eitaa logo
بصیرت
225 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
4.8هزار ویدیو
704 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴🍁 🍁 ❇️مردم سالاری دینی (4) 💠روش تحقق مردم سالاری دینی 🔹🌺🔸 🔻مهمترین مطلبی که در خصوص تفاوت روش تحقق مردم سالارس دینی با سایر دیدگاه ها وجود دارد در «ارزش مدار بودن» این روش است. در این روش اگر چه مبنای پذیرش رأی و نظر مردم مورد توجه است اما از ارزشها و فضایل اخلاقی نیز غفلت نمی شود، بلکه محوریت با ارزشهاست و حکومت اسلامی حق ندارد به بهانه مردمداری، روش تساهل و کم رنگ کردن ارزشهای دینی را به کار گیرد؛ مردم مسلمان خود خواستار آزادی و دموکراسی در سایه دین و در راستای اهداف دینی اند و آنچه را که ضد دینی باشد بر نمی تابند. مقام معظم رهبری در این باره می گوید: «روشهایی که برای کسب قدرت و حفظ آن به کار گرفته می شود باید روشهای اخلاقی باشد در اسلام کسب قدرت به هر قیمتی، وجود ندارد و روشها خیلی مهمند.» 🔹آنچه امروزه برای تبیین در غرب و مردم سالاری به آن توجه می شود ارزش زدایی از آن است. در جامعه اسلامی نیز برخی بر آنند که مردم سالاری را از ارزش مداری دور کنند؛ در حالی که خواست مردم مسلمان، تحقق نظام اسلامی و استمرار آن با حضور و مشارکت مردم در چارچوب حفظ همه اصول اسلامی است. 🔸بر همین اساس، مسؤولان نیز در نظام اسلامی باید همتشان را به رفع نیازهای مردم، با اخلاص و توجه به خدا و اتصال به او مصروف دارند. 🔹در نظام امامت، بر اساس انتصاب شرعی و انتصاب بر مبنای مقبولیت و انتخاب عمومی است. به همین دلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل پنجم بر اساس نظریه ی نصب و اصل ششم و یکصد و هفتم بر مبنای جمهوریت و مردم سالاری تبیین شده است. 🔺وظایفی چون مردم داری، خدمت به مردم و مانند آن ها به تحکیم روابط دولت و مردم و استحکام مردم سالاری دولت اسلامی می انجامد.
💠🍁 🍁 ✅یادداشت روز 🔴از تا تخریب سپاه ✍️ عزیز غضنفری 🔸🌹🔹 🔻این روزها با استناد به بیانات حضرت امام‌(ره) درباره ورود و ارتش به سیاست و ، تحلیل‌های گوناگونی مطرح می‌شود و در این میان یک جریان مشخص با اهداف معین خط تخریب سپاه را در پیش گرفته است: 💠نکات تحلیلی: 🔸1- سپاه تأکیدات حضرت امام‌(ره) و پس از ایشان درباره عدم ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی را به دیده یک دستور شرعی و قانونی می‌نگرد و خود را بدان ملتزم می‌داند. در سپاه کمیسیونی تحت عنوان «فرمان حضرت امام» وجود دارد که با قاطعیت به مسئله ورود اعضای سپاه به فعالیت‌های حزبی و انتخاباتی رسیدگی می‌کند. ضمن این‌که دکترین رفتار سیاسی سپاه که سند بسیار مهم در سپاه به حساب می‌آید، هرگونه ورود به احزاب و حمایت مصداقی از هر کاندیدا و گروه سیاسی در انتخابات را نهی کرده است. 🔹2- موضوع ورود نظامیان به انتخابات بر اساس رعایت قانون، نه منع قانونی دارد و نه مخالف با بیانات حضرت امام‌(ره) است؛ هرچند بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، سپاه از هیچ فردی با هرگونه سابقه، نظامی و غیرنظامی، حمایت نخواهد کرد. 🔸 3- در آغاز تشکیل سپاه برخی از فرماندهان سپاه مانند محسن رضایی و محمدباقر ذوالقدر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بودند که با تذکر امام مبنی بر این‌که یا در حزب باشید، یا در سپاه بمانید، با انصراف از فعالیت‌های سیاسی در سپاه ماندند و برخی دیگر نیز چون محسن آرمین از سپاه انصراف دادند. تأکید امام‌(ره) مربوط به دورانی است که به خاطر شکل‌گیری تازه سپاه و عدم تجربه لازم، تعداد اندکی از اعضاء سپاه هر دو مسیر نظامی‌گری و کار حزبی را توأمان دنبال می‌کردند؛ که البته به‌سرعت این رویکرد اصلاح شد و تاکنون نیز این اهتمام به‌تصریح امام‌(ره) دنبال می‌شود؛ اما نهی حضرت امام هیچ منافاتی با ارتقاء آگاهی‌های سیاسی در سپاه ندارد. چه اینکه ایشان در همان مقطع ضمن نهی از ورود به کارهایی به سبک سیاست‌بازان، فرمودند که قواى مسلح، باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند. 🔺نکته پایانی: کسانی که امروز به بیانات امام راحل استناد می‌کنند و بر اساس آن خط تخریب سپاه را در پیش گرفته‌اند، باید به این سؤال پاسخ دهند که هم‌اکنون آیا در سپاه اختلاط مشاغل نظامی و حزبی وجود دارد؟ آیا سپاه به غیر از اینکه به تبیین و بصیرت‌افزایی معتقد است، به تبلیغ یک حزب و کاندیدا روی آورده است؟ یقیناً این‌گونه نیست و نخواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🍁 🍁 🎥 💢موضوع: لحظه به رسیدن ‎قاسم_سلیمانی ✅ تصاویری از ورود کاروان شهید المهندس برای استقبال از شهید قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد و لحظه ی هدف قرار گرفتن ماشین حامل شهدا در خیابان اطراف فرودگاه 🔸🖤🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌠🍁 🍁 💢 ♻️موضوع: اقدامات نظارتی در 6 ماه 🔸🌺🔹
45.docx
15.9K
💢 🌐نسخه word ✅موضوع: گشایشی از سوی آمریکا و غرب وجود نخواهد داشت ✍️سعید نادری اصل 🔸🌹🔹 🔻عدم ثبات سیاست خارجی در آمریکا و کشورهای اروپایی 🔹سابقه تاریخی و تلاش های قبلی برای رفع تحریم ها 🔸برای گشایش نیازمند همت و شجاعت هستیم 🔺خواسته های آمریکا و غرب حدیقفی ندارد
🌠🍁 🍁 🌀/« فقط برای خدا » ♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی 🔸🖤🔹 🌺 ضد انقلاب شایعه کرده بودند، فرمانده لشکر از ترس یک تونل زیر خانه اش ساخته که بتواند فرار کند. خاک های جلوی خانه را دیده بودند. گفته بود زیر زمین را طوری بسازیم که بشود داخلش روضه خوانی برگزار کرد. خودش هم هر وقت می آمد آنجا، دست بنّا را می‌بوسید که دارد حسینیه می‌سازد.
🌠🍁 🍁 🌀/« فقط برای خدا » ♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی 🔸🖤🔹 🌺روضه که تمام شد، غیبش زد. خیلی گشتیم تا متوجه شدیم رفته سراغ شستن سرویس های بهداشتی. نگذاشت کسی کمکش کند. میگفت: افتخارم این است خادم روضه ی حضرت زهرا(س) باشم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتماد به امپریالیسم جهانی، دیوانگی است، مخصوصاً وقتی می‌دانیم دشمنی آنان با مردم ایران است ... -میسازیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مجموعه کلیپ های معاونت سیاسی سپاه🔺 🔰قطب نما 163| داستان آقاها و آقازاده ها ماجراي آقازادگي و آقازاده ها، موضوعي جنجالي است که اين روزها اخبار مربوط به آنها با جذابيت ويژه اي دنبال مي‌شود.اما عجيب آنجا است که پسر در منجلاب انحراف و انحطاط بيفتد و پدر به جاي آنکه براي نجات او تلاش کند، به عاملي براي توجيه رفتارش بدل گردد و آبرو و اعتبار خود را خرج نجات او سازد.
🌠🍁 🍁 🌀/« فقط برای خدا » ♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی 🔸🖤🔹 🌺 آمد به خط . شب که شد، گفتیم لابد می‌رود یک جایی دور از هیاهوی رزمنده ها استراحت کند. کفش هایش را گذاشت زیر سرش، گوشه‌ی اتاق دراز کشید. خودمان خجالت کشیدیم، اتاق را خلوت کردیم که چند ساعت استراحت کند.
شادی روح پاکش الفاتحه//صلوات❤️🌹❤️
🍁 ❇️مردم سالاری دینی (3) 💠وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی با مردم سالاری غیردینی 🔸🌹🔹 ❇️وجوه اشتراک و افتراق مردم سالاری دینی با مردم سالاری غیردینی عبارتند از: 🔴الف) وجوه اشتراک: 1-ذی حق دانستن مردم و حرمت نهادن به ملت. 2- زمینه سازی برای مشارکت مردمی در تمام مراحل تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی. 3- تعیین ، به عنوان طریق قانونی اعمال مردم سالاری. 4- الزام به رأی اکثریت در امور اجرایی. 5- احترام به آزادی های فردی و جمعی. 6- توسعه همه جانبه و رشد و شکوفایی خلاقیت ها در پرتو تضارب آرا و تعامل افکار. 🔵ب) وجوه افتراق: 1- در مردم سالاری سکولار، حاکمیت ملی به طور مطلق پذیرفته می شود؛ ولی در مردم سالاری دینی با پذیرش حاکمیت مطلق خداوند، حاکمیت ملی نسبی خواهد بود. 2- مردم سالاری سکولار، رأی اکثریت را به صورت مطلق ملاک عمل قرار می دهد؛ اما در مردم سالاری دینی در بعد قانون گذاری، رأی اکثریت در چارچوب شریعت پذیرفته می شود. 3-در مردم سالاری سکولار، حاکمیت اولاً و بالذات از آن مردم است، ولی در مردم سالاری دینی، حاکمیت اولا و بالذات از آن خداست و حاکمیت مردم در طول حاکمیت خداوند است و نه در عرض آن. 4- در مردم سالاری سکولار، دین صرفاً امری شخصی و مربوط به حوزه فردی است؛ اما در مردم سالاری دینی، دین، حوزه فردی و اجتماعی مردم را در بر می گیرد. 5- مردم سالاری سکولار با مردم سالاری دینی در ارائه تعریف از بشر و حقوق آن در پاره ای از موارد دیگر با هم اختلاف دارند.
❇️ 💢موضوع: مروری بر ویژگی‌های شهید سلیمانی قهرمان شکست استکبار 💠رهبرانقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی (۱۳۹۹/۰۹/۲۶) شهادت سردار سلیمانی را یک حادثه تاریخی خواندند و برخی از ویژگی‌های شهید سلیمانی را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود.
🔴ارزش انسان به بصیرت اوست ♦️انسان با روح انسان است، با بصیرت انسان است. ما همه با همه حیوانات شرکت داریم در اینکه گوش داریم، چشم داریم، پا داریم و ما دست داریم چه، اما این مناط و انسانیت نیست، آنی که انسان را از همه موجودات جدا می کند، از همه موجودات طبیعی جدا می کند، آن قلب انسان است، آن بصیرت انسان است. ♦️شما بصیرت داشته باشید، انسانید. اگر بصیرت نداشته باشد، ابوجهل چشم داشت اما انسان نبود، بعضی از انبیا هم چشم نداشتند و نبی بودند. میزان در انسانیت معنویت انسان است. 📚صحیفه نور جلد ۸ صفحه ۳۴
🔴🍁 🍁 ❇️ مردم سالاری دینی(5) 💠اهمیت و ضرورت مردم سالاری دینی 🔹🌺🔸 🔻 در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. 🔹این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است. اینکه شما توانسته‌اید در طول این {42} سال از نهیب ابرقدرتها نترسید، اینکه ابرقدرتها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‌ی اساسی به شما بزنند، اینکه جوانان کشور در ورود به میدانهای گوناگون این و را نشان میدهند، ناشی از مردم‌سالاری دینی است؛ این را باید خیلی قدر بدانیم. انتخابات سرمایه‌گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایه‌ی سنگین و عظیمی را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است. 🔸ملت ایران سرمایه‌گذاری عظیمی را میکند، سپرده‌گذاری بزرگی را انجام میدهد و سود آن را میبرد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری. هر رأیی که شما در صندوق می‌اندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین میکنید. یک رأی هم اهمیت دارد. 🔹هرچه انتخابات پرشورتر باشد، بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال میشوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان میدهد؛ بنده همواره در درجه‌ی اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهوری اسلامی است. مسئله فقط یک مسئله‌ی سیاسی و فردی و اخلاقی محض نیست؛ یک مسئله‌ی همه‌جانبه است. 🔺انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوه‌ی اجرائیه‌ی کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند؛ اینقدر انتخابات اهمیت دارد. 🌺 «رهبر معظم انقلاب اسلامی 1388/1/1»
🔴🍁 🍁 ❇️ مردم سالاری دینی(6) 💠 اهداف مردم سالاری دینی 🔹🌺🔸 🔻در اندیشه‌ی سیاسی شیعه در فضای فکری انقلاب اسلامی، برای اولین بار نوعی گذار از نظم سلطانی و نظام پادشاهی در عرصه‌ی نظام‌سازی صورت گرفته است. 🔹برای اولین بار (ره) بحث حکومت دینی و ولایت‌فقیه را در چارچوب نظم جدیدی مطرح کرده است که دیگر نظم سلطانی نیست بلکه نظم مردمی است؛ یعنی قرار است مناسبات سیاسی‌اجتماعی در این حکومت بر اساس خواست و رأی مردم شکل بگیرد. به ‌همین دلیل است که بین ولایت‌فقیه و جمهوریت یا نظمی که جمهور یا اکثر مردم در آن نقش دارند، نوعی سازگاری و همنشینی صورت می‌گیرد. 🔸از این رو، می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین دستاوردی که به‌ وجود آمد این است که برای اولین ‌بار امکان ارائه‌ی الگویی از نظام سیاسی مردمی بر مبنای تفکر شیعه صورت گرفت. برای بازخوانی این دستاورد به نظر می‌رسد که از دو زاویه می‌توان به آن اشاره کرد. 1️⃣یک زاویه این است که گفته شود اسلام هم با مخالف نیست یا سعی در اثبات سازگاری اسلام با دموکراسی داشته باشیم؛ اما به نظر می‌رسد امام (ره) با تعابیری که داشته‌اند از زاویه‌ی دومی وارد بحث شده‌اند. در بعضی از فرمایشات ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی می‌بینیم که ایشان وقتی بحث دموکراسی را مطرح می‌کنند، تعبیرشان این است که اسلام ذاتاً یک دین دموکرات یا مردم‌سالار است و ذاتاً با دموکراسی موافق است و دموکراسی اسلام، دموکراسی واقعی است. در واقع این نوع نگاه می‌خواهد بگوید که دموکراسی یک امر تلفیقی و ترکیبی نیست که ما آن را از غرب بگیریم و با بعضی از مؤلفه‌های اسلامی آشتی داده و سازگار کنیم و ترکیبی را به نام مردم‌سالاری دینی و دموکراسی اسلامی درست کنیم. بلکه دموکراسی یک حقیقت واحد و امری بسیط است و اسلام، دموکراسی خاصی را به رسمیت شناخته است و ما می‌توانیم از متون دینی، مدل و گونه‌ی خاصی از مردم‌سالاری را استخراج کنیم. 2️⃣اگر از زاویه‌ی دوم وارد بحث شویم، هدف اساسی در طرح مردم‌سالاری دینی این است که مدل و الگویی دموکراتیک و مردم‌سالار از اسلام و متون اسلامی استخراج شود و ظرفیت متون و آموزه‌های دینی برای استخراج یک الگوی بومی و اسلامی مردم‌سالار نشان داده شود. برای این مسئله هدفی هم در عرصه‌ی سیاست خارجی قابل تصور است و آن اینکه ما مردم‌سالاری دینی را در سطحی مورد بررسی قرار داده و مطرح کنیم که قابل رقابت با الگوهای دیگر دموکراسی و به‌طور خاص الگوی لیبرال دموکراسی در دنیا باشد.
🔴🍁 🍁 ❇️مردم سالاری دینی(7) 💠نگاه (ره) به مردم سالاری 🔸🌺🔹 🔻امام خمینی(ره) در نخستین مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که چه نوع حکومتی را جایگزین سلطنت حاکم در ایران خواهد کرد، سخن از جمهوری اسلامی می زدند. به این معنا است که؛ ضمن احترام کامل و لازم به آرا و جایگاه مردم در ساختار و ساختن نظام حکومت، محتوای حکومت، دینی و بر اساس قوانین و قواعد شرعی و دینی خواهد بود. 🔸جمهوری اسلامی که تا آن زمان مفهوم نسبتا گنگ و مبهم داشت، از آن زمان به بعد به صورت جدی در فلسفه سیاست و حقوق عرض اندام کرد و با تشکیل حکومتی با ساختار و فرم مردمی اما با درونمایه و محتوای دینی، مبحث تازه و داغ روز گردید و مورد توجه جهانیان – اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی- قرار گرفت. 🔹در امام خمینی(ره) به عنوان مجدد مكتب مردم سالاري ديني، شکل ژریم ها مهم نیست و آنچه مهم است محتوای آن می باشد و از همین جهت جمهوري اسلامي را مطرح ساختند و اظهار داشتند: «قبل از هر چيز ما به محتواي اجتماعي رژيم سياسي آينده خود دل بسته‌ايم.» 🔸«ايشان خواستار جمهوري اسلامي بودند. جمهوري، فرم و شكل حكومت را تشكيل مي‌دهد و اسلامي يعني محتواي آن فرم كه قوانين الهي است.» به باور امام خمینی، جمهوری بهترین شکل نظام است که می توان با این فرم محتوایی آن – دین اسلام- را تطبیق ساخت و اذعان داشت که جمهوری اسلامی نظیری در جهان سیاست ندارد. البته « بديهي است نشانه جمهوريت در آموزه جمهوري اسلامي معناي خاصي در مفصل‌بندي گفتماني امام خميني دارد كه از گفتمان مدرنيسم متفاوت است. غرب مدرن بر اساس آموزه‌هايي چون اومانيسم، سكولاريسم، عقلانيت خود بنياد و قرائت كلان پيشرفت، تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد اجتماعي و خواسته‌هاي بشري نشأت گرفته و دين و آموزه‌هاي الهي در آن كاملا از عرصه سياسي كنار گذاشته شده‌اند. 🔺غرب با سيطره فكري و تمدني خويش و تحميل ديدگاه‌‌هاي خويش بر ديگران بويژه بر ملل جهان اسلام چنين وانمود كرده است كه معنا و مفهومي متفاوت براي جمهوريت وجود ندارد و تنها معناي صحيح آن، همان قرائت غربي آن است که با پیدایش نظریه جمهوری اسلامی بطلان آن ثابت شده است.
🔸روحانی عوام زده🔸 ♨️جنابِ زائری می‌گوید: «مهم این است من خودم رقاص نباشم اما می‌توانم حق شادی و یک خانواده را به رسمیت بشناسم!» آن زمانی که برای جذب فالوور حرف می‌زنیم طبیعی است مجبور شویم به چنین خزعبلاتی روی بیاوریم که حتی بیِّن را به رسمیت بشناسیم. این در حالی است که زائری حق رقص را محترم و به رسمیت می‌شناسد اما حق امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب الهی است را خیر! ♨️ بر اساس منطقِ افرادی مانند ، ما می‌توانیم شراب‌خوار نباشیم ولی حق شراب خواری را برای دیگران به رسمیت بشناسیم. حتی می‌توانیم دزد نباشیم ولی حق دزدی را برای دیگران به رسمیت بشناسیم. مگر حضرت امیر علیه‌السلام نفرمود: كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است. ♨️آن‌چنان بلای دامن‌گیر بعضی از به‌اصطلاح روحانیون شده که عده‌ای مانند حاضرند هر کلامی را برای جمع‌کردن طرفدار بر زبان رانده و هر عملی را برای رضایت آن‌ها انجام دهند؛ یک‌بار حق رقص را به رسمیت می‌شمارند و در جایی دیگر حجاب را که از مسلمات اسلام است خدشه می‌کنند. بار دیگر مانند آقامیری با رقاص آن ور آبی (احلام) لایو میگذارند و از او درخواست می‌کنند برایشان بخواند. روزی دیگر شلوارک می‌پوشند و با سگ عکس می‌گیرند. فَأَینَ تَذْهَبُونَ...!