#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۵۷
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه پنجاه و هفتم که با موضوعِ بانوی با حیا در خدمت شما هستیم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
5️⃣5️⃣ زن با حیا هرگز با نامحرم دست نمیدهد.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : هر کسی با زن نامحرمی دست بدهد خشم شدید خدا را خریده است، خشمی که مقدمه عذاب است. [1] در روز قیامت او را میآورند در حالی که دستاش بسته است، سپس دستور میدهند که او را به آتش جهنم بیندازند. [2]
از آقا امام صادق علیه السلام سوال شد که پیامبر عزیزمون هنگام بیعت با مردها دست میدادند، با زن ها چگونه بیعت می کردند؟
حضرت فرمودند : پیامبر عزیزمون ظرف پر از آبی را میآوردند و به زنان می فرمودند : من با شما بیعت می کنم به شرط اینکه این کارها را انجام بدید، آیا قبول دارید؟
آنها میگفتند بله.
بعد پیامبر عزیزمون دستشان را داخل آب قرار میدادند و بیرون میآورند و میفرمودند خانم هایی که میخواهند با من بیعت کنند، دستشان را داخل آن ظرف آب قرار دهند.
و بعد امام صادق علیه السلام فرمودند : دست پیامبر پاک بود و به نامحرم نمیخورد. [3]
یعنی اگر دستی به نامحرم بخوره اون دست ناپاک می شود.
بنده در برخی از مناطق کشور، دیده ام که در عید نوروز و مهمانیها، مردهای فامیل با زنانِ مسنّ فامیل مثل زن عمو و زندایی دست می دهند و دست آنها را هم می بوسند،
وقتی علت را پرسیدم، گفتند : ما این را احترام می دانیم.
جواب ما اینکه اسلام دین احترام است و اگر دست دادن با نامحرم ولو زن مسن احترام و با حیایی محسوب بشه، خود پیامبر عزیزمون و امامان علیهم السلام اولین کسانی هستند که چنین کاری را انجام می دهند،
پس این کار با حیایی محسوب نمیشود و زنان با حیا به بهانه اینکه این کار جزء آداب و رسوم است، هرگز حاضر نمیشوند با نامحرم دست بدهند.
[1] مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَيْهِ فَقَدْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ. (بحارالأنوار ج73، ص 334)
[2] مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّار. (وسائل الشیعه، ج 20، ص 198 )
[3] قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَ تَدْرِي كَيْفَ بَايَعَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله النِّسَاءَ قُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ ابْنُ رَسُولِهِ أَعْلَمُ قَالَ جَمَعَهُنَّ حَوْلَهُ ثُمَّ دَعَا بِتَوْرِ بِرَامٍ فَصَبَّ فِيهِ نَضُوحاً ثُمَّ غَمَسَ يَدَهُ إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ قَالَ اغْمِسْنَ أَيْدِيَكُنَّ فَفَعَلْنَ فَكَانَتْ يَدُ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله الطَّاهِرَةُ أَطْيَبَ مِنْ أَنْ يَمَسَ بِهَا كَفَ أُنْثَى لَيْسَتْ لَهُ بِمَحْرَم. (وسائل الشيعة ؛ ج 20 ؛ ص 209)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۵۸
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه پنجاه و هشتم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره می کردیم.
6️⃣5️⃣ زنِ با حیا نهایت دقت را داره که بدن مرد نامحرم به پوست بدنش نخورد.
پیامبر عزیزمون فرمودند : هر کسی عمداً زن نامحرمی را در آغوش بگیرد، پوست بدنش به پوست او بچسبد، او را در روز قیامت در زنجیره های آتشین می آورند و داخل جهنم میاندازد. [1]
خوب اون خانمی هم که با این آقا پوستشون به بدن هم خورده، اگر او هم به این کار راضی بوده چنین عذابی منتظر او هم هست.
خوشبختانه در اتوبوس های شهری ما قسمت زنانه و مردانه از هم جداست.
خانم با حیا دقت میکنه اگر از مترو استفاده میکنه در واگن مخصوص خواهران حاضر بشود تا بدن مرد نامحرمی به او نخورد.
در مواقعی که ازدحام جمعیت زیاد است،
مثلاً جایی نذری میدهند، یا هیئتهای عزاداری به صورت فشرده در حال حرکت هستند، زن با حیا عقب می ایستد تا بدن مرد نامحرمی به بدن او نخورد.
در برخی کتب تاریخی آمده است که وقتی آقا امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند و سپاه عمر سعد ملعون آماده حمله به خیمه ها شدند، حضرت زینب سلام الله علیها السلام به عمر سعد ملعون فرمودند : به یارانت بگو وارد خیمه ها نشوند، برای غارت، خودم تمام جواهرات و طلا های زنان را جمع می کنم و در اختیار سپاهت قرار می دهم.
حضرت زینب سلام الله علیها تمام جواهر آلات زنان را جمع کردند در گوشهای قرار دادند و سپاه بی رحم دشمن آنها را به غارت برد.
حضرت زینب میخواستند با این کارشون مانع تماس بدنی مردان با دختران و زنان اهل بیت علیهم السلام شوند. [2]
همه میدونیم که تماس بدنی دوتا نامحرم سبب تحریک شهوت میشه،
من می خواهم یک درجه بالاتر از این رو خدمتتون عرض کنم :
آقا امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم نقل کردند که ایشان می فرماید : وقتی خانمی در مکانی نشسته - مثل صندلی کلاس های دانشگاه که دختر و پسر داخل یک کلاس قرار دارند، یا مثلاً سالن انتظار بیمارستانها که هر زن و مردی میتونه روی صندلیها بشینه - تا وقتی که اونجایی که زن نشسته است سرد نشده است، مرد ها آنجا نشینند. [3]
یعنی گرمای بدن زن که روی اون صندلی نشسته است، اگر بلافاصله مرد اونجا بشینه در تحریک شهوت مرد تاثیرگذار است.
ای کاش روزی بیاد که محققان دانشگاه ما تک تک جملات اهل بیت علیهم السلام را تحقیق کنند و آثار روانشناسی و پزشکی را در بیارن و در اختیار جامعه قرار دهند.
[1] مَنِ الْتَزَمَ امْرَأَةً حَرَاماً قُرِنَ فِي سِلْسِلَةِ نَارٍ مَعَ شَيْطَانٍ فَيُقْذَفَانِ فِي النَّار. (بحارالأنوار، ج 73، ص 334)
[2] (احمد بن یحیی بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص 204)
[3] إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا يَجْلِسُ فِي مَجْلِسِهَا رَجُلٌ حَتَّى يَبْرُدَ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص : 248)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۵۹
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه پنجاه و نهمه که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستیم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
7️⃣5️⃣ زن با حیا هرگز شراب نمیخورد ولو یک قطره.
علوم پزشکی بعد از سال ها تحقیق به این نظر اسلام رسیده است که خوردنی ها و نوشیدنی ها در روح و رفتار انسانها اثر گذار است.
مثلاً قرآن می فرماید : «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ» (خوردن خون بر انسان ها حرام شده است)[1] و علوم پزشکی به این نتیجه رسیده که خوردن خون انسان ها را وحشی می کند.
مثلاً بنده کلیپی را دیدم که در یکی از کشورها به نیروهای نظامی خود، خون می دادند بخورند تا آنها وحشی بشوند.
یا به خروس خون میدهند بخورد، تا خروس جنگی بشود.
آقا امام رضا علیه السلام فرمودند : یکی از علتهای حُرمت شراب این است که عقل انسان را از بین میبرد و یکی دیگر این است که حیا را از انسان میبرد. [2]
و بیان شد که انسان بی حیا ممکن دست به هر کار زشتی بزند.
8️⃣5️⃣ زن با حیا هرگز با شرابخوار ازدواج نمیکند.
چون انسانِ شرابخوار کم کم بی حیا میشه و نشست و برخاست با شوهر بی حیا روی زن هم اثرگذار است، و اون رو ممکنه کم حیا، یا بی حیا کند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند : اگر شراب خواری به خواستگاری دختر شما آمد جواب شما «نه» باشد. [3]
این خطر آنقدر جدی است که پیامبر فرمودند اگر با این ازدواج موافقت کردید، گویا دختر خودتون رو به عمل شنیع زنا تشویق کردید. [4]
یعنی ممکنه در آینده دختر شما به چنین کاری هم مبتلا بشه، یعنی شراب زمینه ساز زنا بشود.
البته کسانی که صحبت بنده را میشنود و شوهرانشان شرابخوار هستند، معنای صحبت ما این نیست که آنها بروند و درخواست طلاق بدهند، آنها با مشاوره های دینی صحبت کنند تا بتوانند شوهرشون را از دام شراب نجات بدهند یا آثار روحی و روانی شراب را بر خودشون و خانوادشون کاهش بدهند.
[1] (سوره مائده، آیه 3)
[2] وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِي الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَيَاءِ مِنَ الْوَجْهِ (مستدرك الوسائل ، ج 17، ص 45)
[3] ِ إِنَّ شَارِبَ الْخَمْرِ لَا يُزَوَّجُ إِذَا خَطَب. (وسائل الشيعة، ج 19، ص 83)
[4] مَنْ زَوَّجَ كَرِيمَتَهُ مِنْ شَارِبِ الْخَمْرِ فَكَأَنَّمَا سَاقَهَا إِلَى الزِّنَى. (مستدرك الوسائل ، ج 14، ص 191)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۶۰
به نام الله و به یاد الله
سلام شما خواهران محترم
جلسه شصتم هست که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره میکردیم.
9️⃣5️⃣ زن با حیا هرگز در مجلس شراب خواری حاضر نمیشود.
آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : یکی از ویژگیهای شراب این است که عقل را از کار میندازه ؛ و مردی که شراب خورده، ممکنه به مادرش، خواهرش و دخترش دست اندازی کنه در حالی که عقل او کار نمی کند. [1]
پس زن با حیا در چنین محیطی حاضر نمیشه. و اون خانمی که در چنین محیطی حاضر شد اگر حُرمت او را شکستند، هیچکس را نباید سرزنش کند مگر خودش را.
زن با حیا هرگز در عروسی که شراب پخش می کنند حاضر نمیشه.
0️⃣6️⃣ زن با حیا حتی یک دقیقه موسیقی حرام گوش نمی کند.
چون موسیقی حرام شهوت حرام را افزایش میدهد ؛ و میل انسان را به ارتباط با نامحرم زیاد می کند.
مثلاً در پارتی هایی که زن و مرد نامحرم حاضرند برای اینکه مقدمهای ایجاد کنند، برای انجام گناه، براشون موسیقی حرام پخش می کنند.
پیامبرعزیزمون فرمودند : غنا طلسم زنا است. [2] یعنی اگر زیاد گوش کنید ناخواسته میل به زنا پیدا میکنید.
آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : کسی که چهل روز در خانه اش موسیقی حرام گوش کند خداوند شیطانی را بر اعضای بدن او بر چشم، گوش و زبان او مسلط میکنه و عذابی که خدا برای چنین شخصی در نظر گرفته این است که نعمت حیا را از او میگیرد. [3]
بنابراین زن با حیا هرگز حاضر نمیشه یک دقیقه هم موسیقی حرام گوش کنه.
اگر در محیطی هست مثل خانه که موسیقی حرام پخش میشه، اتاقش رو عوض میکنه.
البته زیاد از ما سوال می پرسند که ملاک موسیقی حرام چیه؟
پاسخ اینکه ملاک رو هر کس از مراجع تقلید خودش بپرسد.
ولی بنده دو تا از آثارش رو خدمت شما عرض کردم که هر موسیقی چنین اثری داشت باید سریع از آن دور شویم.
اول) میل به ارتباط با نامحرم در انسان تقویت میشه.
دوم ) اینکه حیا از انسان بر داشته میشود و انجام رفتار های بی حیایی کم کم برای انسان عادی می شود.
[1] مَا عُصِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ شُرْبِ الْخَمْرِ إِنَّ أَحَدَهُمْ لَيَدَعُ الصَّلَاةَ الْفَرِيضَةَ وَ يَثِبُ عَلَى أُمِّهِ وَ أُخْتِهِ وَ ابْنَتِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِل. (الكافي (ط - الإسلامية) ، ج 6، ص 403)
[2] الْغِنَاءُ رُقْيَةُ الزِّنَا. (بحار الأنوار، ج 76، ص 247)
[3] مَنْ ضَرَبَ فِي بَيْتِهِ بَرْبَطاً أَرْبَعِينَ صَبَاحاً سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ شَيْطَاناً لَا يُبْقِي عُضْوًا مِنْهُ إِلَّا قَعَدَ عَلَيْهِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ نَزَعَ مِنْهُ الْحَيَاءَ فَلَمْ يُبَالِ بِمَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ لَهُ. (مستدرك الوسائل ، ج 13، ص 217)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۶۱
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه شصت و یکم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره می کردیم.
در این جلسه برای تکمیل بحث، من چهار مورد از موارد بی حیایی زن را می شمارم که از ساحت مقدس شما به دور است و از شما معذرت خواهی می کنم.
1️⃣6️⃣ استشهاء ؛ یعنی ارتباط یک خانم با خودش.
[در مقابل لفظ استمناء، که ارتباط یک مرد با خودش است ] [1]
2️⃣6️⃣ مساحقه ؛ که گناه بزرگی است
امام صادق علیه السلام فرمودند : اولین زنانی که چنین گناهی را انجام دادند، زنان قوم لوط بودند، بعد از اینکه مردانشان به سراغ هم رفتند زنانشان هم به سراغ زنان دیگر رفتند و فرمودند : عذاب این زنان اینگونه است که :
خداوند در روز قیامت، مقنعه ای از آتش بر سرشون و کفشهایی از آتش بر پای آن ها می پوشاند و آنها را در آتش جهنم رها میکند. [2]
3️⃣6️⃣ زنا ؛ که قرآن می فرماید : به عمل شنیع و کثیف زنا نزدیک نشوید. [3]
4️⃣6️⃣ قیادت ؛ یعنی یک خانمی واسطه بشه برای رساندن دو تا خانم به یکدیگر، یا یک آقا و یک خانم نامحرم به یکدیگر، که گناه بزرگی است. [4]
گناهانی را که خدمتتون بیان کردم، اگر خانمی از اینها توبه نکرده از دنیا برود، خودش را باید برای عذاب بزرگ خدا آماده کنه و اگر توبه کنه خداوند را مهربان و آموزنده خواهد یافت.
اگر خانمی دوستدار اطلاعات بیشتری در رابطه با این چهار گروه داشته باشه میتونه به سایت های مذهبی مراجعه کند.
[1] به خودارضایی مردان استمناء و به خودارضایی زنان، استشهاء میگویند.
[2] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: دَخَلَتْ امْرَأَةٌ مَعَ مَوْلَاتِهَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَتْ مَا تَقُولُ فِي اللَّوَاتِي مَعَ اللَّوَاتِي فَقَالَ هُنَّ فِي النَّارِ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أُتِيَ بِهِنَّ فَأُلْبِسْنَ جِلْبَاباً مِنْ نَارٍ وَ خُفَّيْنِ مِنْ نَارٍ وَ قِنَاعَيْنِ مِنْ نَارٍ وَ أُدْخِلَ فِي أَجْوَافِهِنَّ وَ فُرُوجِهِنَّ أَعْمِدَةٌ مِنْ نَارٍ وَ قُذِفَ بِهِنَّ فِي النَّارِ قَالَتْ فَلَيْسَ هَذَا فِي كِتَابِ اللَّهِ قَالَ بَلَى قَالَتْ أَيْنَ قَالَ قَوْلُهُ وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 347)
على بن ابراهيم درباره فرموده خداوند: «قوم عاد و ثمود و اصحاب رس» گفت: «پدرم از ابن ابى عمير از جميل از امام صادق عليه السلام برايم روايت كرد كه حضرت فرمود: زنى با زنى ديگر كه اربابش بود نزد امام صادق عليه السلام آمد آن زن پرسيد: شما نظرتان درباره زنان همجنسباز چيست؟ حضرت فرمود: آنان در آتش هستند چون روز قيامت شود آنان را مىآورند و مقنعهاى از آتش بر آنان مىكنند و دو كفش از آتش بر آنان مىكنند و با آتش دو طرف پشت آنان را داغ مىكنند و در درون و ميان آلتهايشان عمودهايى از آتش مىكنند و آنان را در آتش پرت مىكنند زن پرسيد: آيا اين در كتاب خدا هست؟ حضرت فرمود: آرى زن پرسيد كجا؟ حضرت فرمود: «قوم عاد و ثمود و اصحاب رس» اينان اهل رس هستند»
[3] وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلا. (سوره إسراء، آیه 32)
[4] قوادی عبارت است از واسطه گری و جمع بین زنان و مردان برای زنا یا جمع بین مردان برای لواط. برخی از فقها، جمع بین زنان یعنی مساحقه را نیز قوادی میدانند. (ویکی حقوق ،دانش نامه آزاد، کلمه قوادی)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۶۲
به نام الله و به یاد الله
سلام به شما خواهران محترم
جلسه شصت و دوم که با موضوع بانوی با حیا در خدمت شما هستم.
موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره می کردیم.
5️⃣6️⃣ زن با حیا علاوه بر اینکه تلاش میکنه گناهی انجام ندهد، تلاش میکنه تا به گناه فکر هم نکند.
آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : حضرت عیسی علیه السلام یارانشان را نصیحت می کردند و می فرمودند : حضرت موسی علیه السلام دستور داد که زنا نکنید ؛
من دستور میدهم به زنا فکر نکنید.
سپس مثالی زدند و فرمودند : اگر داخل یک اتاقی آتشی روشن بشه، اگر آن آتش اتاق را نسوزاند، دود آتش زیبایی و تمیزی اون اتاق و از بین میبرد ؛ و تمام اتاق رو سیاه میکند. [1]
آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : کسی که زیاد به گناهان فکر میکنه، این فکر زیاد، برای صاحبش دعوتنامه میفرسته که این کار را انجام بده [2]و احتمال اینکه آن گناهان را مرتکب شود زیاد میشود.
آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : سزاوار است بر مؤمن که حیا کند و فکر گناه نکند. [3]
به همین خاطر علمای بزرگوار فرمودند : هرگاه فکرِ گناه را شیطان به ذهن شما انداخت، ذکرِ شریف استغفار رو با توجه بگویید.
و با توجه بر محمد و آل او صلوات بفرستید تا از این فکر گناه دور بشوید.
یک غیر مسلمان از عالمِ مسلمان ها پرسید : حضرت موسی علیه السلام دستور داد گناه نکنید، حضرت عیسی دستور داد به گناه فکر نکنید ؛
آیا پیامبر شما دستوری داده که برتر از این دو پیامبر الهی باشد؟
عالم مسلمان گفت : بله.
گفت چه دستوری؟
گفت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور دادند غیر از این که به گناه فکر نمی کنید، به خوبی ها فکر کنید.
شما به خوبی ها فکر کنید، این فکر زیاد به خوبی ها، سبب میشه اون خوبی ها را انجام بدید، و من ضمانت می کنم با این نیّت خوب به بهشت وارد شوید. [4]
[1] اجْتَمَعَ الْحَوَارِيُّونَ إِلَى عِيسَى علیه السلام فَقَالُوا لَهُ يَا مُعَلِّمَ الْخَيْرِ أَرْشِدْنَا. .. فَقَالَ إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ علیه السلام أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا وَ أَنَا آمُرُكُمْ أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا فَضْلًا عَنْ أَنْ تَزْنُوا فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ. ( وسائل الشيعة، ج 20، ص 319)
[2] مَنْ كَثُرَ فِكْرُهُ فِي الْمَعَاصِي دَعَتْهُ إِلَيْهَا. (غرر الحكم، ص 623)
[3] یَنبَغی لِلمُؤمِنِ أن یَستَحییَ إذا اتَّصَلَت لَهُ فِکرَةٌ فی غَیرِ طاعَةِ. (غرر الحكم و درر الكلم، ص 824)
[4] النِّيَّةُ الحَسَنَةُ تُدخِلُ صاحِبَهَا الجَنَّةَ. (نهج الفصاحه، ص ۱۴۳، ح ۳۱۶۳)
[2] حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وقتی می خواست از خانه خارج شود و نزد پیامبر برود چادر به سر نمود و برقع (روبنده و پوشیه) انداخت. «فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ بِبُرْقِعِهَا وَ أَرَادَتِ النَّبِی ص » (علل الشرائع، ج 1، ص 163)
[3] وَ هِیَ تَسْتُرُ وَجـْهَها بـِکَفِّها، لاَِنَّ قِناعَها قَدْ اُخِذَ مِنها. (جزائری، الخصائص الزینبیه، ص 345)
[4] بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند] ؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. (اسد الله محمدی، بهشت جوانان، ص ۴۶۸. عمرو بن بحر جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص 249)
#دورهمجازی_بانوی_باحیا ۶۳
به نام الله و به یاد الله
سلام عرض می کنم خدمت شما خواهران محترم
جلسه شصت و سوم و آخرین جلسه است که خدمت شما هستم، با موضوع بانوی با حیا.
در جلسات قبل موارد حیای زن را در آیات و روایات با هم دوره کردیم.
در این جلسه چهار نکته پایانی خدمت تون تقدیم میکنیم.
نکته اول :
زیاد سوال می پرسند از حکم رقصیدن زن ؛
جواب : مراجع عظام تقلید با توجه به روایات عفت و حیا ؛ همگی نظرشون این است که
رقصیدن زن برای مردان نامحرم حرام است، حتی اگر کل بدنش پوشیده باشد و موی سرش یا اندامش هم پیدا نباشد.
حکم رقصیدن زن برای زنان دیگر و برای مردان محرم، مثل پدر، برادر و پسر : در این باره برخی مراجع فرمودند : باز هم حرام است.
و برخی مراجع فرمودند : با دو شرط اشکال ندارد ؛
۱) سبب تحریک شهوت دیگران نشود.
۲) مفسده ای ایجاد نکند.
ولی با این حال فرمودند : اگر باز هم نرقصد بهتر است. [1]
حالا من از خانم های محترم سوال میپرسم اگر در جایی خانمی برقصه آیا میداند در ذهنِ مردان دیگر یا زنانه دیگر چه میگذرد؟
ممکن است در ذهن آنها مفسده ای ایجاد کند، یا تحریکِ شهوتی داشته باشه و این خانوم بی خبر باشه.
پس احتیاط عقلی اینکه در اون موارد هم این خانوم نرقصد.
نکته دوم :
در تاریخ آمده، که حضرت زهراء سلام الله علیها هنگام بیرون آمدن از خانه از بُرقع یعنی پوشیه و روبند برای پوشش صورت استفاده می کردند. [2]
و حضرت زینب سلام الله علیها در دوران اسارتشون از کربلا به کوفه، و کوفه به شام، در مواجهه با مردان نامحرم، دستشون رو به روی صورتشون قرار میدادند و صورتشون را میپوشندند. [3]
علتش این بود که حضرت نقاب و روبندی داشتند که دشمن آن نقاب را از ایشان گرفته بود و چون برخی از نگاههای مردان، نگاه هرز و نگاههای بی حیای بود، حضرت زینب سلام الله علیها با پوشاندن صورت خودشون، اجازه این نگاه را نمی دادند ؛
بنابراین ممکن کاری به خودی خودش مباح باشد،
مثل اینکه خانمی صورت خودش رو لازم نیست از نامحرم بپوشاند، اما اگر سبب جلب توجه نامحرم بشه و سبب مفسده ای بشه، خانم باید اون رو هم بپوشاند.
یا مثلاً اگر خانمی جوابِ سلام مردی را بدهد، یا پیامکِ او رو پاسخ بده ممکن است سبب مفسده بشه، در این صورت باز هم خانم باید از این کارها پرهیز کند.
نکته سوم :
اگر من خلاصه شصت و سه جلسه رو بخواهم خدمت شما بیان کنم به این حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله می رسیم که فرمودند : « باعِدوُا بَینَ اَنْفاسِ الرِّجالِ وَ النِّساءِ، فَاِنَّهُ اِذا کانَتِ الْمُعاینَةُ وَ الِلّقاءُ کانَ الدّاءُ الَّذی لادَواءَ لَهُ » [4] بین زنان و مردان نامحرم فاصله بیندازید در رفت و آمدها و در ملاقاتها ؛ چون اگر این ها زیاد با هم حشر و نشر کنند و حریم ها از بین آنها برداشته بشه، جامعه شما به درد بی درمان دچار می شود.
آمار طلاق بالا میرود
فرزندان تک سرپرست نتیجهی این طلاق ها میشه.
آمار تجاوز بالا میرود
فرزندان حرام نتیجه این تجاوزها میشود.
و جامعه اسلامی دیگر روی خوش به خود نخواهد دید.
نکته چهارم :
اگر این مباحث را شما مفید میدونید و دوست دارید برای حیای زنان اقدامی انجام بدهید و فکر می کنید نسبت به این وظیفه کوتاهی انجام شده است،
پیشنهاد بنده این که این کلیپ ها را در فضای مجازی پخش کنید.
و در بسیج، در حوزه علمیه خواهران و در بین معلمان خانم، دوره های مجازی بانوی با حیا رو برگذار کنید.
خیلی خوشحال شدم خدمت شما بودم.
آخرین جمله ما این باشه که :
اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
تقدیم به ساحت مقدس آقا امام زمان صلواتی بفرستید.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
[1] سه استفتاء در موضوع رقص بانوان :
الف. رقص زن براى زن بدون وجود نامحرم در مجالس عروسى، ميهمانىها و پارتىها چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، تبريزى، خامنهاى،: اگر باعث تحريك شهوت يا ارتكاب گناه و يا ترتب مفسده نشود، اشكال ندارد (ولى براى مؤمن سزاوار آن است كه از لهو اجتناب نمايد).
آيات عظام بهجت، فاضل، نورى، وحيد، سيستانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
آيات عظام صافى، مكارم: رقص زن براى زن حرام است.
ب. حكم رقص زن براى مردان نامحرم چگونه است.
همه مراجع: حرام است.
ج. رقص زن براى محرم چه صورتى است؟
آيات عظام امام، خامنهاى: اگر باعث تحريك شهوت يا ارتكاب گناه و يا ترتب مفسده شود، حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت، فاضل، سيستانى، نورى، وحيد: بنابر احتياط واجب زن نمىتواند براى محارم خود برقصد.
آيات عظام تبريزى، صافى، مكارم: رقص زن براى مردان حرام است، خواه محرم باشند يا نامحرم.
(پرسمان دانشجویی ؛ دفتر بيست و يكم (احكام ازدواج مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)، ص 91 ؛ پرسش 120 تا 122)
بانوی باحیا
دوره مجازی بانوی باحیا ویژه خواهران طلبه ، معلم ، بسیجی و خانم های خانه دار ... در ۶۳ کلیپ سه دقیقه
👆لیست محتوای این کانال 👆
فعلا محتوای جدید بارگذاری نخواهد شد
هدایت شده از بانوی باحیا
دوره مجازی بانوی باحیا ویژه خواهران طلبه ، معلم ، بسیجی و خانم های خانه دار ...
در ۶۳ کلیپ سه دقیقه ای ، ۶۵ نمونه عفت و حیا در آیات و روایات بیان می شود ...
یکی از وظایف هر خانمی رعایت حیا و عفت هست که با کوشش دادن به این صوت ها ، این وظیفه رو خود یاد خواهیم گرفت.
لطفا در گروه و کانال ویژه خواهران ارسال نمایید
👇🌹👇
1⃣کلیپ های تصویری
https://eitaa.com/banoy_ba_haya/4
2⃣صوت کلیپ ها
https://eitaa.com/banoy_ba_haya/67
3⃣متن کلیپ ها
https://eitaa.com/banoy_ba_haya/135