هدایت شده از My Hero
باسلام واحترام
#پاسخ
▪️مصاحفه وبغل کردن زن نامحرم به اجماع فقها حرام است وفرقی بین مسلمانان وغیر مسلمان ندارد.
وجلوگیری از اینها باعث هتک نمیشود
▪️انتشار اینگونه مطالب از زبان کسانی که فقیه نیستند یا مرجع تقلید نیستند وصحت و سقم خبر آنها روشن نیست و امکان هرگونه تحریف نیز وجود دارد، در شرایط کنونی نظام جمهوری اسلامی که دشمن در پی سواستفاده از هر موقعیتی برای پیشبرد اهداف خود در راستای زیر سوال بردن مبانی اسلامی و ایرانی استفاده می کند
▪️آب به آسیاب دشمن ریختن است و در این بین هم صدایی برخی سایت های اصلاح طلب داخلی با سایت های معاند و رسانه های بیگانه در نشر مطالب کذب و تحریف احکام اسلامی برای تبرئه کردن این حرکت در بعضی سیاسیون و سکوت مسئولین امر در برابر آن، می تواند به اسلام و کشور اسلامی ایران آسیب جدی وارد کند.
🖊سید حسین موسوی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
ایا پیامبر به شهادت رسیدند یا به وفات؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب
#پاسخ
▪️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند.
امام حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
بحار الانوار ج27 ص217
کفایه الاثر ص227
امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
الفقیه ج2 ص585
عیون الاخبار ج2 ص203
شیخ صدوق می نویسد:
▪️«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید»
اعتقادات ص109
شیخ مفید می نویسد:
« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت»
المقنعه ص456
شیخ طوسی می نویسد:
«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود»
التهذیب ج6 ص2
علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد
تحریر الاحکام ج2 ص118
▪️امام صادق فرمود:
«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود»
بصائر الدرجات ج1 ص503
▪️وفرمود:
«زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد»
شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند
الکافی ج6 ص315
المحاسن ج2 ص470
وسائل الشیعه ج25 ص57
وفرمود:
«گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟
پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت»
تفسیر عیاشی ج1 ص200
👈علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است
بحار الانوار ج22 ص516
مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
بخاری می نویسد:
▪️«عایشه می گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید ووقتی بهوش آمد فرمود:ایا من شمارا از این کار نهی نکردم؟اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود»
صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382
⁉️چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند
حشر7
چرا پیامبر از خوردن دوا خود داری کرد مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیایدایا نعوذ بالله او درک نمی کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر
❔چرا پیامبر دستور به قصاص داد که خودشان نیز از آن دوا بخورند❔ایا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می دهد
حاکم در مستدرک می آورد:
«به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند»
المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395
بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند:
▪️«اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است»
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از سَرو
سلام واحترام
پاسخ⬇️⬇️
🛑"آیا پیامبر(ص) به مرگ طبیعی از دنیا رفت و یا شهید شد"؟
درباره این موضوع در میان نویسندگان و مورخان اختلاف می باشد و بعضی از نویسندگان فقط به بیان این جمله که مریض شد و از دنیا رفت اکتفاء کرده اند. و بعضی قائلند که حضرت مسموم شده و به #شهادت رسیدند. که #اکثرا هم همین قول دوم را قبول دارند.در کتب تاریخی نقل شده است که یهودیان چندین مرتبه تصمیم گرفتند که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را به شهادت برسانند ولی هر مرتبه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ توسط جبرییل از این توطئه آگاه می شد و یهودیان به مقصود خود نمی رسیدند و در پایان جنگ خیبر نیز گروهی از بزرگان قوم یهود زینب دخترحارث را که از اشراف یهود بود و پدر خود حارث و برادر خود مرحب و شوهر خود سلام بن مشکم را از دست داده بود تحریک کردند تا شاید به مقصود خود که نابودی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و در نتیجه نابودی دین تازه تأسیس اسلام بود نایل شوند ولی اگر چه این عمل نیز به شهادت آنی و فوری آن حضرت منجر نشد ولی باعث مسمومیت آن حضرت گردید و در نهایت در درازمدت به شهادت آن حضرت انجامید.
علت رحلت یا شهادت پیامبر(ص) - پرسمان
https://www.porseman.com/article/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D9%BE%D9%8A%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1(%D8%B5)/187196
__________________________
🛑در #احـادیـث_مـعـتـبره وارد شده است که آن حضرت به #شهادت از دنیا رفت چنانکه صفّار به سـنـد مـعـتـبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده است که در روز خیبر زهر دادند آن حـضـرت را در دسـت بـزغـاله چـون حـضـرت لقـمـه اى تـنـاول فـرمـود آن گـوشـت بـه سـخـن آمـد و گـفـت : یـا رسـول اللّه ! مـرا بـه زهـر آلوده اند؛ پس حضرت در مرض موت خود مى فرمود که امروز پـشـت مـرا در هـم شـکـست آن لقمه که در خیبر تناول کردم و هیچ پیغمبر و وصىّ پیغمبرى نـیـسـت مـگـر آنـکـه بـه شـهادت از دنیا بیرون مى رود.(338) و در روایت دیگر فرمود که زن یهودیه آن حضرت را زهر داد در ذراع گوسفندى و چون حضرت قدرى از آن تناول فرمود آن ذراع خبر داد که من زهرآلوده ام پس حضرت آن را انداخت و پیوسته آن زهر در بـدن آن حـضـرت اثـر مـى کـرد تـا آنـکـه بـه هـمـان عـلت از دنـیـا رحـلت فرمود.(339) صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ.
آیت الله مکارم شیرازی
⬅️آیا پیامبر به شهادت رسید؟
https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=71984&catid=6525&pid=72607
هدایت شده از ومایعلم جنود ربک الا هو
باسلام واحترام وتشکر از پاسخگویی مدیران
پاسخ تفصیلی👇
✍عدّه ای ادعا می کنند که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) نیز به «شهادت» رسیده و این شهادت را به «عایشه» بنت ابی بکر منتسب می کنند.
✍سؤال اینجاست که آیا برای این ادعا سند معتبری وجود دارد؟ طرح چنین مسائلی چه ثمره ای خواهد داشت و چه تاثیری در روابط بین مسلمانان خواهد گذاشت؟!
✅در پاسخ به این سؤال لازم به ذکر است که شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) قطعی نیست و بسیاری ازمورخین، از واژه «رحلت» استفاده می کنند. شهادت پیامبر(ص) توسط عایشه با «دلیل معتبر» ثابت نشده است و عقل و درایت ایجاب می کند که در این عصر و زمان به دنبال این مسائل نرویم.
✅کسانی که چنین مسأله ای را مطرح کرده اند، به این نکته استدلال کرده اند که طبق «برخی نقلها» پیامبر(صلی الله علیه وآله) مسموم شده اند و همین سمّ در بدن آن حضرت اثر کرده و او را به شهادت رسانده است.
✅حاکم نیشابوری عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک علی الصحیحین از شعبی نقل می کند: «وَالله لَقَد سُمَّ رَسُولُ اللهِ...»(1)؛ (به خدا قسم پیامبر(ص) مسموم شدند).
امّا هیچ سند معتبری برای اینکه عایشه ایشان را مسموم کرده باشد، وجود ندارد و هیچ مدرکی به آن «تصریح» نکرده است.
✅برخی ادعا کرده اند، طبق روایتی از خود عایشه، در زمانی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در بستر بیماری بودند، عایشه به ایشان «دارویی» دادند و همان دارو سمّی بوده و باعث مرگ پیامبر شده است؛ امّا این ادعا قابل اثبات نیست.
عایشه می گوید: «لَدَدْنَا النبی(ص) فی مَرَضِهِ فقال: لَا تُلِدُّونِی. فَقُلْنَا: کَرَاهِیَةُ الْمَرِیضِ لِلدَّوَاءِ»(2)؛ (در ایام مریضی رسول خدا به حضرت دارویی خوراندیم. اما در آن حال او به ما اشاره می کرد که این دارو را به من نخورانید. ما گفتیم مریض از دارو متنفر است).
✅تنها چیزی که از این روایت به دست می آید این است که «عایشه دارویی را به پیامبر(ص) خورانده است»؛ ولی هیچ دلیلی مبنی بر سمّی بودن این دارو بیان نشده است.
✅طبق «برخی نقلها»، آنچه در مورد مسموم شدن پیامبر(صلی الله علیه وآله) ببین شیعه و سنّی مورد اتفاق است، این است که بدن ایشان تحت تاثیر سمّی که بعد از جنگ خیبر در غذایشان ریخته شده بود، ضعیف شده و ایشان نتوانستند در برابر بیماریی که در اواخر عمر بر وی عارض شد، مقاومت کنند و این موضوع هیچ ربطی به عایشه ندارد.
بخاری در صحیحش می نویسد: «قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا کَانَ النَّبِیُّ(ص) یَقُولُ فِی مَرَضِهِ الَّذِی مَاتَ فِیهِ یَا عَائِشَةُ مَا أَزَالُ أَجِدُ أَلَمَ الطَّعَامِ الَّذِی أَکَلْتُ بِخَیْبَرَ فَهَذَا أَوَانُ وَجَدْتُ انْقِطَاعَ أَبْهَرِی مِنْ ذَلِکَ السُّمِّ»(3)؛ (عایشه گفته است که رسول خدا(ص) در مریضی خود [که در آن از دنیا رفتند] می فرمودند: تا کنون درد غذایی را که در خیبر خوردم احساس می کردم و الآن زمانی است که احساس کردم شریان های قلبم از آن پاره شده است).
در منابع شیعه نیز نقل شده است: «أَنَّهُ سُمَ فِی غَزْوَةِ خَیْبَرَ، فَمَا زَالَتْ هَذِهِ الْأَکْلَةُ تعاده [تُعَاوِدُهُ] حَتَّى قَطَعَتْ أَبْهَرَهُ فَمَاتَ مِنْهَا (پیامبر(ص) در جنگ خیبر مسموم شدند، و پیوسته همان خوراک بازگشت به آن جناب مى نمود تا آنکه رگ پشتش [شریان قلبش] را برید به همان سبب ارتحال فرمود).
✅نتیجه: اگرچه شیعه به خاطر برخی خطاهای عایشه، مثل «نقش او در ماجراى جنگ جمل» که قیامى بر ضد امام وقت بود و سبب خونریزى فراوانى گردید و به گفته بعضى از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر رسید و دیگر خطاهایش انتقاداتی به او دارد، امّا نه اعتقادی به نقش او در شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارد و نه پرداختن به چنین ادعاهای ضعیف و فتنه ساز را شایسته می داند. به هر حال این ادّعا سند معتبری ندارد و هیچ ثمره ای نیز جز دامن زدن به مباحث تفرقه انگیز ندارد.
🔴سایت پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
هدایت شده از نجمه کبیریان
🌹 ادله ای محکم برای اثبات شهادت پیامبر اعظم(ص) [قسمت اول]
♦️یکی از شیوه هایی که دشمنان، برای خاموش کردن نور خدا به کار می گرفتند، کشتن اولیای الهی بوده است که این روش بارها درباره اهل بیت (ع) به کار گرفته شده است.
♦️روایات متضافره ای که درباره شهادت همه معصومین رسیده است، ثابت می کند همه ایشان به شهادت رسیده اند و هیچ یک با فوت طبیعی از دنیا نرفته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز از این عموم خارج نیستند.
همه علمای بزرگ شیعه بر این باورند که پیامبر اکرم(ص) به سبب سمّ به شهادت رسیده اند. هرچند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومت های ظالم به این مطلب تصریح نکرده اند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که رسول خدا (ص) با فوت طبیعی از دنیا رفته اند را نقل نکرده اند.
🔰شیخ مفید رحمه الله می گوید: «ایشان در 28 صفر سال دهم هجری در سن 63 سالگی در مدینه منوّره مسموم به شهادت رسید.»(۱)
🔰شیخ طوسی رحمه الله نیز همین مطلب را در تهذیب الاحکام یادآور می شود.(۲)
🔰و مرحوم مجلسی رحمه الله نیز می نویسد: شهادت پیامبر (ص) در سال یازدهم هجری بوده است.(۳)
🔰علامه حلی رحمه الله نیز شهادت پیامبر را با سمّ تایید می کند.(۴)
🔰مرحوم محمد علی اردبیلی رحمه الله نیز می گوید: پیامبر (ص) در مدینه با سمّ به شهادت رسید.(۵)
💠علاوه بر اجماع علمای شیعه بر این مطلب که پیامبر (ص) به شهادت رسیده اند، روایاتی نیز در این باره رسیده است، که این روایات را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
1) روایاتی که عموماً در مورد شهادت همه معصومین (ع) وارد شده است.
2) روایاتی که در خصوص شهادت پیامبر اکرم (ص) وارد شده است.
✔دسته اول
روایاتی که در مورد شهادت همه معصومین (ع) رسیده است، اگر نگوییم به حد تواتر رسیده است، حداقل می توان گفت مستفیضه هستند که به اختصار بیان خواهیم کرد.
1⃣ رسول خدا (ص) فرمودند: «ما من نبيٍّ أو وصيٍّ إلا شهیدٌ»(۶)، «هیچ نبی و یا وصی نیست مگر این که شهید می شود»
2⃣در روایت دیگری فرمود: «ما منا إلا مسمومٌ أو مقتول»(۷) «هیچ یک از ما نیست مگر این که یا مسموم یا کشته می شود».
3⃣ امام مجتبی (ع): «والله ما منّا إلا مقتول شهید»(۸) «به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر این که مقتول و شهید است». همین روایت از امام صادق و امام رضا علیهما السلام هم نقل شده است.
✅از این روایات می توان فهمید تمام اهل بیت به شهادت رسیده اند چون حرف نفی و «الا» در یک کلام افاده عموم می دهد و همه ایشان را شامل می شود مگر این که با دلیل محکم و یقینی یکی از ایشان خارج شود که چنین دلیلی موجود نیست.
✔دسته دوم
روایاتی که به خصوص در مورد شهادت پیامبر (ص) رسیده اند اگر چه تعدادشان به اندازه دسته اول نیست، لکن از نظر سند صحیح و غیر قابل خدشه هستند.
1⃣سلیم بن قیس هلالی از عبدالله بن جعفر نقل میکند که رسول الله(ص) خطبه ای خواندند و فرمودند:
🕯«ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی أولی به نفس شماست(امر دنیا و آخرت شما به ید ولائی اوست و بر همه ی شما ولایت دارد)، و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولی به نفس مؤمنین است و وقتی فرزندم حسن به شهادت برسد، فرزندم حسین أولی به نفس مؤمنین است و زمانی که فرزندم حسین به شهادت برسد،فرزندم علی بن حسین أولی به نفس مؤمنین است، با وجود او امر به دست مؤمنین نیست.
◾️سپس رو کردند به علی (ع) و فرمودند:
🕯یا علی! تو او را درک خواهی کرد پس سلام مرا به او برسان و زمانیکه او به شهادت برسد، فرزندش محمد أولی به نفس مؤمنین است و تو یا حسین! او را به زودی درک خواهی کرد، پس سلام مرا به او برسان.
🕯سپس بعد از محمد مردانی هستند یکی بعد از دیگری و با وجود ایشان امر در اختیار مؤمنین نخواهد بود و این فرمایش را سه مرتبه تکرار کردند و فرمودند: هیچ کدام از ایشان نیست مگر این که أولی به نفس مؤمنین است، با وجود ایشان، امر در دست مؤمنین نیست، همه ایشان هدایتگر و هدایت شدهاند، که ایشان؛ نُه نفر از فرزندان حسین اند. پس علیبنابیطالب (ع) ایستاد و در حالیکه گریه میکرد، فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا! آیا کشته میشوی؟!
🕯حضرت فرمود: بله، به وسیله سمّ به شهادت میرسم و تو با شمشیر کشته میشوی و محاسنت از خون سرت خضاب میشود و فرزندم حسن نیز با سمّ کشته میشود! و فرزندم حسین با شمشیر کشته میشود، او را ظالم پسر ظالم! زنا زاده پسر زنا زاده! منافق پسر منافق می کشد»(۹)
2⃣امام صادق از پدرانشان (ع) روایت کرده که فرمودند: امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته می شوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید. پرسیدند: چه کسی این کار را با شما می کند؟ فرمودند: همسرم جعده دختر اشعث، معاویه او را فریب می دهد و او را به این کار امر می کند.(۱۰)
هدایت شده از نجمه کبیریان
3⃣هم چنین عیاشی از حسین بن منذر روایت کرده که گفت: «از امام صادق (ع) در مورد قول خداوند ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند[یعنی: ایشان را به شهادت رساندند] (۱۱)
♦️تا این جا از روایات استفاده شد که پیامبر عظیم الشأن اسلام به شهادت رسیده اند و شهادتشان به سبب سمّ بوده است البته نه آن سمّی که در خیبر خورده اند.
♦️البته در تاریخ و تفاسیر به نمونه های متعددی برمیخوریم که منافقین در صدد ترور حضرت ختمی مرتبت بوده اند و همه ی این قرائن نشان از بغضی است که آخرالامر نتیجه داد.
♦️از باب مثال، زمخشرى (از علمانی اهل سنت) در «كشّاف» در تفسیر قول خداوند تعالى: وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ یَنالُوا «توبه ۷۴»، می گوید: مراد از این اهتمام به رسول خدا، فتك و ترورى است كه مى خواستند به رسول خدا وارد آورند، و این قضیّه در رجوع آنحضرت از غزوه تبوك واقع شد، كه پانزده نفر از منافقین، هم میثاق شدند كه چون آنحضرت بر فراز عقبه بالا آید، او را از روى شترش در درّه و ته وادى پرتاب كنند. عمّار بن یاسر رضى الله عنه دهانه شتر رسول الله را گرفته بود و حذیفه از پشت سر شتر را مى راند. در این بین حذیفه شنید كه صداى پاى شتر و بهم خوردن اسلحه مى آید. چون به پشت سر روى گردانید، دید جماعتى هستند كه لثام و نقاب بر چهره خود انداخته اند. به آنها گفت: دور شوید اى دشمنان خدا و آنها فرار كردند.(۱۲)
♦️البته باید دقت نمود که احساس نشود که قصد ترور منحصر در یک مرتبه بوده و این توطئه ها، بارها به شکل های مختلف طرح ریزی شده است. که این ترورها، مربوط به منافقان و افراد مطرح مسلمان بوده است، تا آن جا که حذیفه، در ماجرای ترور به پیامبر (ص) می فرماید: اى رسول خدا، من شرّ و بدى را در چهره برخى از فرماندهان سپاهت بخوبى در مىیابم.(13)
✅لذا باید بحق اذعان کرد که شهادت پیامبر مکرم اسلام(ص) در نهایت غربت است؛ همو که تمامی شهداء و انبیاء از شعاع نور وجودش برای ابد در هستی و وادی ملکوت متشعشع میباشند و همه شهد شیرین شهادت ها از جان کوثر او میتراود و بر امت راستین ایشان واجب است که شهادت ایشان را با لحاظ ظرافتهایی که موجب تفرقه بین آحاد مسلمین نشود فریاد زنند.
🌹اَللّهُم صَلّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ما دامَتِ الصَّلوه
📖پینوشت:
۱)المقنعه، شیخ مفید، ص456
۲)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 1
۳)بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 22، ص 514
۴)منتهی المطلب، علامه حلی، ج 2، ص 887
۵) جامع الروات، محمدعلی اردبیلی، ج 2 ص 463
۶)بصائر الدرجات، محمد بن حسن صفّار، ص 148؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 17، ص 405 و ج 40، ص 139
۷) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 14، ص 2 و ص 18؛ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 17
۸)اعلام الوری، طبرسی، ج 2، ص 132 از امام صادق (ع)؛ عیون الاخبار، شیخ صدوق، ج 1، ص 287 از امام رضا (ع)
۹)اسرار آل محمد (ص)، سلیم بن قیس هلالی ص 362؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 33، ص 266
۱۰) اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ج 2، ص 558؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 43، ص 327
۱۱) تفسیر عیاشی، محمد بن عیاش، ج 1، ص 200
۱۲) «تفسیر كشاف» ج ۱ ص ۵۵۴
۱۳)الإحتجاج على أهل اللجاج، ج۱، ص ۵۴
🇮🇷
سلام یی سوال
فرق بین مرجع تقلید و ولی فقیه در چیست آیا فرقی دارند یا خیر ؟؟
هدایت شده از نجمه کبیریان
سلام و احترام
بله تفاوت دارند
در نوع پیروی و اطاعت
در نوع جایگاه و مقام
در نوع تایید صلاحیت و ...
اصلا دو جایگاه کاملا متفاوت هست
با جستجوی ساده در پایگاه پرسمان و حوزه و ... می توانید به پاسخ های خوب و مفصلی برسید
پیروی از مرجع تقلید در امور فردی است اما پیروی از ولایت فقیه در امور اجتماعی و بر اساس مصالح حاکم صورت می گیرد که مرجع تقلید هم باید تبعیت کند
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
❓حجة الاسلام، آیت الله، مرجع تقلید، ولی فقیه چه تفاوتی باهم دارند؟
📝 #پاسخ: 👇
1️⃣ حجة السلام: کسی که اسلام را در حدّ متوسط، شناخته با آثار و کتابهای علما مأنوس است و قدرتِ ابلاغ و تبلیغِ دین را دارد، اصطلاحاً حجة الاسلام است. حجة الاسلام، توانِ تولیدِ جدّیِ علم ندارد و صرفاً در حوزهی توزیع و نشرِ تولیداتِ علما و فقها فعالیت دارد.
2️⃣ مجتهد: کسی که به توانائیِ استنباط و استخراجِ احکام شرعی از دلِ قرآن و حدیث رسیده باشد، اصطلاحاً مُجتهد نامیده میشود. مجتهد، مُولّد علم است و خودَش احکام و وظایفِ شرعیاش را از متونِ دینی بدست میآورد؛ او از کسی تقلید نمیکند. کسی که به درجهی اجتهاد رسیده باشد او را "آیت الله" مینامند.
3️⃣ مرجع تقلید: مُجتهد اگر موردِ اقبالِ مردم قرار بگیرد و مقلّدانی داشته باشد، اصطلاحاً مرجعِ تقلید است. مجتهدی که تنها مقلدّش خودش است و مقلّدِ دیگری ندارد، مرجع نیست؛ فقط مجتهد است. مرجعِ تقلید را با لقبِ "آیت اللهِ العُظمی" نیز یاد میکنند.
4️⃣ ولیِ فقیه: مُجتهدی که علاوه بر توانائیِ استنباطِ احکام از متونِ دینی، صلاحیتِ مدیریت، زعامت و رهبریِ شیعه در عصرِ غیبت را داشته باشد، ولیِ فقیه نامیده میشود. ولیِ فقه با عناوینی نظیر "آیت الله العظمی"، "زعیمِ شیعه" ، "ولی امر" و "نائب امام زمان" نیز مورد خطاب قرار میگیرد.
✍️ اگر حکومت تشکیل شود، رهبری در رأس حاکمیت قرار میگیرد و به تناسبِ اختیاراتی که به او محوّل شده، ایفای نقش میکند. اگر زمینهی تشکیلِ حکومت نباشد ولیِ فقیه، در حدّ یک امامِ خانهنشین، اختیارات دارد. در همین حدّ که احکام و سوالاتِ شیعه را پاسخ بدهد و آنان را ارشاد و راهنمایی کند یا شاگرد پروری کند؛ نظیرِ آنچه در زمانِ مرحوم بروجردی، شیخ انصاری و قبل از آن بود. رهبریِ عزیز، شصت و یکمین زعیمِ شیعه در دورانِ غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
✍سید محمدمهدی صدری
#جهادگرتبیین