از وضو نمی کند و برای نماز پیش از غسل یا بعد از آن باید وضو هم بگیرد و اگر پیش از غسل وضو بگیرد افضل است.
خوئی، سیستانی، تبریزی، نوری همدانی: غسل حیض کفایت از وضو می کند ولی بهتر آن است که پیش از غسل (تبریزی: یا بعد از غسل) وضو هم بگیرد.
بهجت: بعد از انجام غسل حیض؛ برای نماز بنابراظهر باید پیش از غسل یا بعد از آن وضو هم بگیرد. و اگر پیش از غسل وضو بگیرد بهتر است.
شبیری زنجانی: پس از انجام غسل حیض نيازى به وضو نیست، ولى احتياط مستحب آن است كه پيش از غسل يا بعد از آن وضو بگيرد و بهتر آن است كه پيش از غسل وضو بگيرد.
وحید خراسانی: غسل حیض کفایت از وضو میکند ولی احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل وضو هم بگیرد.
مکارم شیرازی: غسل حیض از وضو کفایت می کند، ولی احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد (خواه پیش از غسل باشد یا بعد از غسل).
مظاهری: لازم نیست برای نماز وضو بگیرد گرچه بهتر است وضو هم بگیرد.
کانـال بزرگ احکام بانوان
پیام به مدیر
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
تـــــــوجّــــــه:
کپی برداری، حتّی بدون لینک کانال، بلامانع است. اما در صورت امکان؛ با بازنشر محتوای کانال با لینک، علاوه بر سهیم شدن در ثواب نشر #احکام_شرعی؛ ما را در پربارتر شدن محتوای کانال و ایجاد انگیزه مضاعف برای ادامه فعالیت بهتر و بیشتر «نشر احکام شرعی» یاری فرمایید.ک
عنایت آقا امام حسین (علیه السلام) به جناب امیرکبیر
نقل است:
حضرت آیةالله العظمی اراکی مرجع عالی قدر شبی خواب امیرکبیر را می بیند، که امیرکبیر در عالم برزخ به جایگاهی بس متفاوت و رفیع دست یافته است:
حضرت آیةالله اراکی در عالم خواب از امیرکبیر سوال می کند؟ که جناب امیرکبیر چه شد که به جایگاه متفاوت و رفیعی در عالم برزخ دست یافتید؟
چون مظلوم کشته شدید و شهیدتان کردند به این مرتبت و مقام رسیدید؟
با لبخند گفت: خیر.
چون چندین فرقه ضاله را نابود کردید به مقام بالا و رفیع دست یافتید؟
گفت: نه!!!
با تعجب پرسید: پس راز این مقام چیست؟
جواب داد: هدیه مولایم حسین است!!!
گفتم چطور و چگونه؟
امیرکبیر در حالی که اشک از چشمانش سرازیر گشته بود. گفت:
آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه گردید لذا سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان یاد لب تشنه حسین (علیه السلام) افتادم.
به خود گفتم میرزا تقی خان!!! دو تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در دشت کربلا؟
حسین بن علی (علیهالسّلام) که از سر تا پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود!!!
آبش ندادند!!!
حسین(علیه السلام) تشنه شهید شد آب ننوشید
حال میرزا تقی خان! می خواهی آب طلب کنی؟
از عطش حسین (علیه السلام) حیا کردم،
لب به آب خواستن باز کنم و اشک در دیدگانم جمع شد آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین (علیهالسلام) آمد و فرمود: ای امیرکبیر حالا که به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در عالم برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم.
حالا بدانید عنایت امام حسین (علیه السلام) این است که پیکر امیرکبیر در مقبرهای در رواق شرقی حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) تدفین شده و روی سنگ مزارش چنین نوشتند:
آه که در جهان دون،
از صدمات این غما
عالم روز واپسین
گشت عیان به عالما
خاک ملال از جهان،
رفت به هفتم آسمان
رفت به گلشن جنان،
وارث آصف جما
کارگشایی متقی،
حارس ملک دین تقی
آنکه ز سهم او شقی،
شد به سوی جهنما
بست چه بار زین سفر،
روح امیر نامور
شد زمدار تا مدر،
ماه صفر محرما
هاتف رحمت خدا،
خواند به گوش این ندا
کز در بندگی درآ،
تا که شوی مکرما
مال وفات او ز غم،
کلک سرور زد رقم
گفت که بی زیاد و کم،
آه امیر اعظما
مرقد امیر کبیر درست در حجره ای در سمت جنوب شرقی رواق حسینی ، درکنار قتلگاه حسینی قرار داشت که اکنون با باز شدن یک درب تازه به ایوان قبله آستانه حسینی، این حجره به راهرو تغییر یافته و قبر مرحوم امیر کبیر در این مکان مقدس قرار گرفته است.
همچنین، هنگامی که ضریح حضرت حبیب بن مظاهر أسدی را پشت سر نهاده و از رواق کنار ضریح، گام به ایوان می نهید ، قبر او در میانه این مکان قرار دارد.
ازسمت راست در جوار قتلگاه و از شمال به ضریح حبیب بن مظاهر (علیه السلام)
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
دعای خاصه امام حسین جهت استجابت حوائج
گویند؛ از حضرت زینالعابدین علیهالسلام روایت شده که میفرمایند: پدرم در آن روز که به شهادت رسید (روز عاشورا) مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخمهایشان خون، فوران میکرد و فرمود: ای فرزند! از من دعایی را که فاطمه علیهاالسلام آن را به من آموخت فراگیر و او از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) وآن حضرت نیز از جبرییل تعلیم یافته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد میشود و پیشآمدهای عظیمی که رخ میدهد بخواند.فرمود بخوان:
بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ
وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ
یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ
یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ
یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ
یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ
یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ
یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ،
یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ
صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا
به جای: «و افعل بی کذا و کذا» باید حاجات خود را ذکر نمود.
منابع؛
برگرفته از کتاب کرامات امام حسین(ع)
دعوات، قطب الدین راوندی، ص۵۴.