نکته تفسیری صفحه ۱۹۴:
عصمت؛ ویژگی مهم راهنمایان بشریّت:
بدون شک انجام هر کاری، به اسباب و لوازم خاصی نیاز دارد. مثلاً به نظر شما، به عهده گرفتن آموزشِ دانش آموزان یک کلاس 20نفره، به چه لوازم و مهارت هایی نیاز دارد؟ داشتن قدرتِ بیانِ مناسب، تجربهی کافی، آشنایی با دروس، صبر و حوصله، مهربانی و «نداشتن سوء پیشینه».
از روزگاران قدیم تاکنون، نداشتن سوء پیشینه، یکی از شروط مهم در واگذار کردن مسئولیّت های گوناگون به افراد و استخدام آنان بوده است؛ یعنی نباید آنان در گذشته مرتکب جرم و جنایت شده باشند. در واقع هر قدر آن وظیفه مهمتر باشد، حسّاسیّت این مطلب افزایش می یابد و داشتن سابقهی روشن، مهم تر می شود. حال اگر این وظیفه، رهبری مادّی و معنوی انسان ها و رساندن پیام¬های آفریدگار هستی به آنان باشد، اهمّیّت این موضوع چه مقدار می شود؟ آیا به نظر شما مردم حاضرند از کسی¬ که پیشتر دچار اشتباهاتی می شده، بی¬چون و چرا پیروی کنند؟ آیا اگر چنین کسی ادّعای پیامبری کند و مطالبی را برای مردم بیاورد و بگوید اینها دستورهای خداست و شما باید اطاعت کنید، مردم سخن او را می پذیرند؟ آیا انسان ها می پذیرند که زندگی خود را بر اساس گفته های شخصی سامان دهند که خودش دچار اشتباه می شود؟ یا بر اساس سخنان او، از مال و جان خویش چشم پوشی کنند و در هر جا که او بگوید، پا گذارند؟ شاید آن شخص دروغ بگوید و پیامی از خدا نداشته باشد؛ یا دچار خطا شده و پیام خدا را اشتباه به مردم رسانده باشد. آیات قرآن کریم، سخنان پیشوایان دین و دلایل قطعی که عقل آن ها را می پذیرد، همه و همه، حقیقت مهمی را در این باره اثبات می کنند، و آن، «عصمت پیامبران» است؛ ویژگی مهمّی که تمام پیامبران خدا به سبب وظیفهی بسیار مهم خویش، از آن بهره مند بوده اند. بر اساس این ویژگی، پیامبران از ابتدای عمر تا به آخر، هرگز دچار گناه و اشتباه نمی شوند. البتّه این بدان معنا نیست که آنان قدرت انجام کار بد را ندارند؛ بلکه ایشان به سبب دانش و بینشی که از سوی خدا دریافت کرده اند، زشتی گناه را می فهمند و به آن نزدیک نمی شوند؛ مانند این که ما هرگز دست خود را روی آتش نمی گیریم؛ زیرا از خطر آن آگاهی داریم؛ ولی می توانیم این کار را انجام دهیم. یکی از نکات مهمّی که در هنگام مطالعهی آیات قرآن باید به آن توجّه کنیم، «قانون عصمت» است. ممکن است برخی از آیات قرآن، از انجام گناه یا اشتباه یكی از پیامبران سخن بگوید؛ اما توجه به عصمت ایشان به ما می فهماند که منظور خدا، چیز دیگری است. مثلاً این آیه به پیامبر(ص)می فرماید: «خدا تو را ببخشد؛ چرا پیش از آنکه برایت مشخّص شود چه کسی واقعاً نمی تواند به جهاد برود و چه کسی دروغ می گوید، به کسانی که از تو اجازهی ترک جهاد را خواستند، اجازه دادی؟» حقیقت این است که پیامبر(ص) مرتکب هیچ اشتباهی نشده بود؛ بلکه خدا با این سخن می¬خواست مشت منافقان را باز کند و به مردم بفهماند که بسیاری از کسانی
که از پیامبر(ص) اجازه می گیرند تا جهاد را ترک کنند، دروغ می گویند.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
کَلِمَةُ الیَوم
رَقَم 194
🍒 شَغَف 🍒
شَغَف :التَّعلُق الشَّدِید.
شَغَف :علاقه ی شدید قلبی.
📖 وَقَالَ نِسوَةٌ فِي المَدِينَةِ امرَأَتُ العَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ • قَد شَغَفَهَا حُبّاََ • إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ /يوسف:٣٠
گروهى از زنان شهر گفتند:
همسر عزیز، غلامش را به سوى خود دعوت مى کند. عشق (این جوان) در
اعماق قلبش نفوذ کرده. ما او را در گمراهى آشکارى مى بینیم.
*توجّه* 👇👇👇👇👇👇👇👇
شَغَف از ماده ی شَغَاف به معنی گره بالای قلب و یا پوسته ی نازک روی قلب است که به منزله ی غلافی تمام آن را در بر گرفته و شَغَفَها حُبّاََ یعنی آن چنان به او علاقمند شده که محبّتش به درون قلب او نفوذ کرده است.واین اشاره به عشق شدید وآتشین است.
✍ توجه بفرمایید
👈 خواهران یا برادرانی که امسال ، یعنی سال ۱۴۰۳ ازدواج کردند و یکی از آن ها بسیجی فعال می باشد حتما در سامانه سحاب ثبت نام ، پس انداز واریز و بعد از انجام فرآیند فوق عکس از سند ازدواج خود به همراه کد ملی در شخصی برای بنده سریعا تا تاریخ ۲۰ آبان ماه ارسال نمایند .
👈 سهمیه و یارانه ویژه برای این عزیزان در حوزه خدمات تعریف شده است.
✅ثبت نام سامانه سحاب:
🌐 Sahabcard.ir
📲ارتباط با مدیر صندوق جهت پاسخگویی در فضای مجازی:
@khorasanrazavi_ticket
✅ لینک کانال های استانی :
https://eitaa.com/szbasijian_khorasanrazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ 🚀 ][ 📆 ] ۲۱ آبان سالروز شهادت پدر موشکی ایران حسن طهرانی مقدم
🔗 #استوری
#شهید #فرزند_ایران
#طهرانی_مقدم
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ....
به اطلاع آزادگان عزیز میرساند، با نهایت تاسف و تاثر همسنگر و همرزم دوران اسارتمان " آزاده و جانباز سرافراز محمد روحبخش" از شهرستان کاشمر،
دعوت حق را لبیک و به دیدار حق شتافت تا همنشین شهدای غریب اسارت باشد.
عروج ملکوتی این فقید سعید را به خانواده محترمش و کلیه بازماندگان از این خاندان تسلیت عرض نموده ، علو درجات را برای این عزیز سفر کرده از خداوند خواستاریم و صبر جمیل و اجر جزیل را برای کلیه بازماندگان مسئلت داریم.
🏴🏴
لازم به ذکر است مراسم تشییع پیکر "زنده یاد محمد روحبخش" سه شنبه ساعت 8:30 صبح از محل بهشت بقیع و ساعت 9 صبح در محل امام زاده سید حمزه(ع) شهرستان کاشمربرگزار می گردد.
روحش شاد و یادش همواره جاودان باد ...🖤🙏🌹
«موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی»
https://eitaa.com/payamazadegankhorasan
https://splus.ir/payamazadegankhorasan
هدایت شده از اطلاع رسانی ، گوناگون
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌سخنان عجیب امام خمینی ره: آقای خامنه ای تا وقتی این انقلاب به اوج خودش رسید حاضرند و تا آخر هم هست🤲
☘بشارت های امام خامنه ای درباره اتصال انقلاب ایران به حکومت جهانی امام عصر(عج)
4_5940339760672277815.mp3
1.7M
🔸ترتیل صفحه 195 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
قرآن ترجمه المیزان
سوره 9
سوره مبارکه التوبة
صفحه 195
لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ (48)
همانا آنان از پيش در جستجوى فتنه بودند، و کارها را براى تو دگرگون کردند تا آنکه حق آمد و دين خدا غالب شد در حاليکه آنان ناخوشنود بودند. (48)
وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلَا تَفْتِنِّي ۚ أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ (49)
و از جمله منافقان کسى است که [به پيامبر ]مى گويد: به من اذن بده [که براى جهاد کوچ نکنم ]و مرا به گناه نيفکن. آگاه باشيد که آنان در گناه سقوط کرده اند. و همانا جهنّم به کافران احاطه دارد. (49)
إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ۖ وَإِنْ تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِنْ قَبْلُ وَيَتَوَلَّوْا وَهُمْ فَرِحُونَ (50)
اگر خوبى اى [چون پيروزى ]به تو برسد منافقان را ناراحت مى کند، و اگر مصيبتى به تو برسد مى گويند: ما از پيش احتياط خود را کرديم و با حالت شادى باز مى گردند. (50)
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (51)
بگو: جز آنچه خدا براى ما مقرّر کرده است هرگز چيزى به ما نمى رسد; او مولاى ماست، و مؤمنان بايد فقط بر خدا توکّل کنند. (51)
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ (52)
بگو: آيا شما درباره ما جز يکى از دو خوبى (پيروزى يا شهادت) را انتظار مى بريد؟ ولى ما درباره شما انتظار داريم که خدا از جانب خود يا به دست ما عذابى بر شما وارد سازد. پس منتظر باشيد که ما هم با شما منتظريم. (52)
قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ ۖ إِنَّكُمْ كُنْتُمْ قَوْمًا فَاسِقِينَ (53)
بگو: چه از روى ميل يا از روى کراهت انفاق کنيد، هرگز از شما قبول نخواهد شد، زيرا شما مردمى فاسق هستيد. (53)
وَمَا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ (54)
و چيزى مانع قبول شدن انفاق هاى آنان نشد جز اينکه به خدا و رسول او کفر ورزيدند، و نماز را جز از روى بى ميلى انجام نمى دهند، و جز از روى کراهت انفاق نمى کنند. (54)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۹۵🌷
جهنّم، کافران را احاطه را کرده است:
اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ، یکی از اصول دین ماست که هر مسلمانی به آن ایمان دارد. بر اساس این عقیده، در روز قیامت که همه ی مردم زنده می شوند، افراد نیکوکار به پاداش خود رسیده، وارد بهشت می شوند، و افراد بدکار نیز به کیفر خود رسیده، به دوزخ می روند.
بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین ، اگرچه بهشت و دوزخ در قیامت آشکار می شوند، آن ها هم اکنون وجود دارند و از چشم ما پوشیده هستند. در آیه ی 22 سوره ی ق می خوانیم هنگامی که انسان در قیامت زنده می شود و با حیرت چشمش به صحرای محشر و بهشت و دوزخ می افتد، به او می گویند که این ها وجود داشت؛ ولی تو از این حقایق بی خبر بودی. امروز پرده را از جلوی چشمانت برمی داریم تا به خوبی همه چیز را ببینی. در این آیه نیز می خوانیم: «جهنّم، کافران را احاطه کرده است.» کیفر کافران در دوزخ، همان گناهان زشت آن هاست که به صورت عذاب در می آید. دروغ، خیانت، بی توجّهی به فرمان خدا، خوردن مال حرام و... که از کافران و گنهکاران سر می زند و همراه با شخصیّت پلید آن هاست، هر یک در قیامت به شکل حقیقی و زشت خود در می آیند و همراه آنان خواهند بود. آری، بهشت و دوزخ هماکنون وجود دارند؛ ولی خواست خدا این است که هم اکنون از چشمان ما پنهان باشند تا مردم بدون این که آن ها را ببینند، با اختیار خود، یکی از آن دو سرنوشت را انتخاب کنند. در روایتی از امام صادق می خوانیم که در شب معراج (شبی که پیامبر به عالم فرشتگان سفر کرد و بهشت و دوزخ را از نزدیک دید و با خدای بزرگ سخن گفت)، پیامبر که همراه جبرئیل فرشته ی وحی و فرمانده فرشتگان سفر می کرد، به هر گروه از فرشتگان که می رسید، با چهره ی خندان ایشان روبرو می شد؛ تا اینکه با فرشته ای زشت رو و خشمگین مواجه شد. آن فرشته به پیامبر سلام کرد؛ ولی هیچ لبخندی نزد. ترسِ عجیبی، وجود پیامبر را فرا گرفت. به همین سبب، از جبرئیل پرسید که این فرشته کیست؟ او گفت: حق داری که بترسی؛ همه ی ما نیز از او می ترسیم. نام این فرشته، «مالک» است. او رئیس نگهبانان دوزخ است و هرگز نخندیده است. پیامبر از جبرئیل خواست به او فرمان دهد که جهنّم را به ایشان نشان دهد. او نیز صحنه ای از دوزخ را به پیامبر نشان داد. بر اساس آیات قرآن و سخنان پیشوایان دین، ورود به بهشت یا دوزخ، در روز قیامت اتّفاق می افتد؛ ولی گوشه ای از این دو سرنوشت متفاوت، با مرگ انسان ها به ایشان نشان داده می شود. در روایتی از امیر مؤمنان علی می خوانیم: «میان ما و رسیدن به بهشت یا دوزخ، چیزی جز مرگ وجود ندارد.» در حدیثی از امام سجاد نیز می خوانیم: «قبر، باغی از باغ های بهشت یا گودالی از گودال های دوزخ است.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
کَلِمَةُ الیَوم
رَقَم 195
🍒 فِجاج 🍒
فِجاج :جمع کلمة فَجّ بِمَعنَی' الطّرِیق الوَاسِع الوَاضِح بَینِ الجَبَلَین.
فِجاج :جمع کلمه ی فَجّ به معنی راه پهن میان دو کوه.
📖 وَجَعَلنَا فِي الْأَرضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِم وَجَعَلنَا فِيهَا فِجَاجاََ سُبُلاََ لَعَلَّهُم يَهتَدُونَ /انبیاء:۳۱
و در زمین، کوههاى استوارى قرار دادیم، مبادا آنان را بلرزاند! ودر آن، دره ها و راههایى قرار دادیم تا راه یابند.
*توجّه*👇👇👇👇👇👇👇👇
فَجّ به راه پهن میان دو کوه گفته می شود.در حالی که راه باریک وتنگ بین دو کوه را شِعب می گویند.