شازده کوچولو به سیاره دوم رفت. آنجا فقط یک پادشاه تنها زندگی میکرد.
بعد از ملاقاتی کوتاه , شازده کوچولو خواست که سیاره را ترک کند.
اما فرمانروا که دلش میخواست او را نگه دارد گفت:
نرو, تورا وزیر دادگستری میکنیم.
شازده کوچولو گفت: اینجا کسی نیست که من او را محاکمه کنم
فروانروا گفت:
خب, خودت را محاکمه کن! این سخت ترین کار دنیاست! اینکه بتونی درباره خودت قضاوت درستی داشته باشی و عادلانه خودت رو محاکمه کنی...
"آنتوان دوسنت اگزوپری
@barayekhodaa
دانستن نتيجه فوتبال از قبل، باعث كاهش هيجانات و استرسها مي شود.
خداوند هم از ابتدا فرموده: در مسابقه زندگي، برد با انسانهايي است كه سه خصوصيت دارند، مهربان، پرهيزگار و صبرپيشه هستند.
پس، از مشكلات نبايد ترسيد و اگر آن سه دستور را مراعات كنيم حتما برد با ما خواهد بود.
آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است/
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
در ضمن، معلوم است كه مراد حافظ از دشمنان ، فقط اسراييل و آمريكا نيست بلكه بيشتر، اطرافيان و حتي بستگاني است كه فعلا بين ما و آنها كدورت و كينه اي ايجاد شده است.
مدارا يعني جوري رفتار كنيم كه كار به نزاع و دعوا و قهر و غضب هاي طولاني منجر نشود، حتي اگر حق با ما باشد.
@barayekhodaa
با شوهرتان مثل يك پادشاه رفتار كنيد تا با شما مثل يك ملكه رفتار كند.
دستوراتش را در هر حال و تا حد ممكن اجرا كنيد.
او را با القاب و عناوين بلند و احترام آميز صدا كنيد. عاليجناب، آقا ، سرورم....
سعي كنيد پيغامهايي كه برايش پيامك مي كنيد با يكي از همين عناوين باشد.....
@barayekhodaa
May 11
May 11
داستان توبه یکی از لات های معروف تهران به نام مصطفی پادگان یا مصطفی دیوونه که صحبت «آسیدمهدی قوام» مسیر زندگیش را عوض می کند و به جایی می رسد که آخر عمر، اربابمان امام حسین (ع) به بالینش می آید.
این حکایت شنیدنی را از زبان حجت الاسلام عالی بشنوید ...
@barayekhodaa
به بچهها نگوييم، در كتابها ننويسيم، در فيلمها هم نياوريم، قبرستانها را دور از شهرها ببريم و تازه آنها را هم به شكل پارك و فضاي سبز درآوريم تا به جاي عبرت و تذكر ماية تفريح و تفرج باشد و خاطري مكدر نشود. اگر كسي هم مرد بدون تشييع او را در درون ماشيني گذارده تا كنار قبرش ببريم و در مراسم خاكسپاري هم حتما عكاس و فيلمبردار حضور داشته باشد تا اين صحنه جدي و پندآموز هر چه بيشتر به فيلم تبديل گردد و ژستها كاملتر شود.
بله دنياي ما دنياي وارونهاي است كه بسياري از جديها به شوخي و بازي گرفته شده و به عكس خيلي از بازي ها، جدي به حساب ميآيد. براي ديدن يك فيلم يا مسابقة فوتبال خيابانها خلوت ميشود و ساعتها وقت مصرف ميگردد و آنقدر جدي گرفته ميشود كه حتي برخي از نتيجة اين مسابقات هم حاضرند سكته كنند و جان دهند، ولي فرصتي براي شناخت زندگي ابديشان و اهميتي براي آمادگي پيدا كردن نسبت به آن ندارند.
@barayekhodaa
در روایت است که می فرماید: آن کسی که غیبت می کند وقتی در روز قیامت نامه عملش را به او دادند می بیند که بسیاری از اعمال صالحش نیست. سوال می کند خدایا من که فلان کار را کرده بودم. عملم را در این نامه نمی بینم. می گویند این نامه عمل تو است ولی با غیبتی که کردی از بین رفت.
@barayekhodaa
از ناهنجاریهای خانوادگی در آخرالزّمان، کم توجّهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانعتراشی برای علم آموزی دینی و گرایشهای الهی آنان است: “وای بر فرزندان آخرالزّمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرکشان، بلکه از پدران مسلمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آنها یاد نمیدهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان میکنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند، هر چند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.
جامع الأخبار، ص ۱۰۶، فصل ۶۲
@barayekhodaa
❗️خرج کردن آبرو
وظیفه اولیه یک مومن این است که هر جایی که ببیند بین دو گروهی نزاعی در می گیرد آبرو خرج کند و وسط بیاید. البته به شرط اینکه بلد باشد و تجربه داشته باشد. قرآن در آیه 129سوره نساء می فرماید: «وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً» اگر بتوانی صلح بدهی رحمت نازل می شود. شکی نیست که اول از همه عنایت به واسطه می شود.
مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی یک شاگردی داشتند که خیلی کمک علامه در جمع آوری کتاب بحارالانوار کرد. یکی از بهترین شاگردانش سید نعمت الله جزائری بود که خیلی با هم رفیق بودند. با هم قرار گذاشته بودند که هر کسی که زودتر از دنیا رفت بیاید و به دیگری بگوید که آن طرف چه خبر است. مرحوم علامه مجلسی زودتر از دنیا رفت و سید نعمت الله جزائری می گوید وقتی مراسم تشییع و تدفین برگذار شد من سر قبرش رفتم و خیلی گریه برای ایشان کردم. چون ایشان باب الائمه در زمان خودشان بودند. بعد از گریه یک حالت خواب به ایشان دست داد. دیدم علامه مجلسی در برزخ خدا به او جایگاه عظیمی داده است. به خودش آمد و فهمید که ایشان از دنیا رفته است. به استاد گفت: ما با هم قرار گذاشتیم که هر کسی که از دنیا رفت از آن عالم خبر دهد.
علامه گفت: من هنگام مرگ خیلی درد می کشیدم، از خدا خواستم دردم را کم کند یک ملکی را دیدم که پایین پای من آمده است و دست به پایم می کشد و می گوید دردت کم شد و من دردم کم تر شده بود. دستش را بالاتر کشید تا سینه ام ادامه داد و کم کم تمام بدنم را دست کشید. یک لحظه دیدم روحم از بدنم جدا شده است و اطرافیانم برایم گریه می کنند. هر چه من به آن ها می گفتم تازه راحت شدم ولی هیچ کسی نمی شنید. وقتی من را دفن کردند شب اول قبر از من پرسیدند بنده ما چه برایمان این طرف آورده ای؟ می گوید من یک مرتبه چیزی به ذهنم آمد گفتم من بین مومنین صلح دادم. علامه مجلسی خیلی کارها و خدمات انجام داده بود ولی اولین چیزی که به ذهنشان آمد این بود. بعد گفتند: روزی ظهر از مسجد به خانه می آمدم و هوا خیلی گرم بود دیدم تعدادی از بازاری ها یک بازاری دیگر را دوره کرده اند و از او طلبکار هستند.
او هر چه قسم می خورد که من طلب شما را می دهم آبرویم را نبرید آن ها گوش نمی کردند. علامه این صحنه را دیدند و فرمودند: من خانه ام در این نزدیکی است. به آنجا برویم. آن ها را به خانه شان بردند و گفتند: چقدر طلب دارید؟ گفتند: مقداری است که او مدت ها است آن را نداده است. آن مرد بدهکار گفت: من به خدا قسم نداشته ام که بدهم. علامه می گوید: من به آن ها گفتم طلبتان را می دهم. پول را به آن ها دادند و آن ها رفتند. آن شخص از علامه خیلی تشکر کرد و ایشان را دعا کرد و گفت: این ها به قصد آبرو ریزی آمده بودند. شما آبرویم را خریدید.
علامه به شاگردش گفت: من اولین چیزی که یادم آمد و مرا رها کردند و همه چیز به من دادند این کار بود که انجام داده بودم. البته علم ایشان سر جای خودش است. پاداش علم در مراتب بالاتر آخرت است. اشک برای ابا عبدالله علیه السلام اول کار در موقع احتضار به درد می خورد. خیر رساندن به مومنین خیلی مهم است.
@barayekhodaa
عطار و مرد زنده دل
عطار نيشابوري هم طبابت ميكرد و هم عطاري داشت.مي گويند: فقيري نزد عطار آمد و از او چيزي خواست. او نداد. فقير گفت: تو با اين روحيه چطور جان به عزرائيل ميدهي؟ عطار گفت: تو خودت چطور جان به عزرائيل ميدهي؟ فقير گفت: اينطور و سرش را بر زمين گذاشت و مرد.
عطار يكدفعه فهميد اين درس بزرگ و ارزشمندي است در هنر انسانيت كه آنقدر بيتعلق باشد و آماده كه خود با خواست خود بتواند قالب تهي كند و جان به جان آفرين تسليم نمايد.
ميگويند از آن به بعد تغيير بزرگي در زندگي خود داد و زندگي عارفانهاي پيدا كرد. خود او ميگويد: دي زاهد دين بودم سجاده نشين بودم
ز ارباب يقين بودم سر دفتر دانايي ناگه ز درون جان در داد ندا جانان
كاي عاشق سرگردان تا چند ز رعنايي هر چند كه پر دردي كي محرم ما گردي
فاني شو اگر مردي تا محرم ما آيي عطار چه داني تو وين قصه چه خواني تو
گر هيچ نماني تو اينجا شوي آنجايي
@barayekhodaa
وقتي بدانيم كه در اين دنيا كسي نميماند و همه رفتني و شكستني هستند، با از دست رفتن كسي، يا از بين رفتن مالي و مقامي خود را نميبازيم و نميشكنيم.
بزرگي ميفرمود: وقتي يك شيء گرانبها، مثلا يك عتيقه از شما ميشكند، دو گونه ميتون از آن تعبير كرد: يكي اينكه شكست. ديگر اينكه شكستني بود. اين جملة دوم است كه انسان را راحت ميكند. وقتي بداند قرار نبود چيزي در دنيا بماند و همه شكستني هستند، از دنيا دل ميكند و بدون تعلق، تحمل بلا بر او سهل ميگردد.
حضرت اميرالمؤمنين فرمودند:
اكثروا ذكر الموت و يوم خروجكم من القبور و قيامكم بيـن يدي الله عزوجل تهون عليكم المصائب؛ بسيار به ياد مرگ و روزي كه از قبرهاي خود بيرون ميشويد و در پيشگاه خداي عزوجل ميايستيد باشيد، كه ياد مرگ مصيبتها را بر شما آسان ميسازد.
لذا حضرت اباعبدالله الحسين(ع)در شب عاشورا وقتي خواستند حضرت زينب را آمادة بلاهاي سنگين و كمرشكن كنند فرمودند:
ان اهل الارض يموتون و اهل السماء لا يبقون...؛ بي گمان همة اهل زمين ميميرند و آسمانيان نيز نميمانند... جد و پدر و مادر و برادرم كه از من بهتر بودند از دنيا رفتند.
يعني من هم بالاخره بايد از اين دنيا بروم. چه بهتر كه در راه خدا كشته شوم.
@barayekhodaa
شیطان در عصر آخر❗️❗️❗️❗️
شیطان میداند که اگر ظهور و فرج حضرت ولی عصر عجه الله اتفاق بیفتد کارش تمام میشود و اجلش فرا خواهد رسید.
لذا تمام تلاش و سعی شیطان این است که مومنین را زمین گیر کند تا به بهشت نرسند
حتی یک نفر.
حقیقتا شیطان یک موجود واقعی هست و در عالم لشکر کشی دارد هم از طایفه ی خودش و هم طایفه ی انسان های شیطان صفت.
تو بعضی از روایات از لشکر کشی های شیطان که گفته شده
برخی از فرماندهان شیطان که کوتاهی میکنند شیطان آنها را گردن میزنند.
و این شیطان وقتی نابود میشود که فرج الهی اتفاق بیفتد .
اللهم عجل لولیک الفرج
@barayekhodaa
امروزه بسياري از ظهور حضرت در هراس هستند . ميگويند : چون وي ظهور كند ما را ميكشد . اين عقيده افسانهاي است باطل . او تا حجت را بر فرد فرد مردم تمام نكند كسي را نميكشد . او دوست را نميكشد . او منكر و معاند و دشمن را ميكشد . پس چرا ما از وي و از ظهور وي گريزان باشيم ؟ ! ما در انتظار فرج هستيم تا يك نظر مرحمت بفرمايد و جان و روح و نفس ما را زنده و شاد و شاداب و سرشار از عشق خدائي كند !پس اولین کار حضرت اتمام حجت است و حجت را بر مردم طبق سیره ی پیامبر اکرم (ص) تمام خواهند کرد.
به امید تحقق آن وعده ی الهی و آن روز مبارک و میمون
اللهم عجل لولیک الفرج🌺🌺🌺🌺
@barayekhodaa
امام صادق(ع)فرمودند:«في ابدان كابدانهم.» و در حديثي ديگر آمده است: «في قالب كقالبه في الدنيا» در عالم برزخ درك و فهمو خوردن و آشاميدن و لذت و عذاب هست و به مراتب هم قويتر از درك و فهم و لذتها و عذابهاي دنياست، با همان بدن مثالي.
از امام صادق(ع)پرسيدند: روح انسان پس از مردن به كجا ميرود؟ فرمودند: ارواح مؤمنين در اطاقهايي در بهشت به سر ميبرند. «يأكلون من طعامها و يشـربون من شـرابها و يتزاورون فيها؛ از غذاهاي بهشتي ميخورند و از شرابهاي بهشتي مينوشند و همديگر را ملاقات ميكنند و از احوال هم جويا ميشوند. ارواح كفار هم در جايگاههايي از آتش هستند و غذاها و نوشيدنيها براي آنها عذابآور است.»
زندگي در برزخ، زندگي فردي است و ديگر مثل دنيا نظام اجتماعي برقرار نيست. آنجا هر كس با عقايد و اخلاق و اعمالش كه به شكلهاي مناسب آن طرف درميآيد، همراه است. البته برزخيان و كساني كه اهل بهشت برزخ هستند، همديگر را ميبينند و دور هم مينشينند و با هم انس دارند، اما زندگي اجتماعي بهاين معنا كه نيازهايشان را با هم برطرف كنند و به هم كمكي كنند ندارند.
@barayekhodaa
رفتن به قبرستان و تأمل در احوال اهل قبور
توصيه شده هم در هنگام غم و هم در شاديها به قبرستان برويم و در حالات اهل قبور و مرگ و عوالم پس ازآن تأمل كنيم، كه آن شاديها و غمها را تعديل ميكند، به طوري كه نه غمها انسان را بشكند و نه شاديها او را سرخوش و غافل نمايد.
چقدر خوب است برخي مناجاتها، مثل مناجات مسجد كوفه اميرالمؤمنين (ع) كه آيات قيامت را متذكر شده است، در چنين محيطهايي خوانده شود و روي آن تأمل گردد. همانطور كه قبلا گفته شد، مرحوم آيت الله سيد جمال گلپايگاني به توصيه اساتيدشان، در اصفهان،يا نجف زياد به قبرستان ميرفتند. تا وقتي كه در اصفهان بودند، به تخت فولادميرفتند. وقتيهم به نجف رفتند، به وادي السلام ميرفتند و معمولا پس از فاتحه و زيارت اهل قبور، در زميني كه قبري نبود مينشستند و به فكر فرو ميرفتند. البته همان مكان بعدها محل قبر خودشان شد. مشاهدات عجبيي هم در وادي السلام داشتند كه همينها از ايشان عالمي متعبد و روشن ضمير ساخته بود كه با وجود سختيها و گرفتاريهاي بسيار، شاد و بانشاط و سرزنده بود.
@barayekhodaa
جواني كه زبانش به «لا اله الا الله» باز شد
قطع رحم، خصوصا نسبت به والدين، عقوبتهاي سنگين دارد. مرحوم محدث قمي در كتاب «منازل الاخرة»، از «كافي» روايتي نقل كرده كه حضرت رسول اكرم(ص) در هنگام وفات جواني نزد او حاضر شده و به او فرمود: بگو: «لا اله الا الله».
آن جوان زبانش بسته شد و نتوانست بگويد: حضرت به زني كه در كنار آن جوان بود، فرمود: آيا اين جوان مادر دارد؟ عرض كرد: بله، من مادر او هستم.
فرمود: آيا تو بر او خشمناكي؟ گفت: بله، و شش سال است كه با او سخن نگفتهام. حضرت فرمود: اينك از او راضي شو. آن زن گفت:
«رضي الله عنه يا رسول الله برضاك عنه؛ يا رسول الله، خداوند به رضايت شما از او راضي باشد.» و چون اين كلمه را كه نشانة رضايت او از پسرش بود گفت، زبان آن جوان باز شد.
حضرت به او فرمود: بگو: «لا اله الا الله». جوان تكرار كرد و گفت. حضرت فرمودند: چه ميبيني؟ عرض كرد. مرد سياه زشترويي با جامههاي چروك و بدبو كه از تعفن او، راه نفس من گرفته شده است. حضرت فرمودند: بگو:
يا من يقبل اليسيـر و يعفو عن الكثيـر اقبل مني اليسيـر و اعف عني الكثيـر إنك أنت الغفور الرحيم؛ اي خدايي كه عمل كم و اندك را ميپذيري و از گناهان بسيار درميگذري، عمل اندك مرا بپذير و از گناهان بزرگ و بسيار من درگذر. كه همانا تو آمرزندة مهرباني!
جوان آن كلمات را گفت. آن وقت حضرت به او فرمودند: نگاه كن چه ميبيني؟ گفت مردي سفيدرو و زيبا ميبينم با بويي خوش و لباسي فاخر و آن سياه اولي دارد ميرود. حضرت فرمودند: همين كلمات را تكرار كن. او دوباره گفت و عرض كرد: ديگر آن سياه را نميبينم و در همين حال از دنيا رفت.
مرحوم محدث قمي ميفرمايد: خوب در اين حديث تأمل كن. ببين اثر عقوق چهاندازه زياد است كه در اين جوان با آنكه از صحابه شمرده ميشد و كسي مثل پيامبر رحمت(ص) به عيادت او آمده و بر بالين او نشسته و خود آن جناب كلمة شهادتين را به او تلقين فرمود، نتوانست آن را بر زبان آورد، مگر وقتي مادرش از او راضي شد. آن وقت زبانش باز شد و كلمة شهادتين را بر زبان آورد.
@barayekhodaa
وقتي بدانيم كه در اين دنيا كسي نميماند و همه رفتني و شكستني هستند، با از دست رفتن كسي، يا از بين رفتن مالي و مقامي خود را نميبازيم و نميشكنيم.
بزرگي ميفرمود: وقتي يك شيء گرانبها، مثلا يك عتيقه از شما ميشكند، دو گونه ميتون از آن تعبير كرد: يكي اينكه شكست. ديگر اينكه شكستني بود. اين جملة دوم است كه انسان را راحت ميكند. وقتي بداند قرار نبود چيزي در دنيا بماند و همه شكستني هستند، از دنيا دل ميكند و بدون تعلق، تحمل بلا بر او سهل ميگردد.
حضرت اميرالمؤمنين فرمودند:
اكثروا ذكر الموت و يوم خروجكم من القبور و قيامكم بيـن يدي الله عزوجل تهون عليكم المصائب؛ بسيار به ياد مرگ و روزي كه از قبرهاي خود بيرون ميشويد و در پيشگاه خداي عزوجل ميايستيد باشيد، كه ياد مرگ مصيبتها را بر شما آسان ميسازد.
لذا حضرت اباعبدالله الحسين(ع)در شب عاشورا وقتي خواستند حضرت زينب را آمادة بلاهاي سنگين و كمرشكن كنند فرمودند:
ان اهل الارض يموتون و اهل السماء لا يبقون...؛ بي گمان همة اهل زمين ميميرند و آسمانيان نيز نميمانند... جد و پدر و مادر و برادرم كه از من بهتر بودند از دنيا رفتند.
يعني من هم بالاخره بايد از اين دنيا بروم. چه بهتر كه در راه خدا كشته شوم.
@barayekhodaa
داستان جزيرة خضراء تخيلي است
جزيرة خضراء كه غالبا جزيرهها خضراء هستند ( سرسبز از درخت و گياه ) اولا در مغرب اندلس محل مهدي خليفة فاطميين بوده است كه اينك در زيرآب فرورفته است . جزيرة خضراء محل مهدي بوده و بعدا به آن كلمة قائم را افزودند و شد : محل مهدي قائم ، و بعدا گفتند لابد مهدي بايد زن داشته باشد زيرا امكان ندارد امام زمان به سنت پيغمبر عمل نكند ، و آن فرزندان هم فرزنداني دارند و هلم جرا .
مثلث برمودا خليجي است كه در تحت آن معدن مغناطيس متحرك وجود دارد ، و هر كشتي و أحيانا هر هواپيما از آنجا عبور كند آن را به خود جذب ميكند . چه كسي گفته است كه آنجا جزيرهاي است محل اقامت حضرت ؟ ! امروز با ماهوارهها تمام نقاط زمين را عكسبرداري كردهاند و حتي در ايران گفتهاند : چند درياچه وجود دارد كه در نقشة جغرافيائي موجود نيست و بعضي گفتهاند : امكان دارد سدهائي بوده باشد كه جديدا احداث شده و به صورت درياچه درآمده است .
و چرا جزيرة خضراء در مثلث برمودا كشتيها و طيارهها را ساقط كند و غرق نمايد گرچه همة سرنشينان آن مشرك بوده باشند ؟ ! مگر امام زمان مركز عدل و كانون رحمت نيست ؟ ! و بدون اتمام حجت و اقامة برهان حتي كفار حربي را نميكشد تا چه رسد به مستضعفان !
آيا امام زمان اين آيه را نخوانده است : و ما كنا معذبين حتي نبعث رسولا
« ابدا دأب و ديدن ما آن نيست كه عذاب كنيم مگر زماني كه رسولي را بفرستيم و حجت را تمام نمائيم . »
@barayekhodaa
كياست و زيركي
روايات ما ياد مرگ را نشانة كياست و عقل و زيركي شمرده و آن را بسيار ستودهاند. گروهي از اصحاب خدمت پيامبر بزرگوار اسلام(ص) بودند. پيامبر(ص) از آنان پرسيدند: به نظر شما زيركترين مردم كيست؟ گفتند:خدا و رسولش بيشتر ميدانند. حضرت فرمودند:
اكثرهم ذكرا للموت و اشدهم استعدادا له ؛ زيركترين مردم كسي است كه بيش از همه به ياد مرگ باشد و خود را سخت براي آن آماده كند.
امام باقر(ع)فرمودند: هنگامي كه حضرت اميرالمؤمنين (ع) در كوفه بودند، پس از نماز عشا سه بار با صداي بلند، آن چنانكه همة مردم داخل مسجد ميشنيدند،چنين ميفرمودند:
ايها الناس تجهزوا رحمكم الله فقد نودي فيكم بالرحيل فما التعرج علي الدنيا بعد نداء فيها بالرحيل تجهزوا رحمكم الله وانتقلوا بافضل ما بحضـرتكم من الزاد و هو التقوي واعلموا ان طريقكم الي المعاد ممركم علي الصـراط ؛ اي مردم، خدا شما را رحمت كند! آماده باشيد و بارتان را ببنديد كه نداي الرحيل و بانگ كوچ بلند شده است. درنگ كردن در دنيا، پس از آنكه نداي رحيل داده شده است براي چيست؟ خداوند شما را رحمت كند! بار ببنديد و بهترين توشه كه تقواست را با خود برداريد. بدانيد كه راه شما به سوي قيامت و گذر شما از پل صراط است.
يعني گردنههاي سختي در پيش داريد و منازل هراسناكي كه ناچاريد از آنها عبور كنيد.
حقا و انصافا ياد ورود به عالم ابدي تكان دهنده است. ابديتي كه هزاران سال و ميليونها و ميلياردها سال نيست، بيپايان و جاويد است.
از مرحوم علامه طباطبايي نقل شده است كه گاه در درس به شاگردان ميفرمود: «آقايان ابديت در پيش داريم، ابديت!» و اين توصيه حكيمانه و عاقلانه را بارها تكرر ميكرد تا زنگار غفلت را از دلها برگيرد.
ممكن است كسي بگويد: زياد از مرگ گفتن و به ياد آن بودن، ترس و افسردگي و دلمردگي ميآورد و ذائقه را تلخ ميكند.آيا بهتر نيست كام خودمان را با آن تلخ نكنيم؟
@barayekhodaa
مرگ انديشي
بدون ترديد يكي از مهم ترينرسالتهاي انبياي الهي تذكر و يادآوري همينگونه معارف بوده است. مولوي از زبان قوم سبا نقل ميكند كه به پيامبرانشان چنين ميگفتند:
طوطي نقل و شكر بوديم مامرغ مرگ انديش گشتيم از شما
ما پيش از آمدن شما در خوشي و سرور بوديم. (البته از نوع خوشي اهل غفلت و بيخيالي.) ولي با آمدن شما پيامبران، مرغ مرگانديش شدهايم.
بيجهت نيست كه حدود 1200 آيه از قرآن، يعني حدود يك پنجم قرآن، در همين موضوع است و تقريبا هيچ صفحهاي از صفحات مصحف شريف خالي از ذكر آن نيست.
مرحوم علامه مجلسي نيز در جلدهاي ششم، هفتم و هشتم «بحارالانوار» چند صد روايت در اين باره آورده است.
متأسفانه در دنيايي زندگي ميكنيم كه ياد مرگ و زندگي پس از آن كم رنگ شده و به يك معنا در فرهنگ جهاني حذف شده است.يكصدم آنچه دربارة غريزة جنسي يا هوش صحبت ميشود، از مرگ سخن گفته نميشود و به سكوت از آن ميگذرند.
@barayekhodaa
دل هایی هست که خدا در آن ها هست که اگر آن دل ها را برنجاند آثار بدی برایش دارد. یکی دیگر از عوامل هبط اعمال عُجب و غرور است که کفر خفی است. این ها اموری است که در روایات گفته شده است.
یکی دیگر از چیزهایی که برای ما عادی شده است غیبت کردن است. نه تنها باعث هبط اعمال می شود بلکه به آن شخصی می رسد که غیبت او را کرده ای.
@barayekhodaa
عوامل هبط اعمال
بعضی از اعمال زشت باعث می شود که اعمال صالح انسان از بین برود. سوء اخلاق و بد رفتاری را گفتیم که اگر کسی بد اخلاق باشد عملش را خراب می کند. نه تمام اعمال را، بعضی از اعمال صالح را می سوزاند و از بین می برد. اگر آدم دلی را که جای خدا هست را برنجاند چوبش را می خورد.
ز خود هرگز نرنجانم دلی را
که میترسم در او جای تو باشد
@barayekhodaa
توبه
یکی دیگر از چیزهایی که موثر است توبه است. توبه هم یکی از چیزهایی است که باعث می شود خدا قلم عفو بکشد و آن گناهان را بپوشاند.
بعضی که شک می کنند خدا گناهان ما را می بخشد باید بدانند توبه اول از خدا آغاز می شود. توبه یعنی رجوع. خدا به بعضی ها رجوع می کند و عده ای را به این سمت دعوت می کند.
وقتی آن شخص توبه کرد دوباره خدا به او رجوع می کند و او را نظر می کند. یعنی یک توبه ما با دو توبه خداوند گره خورده است. لذا اگر ما تائب هستیم خدا تواب است.
کسی که می گوید نمی دانم خدا مرا بخشیده است یا نه باید بداند اول خدا به دل او رجوع کرده است که او از کارش نادم است پس بخشیده می شود. پشیمانی برای این است که خدا به دل شخص رجوع کرده است. روایت عجیبی ذیل آیه قرآن است که می فرماید: « إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً»5 خدا سیئات کسی را که توبه می کند به حسنات تبدیل می کند. در نامه عمل می بیند چقدر کار خوب انجام داده ام. خدا به دنبال بهانه می گردد.
روایتی از امام باقر علیه السلام ذیل این آیه شریف قرآن آمده است که حضرت می فرمایند: روز قیامت خدا خودش به گناهان فردی که گنهکار است رسیدگی می کند و کسی هم مطلع نیست. وقتی خدا گناهانش را به رویش می آورد آن عبد می گوید خدایا من اقرار می کنم که چیزی ندارم. خدای متعال به فرشته هایش می گوید تمام این گناهان را تبدیل به حسنات کنید آن وقت به مردم نشان دهید که او کیست و من چقدر دوستش داشتم. امام باقر علیه السلام فرمودند: این مخصوص شیعیان ما است که اهل آلودگی هستند. اگر توبه کنند یک همچین الطافی شامل حالشان می شود.
@barayekhodaa
در مسیر بندگی
پیش صاحبنظران ملک سلیمان بادست
بلکه آنست سلیمان که ز ملک آزادست
آنکه گویند که برآب نهادست جهان
مشنو ای خواجه که چون درنگری بر بادست
امام على عليه السلام :
إنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ ، بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ. فَكونوا مِنها عَلى أوفازٍ، وقَرِّبُوا الظُّهورَ لِلزَّوالِ
دنيا آفريده نشده كه سراى ماندن شما باشد، بلكه آفريده شده، كه گذرگاه شما باشد تا از آن براى سراى ماندگارى تان توشه عمل برگيريد. پس، در دنيا همواره مهيّاى سفر باشيد و مَركب ها را براى رفتن ، آماده سازيد.
(نهج البلاغة: الخطبة 132)
(شاعر: خواجوی کرمانی)
@barayekhodaa