#شبهه
سلام این مطلب و پرسیدم گفتین سندنداره ولی یکی ازخانما گفتن در کتاب ختوم الاذکار دیدن
آیاخوندنش مشکلی داره؟؟
فراموش نکنید چهارشنبه اخر ماه صفر
سوره های الانشراح والتين والنصر والتوحيد هر کدام (٧) مرتبه بخوانید
ان شاالله تا سال اینده محتاج کسی نمیشوید
و رزق و روزیتان زیاد میشود حاضرین به غايبین خبر بدهند
خدا بیامرزه امواتتون رو 🤲🏻🤲🏻🙏🏼
مهدیون:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم
⬛️به تو از دور سلام⬛️
السلام علی الحسین .همزمان با ماه عزای ابا عبدالله الحسین 👇
با کسب اجازه از صاحب الزمانمون پویش صلوات مجازی را پهن میکنیم▪️▪️ همگی با خلوص نیت با دلهای پاک و نفسهای قدسی موجی از صلوات رادرهمه ی گروهها نذر قدوم پر مهر آقای غریبمون هدیه میکنیم،امید که این صلواتها وزنه ی سنگینی باشد برای زمینه سازی ظهور و آماده شدن برای یاری صاحب الزمانمون ▪️▪️
بزرگواران تعداد صلوات که در طول یک هفته* میتونین بفرستین را اعلام کنید
همزمان با پویش صلوات سه شنبه ها هرکس از دوستان که مایل بود نماز امام زمان عج بخونیم ب نیت از فرج و ظهور مولامون حجه ابن الحسن لطفا اطلاع بدید▪️▪️
نگاه امام زمان بدرقه ی راهتون▪️▪️
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#سوال
آیا برای یکشنبه و چهارشنبه آخر ماه صفر، اعمال خاصی توصیه شده است؟
سندیت و اعتبار دارند؟ می توان این احادیث را پذیرفت؟ چون اکثر آنها منبع دارند. آیا هر حدیثی با منبع باشد پس صحیح می باشد؟
✅ پاسخ کوتاه:👇
ما در اسلام فقط مقید به امری هستیم که از طرف قرآن یا امام معصوم بعنوان منصوص آمده باشد.
⬅️ در این سالها هم دشمنان اسلام برای سست کردن عقاید مردم از این پیامها زیاد ساخته اند، وقتی مطلبی سندیت ندارد و از کلام معصوم نیست میشود بدعت.
🔹کسی از خودش حق ندارد برای یکشنبه آخر صفر فضیلت بسازد و بعد نسخه بدهد. این جنس پیامها غالبا تحت سیطره تفکر یهودی هاست که برای ترویج خرافات و بدعت ها پخش میکنند. و اینکار از صدر اسلام بعنوان اسرائیلیات رواج داشته.👇
كتاب مرقاة الجنان يكی از منابع قديمی و معتبر حديث و دعای شيعه نيست که بعنوان سند این روایت معرفی شده.
• کتب اربعه شیعه که احادیث آن تائید شده اند عبارتند از:
1_ ﺍﻟﮑﺎﻓﯽ ( ﺍﺻﻮﻝ، ﻓﺮﻭﻉ، ﺭﻭﺿﻪ ) ﻧﻮﺷﺘﻪ ﮐﻠﯿﻨﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﯾﻌﻘﻮﺏ ﻣﺘﻮﻓﺎﯼ 328 ﻩ.ﻕ . ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﮐﺎﻓﯽ 16199 ، ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
2_ ﻣﻦ ﻻ ﯾﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺑﺎﺑﻮﯾﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ( 306 ـ381 ﻩ.ﻕ ) ﮐﻪ ﺣﺎﻭﯼ 5963 ﺣﺪﯾﺚ میباﺷﺪ.
3_ ﺗﻬﺬﯾﺐ ﺍﻻﺣﮑﺎﻡ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ 13590 ﺣﺪﯾﺚ میباﺷﺪ ﻭ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﻃﻮﺳﯽ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ (385 ـ 460 ﻩ.ﻕ) میباﺷﺪ.
4_ ﺍﻻﺳﺘﺒﺼﺎﺭ ﮐﻪ ﺑﺎﺯ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ 6531 حدﯾﺚ میباﺷﺪ.
👈درباره قرائت سوره های قرآن و نمازهای مستحبی ميتوانيد آنها را بخوانيد و حتما هم ثواب دارد ولی خيال نكنيد مثلا حتما بايد چهارشنبه آخر صفر باشد كه اثر كنند!! خير اين دستورالعملهای عجيب غالبا از معصومين(ع) نيست بلكه اختراع افراد ناشناس میباشد.
🔸ميشود اثبات كرد كه اكثر اينها توصيه معصومين(ع) نیست
زيرا مثلا دعایی كه تا سال 900 هجری در هيچيك از كتب معتبر شيعه نبوده و يكدفعه سبز ميشود جعلی است.
در فضای مجازی هر حدیثی که زیرش چند منبع ذکر شده باشد به معنای صحت آن نیست.❌
لینک پاسخ کاملتر:👇
🔸http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1858
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سوال
سلام آیا به چالش کشیدن کودکان به این شکل صحیح هست؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
این سوال دو جنبه دارد👇👇
👈بعضی وقتا با به چالش کشیدن بچه ها میتونیم ب پیشرفتشون کمک کنیم اما درست وبه جا وبا رفتار مناسب.
✅شایدبه چالش کشیدن بچه ها به شما کمک کند که متوجه احساسات بچهها بشید. اما اینگونه چالش ها
باعث میشه کودک نتونه اون چیزی که در واقعیت در ذهنش هست را
بروز بده واین فشار روحی اورا عذاب خواهد داد.
ای کاش بگذاریم کودکانمان تصمیم گیری های کوچک انجام دهند نه آنکه در مورد تصمیمات بزرگ که می تواند سلامت و امنیت فرزندتان را به خطر بیندازد تصمیم گیری کنند.
👈نکته مهم در این چالش به کودکتان دو چیزی را برای انتخاب پیشنهاد میکنید که برایش انتخاب هر کدام سخت است نه میتواند از اسباب بازی مورد علاقهاش بگذرد نه از امام حسین که دوستش دارد!
🔹 شاید کودکتان وقتی انتخاب ها حساس تر می شود قادر به تصمیم گیری نباشد.
👈وقتی به کودک بیش از ظرفیتش بخواهید بین دو چیز گرانبها یک کدام را انتخاب کند، انگار که به او اعلام جنگ داده اید.
✅ کودک توانایی انتخاب بین تعداد زیادی اشیاء را ندارد و قادر به انتخاب از بین تعداد زیادی وسیله نیست. به دلیل گیجی حاصل از عدم توانایی در انتخاب، به رفتارهایی رو می آورد مانند گریه کردن
فریاد زدن ویا ترس واحساس گناه کردن.
🔹کودک توانایی انتخاب بین دو چیز مورد علاقهاش را ندارد وهمه را در کنار هم میخواهد. بلکه این تکنیک می تواند در ذهن کودک این گونه تعبیر شود که چرا باید بین این دو یکی را انتخاب کنم این حس اعتماد به نفس کودک را از بین میبرد.
گیج میشود ونمیداند چکار کند
👈طریق مناسبی برای ابراز احساسات کودک انتخاب نکرده اید.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام واحترام
در انتخاب بین یک ارزش و امور مادی ارزشها انتخاب می شوند این نه تنها انسان را عقده ای نمی کند بلکه هرچه بالغتر شود و قوه عاقله او کامل شود به خود می بالد و افتخار می کند که چقدر ارزشها برایش مهم بوده و چه ارزشی بالاتر از اینکه بین امام معصوم و دنیا و مافیهای آن اولویتش امام و محبت او بوده و نه تنها عقده ای نمی شود بلکه همیشه احساس سربلندی می کند که حتی در زمانی که کودک بوده چه تصمیم صحیح و درستی را برگزیده و شکی نیست که در بین نیاز روحی و نیاز مادی اولویت با نیاز روحی است چرا که روح هست که همیشه باقی است و مادیات همچون جسم فانی و زودگذر است. و لذا در سنین بعد از بلوغ هم اگر باز پای امتحان بین ترجیح ارزشها و مادیات باشد به طریق اولی انتخاب اولش ارزشهای معنوی است و با علم و آگاهی کامل انتخاب خواهد کرد چرا که سعادت دنیا و آخرتش متوقف بر رسیدن به این ارزشهاست
کما اینکه مصداق بارز آن شهید حججی در زمانی که بالغ نبود در یک موقعیتی که صحبت از سیدالشهداء علیه السلام بود گفت اگر در مسیر حضرت باید سر داد. گذشت تا مرد بالغ و عاقلی شد و امتحان واقعی جهاد و دفاع از حرم و در کنار خانواده بودن و زندگی دنیای را کردن و به همسر و اولاد رسیدن پیش آمد که در این امتحان هم سربلند و پیروز شد و دفاع از حرم و شهادت فی سبیل الله را بر زندگی دنیایی و لذتهای آن ترجیح داد و این بار در عمل برای دفاع از عقیله بنی هاشم سر خود را تقدیم خاندان ولایت نمود و خدای متعال هم در مقابل این انتخاب خالصانه او هم در دنیا او را عزیز کرد و ملت ایران در تشییع جنازه او شرکت کردند که کم سابقه بود هم همجوار حضرات معصومین علیهم السلام گردید و به وصال یار رسید و چه پاداشی بهتر از این که اهل دنیا باید به حال او غبطه ورزند.ادامه👇
هدایت شده از حسین ستوده۲
کما اینکه در قرآن هم خدای متعال تصریح کرده که در این دنیا ما شما را صرف اینکه به لقلقه زبان بگویید ایمان آوردیم رها نمی کنم و شما را با زینتهای دنیا اعم از مال و فرزند و .... امتحان خواهم کرد و در این دو راهی دنیا و سعادت آخرت انتخاب با تو هست مختاری هرکدام را خواستی انتخاب کنی
در این کلیپ هم مصداق همین امتحان الهی است یک وقت خدای متعال انسان را با مال و ثروت و وسایل دنیوی امتحان می کند مثلا از امتحانات الهی کمک به یتیم است یا پرداخت واجبات مالی مثل خمس و زکات است خدای متعال اگر به زور و کتک و اذیت کردن و انسان را وادار به پرداخت مال می کرد آنوقت معنا داشت کسی بگوید این کار شکنجه دادن است یا تحمیل کردن اجباری گرفتن مال اوست اینجا معنا داشت بگویی طرف عقده ای می شود اما وقتی صرف پیشنهاد در دو راهی بین دو انتخاب را کاملاً به او واگذار کردی و او با اختیار و تصمیم خود راه بهتر را انتخاب کرد این یعنی امتحان شکنجه و عقده ای کردن شخص.
این کلیپ هم مصداقی از این امتحانات الهی است که خدای متعال با بندگان دارد در اینجا نیز پدر و مادر طبق این آموزه قرآنی فرزند را مورد امتحان قرار می دهند و او را بین دو راهی انتخاب عقل و عشق و بدون هیچ اجباری از او می خواهند که انتخاب کند و کاملاً هم ابتدای کلیپ اختیار کامل به او می دهند که خودش یکی را انتخاب کند و هیچ تهدید و اذیت و اجباری نیست که مصداق شکنجه باشد و یا سلب کردن نیاز او نیست تا بگوییم شخص عقده ای می شود بلکه مصداق مثال کنکور می باشد که اول به او بدون اینکه بگویند فرصت نیست می گویند بین موتور و امام حسین علیه السلام یکی را انتخاب کن یا موتور یا امام حسین علیه السلام فرزند در حال تصمیم گیری است بدون اینکه او را شکنجه و آزار و اذیت کنند که بگویند باید مثلا از موتور بگذری یا باید از امام حسین بگذرید اگر این بود بله مصداق شکنجه می شود اما وقتی بین دو چیز به این اختیار کامل دادی که انتخاب کند این مصداق پیشنهاد و امتحان است که خدای حکیم با بندگانش در این دنیا در بسیاری موارد آنها را چینن امتحانهایی می کند خدایی که حکیم است صراحتا فرموده که من شما را با مال و فرزند و زینتهای دنیا در دو راهیها امتحان می کنیم که خودتان یکی را انتخاب کنید. شکی نیست که لازم این عقده ای شدن نیست اگر انتخاب صحیح باشد به هیچ وجه شخص عقده ای نخواهد شد
اما گفتیم این نمونه مصداق انتخاب لحظه نزدیک شدن زمان کنکور می باشد که به او می گویند وقتی نیست یکی را باید با اختیار خود انتخاب کنی و در نهایت فرزند بخاطر طینت پاک و لقمه حلال پدر بین انتخاب خوب و خوبتر بهترین را انتخاب می کند که امام حسین علیه السلام باشد و از موتور می گذرد پس اینطور نبود که بگویند موتور را به تو نمی دهیم در حالیکه نیازش هست آنوقت بگوییم این کار باعث عقده شدن اوست خیر بلکه کاملا به اختیار خودش گذاشتند و خودش با اختیار خود انتخاب کرد و هیچ روان شناسی وقتی فرزندی با اختیار خود بین دو چیزی که تمایل دارد یکی را انتخاب کند این را مصداق عقده ای شدن فرزند نمی دانند. بلکه این مصداق تربیت صحیح انسانی است که آموزه دین ماست و مورد تأیید هر عقل سلیمی است.
کما اینکه در این کلیپ فرزند با انتخاب صحیح خود بین خوب و خوبتر، با اختیار خود خوبتر را ترجیح داد و شکی نیست که پدر و مادر او بخاطر این انتخاب درست او موتور را هم برای پاداش این انتخاب قشنگ او برایش فراهم خواهند کرد لذا نه تنها فرزند عقده ای نمی شود اتفاقا تشویق می شود که وقتی عاقلانه راه درست را انتخاب کرد حتما او را تشویق هم خواهند کرد و هدیه ای دریافت خواهند نمود و این برایش درسی می شود که در دوران زندگی بین دو راهی انتخاب همیشه بهترین را انتخاب کند.ادامه👇
هدایت شده از حسین ستوده۲
امثال اینها دو راهیهاییست که حتی فرزند بزرگ هم می شود خودش با اختیار خودش بین قید تفریح و رفت و آمد را زدن و مثلا دو ماه به کنکور ممحّض در خواندن درس شود و قبولی را اخذ کند یا قید درس را بزند و طبق روال عادی به تفریح و رفت و آمد بپردازد که درصد کمی احتمال قبولی می دهد شخص عاقل بهترین را انتخاب می کند که درس خواندن است ولو زحمت دارد اما هیچ کس نمی گوید این اجبار است عقده ای می شوی خیر انتخابی بین دو راهی است که جز انتخاب یکی راه دیگری نداری اینجا امتحان است در رسیدن به راه موفقیت ولو زحمت داشته باشد هیچ عقل سلیمی نمی گوید نتیجه اش عقده ای شدن است خیر بلکه نتیجه اش موفقیت و به هدف دلخواه و عقل پسند رسیدن است اتفاقاً بعد از این انتخاب صحیح گشایش و آرامش روحی و روانی است و اگر عکس این انتخاب کند به آن نیاز واقعی نرسیدن است که نتیجه این عقده و حقارت و حسادت را به یدک خواهد کشید
این کار مطابق با فطرت است نه تحمیل و اجبار این کاری است که اول بار خدای متعال نسبت به حضرت آدم انجام داد و از بعضی معصومین همان خود اباعبدالله علیه السلام نسبت به اصحاب و غیراصحاب او سرزده پس کاری که از خدای متعال و معصومین که صاحب علم لدنّی و عصمت مطلقه هستند سر می زند قطعا خلاف فطرت و خارج از توان و استعداد بندگان نیست چرا که خدای متعال در قرآنش تصریح نموده «لایکلف الله نفسا الا وسعها» یعنی هر انسانی به اندازه ظرفیتش امتحان می شود هیچ وقت امتحاناتی که از امام معصوم مانند حضرت علی علیه السلام می شود را خدای متعال از امثال ما بندگان معمولی نمی کند چرا که ظرفیت حضرت ظرفیت بالایی است لذا امتحانش سخت تر است و آن امتحانات خارج از ظرفیت ماست
پس در واقع اینگونه امتحان کردن فرزندان در واقع امری برخلاف فطرت آنها نیست اجبار کردن آنها به پذیرفتن امر برخلاف فطرت نیست تا روان شناسان روشنفکر تاریک دل شبهه کنند که این یک نوع جنگ روانی با کودک است و امتحان سخت و خارج از محدوده کودک است
خیر بلکه درست برعکس این فکر باطل است حبّ خدای متعال و اهل بیت خصوصاً امام حسین علیه السلام یک حبّ ذاتی است یک هدیه الهی است که خدا در وجود او نهادینه کرده هر انسان مسلمان و سلیم النفس این علاقه در وجودش نهفته است و یک امر اکتسابی نیست که با تحصیل علم این علاقه به خدای متعال و چهارده معصوم را بدست بیاورد چرا که امام معصوم در روایتی می فرماید
رحم اللَّه شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا يحزنون لحزننا و يفرحون لفرحنا.امام صادق عليه السلام فرمود: خدا رحمت كند شيعيان ما را كه از زيادى گل ما بوجود آمده و با آب ولايت (و محبّت) ما خمير شدهاند، در غم ما غمگين و در شادى ما شادمانند.(الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى - ص 467)
پس محبت اهل بیت یک محبت ذاتی است که بین دو راهی انتخاب اهل بیت و امور دنیوی هر مسلمانی بدون اجبار و جنگ روانی و با اختیار کامل اهل بیت را انتخاب می کند
خدای متعال در دو راهی های امتحان انسان را امتحان می کند بین پذیرش نفس و حق ، حق و باطل و انسان با اختیار خود انتخاب می کند و هرگز او را در این انتخاب اجبار نمی کند و انسان با اختیار خود یکی از این دو راه را برمی گزیند کما اینکه حضرت آدم را بین دو راهی پذیرفت امر خدا یا امر شیطان مخیّر ساخت تا یکی را انتخاب کند که حضرت آدم از آن میوه ممنوعه استفاده کرد و مرتکب ترک اولی شد و لذا هبوط کرد و از بهشت او را بیرون کردند
کما اینکه امام حسین علیه السلام هم در انتخاب راه سعادت و شهادت و زندگی دنیوی اصحابش را مخیر کرد که بین این دو یکی را انتخاب کنند و بعضی اصحاب همانند عمر سعد دنیا را انتخاب کرد و بعض چون حرّ زندگی ابدی را بر دنیا و دنیاپرستان ترجیح می دهد و مسیر حق را انتخاب می کند
در اینجا هم هیچ اجباری در کار نیست و فرزند را مخیر می کنند به انتخاب بین یکی از دو چیزی که علاقه دارد یعنی بین امام حسین علیه السلام و اسباب بازی به عبارتی انتخاب بین خوب و خوبتر که طبیعتاً فرزند انسانهای مؤمن با فطرت پاکی که دارند و عنایت و لطفی که خدای متعال به مسلمانان دارد که حبّ اهل بیت خصوصاً امام حسین علیه السلام را در دل آنها قرار داده قاعدتاً امام حسین علیه السلام انتخاب اولشان هست و از هر علاقه دیگرشان حاضرند با انتخاب و اختیار خود بگذرند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
دعای چهار شنبه آخر ماه صفر
📕در حواشی کتاب وسیله النجاه از پیامبر اکرم صلوات الله علیه مروی است که :
👈🔔 جبرئیل خبر داد که در هر سال بر بنی آدم هزار بلانازل میگردد که ۹۹۹ بلا در ماه صفر و یک بلا در ماههای دیگر است با محمد (ع) هر کس در ماه صفر
👈خصوصا در چهارشنبه آخر ماه صفر سه مرتبه این دعای بزرگوار را بخواند از هزار بلا ایمن و دفع بلا از وی میگردد بفرمان خداوند عزوجل و آن دعا این است:
🤲..بسم الله الرحمن الرحیم
👈.. اَلّلهُمَّ إنّي أعُوذُبِكَ في شَهرِ الصَّفَرٍ مِنْ کُلِّ شِدَّةٍ وَ بَلّيَةٍ وَ ذِلَّةٍ قَدَّرْتَ فيهِ يا دَهْروُ یا دَیْهوُرُ یا دَیْهارُ یا اَزَلُ یا اَبَدُ یا کائِنُ یاکَیْنوُنُ یا کَیْنانُ یا مُبْدِئُ يا مٌعیدُ یا ذُاالْعَرْشِ الْمَجيدِ اَنْتَ تَفْعَلُ ماتُريدُ اَلّلهُمَّ إِنّى أَسْئَلُكَ أَنْ تَحْرِسَ بِعَیْنِکَ نَفْسی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وَلَدی وَ والِدی وَ دینی وَ دُنیایَ الّتی اِبْتَلَيْتَنی بِها بِحُرْمَةِ ألْأَبرارِ وَ صَلَّى اللهُ عَلى خَيْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعينْ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمينْ
📢📢در چهارشنبه آخر ماه صفر
نائینی در کتاب خود روایتی را نقل می کند که :
هر کس در روز چهارشنبه آخر ماه صفر سوره الم نشرح ( انشراح ) و والتین و اذاجاء (نصر) و قل هو الله احد و معوذتین ( فلق و ناس ) و فاتحه الکتاب هر یک را هفت (۷) مرتبه بخواند حق تعالی او را غنی گرداند و از مقربان درگاه او شود .
📚گوهر شب چراغ ، ج ۲ ، ص۳۳۳
🔔👈..دعا در چهارشنبه آخر ماه صفر
📣👈- روایت شده هرکس بخواند این دعا را در آخرین چهارشنبه ماه صفر نمیمیرد در آن سال به طوریکه عزرائیل به خداوند میگوید:
یا رب! عمر فلانی تمام شده و شما امر به قبض روح او نکردید خداوند میفرماید:
👈راست میگویی ولیکن عمر او را به سبب قرائت این دعا طولانی کردم و تا اخر صفر آینده او را از جمیع آفات و بلایا حفظ کردم.
👈..«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم یا ذا العَرشِ العظیم و العطاءِ الکریم عَلیکَ اِعتمادِی یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ الصمدُ الرحمنُ الرحیمُ، یا فردُ یا وترُ یا حیُّ یا قَیُّوم ، اِمْنَعْ عَنِّی کُلَّ بلاءٍ و بلیّهٍ و فرقهٍ و هامهٍ ، وامنع عَنِّی شَرَّ کُلِّ ظالمٍ و جبارٍ یا قدوسُ یا رحمنُ یا رحیمُ.»
📕📕..کتاب مرقاه الجنان، فی اعمال الشهور الاثنی عشر صفحه ۶۶
امروز چهارشنبه ماه صفراست
─┅─═इई 🌸🌺🌸ईइ═─┅─
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ👇⬇️
✅🌴خواندن قرآن ثواب دارد
اما این نوع حدیث سازی یا فضیلت سازی بدعت و خرافات هست❌
👈ما در اسلام فقط مقید به امری هستیم که از طرف قرآن یا امام معصوم بعنوان منصوص آماده باشد
اینجور مطالب باب بدعت و ترویج غیر واقعی هست
در این سالها هم دشمنان اسلام برای سست کردن عقاید مردم از این پیامها زیاد ساخته اند
وقتی مطلبی سندیت ندارد و از کلام معصوم نیست میشود بدعت.
و بدعت از هر گناه دیگری بزرگتر هست
کسی از خودش حق ندارد برای یکشنبه آخر صفرچهارسنبه آخر صفر و.... فضیلت بسازد و بعد نسخه بدهد
اگر اینجور باشد هر روز بایک چیز جدید مواجه خواهیم شد
🔸این جنس پیامها غالبا تحت سیطره تفکر یهودی هاست که برای ترویج خرافات و بدعت ها پخش می کنند
خدا در قرآن به پیامبرش میگه اگر یک کلمه از خودت به وحی اضافی کنی
من رگ گردنت رو میزنم
هیچ کس حق اضافه کردن چیزی به دین را ندارد
چه برسد به این خرافات بی سند.
پیامبر(ص):
هنگامي كه بدعت در ميان امّت ظهور كرد بر عالمان لازم است كه عالمانه با آن مبارزه نمايند.
امام باقر می فرمان بدعت گزار ملعون هست
و اما سند این روایات؟
⬅️ كتاب مرقاة الجنان يكي از منابع قديمي و معتبر حديث و دعاي شيعه نيست
اگر اين اعمال در كتابهاي قديمي و معتبر آمده باشد معتبر است مثلا در كتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي يا المزار شيخ مفيد يا كامل الزيارات ابن قولويه
در مجموع كتابهاي قرن 4 و 5 از اعتبار بيشتري برخورداند
🔻برخي از صوفيها و درويشهاي عرب اعم از شيعه و سني كه به دعا و ذكر علاقه داشتند وقت ميذاشتند و دعاهايي از خودشان ابتكار مي كردند و نتيجه اش ميشد اينها...
🔸 درباره قرائت سوره هاي قرآن و نمازهاي مستحبي مي توانيد آنها را بخوانيد و حتما ثواب دارد ولي خيال نكنيد مثلا حتما بايد چهارشنبه آخر صفر باشد كه اثر كنند!!
خير اين دستورالعملهاي عجيب غالبا از معصومين ع نيست بلكه بعضيها براي خودشان ابتكار كرده اند.
اتفاقا ميشود اثبات كرد كه اكثر اينها توصيه معصومين (ع) نیست
زيرا مثلا دعایي كه تا سال 900 هجري در هيچيك از كتب معتبر شيعه نبوده و يكدفعه سبز ميشود جعلي است.
در فضای مجازی هر حدیثی که زیرش چند منبع ذکر شده باشد به معنای صحت آن نیست ❌
🔸البته تكرار مي كنیم: قرائت قرآن و هر دعايي مفيد و مؤثر است
ولي آن فضايل عجيبي كه مثلا براي دعاي منج العرش و غيره نقل شده دروغ است يعني سخن معصوم ع نيست.
هدایت شده از نجمه کبیریان
🔴پاسخی به شبهات پایان صفر
❓آیا مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟
♦️یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دقالباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند.
♦️هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفتوگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
🔴روایت وارده چنین است:
♦️«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»
📚علل الشرایع شیخ صدوق (ج 1 / ص 175)
🔴چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است.
♦️همچنین در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. .
♦️اکنون که با رشد شبکه های اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است بر اهل ولاء فرض است که بدعت آشکار را به سمع و نظر همگان برسانند
🔴دق الباب مساجد:
♦️این خرافه، از خرافهی مژده پایان صفر بی سندتر و بی منطقتر است و به همین دلیل شاهدیم که بیشتر بازیچه و دستآویز کسانی شده است که حتی برای حضور در مقابل مساجد، تقیّدی نداشته و شئون مسجد را نیز رعایت نمیکنند. حتی دیده شده که دختر و پسر نامحرم، در کنار هم و با بدحجابی کامل، نصف شب مقابل مساجد میایستند که مثلاً دق الباب کرده و مژده دهند و در عین حال که در همان حالت نیز غرق در گناه هستند، وارد بهشت شوند!
♦️این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی میباشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز میشود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند. چنان چه مقام معظم رهبری در پاسخ استفتایی در مورد دق الباب مساجد، ضمن نهی، امر به جلوگیری از آنان نمودند:
🔲«عمل فوقالاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مؤمنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند»
🇮🇷