#مباهله و اثبات حقانیت اسلام
مباهله پیامبر اسلام (ص) بامسیحیان نجران
درباره زمان مباهله شیخ مفید مینویسد: این واقعه پس از فتح مکه (سال هشتم هجری) و قبل از حجة الوداع (سال دهم هجری) در ذیالحجه به وقوع پیوست.
روزی که محمد (ص) با تمام خلق حسنهاش به مباهله آمد و با خود گنجینه پنجگانه طه را گواه برده بود.
«مُباهَلَه»درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند.
با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند چرا که حقیقت نور را دریافته بودند.
داستان #مباهله
گروهی از مسیحیان نجران همراه با چند تن از علما و اسقفهایشان مانند «عاقب» و «سید» برای تحقیق پیرامون حضرت محمد صلی الله علیه و آله و مباحثه و مناظره با او به مدینه آمدند. آنها به خدمت پیامبر رسیدند و مناظره را شروع کردند، آنها ضمن سخنان خود عیسی علیه السلام را پسر خدا معرفی نمودند و دلیل آنها همان تولد عیسی بدون پدر بود.
خداوند در پاسخ آنها اظهار می دارد که داستان عیسی نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید، یعنی اگر عیسی پدر نداشت آدم هم پدر و مادر نداشت و اگر بنا باشد که عیسی را به خاطر آن ویژگی پسر خدا بدانند، باید درباره آدم نیز چنین عقیده ای داشته باشید، بلکه آدم اولی است. درحالی که هر دو نفر مخلوق خدا هستند و خداوند با قدرت خود آنها را به طور غیر معمول آفریده است.
من قیافه هایی را می بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جای خود بکَند، کوه کنده می شود، با آنان مباهله نکنید که هلاک می شوید و تا روز قیامت یک نصرانی در روی زمین پیدا نمی شود. و پیامبر گفته بود: به خدا قسم اگر مباهله می کردند، به صورت میمون و خوک مسخ می شدند و در میان آتش می سوختند و سالی نمی گذشت مگر اینکه تمام نصاری هلاک می شدند.
خداوند پس از بیان این مطلب مهم، جهت آرامش خاطر پیامبر اسلام، او را به این خطاب مفتخر می سازد که حق از جانب پروردگار توست و تو از شک کنندگان نباش. البته پیامبر در حق و حقیقت شک نداشت واین خطاب تنها برای آرامش دل او و داشتن اطمینان بیشتر نازل شده است تا هرگز در برابر مسیحیان نجران که با آن حضرت مباحثه و مناظره می کردند، کم نیاورد.
وفد نجران این پاسخ را که واقعاً مستدل و منطقی بود نپذیرفتند و لذا پیامبر به دستور خداوند، آنها را به «مباهله» دعوت کرد. به این صورت که آنها عزیزان خود مانند فرزندان و زنان و جانهایشان را بخوانند و اینها نیز چنین کنند و روبروی هم قرار بگیرند و هر دو گروه دست به دعا بردارند و در پیشگاه خدا تضرع و زاری نمایند و طرف دیگر را نفرین کنند و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهند.
این عمل را «مباهله» می گفتند و اگر با شرایط خاص خود انجام می گرفت، طرفی که ناحق بود گرفتار نفرین می شد و عذاب الهی بر آنان نازل می گشت و مسلم است تنها کسانی به مباهله حاضر می شوند که به عقیده خود اطمینان کامل داشته باشند.
وقتی پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرد و آنها اطمینان خاطر و ثبات قدم پیامبر را دیدند از او یک شب مهلت خواستند تا در این باره بیندیشند. آنها به قرارگاه خود برگشتند و راجع به پیشنهاد پیامبر با همدیگر مشورت کردند. اسقف بزرگ آنها گفت:
فردا بنگرید اگر محمد با نزدیکان و خانواده خود برای مباهله آمد، از مباهله با او خودداری کنید ولی اگر با اصحاب خود آمد با او مباهله کنید.
فردای آن روز حضرت محمد صلی الله علیه و آله را دیدند که همراه با حسن و حسین علیهماالسلام به عنوان فرزندان؛ و فاطمه زهرا علیهاالسلام به عنوان زنان؛ و علی علیه السلام به عنوان جان پیامبر برای مباهله می آید. نصاری از ترکیب این گروه پرسیدند، به آنها گفته شد آن مرد علی بن ابیطالب است که داماد پیامبر و عزیزترین شخص پیش اوست و آن دو کودک حسن و حسین نوه های پیامبر هستند و آن زن دختر پیامبر است که بسیار دوستش می دارد.
ابوحارثه اسقف وفد نجران که این منظره را دید، گفت:
به خدا قسم که همانند پیامبران به مباهله آمده است و چون به او گفتند که مباهله را شروع کند گفت:
من در برابر این چهره ها جرئت مباهله ندارم و می ترسم راستگو باشد که در این صورت اگر مباهله کنم یک سال نمی گذرد مگر اینکه در دنیا هیچ نصرانی پیدا نمی شود. آنگاه خطاب به پیامبر اسلام گفت: ای ابوالقاسم ما با تو مباهله نمی کنیم و با تو مصالحه می کنیم.
این بود که صلحنامه ای میان دو طرف نوشته شد و طبق آن، نصارای نجران متعهد شدند که هر سال دوهزار دست لباس که هر یک به قیمت تقریبی چهل درهم باشد به مسلمانان بدهند و نیز اگر جنگی اتفاق افتاد سی عدد زره جنگی و سی عدد نیزه و سی رأس اسب به عنوان امانت در اختیار مسلمانان قرار بدهند که پس از جنگ به خودشان عودت داده شود.
روایت شده است که اسقف نجران گفته بود:
من قیافه هایی را می بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جای خود بکَند، کوه کنده می شود، با آنان مباهله نکنید که هلاک می شوید و تا روز قیامت یک نصرانی در روی زمین پیدا نمی شود. و پیامبر گفته بود: به خدا قسم اگر مباهله می کردند، به صورت میمون و خوک مسخ می شدند و در میان آتش می سوختند و سالی نمی گذشت مگر اینکه تمام نصاری هلاک می شدند.
🔰خواص گیاه رزماری
@darmaneslami
🔶️مانند آویشن خلط آور است،و جوشانده آن برای مقابله با عفونت ها و درمان سرفه موثر است.
🔷️مصرف رزماری را برای تسکین اعصاب،درد کمر،رفع بی خوابی،و استرس توصیه میگردد.
خانمای گل به جای گلدونای تزیینی بی ثمر ،تو خونه تون گلدون همیشه سبز #رزماری( #اکلیل کوهی)داشته باشین👌
هم زیبایی هم خوراکی👌
#سبزیکاری تو گلدون
#باغ_مزرعه_مرتع_قرآنی_روایی
#گیاهان مثمر
ارتباط با مدیر: @mive_khiyaban
باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar
https://eitaa.com/basamar
#بادرنجبویه
🔻دمنوش سنبل الطیب یا بادرنجبویه آرامش بخش هستند
👈همچنینبادرنجبویه موجب تقویت معده نیز می شود.
#گلدان مثمر
#گلدون سبزیجات
#باغ_مزرعه_مرتع_قرآنی_روایی
ارتباط با مدیر: @mive_khiyaban
باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar
https://eitaa.com/basamar
#اویشن
دمنوش #آویشن يکی از پرخاصيت ترين گیاهان دنياست که نوشيدن آن توصیه میشود و دارای خواص زیر است
🖱 چرک خشک کن
🖱 آرامش اعصاب
🖱 از بين بردن نفخ
🖱 بهبود گلو درد سرما خوردگی
#اویشن
#کهلیک اتی
#سبزیجات تو گلدون
#باغ_مزرعه_مرتع_قرآنی_روایی
ارتباط با مدیر: @mive_khiyaban
باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar
https://eitaa.com/basamar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی تلفنی استاد نجفی در برنامه تلویزیونی #ثریا درمورد آلودگی هوا
#باغ_مزرعه_مرتع_قرآنی_روایی #روشنگری
#حفظ محیط زیست با درختان بومی
ارتباط با مدیر: @mive_khiyaban
باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar
https://eitaa.com/basamar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی تلویزیونی استاد نجفی در برنامه #ثریا👌👌👌
#نه به کهور
#نه به کنوکارپوس
#نه به اکالیپتوس
#نه به کاج
#نه به عرعر
#نه به چمن #باغ_مزرعه_مرتع_قرآنی_روایی
ارتباط با مدیر: @mive_khiyaban
باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar
https://eitaa.com/basamar
شیره انجیر: ماده ای ست شیرین و از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعت گرم میباشد.
زمانی که انجیر به شیره تبدیل میشود تمام خواص انجیر بصورت فشرده در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد.
از آنجایی که شیره انجیر دارای تمام خواص انجیر است بنابراین میتوان گفت این شیره دارای قند،چربی،مواد معدنی وآمینو اسید است.
همچنین منبع خوبی ازپتاسیم ،کلسیم،فسفر و ویتامین های A,B,C می باشد.
ودارای خواصی ازقبیل
۱ – ادرار آور بوده وتعرق بدن را زیاد میکند وحرارت بدن را می نشاند.
۲ -یبوست را برطزف میکند.
۳ -به دلیل پتاسیم فراوان برای کنترل فشار خون مفید است
و دفع ادراری کلسیم از بدن را کاهش می دهد.
https://eitaa.com/modafezist
sapp.ir/modafezist
https://eitaa.com/basamar
میوه انجیر دارای خواص زیادی برای سلامت جسم است.
به گزارش ایلنا، یک کارشناس تغذیه در یزد با بیان این که میوه انجیر طبیعت گرمی دارد و خوردن آن به افرادی که به لحاظ جسمی ضعیف هستند توصیه میشود، اظهارکرد: انجیر حاوی ویتامینهای A، B، C و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، کلسیم، فیبر، آهن، فسفر و سدیم است.
ناهید برخورداری کارشناس تغذیه عنوان کرد:
بر اساس تحقیقات انجام شده، برگهای درخت انجیر بدلیل داشتن خصوصیات مدر بودن، تسکین دهندگی و دافع کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و دم کرده برگ درخت انجیر مسکن بوده و برای معالجه سرفه تجویز شدهاست، همچنین برگ انجیر برای دیابتیها نیز مفید است و مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز برای شخص دیابتی را کم میکند.
برخورداری با بیان این که میوه انجیر برای نرم کردن سینه و روده و دارای خاصیت ویژهای است افزود: انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین سی است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کاربرد دارند.
جوشانده انجیر در التهاب دستگاه تنفسی و غرغره کردن آن برای گلو درد و سرماخوردگی مفید بوده و عفونتهای لثه را نیز درمان می کند