eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
چادر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها چقدر به چادرهای امروزی خانم‌ها شباهت داشت؟ می‌خواهیم بدانیم آیا چادری که امروز استفاده می‌شود همان چادر حضرت زهرا سلام‌الله علیها است یا با آن تفاوت دارد❓ ✅ شکل حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و شباهت حجاب آن حضرت به چادر امروزی، در روایتی که به ماجرای فدک مربوط است، مشخص می‌شود. شیخ طبرسی در جلد اول کتاب احتجاج، نحوه حجاب و پوشش آن حضرت در زمان خروج از منزل در قضیه فدک را این طور توصیف کرده است: «حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در زمان بیرون آمدن از منزل، مقنعه خود را به‌طور محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به تن کردند، آن چادر به‌شکلی بود که تمام بدن آن حضرت را به‌طور کامل می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید. گروهی از نزدیکان و زنان قوم، آن حضرت را تا مسجد همراهی می‌کردند». از این روایت مشخص می‌شود که پوشش و حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در بیرون از منزل و در مواجهه با افراد نامحرم دقیقاً همان دو پوشش معروف زنان در قرآن یعنی خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) بوده است. آن چادر چه رنگی داشت؟ آیا رنگ مشکی چادرهای امروزی زنان ایرانی بود❓👇 در کتاب درّ المنثور روایتی به‌نقل از ام‌سلمه نوشته شده است مبنی بر این که زمانی که آیه 59 سوره احزاب درباره جلباب و پوشش زنان نازل شد، زنان انصار در حالی که کسا یا عبای سیاه‌رنگ خود را بر سر انداخته بودند، از خانه بیرون می‌آمدند. در این شرایط، پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله درباره پوشش این زنان سکوت کرد و سکوت آن حضرت درباره این حکم مهم و همگانی در جامعه، دلیل بر درستی عمل آنها است. از طرف دیگر حدیث‌هایی مانند حدیث نبوی صلی‌الله علیه و آله وجود دارد که مشخص می‌کند آن حضرت برای زنان در برابر مردهای نامحرم از چهار پوشش نام برده و خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) را به‌طور کامل از هم جدا کرده است. *این روایت که نقل شده حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابل نامحرمی که نابینا بود چادر سر می‌کردند،‌ صحت دارد؟ 👇 بله. امام موسی‌بن جعفر علیه‌السلام از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام روایت کرده که فرمود: روزی مرد نابینایی اجازه خواست تا وارد خانه آن حضرت شود. حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها فوراً برخاست و چادر به سر کرد. پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که در خانه آنها بود، به دخترش فرمود: «چرا از او رو می‌گیری؟ او که تو را نمی‌بیند!»، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها پاسخ داد: «او من را نمی‌بیند، من که او را می‌بینم. و او هرچند که من را نمی‌بیند اما بوی من را که حس می‌کند، برای همین است که در مقابل او چادر سر می‌کنم». پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمود: «شهادت می‌دهم که تو پاره تن من هستی». بیشتر بخوانید: کربلا آموزگار عفاف و حجاب است/ زنان اهل بیت در سخت‌ترین شرایط حجاب خود را حفظ کردند ❓*در ماجرای قیام عاشورا هم بارها خوانده‌ایم که زنان چادر بر سر داشتند. اهمیت پوشش برای زنان تا چه‌اندازه است که زنان اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن شرایط دشوار هم مراقب حجاب خود بودند؟ در ماجرای قیام عاشورا هم به استفاده زنان بنی‌هاشم و همسران شهدای کربلا از چادر و یا پوششی شبیه به آن اشاره شده است. سیدبن طاووس در کتاب لهوف، به این نکته اشاره کرده است که حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها و دیگر زنان در طول مدت جنگ، به هیچ وجه در مقابل مصیبت‌های جانگداز، اختیار خود را از دست نداده و چادر خود را رها نکردند، حتی در زمانی که امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید و لشکر غارتگر ابن‌سعد به‌قصد تاراج به‌سمت خیمه‌های بنی‌هاشم هجوم آورد، زنان هرگز از حریم عفاف خارج نشدند. ماجرایی که ابن‌طاووس نوشته است، به‌صراحت نشان می‌دهد که زنان بنی‌هاشم از پوشش چادر استفاده می‌کردند، آنجا که می‌نویسد: «تسابق القوم علی نهب بیوت آل الرسول و قرة عین البتول حتی جعلوا ینتزعون ملحفة المرئة علی ظهرها و خرج بنات آل رسول الله و حریمه یتساعدون علی البکاء؛ مردم برای غارت خانه‌های اولاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نور چشم فاطمه علیهاالسلام حمله بردند، حتی چادری که زن به کمرش بسته بود می‌کشیدند و می‌بردند و دختران و زنان خاندان پیامبر صلی‌الله علیه و آله از خیمه‌ها بیرون ریختند و دسته‌جمعی گریه می‌کردند» ✍ حجت‌الاسلام کاظم ارفع کارشناس و سخنران دینی
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
❓ ⬛️ کراهت رنگ مشکی یکی از که ممکن است درباره حجاب به ذهن برسد، بحث چادر مشکی است، که از طرفی در منابع دینی از کراهت رنگ سیاه گفته می شود و از طرفی در جامعه ما تاکید می شود که حجاب و چادر مشکی بهترین حجاب است؛ اگر رنگ مشکی به خاطر آثار منفی آن مکروه است چه فرقی بین پیراهن و چادر و روسری و مقنعه مشکی وجود دارد؟! ✅ اما از چند جهت این شبهه قابل مناقشه است:👇 ✍اولا: کراهت رنگ مشکی عام نیست: پوشیدن رنگ مشکی همیشه و در همه مصادیق لباس مکروه نیست؛ چنانکه در روایات، پوشیدن کفش و عمامه و عبای مشکی استثناء شده و در مورد مقنعه و چادر و کفش زنان هم می تواند صدق کند. در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: «كَانَ رَسُولُ اللَّه يَكْرَهُ‏ السَّوَادَ إِلَّا فِي‏ ثَلَاثٍ‏ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ»(1)؛ (رسول خدا سیاه پوشی را مکروه می دانست، مگر در سه مورد: کفش، عمامه و عبا). در این روایت فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد، بلکه به طریق اولی برای زنان هم می تواند صدق کند و می توان از این حدیث، عدم کراهت چادر مشکی را ـ که در ردیف عبا قرار می گیرد ـ استفاده کرد؛ چنانکه در لغت هم کساء به معنی پارچه ای است که بدن را می پوشاند و در آن زن یا مرد بودن کسی که این پارچه قرار است بدن او را بپوشاند شرط نشده است.(2) استفاده از رنگ مشكي در مراسم عزاداري نیز كراهت ندارد و اگر آن مراسم عزاداری، برای معصومین باشد ثواب هم دارد. محکم ترین دلیل این مطلب، این است که خود ائمه به صورت عملی چنین کاری را تأیید کرده اند؛ مثلا امام حسن در سوگ اميرالمؤمنین على(ع) جامه سياه بر تن كرد و با همين جامه به ميان مردم آمد.(3) مراجع تقلید نیز بر همین اساس استفاده از لباس سیاه برای عزاداری را مکروه نمی دانند؛ مثلا آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه می فرمایند: «با توجّه به اينكه پوشيدن لباس‏ مشكى‏ در ايّام شهادت حضرات معصومين(عليهم السلام) نوعى تعظيم شعائر الهى محسوب مى‏ شود كراهت ندارد و رنگ استحباب به خود مى‏ گيرد».(4) شاید علت این حکم تاثیر روانی لباس سیاه باشد که به نوعی این پیام را به مخاطب القا می کند که در شرایطی نیستم با شما شوخی کنم و شاد باشم. در مورد چادر نیز سیاه بودن رنگ آن می تواند همین پیام را به مخاطب منتقل کند که در شرایطی نیستم که با شما شوخی کنم یا رفتار سبکی داشته باشم؛ لذا می توان نتیجه گرفت این حکمت ها و قرائن و شواهدی که بیان شد در مورد چادر نیز صدق می کند و کراهت پوشیدن لباس سیاه را در مورد چادر برطرف می کند. ضمن اینکه چادر سیاه در حقیقت يكى از برنامه‏ هاى تمام فِرَق مسلمين می باشد كه كم كم به يك شعار اسلامی تبديل شده و همه به آن پايبند هستند و به همين دليل است كه دشمنان اسلام از آن وحشت دارند.(5) ثانیا: از واژه قرآنی «جلباب» رنگ تیره نیز برداشت می شود: از واژه «جلباب» که در قرآن درباره حجاب بیان شده، رنگ تیره نیز برداشت می شود. در آيه 59 سوره احزاب می خوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»؛ (اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين بگو: جلباب ها [روسرى ‏هاى بلند یا چادر] خود را بر خويش فرو افكنند اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏). در اين كه منظور از «جلباب» چيست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنا براى آن ذكر كرده اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى كه از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه ها را مى پوشاند؛ 2- مقنعه و خمار (روسرى)؛ 3- پيراهن گشاد.(6) جلباب را به هر معنایی بگیریم تیره و سیاه بودن آن نیز احتمال می رود و شواهد لغوی فراوانی برای اثبات این مدعا وجود دارد که اساساً از ریشه ی لغوی «جلباب» رنگ مشکی اخذ شده است؛ زیرا جلباب در لغت از ریشه ی «جُلب» است و یکی از معانی جُلب در بسیاری از کتاب‎های لغوی معتبر،
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
تیرگی و سیاهی است. مثلاً «جُلب اللیل» به معنای سیاهی شب آمده است. ابن منظور، صاحب کتاب لغت معتبر لسان العرب، پس از نقل شعری که بخشی از آن «و جُلب اللیل یطرده النهار» است، تصریح نموده که گوینده‌ شعر از جُلب، سواد و سیاهی را اراده کرده است.(7) همچنین در کتاب سنن ابی داود از امّ سلمه، همسر گرامی پیامبر اکرم(صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله) قضیه ای نقل شده است که مبین تبادر ذهنی زنان عرب آن زمان از جلباب می باشد. او می گوید: «لَمَّا نَزَلَتْ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» خَرَجَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ كَانَ عَلَى رُءُوسِهِنَّ الْغِرْبَانِ مِنْ الْأَكْسِيَةِ»(8)؛ (وقتی آیه جلباب «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» نازل شد، زن های انصار از خانه های شان خارج شدند، درحالی که پوشش های مشکی داشتند؛ گویی کلاغ بالای سر آن ها نشسته است). از مجموع شواهد لغوی، تفسیری و تاریخی مذکور، به روشنی استفاده می شود که رنگ جلباب و چادر زنان عرب هنگام نزول آیه ی شریفه، مشکی بوده است؛ بنابراین، می توان گفت که چادر مشکی منشأ و ریشه ی قرآنی دارد. ثالثا: حجاب کامل با رنگ مشکی محقق می شود: حجاب فقط با پوشیده بودن بدن محقق نمی شود؛ بلکه آنچه اهمیت دارد جذابیت نداشتن برای نامحرم است که با رنگ تیره محقق می شود. چنان که روان شناسان نیز به آن تصریح کرده اند. از نظر اسلام، حجاب زن باید پوشاننده بدن او باشد و همچنین هنگام مواجهه با نامحرم جلب توجه ننماید. بدیهی است که رنگ مشكی در مقايسه با رنگ هاي ديگر به نحو شایسته پوشش غليظ ‌تر و بهتری را برای زن تأمين می كند. استفاده از حجاب مشكی، نه تنها عارضه منفي ندارد، بلكه با فلسفه حجاب، يعنی عدم تحريك و ايجاد آرامش روانی در جامعه نيز سازگار است. امروزه در روان شناسي رنگ ها، اين كه رنگ مشكی باعث تحريك و جلب توجّه نمی شود، يك واقعيّت مسلّم است. «ماکس لوشر» در كتاب روان شناسی رنگ ها درباره رنگ سياه می گوید: «رنگ سياه نمايانگر مرز مطلق است». خانمی که از حجاب مشكي استفاده مي كند با اين كار، مرز كاملی بين خود و افراد نامحرم ايجاد می نمايد. او می خواهد نشان دهد كه نامحرم حقّ ندارد به اين حريم نزديک شود، زيرا اين حريم، حريم حيا و عفّت است، نه جای بي حيايی و هوس ‎بازی. همچنين در همين كتاب آمده است كه سياه به معناي «نه» بوده و نقطه مقابل آن «بله» يعني رنگ سفيد است. بنابراين، وقتي بانوان در مقابل نامحرم از حجاب مشكی استفاده مي كنند، در واقع مي خواهند به او «نه» بگويند؛ و در مقابل، آنهايی كه لباس سفيد و روشن می پوشند، در واقع راه نگاه ها را به سوی خود باز می گذارند.(9) در روایات هم تاکید بسیاری بر دوری زنان از خودنمایی در مقابل نامحرم شده است و حتی درصورتی که چادر مشکی هم بپوشند، نباید تنگ و بدن نما باشد و جلب توجه کند. به عنوان مثال در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: «لَا يَنْبَغِي‏ لِلْمَرْأَةِ أَنْ‏ تُجَمِّرَ ثَوْبَهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا»(10)؛ (برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش، لباس خود را جمع و فشرده کند). طبق این روایت حتی جمع کردن چادر و تبدیل آن به یک لباس تنگ که باعث جلب توجه دیگران شود مطلوب نیست؛ لذا به طریق اولی پوشیدن لباس های رنگی که نظر همه را جلب می کند نیز مطلوب نخواهد بود. البته این سخت گیری فقط و فقط در برابر نامحرم است اما در مجالسی كه افراد نامحرم حضور ندارند مثل مجالس زنانه و همچنين در حضور شوهر و افراد محرم زنان مي توانند از زيورآلات و لباس های شاد و روشن استفاده نمايند و حتي در روايات به استفاده از زينت ها و زيباترين لباس ها در مقابل همسر تشويق شده اند. همچنین در نماز پوشيدن چادر و لباس سفيد و پاكيزه ترين لباسها و خوشبو كردن خود و دست كردن انگشترى عقيق، مستحب است‏.(11)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب و احترام ببخشید خب چرا امام خامنه ای مثل امام خمینی که واسه سلمان رشدی حکم ارتداد داد که فکر می کنم باید رشدی رو ترور می کردیم. چرا رهبر انقلاب هم مثل امام اینکا رو انجام ندادن؟ یعنی مثلا یه مسلمانی معتقد به امام خامنهای مثلا در سوئد این شخص سوزاننده ی کتاب الهی قرآن رو می دید و اون رو ترور می کرد ؟!
هدایت شده از محمد حسین
سلام بزرگوار ✅امام خامنه ای مرجع تقلید است میداند کجا و چه زمان چه حکمی بدهند یکی از شرایط اجتهاد و فتوی مقتضیات و شرایط زمان است که امام خامنه ای ولی فقیه و مرجع تقلید است همه به او اعتماد داریم 🔶 خب امام علی علیه السلام با معاویه جنگید ولی امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کرد هردو امام معصوم کارشون حق بود اما تصمیم در مقتضیات و شرایط زمانی همیشه یکسان نیست 🔶 مهم ایمان داشتن و باور داشتن به تصمیم امام معصوم و الان هم باور به ولی فقیه ملاک ما پیروی ما باشد ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
البته منظور من یه چیز دیگه ای بود. اگه کسی برای سرنگونی و سقوط نظام جمهوری اسلامی بدون اینکه به اسلام توهین کنه یا اغتشاش کنه بخواد راهپیمایی کنه آیا باید جلوشون رو گرفت. اگه باید گرفت پس چرا دوران پهلوی مردم ایران اینکار رو انجام دادند. و مطمئنا نظام ما که مثل نظام پهلوی نیست که مردم رو بکشه. پس اگه مردم دیگه این نظام رو نخواستند باید چیکار کنن؟! اعتراض کنن؟ عوض کردن حکومت که دیگه با انتقاد نمیشه! البته اگه مردم خواستن که ما می دونیم اکثریت مردم مخالف نظام نیستند
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام برخی می‌گویند چرا نظام رفراندوم برگزار نمی‌کند تا مشخص شود چقدر موافق و مخالف دارد ⬅️ اگر مقصود از رفراندوم، رفراندوم تغییر نوع حاکمیت باشد، اتفاقاً بسیاری از کشورها دربرابر اینگونه رفراندوم مقاومت می کنند. 👈 از جمله آمریکا که در قانون اساسی اش فقط افزودن اصلاحات پیش بینی شده نه تغییر کلّی آن؛(اصل پنجم) 👈 و فرانسه: اصل 89:«... اساس‏ حکومت‏ جمهوری‏ نمی‏ تواند مورد هیچگونه‏ تجدید نظر قرار گیرد.» 👈 در قانون اساسی ایران نیز اسلامی بودن حکومت، مذهب تشیّع، نظام جمهوری و ولایت فقیه از اصول غیرقابل تغییر قانون اساسی قلمداد شده و این هیچ ضربه ای به جمهوریت نظام وارد نمی سازد.(اصل 177) 🔸 اما اگر مقصود اصلاحات جزئی در قانون اساسی است؛ اولاً: چنین رفراندومی یکبار در سال 68 انجام شده. ثانیاً : در اصل 177 قانون اساسی راه بازبینی و اصلاحات تعیین شده. ثالثاً : تاکنون چه طرح قابل اعتنایی از سوی کارشناسان و افراد برجسته برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی مطرح گردیده که بخواهد با مقاومت نظام دربرابر آن مواجه شود؟ در انتخابات های کشورهای جمهوری، نظارت استصوابی نیست: 🔸 هم نهاد مشابه «شورای نگهبان» و هم عملکرد مشابه «نظارت استصوابی بر انتخابات» در اکثر حکومتهای دموکراتیک وجود دارد: 👈 «دادگاه قانون اساسی» در ترکیه، «محکمه ‌النقد» در مصر،«شورای قانون اساسی» و «دیوان عالی عدالت» در فرانسه، «دادگاه قانون اساسی» در آلمان،«مجلس نمایندگان» و «سنا» در آمریکا، «مجلس عوام» در انگلستان و «دادگاه قانون اساسی» در روسیه، این نقش نظارتی را ایفا می‌نمایند. 🌐 توضیحات تفصیلی در اینباره: https://www.shora-gc.ir/0000q8 آخر واکنش نمایندگان مردم به نارضایتی مردم سردادن شعار نیروی انتظامی تشکر تشکر نیست!! 👈 اما آیا در مقابل اغتشاشگرانی که نیروی پلیس را آتش می زنند و گلوی نیروی امنیتی را می برند و با سلاح گرم به جان ملّت می افتند، حمایت مجلس از نیروی انتظامی ضروری نیست؟ احزاب سیاسیِ آزادی وجود دارند که رابط مردم و حاکمیت می شوند: ⭕️ هم اکنون در جمهوری اسلامی دست کم 30 حزب سیاسی فعال وجود دارد. اینکه احزاب رابطه خوبی با مردم ندارند، تقصیر حکومت نیست. اما اگر می خواهید بگویید که احزاب در ایران آزاد نیستند، باید ببینیم مقصود از آزادی چیست؟ آیا انتظاردارید احزاب آزادی مطلق داشته باشند؟ ❌ در هیچ حکومت دموکراتی به احزاب سیاسی آزادی مطلق نمی دهند بلکه همواره احزاب موظفند در چارچوب قانون اساسی آن کشور عمل کنند.👇👇 📖 برای نمونه اصل 4 قانون اساسی فرانسه، احزاب را موظف می کند که به اصول حاکمیت ملی و دموکراسی احترام بگذارند. 📖 یا در اصل 121 قانون اساسی آلمان آمده است:«احزابی‏ که‏ به‏ دلیل‏ مرام‏ یا رویه‏ افراد پیوسته‏ به‏ خود در صدد لطمه‏ زدن‏ یا از بین‏ بردن‏ نظم‏ اساسی‏ دموکراتیک‏ آزاد باشند یا هستی‏ جمهوری‏ فدرال‏ آلمان‏ را دچار خطر سازند منافی‏ با قانون‏ اساسی‏ خواهند بود. دیوان‏ قانون‏ اساسی‏ فدرال‏ راجع به‏ این‏ وضع متباین‏ با قانون‏ اساسی‏ تصمیم‏ لازم‏ اتخاذ خواهد کرد ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# سؤال 🌗🌗🌗🌗🌗 پيغمبر قسم ياد کرد : اگر ميان پيروان ما طالب حاجتی باشد،خدابه واسطه خواندن حديث کساء در اولين جمعه ماه صفر؛برآورده ميكند؛اين پيام رو به کسانی که دوستشون داريد ارسال کنيد.التماس دعا،(همین جمعه)