eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.5هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
5.4هزار ویدیو
121 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام آیا این درسته که نماز صبح را باید ۸یا۱۰دقیقه بعد از اذان بخوانیم؟؟ اگر سند یا مدرک معتبری در این خصوص هست بگین.ممنونم.
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
اوقات نمازهای یومیه طبق فتوای رهبری معظم حفظه الله 👇 وقت نماز صبح ۱. وقت نمازصبح از هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب است. ۲. معیار شرعی در مورد وقت نماز صبح، فجر صادق است (نه کاذب)، و احراز آن موکول به تشخیص مکلف است. ۳. فرقی بین شبهای مهتابی و غیر مهتابی در طلوع فجر (وقت فریضه‌ی صبح) نیست، هر چند احتیاط در این زمینه خوب است. ۴. مقتضی است که مؤمنین محترم «ایدهم الله تعالی» جهت رعایت احتیاط در مورد وقت نماز صبح، حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اذان صبح از رسانه‌ها شروع به ادای فریضه‌ی صبح نمایند. ادامه متن👇 https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=27125
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام. آیا پیامبر گرامی اسلام ص هم در سلام نمازشون ذکر السلام علیک ایها النبی و رحمه الله وبرکاته رو میگفتن؟ آیا منطقیه که ایشون به خودشون سلام میدادن؟
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
چرا بر پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت او در نماز صلوات می‌فرستیم؟ آیا سنت پیامبر نیز همین بود؟ در قرآن کریم نسبت به این‌که بر پیامبر صلوات بفرستید امر وجود دارد. ما هم با توجه به سخن پیامبر که می‌فرمایند: «صلوات را ناقص نفرستید» بر پیامبر و اهل بیتش سلام و صلوات می‌فرستیم. اما چرا این را در نماز انجام می‌دهیم و حکمت آن چیست؟ آیا سنت پیامبر در این راستا است؟ خودش نیز در نماز صلوات فرستاده است؟ 👇 1. همان‌گونه که در پرسش مطرح شده است، برای صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان روایات زیادی -در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»[1] - وجود دارد. این احادیث از طریق شیعه و سنی نقل شده و در همه‌ی آنها تأکید شده است که باید «آل محمد» به هنگام فرستادن صلوات ذکر شود. حتی در بعضی از این روایات تصریح شده که اگر در صلوات، «آل محمد» ذکر نشود، آن صلوات ناقص و نا تمام است.[2] 2. نماز خواندن پیامبر اسلام(ص) همان‌گونه است که در منابع حدیثی بیان شده و همه‌ی مسلمانان موظف به آن هستند. و باید به گونه‌ای خوانده شود که آن‌حضرت‌ بجا می‌آوردند. این مسئله نه تنها در نماز، بلکه در دیگر احکام دین نیز چنین است و باید مسلمانان از پیامبر اکرم(ص) پیروی کنند. در نماز، یکی از جاهایی که[3] بر پیامبر و اهل بیت او صلوات فرستاده می‌شود، تشهد است؛ چنان‌که در روایات آمده است که؛ خداوند متعال پیامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد. جبرئیل اذان گفت و نماز را به پیامبر آموخت، به همین کیفیت و شکلی که می‌خوانیم. سپس در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بیتت درود بفرست. پیامبر گفت: صَلَّى اللَّهُ عَلَیَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِی.[4] از این جمله معلوم می‌شود که پیامبر اسلام(ص) در تشهد بر خود و بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درود می‌فرستاد. 3. در روایات پیشوایان معصوم(ع)، نیز تشهد با عبارت‌های مختلفی نقل شده است[5] که در تمامی آنها گواهى بر عبودیت و رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) و نیز فرستادن صلوات بر آن حضرت و آل طاهرینش وجود دارد؛ مانند این‌که امام صادق(ع) کیفیت تشهد را این‌گونه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِی أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ».[6]‌ به همین دلیل؛ فقهای شیعه، فتوا بر لزوم صلوات در تشهد داده‌اند.[7] بنابراین، پیامبر(ص) نماز و اجزای آن (مانند تشهد) را از پیش خود ابداع نکرده و تمامی آنها (حتی چگونگی و محتوای صلوات) به دستور و راهنمایی خدای متعال بوده است.   [1]. احزاب، 56: «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستد اى کسانى که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید». [2]. ر.ک: نمایه‌های «صلوات صحیح و کامل»، سؤال 482؛ «صلوات بر پیامبر و آل او هنگام شنیدن نام آن حضرت»، سؤال 2848. [3]. ر.ک: نمایه‌ی «فضیلت صلوات در رکوع و سجده»، سؤال 2376. [4]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 3، ص 486، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. ر.ک: نمایه‌های «خواندن ذکر منقول از ابو بصیر در تشهد نماز»، سؤال 9434؛ «فلسفه تشهد و سلام»، سؤال 13141. [6]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج 2، ص 92، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. ر.ک: بحرانى، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانى، محمد تقى، مقرم، سید عبد الرزاق، ج 8، 456 – 459، ‌دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1405ق.
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
👇 آیا منطقی است که پیامبر(ص) در سلام بعد از تشهد، به خویشتن نیز سلام دهد؟ 👇 سلام و درود فرستادن بر خویشتن ایرادی ندارد و شواهدی قرآنی نیز در این زمینه وجود دارد؛ مانند این‌که قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) می‌فرماید: «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا»؛[1] و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که می‌میرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد! همچنین در برخی مواقع انسان می‌تواند خود را مجازاً مخاطب و یا غایب قرار دهد، همان‌طور که در فرازی از دعا آمده است: «إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْک»؛[2] خدایا! خود را چنان می‌نگرم که گویا در برابرت ایستاده و آن توکّل نیکویى که بر تو دارم بر من سایه افکنده‏ است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa30873
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سال ۷۱ در مشهد چه اتفاقی افتاده بوده مگه؟؟
هدایت شده از مهاجر
در سال 1371 در یکی از مناطق حاشیه ای مشهد که ساخت وسازهای غیر مجاز صورت می گرفت شهرداری مشهد ورود کرده و طبق ماده 100 خانه ای که به صورت غیر قانونی ساخته شده بود را تخریب می کند که به جهت اصرار ولجاجت صاحب خانه بر عدم تخلیه خانه در هنگام تخریب، یک نفر کشته می شود. بعد از این حادثه اعتراضات محدود مردمی در مشهد شکل می گیرد که تا اینجا هم خیلی مساله جدی نیست لکن از اینجا به بعد منافقین به کمک عموهای مشهد(لاتها و زورگویان ) صحنه اعتراضات را به دست می گیرند در مشهد افرادي بودند که زورگو و سابقه‌دار و بزن‌بهادر و عموما مجرم بودند که مشهدي‌ها به اين افراد «عمو» مي‌گفتند؛ يکي از اين عموها يا لات‌ها بيرون از زندان در همین ايام در مرخصي از زندان فوت کرده بود. لاتها از این موقعیت سوء استفاده کرده و با خط گرفتن از منافقین وضدانقلاب ، در تشييع‌جنازه او بيش از هزار نفر از اين عموها شرکت می کنند . ضمنا اين لات‌و‌لوت‌ها و قمه‌به‌دست‌ها و بزن‌بهادرها توان مالي خوبي هم داشتند، چون بسياري از آنها بنگاه خريد‌و‌فروش ماشين و بنگاه معاملات ملکي داشتند. اغتشاش و غارت و آتش‌زدن و خلع سلاح پاسگاه‌ها و غارت اموال مردم و دزدی از مغازه ها وقتي شروع شد که اين عموها، ميدان‌دار معرکه شدند و با اسلحه هایی که از پاسگاه ها به غارت بورده بودند شهر را کاملا به آشوب وآتش کشیدند. اموال عمومی و مغازه ها را به سرقت بردند، پاسگاه وشهرداری و منابع واموال عمومی را به آتش کشیدند و قداره وقمه و اسلحه به دست یک فضای کاملا ناامن برای مردم ایجاد کردند خوب است بدانید مسئولین امنیتی و استانی مربوطه در آن زمان ،که وظیفه سامان دهی به این آشوب ها را داشتند عمدتا جریان کارگزاران و اصلاح طلب فعلی مثل جناب عبدااله نوری (وزير وقت کشور ) و علی جنتی (استاندار وقت ) و... بودند . که همگی در آن زمان در دولت آقای رفسنجانی وبعد از آن هم در دولت خاتمی پست های کلیدی داشتند و همیشه هم نقش مخالف واپوزیسیون برای نظام را داشتند. این آشوبها هیچ ربطی به آیت الله رئیسی ندارد و اتهام عکس نوشته مبنی بر اعدام افراد توسط ایشان کاملا دروغ است و اتفاقا یکی از عوامل مهمی که باعث شد این آشوب کنترل و مدیریت شود نقش موثر قوه قضائیه در برگرداندان اموال به سرقت رفته مردم و جمع آوری عموها و برگرداندن آرامش وامنیت به فضای شهر بود.
هدایت شده از مهاجر
❌این عکس نوشته دروغ است ❇️جملات مقام معظم رهبری که مربوط به آشوب واغتشاش مشهد است را در لینک زیر مطالعه فرمایید: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2624 💠قسمتی از فرمایشات ایشان : 💠از قضایای مشهد، متأسفانه در بعضی از مطبوعات، تحلیلهای نادرستی کردند. مردم را متّهم کردند. من باید از مردم مشهد، به خاطر بعضی از تحلیلهایی که شد، عذرخواهی کنم. این مردم شریف و پاکی که مثل همه مردم کشور ما، این‌طور در راه انقلاب و اهداف آن فداکاری کردند، چطور کسی دلش می‌آید چیزی بنویسد یا بگوید و آنان را متهم کند!؟ قضیه، کاملاً روشن است: ضدّانقلاب وارد ماجرا میشود. منتها از زمینه‌های فاسد و مردابهای گندیده استفاده میکند. این اراذل و اوباشی که گفته شد، بعضی تعجّب نکنند. چنین افرادی وجود دارند: یک قشرِ رذلِ اوباشِ چاقوکش، که اقلیّت معدودی هستند و دستگاههای انتظامی باید با اینها برخورد کنند. مثل علف هرزه، باید اینها را بکَنند و درو کنند و دور بیندازند. آن پس‌مانده استکبار میرود به سراغ اینها؛ با یک لقمه‌ای، با یک غارتی، با یک حرکت زشت آشوبگرانه، اینها را تطمیع و هدایت میکند. این‌جا برو، این کار را بکن، آن کار را بکن، سازمان تبلیغات را بزن، چه بکن... اینها هستند. هدایت به وسیله ضدّانقلاب معدود، مخفی و نقابدار است که پشت گروههای رذل واوباش پنهان میشود و کار به دست چنین افرادی صورت میگیرد. البته ممکن است بهانه‌اش را یک روز در برخورد با شهرداری پیدا کنند، یک روز در راه‌بندان فلان خیابان پیدا کنند و یک روز در یک چیز بیخودِ دیگر. هر روز ممکن است یک بهانه به وجود بیاورند و ایجاد کنند. وقتی بخواهند کاری را بکنند، میکنند. البته دستگاهها باید مواظب باشند. بنده به دستگاههایمان هشدار میدهم که نباید بهانه به دست دشمنان و بدخواهان بدهند. نیروهای انتظامی ما باید در این مسائل، مسؤولانه عمل کنند. لکن اینها ربطی به تحلیل قضایا ندارد. 💠تحلیل قضیه این است: آن‌که در مقابل این مصائب، بیش از همه داغدار است، بیش از همه انگیزه دارد و بیش از همه آماده است، کیست؟ مردم. همینهایی که انقلاب مال آنهاست. همینهایی که انقلاب را سیزده‌سال بر دوشهایشان تحمّل کردند. همینهایی که همه مشکلات را تحمّل میکنند، برای این‌که به‌اهداف عالی برسند. آن تفاله‌ها و مغلوب شده‌ها و شکست‌خورده‌های جنگ بدر و حُنین‌اند که امروز از این گوشه و آن گوشه سربلند میکنند و میداندار میشوند و از اراذل و اوباش هم استفاده میکنند. پس، دشمن بیدار است. اگر این‌گونه حوادث، هیچ فایده‌ای نداشته باشد جز همین که به ما بگوید «دشمن بیدار است»، ما باید خدا را به خاطر همین حوادث هم، شکر کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جادی میرمیرانی حسین رونقی محسن طهماسبی حسین درواری آرین اقبال ضیا صدر این ها چه کسانی هستند و چرا بازداشت شده اند؟
هدایت شده از مهاجر
✅تمام این افراد جاسوسان امنیتی هستند که مدتهاست در فضای مجازی تحت قالبهای مختلف مثل بیت کوین و یا فعال اینستاگرام و وبلاگ‌نویس و فعال مدنی و... در حال فعالیتهای ضد امنیتی وجاسوسی بوده اند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخی دیگر بر فرستادن صلوات پیامبر بر خودش👆👆👆👇👇👇
هدایت شده از مهاجر
🔹 کیفیت نماز، توسط خداوند به رسول گرامی اسلام تعلیم داده شده. خواندن نماز به این شکل و صورت بر همه حتی خود رسول خدا واجب است، زیرا او نیز یک مکلّف است مثل سایر مردم. اما شاید الفاظی که رسول خدا به کار میبرد، با الفاظی که ما در نماز به کار می بریم، اندکی تفاوت داشته باشد اما محتوا یکسان است. 👈 در روایات آمده است که؛ خداوند متعال پیامبرش حضرت محمد(ص) را به معراج برد. جبرئیل اذان گفت و نماز را به پیامبر آموخت، به همین کیفیت و شکلی که می‌خوانیم. سپس در تشهد به او فرمود: بر خودت و بر اهل بیتت درود بفرست. پیامبر گفت: صَلَّى اللَّهُ عَلَیَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِی. از این جمله معلوم می‌شود که پیامبر اسلام(ص) در تشهد بر خود و بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اینگونه درود می‌فرستاد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 486 ضمن اینکه صلوات یک دعاست و به معنای طلب رحمت از خداست. ما نیز می توانیم برای خودمان از خدا طلب رحمت کنیم. چه اشکالی دارد که رسول خدا(ص) آن هم به دستور خدا، برای خود و اهل بیتش با ذکر صلوات طلب رحمت کند؟ 🔆«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»(احزاب، 59) «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستد اى کسانى که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید». 🔹 سلام و درود فرستادن بر خویشتن ایرادی ندارد و شواهدی قرآنی نیز در این زمینه وجود دارد؛ مانند این‌که قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) می‌فرماید: «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا»؛(مریم، 33) و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که می‌میرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد! 👈 ما نیز در نماز به خودمان سلام می دهیم:«السلام علینا...»(سلام بر ما) حال چه تعجبی دارد که رسول خدا نیز به خودش سلام بدهد؟! www.pshobahat.ir شاید حکمت شهادت دادن رسول خدا بر بندگی و رسالت خود، نهادینه کردن این مطلب باشد که حضرت محمد(صل الله علیه و آله) با تمام عظمتش یک انسان و یک مخلوق و یک بنده خدا بود. او بنده‌ای بود که دارای مقام رسالت بود. مبادا گروهی این ادعا را مطرح کنند که حضرت محمد(ص) خدا یا فرزند خدا بوده. خود خدا هم در قرآن به وحدانیت خودش شهادت داده: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ (آل عمران: ۱۸) تو سوره بقره هم آمده پیامبر به رسالت خودش ایمان دارد: آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ (بقره: ۲۵۸) 🔹همینطور قرآن به خود ما هم دستور میدهد در بعضی از جاها به خودمون سلام و درود بفرستیم: فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِکُمْ (نور: ۶۱) در روایتی از امام باقر علیه‌السلام در تفسیر این آیه آمده است: ... اگر کسی داخل خانه نبود اینگونه بر خود درود بفرستید: «السَّلامُ عَلَیْنا مِنْ عِنْدِ رَبِّنا» (نور الثقلین ، ج ۳، ص ۶۲۷.) اصلا در پایان نماز همه‌ی ما بر خودمان اینگونه درود می‌فرستیم: «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» 🔹اما سرّ مطلب آن است که نه فقط ما با شهادت روزانه به رسالت پیامبر، همواره نقشه راه زندگی را به خود یادآوری می‌کنیم، خود حضرت هم لازم است با تکرار همیشگی جایگاه خویش، نقش خود را در هدایت امت همواره به خود و دیگران یادآوری کند. همچنین با نثار سلام و درود الهی بر خود، استمرار نعمت هدایت را برای خود طلب می‌کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسئله بی ححابی مختص این چند روز اعتشاشات نیست سالهاست که حجاب از بد حجاب به بی ححابی تبدیل شده فقط الان قبح اون ریخته شده مشکل اینجاست با گشت ارشاد فقط خودمون رو فریب دادیم .این گشت ارشاد وقتی میری کوه کجاست ؟وقتی میری شمال کجاست .خیلی از مکانهای تفریحی ....‌‌‌مشکل ما رعایت نکردن قانون هست .چرا خطا کاران اعمال قانون نمیشن .گفتن سگ گردانی در پارکها قانوتی نیست ...الان پارک میری بیشتر سگ میبینی تا بچه ..خوب چرا این قانون رعایت نشد که نتیجه اش شد مرگ چند کودک در قم وتهران ...‌‌وباز هم سکوت ....چرا مراکزی که تولیدو فروش لباسهای زنانه مثل مانتو نظارت نمیشه .چرا یه دوره نیان چهار تا فیلم و گزارش نشون میدن و بعدش باز .....این قوانین برای کی وضع شده .... چطور مامور شهرداری محکم پافشاری میکنه حتی با ضرب و زور ودستفروش رو جمع میکنه میگه قانون هست .پس چرا روی اصناف قانونی نیست .چرا یک چادر تا یک میلیون تومان و بیشتر در همین مراکز به ظاهر حجاب استایل (که از نظر بتده خود این حجاب استایل کلی خانم چادری رو بی چادر کرد با تولید اون عبا ها ) ولی مانتو با قیمت خیلی پایین تر در دسترس هست . وخیلی از موارد و موضوعات دیکه که قانونی بر اون ها حاکم نیست .
هدایت شده از مهاجر
2️⃣قسمت دوم جواب: ایشان در تشریح وضعیت فعلی دولت اسلامی می فرمایند؛ «امروزه دولت ما، یعنی مسئولان قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه، که مجموع اینها دولت اسلامی است، سهم خوبی از حقایق اسلامی و ارزشهای اسلامی دارد، اما کافی نیست، اولش خود من، باید بیشتر به سمت اسلامی شدن، مسلمان شدن و مؤمنانه و مسلمانانه زندگی کردن برویم». و در جایی دیگر اضافه می‌کنند؛ «دولت اسلامی دولتی است که بتواند مقاصدی را که ملت ایران و انقلاب عظیم آنها داشت، تأمین کند». آیت ­الله خامنه ­ای با اشاره به نقش مهم مسئولین در تحقق دولت اسلامی می­ فرمایند؛ 1. رسيدن به آن هدف­ها، مردان خودش را مى‏خواهد. ... يعنى كسان و عناصر و كارگزارانِ خودش را مى‏خواهد. به قول شاعر، آن دو صد من استخوان را داشته باشند، تا بتوانند اين صد من بار را بردارند. 2. تحقق اين واقعيت‏ها در زندگى مردم، مردان و عناصر مؤمن و معتقد به خودش را- كه داراى صفات و خصوصيات لازم هم باشند- مى‏طلبد؛ اين مى‏شود دولت اسلامى. 3. این نظام فقط شکل نیست، محتوایی دارد، یعنی کارهایی باید در واقعیت زندگی مردم صورت بگیرد، تحقق این واقعیت‌ها در زندگی مردم، مردان و عناصر مؤمن و معتقد به خودش را که دارای صفات و خصوصیات لازم باشد می ­طلبد، این می ­شود دولت اسلامی، دولت اسلامی شامل همه کارگزاران نظام اسلام است، نه فقط قوه مجریه، یعنی حکومت­گران و خدمتگذاران عمومی، اینها باید جهت­گیری‌ها و رفتار اجتماعی و رفتار فردی خود و رابطه‌شان با مردم را با معیارهای اسلامی تطبیق دهند تا بتوانند به آن اهداف برسند، بعد هم باید آن جهت­گیری‌ها را مدّ نگاه خودشان قرار دهند و به سرعت به سمت آن جهت گیری‌ها حرکت کنند. [24] 4. اگر ما خود را اصلاح كنيم، جامعه اصلاح شده است. ما هنوز به كشور اسلامى نرسيده‌ايم. 5. همه‏ى ما انسان هاى ناقصى هستيم. ما به قدر توان و تلاشِ خود مى‏خواهيم مجموعه‏ى كارگزاران حكومت را- كه خودمان هم جزو آنها هستيم- به نقطه‏يى برسانيم كه با نصاب جمهورى اسلامى تطبيق كند. ما مى‏خواهيم خود را به حد نصاب نزديك كنيم. ایجاد کشور یا جامعه اسلامی پس از شکل‏ گيري دولت اسلامي، ثمره اين دولت، تلالو و تشعشع نظام اسلامي خواهد بود. بدين معنا که کارويژه اصلي دولت اسلامي، «ايجاد کشور اسلامي» مي ‏باشد که خود مرحله چهارم فرآيند تحقق انقلاب اسلامي به شمار مي‏رود: «اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آنگاه کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد، عدالت مستقر خواهد شد، تبعیض از بین خواهد رفت، فقر به تدریج ریشه کن می‌شود، عزت حقیقی برای مردم بوجود می‌آید، جایگاهش در روابط بین‌الملل ارتقاء پیدا می کند، این می شود کشور اسلامی» شکل ­گیری تمدن اسلامی بر طبق دیدگاه مقام معظم رهبری اگر توانستيم مرحلۀ ایجاد کشور اسلامی را به سلامت طي کنيم، آن­گاه مرحله بعدي ايجاد دنياي اسلام است. به اين ترتيب مرحله نهايي انقلاب و در حقيقت تحقق آرماني‏ترين شعار انقلاب، «ايجاد دنياي اسلام» و دستيابي به تمدن عظيم اسلامي خواهد بود: «از کشور اسلامی می‌شود دنیای اسلامی [تمدن اسلامی] درست کرد، الگو که درست شد، نظایرش در دنیا درست خواهد شد». البته ایشان یادآوری می‌کنند که؛ «نمی‌شود توقع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم، اما دنیا را اصلاح کرده باشیم»
هدایت شده از مهاجر
1️⃣قسمت اول جواب: فرآيند تحقّق هدف­ هاى انقلاب اسلامى، يك «فرآيند» طولانى و البته دشوارى است. مقام معظم رهبری نخستین ­بار فرآیند تحقق اهداف پنج­گانه اسلامی را در جمع مسؤولان و کارگزاران نظام در تاریخ 79/09/21 مطرح کردند. رهبری انقلاب اسلامی در این بیاناتاشاره می­ کنند که «ما يك انقلاب اسلامى داشتيم، بعد نظام اسلامى تشكيل داديم، مرحله‏ ى بعد تشكيل دولت اسلامى است، مرحله‏ ى بعد تشكيل كشور اسلامى است، مرحله‏ بعد تشكيل تمدن بين‏ الملل اسلامى است»؛ لذا رهبری فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی را در پنج مورد زیر می­ دانند: 1. انقلاب اسلامی؛ 2. تشکیل نظام اسلامی؛ 3. تشکیل دولت اسلامی؛ 4. تشکیل کشور اسلامی؛ 5. تشکیل دنیای (امّت، تمدن) اسلامی گام اول این فرآیند که با ظهور انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد، «دگرگونی بنیادین یا همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی است که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون می‌کند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده می‌سازد» و به عبارت دیگر «بنای ضایع و پوسیده و بدبُنیان رژیم استبدادی را از بین می­برد و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده می‌کند و پایه‌های غلطی برچیده و پایه های درستی به جای آن گذاشته می شود» مرحله دوم از فرآيند تحقق آرمان‏هاي اسلامي در بستر انقلاب، استقرار نظام اسلامی است. مقام معظم رهبري تحقق اين مرحله را به معناي اسلامي شدن هندسه عمومي جامعه دانسته‏اند. در حقيقت با تدوين قانون اساسي انقلاب اسلامي که منشور اصلي و محوري جمهوري اسلامي است، ارکان جامعه اسلامي مهندسي شد، اين قانون که تبلور ارزش‏هاي اسلامي است و منطبق با احکام اسلامي تدوين شده، به مثابه ستون فقرات نظام اسلامي است و مرکز اصلي سلسله اعصاب نظام اسلامي تلقي مي‏شود. آیت­الله خامنه­ای در تشریح این مرحله، یعنی استقرار نظام اسلامی، می­فرمایند: «انقلاب که تحقّق پیدا کرد، بلافاصله بعد از آن، تحقّق نظام اسلامی است. نظام اسلامی یعنی طرح مهندسی و شکل کلی اسلامی را در جایی پیاده کردن، مثل این­که وقتی در کشور ما نظام سلطنتی استبدادی، فردی، مورثی و اشرافی وابسته برداشته شد، به جای آن نظام دینی، تقوایی، مردمی و گزینشی جایگزین می‌شود؛ با همین شکل کلی که قانون اساسی برایش معین کرده، تحقق پیدا می‌کند، یعنی نظام اسلامی مقام معظم رهبری در این باره می­فرمایند: «اين معناى نظام اسلامى است؛ اين تحقق پيدا كرد؛ ليكن كافى نيست». بر این اساس: 1. هرچند مرحله نظام اسلامی به عنوان شکل گیری هندسه کلی جمهوری اسلامی پایان یافته اما نظام ­سازی کماکان ادامه خواهد داشت؛ 2. مرحله استقرار نظام اسلام تحقق پیدا کرده و ما به مرحلۀ ایجاد دولت اسلامی گام گذاشته­ ایم. واما اشکال شما در موضوع حجاب ومسائل دیگر به مرحله سوم وچهارم بر می گردد: ایجاد دولت اسلامی مقام معظم رهبری با اشاره به محقق شدن دو گام اول یعنی بُروز انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، «ایجاد دولت اسلامی» را سومین گام از فرآیند اهداف اسلامی معرفی می‌کنند، اما اقدامات صورت گرفته در این مرحله را ناکافی دانسته و معتقدند که به علل مختلف، هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی آن تحقق نیافته است و شاید به همین دلیل بیشترِ رهنمودهای ایشان بر این مسئله یعنی ضرورت پرداختن به ایجاد دولت اسلامی به معنای واقعی آن متمرکز بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مرحله، «خودسازی مسئولین» را شرط اصلی و اساسی برای شکل­ گیری دولت­سازی اسلامی دانسته و بخش عمده توجه خود را معطوف رفتار و عملکرد دولتمردان و سایر کارگزاران نظام می­ نمایند و مؤکداً این موضوع را مقدمه نهادسازی و ایجادساز و کارهای لازم برای شکل گرفتن جامعه اسلامی معرفی کرده‌اند و لذا در تعریف دولت اسلامی، ویژگی­ ها و شرایط خاصی را بر آن مترتب می‌دانند. مقام معظم رهبری دربارۀ معنای دولت اسلامی می­ فرمایند: 1. دولت اسلامى یعنی تشكيل منش و روش دولتمردان- يعنى ماها- به گونه اسلامى. 2. اسم ما دولت اسلامى باشد، كافى نيست؛ بايد عمل و جهت­گيرى ما اسلامى باشد. اگر در اينها اختلال پيدا شد، حركت مستمر و مداوم و پوينده‏يى كه لازم است تا دولت اسلامى به صورت كامل شكل بگيرد، دچار نُكث مى‏شود و طبعاً كار عقب مى‏افتد. 3. معناى شعار دولت اسلامى اين است كه ما مى‏خواهيم اعمال فردى، رفتار با مردم، رفتار بين خودمان، و رفتار با نظام­هاى بين‏المللى و نظام سلطه‏ى امروز جهانى را به معيارها و ضوابط اسلامى نزديك­تر كنيم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنگوی وزارت خارجه: ایران در پاسخ به تحریم امروز اتحادیه اروپا، به‌زودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای اروپایی اعمال خواهد کرد. 👆 سلام و درود پرسیده اند که ایران چگونه تحریم خواهد کرد؟ آیا تاکنون ما هم در اقدام متقابل توانستیم آمریکا را تحریم کنیم؟