به نام خدا
یاد خدا, دل انسان را از گناه پاک می کند
مولی علی(ع):
ریشه صلاح و پاکی دل، پرداختن آن به ذکر خداست(یاد خدا).
غررالحکم/3083
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
خدایا کمکم کن تا زیبایی ها و جذابیت زرق وبرق دنیا (این عروس هزار داماد) مرا از یاد تو دور نکند و مظاهر جلال و جبروت دنیا را با جلال تو اشتباه نگیرم و دنیا را بجای تو مونس و همدم و همنشین خود قرار ندهم
فرازی از دعای جوشن کبیر:
اى دوست آنکس که دوستى ندارد
اى طبیب آن کس که طبیبى ندارد
اى رفیق آن کس که رفیق ندارد
اى راهنماى آنکه راهنمایى ندارد
اى مونس آنکس که مونسى ندارد
اى همدم آن کس که همدمى ندارد
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
امتحان الهی سخت است چون باید عزیزترینهایمان را در راه خدا فدا کنیم و این مهم بدون کمک خدا محال است و کمک خدا فقط شامل لایقان می شود
العنكبوت
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ، ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﺎﻥ ، ﻣﺎﻝ ، ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ؟(٢)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
غصبِ مال مردم زمانی شروع می شود که ابتدا جایگاه ربوبیت خدا غصب شده باشد یعنی صفت تکبری که مخصوص خدااست, بشر به خود اختصاص داده است و خودبزرگ بین و خودبین و خودخواه شده است نه خدا خواه
النازعات
فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ
(٢٤)
و (فرعون) گفت منم پروردگار بلندمرتبۀ شما (و برتر از من پروردگارى نيست) منم كه بهر كس بخواهم زيان مى رسانم و كسى نتواند بمن ضرر برساند
ترجمه برگرفته از تفسير خسروى عليرضا خسروانى ، جلد 8 ، صفحه 476
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اگر خدا از زندگی بندگانش راضی است نمی شود قیمت روی آن زندگی گذاشت زیرا کمش هم بی حساب است
ولی اگر خدا از زندگی آنها راضی نباشد پشیزی این زندگیها ارزش ندارند
گفتگوی خدا با پیامبر(ص) در حدیث معراج:
ای احمد! می دانی زندگی گوارا و زندگی پایدار کدام است؟ عرض کرد: خدایا! نه. فرمود: اما زندگی گوارا آن است که صاحبش از ذکر و یاد من خسته نمی شود، نعمت مرا فراموش نمی کند، در حق من نادانی نمی کند و شب و روز طالب رضای من است......
ارشاد القلوب، ج 1، صص 202- 204؛ بحار الانوار، ج74، صص 25- 28
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
هر کس تابع قوه عقل باشد خدا را اطاعت می کند و اعتقادش قوی است و کسی که تابع قوه شهوت و غضب و وهم شد اعتقادش ضعیف است و تابع غرایز حیوانی خود است
در حدیث شریف نبوی (ص) آمده است:
قیل له: ما العقلُ؟ قال: العملُ بطاعهًْ اللهِ و إنَّ العمّالَ بطاعهًِْ الله هُمُ العُقلاءُ؛
از حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد: عقل چیست؟ فرمود: عمل به فرمان خداوند، عاقلان راستین، آنهایند که از خداوند اطاعت میکنند.
(بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۳۱)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
همین انتخابهای غلطِ عقلهای ناقص بشر است که کار دستش داده است عقل یکی در انتخاب اصلح مشکل دارد عقل یکی در انتخاب مذهب شیعه و سنی مشکل دارد عقل یکی در انتخاب دین مسیحی و اسلام مشکل دارد عقل یکی در انتخاب مکتب مادی و الهی مشکل دارد.....
این همه انتخابهای غلط از ناحیه عقل ناقص بشر است که به وحدت فکری نرسیده است
عقلی به درکِ صحیح می رسد که از وحی خدا مشورت بگیرید
مائده
الیوم کملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا .
روز غدیر خم دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم(3)
آل عمران
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
ﻫﺮﻛﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﻳﻦ ﺩﻳﮕﺮی ﺑﻪﺟﺰ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (٨٥)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
امیدت به خدا باشد نه دنیا, امیدواران به خدا سوار بر کشتی نوح(ع) شدند و نجات یافتند و امیدواران به دنیا مثل پسر نوح(ع) بجای خدا به قله کوه پناه بردند و غرق شدند
امید به خدا بود که آتش را بر ابراهیم(ع) گلستان کرد
امید به خدا بود که دریا را به روی موسی(ع) خشک کرد تا نجات یابد
امیدواران به خدا با عقل زندگی می کنند و امیدواران به دنیا با خیال
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :انْقَطِعْ إلَى اللّه ِ سُبحانَهُ ، فإنَّهُ يَقولُ : وَ عِزَّتي و جَلالي لَأقْطَعَنَّ أملَ كُلِّ مَنْ يُؤَمِّلُ غَيْري بِاليَأْسِ .
[بحار الأنوار : 94 / 95 / 12 .]
امام على عليه السلام :
تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
بدون تقوا و قبولی در امتحان الهی عقل و عاطفه و وجدان و عزت و غیرت و نعمت های روحی ما رشد نمی کنند بلکه سقوط می کنند
الأنفال
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺭﻓﺘﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺼﻴﺮﺗﻲ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﻫﻴﺪ. ﺑﺪیﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﺤﻮ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲﭘﻮﺷﺎﻧﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻟﻄﻒِ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ. (٢٩)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
سرمنشأ کلیه یِ اختلافات و انحرافات, دنیا طلبیست
.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : حُبُّ الدنيا رأسُ الفِتَنِ و أصلُ المِحَنِ .
.امام على عليه السلام : دنيا دوستى، منشأ فتنه ها و ريشه محنتهاست .
غرر الحكم : ۴۸۷۰
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
در دنیایی که صف مرغ و صف تخم مرغ از صف شهادت و زیارت طولانی تر و مهمتر است باید سجده شکر کرد که خدا شهادت و زیارت را نصیب بنده اش می کند
(صف مرغ, دنیاست و صف شهادت, آخرت است)
انّ الدُّنیا والآخرةَ عَدوَّانِ مُتَفاوتَان ِ, و سَبیلانِ مُختِلِفان , فَمَن أحبَّ الدّنیا و تَولاّها أبغَضَ الآخرَةَ و عاداها, و هُما بِمنزلةِ المَشْرِق والمَغْرِب وماشٍ بَینهما, کُلَّما قَرُبَ مِن واحدٍ بَعُدَ مِن الآخر, و هما بَعْدُ ضَرَّتان
دنیا و آخرت دو دشمن آشتى ناپذیر و دو راه مختلفند, پس کسى که دنیا را دوست دارد و به آن عشق ورزد آخرت را دشمن مى دارد و نسبت به آن عداوت مى کند, و این دو همچون مشرق و مغربند, پوینده این دو راه هر گاه به یکى از دو طرف نزدیک شود از دیگرى دور گردد و آن دو همانند هستند ـ که نوعاً با هم ناسازگارند ـ.
(نهج البلاغه , حکمت 103
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
راه راست, جاده اخلاص است و گمراهی نیز جاده شرک
امام سجاد(ع) درباره حق الله مي فرمايد:«بزرگترين حق خداوند اين است كه او را بپرستي و چيزي را شريكش نداني، و چون از روي اخلاص اين كار را كردي خدا بر عهده گرفته است كه كار دنيا و آخرت تو را كفايت كند و آنچه از آن بخواهي برايت نگاهدارد.»
تحف العقول، ص 261، نشر كتاب خانه اسلاميه تهران، ترجمه علي اكبر غفاري.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
پول داشته باش اما با پول زندگی نکن با خدا زندگی کن تا زندگیت پایدار گردد
حدیث معراج:
ای احمد....... اما زندگی پایدار آن است که صاحبش چنان رفتار می کند که دنیا در نظرش خوار و کوچک می شود و آخرت نزد او بزرگ. خواستۀ مرا بر خواستۀ خود مقدم می دارد، طالب رضای من و رعایت کنندۀ حق عظمت من است، در شبانه روز و نزد هر گناه و معصیتی علم و آگاهی و نظارت من بر خویش را به یاد می آورد (و مرتکب معصیت نمی شود).
ارشاد القلوب، ج 1، صص 202- 204؛ بحار الانوار، ج74، صص 25- 28
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
کسی که به خدا عرضه می دارد خدایا ضعیفم و بدون کمکت قادر به انجام تکلیفم نیستم امداد خدا شامل حالش خواهد شد و با لذت مناجات با خدا کار بر وی شیرین و آسان می گردد
و کسی که منم منم می کند و اهل بلوف است به خدا خواهد گفت خدایا خودم از عُهده کارها و مشکلاتم بر خواهم آمد و نیازی به کمکت ندارم(البته مؤدبانه)و خداوند او را به حال خود رها خواهد کرد تا خود به تنهایی مشکل گشای خود شود
و نتیجه نیز آن خواهد شد که به دام شیطان گرفتار می شود و ادامه منم منم به جایی خواهد رسید که بجای اینکه به خدا بگوید خدایا خودم توانایی دارم و نیازمند کمک نیستم این بار با لحنی بی ادبانه به خدا خواهد گفت خدایا کمکت را اصلآ نمی خواهم و بیش از این مزاحمم نشو........(طغیان در مقابل خدا)
با کمال تأسف این وقایع تلخ در حال رخ دادن است اما از این اتفاق شوم همه بی خبریم الا اهل معرفت,
کار به بی ادبی که رسید حمله اش به مصلحین و آمران به معروف آغاز خواهد شد و گاهی شدت این حملات به حدی می رسد که منجر به شهادت آمران به معروف و ناهیان از منکر می گردد
توضیح:
تمام اتفاقات شوم فوق الذکر به شکلی رخ خواهد داد که عامل این بی ادبی ها به دلیل کم ظرفیتی و عدم لیاقت, متوجه بی ادبی خود با خدا نخواهد شد
﴿كَلاّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى﴾
چنين نيست [كه انسان حقشناس باشد] مسلماً طغيان مىكند. به خاطر اينكه خود را بى نياز مىبيند.
سوره علق، آیه 6 و 7
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
تا از همه عزیزانت دل نکنی خدا عزیزت نخواهد شد(حجاب میان انسان و خدا)
توضیح:
دل بستن با دوست داشتن فرق دارد دوست داشتن برای خدا عین توحید است و ثواب دارد
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ
.[التوحيد : 179/12 .]
امام كاظم عليه السلام :
ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد. او در پرده است بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
هر کس از یاد خدا غافل شود و خدا را فراموش کند به مرور نیز عزیزانش را فراموش خواهد کرد
فراموشی مُردگان هم به همین دلیل است
امام على عليه السلام:
🔸بِدَوامِ ذِكرِ اللّهِ تَنجابُ الغَفلَةُ
🔹با مداومت بر ياد خداست كه غفلت، زدوده مى شود
📚غررالحكم حدیث4269
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
در دعای کمیل امام علی(ع) عرضه می دارد
« اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ الدُّعَاءَ »
« خدايا ! براى من بيامرز گناهانى كه دعا را از مستجاب شدن باز مى دارد » .
(نتیجه:
صد البته معصوم(ع) اهل گناه نیست اما گناه گناهکاران چون به ضرر جامعه و اسلام است پس دعای گناهکاران مستجاب نمی شود
خدا روی خود را از زیان رسان به اسلام برمی گرداند)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
یاد مرگ, باطنِ پلیدِ دنیا را آشکار می سازد و محبت دنیا را ریشه کن می کند
پیشوای موحّدان، علی (ع) فرموده است:
«مَنْ أَکْثَرَ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ نَجَا مِنْ خِدَاعِ الدُّنْیَا.»
(شرح غررالحکم، خوانساری، ج ۵، ص ۳۰۹)
هر که مرگ را بسیار یاد کند، از نیرنگهای دنیا نجات یابد.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
چقدر زیباست صبر در راه خدا و حضرت زینب در مورد فاجعه کربلا می فرماید: جز زیبایی چیزی ندیدم
ما رایت الا جمیلا . . . جز زیبایی چیزی ندیدم!
بحارالانوار، ج 45، ص 116 .
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
تا نفس جنایتکار را بر خود حاکم کرده ای انتظار محبت را از خدا نداشته باش
امام علی عليه السلام :
إنّ هذهِ النَّفسَ لَأمّارةٌ بالسُّوءِ ، فمَن أهمَلَها جَمَحَت به إلَى المَآثمِ
به راستی که این نفس همواره به بدی فرمان می دهد.بنابراین،هر کس عنان آن را رها کند همچون مرکبی سرکش او را به تاخت به سوی گناهان می برد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 237 ، ح 4779
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
همان ابزاری که میان ما و خدا جدایی می اندازد بین ما و خانواده نیز اختلاف خواهد انداخت(نفس اماره)
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: دشمنترین دشمن تو نفس توست».
(قال النبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک»)
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۷۴، ص۲۷۱.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ