eitaa logo
بصير
2.7هزار دنبال‌کننده
86.3هزار عکس
81.6هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠احكام تربت امام حسين عليه السلام💠 1️⃣لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بى‌احترامى به آن مثل نجس كردن. «١» مرحوم صاحب جواهر مى‌فرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات متواتر است. «٢» فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مى‌فرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بى‌احترامى به آن حرام است. «٣» 2️⃣مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام ؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب افزايش ثواب نماز مى‌شود. «٤» 3️⃣مستحب است كام‌طفل باتربت امام‌حسين عليه السلام بازشود. «٥» 4️⃣مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميت هنگام دفن. «۶» 5️⃣مستحب است هنگام دفن ميت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. «۷» 6️⃣خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيت استشفاء جايز است. «۸» --------------- (١) . عروة الوثقى، ج ١، ص ٩٠، م ٢٥. (٢) . جواهر، ج ٦، ص ٩٩. (٣) . حدائق، ج ٢، ص ٤٤. (٤) . توضيح المسائل مراجع، م ١٠٨٣. (٥) . تحرير الوسيله، ج ٢، ص ٣١٠، م ٢.. (۶) . عروة الوثقى، ج ١، ص ٤. (۷) . همان، ص ٤١٥، ب حنوط، م ٩. (۸) . تحرير الوسيله، ج ٢، ص ١٦٤، م ٩. https://eitaa.com/Basir_MN
11.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 واکنش جالب مردم به خبری درباره احتمال تمدید ریاست جمهوری روحانی تا سال ۱۴۰۲ بدلیل کرونا 💬 🔹 واقعیت‌هایی از نگاه مردم به دولت روحانی . واقعا حقیقت تلخ!!! ✅ واقعا فقط منتظرند تموم بشه که بره فقط. به قول معروف: بری که دیگه برنگردی، ایشالا!. https://eitaa.com/Basir_MN
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون تحریفات عاشورا (۱) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد رضا : بسمه تعالی در خصوص مجموعه ادعاهایی که در کلیپ سخنرانی فردی به نام دکتر ضیائی مطرح شده، نکاتی شایان تذکر است: ۱. این سخنرانی مشتمل بر مجموعه ای از ادعاهای و و راست و ناراست است که باید از یکدیگر تفکیک شوند. ۲. بخش اول مورد اشاره ایشان در گونه های تحریف، در جزئیات واقعه کربلا است که البته با کمی همراه است. ۳. مثالهای مورد اشاره ایشان قابل تامل و بعضا نادرست است. مثلا: *جمله هل من ناصر ینصرنی با تعبیر اما من مغیث یغیثنا لوجه الله؟ *اما من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟ 📚الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۱۰۱ 📚سیدبن طاوس،لهوف ص۶۱ آمده. و با تعبیر هل من ناصر ینصرنی در 📚المنتخب طریحی ص ۳۷۹ آمده است. هرچند منتخب طریحی، منبعی متاخر و ضعیف است، اما وجود جملات یادشده در لهوف و الفتوح که در معنا و مضمون شبیه هل من ناصر هستند، استناد این جمله به حضرت را ممکن می سازد و صدور این جمله از امام حسین(ع) _برخلاف تصور جناب ضیائی و برخی دیگر، هیچ منافاتی با هدف قیام و جایگاه عزت مندانه حضرت ندارد؛ چرا که دعوت مثل امام (ع) به نصرت، صرفا دعوت شخصی نیست بلکه دعوت به مکتب است. *در خصوص حضرت رقیه نیز اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ اما بیش از آن که اختلاف مربوط به اصل وجود تاریخی باشد در پیرایه ها است. ۴. هرچند کتاب روضه الشهداء در ترویج برخی مطالب ضعیف نقش آفرین بوده اما به لحاظ نثر ادبی، در استمرار و رونق مجالس حسینی نیز نقش داشته است. بدین لحاظ، به کار بردن تعبیر در باره مولف آن، دور از انصاف است. با این وجود، منابع تاریخی و کهن در دست است و امکان اعتبار سنجی مطالب این کتاب، ممکن. چنان که این اقدام در آثاری مانند کتاب مقتل جامع سید الشهدا صورت گرفته است. https://eitaa.com/Basir_MN
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۲) 📚 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا : ۵. جهت استحضار جناب ضیائی باید گفت: کتاب ، تالیف مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نیست و نسخه خطی این کتاب توسط یکی از دوستان سید حسن محمد قاسم در یافت شده و او نیز متن کاملش را در کتاب سیده (س) می آورد. لذا برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ ق چاپ می شود. سپس آقای محمد جواد مرعشی آن را استخراج کرده و جداگانه، با مقدمه مرحوم آیت الله نجفی چاپ می کند. کتاب اخبار الزینبات منسوب به یحیی بن حسن بن جعفر عبیدلی نسابه (متوفای ۲۷۷ق) است و در این کتاب روایاتی دال بر رحلت حضرت زینب(س) در وجود دارد. که یکی از سه دیدگاه در باره مرقد حضرت زینب است(مدینه، شام یا مصر) گفتنی است این کتاب در مقاله ای علمی، توسط آقای سید حسن فاطمی تحت عنوان بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات مورد نقد قرار گرفته است. و بر اساس این نقد، پذیرش وجود مرقد حضرت زینب در مصر دشوار است و با توجه به عدم دلیل برای دفن حضرت در و ، قول به فعل دارای ترجیح است. https://eitaa.com/Basir_MN
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۳) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا : ۶. همواره تحلیل گران واقعه عاشورا در تبیین ماجرا، زمینه های تاریخی آنرا بررسی کرده اند و منابر به ویژه ایام ، با قوت و ضعف، در صدد تبیین این واقعیات تاریخی هستند. گو این که ممکن است کاستی ها و کوتاهی هایی باشد، اما نه در حد تعمیمهای جناب ضیائی. ضمن آن که در تعابیر ایشان، بی مهری ها و درشت گوئیهای تاسف باری نسبت به دیده می شود. ۷. یادکرد حادثه بدون یادکرد از و حاکمیت ممکن نیست؛ اما طبعا نباید در این، متوقف شد و فلسفه و هدف را از نظر نباید دور داشت. ۸. انکار قیام بودن حرکت حضرت و تقلیل آن در حد حفظ جان و دنبال گشتن، جفائیست بس عظیم که منحصر به جناب ضیائی نیست. عجیب آن که جناب ایشان در همین سخنرانی به طور مکرر بر هدف تبیین شده توسط خود حضرت، یعنی امر به و نهی از تاکید می کند، اما حرکت حضرت را عملا در حد تلاش برای کشته نشدن تنزل می دهد! غافل از این که امر به معروف و نهی از منکری به بزرگی حکومت ، با دست خالی ممکن نیست و نیاز به ابزارهایی دارد و نیروی انسانی و قدرت و حکومت، یکی از مهمترین این ابزارهاست. https://eitaa.com/Basir_MN
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون (۳) 📚 نویسنده حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۹. امام (ع) همچون جد مطهر و پدرش، الگوی بود اما نه به معنای اجتناب از آنگاه که چاره ای جز آن نباشد. جناب ضیائی باید مشخص کند چه کس یا کسانی، امام حسین(ع) را قرار داده اند؟ جنگ بر حضرت تحمیل شد و همواره تلاش بر آن بوده که این تحمیل تبیین گردد. ۱۰. جمله "فان الله قد شاء ان یراک قتیلا" در ابن طاووس صفحه ۴۰ آمده؛ لذا تعبیر ایشان که این جمله در هیچ منبع معتبری نیامده، دقیق نیست؛ چرا که هرچند این جمله در منابع کهن دیده نمی شود، اما دلیلی بر تکذیب آن نیز نداریم و لا اقل، محتمل الصدق است. https://eitaa.com/Basir_MN
📌 نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۴) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۱۱. در خصوص سخن ایشان غیر دقیق است. آنچه به علامه نسبت داده می شود، واقعیتی است در خصوص این زیارت؛ و آن این که فقره "اللهم خص انت اول ظالم" در نقل با بیان دیگری آمده و در نقل مصباح المتهجد شیخ با همین بیان معروف که در مفاتیح نیز آمده. اما هر یک از این دو نقل باشد، به هیچ وجه موید موضع عجیب جناب ضیائی در دفاع از و همسر خاص (ص) نیست. گو این که سیره (ع) و عالمان بر و بوده، اما نباید این مواضع را به مفهوم دشمنان اهل بیت(ع) گرفت. لذا در بیان ائمه(ع) نیز گاه با ذکر نام، در محافل خصوصی، حتی صورت گرفته اما نه به طور عمومی. متاسفانه مشی روشنفکر نمایان نادیده گرفتن واقعیات تاریخی و حدیثی، و نگاه های یکسویه است. ۱۲. سخن ایشان در خصوص اختلاف (ع) با و این که اگر نیز بوده باید واگذار به قیامت کرد، این کلام انسان را به یاد سخن می اندازد. یعنی در خصوص خطاهای افراد به ویژه (ص) هیچ قضاوتی نباید کرد و کار را به خدا واگذار کنیم! این سخن به هیچ وجه با مشی و سیره معصومان(ع) سازگار نیست. (ع) به شیعیانشان ارائه مبنا کردند تا در تشخیص اشتباه نکنند. گو این که مفهوم این سخن، اهانت به مقدسات نیست، اما رفتارهای غلط صحابه حتما باید نقد و تبیین شود. https://eitaa.com/Basir_MN
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۵) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۱۳. جمله ای که ایشان به امام (ع) نسبت می دهد نادرست است؛ چرا که مادر امام باقر(ع) نسب به نمی برد. گویا مراد ایشان، جمله منسوب به امام (ع) است که "ولدنی ابوبکر مرتین" که سند ضعیفی دارد و جالب آن که جناب ضیائی که دغدغه سند دارد، در اینجا متعرض سند نمی شود!! ۱۴. نگاه امثال به امام (ع) که مورد تاکید و تایید جناب ضیائی است نگاهی یکسویه به حادثه کربلاست. چرا که در نگاه واقع بینانه به این واقعه، هم باید امام حسین(ع) و اصحابش را فائز به عظیم و واصل به خداوند دید؛ و هم بر عظمت این مصیبت گریست؛ گریه ای که نه صرفا بر بعد ظاهری فجایع است؛ بلکه بر عظمت فاجعه است؛ چرا که به درجه عظمت اباعبدالله(ع)، عظمت فاجعه افزون می شود. و بعد دیگر ، شوق وصال به درجاتی است که یاران امام حسین(ع) به آن رسیدند. https://eitaa.com/Basir_MN
💎 برترین علم و برترین دعا 🔻پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: أفضَلُ العِلمِ: لا إلهَ إلَا اللّهُ، و أفضَلُ الدُّعاءِ الاستِغفارُ ◻️ برترین علم این است که بدانی معبودی جز خدا نیست ◻️ و برترین دعا آمرزش طلبیدن است. 📚 بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۲۸۲ https://eitaa.com/Basir_MN
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رجزخوانی یک اسیر یمنی در حلقه محاصره نیروهای عربستان من يماني ام و "ايمان" يمني ست! من يماني ام و "حكمت" يمني ست! منِ يماني ام، خوش قلب و مهربان ترين انسانم. من همان يماني ام كه حضرت رسول اكرم مرا پشتيبان دينش قرار داد! و من همان يماني ام، كه هر كس با من از در صلح وارد شود دستم به سمتش مردانه دراز است، اما هر دستي را كه به خاكم تعدي كند از بازو قطع خواهم كرد، و هر ظالمي را از ظلمش نادم و پشيمان خواهم ساخت...! + شما اسیر نیستید؛ امیر دبی و پادشاه عربستان اسیرن، که به اسم جانشینی رسول الله[صلي الله عليه و آله و سلم] امت پیامبر رو زیر تیغ آمریکا و اسرائیل بردن!. https://eitaa.com/Basir_MN
⚫️ شخصيت‌شناسي قاتلان امام حسين عليه السلام (1) 💠 خانواده شرارت در مقابل خانواده ولايت 🔵 اشعث بن قیس 🔹فرزندان «اشعث بن قیس» ازجمله نفراتی که هستند که همواره در برابر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) قرار داشتند؛ آنان از قبیله «کنده» یمن بودند و جالب آنکه دین یهود میان برخی قبایل یمنی همچون کنده رایج بوده است. همچنین ما دلایلی در دست داریم که نشان می‌دهد اشعث قبل از گرویدن ظاهری به دین اسلام، در زمره پیروان یهود قرار داشته است. جالب‌تر آنکه از خاندان وی افراد زیادی همچون خواهر، عمه و پسرعموی وی یهودی بوده و تا آخر عمر نیز اسلام اختیار نکرده بودند. 🔸فرزندان اشعث نیز مانند خود او خوی یهودی‌گری داشته و دشمن اهل‌بیت(علیه‌السلام) بوده‌اند؛ چنانچه محمد فرزند بزرگ اشعث در دستگیری «حجر بن عدی»، صحابی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شرکت فعال داشت. او از امیران مورد اعتماد «زیاد بن ابی سفیان» و «ابن زیاد» بود و در دستگیری و قتل «هانی بن عروه» و «مسلم بن عقیل» در آستانه واقعه کربلا، شرکت جست. 🔹فرزند دیگرش قیس، از کسانی بود که امام حسین(علیه‌السلام) را به کوفه دعوت کرد، ولی به آن حضرت خیانت کرده و به لشکر شام پیوست و مکاتبه با آن حضرت را انکار کرد و در نهایت پس از شهادت سید الشهداء(علیه‌السلام) جامه از پیکر آن حضرت ربود. دخترش «جعده» نیز امام حسن(علیه‌السلام) را مسموم و به شهادت رساند. 🔷 خلاصه مطلب: 1️⃣ خود اشعث در مقابل امام علي عليه السلام قرار داشت و با آن حضرت دشمني کرد؛ 2️⃣ دخترش جعده، قاتل امام حسن عليه السلام بود؛ 3️⃣ دو تن از پسرانش در واقعه‌ي عاشورا در زمره قاتلان امام حسين عليه السلام قرار داشتند!!!! https://eitaa.com/Basir_MN
⚫️ شخصيت‌شناسي قاتلان امام حسين عليه السلام (2) 🔵 منافقي بسيار مرموز 🔷شبث بن ربعی 🔹«شبث بن ربعی» را بایستی یکی از منافقان پیچیده در طول تاریخ به شمار آورد؛ 🔸او از مهره‌های فعال در ماجرای مرگ عثمان است؛ 🔹از سوی دیگر در غائله جمل کنار عایشه قرار داشته و در صفین کنار امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بوده است. 🔸همچنین شبث از پدیدآورندگان خوارج است و با آن‌ها می جنگد؛ 🔹ضمن اینکه در کنار امام حسن(علیه‌السلام) حضور داشته اما برای معاویه کار می‌کند. 🔸در ماجرای کربلا نیز جزو نیروهای بنی‌امیه است و پس از آن به حزب «عبدالله زبیر» می‌پیوندد. 🔹از دیگر سو در عموم ماجراهایی که ذکر شد، همیشه یکی از افراد یهودی یا مسیحی – و عموماً «محمد بن اشعث» یا «حجار بن ابجر» – در کنار شبث بن ربعی هستند. 🔸تقریباً تمامی منابع رجالی که از او نامی برده‌اند تنها از «محمد بن کعب قرظی» به عنوان راوی از او یاد کرده‌اند؛ محمد بن کعب از قبیله یهودی «بنی‌قریظه» بود و بایستی با دید تردید به اسلامش نگریست. 🔹این رنگ عوض‌کردن‌های پی در پی و متناسب با شرائط حاکم، در کنار ارتباط او با افرادی که ذکر شد و به ویژه ارتباطش در ابتدای کار با یهودی نیرنگبازی همچون «اشعث بن قیس»، این احتمال را تقویت و به حدّ اطمینان می‌رساند که شبث از نیروهای تربیت‌شده به وسیله اشعث برای نقش بازی‌کردن در شرایط ویژه است. https://eitaa.com/Basir_MN