eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تیبا شاکر: این حرف از نماینده مجلس صحت داره؟؟؟
👇 امام خمینی (ره) حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام زمان (عج) باشد واجب تر است 👇 شاید این تعبیر امام برای بسیاری سنگین و سؤال برانگیز باشد که چگونه حفظ نظام ما از حفظ جان جانان امام زمان ارواحنا فداه مهم تراست؟!! اما اگر به کلام امام، کامل گوش دهیم خود پاسخ این سؤال را داده اند. گویا امام نیز می دانست این کلام برای برخی قابل هضم نیست. امام در اول فروردین ماه سال 1362 در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می فرمایند: «امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ريزى مى ‏كنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و اين يك تكليف الهى است براى همه كه اهمّ تكليف هايى است كه خدا دارد؛ يعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- ولو امام عصر باشد- اهميتش بيشتر است؛ براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مى‏ كند براى اسلام. همه انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دين خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آنهمه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‏ ها را كردند؛ همه براى حفظ اسلام است. اسلام يك وديعه الهى است پيش ملت ها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است؛ يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عده ‏اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مى‏ شود. امروز ايجاد اختلاف؛ هر اختلافى باشد، و كارهايى كه اختلاف‏ انگيز است؛ هر كارى باشد و با هر اسمى باشد، اين مضر به اسلام است و مضر به انقلاب است.»[1] شاید عده ای ایراد کنند که این نظام، با نظام اسلامی که مد نظر معصومین علیهم السلام بوده فاصله دارد اشکالی که تازگی ندارد و بارها و بارها از طرف معاندین نظام و عده ای جاهل متأسفانه طرح می شود ما در این مختصر قصد نداریم بطور مفصل وارد پاسخ این شبهه و اشکال شویم. اما خوب است بدانیداین ایرادات نیز در همان اوایل انقلاب مطرح بود و امام نیز در وصیت نامه سیاسی-الهی خود ضمن تاکید بر حفظ نظام، در پاسخ به این افراد می فرمایند: «اينجانب نصيحت متواضعانه برادرانه مى‏ كنم كه آقايان محترم تحت تأثير اينگونه شايعه سازي ها قرار نگيرند و براى خدا و حفظ اسلام اين جمهورى را تقويت نمايند. و بايد بدانند كه اگر اين جمهورى اسلامى شكست بخورد، به جاى آن يك رژيم اسلامى دلخواهِ بقية اللَّه -روحى فداه- يا مطيع امر شما آقايان تحقق نخواهد پيدا كرد، بلكه يك رژيم دلخواه يكى از دو قطب قدرت به حكومت مى ‏رسد و محرومان جهان، كه به اسلام و حكومت اسلامى رو آورده و دل باخته ‏اند، مأيوس مى ‏شوند و اسلام براى هميشه منزوى خواهد شد؛ و شماها روزى از كردار خود پشيمان مى ‏شويد كه كار گذشته و ديگر پشيمانى سودى ندارد. و شما آقايان اگر توقع داريد كه در يك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالى متحول شود يك اشتباه است، و در تمام طول تاريخ بشر چنين معجزه ‏اى روى نداده است و نخواهد داد. و آن روزى كه ان شاء اللَّه تعالى مصلح كل ظهور نمايد، گمان نكنيد كه يك معجزه شود و يك روزه عالم اصلاح شود؛ بلكه با كوشش ها و فداكاري ها ستمكاران سركوب و منزوى مى‏ شوند.»[2]   پی نوشت: [1] . صحيفه امام؛ ج‏15؛ ص: 365 [2] . صحيفه امام؛ ج‏21؛ ص: 44
هدایت شده از مهاجر
👉1️⃣👈 امام خمینی (ره) در طول حیات خود در زمان های متعدد، بارها و بارها بر لزوم حفظ این انقلاب و نظام تأکید کرده اند؛ گاه از حفظ نظام تعبیر به اوجب واجبات نموده و گاه نیز با این بیان که حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است. شاید این تعبیر امام برای بسیاری سنگین و سؤال برانگیز باشد که چگونه حفظ نظام ما از حفظ جان جانان امام زمان ارواحنا فداه مهم تراست؟!! اما اگر به کلام امام، کامل گوش دهیم خود پاسخ این سؤال را داده اند. گویا امام نیز می دانست این کلام برای برخی قابل هضم نیست. امام در اول فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می فرمایند: امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می ‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست دهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌ کند برای اسلام و همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم(ص) آن همه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آن همه زحمات را متکفّل شدند و جانبازی‌ ها را کردند؛ همه برای حفظ اسلام بوده است. اسلام یک ودیعه الهی است پیش ملت ها که این ودیعه الهی برای تربیت خود افراد و برای خدمت به خود افراد هست و حفظ آن بر همه کس واجب عینی است؛ یعنی، همه مکلف به حفظ آن هستیم تا آن وقتی که یک عده ‌ای برای حفظ آن قائم بشوند که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته می‌ شود. امام خمینی(ره) فرمودند: «حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حجّ است» لذا امام راحل فرمودند: مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی‌کند» حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است،که انبیای عظام از آدم تا خاتم النبیین(ص)در راه آن کوشش و فداکاری جان­فرسا نموده‌اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام(ع) با کوشش های توان­فرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده‌اند» حفظ جان افراد و حتّی حفظ جان حاکم اسلامی ـ که رسول خدا (ص) و ائمه(ع) نیز از مصادیق حاکم اسلامی اند ـ جزء احکام فرعیّه اسلام می باشند. اینکه در روایت آمده، نماز عمود اسلام است؛ یعنی کار عمود (ستون) ، حفاظت از کلّ بناست، و حاکم اسلامی هم مجری اسلام است لذا نه ستون اسلام با خود اسلام برابری می کند نه حیات دنیوی مجری آن. بلکه اصل اسلام، که یک نظام منسجم باشد، ارجحیّت بر برخی اجزاء و حیات دنیوی مجریانش دارد و حکومت اسلامی، نمود بیرونی این نظام منسجم فکری است. لذا حفظ نظام اسلام، بر هر امر دیگری اولویّت دارد. بر همین اساس است که حضرت علی (ع) در لیلة المبیت، جای پیامبر (ص) خوابید. چون در آن موقعیّت، حفظ جان رسول خدا(ص) عین حفظ اسلام بود؛ بخصوص که حضرتش برای تشکیل حکومت اسلامی راهی مدینه بود و حفظ اسلام بر حفظ جان علی (ع) ارجحیّت دارد. باز بر همین اساس است که امام حسین (ع) ، با علم به این که خودش و خاندان و یارانش شهید خواهند شد و اهلش به اسارت خواهند رفت، دست به قیام بر ضدّ یزید زد. چون اصل اسلام را در حیطه عمل، در خطر می دید. شاهد این ادّعا آن است که وقتی مروان به حضرتش پیشنهاد نمود که با یزید بیعت کند ، فرمودند: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّهُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِیدَ» ما از آنِ خداییم و به سوی او باز می گردیم پس به اسلام باید والسّلام گفت (با اسلام باید وداع نمود)؛ چون امّت به حاکمی چون یزید مبتلا گشته است»
هدایت شده از مهاجر
👉2️⃣👈 شکّ نیست که با وجود امام معصوم، امثال یزید نمی توانند نظام فکری اسلام را نابود سازند؛ چون این نظام در وجود معصوم، تبلور دارد. امّا امثال یزید می توانند مانع از نمود بیرونی این نظام شوند. لذا امام حسین (ع) جان خود را فدا می کند تا اجازه ی چنین کاری را ندهد. چون وقتی فرزند رسول خدا(ص) توسّط یزید کشته شد، دیگر یزید نمی تواند به نام اسلام، حکومت نماید ؛ و مردم نمی پذیرند که او حقیقتاً خلیفه رسول خداست امّا اگر این اتّفاق نمی افتاد، او با نام اسلام، حکومت می کرد و افکار رژیم اموی به عنوان اسلام ترویج می گشت؛ و اسلام حقیقی عملاً از بین می رفت. کما اینکه اگر حضرت علی (ع) برای مصون ماندن از آزارها با ابوبکر بیعت می نمود یا حضرت زهرا(س) در دفاع از حقّ کوتاه می آمد، ما امروز چیزی به نام اسلام راستین در اختیار نداشتیم. آن بزرگواران در برابر ابوبکر چنان رفتار نمودند که مشروعیّت او به عنوان خلیفه رسول خدا(ص) برای همیشه تاریخ، زیر سوال رفت. البته توجّه شود که امام حسین (ع)، جان خودش را فدای اسلام می کند نه امامت خودش را. امامت، اصل اسلام می باشد؛ و امام معصوم، عین خود اسلام است لذا همان گونه که همه چیز باید فدای اسلام شود، همه چیز باید فدای امامت نیز بشود. امّا امامت قائم به فرد نیست تا با فدا شدن آن فرد، امامت نیز فدا گردد. امام حسین(ع) شخص خود را فدای اسلام نمود، امّا امامتش به امام سجّاد (ع) منتقل گشت. امروز نیز اگر امر دائر باشد بین حفظ نظام اسلامی و حفظ شخص ولیّ فقیه یا حفظ شخص امام زمان (عج)، حفظ نظام اسلامی، واجب تر است. چرا که با حفظ نظام اسلامی، ولایت نیز حفظ می گردد؛ امّا نه در وجود شخص خاصّی. لذا رسول خدا(ص) از دنیا رفت و جای او را امیرمومنان (ع) گرفت و با رفتن او، اسلام نرفت و به همین ترتیب ائمه(ع) یک به یک به دیار باقی شتافتند و هیچگاه جایشان خالی نماند. با رفتن شخص امام زمان(عج) نیز خداوند متعال، زمین را خالی از حجّت نمی گذارد. لذا طبق روایات، آنگاه که حضرتش ظهور کرده، مدّتی حکومت نموده و رحلت فرمودند، امام حسین(ع) رجعت نموده و حکومت می کنند. لذا اسلام، قائم به شخص امام نیست؛ بلکه قائم به اصل امامت است. حقیقت امر این است که امروز و در زمان غیبت معصوم، اسلام در قالب جمهوری اسلامی ایران و نظریّه ولایت فقیه نمودار گشته و در حال به اجرا در آمدن است؛ اگر چه هنوز بسیار فاصله داریم با آن روز که موانع برطرف شوند و اسلام، تمام و کمال به اجرا درآید. ولی به هر حال، امروز اسلام با این نظام شناخته می شود لذا شکست این نظام و آسیب دیدن ولایت فقیه ـ نه شخص ولیّ فقیه ـ مساوی است با شکست اسلام. اگر خدای ناکرده این نظام برافتد، صدها سال طول می کشد تا اسلام راستین بتواند دوباره سر بلند شود. بر همین مبنا بود که امام(ره) فرمودند: «حضرات آقایان توجه داشته باشند که مصلحت نظام از امور مهمّه ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می گردد» لذا حفظ نظام اسلامی در اسلام واجب است. البته حفظ نظام اسلامی در هر برهه از زمان به یک شکل بوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چجوری یک زن ۱۴۰۰سال پیش رو میشه الگو قرار داد؟ درحالیکه ازاونزمان خییلی گذشته
هدایت شده از جان من و سید علی💕
چرا حضرت زهرا باید الگوی زنان باشد در حالی که در طول زندگی کوتاه خود، کار مهمی انجام نداده است، اما زنان زیادی داریم که دانشمند بزرگی بوده اند یا خدمات اجتماعی بزرگی به بشر ارائه کرده اند و ... چرا این زنان را الگو قرار ندهیم⁉️ (خلاصه شده ) ⏬ 1️⃣ اگر شخصی در زمینه ای خاص مثل ورزش، کسب و کار، علم و دانش، اخلاق، خدمت به هم نوع و ... توانسته انسان موفقی باشد، هیچ اشکالی ندارد که او را الگوی خود قرار داده و راه و روش موفقیت او را در زندگی به کار ببندیم. 👈 بنابراین، دوگانه ای در اینجا وجود ندارد. نمی‌توان گفت یا حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگو باشد یا دیگری. 2️⃣ افراد معمولاً در چیزهایی الگو قرار میگیرند، که به عنوان ارزش تلقی می شوند. 👈 مثلاً ورزشکار حرفه ای شدن، دانشمند شدن، میلیاردر شدن، بازیگر سینما شدن و اموری از این دست، برای برخی افراد ارزش هستند؛ پس باید به دنبال الگوهایی در این زمینه ها بگردند. ✅ اما برای برخی دیگر، انسانیت، زندگی اخلاقی، عدالت، ظلم ستیزی، بندگی خدا و اموری از این قبیل ارزش هستند. برای این ارزشها، حضرت زهرا (س) یک الگوی بی نظیر است. 3️⃣ اگر بخواهیم بین این دو دسته ارزش قضاوت کنیم، باید ببینیم که این ارزشها تا چه حد برای شخص و جامعه مفید هستند. 👈 دانشمند شدن، مخترع شدن، بازیگر شدن، ورزشکار شدن و ارزشهای دنیایی دیگر، اگر برای شخص یا جامعه سودی داشته باشند، سود آنها محدود به همین دنیاست. 👈 اما عشق و مهربانی، بخشندگی و ایثار، ساده زیستی، عدالتخواهی و ظلم ستیزی، بندگی خدا، زندگی اخلاق مدارانه و ... هم در این دنیا و هم در دنیای جاودانه آخرت، برای فرد و جامعه مفید خواهد بود. 🔆 بنابراین می توانیم بگوییم آن ارزشهایی که حضرت زهرا (س) الگوی کامل آن است، هم برای دنیای ما مفید است و هم آخرت ما. ✅ در این دنیا، بدون تکنولوژی می توان زندگی کرد، اما بدون عدالت و اخلاق نمی توان زندگی کرد. تکنولوژی این دنیا به درد زندگی ابدی ما نمی خورد، اما اخلاق و عدالت، ارتباط مستقیمی با سعادت ما در حیات ابدی دارد. 4️⃣ به عقیده ما، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، یک انسان کامل است؛ یعنی کسی که توانسته تمام ظرفیتها، استعدادها و کمالات نفسانی خود را در بالاترین سطح کسب کند. کسی که دارای تمام فضائل اخلاقی است. کسی که مخلوق برگزیده خداوند است، کسی که خداوند تولد او را خیر کثیر (کوثر) نامیده است. کسی که شفاعت کننده امّت اسلامی است و ... او نه فقط الگوی زنها، بلکه الگوی مردها هم هست: 👈 در حدیث معتبری از حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان که خود انسانی کامل و امام معصوم است آمده است: إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ؛ همانا دختر رسول خدا (فاطمه) براى من سرمشقى نيكو است. 📚 الغيبه ، طوسى ، ص 286 . ✳️ شما اگر مسلمان هم نباشید، در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمونه های فراوانی از اخلاق و انسانیت یافت می شود که بتوانید آن را الگوی خود برای داشتن حیاتی انسانی و اخلاقی قرار دهید: 🔹 حضرت فاطمه، دختر پیامبر خدا بود که در جامعه زمان خویش بالاترین جایگاه اجتماعی را داشت؛ اما او به هیچ وجه از جایگاه پدرش سوء استفاده نکرد و در کمال ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زندگی کرد. لباس ساده وصله‌دار می‌پوشید و طلا و جواهری به خود آویزان نمی کرد. 🔹 به شدّت اهل انفاق بود به نحوی که در شب ازدواجش، لباس عروسی اش را بخشید، درآمد باغ فدک که هدیه پدرش بود را کاملاً بین فقرا توزیع می‌کرد و داستان غذا دادنش به مسکین و یتیم و اسیر نیز معروف است. 🔹در احترام و محبّت و خدمت به پدرش، آنقدر تلاش می کرد که پدر او را «امّ ابیها» یعنی «مادر پدرش» نامید. 🔹 به شدّت با حیا و عفیف بود و شخصیت انسانی خود را با زیبایی ها و جذابیت های زنانه اش معاوضه نکرد. 🔹او مادری نمونه بود و فرزندانی تربیت کرد که هرکدام اسوه های اخلاق و انسانیت بودند و پسرانش در راه مبارزه با ظلم و ستمگری به شهادت رسیدند. 🔹 در عبادت و بندگی پروردگارش کم نمی‌گذاشت و همیشه اول از همه برای دیگران دعا می کرد. 🔹 او پستو‌نشین نبود؛ بلکه در زمان حیات پدرش در جنگها به یاری او می‌رفت و پس از رحلت پدرش، برای احقاق حق خود همسرش(در ماجرای غصب اموال و غصب حکومت همسرش) به میدان آمد و با شخصیت هایی مقابله کرد که تمام جامعه اسلامی در آن زمان، از ترس آن افراد دهان خود را از بیان حق بستند. ✅ اما اگر مسلمان هستید، باید بدانید که: 🔹 حضرت زهرا (سلام الله علیها) یکی از شخصیت های مورد اشاره در آیه تطهیر،آیه مباهله، آیه مودّت، آیه نور، آیه «فی بیوت اذن الله» و ... است و این آیات در شأن و مقام او نازل شده. 🔹سوره انسان و سوره کوثر در شأن ایشان نازل شده است. 🔹 او دارای مقام عصمت و علم است. 🔹 سخنان حکمت آمیز و وحی گونه ی بسیاری از او به جای مانده است. 🔹روایات بسیاری درباره جایگ
هدایت شده از جان من و سید علی💕
اه بلند او در قیامت و بهشت و مقام شفاعت او وجود دارد. 🔸همه این موارد، نشان می دهد که او یک انسان معمولی نبوده بلکه شخصیتی است که هر رفتارش می تواند سرمشق دیگر انسانها باشد. این متن، توان ارائه توصیفی جامع از شخصیت برجسته حضرت زهرا (سلام الله علیها) را ندارد، لذا اهل تحقیق را به مطالعه آثار زیر دعوت می کنیم: 📚 فاطمه بانوی بهشتی؛ محمد جعفر امامی. 📚 زندگی‌نامه صدیقه کبری فاطمه زهرا،‌ شهید سید عبدالحسین دستغیب. 🔸 اخلاق حضرت فاطمة، محمد مهدی تاج ‌لنگرودی. 📚 فاطمه زهرا بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا