eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
5.6هزار ویدیو
123 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از h...m.p.r
در ادامه پاسخ استاد ارجمند دین من انسانیت است. مهم این است که انسان باشیم 🔰 پاسخ🔰 💢انسانیت تعریف مشخصی ندارد. هر کسی یک تعریف از انسانیت دارد مثلا بعضی ها همجنسگرایی رو عین انسانیت میدونند و بعضی اون رو خلاف ارزش های انسانی! و از این دست تناقض ها زیاده ⁉️هدف انسان از زندگی چیه؟ خوردن و چریدن و خوابیدن؟ پس ما چه تفاوتی با حیوانات داریم؟ 👈دین به انسانیت هدف میده؛ خدا همون ابتدای خلقت مسیر رو برای انسان مشخص کرد بعد اون رو به زمین فرستاد مانند این که ابتدا ریل رو میسازیم و بعد قطار رو روی ریل قرار میدیم.هر وقت هدف رسیدن به خدا باشه و برای اون تلاش کنیم انسانیت معنی پیدا میکنه ⬅️نکته ی آخر این که همه ی کارهایی که میگن نشانه ی انسانیت هست مثل مهربان بودن با حیوانات و محیط زیست و... از دستورات ابتدایی دین هست ⬅️در واقع روشنفکران ضد دین همان دستورات دین را با مارک جدید "اخلاق و انسانیت" به خورد مردم میدهند 🔰و این پاسخ 💢عده‌ای منکر عباداتی مانند نماز و روزه و غیره می‌شوند و می‌گویند ما با مردم خوش‌رفتاری می‌کنیم، دست محرومان را می‌گیریم... و می‌گویند «عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست» 👈لذا شعار انسان گرایی را در مقابل توحید محوری می دهند. در حالی که اگر انسان به حال خود رها شود درست همانی می شود که امروز نظام سلطه بر سر انسان و انسانیت آورده است.👈 پس نبرد اصلی در این میان برای بنده چه کسی و چه چیزی بودن است. مراقب باشیم بنده چه چیزی هستیم ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام و احترام دیگر⬇️ 🔸معمولا بی خدایان ادعا می کنند، ما اسلام و دیگر ادیان را کنار گذاشته ایم ودین «انسانیت» را برگزیده ایم. وقتی می گوییم این دین چه مشخصاتی دارد؟ می گویند کمک به همنوع! علم و تحقیقات ! صلح و احترام به عقاید! و…. ولی آیا واقعا این گونه است؟ برای پاسخ به این سوال، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید. 🔹ما در یک تقسیم بندی کلی، انسان و حیوان را متضاد همدیگر میدانیم، لذا اگر یک عمل غیر انسانی ببینیم می گوییم این عمل حیوانی می باشد، یا می گوییم این کار انسان نیست و بیشک کار حیوانات است و .. تقریبا این میل به انسانیت در بین همه ی انسانها وجود دارد، اصلا این یک امر فطری است، همه از خوبی ها خوششان می آید و از بدیها بیزارند؟ اما جالب است بدانیم واژه ی «انسانیت» ادعا شده توسط بی خدایان در تضاد با واژه ی «حیوانیت» نیست. بلکه انسانیت آنها در تضاد و مخالفت با «خداپرستی» است. وگرنه چه کسی دنباله رو انسانیت نیست! رسالت همین اسلام ما چیست؟ اگر به مقاصد آن نگاه می کنیم دقیقا احیای واقعی عبارت انسانیت میباشد. 🔸اما همان گونه که ذکر شد، آنها انسانیت را انتخاب نکرده اند که از رفتارهای حیوانی دوری گزینند، بلکه انسانیت آنها به معنای «انسان پرستی، علوم تجربی پرستی» و کوچ کردن از محدوده ی خداپرستی میباشد. آیا دین جدید آنها سراسر خوبی و احترام به عقاید و فداکاری و… است؟ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و خدا قوت این شبهه ی بنده خدایی هست لطفاپاسخ بدید👇🏻👇🏻 ما که خدا پرست بودیم از اولش، حتی حلال و حرام هم داشتیم خیلی قبلتراز اسلام خب اسلام واسه چی دقیقا وارد کشورمون شد اونم با زور شمشیر؟؟ بایدی وجود نداره اگه دوکفه ترازو رو در نظر بگیریم زردشت باستان چیزی از اسلام کم نداشت فقط به کردار نیک گفتار نیک و پندار نیک بسنده نمیکنیم از خوراک و پوشش تا محرم و نامحرم و ارزش بانوان و..حتی آداب مهمان هم توی زردشت اومده اینو یه پیش زمینه گفتم که بدونید از هردو دین تاحدودی اطلاعات دارم پس چرا دینی که ادعا میکنه مخالف خونریزی و ظلم و ستم هست خودش با خونریزی و ظلم وارد کشوری بنام ایران شده؟ دین زردشت فعلی تحریف شده س، اینو از کتابهای متفاوت خوندم اگه تفاوتی بین اسلام و زردشت هست بسیار ناچیزه... تکرار میکنم دین زردشت فعلی تحریف شده س بحث جنگهای فعلی با جنگی که بخواد مردم رو به زور به دین خاصی وادار کنه خیلی فرق داره آمریکا جنگ افروز در خاورمیانه به دلیل نفت و ثروت عظیم این منطقه ولی اسلام چرا باید با زور شمشیر و تبعید و جزیه مردم شریف ایران رو به خودش دعوت کنه؟
سلام و احترام ⬇️ اسلام آوردن ایرانیان به تدریج و با شناخت بوده، حدود چهار قرن طول کشید تا ایرانیان مسلمان شدند و اسلام را پذیرفتند. مردم ایران در زمان ساسانیان به خاطر ظلم و بی عدالتی برخی از پادشاهان ساسانی و نبود امنیت به طرف اسلام گرایش پیدا کردند، و در جنگ اعراب و ایران در دوران آخرین پادشاه ساسانی یزدگرد سوم، چندان تمایلی به جنگ نداشتند (به خاطر ظلم و ستم و بی عدالتی حکام ساسانی) بنابراین دین اسلام را پذیرفتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🇵🇸حماس اشتباه کرد وقتی زورش نمیرسید به اسرائیل حمله کرد🇵🇸 +پاسخ به شبهه ای که حتی ذهن خودی ها رو هم درگیر کرده!! 👌 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم درمورد آیات ۴تا۷سوره اسرا میخواستم بدونم که ایا در منابع اهل سنت هم تایید شده که ایرانیان نابود کننده قوم یهود هستند؟چون در منابع شیعی احادیثی هست که در تفسیر این ایات امده که این قوم سرکوبگر یهود ایرانی ها هستند...با تشکر(برای تعدادی از برادران اهل سنت میخواستم بهشون جواب بدم)
سلام و عرض ادب ⬇️ 🔹در آیات فوق، سخن از دو فساد بزرگ و انحراف اجتماعی قوم یهود به میان آمده که به دنبال وقوع هر کدام، خداوند مردانی نیرومند و رزمنده را بر آن‌ها مسلط کرده و آن‌ها را به کیفر اعمال‌شان خواهد رساند. در مورد اینکه این دو فساد چیست تفاسیر گوناگونی در کتاب‌های تفسیری شده است؛ اما حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در جلد ۱۲ تفسیر نمونه این دو فساد را به عنوان احتمال تفسیری چنین بیان می‌کند که فساد اول مربوط به تشکیل دولتی جعلی به نام اسرائیل پس از جنگ جهانی دوم در قلب ممالک اسلامی و فساد دوم مربوط به یهودیان صهیونیست برای اشغال سرزمین‌های اسلامی و بیت‌المقدس و قدس شریف است. ایشان در ادامه منظور از انتقام فساد اول را چنین عنوان می‌کنند که وقتی این رژیم جعلی تشکیل شد، ممالک اسلامی در همان آغاز پیدایش که از این توطئه آگاه شدند دست به دست به هم داده و توانستند بیت‌المقدس و قسمت‌هایی از فلسطین را آزاد کنند. در انتقام از فساد دوم نیز باز براساس وعده الهی مسلمانان باید در انتظار پیروزی باشند و بار دیگر رزمندگان و جنگجویان ضد صهیونیستی، حضور و نفوذ این غده سرطانی را در منطقه برای همیشه از بین ببرند. 🔹بر این اساس نگارنده معتقد است انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به بیت‌المقدس، به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان سوریه به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی و انتقال بخشی از مهاجران فلسطین به سرزمین لبنان آنچنان که سید مقاومت در حزب‌الله لبنان آن را بخشی از پیروز معامله قرن دونالد ترامپ می‌داند و اساساً خود معامله قرن، ادعایی آمریکایی برای غصب بیشتر و تثبیت رژیم کودک‌کش اسرائیل بخش‌هایی از همان فساد دوم است که باید براساس وعده خداوند فتح و نصرت خداباوران مبارز را در خنثی‌سازی خباثت و خیانت رژیم صهیونیستی شاهد باشیم؛ چرا که خداوند متعال در سوره مبارک بقره آیه ۶۱ بر پیشانی این قوم تبهکار و غاصب برای همیشه مهر ذلت زده و می‌فرماید: «و ضربت علیهم الذله و المسکنه...» بر پیشانی این قوم به دو علت مهر لذت و غضب الهی خورده است. اول آنکه از دستورات خداوند سرپیچی کردند و به سوی شرک رفتند و دوم آنکه با قساوت مردان حق را کشتند و همین برای همیشه تاریخ سبب ذلت و بدبختی آنان شده است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام میشه اینو هم پاسخ بدین ؟
هدایت شده از h...m.p.r
🔰زمین و آسمان: ⁉️آسمان چیست و کجاست که بدانیم اول خلق شده یا بعداً؟! ⁉️زمین چیست و کجاست که بدانیم قبل از آسمان خلق شده یا پس از آن؟! ⁉️آیا مقصود از آسمان، فضایی است که زمین در آن قرار داده شده است؟⁉️ آیا زمین و آسمان، یکپارچه نبودند و این تفکیک‌ها بعداً رخ نداد؟ ⁉️آیا زمین و آسمان هم اکنون نیز یکپارچه نیستند و ...؟! ⬅️بالاخره اگر کسی قرآن حکیم و هیچ کتاب دیگری نیز نخوانده باشد، می‌بیند که زمین، کرات و سیارات و کهکشان‌های دیگر و هر چه هست، در آسمان قرار دارد. فرض نماید که زمین قبل از آسمان خلق شده باشد و از خودش بپرسد: این زمین کجا بود که بعدا در دل آسمان قرار گرفت؟! آیا این زمین، آنگاه که خلق شده، آسمانی داشته است یا خیر؟! 🔰⁉️قرآن مجید و شبهه تناقض(؟!) دقت کنیم که آیا اصلاً در این دو آیه، راجع به ابتدای خلقت زمین یا آسمان، مطلبی بیان شده است که حالا با هم تناقض داشته باشند یا خیر؟! 🔆آیه مورد بحث از سوره بقره، آیه 29 می‌باشد، نه 28؛ که می‌فرماید:⬇️ «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ‌» (البقره، 29) ❇️ترجمه: او است كه هر چه در زمين هست را يكسره براى شما آفريد سپس به آسمان پرداخت و هفت آسمان را نظم بخشید و بهمه چيز دانا است. 👈و اما آیات مورد بحث در سوره النازعات:👇 «أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا * رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا * وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا * وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا * أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا * وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا * مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ» (النازعات، 27 تا 33» ❇️ترجمه: آيا آفرينش شما دشوارتر است يا آسمانى كه [او] آن را برپا كرده است؟ * سقف آن را برافراشت و آن (به اندازه‌ها) را منظّم ساخت * و شبش را تاریک و روزش را آشکار نمود * و زمین را بعد از آن گسترش داد * و از آن آب و چراگاهش را بیرون آورد * و کوه‌ها را ثابت و محکم (لنگر) گردانید * همه اینها برای بهره‌گیری شما و چهارپایانتان است! 🔰حال نگاهی اجمالی به مفاد این آیات بیندازیم:👇 🔰البقره: 💢- در آیه‌ی سوره بقره، فرمود: هر چه در زمین هست [از هوا، آب، کوه، گیاه، حیوانات، معادن، جاذبه، دافعه و ...] را برای حیات شما (انسان) آفریده است. 👈بدیهی است که ملزومات حیات انسان در زمین، قبل از آفرینش و قراردادنش در زمین مهیا گردیده است؛ والا، نه تنها یک ثانیه هم زنده نمی‌ماند، بلکه کار حکیمانه نبود. 💢- پس از آن که زمین از لوازم "بالقوه و بالفعل" برای حیات آدمی برخوردار گردید، آسمان و آسمان‌های هفتگانه را نظمی بخشید مرتبط و منسجم و حکیمانه، و متناسب با اهداف و نیازهای بشر. می‌فرماید: به آسمان پرداخت، نه این که آسمان را خلق نمود. 💢- پس در این آیه، هیچ اشاره‌ای به "خلقت" زمین و آسمان‌ها نشده است که به تقدم و تأخر آنها نسبت به یکدیگر اشاره‌ای شده باشد. حال چگونه آن را مقابل آیه‌ای دیگر قرار می‌دهند و مدعی می‌شوند: «در قرآن تناقض هست»؟! 🔰النازعات: 💢- در این آیات نیز ابتدا آدمی را (که دارای عقل و فهم گردانیده) متذکر شده تا به خود و همین دنیای مادی بنگرد و ببیند که چیزی نیست، پس خلقتش برای کسی که زمین و آسمان‌ها را خلق نموده، دشوار نخواهد بود و بازگرداندن او (در معاد) نیز برای خالقش کار دشواری نمی‌باشد. 💢- سپس به مرتفع نمودن سقف آسمان‌ها [حتی همین آسمان اول و مادی] اشاره نموده که بشر هیچ گاه به آخر آن نمی‌رسد. این همان گشودن است، نه خلق نمودن. 💢- می‌فرماید: پس از نظم آسمان‌ها و مشخص نمودن شب و روز در آنها (که مستلزم وجود سیارات و خورشیدها و گردش آنهاست)، زمین را گسترش داد « وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا » و روشن می‌سازد که منظور از این گسترش، رویش گیاهان، مستقر شدن بلندی‌ها و ...، برای پدید آمدن ملزومات زندگی انسان و حیوان [متاع] می‌باشد که مستلزم سرد شدن زمین، فروکش نمودن آب، گردش به دور خورشید و پیدایش فصول می‌باشد. 💢- پس باز هم هیچ صحبتی از "خلقت زمین و آسمان‌ها" در این چند آیه نشده است، چه رسد به تقدم و یا تأخر پیدایش آنها نسبت به یک دیگر! حال چگونه از آن تناقض درآورده‌اند؟! 🔰مشکل اساسی: 👈مشکل اساسی اینجاست که برخی قرآن کریم را با کلمات مصطلح خودشان ترجمه می‌کنند، لذا هیچ فرقی بین "خلق نمودن یا پدید آوردن" – "سویه قرار دادن" – "گسترش دادن"  ... قائل نمی‌شوند و همه را "خلق نمودن" معنا می‌کنند و دچار این تناقضات می‌گردند. ⁉️اول زمین خلق شد یا آسمان؟ ⬅️بیان شد که زمین خودش در دل آسمان قرار دارد. زمین خودش مکان است و قطعاً به هنگام خلقت، بی‌مکان نبوده است، بلکه در جایی خلق شده است که به آن می‌گویند: «آسمان = فضا»، البته مقصود همین آسمان اول و مادی می
هدایت شده از h...m.p.r
‌باشد که تمامی سیارات و کهکشان‌ها در آن قرار دارند. ⁉️حال آیا ابتدا یک ماده‌ای بزرگ یا کوچک (حتی یک اتم) خلق شد، سپس منفجر (گشوده شد)؟ آیا ابتدا چیزی به نام آسمان و چیز دیگری به نام زمین خلق شد؟ و خلقت کدام بر دیگری سبقت داشته است؟! ⬅️در آیات دیگر شرح می‌دهد که ابتدا یک "بسته"‌ای آفرید، سپس آن را باز کرد و به دو بخش زمین و آسمان‌ها تقسیم نمود. 🔆- دقت شود که کلمه‌ی "ثمّ = سپس" نیز همیشه اشاره به تقدم و تأخر زمانی ندارد، بلکه گاه به ترتیب ذکری (بیان و تبیین) اشاره دارد. اگر شما بفرمایید: "ابتدا" آن که مطلب شما برای من جالب بود، و "سپس" آن که جالب‌تر از مطلب قبلی بود؛ مقصود تقدم و تأخر زمانی نمی‌باشد. 🔆- همچنین دقت شود که وقتی سخن از ابتدای خلقت چیزی (مثل زمین) مطرح می‌شود، نباید گمان کنیم که الزاماً زمین به همین شکل نهایی خودش می‌باشد؛ 👈چنان که ابتدای خلقت یک گیاه، بذر آن است؛ و ابتدای خلقت آدم، پس از خاک نطقه می‌باشد و ... . لذا طبق آیات و احادیث، که علوم کشف شده نیز به همین نتایج رسیده است، زمین طی دو دوره کلی، شکلی کامل یافته و سپس اشکال تکاملی بعدی را به خود گرفته است. 🔆- در قرآن کریم تصریح شده که "زمین و آسمان" ابتدا پیوسته بودند. یعنی یک چیز – یک ماده و ... بودند و ما آنها را از هم شکافتیم و جدا ساختیم. ✅- بنابراین، مطالعه لازم است، به ویژه اگر موضوع آیات قرآن کریم باشد و در این بحث، مهم‌تر از تقدم و تأخر خلقت زمین و آسمان این است که محقق، قبل از مطالعه و تحقیق، حکم به «تناقض در قرآن حکیم» صادر ننماید. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمد حسین
پاسخ اجمالی در جواب این سؤال پاسخ هایی داده شده است که در این جا به دو نمونه آن اشاره می کنیم: 1. اساساً بین این دو آیه تعارضی وجود ندارد؛ زیرا کلمه "دحا" که از ریشه "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلکه به معنای گسترش دادن است از این رو می شود آیه شریفه ناظر بر سه مرحله باشد: الف. آفرینش ابتدایی زمین ب. آفرینش ثانوی آسمان ج. گسترش دادن زمین بعد از آفرینش آسمان 2. گرچه کلمه "ثم" در تأخیر و ترتیب زمانى ظهور دارد، اما این ظهور در همه جا نیست. صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید: ممکن است بگوییم که کلمه "ثم" همه جا براى تأخیر و ترتیب زمانى نیست. این کلمه در این جا فقط براى تذکر و یادآورى نعمت هاى خدا است و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمین یا آسمان ندارد، بلکه غرض برشمردن تعداد نعمت ها است؛ مثلا گفته می شود: "الم اطعمک ثمّ کسوتک ثمّ اعطیتک ثمّ حملتک"؛ آیا من تو را طعام نکردم و جامه ندادم و بخشش نکردم و اسب ندادم، حتی اگر آنچه در مقدّم گفته است، در مؤخّر انجام داده باشد؛ چرا که به تقدیم و تأخیر نظر ندارد، بلکه نظر او به تعداد است. براین اساس؛ کلمه "ثم" در جمله "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" الزاما به معناى تأخیر زمانى نیست، بلکه مى‏تواند به معنى‏ تأخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم بوده باشد. پاسخ تفصیلی قبل از پرداختن به پاسخ، توجه به دو نکته ضروری به نظر می رسد: 1. دلیل اختلاف و تعارض ظاهری که بین دو آیه مورد سؤال دیده می شود، به دلیل وجود دو کلمه "ثمّ" و "دحو" در آیات مورد بحث است که کلمه "ثم" در فارسى به معناى "سپس" و "پس" است که در تأخّر و پشت سر هم بودن ظهور دارد، از این رو از این آیه استظهار می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است. نیز "دحا" و "دحو" را به معنای خلق که در فارسی به معنای آفرینش می آید ترجمه می کنند، اما دحو به معنای گستردن است. 2. برخی از مفسران منکر این بحث (تقدم و تأخر در آفرینش آسمان و زمین) هستند و این را قیاس گرفتن کار خدا به کار خلق می دانند که باطل است؛ مثلا سید قطب در تفسیر "فی ظلال القران" می گوید: مفسران و متکلمان در این جا سخن را از آفرینش آسمان و زمین، قبلیت و بعدیت و استواء و تسویه ... بسط دادند و فراموش کردند که قبلیت و بعدیت دو اصطلاح بشری است که در مقایسه با افعال خداوند هیچ گونه دلالتی ندارد و [1]... ایشان در همان جا این نوع بحث های متداول بین دانشمندان مسلمان را آفتی از بحث های فلسفی یونانی و الهیات متداول بین یهود و نصاری می داند. ولی با توجه به این که خداوند این الفاظ و عبارات را جهت تفهیم و درک مخاطبانش به پیامبر القا می کند در نتیجه با اسلوب و روش و قواعد حاکم بر ادبیات مردم با ایشان سخن می گوید از این رو فهم عرفی آنها ملاک و حجت خواهد بود و ربطی به بحث های فلاسفه و یهود و نصاری نخواهد داشت. تقدم و تأخر آفرینش آسمان و زمین سؤال و پاسخ سؤالى که در این جا پیش مى‏آید این است که کلمه "ثم" به معناى "سپس" و "پس" در فارسى است و طبعاً تأخّر و پشت سر هم بودن را می رساند. بنابراین، از این آیه استفاده می شود که آفرینش آسمان بعد از زمین بوده است: "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" در حالى که از آیه "وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها" (و زمین را بعد از آن (آسمان) گسترش داد) عکس آن به دست مى‏آید که خلقت زمین بعد از آسمان است. در جواب این سؤال از سوی دانشمندان پاسخ هایی داده شده است که در این جا به دو نمونه از آن اشاره می کنیم: 1 اساساً بین این دو آیه تعارضی وجود ندارد؛ زیرا کلمه "دحا" که از ریشه "دحو" است به معنای آفرینش نیست، بلکه به معنای گسترش دادن است از این رو می شود آیه شریفه ناظر بر سه مرحله باشد: الف. آفرینش ابتدایی زمین ب. آفرینش ثانوی آسمان ج. گسترش دادن زمین بعد از آفرینش آسمان در روایتی می خوانیم که همین سؤال از عمرو بن عبید و حسن بصرى شده که آنها در پاسخ گفته‏اند: از کلمه "دَحاها" فقط گسترش زمین استفاده می شود نه آفرینش آن و ممکن است ترتیب آفرینش چنین بوده باشد که اول زمین خلق شده و پس از آن آسمان ها و سپس گسترش زمین[2]. پس باید گفت که منظور این نیست که آفرینش زمین پس از آسمان بوده است؛ بلکه منظور این است که گسترش زمین و آماده سازى آن براى زندگى، پس از آفرینش آسمان ها بوده و این مانع از آن نیست که زمین قبل از آسمان آفریده شده باشد[3]. 2. گرچه کلمه "ثم" در تأخیر و ترتیب زمانى ظهور دارد، اما این ظهور در همه جا نیست. صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید: ممکن است بگوییم کلمه "ثم" همه جا براى تأخیر و ترتیب زمانى نیست (همان طورى که در ادبیات عرب نظایر فراوان دارد).
هدایت شده از محمد حسین
و این کلمه در این جا فقط براى تذکر و یادآورى نعمت هاى خدا است و نظرى به تقدم و تأخّر خلقت زمین یا آسمان ندارد.[4] بلکه غرض برشمردن تعداد نعمت است؛ مثلا یکى از ما می گوید: "الم اطعمک ثمّ کسوتک ثمّ اعطیتک ثمّ حملتک"، آیا من تو را طعام نکردم و جامه ندادم و بخشش نکردم و اسب ندادم، و این می تواند درست باش حتی اگر آنچه را مقدّم گفته، مؤخّر انجام داده باشد؛ چرا که نظر او به تقدیم و تأخیر نیست، بلکه نظر او به تعداد است.[5] بهرحال این کلام را خداوند در مقام امتنان فرموده است[6]و از این جهت می توان گفت که کلمه "ثم" در جمله "ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ" به معناى تأخیر زمانى نیست، بلکه به معناى‏ تأخیر در بیان و ذکر حقایقى پشت سر هم است.[7] [1] سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی،‏ فی ظلال القرآن، ج ‏1، ص 53 و 54، ناشر دارالشروق‏، چاپ بیروت- قاهره، سال 1412 ق، چاپ هفدهم. [2] طبرسی، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏1، ص 114، ناشر انتشارات فراهانى، چاپ تهران، سال 1360 ش، چاپ اول؛ ابوالفتوح رازى، حسین بن على، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ‏1، ص 191، ناشر بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ مشهد، سال 1408 ق‏. [3] جعفرى، یعقوب، ‏کوثر، ج ‏1، ص 113. [4] ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏1، ص 114. [5] روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ‏1، ص 192. [6] نک: طباطیایی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج ‏1، ص 174، مترجم، موسوى همدانى، سید محمد باقر، ناشر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ 1374 ش، چاپ پنجم. [7] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏1، ص162 و 163و 164، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ 1374 ش، چاپ اول. ✍چشم من وامر ولی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال یه بنده خدایی بود من جواب دادم ولی اقناع نشد. چرا وقتی چگونگی وخلقت انسان از اب نجس است و وقتی هم متولد میشود با نجاست وخون همراه است غسل نداره واگر هم هست مستحبه ولی وقتی فوت شد درحالیکه نجس هم نیست نجس میشود؛وغسل واجب دارد حتی اگر دست به او گذاشتیم باید ماهم غسل کنیم؟
هدایت شده از محمد حسین
انسان بعد از مرگ دارای احکامی است. یکی از آن احکام، این است که بدن او بعد از مردن و قبل از تمام شدن غسل‌های سه‌گانه نجس است و انجام غسل‌های سه‌گانه برای میت مسلمان لازم است و با انجام این غسل‌ها طاهر و پاکیزه می‌گردد. در مورد علت این حکم، ابتدا باید در نظر داشت که این حکم نجاست مربوط به جسم و بدن است؛ اما روح و جان انسان که اساس انسانیت انسان است، مشمول این حکم نیست؛ بنابراین عبارت پرسش باید تغییر کند و بجای عبارت؛ چرا انسان بعد از مرگ نجس است؟ باید پرسید؛ چرا بدن انسان بعد از مرگ نجس است؟ علت نجس بودن بدن انسان بعد مرگ این است که از نظر مباحث فقهی، بدن انسان بعد از مرگ، مردار به شمار می‌آید؛ و از نظر فقهی مردار یکی از نجاسات است. علاوه بر این، در روایاتی که بیان می‌کند بدن میت باید به غسل‌های سه‌گانه غسل داده شود،[3] شاید بتوان دلیل نجاست میت را نیز به دست آورد. اما به هر حال از نظر از فلسفه احکام هر چند درک و شناخت فلسفه احکام کار بسیار مشکلی است، بلکه باید گفت فراتر از آگاهی و اندیشه انسان‌های عادی است؛ از این‌رو در این‌گونه موارد باید به سراغ علوم وحیانی و فرا طبیعی رفت. در خصوص نجاست بدن انسان پس از مرگ نیز هر چند در روایتی مستقل علت آن بیان نشده است؛ اما همان‌گونه که اشاره شد، در مورد علت لزوم غسل میت و مس میت روایاتی وجود دارد که شاید بتوان علت نجس شدن بدن میت را نیز از آنها به دست آورد. توضیح این‌که در پاره‌ای از روایات چنین آمده است: «علّت غسل میّت این است که او را غسل دهند تا پاکیزه شود و از آلودگی‌ها (و میکروب‌ها) و امراضى که داشته و آنچه به او رسیده است از انواع ناخوشی‌ها پاک گردد؛ زیرا او با فرشتگان ملاقات می‌کند و با اهل آخرت همنشین می‌گردد، پس چه نیکو است که بر خدا که وارد می‌‏شود و پاکان را که ملاقات می‌‏کند و آنان با او تماس می‌‏گیرند و او با ایشان تماس حاصل می‌کند، با طهارت و پاک باشد تا مورد درخواست رحمت و شفاعت واقع شود. علّت دیگر آن‌که آن منی‌ای (نطفه)که از آن آفریده شده و در هنگام مرگ از بدن او خارج می‌‏شود و جنب می‌گردد، پس غسل براى آن است. اما علّت غسل مسّ میّت طاهر شدن غسل دهنده است از آنچه بدو رسیده از چرک و پلیدی‌هاى میت؛ چرا که شخصی که از دنیا رفت و روح از او مفارقت نمود، بیشتر آفت‌ها در پیکر او باقى می‌ماند؛ لذا باید پس از تماسّ با او، خود را تطهیر کرد و او را نیز تطهیر نمود». دلایلی که در روایت فوق بیان شد، می‌تواند دلیل نجاست میت نیز بشمار آید.
هدایت شده از محمد حسین
سلام بزرگوار در مورد سوال اول شما غسل نوزاد👇 🔹غسل، در لغت به معنای شستن است و به مجموعه‌ای از اراده قلبی و اجرای عملی در خصوص شستن بدن گفته می‌شود. 👈در اسلام احکام مستحبی در بدو تولد نوزاد وجود دارد که در بعضی از خانواده ها به صورت کامل انجام می شود. غسل دادن نوزاد, مستحب است . 2- اگر غسل دادن براى نوزاد ضرر داشته باشد, مستحب نیست 3- اگر غسل دادن نوزاد دو یا سه روز تأخیر بیفتد مانعى ندارد, ولى اگر به حدى تأخیر بیفتد که به او نوزاد نگویند . بهتر است , رجاءاً غسل دهند. استحباب غسل نوزاد، هنگام تولد است و تاخیر در آن تا دو سه روز مانعی ندارد. د: برخی از فقهای گذشته، غسل دادن نوزاد را واجب دانسته اند. امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده اند: غسل دادن نوزاد، لازم است. حدود ۴ ساعت بعد از تولد، نوزاد برای اولین بار شست و شو داده می شود تا خون و جریان های موجود در سطح پوست تمیز شود. بعد از آن تا وقتی بند ناف جدا نشده است از استحمام طولانی و فرو بردن بدن نوزاد در آب خودداری کنید. بند ناف معمولا در عرض ۲-۱ هفته می افتد. تا قبل از افتادن، بند ناف بایستی خشک و تمیز نگه داشته شود. تمیز کردن بند ناف با مواد ضد عفونی کننده مثل الکل سفید توصیه نمی شود، زیرا ترمیم و جدا شدن بند ناف را به تاخیر می اندازد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا باوجود احکام شرعی در خصوص فروش حیوانات نجسی مثل سگ های زینتی، اینکار به راحتی و بدون مشکل در سطح جامعه و فضای مجازی و سایت های فروش محصولات درحال اجراست ؟ کسی نیست که پیگیری و برخورد کند ؟یا هنوز قانونی در اینباره تصویب نشده ؟
هدایت شده از محمد حسین
◀️نظام قضایی ما براساس نظام فقهی و دینی شکل گرفته که این نظام، خرید و فروش سگ را ممنوع اعلام کرده است. 👈اگر سگ، سگ گلّه و شکاری باشد مشکلی ندارد اما خرید و فروش سگ ولگرد و تزئینی غیرقانونی و غیرمجاز است. 🔹بنابراین خرید و فروش سگ از جمله معاملات حرام است و به نظر می‌رسد قوه قضاییه باید نسبت به آن ورود کند. ◀️خرید و فروش سگ در فضای مجازی و همچنین سگ‌گردانی در سطح خیابان‌ها از جمله افعال حرام و برگرفته از فرهنگ غلط غربی است که به آرامی به فرهنگ جامعه ما در حال نسوخ است. 👈در ماده 2 قانون مجازات اسلامی آمده است که فعل یا ترک فعلی را می‌توان جرم شناخت که در قانون پیش‌بینی شده و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده باشد. ◀️ در قانون مجازات اسلامی خرید و فروش حیوانات از جمله سگ جرم شناخته نشده است اما پاره‌ای از مواد قانون مجازات هستند که در آنها عنوان شده اگر افرادی با هیاهو، جنجال و حرکات مختلف موجب اخلال در نظم و آرامش شوند و مردم را از کسب و کار بازدارند به حبس یا شلاق محکوم می‌شوند. ◀️ درباره این پرسش که یکی از مواد قانون مجازات اسلامی قید کرده که در صورت آنکه در مورد یک موضوع خاص قانون راهکار مناسبی ارائه نداده باشد قاضی می‌تواند براساس شرع مقدس اسلام خود مجازاتی برای خاطی در نظر بگیرد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا