eitaa logo
باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
2.9هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
63 فایل
گروه و کانال ها 🌺خواهران - نجات خوزستان http://eitaa.com/joinchat/4222943247Cb6e77b1ec8 باغ مزرعه مرتع قرآنی @basamar موسسه ثقلین https://eitaa.com/thagalayn مدیر کانال:@saghalin
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز شکّه شدم کارگرهای شهرداری با بیل مکانیکی و درخت اومدن بولوار سفیران امید نهال سنجد بکارن آخر نامه نگاری و پیگیریها جواب داد خراسان شمالی .اسفراین
🎥 کشت بادمجان در مدارس عمان 🔹️ یک مدرسه در عمان به عنوان یک فعالیت درسی در کنار دروس معمول خود کشت بادمجان را با کمک دانش‌آموزان انجام می‌دهد. 🔹️پس از مراحل کاشت، داشت و برداشت این بادمجان‌ها توسط خود دانش‌آموزان فروخته شده‌اند./ تصاویر از مطالعات عمان 🖋 جای سوال است که چرا ایران در این گونه اقدامات کاهلانه عمل می‌کند؟ آموزش و پرورش در کشوری که ۲۶ میلیون نفر در آن شاغل در بخش کشاورزی هستند، چرا دروس عملی کشاورزی و آشنایی موثری با کشاورزی ندارد؟ واحد امنیت غذایی مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات درختان مثمر باغ قرآنی 🌴 وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ «141» و اوست كسى كه به وجود آورد باغهايى با داربست و بى‌داربست، و درخت خرما و كشتزار با خوردنى‌هاى گوناگون، و زيتون و انار، (برخى ميوه‌ها) شبيه به همند و برخى شباهتى با هم ندارند. همين كه باغها ثمر داد، از ميوه‌اش بخوريد و روز درو كردن و ميوه چيدن حقّ آن (محرومان) را بدهيد و اسراف نكنيد، چرا كه خداوند، اسراف كاران را دوست ندارد. نکته ها «جَنَّاتٍ»، باغ‌هاى پر درخت و زمين‌هاى پوشيده از زراعت است. «معروش»، درختى است كه نياز به داربست دارد. «اكل» به معناى مأكول و خوراكى است. در آيه 99 همين سوره خوانديم: «انْظُرُوا إِلى‌ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ» هنگامى كه درخت بار آورد، با دقّت به آن نگاه كنيد. در اين آيه مى‌خوانيم كه‌ «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ»، هنگامى كه بار داد، بخوريد. نتيجه اينكه: خوردن بايد با تأمّل و دقّت باشد، نه غافلانه. امام باقر عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: شخصى زراعتى داشت كه تمام محصولاتش را صدقه مى‌داد و خود و عيالش بى‌چيز مى‌ماندند. خداوند اين عمل را اسراف خواند. اين آيه، درس خداشناسى را همراه با اجازه مصرف خواركى‌ها و رسيدگى به طبقات محروم و انفاق به آنان و اعتدال داشتن و زياده‌روى نكردن در مصرف و انفاق را بيان مى‌كند. «أَنْشَأَ، كُلُوا، آتُوا، لا تُسْرِفُوا» چنانكه در جاى ديگر نيز مى‌خوانيم: «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً» امام صادق عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند: حتّى اگر مسلمان يافت نشد، حقّ برداشت را به مشرك فقير بپردازيد. در روايتى ديگر فرمود: اين حقّ برداشت، غير از زكات است. امام صادق عليه السلام فرمود: ميوه را در شب برداشت نكنيد و شبانه درو نكنيد تا فقيران نيز بتوانند حاضر شوند و چيزى بگيرند. در سوره «ن والقلم» نيز مى‌خوانيم كه خداوند باغ كسانى را كه تصميم گرفتند شبانه و به دور از چشم فقرا ميوه‌ها را بچينند و به آنها ندهند، سوزاند. پیام ها ١_ تنوّع ميوه‌ها و محصولات كشاورزى، آن هم از يك آب وخاك، نشانه قدرت الهى است. أَنْشَأَ ... مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ‌ ٢_ خداوند براى خود در محصولات، حقّى قرار داده است. «آتُوا حَقَّهُ» (آرى، نور و هوا، آب و خاك، توان و نيرو و فكر و استعداد، همه و همه از آنِ خداوند است و او بر هر چيزى حقّ دارد.) ٣ _ در انفاق نيز ميانه‌رو باشيم. «وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا» ۴_ اسلام، دين اعتدال است، هم تحريم نابجا را ممنوع مى‌كند (در آيه قبل) و هم مصرف بى‌رويّه را. «لا تُسْرِفُوا» ۵ _ شرط مصرف، پرداخت حقّ محرومان است. كُلُوا ... آتُوا حَقَّهُ‌ ۶ _ مقدار مصرف، محدود به عدم اسراف است. كُلُوا ... لا تُسْرِفُوا. ٧_ هنگام برداشت محصول، به ياد محرومان باشيم. «يَوْمَ حَصادِهِ» ٨ _ هنگام رسيدن وبرداشت محصول، آمادگى انسان براى انفاق بيشتر است، پس فرصت را از دست ندهيم. «آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ» ٩_ ميوه‌ى نارس نخوريد. «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ» ١٠ _ اسراف‌كار، مبغوض خداوند است. «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» تفسیر نور، محسن قرائتی
آیات درختان مثمر باغ قرآنی 🌴 وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ انْظُرُوا إِلى‌ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ سوره انعام آیه «٩٩» و او كسى است كه از آسمان، آبى نازل كرد، پس به وسيله‌ى آن، هر گونه گياه برآورديم و از آن سبزه‌ها خارج ساختيم. از آن (سبزه‌ها) دانه‌هاى برهم نشسته و چيده شده بيرون آوريم. و از شكوفه‌ى خرما خوشه‌هايى نزديك بهم (پديد آوريم) و نيز باغ‌هايى از (انواع) انگورها و زيتون و انار (پرورش دهيم) كه برخى شبيه به هم و برخى غير متشابهند. به ميوه‌ى آن، آنگاه كه بار دهد و آنگاه كه ميوه مى‌رسد بنگريد. همانا در آن، نشانه‌هايى براى گروه با ايمان است. جلد ٢ - صفحه ۵١٩ نکته ها در آيه‌ى قبل فرمود: همه‌ى انسان‌ها از نفْسِ واحدند، در اين آيه مى‌فرمايد: همه‌ى گياهان و درختان و ميوه‌ها نيز از يك سرچشمه‌اند وآن آب باران است. «متراكب» از ريشه‌ى «ركوب»، ميوه‌هاى سوار بر هم و دانه‌هاى درهم فشرده است. «طلع» خوشه‌ى سربسته خرماست و «قِنْوانٌ»، رشته‌هاى باريك كه بعداً خوشه‌هاى خرما را تشكيل مى‌دهد. «دانِيَةٌ»، خوشه‌هاى به هم نزديك و يا نزديك به زمين، به خاطر سنگينى بار آن است. مراد از «مُتَشابِهٍ»، يا درختانى است كه شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زيتون و انار و يا ميوه‌هايى است كه شبيه به يكديگرند. در اين آيه و دو آيه‌ى قبل سه تعبير پى‌درپى آمده است: «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»، «لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ» و «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» كه رمز آن در پيام ۴، بيان گرديده است. پیام ها 1- مايه‌ى رويش همه‌ى گياهان ونباتات، آب باران است. «مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» 2- هم نزول باران، هم روياندن گياه و ميوه، كار خداست. أَنْزَلَ‌ ... نُخْرِجُ‌ 3- رابطه‌ى انسان با ميوه‌ها فقط رابطه‌ى مادّى و غذايى نباشد، بلكه رابطه‌ى فكرى و توحيدى هم باشد. انْظُرُوا إِلى‌ ثَمَرِهِ‌ ... فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ‌ 4- بهره‌گيرى از ستارگان، علم و كارشناسى لازم دارد. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»، درك اين‌كه كاروان بشرى همه از يك نفس است و اين كاروان، به صورت پايدار و ناپايدار در جريان است درك عميق مى‌طلبد. «لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ»، درك اينكه از گياه و باران و ميوه بايد بهره‌ى معنوى برد و از انتساب همه‌ى هستى به خدا نبايد غافل بود، ايمان مى‌طلبد. «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» تفسير نور(١٠ جلدى)، ج‌٢، ص: ۵٢٠ محسن قرائتی @modafezist
شهردار بندر ترکمن: مغازه دارانی که تا سه سال از درختان کنار محل کسب خود مراقبت کنند، یک سال از پرداخت عوارض معاف می شوند. به این میگن فرهنگ سازی 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
🌴ایران؛ سومین تولید کننده خرما در جهان معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با دارا بودن ۲۶۰ هزار هکتار نخلستان و تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما، سومین تولید کننده این محصول در جهان به شمار می‌رود. 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 مهاراسب وحشی 🔶آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: ، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه می‌شود و می‌خواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که این صبر حکم فطرت است. 🔹طبیعت می‌گوید، بخواب اما فطرت می‌گوید برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت می‌گوید غیبت کن و فطرت می‌گوید، از این کار خوشت می‌آید ولی آیا خدا هم خوشش می‌آید؟ 🔸وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. 🔹طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رام‌تر می‌شود و هر چه رهایش کنی، وحشی‌تر. 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
🔰 توصیه‌ های زیست محیطی برای سیزده‌ بدر ▫️در طبیعت از بوته کنی و از بین بردن رستنی‌ها که موجب تخریب محیط زیست می‌شود ، خودداری کنید. ▫️آب رودخانه‌ها ، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را آلوده نکنید. ▫️شکار و صید جانوران وحشی ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. ▫️از هر گونه ایجاد آتش در مناطق مختلف تا حد امکان خودداری کنید. ▫️پس از ترک محل ، زباله ها را جمع آوری کنید. ▫️ماهی‌ های قرمز را به محل‌ های تعبیه شده برای جمع آوری تحویل دهید و از انتقال گونه‌ های غیربومی به رودخانه‌ها ، خودداری کنید. ▫️هرگونه صید ماهی در رودخانه‌ها ، ممنوع است. 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
نمونه ای از گلهای مثمر بیدمشک معطر و خوراکی نرگس معطر و سفارش اهلبیت عصمت گیاه خلال گل ثعلب پر ارزش و خوراکی گل محمدی معطر و خوراکی و دارویی گل زیبای مورد معطر و خوراکی و دارویی گل یاس رازقی معطر 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
کار از وقتی خراب شد و ما گرسنه و فقیر شدیم که گندمهای سفره هفت سین رو به جای کاشتن یا سپردن به آب انداختیمشون دور 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت صادق (ع) فرمود در موقع کاشت درخت وزراعت کردن اين آيه را بخوان: مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
وقتی به قرآن و کلام معصومین علیهم السلام در این زمینه کاشت گیاهان و درختان مراجعه می کنیم، مشاهده می کنیم چه بسیار بر کاشت درخت، سفارش شده و آن را از جمله‌ی حسناتی بر شمرده که دارای ثواب دنیوی و اخروی است، لذا در این نوشتار به اختصار به بعضی از تاکیدات و سفارشات، اشاره می کنیم. خدای متعال در قرآن می فرماید: أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَکم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا کانَ لَکمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یعْدِلُونَ (نمل/۶۰) در این آیه، خدای متعال خلقت درختان را یکی از نشانه های خود بیان می کند و تاکید می کند که ما با رویاندن آن، باعث بَهجت و سرور شما می شویم. 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿و
گیاه و درخت، مایه‌ برکت در زندگی انسان است. رهبر معظم انقلاب همواره از تک‌تک آحاد مردم خواسته‌اند با کاشت یک درخت، فضای سبز و حیاتی کشور را تقویت کنند. 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿
مراتع ما، جنگل‌های ما، ذخائر عظیم حیاتی ما هستند. از جنگل باید کشور برای همه چیزش بهره ببرد. جنگل واقعاً یک منبع حیاتیِ بزرگ و تجدیدپذیر است. اگر چنانچه عاقلانه و درست از مرتع و جنگل استفاده بشود، هیچ وقت تمام نمی‌شود. امام خامنه ای 15/12/1400 🕊🌿•🇮🇷https://eitaa.com/basamar🇮🇷•🌿