eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درخصوص اینکه نباید به ختم ها اعتماد کرد و سندیت نداره و مردم را نباید امیدوارکرد که ختمی بخوانند حاجت روا می شوند
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔸دعا در چه شرایطی حتما مستجاب می‌شود..... https://www.islamquest.net/fa/archive/983 🔹چون دعا نیز نوعى عبادت است؛ لذا مانند دیگر عبادت‏ها داراى شرایط مثبت و منفى است که با رعایت آنها، عامل تقرّب بوده و مستجاب خواهد شد. معناى "استجابت دعا" این نیست که دعا فوراً مستجاب شده و آثار آن سریعاً ظاهر گردد لذا گاهى اثر اجابت بعد از چهل سال ظاهر می‌شود، و یا این‌که خداوند عوض آن دعا را در آخرت به چند برابر عطا می‌کند، به طورى که دعاکننده با مشاهده‏ى آن آرزو می‌کند، اى کاش هیچ دعا و حاجتى از من در دنیا مستجاب نمی‌شد. دانشمندان اسلامى با استفاده از آیات قرآنى و روایات معصومین(ع) براى دعا آداب و شروطى را ذکر کرده‏اند که اگر رعایت شود دعا حتماً مستجاب خواهد شد. در روایات اسلامى براى استجابت دعا شرایطی مطرح شده،👈 از جمله: توبه و پاکی قلب از گناه، پاکی غذا از اموال غصبی، مبارزه با فساد و امر به معروف و نهی از منکر، ایمان و عمل صالح و تشخیص مصالح و مفاسد در دعا کردن. 🔻 مجموع شرائط فوق بیان گر این واقعیت است که دعا نه تنها نباید جانشین اسباب طبیعى و وسائل عادى براى وصول به هدف گردد، بلکه براى اجابت آن باید در برنامه هاى زندگى دعا کننده دگرگونى کلى به عمل آید، روحیات شخص، نوسازى شود، و در اعمال پیشین خود تجدید نظر کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.. مرغ و ماهی پر کشید از سفره ات.... *نان را بچسب* رفت چون پیراهنت از دست...*تنبان را بچسب !* اینکه از آمار گَله دائماً کم می‌شود کار گرگ بی مروت نیست *چوپان را بچسب* کدخدایی وقت مردن گفت با فرزند خویش هرچه میخواهی بدزد از خلق، ولی *«خان» را بچسب* کفش هایت داخل مسجد به سرقت رفته است؟ کافر و گبر و یهودی نه ..‌ *مسلمان را بچسب!!* حال و روز مملکت داری ما اینگونه است باز  لِنگ *دشمن فرضی پنهان را بچسب* از طرفداری روسیه چه خیری دیده اید لااقل یک چند روزی *انگلستان را بچسب!!* طنز تلخی دارد این شعر و تمامش میکنم یک دقیقه صبر کن این بیت *پایان را بچسب* کودکان سیستان از غزه کمتر نیستند گور بابای فلسطین کرده.... *ایران را بچسب*
هدایت شده از جان من و سید علی💕
تو اسیر و بند در خوردن شدی ای بینوا! صبح و شب دربند تنبان تا کنی دردت دوا ؟؟؟!!!😒 درد تو درمان ندارد ای گرفتار شکم... توخودت گرگی برادر،خویش را کردی جدا؟؟؟ حرررف از دزدی نزن ای شاه دزد! شاکلیدت را کجا پنهان نمودی در خفا؟! انگلستان و فرانسه،آمریک و عبر و غرب چون پشیزی نزد ما ارزش ندارد بینوا ما کمر در نزد دشمن خم نکردیم تا بحال تو بفرما تا کمر خم شو،گرفتار هوا !!!
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ ✅🌴شعر زیبایی بود لذت بردیم البته نه در بیان واژه و کلمات بلکه از هوش و ذکاوت نگارنده که تمام توان و استعدادش را خرج کرد تا چهره ای جهنمی از ایران ارائه دهد .❌ تمام سعی خود را بکار بست تا مخاطب را از مشرق زمین دور و کشته و مرده و شیدای جهان غرب نشان دهد . در حالیکه در سیاست جهانی چه غرب وچه شرق ارتباط زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که منافع دوجانبه تامین شود . نه کشوری همچون روباه پیر و یا کدخدای پیر و فرتوت که نفسهای آخر حیات خود را در منطقه می‌کشد با ریب و نیرنگ در دهه های نه چندان دور و چه در عصر حاضر بدترین جنایات و جور را در حق مردم ایران و دیگر کشورها کرده اند . به نگارنده توصیه می‌شود کمی به حافظه تاریخی خود رجوع کند . این شبهه با اهداف زیر طراحی شده:⬇️ 🔻سیاه نمایی از اوضاع اقتصادی کشور 🔻 کینه و بغض نسبت به حمایت های ایران از مظلومین جهان (فلسطین، یمن، عراق و....) ⬅️ ما ادعا نمی کنیم که اوضاع اقتصادی کشور مطلوب است و مردم ما از نظر کار و معیشت مشکل ندارند. اما این مشکل در اکثر کشورها حتی کشورهای سرمایه دارغربی وجود دارد. بهتر است نگاهی به آمار افزایش فقر در آمریکا وفرانسه و... انداخته شود. به عنوان مثال آمریکا با ۶/۷ درصد مردم در فقر مطلق و ۱۰۰میلیون زیر خط فقر، انگلیس با افزایش فقر و یک میلیون شهروند، آلمان با ۱۲ میلیون نفر فقیر و... در ایران بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته یعنی بیش از ۸/۲ برابر وضعیت رفاه جامعه بهتر شده است. ضمن اینکه شکاف طبقاتی در ایران نسبت به قبل از انقلاب به نصف کاهش یافته است. 🔸دولت‌هایی که به کشورهای دیگر کمک می کنند لزوما به این معنا نیست که در کشورشان فقر و نابسامانی ریشه کن شده، بلکه اهدافی 👈چون مبارزه با سلطه، جلوگیری از نفوذ، گسترش تجارت و اهداف سیاسی و امنیتی... مدنظر است. 🔹 کمک به فلسطین و لبنان👇⬇️ اولا کمک به ثبات امنیت ایران در منطقه است که مسلّماً ایرن برای حفظ امنیت خود، از هرگونه کمکی در حد توان دریغ نمی‌کند. ثانیا بر اساس اعتقاد اسلامی حمایت از مظلوم، بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی این حمایت‌ها صورت میگیرد که توجیه منطقی دارد. ثالثا ایران با اعزام عزیزترین جوانانش نشان داده که بر عهد ایمانی و اسلامی خود پایبند است، مسلماٌ کمک های مالی در قبال خونی که از جوانان این سرزمین در دفاع از حق بر زمین ریخته می شود، کم اهمیت تر است. 🔸⬅️ چرا برای ریشه کن کردن فقر، تنها به کمک فلسطین و غزه و لبنان و یا در ایام مناسک و مراسمهای مذهبی یادمان می آید که از فقر مردم و اوضاع نابسامان شکوه کنیم آیا گاهی هم بهتر نیست به سفرهای خارجی مردم ما، هزینه کالاهای لوکس وارداتی، تجملات و... اعتراض شود؟!!! و اسرافهایی که در همه زمینه ها چه در مراسمات و چه در مصارف دیگر می‌شود توجه کرد . اوضاع سیستان و قوم دلیر و صبور بلوچ هم بحول و قوه الهی روزبروز با عزم جدی دولتمردان و تاکیداتی که رهبر فرزانه داشتند بر سرعت بخشیدن کارهای نکرده مسیر هموار و رو به بهبودی خواهد رفت انشاء الله. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مگر ولی فقیه معصوم است که ولایت مطلقه فقیه میگویند؟؟ چه فرقی بین ولی فقیه و ولایت مطلقه هست
❌شبهه مگر معصوم است که ولایت مطلقه دارد⁉️ ✅ 👇⬇️ 🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است. توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است. 🔸اما در عرصه­‌ی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا می­‌نماید. 🔹ضرورت نظم اجتماعی 🔻در همه­‌ی نظام­‌های سیاسی دنیا، اگر به بهانه­‌ی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاح­دید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود. 🔸(مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید می‌کند، قلب و ریه و همه­‌ی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار می­‌دهد تا جراحی کند) 🔹طبیعی است رهبر با مشورت­‌های گوناگون (چه مجلس­های مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند. 🔸از این رو مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا⁉️ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروری­ترین نیازهای هرجامعه ای است ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
حوزه/ ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از سؤالات مطرح، این پرسش است که چه تفاوتی میان «ولایت فقیه» و «ولایت مطلقه فقیه» وجود دارد که به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت. ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. براساس این نظریه، فقیه جامع‌الشرایط در تمامی شئون مربوط به حکومت دارای ولایت است و همه اختیاراتی را که پیامبر-صلی الله علیه و سلم- و ائمه‌ معصومین علیهم السلام در زعامت امور جامعه داشتند، فقیه جامع الشرایط نیز داراست. میان فقیه و پیامبر- صلی الله علیه و سلم- و ائمه معصومین -علیهم السلام- در امر حکومت فرقی نیست و همگی از اختیارات یکسانی برخوردارند مگر در موارد خاص (مثل جهاد ابتدایی) که دلیل قطعی بر عدم اختیار فقیه در آن مورد وجود داشته باشد. از این رو حضرت امام خمینی (قدس سره) به این نکته اشاره دارد که: «توهم این که اختیارات حکومتی پیامبر- صلی الله علیه و سلم- بیش از ائمه و اختیارات آن‌ها بیش از فقهاء است، باطل است».[۱] این نظریه مورد قبول امام خمینی (قدس سره) می‌باشد. بنابراین ولایت مطلقه فقیه و ولایت حاکم اسلامی محدود نبوده، بلکه شامل همه مناصب می‌باشد. از جمله: ولایت فقیه در قضا: در همه امور قضایی فقیه ولایت دارد و حکمش لازم الاجراست. ولایت در اجرا و حدود: تعطیل حدود شرعی در عصر غیبت جایز نیست و کسی که بر اجرای حدود ولایت دارد، فقیه جامع‌الشرایط است. هم چنین ولایت بر همه امور عمومی مسلمانان اعم از امور سیاسی، اجتماعی و حکومتی و... یکی از شبهات مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که برخی ولایت فقیه را به حکومت مطلقه تفسیر کرده‌اند و آن را مشابه حکومت‌های استبدادی و مطلقه معنا کرده‌اند؛ در حالی که این یک مغالطه بیش نیست و این مغالطه ناشی از یکی گرفتن این دو اصطلاح در دو علم سیاسی و علم اصول و فقه می‌باشد. در اصطلاح علوم سیاسی حکومت مطلقه یعنی حکومت استبدادی و دیکتاتوری اما ولایت مطلقه فقیه هیچ ارتباطی با حکومت مطلقه ندارد؛ زیرا حکومت اسلام است و فقط قانون الهی بر جامعه حکم‌فرمایی دارد، حتی رسول اکرم- صلی الله علیه و سلم- و ائمه معصومین سلام الله علیهم تابع قانون الهی هستند، لذا باید گفت که اسلام حکومتش حکومت قانون است، یعنی قانون آن، قانون قرآن و سنت است و حکومت آن، تابع قانون الهی است، یعنی هم خود پیامبر- صلی الله علیه و سلم- تابع قانون بود وهم امیرالمومنین- علیه السلام-، یک قدم تخلف از قانون  نمی‌کردند و نمی‌توانستند بکنند. [۲] به همین خاطر حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه نمی‌خواهد به مردم زورگویی کند، اگر یک فقیهی بخواهد زورگویی کند این فقیه دیگر ولایت ندارد. در اسلام قانون حکومت می‌کند پیامبر اکرم - صلی الله علیه و سلم- هم تابع قانون بود تابع قانون الهی نمی‌توانست تخلف بکند. [۳] معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: ۱. ولایت فقیه، آیت الله هادی معرفت و آیت الله جوادی آملی. ۲. فلسفه سیاست، آیت الله مصباح یزدی. پی نوشت ها: [۱]. موسوی خمینی، سید روح الله، کتاب ولایت فقیه، ص ۴۰. [۲]. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۱۷۴. [۳]. همان، ج ۱۰، ص ۱۹.
. 📚«پیشینه نظریه ولایت مطلقه فقیه» ❌برخی چنین تصور کرده اند که ولایت مطلقه فقیه توسط حضرت امام (ره) ابداع شده است و سابقه ای در تاریخ فقه ندارد ، در حالی که این نظریه از چنان پیشینه و جایگاهی برخوردار است که برخی از فقهای گذشته آن را مسأله ای اجماعی و مورد اتفاق علما دانسته اند . ♻️بیش از هزار سال است که علماى شیعه به طرح مسئله ولایت فقیه و حدود و اختیارات آن پرداخته‌اند. برخى؛ مانند ابوصلاح حلبى و ابن ادریس حلى در کتاب‌های خود در فصلى جداگانه به شرح شرایط نایب امام معصوم(ع) پرداخته و برخى دیگر به گوشه‌اى از وظایف او در لابه‌لاى بحث‌ها اشاره کرده‌اند. عده‏اى، مانند صاحب مفتاح الکرامة دلایل بحث ولایت فقیه را ذکر نموده و عده‏اى دیگر مثل ملا احمد نراقى محدوده وظایف ولى فقیه را توضیح داده‏اند. گروهى نظیر صاحب جواهر مفصلاً به این بحث پرداخته و گروهى دیگر به طور مجمل و مختصر به آن اشاره کرده‏اند. اما در نظر همه آنها اصل ولایت فقیه امرى مسلّم و قطعى بوده است. 👇اشاره به چند مورد به عنوان نمونه کافی است تا پیشینه و قدمت این دیدگاه در میان فقها مشخص گردد. ( برای آشنایی بیشتر ر.ک: هادوی تهرانی ، مهدی ، ولایت فقیه ، تهران: کانون اندیشه جوان ، 1377و کربلائی ، علی ، اندیشه های سیاسی شیعه در عصر غیبت ، قم: معارف ، 1383)رجوع شود ✅محقق کرکی(م 940 ق) می فرماید:«اتفق اصحابنا رضوان الله علیهم علی ان الفقیه العدل الامامی الجامع الشرایط الفتوی المعبر عنه بالمجتهد فی الاحکام الشرعیه نایب عن قبل ائمه الهدی صلوات الله و سلامه علیهم فی حال الغیبة فی جمیع ما للنیابة فیه مدخل » 🔹« اصحاب ما اتفاق نظر دارند که فقیه عادل شیعه جامع شرایط فتوا ، که از ایشان به مجتهد در احکام شرعیه ، تعبیر می شود ، نایب از سوی ائمه هدی صلوات الله و سلامه علیهم در عصر غیبت در همه اموری هستند که نیابت در آن دخالت دارد .» (الکرکی ، علی بن الحسین ، رسائل المحقق کرکی، رسالة صلاة الجمعه،قم: کتابخانه آیة الله العظمی مرعشی، ج1، ص 142) ✅ملااحمد نراقی (م 1245ق) می فرماید: « کل ما کان للنبی و الامام – الذین هم سلاطین الانام و حصون الاسلام – فیه الولایه وکان لهم , فللفقیه ایضاً ذلک , الا ما اخرجه الدلیل من اجماع او نص او غیرهما ... فالدلیل علیه بعد ظاهر الاجماع – حیث نص به کثیر من الاصحاب , بحیث یظهر منهم کونه من المسلمات – ما صرحت به الاخبار المتقدمه من کونه وارث الانبیاء و امین الرسل و خلیفه الرسول و حصن الاسلام و مثل الانبیاء و بمنزلتهم و الحاکم و القاضی والحجه من قلبهم و انه المرجع فی جمیع الحوادث وان علی یده مجاری الامور و الاحکام ...» « آنچه که پیامبر و امام معصوم علیهم السلام , که سلاطین مردمان و دژهای مستحکم و استوار اسلامند , در آن ولایت دارند , پس برای فقیه نیز ولایت ثابت است , مگر مواردی که به اجماع و نص و غیر آن از حوزه ولایت فقیه خارج شوند ... پس دلیل بر این مسأله افزون برظاهر اجماع فقها , به طوری که در تعبیرات خود فقها از مسلمات فقه شمرده شده است , روایاتی است که به این مسأله تصریح نموده اند و به آن اشاره نمودیم که در آن فقیه وارث انبیا و امین رسل و خلیفه رسل و حصن اسلام و به منزله انبیا و حاکم و قاضی و حجت از جانب آنان و مرجع در همه حوادث و کسی که مجاری امور و احکام به دست اوست , معرفی شده است » (نراقی , مولی احمد بن محمد مهدی , عوائد الایام , قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, 1417ق, ص 536-537) 🔷فقیه نامدار ، صاحب جواهر(م1266ق) می فرماید: «ممّا یظهر بأدنی تأمّل فى النّصوص و ملاحظتهم حال الشیعة وخصوصاً علماء الشیعة فى زمن الغیبة والخفاء بالتوقیع الّذى جاء إلی مفید من ناحیة المقدسة و ما اشتمل علیه من التبجیل والتعظیم بل لولا عموم الولایة لبقی کثیر من الا مور المتعلّقة بشیعتهم معطّلة فمن الغریب وسوسة بعض النّاس فى ذلک بل کأنه ما ذاق من طعم الفقه شیئاً» « از آنچه با اندکی تأمل در نصوص و ملاحظه احوال شیعه و خصوصاً علمای شیعه در زمان غیبت به توقیعی که از ناحیه مقدسه به مفید (ره) رسیده و آنچه مشتمل بر تکریم و بزرگداشت است ، روشن می گردد بلکه اگر عموم ولایت نباشد بسیاری از اموری که مربوط به شیعیان آنهاست معطًل و رها خواهد شد پس تعجب از وسوسه برخی در آن است بلکه چنین کسی گویا طعم فقه را نچشیده و فلسفه وجودی دین و احکام آن را درنیافته است .» (نجفی ، محمد حسن ، جواهر الکلام، بیروت ، دار احیاء التراث ، 1981م ، ج21، ص 397)