🌹"عیــد" است
دلمـان یک "تحـول عظیم" می خواهد🍃
🌹یک "انقـــلاب روحــی"
یک "حـال خـوب"🍃
🌹الهی "معجـــزه ای" کن
که سخــت "محتاجیـم"🍃🙏
✅#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب✅
🍃🌼☆☆☆•°
#سلام_مولاجانم💚🥀
نمیدانم امسال در گدام گوشه از این جهان
سال را تحویل کردید آقا...!
نمیدانم در میان صحن و سراے آسمانے ولے نعمت ما ایرانے ها هستید...
یا کنار سفره گریمه اهل بیت معصومه خاتون،
تسلای چشمان اشکبارشان هستید...
یا شاید سر به دامان صاحب این شبها گذاشته اید و
از بے وفایے هاے ما شکایت میکنید...
اصلا شاید کنار مسلمانان مظلوم هند،
برای دردهایشان بے صدا گریه میکنید...
نمیدانم!
کجایید؟!
شرق یا غرب...
شمال یا جنوب...
زمین یا آسمان...
اما آقا!
میدانم که دل شما هم گرفته،
از ظلم...
از تنهایے مظلوم...
از ادعا...
ناکارآمدی...
نامردی...
میدانم تاب ندارید،
برای بے تابے ما...
میدانم دلتان تنگ است،
برای مردانگی...
دینداری...
قرار دل هاے بے قرار!
سرور تمام عالم!
آقای غریب من!
بند دلمان پاره شده...
غصه هامان به نهایت رسیده...
گلویمان را بغض گرفته...
امیر!
آقا!
گل پسر نرگس!
تو را به جان عمه ات،
حالمان را با #ظهورت به بهترین حال تغییر بده...
#یارامام_زمان(عج)💔
#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب🤲
✨یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها 💖
🌹با قهرمانان شجاع قلبها تا ظهور💫
آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟
پاسخ:
بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم:
1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است.
در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173)
در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319)
واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد:
مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید:
🔹این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100)
بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152)
2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود.
3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد.
4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد.
5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید.
🍃🌼💚🌼💚🌼🍃
عید ما روزی است ؛
که آنروز بر شود روی دل آرای مهدی(عج)
دیده دنیا ببیند نور عالم تاب مهدی (عج)
#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب✅🥀
✨یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها💖
🌹با قهرمانان شجاع قلبها تا ظهور💫
بر سفره هفت سین خود غم داریم
در غیبت تو اشک دمادم داریم
صد سین اگر اضافه تر هم باشد
سیمای تو را هنوز ما کم داریم
#اَلّلهم_عَجّل_لِولیّک_الفرَج 🤲
#سلام_امام_زمانم 💚🥀
دوباره بی تو دارد اين جهان جديد میشود
زمين پر از گل و شکوفهی سپيد میشود
تو آيه آيه کوثر زلال آفرينشی
جهان بدون روی تو، چگونه عيد میشود؟
🌤#اَلّلهم_عَجّل_لِولیّک_الفرَج🌤
✨یافاطمه الزهرا سلام الله علیها💖
🌹باقهرمانان شجاع قلبهاتاظهور💫
🌹🌹🌹
اول دفتر سالَم بنویس حسین(ع)
برکت روزی مالَم بنویس حسین(ع)
💖بِحق زینب سلام الله علیها
#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْ 🤲
✨یا زهرا سلام الله علیها💖
@yasabas💚🌹✨
💕تولدت مبارک سردار قلبم💕
به یادِ آنانکه
بهاری ترین
هفت سینهای زندگیمان را رقم زدند
و نگذاشتند ، سینِ سربلندی
از سفرۂ هفت سین مان برچیدہ شود
#مردان_بی_ادعا♥🌹✨
#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب🤲
یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها💖
باقهرمانان شجاع قلبها تاظهور💫