📢 روز شمار انقلاب
💭 14 بهمن 57
🔵 تشريح مواضع آينده نظام اسلامي توسط حضرت امام خمينی رحمه الله
◽️ در حالى كه جشن و سرور مردم به مناسبت ورودحضرت امام خمينىره به ايران، همچنان در سراسر كشور ادامه داشت، آن حضرت در يك مصاحبه مطبوعاتى كه نزديك به سيصد خبرنگار ايرانى و خارجى از كشورهاى آمريكاى لاتين، آفريقا، اروپا و كشورهاى عربى و آسيا حضور داشتند، به تشريح مواضع آينده نظام اسلامى ايران پرداختند و اعلام كردند كه به زودى دولت موقت انقلاب را تشكيل خواهند داد. ايشان اظهار داشتند كه دولت موقت موظف است مقدمات همه پرسى را فراهم كند تا پس از تدوين قانون اساسى، آن را به همه پرسى بگذارد.
◽️ امام خمينى همچنين به دولت بختيار، نخست وزير دست نشانده شاه، هشدار دادند كه در صورت ادامه سركوب مردم، ايشان حكم جهاد خواهند داد. امام همچنين از ارتش خواست تا به مردم بپيوندند.
🌺#نیت_ما_فی_الذمه 🌺
اگر برای نمازصبح زمانی بیدار شویم که نمی دانیم آفتاب طلوع کرده یا نه، وظیفه چیست؟ نماز را ادا بخوانم یا قضا؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
باید نماز را نه به نیت ادا و نه به نیت قضا بلکه به نیت مافی الذمه بخوانید. نیت ما فی الذمه یعنی نماز را به قصد آنچه در حقیقت به گردن شما می باشد، بخوانید.
توضیحات بیشتر:👇
نماز به نیت ما فی الذمه، یعنی اینکه فرد می داند که باید نماز بخواند ولی نمی داند باید با نیت ادا بخواند یا قضا، در این موارد نماز را به نیت مافی الذمه یعنی آنچه به گردنش می باشد به جا می آورد، مثل کسی که برای نماز صبح دیر بیدار می شود و نمی داند که نماز قضا شده یا نه، در این موارد باید نماز صبح را با نیت ما فی الذمه بخواند یعنی نه نیت ادا بکند و نه نیت قضا و نماز با نیت ما فی الذمه برای او صحیح و کافی است.
اما در مورد ما فی الذمه خواندن نماز مغرب و عشا زمانی که تا پایان وقت یعنی نیمه شب شرعی نماز مغرب و عشای خود را نخوانده است، نظر مراجع به شرح زیر است:
✍ امام خمینی: نماز را بنابراحتیاط واجب تا اذان صبح به نیت ما فی الذمه بخواند.[1]
✍ آیةالله بهجت: نماز را باید تا اذان صبح به نیت ما فی الذمه بخواند.[2]
✍آیات عظام: وحید خراسانی، سیستانی: اگر از روی اضطرار تا نیمه شب نخوانده است، تا اذان صبح به نیت ادا نماز را بخواند اما اگر کسی عمداً نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخوانده، بنابر احتیاط واجب تا قبل از اذان صبح بدون نیت ادا و قضا و به نیت ما فی الذمه به جا آورد.[3]
📚منبع:
۱. تحریر الوسیله، جلد 1، صفحه 137 و 138، مساله 6.
۲. وسیلة النجاة، جلد 1، صفحه 174، مسالخ 605.
۳. منهاج الصالحین، جلد 2، صفحه 146 و 147.
💠 حدیث روز
🔵 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء علیهاالسلام
💎 نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ أَنْبیائِهِ.
💎 ما اهلبیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاک و مقدس پروردگار مىباشیم،
ما حجت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم
📚 شرح نهجالبلاغه ابن ابىالحدید/ج16
🗓 تقویم روز
💥 15 بهمن
🔵 رحلت عالم، فقيه و اديب بزرگوار، آيت اللّه «ملا محمد جواد صافی گلپايگانی» (1337 ش)
◽️ آيت اللّه آخوند ملامحمد جواد صافى گلپايگانى درسال 1294 ش 1287 ق در بيت علم و تقوا در گلپايگان به دنيا آمد. وى به اقتضاى شوق فطرى و سيره خانوادگى، از همان آغاز نوجوانى، به تحصيل علوم دينى روى آورد و پس از اتمام مقدمات و سطح، در محضر حضرات آيات: سيد محمد باقردرچه اى، ميرزا جهانگير خان قشقايى، حاج آقا نوراللّه اصفهانى، آقا محمدتقى نجفى اصفهانى، ميرزا هاشم چهارسوقى خوانسارى و شيخ محمدعلى ثقة الاسلام به مدراج بالا علمى دست يافت.
◽️ آيت اللّه صافى كه از همدرسان حضرات آيات سيد حسين بروجردى، حاج آقا رحيم ارباب و سيد ابوالحسن اصفهانى بود، از آن پس به تدريس روى آورد و همزمان به درس آيت اللّه شيخ فضل اللّه نورى در تهران حاضر شد. ايشان پس از آن ساكن گلپايگان گرديد و ضمن تدريس و تأليف به ارشاد مردم پرداخت ضمن اين كه از فعاليت هاى سياسى نيز غافل نبود. از جمله اقدامات ايشان، مى توان مبارزه بى امان با انحرافات و مفاسد دينى مانند بهائيت و تصوف دروغين، مخالفت با خان ها و فئودال ها، رويارويى با كشف حجاب و مفاسد دوران پهلوى و احياء شعائر دينى و بزرگداشت هاى مذهبى نام برد. همچنين از آيت اللّه صافى تأليفات گوناگون بر جاى مانده كه رساله هاى متعدد فقهى، مصباح الفلاح در 2 جلد در اخلاق، گنجينه گهر در حديث و ديوان اشعار از آن جمله است. سرانجام آن بزرگوار در شب پانزدهم بهمن 1337 ش برابر با 25 رجب 1378 ق در هشتاد و هشت سالگى در گلپايگان بدرود حيات گفت و پس از تشييع باشكوه در زادگاهش و نيز قم و نماز آيت اللّه بروجردى، در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.
📢 روز شمار انقلاب
💭 15 بهمن 57
🔵 مخالفت بختيار با تشكيل دولت موقت انقلاب
◽️ در حالى كه پس از ورود امام به ايران، مبارزات مردم بارژيم شاه با سرعت بيشترى به هدف خود نزديك مى شد، شاپور بختيار، آخرين نخست وزير اين رژيم در مصاحبه اى تلاش كرد تا مردم را آرام كند. وى كه با تظاهر به دموكراسى و آزادى خواهى مى كوشيد مردم را از ادامه انقلاب منصرف كند، در اين مصاحبه اعلام كرد كه به امام خمينى اجازه نمى دهد دولت موقت تشكيل دهد. اين در حالى بود كه به خاطر تشديد تظاهرات و اعتصاب هاى مردم در شهرهاى مختلف، تمرّد و فرار نظاميان از پادگان ها و همچنين استعفاى پى درپى مقامات دولتى و نمايندگان مجلس، كنترل كشور عملاً از دست حكومت خارج شده بود.
💠 حدیث روز
🔵 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء علیهاالسلام
💎 إلَیْکُمْ عَنّى، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَالاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ ابى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِ حَدٍ عُذْوٌ.
💎 خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بىتفاوتى و سهلانگارىهایتان، عذرى براى شما باقى نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم براى کسى جاى عذرى باقى گذاشت؟
📚 خصال/ج1
#داستانک #
سوزاندن_دل_یک_حیوان
ﭘﻴﺮﺯﻧﻰ ﺁﻣﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﺎﺝ ﺷﻴﺦ ﺭﺟـﺐ ﻋﻠﻰ ﺧﻴﺎﻁ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﻜﺎﺷﻔــﻪ ﺑــﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﺁﻗﺎ ﭘﺴـﺮﻡ ﺟـﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ #ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺣﻜﻴﻢ ﻭ ﺩﻭﺍ ﻛﺮﺩﻩﺍﻡ ﺑﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻃﺒﺄ ﺟﻮﺍﺑﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻳﻚ ﻓﻜﺮﻯ بکنید.
ﺷﻴﺦ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻟﺤﻈﺎﺗﻰ ﺗﺎﻣﻞ ﻛﺮﺩ ، ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﭘﺴﺮﺕ ﺳﻠﺎّﺥ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ : ﺑﻠﻪ . ﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺧﻮﺏ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ!!
پیرزن ﮔﻔﺖ ﭼﺮﺍ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻯ ﻣـﺎﺩﺭﺵ ﻛﺸﺘﻪ . ﭘﺴــﺮ ﺷﻤــﺎ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ ، #ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺁن هم ﺩﻝ ﻳﻚ ﺣﻴﻮﺍن ﻭ ﺁن هم ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺁﻩ ﻛﺸﻴﺪﻩ
پیرزن ﮔﻔﺖ ﺷﻴﺦ ﻳﻚ ﻛﺎﺭ ﺑﻜﻦ ﭘﺴﺮﻡ ﻧﻤﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﺮﺩ. ﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺧﻪ ﻣﻦ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﻢ ﺩﺳﺖ ﻣــﻦ ﻛﻪ ﻧﻴﺴﺖ . ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﻩ ﺁﻥ #ﺣﻴﻮﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ. ﺑﻌﺪ هم ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣُﺮﺩ
پ ن : ﺍو ﺩﻝ ﻳﻚ ﺣﻴــﻮﺍن ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍند ﻭ ﺑﻪ آن ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩ . ﺁنوقـت ما ﺩﻝ ﺍﻧﺴــﺎﻥ ﻛﻪ #ﺍﺷﺮﻑ_ﻛﺎﺋﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺭﻧﺠﺎنیـم ﻭ ﺑﺪﺭﺩ ﻣﻰ ﺁﻭﺭیم ، ﻭﺍﻯ ﺑﺤﺎﻝ کسانی ﻛﻪ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎنها ﺭﺍ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ ، ﺟﻮﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭼﻪ می ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺪﻫﻨﺪ .ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎشیم
━━━━━━━━━━━━
📢 روز شمار انقلاب
💭 16 بهمن 57
🔵 انتخاب مهندس «مهدي بازرگان» به عنوان رييس دولت موقت انقلاب اسلامی
◽️ مهم ترين واقعه پس از ورود امام خمينى ره به ايران،انتخاب مهندس مهدى بازرگان به عنوان رييس دولت موقت بود. در پى جلسه اعضاى شوراى انقلاب، به پيشنهاد اعضا و موافقت حضرت امام، مهندس مهدى بازرگان، رهبر ملى گرايان و نهضت آزادى، به رياست دولت موقت انقلاب اسلامى انتخاب شد و مأمور تشكيل كابينه گرديد. امام در حكم انتصاب مهندس بازرگان، تصريح نمودند كه اعضاى دولت موقت بدون در نظر گرفتن وابستگى حزبى و بر اساس صلاحيت و كفايت و توانايى براى اداره امور انقلاب انتخاب شوند. ولى بازرگان برخلاف تأكيد امام، همه وزراى كابينه را از ميان ليبرال ها و ملى گرايان برگزيد و جملگى از اعضاى نهضت آزادى ايران و جبهه ملى بودند. سياست هيئت دولت موقت در طول نه ماه كار خود، در چندين مسأله از قبيل: تأكيد بر كلمه جمهورى اسلامى، مجلس خبرگان قانون اساسى، پاك سازى عناصر فاسد و طاغوتى و جايگزينى افراد صالح و نيز برخورد با ضد انقلاب، سلطنت طلب و تجزيه طلب ها و برخى موارد سياست خارجى، با رهنمودهاى حضرت امام خمينى منافات داشت. تا اين كه دولت موقت در پانزدهم آبان 1358، پس از تسخير لانه جاسوسى آمريكا در تهران، به صورت دسته جمعى استعفا دادند و زمينه براى انتخابات رياست جمهورى مهيا گرديد.
فلسفۀ احکام درخطبۀ فدکیّه
متن خطبۀ: «فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ. وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ. اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلی اَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَی الْاُمَمِ، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ. وَ النَّهْی عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیَّةِ. فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اَطیعُوا اللَّهَ فیما اَمَرَکُمْ بِهِ وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ اِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.»
1⃣ فلسفۀ ایمان به خدا: آدمی را از شرک به خدا که جز تاریکی و جهل و عذاب اخروی نتیجهای ندارد، خارج میکند و طهارت و نورانیت برای موحّدین به وجود میآورد: «فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک»
2⃣ فلسفۀ نماز: وقتی انسان به عظمت خدا توجّه پیدا کرد در برابرش به رکوع و سجود که اوج تواضع و فروتنی است، میپردازد و این تواضع موجب میشود از تکبر خارج گشته و خود را برتر از دیگران نداند: «و الصلاه تنزیها لکم عن الکبر»
3⃣ فلسفۀ زکات: اگر مسلمان زکات پرداخت کند و از حاصل دسترنج خود بگذرد، از یک طرف نفس خود را از دلبستگی مظاهر دنیا پاک کرده و از طرف دیگر توکل به خدا را در خود زنده میکند، که روزیرسان خداست و با پرداخت زکات نهتنها چیزی از دسترنجش کاسته نمیشود، بلکه علاوهبر اجر اخروی در همین دنیا نیز برکت مالش افزوده گردد: «و الزکوه تزکیه للنفس و نما فی الرزق»
4⃣ فلسفۀ روزه: بسیاری از احکام اسلامی چون جهاد، حج و امربهمعروف، بهدلیل اینکه در منظر عمومی انجام میگیرد و مردم آن را میبینند نیاز به تظاهر ندارد. حفظ اخلاص در اعمال چندان سخت نیست، اگرچه خیلی ساده هم نیست ولی روزه چون جنبۀ عدمی دارد و کسی از آن آگاه نیست مگر آنکه خود شخص روزهدار، اظهار کند پس اخلاص در روزه دشوار است از همین رو حقتعالی آن را برای تمرین در اخلاص قرار داده است: «و الصّیام تثبیتا للاخلاص»
5⃣ فلسفۀ حج: این است که از یک طرف با تشکیل چنین کنگرۀ عظیم، قدرت مسلمین به نمایش گذاشته شود تا باور کنند با چنین ظرفیتی میتوانند بسیاری از معادلات جهانی را به نفع اسلام تغییر دهند و از طرفی با انجام مناسکی چون پوشیدن لباس احرام، رمی جمرات و قربانیکردن، دینداری و دینمداری را در خود تثبیت و تقویت کنند: «و الحج تشیدا للدین»
6⃣ فلسفۀ عدالت: فاصلۀ طبقاتی و نابرابری اقتصادی موجب میشود قلبها از هم دور شوند و طبقۀ محروم و کمبرخوردار از طبقۀ حاکم که حقوقش را به وی باز نمیگردانند و نیز طبقۀ ثروتمند که حقوق وی را تضییع میکند متنفّر میشود، ولی عدالت که توزیع ثروت بر پایۀ استحقاق هر شخص است موجب توازن و برابری و نزدیکی قلوب به یکدیگر میشود: «والعدل تنسیقا للقلوب»
7⃣ فلسفۀ امامّت: اطاعت از اهل بیت بهدلیل آگاهبودن از حقایق دین موجب میشود تا تفسیر و برداشت انسان نظم پیدا کند و از اعمال سلیقهای و تفسیر به رأی جلوگیری شود و از طرف دیگر چون همه در حول رهبر واحد حرکت میکنند، از اختلاف و پراکندگی نیز جلوگیری میشود: «و طاعتنا نظاما للمله و امامّتنا امانا من الفرقه»
8⃣ فلسفۀ جهاد: وقتی مسلمین حاضر میشوند در راه تثبیت و حراست از دین از جان و مال خود هزینه کنند، بهطور طبیعی حاضر نخواهند شد از بیگانگان دستور بگیرند و تسلیم آنان شوند و همین ایستادگی مقابل کفر و نفاق موجب عزّت مسلمین و ذلّت و خواری کفّار و منافقین خواهد شد: «عزا الاسلام و ذلا لاهل الکفر و النفاق»