⬜◽◻️▫️❁﷽❁▫️◻️◽⬜
🔰احڪـــ🔎ـــام جهیزیــ🎁ـــه
💢 #مالڪ_جهيزيه🤔
📥 سوال :
❓ جهيزيهای كه دختر خانم ها با خودشون به خونه شوهر میبرن، مال کیه؟ اگه خانمی از شوهرش جدا بشه، میتونه جهازش رو با خودش ببره؟
📤 جواب :
👥 همه مراجع: جهيزيهای که دختر آورده مال خودشه و هر وقت بخواد میتونه اون رو با خودش هر جا خواست ببره، چه قبل طلاق چه بعد طلاق.
📚 امام، استفتائات، ج 3، احكام مهريه، س 34 و دفتر: همه مراجع.
#احکام_بانوان
#بانوان_بهشتی
🧕🏻@banovanebeheshti
عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها به زائران مرقدش
آقای شیخ عبدالله #موسیانی از حضرت آیه الله #مرعشی نجفی نقل کردند که:
شب زمستانی بود که من دچار بی خوابی شدم؛ خواستم حرم بروم، دیدم بی موقع است، آمدم خوابیدم و دست خود را زیر سرم گذاشتم که اگر خوابم برد خواب نمانم، در عالم خواب دیدم خانمی وارد اتاق شد (که قیافه او را به خوبی دیدم ولی آن را توصیف نمی کنم) به من فرمود:
«سید شهاب! بلند شو و به حرم برو؛ عدّه ای از زایران من پشت در حرم، از سرما هلاک می شوند، آنها را نجات بده.»
ایشان می فرمایند: من به طرف حرم راه افتادم، دیدم پشت درِ شمالیِ حرم (طرف میدان آستانه) عدّه ای زایران اهل پاکستان یا هندوستان (با آن لباس های مخصوص خودشان) در اثر سردی هوا پشت در حرم دارند می لرزند، در را زدم، حاج آقا حبیب (که جز خدّام حضرت بود) با اصرار من در را باز کرد، من از مقابل و آنها هم از پشت سر من وارد حرم شدند و آنها در کنار ضریح آن حضرت مشغول زیارت و عرض ادب بودند؛ من هم آب خواستم و برای نماز شب و تهجّد وضو ساختم.
📚 فروغی از کوثر، ص۵۵
#بانوان_بهشتی
🧕🏻@banovanebeheshti
🌺صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🌺
🍀پیامبر صلیالله علیه و آله وسلم :
☘️حُمادِیاتُ النِساءِ غَضَّ الاَبصارُ حَفَرَ الاَبصار حَفَرَ الاَعراضِ فَصُرَ الوَهازَه
🌱 بارزترین درجه زنان سه چیز است:
🔹️پوشیدن چشم از نامحرمان
🔹️پوشیدن تمام اندام از بیگانگان
🔹️کم و با حیا از منزل بیرون شدن.
📚سفینه البحار 2 - 298 - ص 182
#حجاب
#پاکدامنی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
📘کتاب الگوی جامع شخصیت زن مسلمان جلد 1
اثر
✍محمدتقی سبحانی
📝در دهههای گذشته، بارها در مباحث اجتماعی و فرهنگی از الگو و الگوسازی سخن رفته و ضرورت دستیابی به الگوهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تأکید و تأیید قرار گرفته است.
📝این نکته البته اختصاص به جامعه ایران ندارد و در سایر کشورهای اسلامی نیز کم و بیش از سوی اندیشمندان مسلمان چنین ضرورتی مطرح شده است. توجه به الگوهای اجتماعی با مبحث دیگری چون نظامهای فکری و اجتماعی گره خورده است و تلاشهایی که در گوشه و کنار در طراحی و تبیین نظام اقتصادی یا سیاسی اسلام صورت گرفته در همین راستا قابل تفسیر و تعبیر است.
📝نیک پیداست که این ادبیات جدید در بین دانشمندان مسلمان ریشه در نهضت احیاگری اسلامی از یک سو و پدیده اسلامگرایی از سوی دیگر دارد. امّا چنانکه خواهیم دید جریان اسلامگرایی بیشترین نقش را در تعمیق و توسعه این ادبیات داشته است. شکست یا ناکامی فرهنگ مدرن غرب در دهههای گذشته و تجدید حیات دینی در سرزمینهای اسلامی این گمان را به تدریج فرو کاست که دین در جهان جدید توان حضور در صحنههای اجتماعی و مدیریتی را ندارد.
📝از این رو، علمای اسلامی و گروههای اسلامگرا برای روشن ساختن توانمندیهای دین در اداره جامعه، به بازشناسی متون و معارف دینی برخاستند و این بار اسلام را نه از منظر احکام و اخلاق فردی، بلکه از دریچه یک مکتب حیاتبخش و سعادتآفرین در ابعاد فردی و اجتماعی نگریستند.
📝 لزوم شناخت اسلام به صورت یک «نظام معرفتی جامع و هماهنگ» و طراحی «الگوهای کارآمد اجتماعی» برای اداره جامعه بر اساس ارزشهای دینی، در این فضا شکل گرفت. بیتردید پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیشترین تأثیر را در این خصوص بر جای گذاشت و «اسلام در مقام عمل» را به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر مطرح ساخت. از این پس، مباحث نظری میبایست به گونهای سامان مییافت که حل مشکلات عینی جامعه اسلامی را به دنبال داشته باشد.
📝به این ترتیب، بحث از نظام فکری و الگوهای عملی رنگ دیگری به خود گرفت و نیاز به آن دو چندان احساس شد. با این حال، تاکنون تفسیر روشن و قابل اعتمادی از مقوله نظام و الگو در نسبت با معارف دینی ارائه نشده است و این واژهها در بین اهل نظر به معانی متفاوتی اطلاق میشود.
📝این رساله پیش از هر چیز درصدد بیان ضرورت نظامشناسی دین و الگوسازی دینی است. طبیعی است که به دلیل نبودن پیشینه کافی برای این بحث، مباحث مطرحشده نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.
📝این پژوهش مستقیماً به مسائل زنان پرداخته و همت اصلی آن، سامانمند کردن مطالعات زنپژوهی دینی است. امّا بر این باوریم که شاکله اصلی طرح حاضر میتواند در صورت کامیابی به سایر حوزههای اجتماعی نیز گسترش یابد.
📝این نوشته، در فصل نخست به سه رویکرد اصلی در بین اندیشمندان مسلمان نسبت به مسائل زنان پرداخته و نشان داده است که در این بین، سه گرایش سنتگرایی، تجددگرایی و تمدنگرایی را میتوان از یکدیگر ممتاز کرد.
📝در فصل دوّم، به مهمترین مفاهیم الگوی شخصیت زن پرداخته شده و واژههای چندپهلویی چون نظام، الگو، شخصیت، جامعیت و... مورد بحث قرار گرفته است.
📝در فصل سوّم، به ساختار الگوی شخصیتی زن پرداخته و مراحل رسیدن به این نتیجه را در حد توان مورد بررسی قرار دادهایم. چگونگی ارتباط میان الگو و نظام از یک سو، و رابطه الگو با ظرفیتهای اجتماعی و تاریخی از سوی دیگر، یکی از حساسترین مباحث این فصل است.
در حالی که نظام شخصیت زن علیالاصول ثابت و مبتنی بر روششناسی اجتهاد است، الگوی شخصیت با تحول در ظرفیتهای اجتماعی تغییر میپذیرد.
#معرفی_کتاب
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
🔴عراقیها ژنرال ایرانی اسیر کرده بودند
🔻روایتی از اسارت چند بانوی امدادگر
🔹سرباز که دید من قرآن میخوانم و دستهایم باز است، گفت که «بلند شید و هر چه در جیبهایتان دارید، به من نشان بدید.»، اصلاً یادم رفته بود جیبهای خودم را خالی کنم. مدارک دکتر را پاره کرده بودم ولی نامه فرماندار را که من را به عنوان نماینده خودش در پرورشگاه معرفی کرده بود، فراموش کرده بودم.سرباز گفت: «بایستید و دستهایتان را پشت سرتان نگه دارید.»
گفتم: «نه، دستهام رو پشت سرم نمیگیرم، ولی جیبهام رو براتون میتکونم.»
دست کردم توی جیبم. نامه را کف دستم مچاله کردم و جیبهایم را تکاندم. چیزی نبود. اما سرباز اشاره کرد که کف دستت را باز کن. چارهای نبود. دستم را باز کردم و کاغذ را به او دادم.
سرباز آرم فرمانداری را که دید، فکر کرد، «عجب! این دختر ایرانی کمسن و سال، نماینده فرماندار آبادان است. چقدر سمتش باید مهم باشد.» چه می دانست انتصابهای بعد از انقلاب چه طوری بود. فکر کرد عجب کسی را گرفته. بیسیم زد به بغداد و اطلاع داد که ما ژنرالهای زن ایرانی را گرفتهایم.
از یکی از اسرای ایرانی که عربزبان بود و مترجم سرباز، پرسیدم، «ببخشید، ژنرال یعنی چی؟» حتی معنی ژنرال را هم نمیدانستم.جواب داد: «یعنی بزرگ ارتش.» گفتم: «ولی ما که نظامی نیستیم. ما نیروهای امدادی هستیم. برای درمان و پرستاری از زخمیها آمدهایم.» مترجم از قول عراقی جواب داد: "شما نظامی هستید. چون لباستون نظامیه."
✍عالیه سادات
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
#بانوان_نامدارشیعه
فاطمه بنت الناصر
🔘فاطمه دختر ناصر صغیر حسین بن حسن علی بن حسن بن علی ... حسین علیه السلام و نوه ناصر کبیر و مادر سید رضی و سید مرتضی علم الهدی است. همسرش ابواحمد ملقب به طاهر ذی المناقب است.
🔘وی بانویی جلیل القدر و دانشمند و پرهیزکار بود و در دوری پدر در تربیت فرزندانش بسیار می کوشید.
🔘 شیخ مفید (قدس سره) بسیار از او تجلیل می کرد و هرگاه فاطمه وارد می شد، شیخ با تمام قامت پیش پای او بلند می شد.
🔘کتاب احکام النساء را برای وی تألیف کرد. چنانکه در مقدمه کتاب چنین می نویسد: «از احوال این بانوی محترم و دانشمند که خدا بر عمر و عزتش بیفزاید-دانستم که علاقه مند کسی است که کتابی در دسترس داشته باشد که همه احکام مورد نیاز بانوان در آن باشد، بنابراین، این کتاب را برای او تألیف کردم.»
🔘نسب پاک فاطمه به امام سجاد علیه السلام می رسد. می گویند شیخ مفید شبی در خواب حضرت فاطمه علیه السلام را در خواب می بیند که دست فرزندان خود را گرفته وارد مسجد می شود و از شیخ می خواهد آنان را فقه بیاموزد.
🔘 شیخ پریشان از خواب بلند می شود. صبح فاطمه دختر ناصر به همراه فرزندان خود مرتضی و رضی وارد مسجد می شود و از شیخ می خواهد فرزندانش را فقه بیاموز و شیخ با جدیت به تعلیم آنان می پردازد به طوری که هر دو از علمای بزرگ شیعه می شوند. سید رضی مؤلف نهج البلاغه است که در آن سخنان و کلمات قصار امام علی علیه السلام را جمع آوری کرده است.
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
حضور زنان در انتفاضه دوم فلسطینی ها موسوم به انتفاضه الاقصی
💢حضور و مشارکت زنان فلسطینی در انتفاضه دوم که به انتفاضه الاقصی معروف شد، کمتر از انتفاضه اول بود و دلیل آن عدم موافقت برخی جنبش ها و گروه های اسلامگرای فلسطینی با حضور زنان در عرصه مقاومت و مبارزه از جمله عملیات های شهادت طلبانه بود.
💢با این حال این انتفاضه نیز شاهد حضور زنان فلسطینی علی رغم تمام قید و بندهای وضع شده بود که بارزترین آن انجام اولین عملیات شهادت طلبانه به دست «ریم الریاشی» بود که توسط «گردان های القسام»، شاخه نظامی جنبش حماس برای انجام این عملیات در نظر گرفته و مهیا شده بود.
💢شهید شیخ «احمد یاسین»، بنیانگذار جنبش حماس در آن زمان در واکنش به این عملیات تصریح کرد که «زمان جهاد و مبارزه زن فلسطینی از هم اکنون آغاز شده است».
💢در این راستا باید از عملیات های شهادت طلبانه دیگری که توسط زنان فلسطینی مانند «وفاء ادریس» در سال 2000 میلادی و «آیات الاخرس» در سال 2002 میلادی که اقدام به منفجر کردن خود در فروشگاهی صهیونیستی در قدس غربی کرد و «دارین ابو عیشه» و غیره یاد کرد.
💢به این ترتیب طی انتفاضه الاقصی 460 زن فلسطینی شهید و 900 نفر دیگر نیز بازداشت و به اسارت گرفته شدند.
#فلسطین
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🔺️ #موشن_گرافی | عفاف و حجاب (حیا)
1⃣حیا چیست؟
🔸️در این موشن گرافی به این سوالات پاسخ داده شده است که حیا چیست؟ چه تفاوتی با ترس و خجالت دارد؟ حیا در زنان چگونه باعث تحکیم خانواده میشود؟ و آیا حیا فقط برای زنان است؟
⛔️دوستان لطفا این پست را در حد توان منتشر کنید.
#فرهنگسازی_حیا
#حجاب_نتیجه_حیا
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
نمونه یک زن مسلمان ایرانی
👈🏻 نگاهی به زندگی، زمانه و منش زندهیاد «مرضیه دباغ»؛
🔹عشق و مبارزه
🔖نامش "مرضیه" بود و نام خانوادگیاش "حدیدچی"، اما در انقلاب و در میان انقلابیون به "مرضیه دباغ" یا "طاهره دباغ" شهرت یافت و این شهرت، تا امروز که هفت سال از آسمانی شدنش میگذرد، همچنان باقی است.
🔖 وقتی در یکی از روزهای سال ۱۳۱۸ در همدان چشم به جهان گشود، شاید خانواده و اطرافیان او فکرش را هم نمیکردند که این مولود خجسته، زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر خواهد گذاشت که عشق و مبارزه در آن موج میزند؛ عشق به خانه و خانواده و بندگان خدا و مبارزه برای رهایی مردم از یوغ ظلم و ستم.
🔖زندگی ۷۷ساله زندهیاد "مرضیه دباغ" و زمانه پر از حادثهای که او و همرزمانش پشت سر گذاشتند، امروز میدان فراخی است برای آنهایی که میخواهند هویت زن ایرانی را در یک بستر واقعی و دور از القائات نادرست، بازخوانی و فهم کنند.
🔖مرضیه دباغ، مثل خیلی از زنان دیگر این مرزوبوم، عاشق خانه و خانواده بود، اما این تعلق خاطر و عشقِ برگرفته از هویت و تربیت عمیق دینی، باعث نشد تا از "رسالت اجتماعی زن مسلمان" غافل شود و همین مسئولیتشناسی اجتماعی باعث شد تا به میدان مبارزه علیه ظلم و استبداد ستمشاهی وارد شود و در این مسیر، همه دردها و رنجهای پیدا و پنهان را به جان بخرد. خانم دباغ وارد مسیر مبارزه شد، اما در این مسیر نه از تربیت هشت فرزند و نقش همسری غافل شد و نه از خودسازی علمی و معرفتی باز ماند.
🔖 در تهران پای درس علمایی همچون شهید آیتالله سعیدی، حاجآقا کمال مرتضوی و حاج شیخ علی خوانساری نشست تا بامعرفت عمیق دینی به مبارزه ادامه دهد و همین غنای فکری و معرفتی باعث شد تا سختترین شکنجههای دژخیمان رژیم شاهنشاهی را تحمل کند و حتی وقتی دختر نازدانهاش را در مقابل چشمانش شکنجه میکردند، مادرانه بسوزد؛ اما کم نیاورد: «این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجههای شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند.» ۱۳۹۵/۸/۲۷
🔖مرضیه دباغ، در مسیر مبارزه رشد کرد و همین رشد و تعالی معنوی باعث شد تا از همراهان صدیق امام راحل عظیمالشأن شود، تا جایی که در هنگامه تبعید و غربت امام امت در پاریس، مسئولیت اندرونی بیت امام را برعهده گرفت و در حساسترین لحظات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، در جریان اداره امور بیت امام امین و همراه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با ذخیرهای غنی از علم و معرفت و تجارب مبارزاتی و سیاسی، به میدان خدمت به مردم وارد شد و در قامت یک زن مومن و انقلابی، در حساسترین شرایط تحرکات ضدانقلاب، نخستین فرمانده سپاه استان همدان شد و به ساماندهی اوضاع بحرانی غرب کشور و نجات مردمان نجیب کُرد از چنگال اشرار مزدور غرب اقدام کرد.
🔖سه دوره نمایندگی مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی، تدریس در حوزه و دانشگاه، اشتغال به محرومیتزدایی و امور عامالمنفعه و... بخشهای دیگری از صفحات زندگی پر از تلاش و جهاد این بانوی مؤمن و مبارز بود، اما نقطه اوج بروز و ظهور او، مأموریت یافتن از طرف امام خمینی برای حضور در جمع سه نفره نمایندگان ویژه ایشان و رساندن پیام ایشان به گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود؛ پیامی که وعده صدق فروپاشی کمونیسم را داد.
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄
از شخصیتهای ماندگار و تأثیرگذار عرصه پزشکی ایران، دکتر نصرت الملوک کاشانچی است.
♻️دکتر کاشانچی در سال ۱۲۹۳ شمسی دیده به دنیا گشود. وی از خانوادهای ثروتمند بود و پدرش علینقی کاشانچی تاجر مشهور آن دوره شناخته میشد.
♻️بانو کاشانچی با عشق و علاقهای که از حوزه پزشکی داشت، توانست در سن ۱۸ سالگی جزء نخستین زنان ایرانی باشد که وارد دانشکده پزشکی تهران شد.
♻️بانو نصرت الملوک کاشانچی ابتدا مامایی را در دانشگاه پزشکی ایران گذراند؛ سپس برای تحقق رویای دیرینهاش، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی عازم اروپا شد. دکتر کاشانچی تحصیلاتش را در برلین تا جنگ جهانی دوم ادامه داد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته مامایی به پاریس رفت و بعد از اتمام تحصیلاتش به ایران بازگشت. وی در کنار درس و تحصیل، مشغول به کار نیز بود؛ سرانجام موفق شد، مدرک دوره دکتری در رشته پزشکی زنان را اخذ کند.
ادامه دارد....
#بانوان_بهشتی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🧕@banovanebeheshti
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┄┄