eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
932 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
22 فایل
خدمات و بارگذاری‌های ما در کانال به ترتیب اهمیت: ۱. احکام شرعی ۲. احکام متفرقه فقهی ۳- مسائل اخلاقی و سیاسی ۴- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi توجه؛ (۱) سؤالتان مختصر با ذکر نام مرجع تقلید باشد (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیر معتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
بنی هاشمی اهمیت روز عرفه.m4a
23.22M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله کانال احکام بانوان در ایتا http://eitaa.com/banovan در تلگرام http://t.me/banovan
1_10968994.mp3
20.26M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله با نوای استاد انصاریان آقا أميرالمؤمنين علی (علیه السلام): هر شب جمعه ... دعای کمیل بخوان تا: (۱) امورت کفایت شود. (۲) خداوند تو را یاری کند. (۳) روزیت زیاد شود. (۴) از مغفرت محروم نشوی. کانال احکام انهار
برخی از اعمال شب جمعه.m4a
27.1M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله : برخی از اعمال شب جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله در معارف دینی به هر چیزی که سبب قرب و نزدیکی انسان به خدا شود، واژه قربان بر آن اطلاق می گردد. در روایت می خوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِی‏»؛ نماز نزدیک کننده هر باتقوایی به خداوند متعال است. در روضه کافی روایت شده، هابیل گوسفندی از دام های خود و قابیل مقداری از محصول زراعت خود را برای تقرب به درگاه خدا آوردند؛ در نهایت «فَتُقُبِّلَ قُرْبَانُ هَابِیلَ وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ قُرْبَانُ قَابِیلَ» قربان هابیل پذیرفته شد و قربان قابیل مقبول نگشت.(۱) در این روایت عبارت «قربانی» آمده است و همان معنایی را ارائه کرده که در ابتدا بیان شد. قربانی در عید قربان به حیوانی گویند که برای قرب و نزدیکی به خداوند متعال ذبح یا نحر می شود.(۲) باید توجه داشت که خداوند متعال نیازی به گوشت این حیوانات ندارد؛ آن چه که در این جریان اثرگذار است و همان موجب قرب الی الله می شود تقوا، اطاعت پذیری و حرکت برای انجام دستور خداست که از این قربانی در جان قربانی کننده می ماند. خداوند متعال می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَاكِن یَنَالُهُ التَّقْوَى‏ مِنكُمْ» (۳۷/حج)؛ هرگز گوشت ها و خون هایشان به خدا نمى‏ رسد؛ بلكه تقواى شما به او مى ‏رسد. بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند، واجب است تا در روز دهم ذی الحجه یا همان عید قربان، شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند. انجام قربانی برای کسانی که در حج نیستند امام صادق علیه السّلام فرمود: در یوم النحر (یعنى روز عید قربان) هیچ عملى بهتر از آن نیست كه خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به والدین یا خویشاوندى كه قطع رحم مى ‌كند، گامى برداشته شود و آن كه حاجی درباره آن خویشاوند، تفضّل بیشترى مبذول دارد و در گفتن سلام سبقت جوید یا از قسمت مرغوب گوشت قربانى اطعام كند و پس از آن بقیّه همسایگان خود را از یتیمان گرفته تا مسكینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و اسیران را تفقّد كند. مرحوم شیخ صدوق در شرح این فراز می نویسد: بزرگان برآنند كه این اعمال در روز عید قربان به طور مطلق مطلوب است اگر چه در مِنا نباشد و ما اضافه مى ‌كنیم اگر چه قربانى در روز عید قربان نباشد؛ لكن در منا و روز عید قربان ثوابش بیشتر خواهد بود. وَ جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي فَقَالَ اسْتَقْرِضِي وَ ضَحِّي فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِیٌّ. امّ سلمه نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم) آمد و گفت: یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟. حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ قرض را خداوند سبحان ادا مى ‌كند چون در جهت رضاى اوست).(۳) بنابراین بر دیگرانی که در احرام نیستند، مستحب است در روز عید قربان یکی از این حیوانات را بنا بر سنت الهی قربانی نمایند؛ در این مورد لازم نیست که حتماً قربانی کننده قبلاً حج رفته و حاجی شده باشد. این عمل مانند نمازی که در این روز خوانده می شود یکی از اعمال بسیار سفارش شده است که عمل به آن احیای شعار الهی در جامعه است که یقیناً اگر مردم به آن اقبال کنند و نشانه های آن در همه جا جلوه گری کند، اسباب عنایت و ریزش رحمت الهی را در پی خواهد داشت که این وعده خداوند در قرآن کریم است که «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» اگر اهل شهرها و آبادى ‏ها ایمان مى ‏آوردند و پرهیزكارى پیشه مى‏كردند، یقیناً [درهاىِ‏] بركاتى از آسمان و زمین را بر آنان مى‏گشودیم.‏ (۴) *خوردن گوشت قربانی توسط صاحب آن «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) لَا يَأْكُلُ يَوْمَ الْأَضْحَى شَيْئاً حَتَّى يَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ». امام باقر (علیه السّلام) فرمود: شیوه امیرالمؤمنین (علیه السّلام) چنین بود كه روز عید قربان، غذایى نمى ‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذائى تناول كند. (۵) و نیز آن حضرت فرمود: «وَ لَا تَأْكُلْ يَوْمَ الْأَضْحَى شَيْئاً إِلَّا مِنْ هَدْيِكَ وَ أُضْحِيَّتِكَ إِنْ قَوِيتَ عَلَيْهِ وَ إِنْ لَمْ تَقْوَ فَمَعْذُورٌ» در روز‌ عید قربان چیزى نخور مگر از گوشت قربانىِ خود و اگر قدرت تمكن مالى براى قربانى كردن ندارى در این صورت معذورى. (۶)
از روایات مذکور به دست می آید که اگر برای انسان مقدور باشد در روز عید، قربانی کرد اولین چیزی که می خورد از گوشت قربانی باشد. امیرالمومنین علیه السلام می فرمود «وَ إِذَا ضَحَّيْتُمْ فَكُلُوا وَ أَطْعِمُوا وَ أَهْدُوا وَ احْمَدُوا اللَّهَ عَلَى مَا رَزَقَكُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ» چون مراسم قربانى را برگزار كردید از گوشت قربانى بخورید و هدیّه بدهید و خدا را به پاس این نعمت كه گوشت شتران و گاوان و گوسفندان را روزىِ شما ساخته، سپاسگزارى كنید. (۷) امامان معصوم (علیهم السلام) یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند، می دادند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند. «وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْت». و عليّ بن الحسين و ابو جعفر عليهما السّلام ثلث قربانى را صدقه همسايگان و ثلث ديگر را صدقه سائلان مي ساختند و ثلث سوم را براى خانواده نگاه مي داشتند. (۸) از این رو مستحب است كه قربانى سه قسمت شود: یك سوم آن را خودش بخورد و یك سوم را صدقه دهد و یك سوم را هدیه نماید؛ و احتیاط آن است كه چیزى از آن بخورد اگر چه واجب نیست.(۹) بنابراین اگر کسی علاقه مند بود تمام گوشت قربانی را برای خود نگه دارد، منعی نخواهد داشت. : ۱. وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ (آیه۲۷ سوره مائده) ۲. حیواناتی مانند گوسفند و بز و گاو به صورت ذبح کشته می شوند ولی شتر به صورت نحر. ۳. من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص: ۲۱۳. ۴. سوره اعراف آیه ۹۶. ۵. من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۵۰۸ ۶. من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۵۰۸ ۷. من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۵۲۱ ۸. من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص: ۴۹۳ ۹. تحریرالوسیلة - ترجمه؛ ج۲، ص: ۲۵۹
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله امروز جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰ ذی الحجة الحرام ۱۴۴۱. ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ ـ{۱} «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ» ۱۰۰ مرتبه ـ{۲} « یا ذاالجلال و الاکرام » ۱۰۰۰ مرتبه ـ{۳} « یا نور » ۲۵۶ مرتبه {برای صفای دل} که روز ۲۵۶ مرتبه بگوید یا نور برای صفای دل و رفع تاریکی های زندگی موثر است. گفتن روزی ۱۰۰۰ مرتبه یا نور برای سنخیت پیدا کردن با مخلوقات نوری یعنی فرشته ها و ملائک موثر است. گرفتاران نوشته محی الدین کمیلی محصل خراسانی با تقریظ مرحوم آیةالله سید عباس حسینی کاشانی صفحه ۲۸۹. که روزی سی مرتبه بگوید: لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْحَقُّ الْمُبین به سند خود میفرماید: أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِلاَلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى اَلْأَرْمَنِيِّ عَنْ أَبِي عِمْرَانَ اَلْخَرَّاطِ عَنِ اَلْأَوْزَاعِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَالَ فِي كُلِّ يَوْمٍ ثَلاَثِينَ مَرَّةً لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ اَلْحَقُّ اَلْمُبِينُ اِسْتَقْبَلَ اَلْغِنَى وَ اِسْتَدْبَرَ اَلْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ اَلْجَنَّةِ. اوزاعی از آقا امام جعفر صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش (علیهم السلام) روایت کرده است که فرمود هر کس در هر روز ۳۰ بار بگوید: « لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْحَقُّ الْمُبین » به سوی بی نیازی رو آورده و به تنگدستی پشت نموده و در بهشت را کوبیده است. : (ترجمه مهدی سازندگی از انتشاراتِ مؤسسه انتشاراتی امام عصر چاپ اول ۹۶) صفحه ۵۱، حدیث ۱. کانال احکام بانوان در ایتا http://eitaa.com/banovan در تلگرام http://t.me/banovan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳ ذی الحجة الحرام ۱۴۴۱ ۳ آگوست {= اوت} ۲۰۲۰ برخی از اذکار روز دوشنبه ـ{۱} «یا قاضِیَ الْحاجات» ۱۰۰ مرتبه ـ{۲} «سبحان الله و الحمدلله» ۱۰۰۰ مرتبه ـ{۳} «یا لطیف» ۸۰ مرتبه{برای رفع همّ و غمّ} برخی دیگر از خواص ذکر یا لطیف {۱} جهت وسعت رزق و بر طرف شدن تنگی معیشت روزی ۸۰ مرتبه اسم مبارک یا لطیف گفته شود {۲} به قصد بر طرف شدن هم وغم وناراحتی های درونی ۸۰ مرتبه این نام تکرار شود {۳} برای باز شدن بخت دوشیزگانی که از سن ازدواج انها گذشته روزی ۱۲۹ مرتبه این نام تکرار شود {۴} جهت براورده شدن حاجت شرعی که از هیچ طریقی حل نشده دو رکعت نماز مانند نماز صبح به قصد براورده شدن حاجت به جای اورد بعد از نماز یکصد مرتبه ذکر یا لطیف گفته شود {۵} به نیت شفای بیماری که مرض او علاج ناپذیر است دو رکعت نماز در کنار بستر او بجا اورد بعد از سلام ۱۰۰ مرتبه نام مبارک یا لطیف را بگوید {۶} جهت ایمنی در سفر و رفع خطرات و سالم به مقصد رسیدن قبل از حرکت دو رکعت نماز بجای اورد و سپس در مقابل قبله ۱۰۰ مرتبه اسم یا لطیف را بگوید. : ۲۹۵. ــــــــــــــ که روزی سی مرتبه بگوید: لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْحَقُّ الْمُبین به سند خود میفرماید: أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِلاَلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى اَلْأَرْمَنِيِّ عَنْ أَبِي عِمْرَانَ اَلْخَرَّاطِ عَنِ اَلْأَوْزَاعِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَالَ فِي كُلِّ يَوْمٍ ثَلاَثِينَ مَرَّةً لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ اَلْحَقُّ اَلْمُبِينُ اِسْتَقْبَلَ اَلْغِنَى وَ اِسْتَدْبَرَ اَلْفَقْرَ وَ قَرَعَ بَابَ اَلْجَنَّةِ. اوزاعی از آقا امام جعفر صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش (علیهم السلام) روایت کرده است که فرمود هر کس در هر روز ۳۰ بار بگوید: « لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْحَقُّ الْمُبین » به سوی بی نیازی رو آورده و به تنگدستی پشت نموده و در بهشت را کوبیده است. : (ترجمه مهدی سازندگی از انتشاراتِ مؤسسه انتشاراتی امام عصر چاپ اول ۹۶) ص ۵۱، ح ۱. کانال احکام بانوان در ایتا http://eitaa.com/banovan در تلگرام http://t.me/banovan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله طلوع فجر یا صبح صادق (فجر صادق) به زمانی از شبانه‌روز می‌گویند که اولین و با فضیلت‌ترین وقت ادای نماز صبح است. موضوع برخی احکام شرعی مرتبط با فجر است. بطور کلی در بامداد، دو فجر و هاله نور در آسمان مشرق دیده می‌شود: (۱) (۲) نوری است که به درازا در آسمان پدید می‌آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی شکل به سمت بالا انعکاس می‌یابد. که دقایقی بعد روی می‌دهد، {همان نور} در آسمان پهن می‌گردد. : در قرآن از فجر صادق با تعبیر خیط الابیض یاد شده که به واسطه آن خوردن و نوشیدن در روزه، حرام شده و آغاز وجوب نماز صبح است. اشاره به همین فجر است. به فاصله زمانی بین طلوع فجر صادق و طلوع خورشید،  گفته می‌شود. کانال احکام بانوان در ایتا http://eitaa.com/banovan در تلگرام http://t.me/banovan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله : فضله موش در کف کابینت و روی فرش و گوشه های اتاق مشاهده شده، آیا موجب نجاست شده است؟ : اگر فضله موش خشک باشد موجب نجاست لباس یا فرش یا جای دیگری نمی شود. معمولاً موش چون یبوست دارد فضله اش خشک هست و با رطوبت به جایی نمی‌رسد. اگر شک در رطوبت فضله موش باشد موجب اثبات نجاست نمی شود. والله العالم کانال احکام انهار در ایتا کانال احکام انهار در تلگرام