eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
📛 توريستى به ايران آمد. ديد عده ای از مردم در مسجد غذا ميخورند، پرسيد: مگر مسجد جاى نماز نيست؟ گفتند: نماز را در دانشگاه تهران ميخوانيم! پرسيد: مگر دانشگاه محل روشنفكران نيست؟ گفتند روشنفكران در زندان هستند! پرسيد: مگر زندان جاى دزدان نيست؟ گفتند: نه دزدان به امور ملت رسیدگی ميكنند 👇⬇️ ✅🌴 غذایی که در مسجد داده میشود یا نذری و احسان است و یا ولیمه ی زائر، که این غذاها مورد مصرف مردم و حتی فقرا قرار میگیرد. ⬅️ مسجد فقط جای عبادت است و عبادت تنها در نماز خواندن نیست. ▪️اگر آن توریست دروغین واقعا گذرش به مسجد میفتاد؛ مشاهده میکرد که در مساجد؛ حل مشکلات ازدواج جوانان، حل مشکلات افراد محله،انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی،تشکیل انواع کلاسهای آموزشی و اردو برای کودکان و نوجوانان و.... علاوه بر نماز انجام میشود. ⬅️ دانشگاه تهران،فقط هفته ای یکبار نماز جمعه خوانده میشود،که در حال حاضر فقط تابستانها در دانشگاه خوانده میشود و در مابقی فصول سرد،نماز جمعه در مصلی تهران اقامه میشود. 🔸در ثانی؛چه منافاتی دارد در مکانی که محل تحصیل علم و نیز روشنگریست، عبادتی همچون نماز اقامه شود؟؟!!! مگر بین روشنفکری و عبادت تناقضی هست؟؟!! ⬅️ اگر منظور شما از روشنفکران خائنین به منافع ملی،جاسوسین اجانب،اخلال گران امنیت جامعه و .... هستند؛ که اینها در همه جوامع بشری و در هر کشور دیگری به مدت محکومیتشان در زندان بسر میبرند. ⬅️ زندان جای مجرمین است و جرم هم فقط دزدی نیست!! اما سخن شما بی سند است که،همه ی مسئولین را به دید دزد مینگرید. عده ای پاک دست و خادمین راستین این مردم و نظام هستند. و عده ای هم سارقین بیت المال اند!! 🔻و ملاحظه میشود که با همین سارقین بیت المال نیز برخورد میشود. که حتی رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق و بابک زنجانی که دارای قدرت زیادی بود و بسیاری از مسئولان بدون توجه به مقام و منصبشان در زندانند و این نشانه اقتدار نظام در برخورد با مفسدین است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
باسلام واحترام پاسخ👇 نه حقیقتی در این نوشته است نه تلخی. فقط وفقط بازی بانوشته وتوهم است. آیا نذری دادن در مسجد یعنی تعطیلی نماز و ثبت سفارش چلوکباب؟ آیا نماز خواندن در نمازخانه دانشگاه یعنی تعطیلی دانشگاه!!!! یعنی همه دانشجویان واساتید واداریها، کارو تعطیل میکننند وفقط نماز میخونند!!!! در زندانهای ما کدام دانشمند در زندان است وبخاطر دانشش در زندان است!!!!! اینکه برخی درهرجای دنیا مرتکب دزدی میشوند، شکی نیست، ولی از شبهه افکن میپرسیم کدام مسئول، دزدی او ثابت شده والان سرکار است؟؟؟؟ به حول وقوه الهی این نظام مقتدر جمهوری اسلامی بیش از چهل سال است در مقابل مستکبران ووحشی های آمریکا وغرب که ایستاده وبه اوج قله ها نزدیک است واین یعنی دستی جز دست بقیه الله الاعظم ارواحناله الفدا بالای سر این نظام نیستـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ماجرای شبهه تناقض قالبیاف در رای به تشکیل وزارت بازرگانی چیه؟کسی اطلاعات موثق داره؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
قالیباف: حمایتم از سلاح ورزی کذب است رئیس مجلس: 🔹من سلاح‌ورزی را تاکنون ندیده‌ام و تنها اسم و عکس وی را همزمان با مباحث مطرح شده در رسانه‌ها مشاهده کرده‌ام. 🔹بخش حقوقی اتاق بازرگانی معتقد است که نهادهای نظارتی کار خود را به درستی انجام نداده و در این زمینه اشتباهی رخ داده است. 🔹بعد از فراز و نشیب‌های سیاسی پیش آمده، استعلام منفی اعلام شده از جهت قانونی مؤثر نبوده و طبق قانون هیأت نظارت شامل ۳ وزیر، رئیس سازمان استاندارد و رئیس اتاق و نیز هیأت رئیسه اتاق بازرگانی می‌توانند انتخابات را باطل اعلام کنند، اما آنها این کار را نکردند. tn.ai/2942872
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میشه درباره ی مضمون دعای علقمه توضیح بدین؟ چرا بعد از زیارت عاشورا سفارش شده؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. ❓ نظر شما در مورد سند و محتوای دعای علقمه چیست؟ ✅ اجمالی👇 دعای علقمه دعایی است که بعد از زیارت عاشورا خوانده می‌شود و شخصی به نام علقمه(علقمه از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع))[1] آن‌را روایت کرد. در دعاها و زیارت‌نامه‌ها، به وجود سلسله متصل و نیز احراز وثوق تمام راویان نیاز نیست، و همین‌که در کتاب معتبری نقل شده و محتوایی خلاف آموزه‌های دینی و واقعیات مسلّم در آن وجود نداشته باشد برای پذیرش آن کفایت می‌کند. در همین راستا از آن‌جا که زیارت علقمه در کتب معتبری؛ مانند مصباح شیخ طوسی نقل شده است؛ قابل پذیرش بوده و در محتوای آن نیز مشکلی به نظر نمی‌آید. محمد بن خالد طیالسى از سیف بن عمیره نقل می‌کند که همراه با صفوان بن مهران و عده‌ای از اصحاب خودمان به سوى نجف حرکت کردیم. پس از پایان زیارت امام علی(ع)، صفوان صورت خود را به سمت حرم امام حسین(ع) کرد و به ما گفت از کنار سر مقدس امام علی(ع)، امام حسین(ع) را زیارت کنید، که امام صادق(ع) از این‌جا به امام حسین(ع) سلام داد و من در آن وقت خدمت آن‌حضرت(ع) بودم. سپس صفوان همان زیارتى که علقمه بن محمد حضرمى از امام باقر(ع) در روز عاشورا روایت کرده بود را خواند و دو رکعت نماز نزد سر امام علی(ع) خواند و آن‌حضرت(ع) را وداع کرد و به جانب قبر امام حسین(ع) اشاره کرد و پس از زیارت او چنین وداع گفت: «یا اللَّهُ یا اللَّهُ یا اللَّهُ یا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ یا کاشِفَ کرَبِ الْمَکرُوبِینَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ وَ یا صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ وَ یا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَی‏ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یا مَنْ‏ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‏ وَ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ‏ وَ یا مَنْ‏ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ‏ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏ ...».[2] دعای علقمه مشتمل بر مضامین و معارف بلندی است: یاد خدا: «یا اللَّهُ‏ یا اللَّهُ‏ یا اللَّهُ‏ یا مُجِیبَ‏ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ‏ یا کاشِفَ‏ کرَبِ‏ الْمَکرُوبِینَ‏ یا غِیاثَ‏ الْمُسْتَغِیثِینَ‏ وَ یا صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ وَ یا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَی‏ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یا مَنْ‏ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‏ وَ یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ‏‏ ...». بسیاری از عبارات موجود در این فرازها در واقع بخشی از آیات قرآن کریم است. توسل به اهل‌بیت(ع): در بخشی از این دعا، برای جلب توجه خداوند، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) واسطه قرار داده می‌شود: «أَسْأَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیینَ وَ عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِیک وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ فَإِنِّی بِهِمْ أَتَوَجَّهُ إِلَیک فِی مَقَامِی هَذَا وَ بِهِمْ أَتَوَسَّلُ وَ بِهِمْ أَتَشَفَّعُ إِلَیک وَ بِحَقِّهِمْ أَسْأَلُک‏ ...». دعا برای رفع اندوه و مشکلات و پرداخت دیون و نجات از فقر و ...: «أَسْأَلُک أَنْ تُصَلِّی عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکشِفَ عَنِّی غَمِّی وَ هَمِّی وَ کرْبِی وَ تَکفِینِی الْمُهِمَّ مِنْ أُمُورِی وَ تَقْضِی عَنِّی دَینِی‏ وَ تُجِیرَنِی مِنَ الْفَقْرِ وَ تُجِیرَنِی مِنَ الْفَاقَةِ وَ تُغْنِینِی عَنِ الْمَسْأَلَةِ إِلَى الْمَخْلُوقِینَ ...». سلام به امام علی(ع) و امام حسین(ع): در بخشی از این زیارت بعد از سلام به امام علی(ع) و امام حسین(ع) از خدا خواسته می‌شود که این زیارت آخرین زیارت قرار داده نشود و بین او و آن‌حضرات(ع) جدایی نیندازد. «یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیکمَا مِنِّی سَلَامُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ وَ لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِیارَتِکمَا وَ لَا فَرَّقَ بَینِی وَ بَینَکمَا...». ثواب خواندن زیارت علقمه امام صادق(ع) بعد از سفارش به خواندن این زیارت به صفوان فرمود: من ضامنم بر خدا برای هر کسی این زیارت را از راه نزدیک یا دور بخواند، زیارتش مقبول شود و سعی او مشکور و سلام او به آن‌حضرت(ع) برسد و محجوب نماند و حاجت او از سوی خدا به هر اندازه که باشد، برآورده شود و خدا او را ناامید برنگرداند. هم‌چنین امام صادق(ع) به صفوان فرمود: این زیارت را از پدرم و پدرم از پدرانش، علی بن الحسین(ع)، امام حسین(ع)، امام حسن(ع)، امیرالمؤمنین(ع) و آن‌حضرت(ع) از رسول خدا(ص) و رسول خدا(ص) از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال با همین مضمون بیان نموده‌اند که خدا هر کسی با این دعا امام حسین(ع) را از راه نزدیک یا دور، زیارت کند، زیارت او را می‌پذیرم و در هر درخواست و به هر مقدار که باشد، شفاعت می‌کنم و خواسته‌ی او را می‌پذیرم و از نزد من ناامید و خسارت دیده باز نمی‌گردد؛ او را شادمان و با چشم روشن به برآوردن حاجت و بشارت به بهشت و آزا
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
دی از دوزخ‌ و قبول شدن شفاعت او در حق هر کسی غیر از ناصبی که به ما اهل‌بیت(ع) دشنام می‌دهد، باز می‌گردد. جبرئیل نیز به رسول خدا(ص) گفت: خدا مرا به سوی تو برای سرور و بشارت تو و شادی و بشارت علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان از اولاد تو تا روز قیامت فرستاده است. پس مسرت تو و مسرت علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان(ع) و شیعه شما تا روز رستاخیز دائمی باد. امام صادق(ع) به صفوان فرمود:‌ هرگاه حاجتی داشتی، این زیارت در هر مکانی که هستی، بخوان و حاجت خود را از خدا بخواه که برآورده می‌شود و خلف وعده نمی‌کند.[3] ✍دعای عَلْقَمه دعایی است که پس از زیارت عاشورا خوانده می‌شود. بعضی از محققان این دعا را «دعای صفوان معروف به دعای علقمه» گفته‌اند و بعضی بدون نسبت دادن به راوی، آن را دعای بعد از زیارت عاشورا نامیده‌اند. به هر حال این دعا چون در پی حدیث زیارت عاشورا که راوی آن علقمه است آمده، به «دعای علقمه» شهرت یافته است.   پی‌نوشت :[1]. «بررسی سند و متن زیارت عاشورا»، 8950. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 777 - 782، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [3]. همان، ص 777 – 782؛ ر. ک: «ثواب زیارت امام حسین(ع)»، 48098؛ «زیارت امام حسین(ع)؛ زیارت خدا در عرش»، 7470؛ «معنی زیارت خدا در عرش دربارۀ ثواب زیارت امام حسین (ع)»، 12271؛ «زیارت امام حسین(ع) در شب جمعه»، 101136؛ «آداب سفر زیارتی امام حسین(ع)»، 49843. 📚منبع سایت اسلام کوئست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام آقامیری ها با هم نسبتی دارن؟
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. ❌️ بهتر است تا ارتباط خویشاوندی و خانوادگی را محور قرار ندهیم چون از ادبیات دشمنان است. ♦️کمیل بن زیاد نخعی و حارث بن زیاد نخعی دو برادر از یک پدر و مادر بودند. اولی شد کاتب حدیث حجت خدا و دانشمندی ولایتمدار و دومی شد قاتل طفلان حضرت مسلم علیه السلام. ❌️ انسانها با اعمال و رفتار خود شناخته میشوند ورنه پدر خاتمی هم از علماء بود اما پسر بنام اصلاحات، بی بند و باری را در جامعه آغاز که امروز شاهد همان اهداف پلید وی هستیم. ♦️سید حسن آقامیری یک منافق اما دلیل نمیشود همه ی خاندان و اقوام وی مانند او باشند. ضمن اینکه؛⬇️ ⬅️ به نمایندگان شهر خود اجازه ندهید تا در عزل و نصب ها دخالت کنند چون بخش عظیمی از مشکلات امروز، فراموشی برخی نمایندگان از وظیفه ی ذاتی خود، و به دخالت عزل و نصب در مرکز دولت و مراکز استانها و شهرها پرداختند. 👆این مورد اگر دقت شود بهتر از این است که میهن خود را با دست خود، خاندانی کنیم. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در روایات واژه آخرالزمان آمده. به فردی گفتم آخرالزمانه گفت ثابت کن. میگفت این علائمی که میگید زمون شاه هم بوده. ممنون از پاسختون
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. ♦️واژه ی آخر الزمان از زمان رسول خدا صل الله علیه و آله آغاز شده است. بدین ترتیب، آخرالزمان نه الان شروع شده نه زمان پهلوی. بلکه هر کس در خاتمه ی رسالت زندگی کرده و میکند، عصر خود را آخر الزمان میپندارد. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
با احترام.یک روایت از اهل سنت⬇️ ⬅️إِنَّهُ قالَ بَعْدَ ما صَلَّی العَصْرَ ما بَقِی مِنَ الدُّنیا فِیما مَضی مِنها إِلاّ کَما بَقِیَ مِنْ یَوْمِکُمْ هذا فِیما مَضی مِنهُ وَ أَنّهُ قالَ لِأَصْحابِه: بُعِثْتُ و أَنَا وَ السّاعَةِ کَهاتَینِ وَ جَمَعَ بَینَ السَّبابَةِ وَ الوُسْطی. آن حضرت پس از فراغت از نماز عصر فرمود: «آنچه از [عمر] دنیا باقی مانده، به گذشته آن، همان نسبت را دارد که باقی‏مانده وقت امروز نسبت به گذشته آن دارد.» [همچنین] آن حضرت به یاران خود فرمود: «برگزیده شدم در حالی که میان من و قیامت فاصله نیست؛ همان سان که میان دو انگشت سبابه و وسطی فاصله نیست». تاربخ طبری. اگه اشتباه نکنم جلد ۱ ________________________ ♦️یعنی شروع آخرالزمان، خاتمه ی نبوت است که به قیامت متصل میشود. و البته خاتمه ی نبوت، معنی اش خاتمه ی هدایتِ ائمه الهدی علیهم السلام نیست چون ظهور امام عصر نیز اتفاق خواهد افتاد. یا زینب 🙋‍♂️◼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️دوربین‌های مداربسته نارنجستان را منتشر کنید فرهیختگان: 🔹حکم ضارب آمر به معروف شیراز صادر شد، این ماجرا می‌تواند شاکی دیگری هم داشته باشد. 🔹تاکنون روایت منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها، یک سمت از ماجراست. براساس گفته‌های خبرنگار محلی شهرستان شیراز Iظاهرا داستان از این قرار است که پس از ورود به باغ نارنجستان، روسری خانم کمی عقب می‌رود اما به‌طور کامل از سرش نمی‌افتد. خانم چادری حاضر در باغ نارنجستان، چندباری برای رعایت حجاب کامل به آن خانواده تذکر می‌دهد. بار آخر خانم چادری با لحن بدی مجددا تذکر خود را برای رعایت پوشش تکرار می‌کند. خانواده طرف مقابل باز هم به شیوه‌ای خانم چادری را دست به سر می‌کنند. بار آخر اما خانم چادری خودش برای پوشاندن روسری آن خانم، اقدام می‌کند. همین که می‌خواهد این کار را انجام دهد، میان خانم چادری و خانم طرف مقابل درگیری پیش می‌آید. 🔹خانم چادری به خانم طرف مقابلش مشت می‌زند و خانم طرف مقابل پرت می‌شود. در این بین خانم چادری فحاشی نیز می‌کند. همسر آن خانم در این صحنه، جلو می‌آید که خانم چادری مجددا به همسر آن خانم هم فحش می‌دهد و ضربه می‌زند. در اینجا بود که مرد پس از عصبانی شدن، با خانم چادری درگیر می‌شود و فیلم آن منتشر می‌شود. 🔹خواه یا ناخواه چنین اتفاقاتی، دو دستگی‌ها و شکاف‌های اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت و گروه‌های مختلفی را در فضای عمومی روبه‌روی هم قرار خواهد داد. هیچکس منکر لزوم رعایت حجاب به‌عنوان یک واجب شرعی و صدالبته قانون کشور اسلامی نیست اما اگر رفتارهای پرخاشگرانه با نام و عنوان امر به معروف باب شود و از آنسو افراد هم برای دفاع از خودشان وارد درگیری فیزیکی یا کلامی شوند، چه بر سر جامعه ما خواهد آمد؟ 🔹اگر خانم آمر به معروف در انجام تکلیف شرعی، تخطی کرده است؛ مسئولان امر صادقانه اشتباه این خانم را اعلام کنند و از خانواده زاهدانی بخواهند تا شکایت خود را از خانم آمر به معروف مطرح کنند. اگر هم خانم آمر به معروف حساسیتی از پیش به وجود نیاورده (البته طبق اخبار واصله به «فرهیختگان»، آن خانم آغازگر درگیری بود) همین را هم صادقانه اعلام کنند.
هدایت شده از نجمه کبیریان
سلام و احترام 🔴 سوءاستفادۀ رسانه‌های ضدایرانی از یک خبر جعلی که توسط روزنامه به اصطلاح فرهیختگان منتشرشده شد ♦️در روزهای گذشته متنی در فضای مجازی در مورد ضاربان بانوی آمر به معروف در شیراز به‌صورت هدفمند منتشرشده که ادعا می‌کند بانوی آمر به معروف در ابتدا فردی که کشف حجاب کرده را کتک زده و پس از آن شوهرِ خانم کشف حجاب‌کننده به بانوی آمر به معروف حمله کرده و در ادامه نتیجه گرفته بازداشت ضارب غیرقانونی است. ♦️این ادعا که با هدف تبرئه ضاربان تهیه‌شده پس از بازنشر در روزنامۀ فرهیختگان ابعاد تازه‌ای گرفت واین متنِ یک‌طرفه به‌سرعت با استقبال رسانه‌های ضدایرانی مواجه شده. ♦️پیگیری‌ها نشان می‌دهد این روایت صحت ندارد و اظهارات طرف مقابل، شاهدان ماجرا و مدارکی که مراجع قضایی به آن استناد می‌کنند لحن و ادبیات محترمانۀ آمران به معروف، خلاف آن را اثبات می‌کند. 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایا اینطور که رسانه های اصلاح طلب نشون میدن مهاجرت نخبه ها اینقدر زیاده؟
هدایت شده از نجمه کبیریان
چرا رتبه های برتر کنکور به مهاجرت فکر می کنند؟ 🔺رسانه با ذهن این بچه ها چیکار کرده است؟! 🔹 آمار مهاجرت از کشوری به کشور دیگر به یک امر معمولی تبدیل شده است، هرکسی فکر میکند در کشور دیگری بهتر میتواند به آرزوهایش برسد. 🔹 مسئله مهاجرت به علت های مختلف به یک مسئله جهانی تبدیل شده است و برخی در همه جای دنیا میخواهند از کشورشان به کشور دیگری که فکر میکنند بهتر است، مهاجرت کنند اما با تدابیر می شود مانع شد و کما اینکه در همین سال اخیر تعداد قابل توجهی بازگشتند توصیه های رهبر انقلاب در مورد نخبه ها را این دولت جدی گرفته است و ان شاءالله به نتیجه می رساند 👇
هدایت شده از نجمه کبیریان
بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51184 در مورد نخبه‌ی علمی و [کلّاً] نخبه، اوّلاً باید بدانیم و میدانیم ــ یعنی من بجد به این معتقدم و باید همه بدانیم این را ــ که نخبه یکی از مهم‌ترین ثروتهای انسانی کشور است؛ بله، منابع طبیعی کشور مهم است، جایگاه‌های جغرافیایی مهم است، شکل اقلیمی مهم است، اینها همه‌ مهم است، امّا یکی از مهم‌ترین‌ها وجود نخبه است؛ نخبه را ثروت عظیمی باید دانست. وقتی آن را ثروت عظیمی دانستیم، در تولیدش تلاش میکنیم، از دست دادنش را خسارت میشمریم، و حتّی‌المقدور مانع میشویم از اینکه این از دست برود و با او رفتار کریمانه خواهیم داشت؛ وقتی فهمیدیم ثروت باعظمت و مهمّی است، رفتار ما هم با او به همین تناسب شکل خواهد گرفت. بنابراین، این را باید بدانیم، همه بدانند؛ مسئولین کشور و مؤثّرین در فضای عمومی کشور. امّا انتظاراتی هم که از دستگاه‌ها برای نخبه داریم، بخش مهمّی است. در یک کلمه: حمایت. از دستگاه‌ها توقّع داریم که از نخبگان حمایت کنند. این حمایت همیشه به معنای پول دادن نیست. گاهی پول دادن مضر است؛ حمایت [باید] عاقلانه، بخردانه و با توجّه به جوانب گوناگون باشد یکی از موارد حمایت این است که چه نخبه‌ای که در ایران درس خوانده، چه نخبه‌ای که در خارج درس خوانده و آمده ایران ــ داریم از این قبیل، کم هم نداریم نخبه‌هایی که در خارج درس خوانده‌اند و به جایی رسیده‌اند و حالا آمده‌اند ایران ــ دو توقّع دارند؛ این دو توقّع را برآورده کنیم برایشان: یک توقّعشان اشتغالِ مناسب با دانششان است؛ یک توقّعشان امکان ادامه‌ی تحقیقات است؛ ارتباط با مراکز علمی دنیا؛ این دو توقّعِ نخبه‌های ما است، توقّع زیادی نیست. بنده اطّلاع دارم که نخبه‌ای میخواهد در هیئت علمی دانشگاه وارد بشود، [ولی] با انواع و اقسام ترفندها جلویش را میگیرند و نمیگذارند؛ چرا؟ چرا از این نخبه استفاده نمیکنید؟ بعضی از نخبه‌های ما ــ نخبه‌های برجسته ــ بیرون درس خوانده‌اند، آمده‌اند اینجا به امیدی که بتوانند کار کنند، [امّا] بر اثر همین رفتارها برگشته‌اند رفته‌اند! دیده‌اند اینجا نمیشود زندگی کرد. خب من چه توقّعی بکنم از این جوان؟ باید حمایت کرد. در این زمینه هر چه خرج کنیم، این هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است. وزرای محترم حتماً در این زمینه کار کنند، تلاش کنند. نگذارید نخبه از دانشگاه مأیوس بشود؛ حالا حدّاقلّش این است که بتواند در دانشگاه وارد بشود، جایگاهی پیدا کند. بعضی‌ها سنگ نخبه را به سینه میزنند، مرتّب میگویند نخبه‌ها نخبه‌ها، امّا در عمل نخبه را مأیوس میکنند، ناامید میکنند، مانع‌تراشی میکنند. به نظر من در مورد ارتباط با مراکز علمی دنیا هم وزارت خارجه میتواند فعّال باشد، میتواند کمک حسابی بکند. یک نکته‌ی دیگر که انتظار میرود، این است که شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه و غیره غالباً مقالات است؛ این درست نیست. البتّه من قبلاً هم این را گفته‌ام،(۹) من بارها تکرار کرده‌ام این را؛ شاخصها را حلّ مسئله قرار بدهید. مسئله را ارائه بدهید، بخواهید حل کنند؛ این جمع، این گروه نخبه، این شخص نخبه، این استاد نخبه، یک مسئله‌ای را حل کند برای دستگاه‌های ذی‌ربط؛ این شاخصِ ارتقا باشد، این شاخصِ پذیرش به عنوان رتبه‌ی برتر باشد؛ این هم یک نکته است. 👇👇👇