داستان جالب عنوان بصری و امام صادق
و نکات فوق العاده و توصیههای ۹گانه حضرت به عنوان بصری رو بخونید
ولادت امام صادق علیه السلام و پیامبراکرم صلی الله علیه و آله مبارک باد
https://eitaa.com/joinchat/2823880772C12f5945027
🔴 شرط قیام امام عصر در بیان امام صادق علیه السلام
🔵 شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمیکنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتیکه بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو،
در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ مرا با آتش سوزان، از من درگذر، ...
حضرت فرمودند: تو را بخشیدم،
🔺 در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ بنام «هارون مکی» وارد شد در حالیکه یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آنحضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ...
هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد.
🔹 امام ـ علیه السّلام ـ شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن.
مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است.
امام ـ علیه السّلام ـ از مرد خراسانی سئوال کرد:
«از اینها در خراسان چند نفر پیدا میشود؟
مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک نفر هم نیست.
🔶 امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر میدانیم.
📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳
https://eitaa.com/joinchat/2823880772C12f5945027
◼️◼️ طبق آیات اول سوره مزمل دیدیم که نماز شب بر پیامبر واجب شد و مومنان هم از او پیروی می کردند ولی بعد وجوب نماز شب از مومنان برداشته شد ولی تلاوت قرآن در شب تاکید شد در آخرین آیه از سوره مزمل گفتهاند جمعی از مومنان که شب زنده داری می کردند در نگه داشتن حساب نصف یا ثلث یا دو سوم شب دچار اشتباه می شدند و گرفتار دردسر می شدند و حساب زمانهای شب از دستشان می رفت برای احتیاط تمام شب را قیام میکردند و گاهی پاهای آنها ورم میکرد لذا خداوند فرمود شما نمی توانید مقدار مزبور را دقیقا اندازه گیری کنید لذا بر شما بخشید ولی از شما خواست آن مقدار از قرآن را که برایتان میسر است تلاوت کنید
«« فأقرءوا ما تَیَسّر »» که آن هم باعث بازسازی و تقویت عقیده و ایمان است. خداوند میداند که شما گاهی بیمار می شوید گاهی سفر می روید و گاهی مشغول جهاد هستید و این مسائل مانع میشود که عبادت شبانه را در مقدار زمان تعیین شده مداومت کنید در این آیه چندین فرمان به پیامبر می دهد که نماز بپا دارید زکات بدهید به خدا قرض نیکو بدهید هر انفاق و خدمات مالی که می کنید خدا آن را قرض دادن به خودش به حساب می آورد و هرچه را پیش بفرستید آن را خیلی عظیم تر نزد خدا می یابید ولی با تمام عبادتها و انفاقها خودتان را بی نیاز از بخشش خدا نبینید بلکه از او طلب مغفرت کنید
◼️◼️ در این صفحه به سوره مبارکه مدّثر رسیدیم گفته اند این اولین سوره ای است که بعد از علنی شدن دعوت پیامبر نازل شد میدانیم که ایشان سه سال دعوت مخفیانه داشتند موضوعات این سوره پیرامون دعوت پیامبر به قیام ، ابلاغ آشکار ،صبر و استقامت در این راه، مسائل رستاخیز، صفات اهل بهشت و دوزخ می باشد .در فضیلت این سوره آمده است که هر کس آن را در نماز واجب بخواند بر خداست او را همراه پیامبر و در جوار او قرار دهد و در زندگی دنیا بدبختی و رنج دامنش را نگیرد
◼️◼️ در شان نزول این آیات میگویند، مخالفین و در رأس آنها ولید بن مغیره در دارالندوه جمع شدند و با هم مشورت کردند که چگونه پیامبر را خراب کنند و مانع رسالت او شوند به این نتیجه رسیدند که او را ساحر معرفی کنند چون بین پدر و فرزند جدایی می اندازد وقتی یکی ایمان میآورد و یکی نمی آورد عملاً بین آنها جدایی میافتد پیامبر با شنیدن این اخبار آشفته شد و به بستر رفت و آرمید این آیات نازل شد که حالا وقت قیام برای دعوت مردم است پس فرمود ای در بستر آرمیده و جامه به سر کشیده ««یا ایها المدثر«». برخیز و مردم را انذار بده
و در آیات پایانی این صفحه که در مورد ولید بن مغیره نازل شده خداوند میفرماید او را با من تنها بگذارید تا خودم کیفرش بدهم من به او مال و فرزندان فراوان دادم و وسایل رفاهی دادم حالا او فکر میکند سرور عرب است ««کلّٰا»» چون با آیات ما دشمنی می کند و در مقابل رسول من قد علم کرده در حالیکه بهتر از هر کسی میداند که قرآن کلام عادی نیست