هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
قبول باشه طاعات ان شاءالله.
🟢ضمن وجود برخی روایات در این زمینه و احادیث قدسی، این را هم باید بدانیم که غرض از این بیان، به نوعی کنایه هست برای معاندینی که تصور میکنند دهان روزه دار بوی بد میدهد که البته مقصود معاند از بوی بد، آن بد که در تصور هست، نیست بلکه بی حرمتی و جسارت به روزه داران است.
لذا دین خواسته به آنان بفهماند که بوی بد دهان روزه دار بهتر از آن دهانی هست که بی جهت باز میشود و در طاعت نفس هر جمله ای را که نباید، بر زبان جاری می سازد.
#یا_زینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال «براهین»👈 @barahin
هدایت شده از غفّار🇮🇷
شبهه👇
آیتالله علمالهدی:
فرشتگان از بوی دهن روزه دار لذت میبرند
در روایت داریم روزهدار قبل از افطار مسواک نکند؛ چون فرشتگان از بوی دهان روزهداری که در حال صیام است، لذت میبرند
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان
#پاسخ
❶⇦اول اینکه این سخن آیتالله علم الهدی روایتی است از امام صادق علیهالسلام و نه شخص ایشان
❷⇦ دوم اینکه این روایت قبلا توسط علمای بزرگ نیز نقل شده ولی از آنجا که حساسیت روی ایشان مخصوصا از طرف اصلاحطلبان زیاد است از هر بهانهای برای نقد و زدن ایشان استفاده میکنند ولو به سخره گرفتن روایت باشد.
🔺 نقل همین روایت از آیتالله جوادی آملی (حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص ۱۴۱-۱۴۲ )
https://b2n.ir/d87611
🔺نقل توسط سایت آیتالله مکارم
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=27428&mid=403390
🔺 سایت حوزه نت
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/3459/16129/
🔺و...
❸⇦ سوم: چندین حدیث داریم که خداوند میفرمایند بودی بد دهان روزه دار نزد من بسیار با ارزش است نمونهاش همین روایت بالا:
📚 از امام صادق (علیهالسلام) درباره ارزش بوی دهان روزهدار چنین نقل شده که خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد، که چرا با من مناجات نمیکنی؟ عرض کرد: خدایا روزهدارم و در حال روزه، دهان خیلی معطر نیست.
خداوند فرمود: ای موسی! بوی دهان روزهدار پیش من از مشک خوشبوتر است. (روضة المتقین، ج ۳، ص ۲۲۹)
📚 روایت دیگر👇
از امام صادق(سلام الله عليه) نقل شده كه، اگر كسي در روز گرمي #روزه بگيرد و تشنه شود، خداي سبحان هزار فرشته را موكّل مي كند تا چهره او را مسح كنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و هنگام افطار خداوند(عزّوجلّ) مي فرمايد: «مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ رَوْحَكَ! مَلَائِكَتِي اشْهَدُوا أَنِّي قَدْ غَفَرْتُ لَه»
عجب معطري و چه بوي خوبي داري! فرشتگانِ من شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم (الكافی، کلینی، دار الكتب
الإسلامية،چاپ: چهارم، ج 4، ص 64، باب ما جاء في فضل الصوم و الصائم).
👈هرچند شاید آن شخص بهخاطر فعالیت زیاد جسمانی یا کاری بوی ظاهرش خوب نباشد.
✔️این باطن روزه است که به صورت عطر ظهور میكند
مشکل کسانی که اشکال میگیرند، در ذهنشان از بوی بد وخوب، بوی مادی است، بخاطر همین هم هست که از دیگران سوال میپرسن که آیا به نظر شما بوی دهان روزه دار خوشبوست یا خیر!
✅ آیتالله جوادی آملی در شرح همین روایت بوی خوش دهان روزهدار میفرماید:
انسان مگر نمیخواهد در آن عالم مُطیّب و معطّر باشد، آنجا که دیگر سخن از آهو و نافه آهو نیست که عطری داشته باشد. آنجا روزه است که انسان را معطّر میکند. باطن روزه به صورت عطر ظهور میکند، آنهم در سطح بدن و اما ما فوق آن را خدای سبحان میداند که چیست.باطن روزه انسان را به آنجا میرساند که مخاطب خدا قرار میگیرد، اگر تا کنون میگفت «یاالله» از آن به بعد، خداوند میفرماید: «یاعبدی». اگر خداوند سبحان چیزی را به عظمت بستاید، دیگر نمیشود آن را به نافهٴ آهو تشبیه کرد.
http://ensani.ir/fa/article/29632/
❹⇦ آنچه که در آيات و روايات هست لزوما همان چیزهایی نیست که در عالم ماده است.
📖 وقتی آیه قرآن ميفرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا
آنان که اموال یتیمان را به ستمگری میخورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو میبرند
(سوره نسا آیه ۱۰)
آیا شما در شکم مال یتیم خور آتش میبینید؟؟؟
📚 یا در حدیثی پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم میفرمایند:
انسان مؤمن اگر بدون عذر دروغ بگوید هفتاد هزار فرشته او را لعنت میکنند و از درون او بوی زشتی خارج میشود تا به عرش میرسد و حاملان عرش نیز او را لعنت میکنند
آیا وقتی شخصی دروغ میگوید، شما بوی بدی احساس میکنید؟؟؟؟
پس، نباید این موارد ملکوتی را با ذائقه های مادی و زمینی سنجید.
✍ حجتالاسلام رحمانیان (با تلخیص و اضافات)
#شبهه
🔴 دنیا در حال تحول و سکونت در ماه مریخ دولت ما نان یارانه ای
🔸 یارانه نان رسید؛ هر نفر یک عدد نان سنگک!
❇️در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان بهعنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است.
❇️مبلغ آن در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است.
❇️این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانهای یا ۵ عدد نان لواش میرسد!
🔸مردم بخاطر گرانی قیمت برنج به نان پناه برده بودند دولت این پناهگاه را هم خراب کرد . مردم راهی بجز پناه بردن بخدا از دست این مسئولین ندارند .
# دولت_مرحومان
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
طاعات ان شاءالله قبول.
❌️ آن دنیایی که تا دیروز به فکر سکونت در مریخ بوده و خیلی ها داشتند برای همان دنیا تعظیم میکردند و میهن خود با آنهمه قدمت را به آنان میفروختند، امروز بخاطر انتشار حدود ۱۰ الی ۳۰ گرم کرونا، زمین گیر شده و چند موشک روس به اوکراین، تامین سوخت موتورهای سیکلتشان را هم دشوار و لذا فعلا مبحث سکونت در مریخ منتفی هست چون روز بروز در شعله های زیاده خواهی در حال سوختن اند.
♦️ایران اسلامی هم با حضور قاجار و پهلوی، (در قرن گذشته)، هم بخش عظیمی از خاک و هم عزت و آبرو و دین و...را تقدیم همسایگان نمودند.
❌️انقلاب شد و در بطن انقلاب تفکرهای فاسد و کاسه لیس های غرب مردم عزیز را با شعار های فراتر از قانون فریب دادند و تا توانستند از همین مردم عزیز برای اهداف پلید مایه گذاشتند و...
♦️حال برای اینکه از مریخ خیالیِ برخی ها عقب نمانیم، اول باید پوزه ی تکنوکرات های داخل که پست تر از هر منافق هستند را به خاک مالیده و سپس با عنصر بصیرت و مقاومت، از جنس حاج قاسم، دست سیاست های استکباری را کوتاه کنیم و زان پس به فکر عزیمت به مریخ باشیم.
🟢آن مریخی که بعضی ها آن را به مفسدان غرب و اروپا ربط میدهند، در شریعت دین اسلام بسادگی قابل دست یابی هست به یک شرط که؛
❌️وطن فروش نباشیم و به فردای خدا هم بیندیشیم.
#یا_زینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال «براهین»👈 @barahin
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبهه سلام لطفا جواب این فیلم رو مستند بدین که از تاریخ طبری وکتب دیگه در مورد کشتاروتحقیر ایرانیان توسط اعراب به سردمداری امامان حسن وحسین ع ودیگران بزرگان اعراب میگه
هدایت شده از امامی ابوالفضل
📚 شبهه همیوری امام حسن و امام حسین با لشکر اعراب مسلمان بر ایرانیان
❌ شبهه: تاریخ طبری ادعا میکند که «حسن و «حسین» فرزندان علی (ع) با لشکر سعید عاص از کوفه خارج شدند و سعید عاص شهر طمیسه طبرستان را محاصره کرد. آنان درخواست امان کردند و او پذیرفت و پیمان بست که «یک تنشان را نکشد». سپس همه را کشت به جز یک تن! تا نکشتن یک نفر، درست باشد: «حاصرهم، فسألوا الامان، فأعطاهم على الا يقتل منهم رجلا واحدا، ففتحوا الحصن، فقتلهم جميعا الا رجلا واحدا». تاریخ طبری، ۴: ۲۷۰. در برخی کتب دیگر نیز به این ماجرا اشاره شده است. هم چنین ادعا شده است که اهل بیت (ع) عرب را بر عجم برتر میدانستند و ایرانیان چرا برای شهادت امام حسین به سینه میزنید با اینکه که ایشان [پناه بر خدا]، در کشتن ایرانیان بیگناه همدست یورَندگان ستمگر بوده است!
📚 پاسخ:
۱. شبههگر، گَفی از حضور خود امام علی (ع) نیاورده است؛ با اینکه او شمشیر برتر اسلام است. اگر کار خوبی بود، چرا خود علی (ع) نیامد؟ با این که او در نبردهای پیامبر (ص)، پیشتاز بود.
۲. شبههچی، گزارشی از منابع شیعه، درباره حضور امام حسن و امام حسین در این یورش نیاورده است؛ با اینکه در کتابهای بسیاری از سُنیان آمده است؛ خب اگر چنین کاری درست بوده و اهل بیت در آن شرکت کردهاند، چرا یک گزارش از این سفر بلند و سنگین، از کتب شیعیان آورده نشده؟
۳. پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بر خلاف برخی مدعیان خلافت، همیشه هوای ایرانیان را داشتند و هرگز عرب بودن را دلیل برتری نمیدانستند و بلکه در قرآن (مائده: ۵۴ و محمد: ۳۸) و روایات شیعه و سنی، سخنان بسیاری در شکوه و شگفتی ایرانیان آمده است.
۴. دشمنان اسلام در پی تحمیل اسلام کژیده به ایرانیان بودند و ایرانیان زیر بار کژیها نرفتند و وسرانجام نیز اسلام ناب را درآغوشیدند. در این میان، تلاش برای بدبین کردن ایرانیان به اهلبیت (که چشم امیدشان به ایران بوده است)، در برخی منابع مخالف یا رقیب شیعه دیده میشود.
۵. خُب چه پافشاری بوده است نام بزرگان شیعه را در لشکر خودشان بیاورند وانگهی در فرایند ماجرا هیچ کاری از آنان گزارش نشود! آیا آوردن نام اهلبیت، برای درست نشان دادن کار خویش و بدنام کردن اهلبیت در میان قوم موعود؛ یعنی ایرانیان نبوده است؟
۶. این را هم بگوییم که در هر قومی، خوب و بد بودهاند و ما نمیگوییم که هر کس ایرانی بوده خوب بوده است یا مثلا یزدگرد سوم جانشین خدا و شاه بر حقی بوده است! هرگز!
۷. اگر اهلبیت به ایرانیان ستم کرده بودند، چرا ایرانیان به جای کین آنان، مهرشان را به دل گرفتند و اسلام ناب اهلبیت را پذیرفتند؟! و چنان که در روایات اسلامی نیز آمده است، در آخرالزمان ایرانیان اسلام ناب را با شمشیر به سرکشان عرب حالی میکنند.
۸. پذیرش گزارشهای مخالفان حق امامت اهلبیت و رقیبان آنان در گذشته، همانند پذیرش گزارشهای کنونی عربستان و مخالفان تشیّع درباره ایران و قاسم سلیمانی است! نیک بنگرید!
۹. در روایات گوناگون شیعی آمده است که امیرالمؤمنین علی (ع) همواره نگران جان امام حسن و امام حسین بود تا آنان برای انجام کار امامت بمانند: «... لِئَلَّا يَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّه». نهج: 323. و این کار درستی است؛ چنانکه خدای دانا، امام زمانش را نهان کرده است تا نگهدار بماند.
۱۰. بلاذری که نخستین گزارشگر این لشکرکشی است، هم این داستان را بدون هیچ سندی آورده است و هم اینکه وی در سال ۲۷۹ ق. درگذشته است، خب این رخداد در سال ۳۰ ق. بوده است؛ یعنی در این ۲۰۰ سال خبری از آن نبوده است؟ افزون بر اینکه ادعای وی نیز ثابت کننده در حضور اهلبیت در این جنگ نیست.
۱۱. طبری (مرگ ۳۱۰ ق) پس از بلاذری این ادعا را بازگو میکند؛ ولی راویان وی بنابر برخی کتب رجالی سنی، یا ضعیفاند یا حتی دروغگو و جاعل. پس این حدیث بر پایه داوری این عالمان سنی نیز درست نیست. کتابهایی که پس از آن نیز این ادعا را بازگو کردهاند، هیچکدام نتوانستند ارزش علمی به این ادعا بدهند.
۱۲. در این ادعا، کژی های دیگری نیز هست که برای کوتاه نویسی، به آن نمی پردازیم.
◽️ اما امید دانا، فرد نادانی بوده است که این شبهه را بازگو کرده است و اینک تا جایی که بررسیهای علمی و حجت شرعی نشان میدهد، هر جا به نادانیش پیبرده، دلیرانه دانایی ورزیده است.
🖌 ابوالفضل امامی؛ دکترای فقه سیاسی
۴ ساعت زمان مستقیم برای پاسخگویی به این شبهه
📚 #جهاد_تبیین؛
◽️ابرگروه بر ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها و شبهه ها
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از غفّار🇮🇷
سیدمحمدمهدی صدری:
📝 #پاسخ:
1️⃣ اشکالِ اول اینکه چرا امیدِ دانا، بجایِ استناد به منابعِ اصیلِ شیعه کلامَش را رویِ نقلِ طبری و بَلاذُری که هر دو سُنّی مذهبَند استوار کرده است؟ در تواریخِ شیعه، حضورِ فرزندانِ امام علی در جنگِ طبرستان تایید نشده است. تا قبل از احرازِ اعتبارِ یک نقلِ تاریخی، آیا میتوان چشم و گوش بسته آنرا بپذیرفت؟ بلاذری و طبری بیش از یک قرن پس از شهادتِ امام حسین بدنیا آمدهاند و قطعا جنگِ طبرستان را خودشان ندیدهاند. پس باید از آنان پرسید کو سَندَت؟!
2️⃣ طبری دو روایتِ تاریخی از جنگِ سعید بن عاص نقل میکند عیناً با یک سلسله سند. عجیب آنکه در روایتِ اوّل (ج3/ص323) نامِ امام حسن امام حسین آمده و در دیگری (ج3/ص324) نه! این تناقض آشکار، نقلِ طبری را دچار اضطراب میکند
3️⃣ بَلاذُری اولین کسی بود که بدونِ ذکرِ سند در کتابِ فتوحُ البلدان ادعای حضورِ حسنین در جنگ طبرستان را مطرح کرد. وی تعبیرِ "قالوا" را در ابتدای این نقل آورده که به معنایِ "گفتهاند" میباشد و حکایت از تردیدِ خودِ بَلاذُری دارد. خُب چه کسی گفته؟ از کدام منبع؟! حرفی که گویندهای مجهول و ناشناس است را میتوان قبول کرد؟!
4️⃣ دو کتابِ آخر نیز که توسط ایشان معرفی شدند، در زمانِ معاصر نوشته شدهاند و ارجاعِشان چون به دو به نقلِ سُستِ بَلاذُری و طبری است، مخدوش میباشند.
🔔 اما در موردِ حدیثی که به امام حسین نسبت دادند؛ مرحومِ شیخ عباس در کتابِ سفینة البحار، این حدیث را از علامه مجلسی و ایشان هم مستند به کتابِ "معانی الاخبار" از مرحوم صدوق نقل کردهاند. متنِ عربیِ روایت هم این است: "قال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ نَحْنُ قُرَیْشٌ وَ شِیعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ". یعنی ابا عبد الله فرمود ما از قبیلهی قریشیم و شیعهی ما عرب است و دشمنِ ما عجم. معانی الاخبار/ص403. چند نکته در موردِ این حدیث:
👈 1. گرچه همهی اهلبیت، نورِ واحدند اما باید دقت داشته باشیم که در کتُب حدیثی، کنیهی ابو عبد الله متعلق به امام صادق است. پس تیترِ این عکس، در نگاهِ خوشبینانهاش بی دقتی و بدبینانهاش ترفندی است برای تحریکِ حسِ نژاد پرستی و کمرنگ کردنِ اعتقاد مردم به امام حسین.
👈 2. باید توجه کنیم که متنِ روایتِ منسوب به امام صادق در سفینة البحار، همان جملهی سه تکهایِ "ما قریشیم ـ شیعهی ما عرب ـ دشمنِ ما عجم" میباشد. ادامهی متن از عبارتِ "روشن است هر عرب از ایرانی بهتر است...باید زنانشان را فروخت..." تا انتهایِ متن، جزء حدیث نیست.
➕ از قضا شیخ عباس در ادامه مینویسد که دستگیریِ زنان توصیه خلیفهی دوم بوده و نه امام صادق: "عمر بن خطاب قصد داشت زنانِ ایرانی را در بازار برده فروشان بفروشد که امام علی مخالفت کردند و فرمودند: طبق فرمایشِ پیامبر باید کریمانِ هر قوم را بزرگ بدارید حتی اگر مخالفِ شما باشند و این ایرانیان انسانهایی حکیم و بزرگوارند...". سفینة البحار/ج6/ص165 این بیانِ امام، بخوبی نشان میدهد که اهلبیت نگاهِ مثبتی به ایرانیها داشتند.
👈 3. اما به هر حال آیا اصلِ متنِ روایت، اهانت به نژاد ایرانی نیست و رنگ و بویِ نژادپرستی نمیدهد: "ما از قبیلهی قریشیم و شیعهی ما عرب است و دشمنِ ما عجم"؟!!!
❌ در بینِ سلسله راویانِ این حدیث افرادی مانندِ عثمان بن جلبه وجود دارد که از لحاظِ شخصیتی، مجهول است. در مباحثِ علوم حدیثی اگر یک راوی در اسنادِ روایت، مجهول باشد، متنِ روایت مخدوش است و نمیتوانیم نسبت به اسنادِ آن حدیث به امام، یقین پیدا کنیم.
➕علاوه بر اینکه بهترین ملاک برای ارزیابیِ حدیث، عرضه به قرآن است. در آیهی 13 سوره حجرات میخوانیم: "یا أَیهَاالنَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ". یعنی تفاوت در جنسیت و نژاد برای معارفه و شناخته شدن است و برتری به تقواست. هر حدیثی که با این منطق، سازگار نباشد جعلی است و کلامِ معصومین نیست.
❗️❗️توجه: نقلهای تاریخی و حدیثی مانندِ قرآن نیستند که سند و منبعشان از همان ابتدا قطعی باشد. هر متنِ غیر قرآنی را باید با علمِ رجال، درایه، تاریخ حدیث و فقه الحدیث ابتدا بررسی کرد و بعد از احرازِ سند، آنرا به اهلبیت نسبت داد.
.
#جهادتبیین_ابرگروه_براهین