eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.4هزار دنبال‌کننده
14هزار عکس
5.1هزار ویدیو
120 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موزیک ویدئو قرار عاشقی باصدای راغب(:✨ این خواننده بادیگر خواننده هاآیافرق میکنه؟؟؟ آیا موسیقی با وسایل دیگر موسیقی ها فرق میکنه ؟؟ چه آهنگ هایی حرام هست؟ از کجا تشخیص دهیم؟
👉1👈 ⭕️ موسیقی ❓گوش دادن به چه آهنگی حرام است؟ 📝 : ❌ ما هیچ استعداد و قابلیتِ خدادادی‌ای نداریم که نتوان آن‌را در چارچوبِ شرع، بکار گرفت. 👈 مثلا شهوت، یک کششِ خدادادی است؛ خدا برای ارضاء این استعداد، چارچوبِ مشروعِ ازدواج را قرار داده. اما بعضی‌ها تجاوز پیشه‌اند و از چارچوب خارج می‌شوند. 👈 مثلا طمع یک کششِ خدادادی است؛ خدا این حس را درونِ انسان قرار داده تا از عبادت و معرفت، سیر نشویم؛ ولی بعضی‌ها این پتانسیلِ الهی را در مسیر دنیا خرج کرده‌اند! ✍️ و از جمله استعداد آواز و موسیقی. کسی که صدایِ خوبی دارد، می‌تواند این صدا و نوا را در مسیرِ خدا بکار ببندد نه لزوما در مسیرِ غفلت و شهوت و معصیت. ➕یا کسی که در عرصه‌ی ساز و نوازندگی مستعد است، می‌تواند این تخصصش را به خدمتِ خَلق و خدا بگیرد در چارچوبِ شرع. حتی خریدِ ابزار و آلاتِ موسیقی که می‌توان با آن موسیقیِ حلال نواخت یعنی آلاتی که اختصاص به موسیقیِ حرام ندارد، مُجاز است. ❗️البته موسیقی‌ِ غیرِ مُجاز نواختنش، استماعش، یادگیری‌اش و یاد دادنش حرام است. مرادِ ما از غیرِ مُجاز، ملاک‌های فقهی و شرعی است و نه ملاک‌های فلان سازمان و ارگان و اشخاص! 🗣 در آیه‌ی 30 از سوره‌ی حج، موسیقیِ حرام در کنارِ پرستشِ بُت قرار گرفته و از آن بشدت نهی شده است "فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور". امام صادق در این آیه یکی از مصادیقِ "قول الزور" را موسیقیِ حرام بیان کرده‌اند. تفسیر قمی/ج2/ص84 ❓اما چگونه می‌توان تشخیص داد بینِ موسیقیِ حلال و حرام؟ بطور کلی همه‌ی موسیقی‌ها و ترانه‌های دنیا حلال هستند؛ یعنی اصلِ اولیه، مُجاز بودنِ موسیقی است مگر این‌که: 1️⃣ ترانه‌ای دارایِ محتوای فاسد، مبتذل و کفر آمیز باشد. یا عقیده‌ای باطل و شیطانی را ترویج دهند. خداوند آیه‌ی 78 از سوره‌ی غافر باطل‌گرایان را جزء خاسران می‌داند: "خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُون"؛ و نیز در آیه‌ی 3 از سوره‌ی محمد یکی از نشانه‌های کفر را تبعیت از باطل معرفی می‌کند: "ذلِكَ بِأَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ...". 2️⃣ آهنگِ شادی که متناسب با مجلس گناه باشد. بقولِ عامیانه "فاز بدهد" به مجلسِ گناه. مجلسِ گناه جائی است که بر محور و مبنایِ معصیتِ خدا و غفلت بنا شده باشد. ➕در قیامت، عده‌ی بخاطرِ ترس ورود به آتش، از خدا می‌خواهند آن‌ها را نابود کند اما خدا آنان را وارد آتش می‌کند. جُرم این‌ها چه بود؟ آیه‌ی 13 از سوره‌ی انشقاق می‌فرماید چون شادیِ گناه‌آلود داشتند: "إنّهُ کانَ فی أهلِهِ مسروراً". 3️⃣ موسیقیِ غمگینی که انسان را به شدت دچار افسردگی، آسیب‌های روانی، غم و ناامیدی کند و مثلا انسان را به سمتِ خودکشی بکشاند. در آیه 56 از سوره‌ی حجر، نا امیدی و یأس از نشانه‌های ضلالت و گمراهی معرفی شده است: "وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّون". 4️⃣ شخصیت و عقایدِ خواننده نیز اگر مقبول و موجه نباشد و من احتمال تاثیر پذیری اعتقادی بدهم، برای من گوش دادن به صدای این خواننده‌ی منحرف الفکر، مُجاز نیست. پسرِ نوح با بدان بنشست و بد شد / خاندانِ نبوتَش گُم شد. در قیامت، انسان با حسرت می‌گوید ای وای بر من! ای کاش فلانی را همنشین انتخاب نمی‌کردم: "يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا". فرقان/28 ادامه👇👇
👉2👈 ادامه👆👆👆 ✅ اگر چهار ملاکِ فوق در یک موسیقی یا ترانه نباشد، حلال است. البته حلال به این معنا نیست که شبانه‌روزمان را به آن اختصاص دهیم. ⛔️ امروز موسیقی [حتی نوعِ حلالش] هووی کار و تلاش و درس و تفریح و عبادت شده! می‌توان اوقاتِ زندگی را با امورِ مفیدتری مثلِ قرآن، عبادت، مطالعه، فوتبال، استخر، کوهنوردی، قدم زدن، با خانواده بودن، تماشایِ فیلمِ خوب و.... پر کرد. در کنارِ همه‌ی این‌ها کمی هم به موسیقیِ حلالِ متعالی گوش کرد. 🗣 مقام معظم رهبری در تبیینِ موسیقی متعالی می‌فرماید: "موسیقی را به سمت معنا و هدف‌های متعالی ببرید؛ هدف‌هایی فراتر از عیاشی؛ فلان عاشق کذایی که [کسی] را دوست می‌داشته، و چون مورد بی اعتنایی قرار گرفته دلش شکسته و... [میخواهد] در اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشکی از ره فراق بریزد! موسیقی متعالی، موسیقی‌ای است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می‌شود موسیقی را 👈پاک و مقدس👉 نامید… موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن، 👈انسان عارف واقف خردمند، می‌تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد". بیانات معظم له در سالِ 1385 ➕ در مورد استماعِ صدای زن توسطِ مردان و پسران، اگر آن زن به شیوه‌ای محرّک و مهیّج به خوانندگی بپردازد، تمام فقها نظرشان یکی است و می‌گویند حرام است. اما در موردی که آواز و خوانندگی زن با تحریک همراه نباشد بین مراجع تقلید اختلاف است: 👈 آیات عظام صافى، فاضل، بهجت، خمینى، وحید و مکارم: گوش دادن به آن جایز نیست. 👈 آیات عظام تبریزى، سیستانى، خامنهاى و نورى همدانی: گوش دادن به آواز زن اگر باعث التذاذ جنسى، تهییج شهوت نشود و مطابق با مجلس گناه نباشد و مفسدهاى بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد. 👌در موردِ خواننده‌ای خاص هم نمی‌توان یک حکمِ کلی و همگانی داد. چون چه بسا فلان خواننده، یکی از ترانه‌هایش حلال و دیگری، حرام باشد. در موردِ رادیو و تلویزیون هم هم‌چنین. وظیفه‌ی ما بیانِ حکم و ملاک و معیار است. تشخیصِ موضوع و موردِ موسیقیِ حلال و حرام، بعده‌ی شمای مکلّف است. ✍سیدمحمدمهدی صدری ابرگروه(براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin ✅بازنشر کلیه مطالب ابرگروه براهین جهت روشنگری عموم مردم ، حتی بدون لینک مجاز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف تفکر 👆👆👆👆شبهه یکی از علمای اهل سنت میگه وقتی مهدی می آید که ما و یهود و مسیحیت باهم متحد شویم علیه دشمن مشترک ، بعد نتیجه میگیرد که این دشمن مشترک همان شیعیان هستند !! لطفا پاسخ دهید
سلام این رجفه هست چرند هست نه سندی اورده نه دلیل محکمی خب اگر بنابر بی منطقی و چرند گویی باشه ما هم میگیم وقتی مهدی عج بیاد سنی هارو میکشه! پس سنی ها ادم های بدین! اینجا منظور مهدی اهل سنت هست یا شیعه ؟ به نظر من این عالم هرکی بوده خودشون رو ضربه فنی کرده . طبق این آیه : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قالُوا إِنَّا نَصاری ذلِک بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یسْتَکبِرُونَ(34)؛ «مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده اند، دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند: «ما نصرانی هستیم»، نزدیک ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت، زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی اند که تکبر نمی ورزند.» حالا هرکس با یهود تو یک جبهه باشه که دیگه اظهر من الشمس هست
باورکنیم. ابددرپیش داریم: با سلام این حرفا توطئه ی دشمنه برای ایجاد اختلاف ما فریب نمیخوریم فعلا که اهل سنت و مسیحی ها و یهودی ها روز به روز دارند به تشیع گرایش پیدا میکنند. دهه محرم که میشه ، هم در مراسم عزاداری شرکت میکنند هم نذری میدهند هم در اربعین در پیاده روی شرکت میکنند. الانم که عکس حاج قاسم و رهبری تا روی لباس جوانان آمریکایی نفوذ کرده رفیقی دارم که پدرش از اهل سنت هست. عید غدیر ، پدرش به بچه های بنده عیدی می داد و عشق زیادی به اهل بیت داره و به زیارت امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیهما مشرف میشه و خیلی هم ارادت داره گذشت زمان خیلی چیزا رو معلوم خواهد کرد ، ان شاءالله شاید حدود ده سال آینده، و شاید هم کمتر ، پرچم آقا علی ابن ابی طالب علیه السلام دنیا رو میگیره و شیعه یعنی انقلاب اسلامی ، قدرت اول در جهان خواهد بود ان شاءالله . دیگر👇 سلام علیکم ایام به کام ان شالهل برای شروع از ایشان بخواهید که درباره مطالب گفته شده مدرک از همان کتب اهل سنت اراسه بدهند و گرنه در فضا جامعه دیوانه بسیار است که خزعبلات بهم می بافد ... قرار نیست هر دیوانه ای در جامعه مدعی کطلبی شد شیعه آشفته بشود برای جواب . ... اما اگر بحث علمی است از طرف ماقبل درخواست کنید برای ادعای خویش از همان کتب اهل سنت مدارک را ارائه دهد . در هر ضورت ما از کتب اهل سنت امروزه روایات را در دست داریم که حضرت حجت عج حضور دارد و اتفاقا شیعیان او همان فررقه ناجیه هستند و اهل سنت همگی در قیامت معذب خواهند بود: ا چه آیات و اسنادی می توانیم وجود حضرت حجت علیه السلام را به بکریون ثابت کنیم؟ دیگر👇 آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله بسمه تعالی السلام علیکم سه حدیث قطعی را که کنار هم بگذاریم نتیجه وجود حضرت است: 1ـ حدیث: الأئمّة بعدي اثناعشر 2ـ حدیث: إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي... 3ـ حدیث: من مات ولم يعرف امام زمانه... موفق باشید http://www.al-milani.com/farsi/qa/qa.php?cat=7&itemid=567 . این علمای که شما میفرمایید حتی اسلام را نشناخته اند تا چه رسد به یهود و مسیحیت!!!! 👈عن علی ابن ابی طالب، قال سمعت رسول الله «ص»: بقول ان امت موسی افترقت بعده علی احدی و سبعین فرقة فرقة منها ناجیة الخ. علی علیه السلام می­فرماید: از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: به درستی که امت موسی بعد از موسی هفتاد و یک فرقه گردیدند که از آنها یک فرقه اهل نجاتند و هفتاد فرقه دیگر در دوزخند و امت حضرت عیسی بعد از عیسی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه آنها اهل نجات و هفتاد و یک فرقه آن در دوزخند و بدرستی که امت من بعد از من زود باشد که بر هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند که یک فرقه از آنها نجات یافته و هفتاد و دو فرقه آنها در دوزخند. و در بعض روایات دیگر نقل شده از آن حضرت (ع) در آخر روایت می­فرماید: فقلت یا رسول آله و ما الناجیه فقال «ص» التمسک بما انت و اصحابک،پس گفتم: آن فرقه نجات یافته کیانند، رسول اکرم «ص» فرمودند: آنها که چنگ بدامان تو زنند و اصحاب تو باشند اهل نجاتند❗️
*درخواست از فرمانروایان ایران* *مبلغ بدهی انگلیس به ایران بابت تانک هایی که حکومت پیشین ایران از انگلیس خریداری کرده بود و اخیرا پرداخت شده است: پانصد و سی میلیون دلار است( ۵۳۰۰۰۰۰۰۰) که با احتساب دلاری بیست و پنج هزار تومان مبلغ سیزده تریلیون و دویست و پنجاه میلیارد* *تومان( ۱۳۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) می شود. سهم هر ایرانی، مبلغ یکصد و پنجاه و پنج میلیارد و هشتصد و هشتاد و دو میلیون و سیصد و پنجاه و دو هزار و نهصد و چهل و دو ریال( ۱۵۵/۸۸۲/۳۵۲/۹۴۲) می شود.* *۱۳۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰=۲۵۰۰۰×۵۳۰۰۰۰۰۰۰* *سهم هر ایرانی* *۱۵۵۸۸۲۳۵۲۹۴۲=۸۵÷۱۳۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰* *از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم این پس انداز میان همه مردم ایران تقسیم گردد تا مردم ایران به جایگاه والای خود که همان زندگی شرافتمندانه است، دست یابند.*
سلام و احترام. ضمن تشکر از کاربر گرامی بعرض برسانم؛ قرنهاست ک فرمانروایان ایران زیر خاک خفته اند. ایران اسلامی، فی الحال فرمانروا ندارد. یک رهبر دارد که مراقب همه امور هست تا به مردم شریف آسیب هایی که جهان استکبار گرفتار آن است، مبتلا نشود. سهم هر ایرانی نه دلار است نه پوند. سهم هر ایرانی را خدای تعالی، فراهم آوردن مقدمات ظهور قرار داده است که اگه چنین شود، سهم دنیا و عقبی هم آبادتر از تصور خواهد شد. همه ما گرفتار مشکلات اقتصادی هستیم اما از سفره ی انقلاب و کارکردهای بزرگش، طلب سهم نمیکنیم چون اگر هم قرار باشد سهم خواهی کنیم، باید تاوان خون پاک شهدا را از دشمنان طلب کنیم و آنهم نابودی انان است. حال،...سهم یک نگاه حاج قاسم، چقدر قیمت دارد؟ 👆این سهم را طلب کنیم، شایسته تر است ای بنده ی خوب خدا.
سلام بر شما وقت بخیر چنانچه 530 میلیون دلار را میان 80 میلیون نفر تقسیم کنیم به هر نفر حدود 6.6 دلار می‌رسد که با دلار 25 هزار تومان می‌شود حدود 165 هزار تومان نه 15 میلیارد تومان!
آیا این سخن که میگه ظهور اول برای خواص اتفاق میافته و جمع کثیری از اصحاب از آمدن آقا باخبر می‌شوند و او را همراهی می‌کنند...اما مردم عادی هنوز بی خبر از ظهور ایشان هستند!!! لطفا پاسخ دهید !
 گردهمایی نخستین یاران امام زمان هنگام ظهور، حضرت مهدی (علیه السلام) خدا را با نام اعظم الهی می‌خواند و آن گاه همه یاران صبحگاهان در مکّه پیرامونش گرد می‌آیند. اینان یاران پرچمدار امام‌اند. برخی از آنان آشکارا بر ابرها راه می‌روند ندای امام (علیه السلام) در شرق و غرب عالم به گوش یاران می‌رسد و شتابان به سویش می‌آیند.  و بنابر روایتی، خداوند آنان را در یک شب گرد می‌آورد. این روایات گواهی می‌دهند که یاران نخستین امام، مردانی هستند که از علم و قدرت الهی بهره‌مندند و هدایت این حرکت جهانی را به عهده دارند. امام صادق (علیه السلام) درباره آنان فرموده است: «جز آنان، مؤمنان بسیاری خواهند بود؛ امّا آنان گروهی هستند که همراه قائم ظهور می‌کنند و فرماندهان و قاضیان و حاکمان شرع و فقیهان دین‌اند که خداوند دست عنایت بر آنان می‌کشد و از آن پس هیچ کاری برایشان دشوار نمی‌نماید.»   آنان به علم الهی میان مردم قضاوت می‌کنند و نیازمند بینه نیستند و راه‌های بلند برایشان کوتاه است و به یک آن، زمین را طی می‌کنند.   برخی روایات از این مردان الهی با تعابیر «نُجَبا»، «ابْدال» و «اوتاد» یاد کرده‌اند. - یاوران امام زمان در قرآن بنابر تفاسیر مأثور از امامان معصوم (علیه السلام) در برخی آیات قرآن به یاران حضرت مهدی (علیه السلام) اشارت رفته است. از آن جمله است تفسیر امام صادق (علیه السلام) از آیه ۱۴۸ سوره بقره که خداوند فرموده است: «هر جا باشید، خدا شما را جمع می‌کند.»  همچنین است تفسیر امام علی (علیه السلام) از آیه ۵۴ سوره مائده که خداوند فرموده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما از دین خویش باز گردد، خداوند قومی دیگر می‌آورد که او را دوست دارند و او آنان را دوست دارد؛ در برابر مؤمنان ز بون‌اند و در برابر کافران سرسخت؛ در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش سرزنش‌کنندگان بیم نمی‌برند.»   و همچنین است آیه ۸۹ سوره انعام  و ۸ سوره هود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشون منظورش چیه چه کسی ان ایشون
سلام و احترام "تحریف در روایات و گاهی تفسیر به ظن خود "دربرخی باعث ایجاد تشکیک در مسئله قیام علیه ظالم و ظلم ایجاد شده آن بر اقشار عظیمی از مسلمانان میگردد گاهی عده ای از سر دلسوزی و گاهی از روی ناآگاهی با تمسک جستن به یک آیه و روایتی همان خط سیر را دنبال کرده و باعت ایجاد یک انحراف ادراکی وشناختی در ذهن مخاطب میشوند که متاسفانه در قشر دینی و مذهبی نیز گاهی اوقات شاهد هستیم. برخی خواسته اند چنین اذعان کنند که هر پرچم و قیامی که قبل از ظهور اتفاق بیفتد مساوی با طاغوت است که باید در مقابل اشاعه دهندگان این تفکر ایستادگی کرد چرا که همواره مقاومت و ایستادگی ومبارزه با ظلم در دین مبین اسلام برآن سفارش است. ♦️♦️♦️♦️ آن چه در منابع روایی به دست آمد، حدیث ذیل است «عَنْ ابی عبدالله کلّ رایةٍ ترفع قبل قیام القائم فصاحُبها طاغوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[۱] امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قیام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با این کار) غیر خدا را پرستیده و بندگی نموده است. این روایت (و یا مشابه آن) به هیچ وجه دلالت ندارد که قیام‌های به حق و تشکیل حکومت عادلانه، طاغوت و عبادت غیرخداوند (و یا گمراهی) است، بلکه در خود روایت قرینه داریم که مراد قیام طاغوتی و قیام‌هایی است که در مسیر خدا و اهل‌بیت نباشد، بلکه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرینه ذکر کلمه «طاغوت» و جلمه «یَعبدُ من دون الله» است. مؤیّد این مطلب روایت دیگری است که می‌گوید: «و مَنْ رَفَعَ رایة ضلالة فصاحبها طاغوت»[۲] هر کسی پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتیجه روایت مذکور به قرائن خارجیه قید بر می‌دارد، که هر پرچمی که در مسیر ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روایت که هر قیامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمی‌توان تمسک نمود، چرا که اطلاق آن حتّی قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ را هم شامل می‌شود، چون قبل از قیام مهدی (عج) است، و هرگز هیچ مسلمانی حتی انسان فهمیده‌ای در حقانیت قیام امام حسین ـ علیه‌السّلام ـ شک ندارد، از این گذشته ما قیام‌های فراوانی را داشته‌ایم در تاریخ توسط غیر ائمه ـ علیه‌السّلام ـ و انسان‌های غیرمعصوم، که مورد تأیید ائمه قرار گرفته‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود که این روایات با روایت فوق معارض است. ♦️۱. قیام زید بن علی: که امام هشتم ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: زید از علما آل محمد بود و برای خداوند خشم نمود، و برای خداوند با دشمنانش جنگید تا به شهادت رسید[۳] و امام هفتم هم فرمود: که عمویم زید در راه رضایت آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام کرد.[۴] و روایات دیگر، که کاملاً ائمه اطهار قیام زید را و حتی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام او را پیش‌گویی نموده، و کاملاً تأیید فرمودند.[۵] ♦️۲.قیام مختار بن ابی عبیدی ثقفی، که امام زین‌العابدین در تأیید قیام او فرمود: اگر برده‌ای از زنگار برای یاری ما قیام کند بر همگان واجب است او را یاری رسانند.[۶] از این روایت استفاده می‌شود که نه تنها قیام در حمایت، و مسیر اهل‌بیت ممنوع نیست، بلکه هر کس قیام کند بر دیگران واجب است او را یاری نمایند و هم چنین امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را کشت و از ما اهل‌بیت خونخواهی و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشکلات بین ما به تقسیم مال پرداخت.[۷] و فرمود: که خدا رحمت کند مختار را که تمام حق ما را ستاند[۸] از گفتار امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ بخوبی تأیید و تمجید تشکیل حکومت در مسیر حمایت از اهل‌بیت استفاده می‌شود. ۳. قیام یمانی و... که در روایات بدان اشاره شده و تأیید شده است.[۹] ♦️استاد مطهری در این زمینه می‌فرماید: «از نظر روایات اسلامی در مقدّمه قیام و ظهور امام یک سلسله قیام‌های دیگر از طرف اهل‌ حق صورت می‌گیرد، آن چه به نام قیام یمانی قبل از ظهور بیان شده است، نمونه‌ای از این سلسله قیام‌ها است، این جریان نیز ابتدا به ساکن و بدون زمینة قبلی رخ نمی‌دهد. در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق که تا قیام مهدی (عج) ادامه پیدا می‌کند.[۱۰] و هم چنین دربارة انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی (ره) بشارت‌هایی داده شد، که یکی از بزرگان معاصر می‌گوید: «از نظر شیعیان، انقلاب ایران، به عنوان زمینه‌ساز ظهور مطرح است. آنان کم و بیش می‌دانند که این علائم ظهور است، در روایت‌های موجود عبارت «رجل من قم»‌ مردی از قم قیام می‌کند «و قوم من الشرق» و گروهی از مشرق دست به قیام می‌زنند آمده است.[۱۱] نظر امام خمینی (ره): امام (ره) توجیهات مختلفی از حدیث نموده که به برخی از آنها اشاره می‌شود. ۱. مراد روایتی است که در مقابل روایت حضرت باشد نه روایتی که دعوت به ایشان و ولایتشان می‌کند[۱۲] دلیل این توجیه ذیل روایت مذکور، و روایتی است که قید «رایة ضلالة» پرچم گمراهی دارد.
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇👇 می‌گویند... حکومت نبودن یعنی این‌که همة مردم به جان هم بریزند و همدیگر را بکشند...، اگر فرض می‌کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می‌زدیم، برای این‌که خلاف قرآن است.[۱۴] ۳. (ممکن است روایت) راجع به خبرهای ظهور ولی‌عصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگوید در زمان غیبت عَلَم‌هایی که به عنوان امامت، قبل از قیام قائم برپا می‌شود باطل است[۱۵] یعنی روایت مورد خاص را می‌گوید، لذا اطلاق ندارد.[۱۶] ۴. احتمال دیگر آن که از قبیل پیش‌گویی باشد از این حکومت‌هایی که در جهان تشکیل می‌شود تا زمان ظهور که هیچ کدام به وظیفة خود عمل نمی‌کنند، همین‌طور هم تاکنون بوده شما چه حکومتی در جهان بعد از حکومت علی بن ابی‌طالب ـ علیه‌السّلام ـ سراغ دارید، که حکومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغی و برخلاف حق نباشد.[۱۷] جواب دیگر این است که بر فرض روایت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نمی‌باشد، چون در مقابل این روایات آیات زیادی داریم که دستور به قیام برای خدا[۱۸] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنین روایات فراوانی داریم که دستور به امر به معروف و نهی از منکر،[۱۹] قیام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانین فراوان حکومتی که در قرآن و روایات وجود دارد، نمی‌توانند مخصوص زمان خاصی باشد. امام خمینی(ره) در این زمینه می‌فرماید: «ممکن است صدها هزار سال دیگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد و در طول این مدّت طولانی (آیا) احکام اسلام باید بر زمین بماند و اجرا نشود و هرکه هر کاری خواست بکند؟ (آیا) قوانینی که پیامبر اسلام، در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای آن ۲۳ سال زحمت طاقت‌فرسا کشید، فقط برای مدّت محدودی بود؟ آیا خداوند اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و (آیا) پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟ جواب سوّم این است که مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی؛‌ ادلة فراوان نقلی و عقلی همراه است که هرگز روایت فوق‌الذکر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به یک دلیل عقلی و یک دلیل نقلی اشاره می‌شود: ۱. دلیل عقلی، در این جا جهت اختصار فقط[۲۰] به یک دلیل عقلی اشاره می‌شود: «حیات اجتماعی بشر و نیز کمال فردی و معنوی او، از سویی نیازمند قانون الهی در ابعاد فردی و اجتماعی است که مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسیان باشد، و از سوی دیگر نیازمند حکومت دینی و حاکمی عالم و عادل برای تحقق و اجرای قانون کامل، حیات انسانی در بعد فردی و اجتماعی‌اش بدون این دو و یا با یکی از آن دو متحقق نمی‌شود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعی، سبب هرج و مرج و فساد و تباهی جامعه می‌شود که هیچ انسان خردمندی به آن رضا نمی‌دهد این برهان که دلیل عقلی است هم شامل زمان انبیاء می‌شود که نتیجه‌اش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم که ضرورت امامت را نتیجه می‌دهد، و هم ناظر به عصر غیبت امام معصوم است که حاصلش ضرورت ولایت فقیه است.»[۲۱] ۲. دلیل نقلی: آیات و روایات فراوانی بر مسئله ولایت فقیه دلالت دارند. که فقط به یک روایت اشاره می‌شود.[۲۲] امام زمان (عج) در قسمتی از پاسخ به پرسش اسحاق می‌نویسد: «در پیشامدها به راویان احادیث ما مراجعه کنید آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدایم.»[۲۳] نتیجه این که: اوّلاً در خود روایت مذکور قرینه است که مراد از قیام، قیام‌های طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد.
منابع: [۱] . حر عاملی، وسائل الشیعه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ج۱۱، ص۳۷، روایت ۶. [۲] . محمد بن یعقوب کلینی، روضة کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۸، ص۲۹۶، ح۴۵۶. [۳] . وسائل الشیعه، همان، ج۱۱، ص۳۹، روایت ۱۱. [۴] . همان. [۵] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوّم، ‌۱۴۰۳ق ـ ۱۹۸۳م، ج۴۶، ص۱۹۹. [۶] . همان، ج۴۵، ص۳۶۵. [۷] . همان، ج۴۵، ص۳۴۳. [۸] . کشی، رجال کشی، ص۱۲۵، ح۱۹۹. [۹] . بحارالانوار، همان، ج۵۲، ص۲۵۳. [۱۰] . مطهری، مرتضی، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفة تاریخ، قم، انتشارات صدرا، ص۶۷ـ۶۸. [۱۱] . مجله انتظار، سال اول، شماره ۲، مصاحبة با استاد علی کورانی، ص ۶۱؛ ر.ک: بحارالانوار، همان، ج۵۲، ص۲۴۳، و ج۵۷، ص۲۱۶، روایت ۳۷. [۱۲] . همان، ص۸۱. [۱۳] . همان، ص۱۴؛ و صحیفة نور، ج۲۰، ص۱۹۶ـ۱۹۷. [۱۴] . مجله انتظار، همان، ص۱۵؛ و صحیفة نور، ج۲۰، ص۱۹۸. [۱۵] . مجله انتظار، همان، ص۱۸. [۱۶] . ولایة الفقیه، تهران، دارالکتب الاسلامیّه، ج۱، ص۲۳۸. [۱۷] . مجلّه انتظار، همان، ص۱۸. [۱۸] . سبأ/۴۶. [۱۹] . حر عاملی، وسائل‌الشیعه، همان، ج۱۱، ص۳۹۵. [۲۰] . ر.ک: واعظی، احمد، حکومت اسلامی، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ص۱۷۲. [۲۱] . جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، قم،‌ نشر اسراء، ۱۳۷۸ش، ص۱۵۱ـ۱۵۲. [۲۲] . ر.ک: حکومت اسلامی، همان، ص۱۴۷ـ۱۶۷؛ و ر.ک: علیزاده، اکبر اسد، در ساحل اندیشه، قم، مؤسسة‌ امام صادق(ع)، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ص۲۳۲ـ۲۳۹. [۲۳] . محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، تهران، المکتبة الاسلامیه، چاپ اوّل، ۱۳۸۰، ج۱۸، باب اوصاف القاضی، ح۹.
سلام هیچ وقت علما و ... اهل دروغ و ‌...نبودن با توجه به صحبت‌های علامه بهلول آیا می‌شود گفت امام زمان با ۳۱۳ یارش ملاقات داشته و فقط مردم عادی از آمدنش بی خبر هستند؟؟؟
سیدعادل مکتوفی: 💠 کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شود از جناب که در یک صوت یک دقیقه ای که از ایشان پخش شده ، ادعا کرده سال 1400 امام زمان ظهور می کنند !!!!!!! 🔰 عده ای از بزرگواران سوال می کنند ایا حقیقت دارد یا خیر؟؟؟ آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است ✳️ مگر صراحت کلام اهل بیت (ع) نداریم که تعیین وقت کنندگان دروغ گو هستند؟؟؟ پس دیگر شک و تردید چرا؟؟ این جماعتی که این کلیپ ها را دست به دست می کنند عبرت نگرفتند از تعیین وقت هایی که قبلا شده و هیچ کدام رخ نداده؟؟؟ 🔰 چرا می خواهیم با پخش این مطالب که با صراحت کلام اهل بیت، تناقض آشکاری دارد ، شوق ظهور ایجاد کنیم؟ آیا اینگونه باید امید داد؟ با این مطالب؟ جالب این است که این جماعت برای تطبیق دادن علامات ظهور، میگردن و یک روایت ضعیف و حتی جعلی پیدا می کنند و می گویند نگاه کن، اهل بیت گفته ! اما در این مورد اصلا به کلام اهل بیت توجهی ندارند که تعیین وقت کنندگان ظهور دروغ گو هستند 🌀دیگر زبان ما مو در آورد از بس این جمله حضرت آقا را تکرار کردیم که فرمودند در مهدویت تا می توانید کار تخصصی و علمی کنید و از کارهای سطحی و احساسی بپرهیزید. خواهشا اینقدر با ظهور بازی نکنید، به جای معرفت تزریق کردن به مردم و آگاهاندن بیشتر امام به مردم ، اسیر چه کارهایی شده ایم! 👈 البته این به این معنی نیست که بنده ظهور را دور می دانم، خیر ، اتفاقا نزدیک هم می دانم ، اما به همان دلیلی که حضرت آقا فرمودند ایشان فرمودند: 💠 ما به زمان ظهور امام زمان ارواحنافداه، این محبوب حقیقی انسانها نزدیک شده‌ایم؛ زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.💠 ( 3 آذر 1378) تکذیب کلیپی که مخالف با نص صریح کلام اهل بیت است، دیگر ساده تر از آن است که برخی عزیزان را مشغول به خود کرده است در ضمن الان که اواسط سال 99 هستیم، ایشان می گویند در سال 1400 ، کل دنیا به دست امام هست ! یعنی ظهور شده و جنگ ها هم تمام شده و حکومت کامل برقرار شده !!! یعنی همه اینها در عرض کمتر از یک سال و نیم ! 👈 البته احتمال صداگذاری را هم باید در نظر بگیریم و اینکه اصلا صدای ایشان نباشد ✍️ احسان عبادی ، مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 این کلیپ را یادتان هست ؟ 👌 آخر به کجا رسید ؟ 👇👇👇 پست زیر را بخوانید 👇👇👇 @ma_va_o
💠 این کلیپ را یادتان هست ؟ ✅ مرداد ماه سال 1399 به وفور توسط عده زیادی از کانال های مذهبی و مهدوی پخش شد !!!! آن قدر پخش شد که هشتگ مربوط به پیشگویی بهلول ترند و داغ شد !!!!! 👈 هر چه گفتیم این کلیپ قطعا دروغ است، یا صداگذاری شده است ، یا تقطیع شده است ، یا حتی اگر واقعا جناب چنین حرفی زده قطعا قطعا قطعا خلاف روایات است و غلط می باشد. 🔰 اما متاسفانه عده ای سطحی نگر به مباحث مهدویت می گفتند نخیر ، شما نمی فهمید، بهلول می فهمد، او مقام طی الارض داشت و قطعا راست می گوید،قطعا سال 1400 سال ظهور است !!! اصلا ما در این سال دو تا نیمه شعبان داریم، خودش نشانه ظهور است !!!!!!!!!!!! 👈 البته برخی توجیه کردند که منظور بهلول این بود بعد سال 1400 دیگر واقعا ظهور نزدیک می شود !!!!!!!!! که البته هر عاقلی این کلیپ را ببنید می فهمد که اصلا اصلا چنین چیزی در کلیپ گفته نشده و تاکید روی خود سال 1400 شمسی بوده ، نه حوالی آن و بعدش !!! توجیه الکی ممنوع ! 👈 خب بسم الله، بفرمائید، بفرمائید و بیایید جواب بدهید، جواب احساسات مردمی که آنها را به بازی گرفتید را بدهید، این چندمین بار است شما افراد تطبیق گرا و سطحی نگر مهدوی چنین گافی دادید ؟ چندمین بار است؟ ⬅️ از سال 88 که فعالیت های مهدوی ام را شروع کردم با برخی سایت های شما آشنا شدم و الان هم که صاحب برخی کانال ها هستید، از آن موقع تا الان جز تطبیق دادن های بیخود و غلط و جز پیشگوییهای ماورایی که هیچ کدامش هم درست از آب در نیامد، کار دیگری در مهدویت کردید؟ چرا نمی خواهید بس کنید ؟ 👈👈👈 مگر رهبری معظم نفرمود در مهدویت کار علمی و تخصصی کنید و از کارهای سطحی و عوامانه بپرهیزید ؟ 👉👉👉 ◀️ پس چرا شما مدام دنبال این نوع تطبیقات غلط و پیشگویی های غلط تر هستید ؟ چرا درست و حسابی کار مهدویت نمی کنید ؟ اگر هم بلد نیستید ، کار نکردن شما به مراتب بهتر است تا چنین کارهای غلط و افتضاحی ❇️ ایکاش بازی با احساسات مردم هم جرم بود، ایکاش فضای مجازی ما صاحب داشت تا این چنین عده ای جاهل با احساسات مردم و مقدسات و مهدویت بازی نمی کردند ✅✅ در پایان به همه دوستان و سروران عزیز توصیه رهبری در این زمینه را یاداوری می کنم، حضرت آقا در سخنرانی 18 تیرماه سال 90 در جمع اساتید بزرگوار مرکز تخصصی مهدویت فرمودند کارهای مربوط به مهدویت و نشانه های ظهور و بررسی علائم ، کار افرادی هست که حدیث شناس باشند، اهل سند و علم رجال باشند✅✅ 👈 حالا شما عزیزان بروید و از ادمین های این کانال های تطبیق گرا و گویندگان مطالب عجیب و غریب مهدوی، فقط چند سوال ساده علوم حدیثی بپرسید تا عمق بی اطلاعی آنها را ببینید، حتی اسم کتب مشهور و نویسندگانش را هم نمی دانند، علوم حدیث و رجال پیشکش !!! 👌 برای خرید یک چیپس و پفک ، به آرم استاندارد و مارک و تاریخ انقضای آن دقت می کنیم، پس چرا در یادگیری مطالب مهدویت سخت گیری نمی کنیم که این مطلب را از چه کسی داریم یاد می گیریم؟ امیدواریم این نمونه و نمونه های مشابه دیگر درس عبرتی باشد تا دیگر به این افراد سطحی نگر اعتماد نشود ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ