eitaa logo
بَیان
70 دنبال‌کننده
146 عکس
18 ویدیو
1 فایل
بیانی ازمجموعه موضوعاتی چون احکام ,احادیث٫ایات و روایت ها و داستان های اخلاقی و...... @bayan_ah.......‌ https://eitaa.com/joinchat/3951951888C6be2a9ed1d 🔶 🔶
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🌼هرچه کنی به خود کنی ✍زمانی که نجار پیری بازنشستگی خود را اعلام کرد صاحب کارش ناراحت شد وسعی کرد او را منصرف کند! اما نجار تصمیمش را گرفته بود… سرانجام صاحبکار درحالی که با تأسف بااین درخواست موافقت میکرد، ازاو خواست تا بعنوان آخرین کار ساخت خانه ای را به عهده بگیرد.. نجار نیز چون دلش چندان به این کارراضی نبود به سرعت مواد اولیه نامرغوبی تهیه کرد وبا بی دقتی به ساختن خانه مشغول شد وکار را تمام کرد. زمان تحویل کلید،صاحب کار آن را به نجار بازگرداند و گفت: این خانه هدیه ایست از طرف من به تو به خاطر سالهای همکاری! نجار یکه خورد و بسیار شرمنده شد، درواقع اگر او میدانست که خودش قرار است دراین خانه ساکن شود لوازم ومصالح بهتری برای ساخت آن بکار میبرد وتمام دقت خود رامیکرد "این داستان زندگی ماست" گاهی ما کمترین توجهی به آنچه که هرروز میسازیم نداریم، پس در اثر یک اتفاق میفهمیم که مجبوریم درهمین ساخته ها زندگی کنیم، اما فرصتها ازدست میروند وگاهی شاید،بازسازی آنچه ساخته ایم ممکن نباشد.. شما نجار زندگی خود هستید و روزها،چکشی هستند که بریک میخ از زندگی شما کوبیده میشوند! @bayan_ah
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بی‌‌نظمی و بی‌عدالتی در جامعه 🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمی‌بینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کرده‌اند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کرده‌اند. 🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارق‌العاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟ 🔹 مبدأ الهام‌بخش این فکر شیطانی چیزی جز بی‌نظمی‌ها و پستی و بلندی‌های بی‌جهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست. 🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴ @bayan_ah
👈چرا امام حسین (ع) قیام کرد؟! ✳️علامه حسن زاده آملی: جناب سيد الشهداء عليه السلام به برادرش فرمود: كه اگر من به لانه حيوانات پناه ببرم، بنى اميه بر من دست پيدا مى كنند. مى داند كه او را مى كشند و جناب اميرالمؤ منين علی عليه السلام مى دانست او را شهيد مى كنند. 🔹من عالم مى دانم كه من را مى كشند، حالا كه مى داند خوب چرا توى خانه؟ چرا توى دهليز؟ چرا توى يك بيابانى بى اطلاع ؟ خوب، حالا كه مرا مى كشند، طورى كشته و شهيد شوم كه خون من هدر نرود، مظلوميت من بر ملا بشود، آنها كه بالاخره على عليه السلام را مى كشتند، لذا مى رود به مسجد. 🔸اگر مسجد هم نمى رفت آن شب او را مى كشتند، به يك وجه ديگر. چه بهتر كه حقانيتشان را بر مردم معلوم كنند، در مسجد سر نماز (مسجد ماءمن مردم است ) كه قساوت و شقاوت را خوب برساند. 🔹اين را اختيار كرده، اين مسير را برگزيده است، نبايد گفت: چرا على اميرالمؤمنين عليه السلام تن به تهلكه داده ؟ چرا؟ قرآن كه مى فرمايد: لا تلقوا بايدكم الى التهلكه ايشان بالاتر از اين حرفها است. امام اختيار مى كند آن طريق شهادت را كه حقانيتش پياده بشود و بر ملا بشود. 🔸فرمايش آقاى قزوينى با سخن جناب آقاى شعرانى هر دو يكى است كه فرمود: ائمه تقيه نمى كردند؛ چون عالم بودند به وقت و كيفيت وفات خود، بله امر به تقيه مى نمودند. ⬅️منبع: سیره چهارده معصوم ⬅️علامه حسن زاده آملی @bayan_ah
✨﷽✨ 🌼از پیرمرد حکیمی پرسیدند: از عمری که سپری نمودی چه چیز یاد گرفتی؟ پاسخ داد: ✍یاد گرفتم که دنیا قرض است باید دیر یا زود پس بدهیم یاد گرفتم که مظلوم دیر یا زود حقش را خواهد گرفت یاد گرفتم که دنیا ی ما هر لحظه ممکن است تمام شود اما ما غافل هستیم یاد گرفتم که ثروتمند ترین مردم در دنیا کسی است که از سلامتی، امنیت و آرامش بهره مند باشد یاد گرفتم کسی که جو را میکارد گندم را برداشت نخواهد کرد. یاد گرفتم که عمر تمام می شود اما کار تمام نمی شود یاد گرفتم که مسافرت کردن و هم سفره شدن با مردم بهترین معیار و دقیق ترین راه برای محک زدن شخصیت و درون آنان است. یاد گرفتم کسی که مرتب می گوید: من این می کنم و آن می کنم تو خالی است و نمی تواند کاری انجام دهد یاد گرفتم تمام کسانیکه در گورستان هستند همه کارهایی داشتند و آرمانهایی داشتند که نتوانستند محقَق گردانند یاد گرفتم که بساط عمر و زندگیمان را در دنیا طوری پهن کنیم که در موقع جمع کردن دست و پایمان را گم نکنیم. @bayan_ah
🔶 مَثَل دانشمند غیر متعهّد در قرآن در قرآن دانشمندان بی عمل به الاغ و سگ، تشبیه شده اند. در مورد بلعم باعورا دانشمند گنهکار می‌خوانیم: 🗒 «فَمَثله کَمَثل الکَلبِ اِن تَحمِل عَلَیه یَلهَث اَو تَترُکه یَلهَث» [۱] «مثال او همانند سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی دهانش را باز و زبانش را از دهانش بیرون می‌آورد، و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می‌کند. (آنچنان تشنه ی دنیا است که همیشه دهانش باز است). » ✨ و در آیه ی ۵ سوره ی جمعه می‌خوانیم: «مَثَل الَّذینَ حُمِّلُوا التّوراةِ ثمّ لم یَحمِلوها کَمَثل الحِمارِ یَحمل اَسفاراً» «مثال کسانی که به دستورات تورات، تکلیف شدند، ولی حق آن را ادا ننمودند، همانند مثال الاغی است که کتاب‌هایی با خود حمل کند (و از کتاب‌ها بهره ای نبرد جز سنگینی بار آن! ). » در آیه ی ۳۰ سوره ی احزاب می‌خوانیم: ✨«یا نِساءَ النّبی مَن یَاتِ مِنکُنّ بِفاحِشَة مُبیِّنَة یُضاعَف لَها العَذاب ضِعفَین» «ای همسران پیامبر هر کدام از شما گناه آشکاری مرتکب شود، عذاب او دو برابر است. » همسران پیامبر به خاطر اینکه در جامعه دارای موقعیت خاصی بودند گناه آنها کیفر مضاعف داشت. مراد از «گناه آشکار» آنها، شاید اشاره به اثر اجتماعی آن گناه باشد، که به همین خاطر کیفرِ چند برابر دارند. بر همین اساس روایت شده شخصی به امام سجاد علیه السلام عرض کرد: ✨«انکم اهلبیت مغفور له» «شما از خاندانی هستید که مشمول آمرزش خداوند می‌باشید. » آن حضرت با شنیدن این سخن خشمگین شد و در پاسخ فرمود: «آنگونه که تو می‌گویی نیست، ما در مورد نیکوکاران خود، دو پاداش و در مورد گنهکاران خود، دو کیفر قایل هستیم. » سپس آیه ۳۰ و ۳۱ احزاب را تلاوت فرمودند. (۲) ---------- [۱]: اعراف / ۱۷۶. [۲]: مجمع البیان، ج ۸ ص ۳۵۴. @bayan_ah
🏴عنه عليه السلام خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ؛ فإنّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها و تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها .; ▪️امام على عليه السلام نفس خود را با لطايف الحيل به عبادت وادار و با آن مدارا كن و به آن زور مگو و به هنگام آرامش و نشاطش به عبادت پرداز، مگر در آن چيزهايى كه بر تو واجب شده است كه در اين موارد بايد آنها را به جاى آورى و به موقع ادا كنى. نهج البلاغة: نامه69. @bayan_ah
هدایت شده از  بَیان
♦️♦️🔸🔸♦️♦️ @bayan_ah♦️♦️ 🔸🔸♦️♦️🔸🔸
امام صادق عليه السلام: اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها؛ فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِكَ بحارالأنوار، جلد78، صفحه283 @bayan_ah
از حضرت زین‌العابدین علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند: "پدرم در روز عاشورا مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم‌هایشان خون، فوران می‌کرد، فرمود: ای فرزند! دعایی را که فاطمه علیها السلام آن را به من آموخت فراگیر، او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل آن را فرا گرفته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد آنرا بخواند." سپس فرمود: بخوان: بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا به جای«و افعل بی کذا و کذا» حاجات خود را ذکر کنی. (دعوات، قطب‌الدین راوندی، ص54) @bayan_ah
بَیان
🔶 مَثَل دانشمند غیر متعهّد در قرآن در قرآن دانشمندان بی عمل به الاغ و سگ، تشبیه شده اند. در مورد
،✨گناه بزرگان از دیدگاه روایات ۱- امام صادق علیه السلام در ضمن گفتاری فرمود: «یغفر للجاهل سبعون ذنباً قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد» (۱] «هفتاد گناه از جاهل، بخشیده می‌شود قبل از آنکه یک گناه از عالم، بخشیده گردد. » ۲- رسول اکرم صلی الله علیه وآله در ضمن گفتاری فرمود: «اگر عالمان دین و زمامداران، فاسد شدند، مردم نیز فاسد می‌شوند. » [۲] و در سخن دیگر فرمود: «عوام امت من اصلاح نمی شوند مگر با اصلاح خواص امت من! » شخصی پرسید: خواص امت چه کسانی هستند؟. فرمود: «خواص امتی اربعة: الملوک و العلماء و العباد و التجار» خواص امت من چهار دسته اند: ۱- زمامداران. ۲- دانشمندان. ۳- عابدان. ۴- تاجران. شخصی دیگر پرسید: چگونه؟ پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «زمامداران چوپانان مردمند، وقتی چوپان گرگ شود، گوسفندان چگونه بچرند؟ و علما طبیبان مردمند، وقتی طبیب بیمار باشد، بیماران را چه کسی درمان کند، بندگانِ عابد خداوند راهنمای مردمند، اگر راهنما گمراه شد، چه کسی راه رونده را هدایت می‌کند؟ و تاجران امین مردمند، وقتی که امین خیانت کرد، به چه کسی باید اطمینان نمود؟ » [۳] ۳- نیز رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: در روز قیامت، خداوند با سه کس سخن نگوید، و به آنها توجه نکند و آنها را پاک نسازد و برای آنها عذاب دردناک است: «شیخ زان و ملک جبّار و مُقِلّ مُختال» [۴] «پیر زناکار، و سلطان جبار و فقیر متکبر. » ۴- امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب به نام شقرانی فرمود: «ان الحسن من کل احد حسنٌ و انّه منک احسن لمکانک منّا، و انّ القبیح من کل احد قبیح و انّه منک اقبح» [۵] «ای شقرانی! نیکی از هر شخص نیکو است، ولی از تو که به ما نسبت داری نیکوتر است، و زشتی از هر کسی زشت است ولی از تو زشت تر. ۵- امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «زَلّةُ العالم تُفسد العَوالِم» [۶] «لغزش عالم، همه ی عالم‌ها را تباه می‌سازد. » و نیز فرمود: «زلّة العالم کانکِسار السّفینَة تُغَرق و تُغرقُ معَها غَیرها» [۷] «لغزش عالم همانند شکسته شدن کشتی در دریا است هم خود غرق می‌شود و هم موجب غرق شدن سرنشینانش می‌گردد. » بنابراین گناه مسئولین، چهره ها، علما، نهادها، نویسندگان، بزرگان و سادات بیشتر به حساب می‌آید. ---------- [۱]: ۶۱) کافی، ج ۱ ص ۴۷. [۲]: ۶۲) بحار، چاپ بیروت، ج ۷۴ ص ۱۵۴. [۳]: ۶۳) المواعظ العددیه، ص ۱۲۵. [۴]: ۶۴) کافی، ج ۲ ص ۳۱۱. [۵]: ۶۵) سفینة البحار، ج ۱ ص ۷۰۸. [۶]: ۶۶) غرر الحکم، ج ۱ ص ۴۲۶. [۷]: ۶۷) غررالحکم، ج ۱ ص ۴۲۶. @bayan_ah
بَیان
،✨گناه بزرگان از دیدگاه روایات ۱- امام صادق علیه السلام در ضمن گفتاری فرمود: «یغفر للجاهل سبعون
✨ گناهان کلیدی همان گونه که پیری و ضعف، زمینه هجوم کسالت و بیماری‌های گوناگون می‌گردد، گاهی عیب و یا گناهی زمینه و کلید انواع گناهان می‌شود. مثلاً: ✨ ۱- حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند کارشکنی، تهمت، دروغ و سوء قصدها و... وادار می‌کند. امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الحَسَد یَاکُل الاِیمانَ کَما تَاکُلُ النّار الحَطَب» [۱] «همانگونه که آتش، هیزم را می‌بلعد، حسادت ایمان را می‌بلعد. » انسان حسود به هر تلاشی که رقیب خود را بشکند، دست می‌زند. ✨ ۲- بخل و حرص، بخل سبب ندادن زکات و خمس و ترک انفاق و می‌شود، به علاوه مردم از بخیل ناراحتند و همین موجب بدگویی‌ها و سوء ظن‌ها می‌گردد؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «البُخلُ جامِع لِمساوِی العُیُوب وَ هُو زمام یقادُ بِه اِلی کلّ سوء» [۲] «بخل، جامع و گرد آورنده همه ی بدی‌ها است، و افساری است که همه ی بدی‌ها را بسوی خود می‌کشاند. » حرص نیز سبب گناهانی مانند: کم فروشی، احتکار، گران فروشی، رشوه خواری، تملق و انواع بی تقوایی‌ها می‌شود. ✨ ۳- دروغ، انسان با دروغ گناهان خود را توجیه می‌کند و زیر پوشش توجیه‌های دروغین، صدها گناه دیگر بروز می‌کند، امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «جُعِلَت الخَبائِثُ کُلّها فی بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الکذب» [۳] «تمام زشتی‌ها در اتاقی قرار داده شده، و کلید آن، دروغ است» ✨ ۴- خشم و بداخلاقی، عیبی است که سبب فحش، غیبت، دشمن تراشی و انواع زشتی‌ها می‌شود، امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «الغضب مفتاح کل شر» [۴] «خشمِ (بی کنترل) کلید هر بدی است. » ---------- [۱]: ۶۸) بحار، ج ۷۳ ص ۲۵۵. [۲]: ۶۹) بحار، ج ۷۳ ص ۳۰۷. نهج البلاغه، حکمت ۳۷۰. [۳]: ۷۰) بحار، ج ۷۲ ص ۲۶۲. [۴]: ۷۱) تحف العقول، ص ۵۸۱، کافی، ج ۲ ص ۳۰۳ از امام صادق علیه السلام. @bayan_ah
🧵حکمت ۳۷ 🧵 و چون دهقانان انبار هنگام رفتن امام امیرالمؤمنین علیه السلام به شام او را دیدند، برای وی از اسب هاشان پیاده شدند و پیشاپیش آن بزرگوار دویدند. فرمود: این چه کار بود که کردید؟ گفتند: عادتی است که داریم و بدان امیران خود را بزرگ می شماریم على (ع) فرمود: به خدا که امیران شما از این کار سودی نبردند، و شما در دنیایتان خود را بدان به رنج می افکنید و در آخرتتان بدبخت می گردید. و چه زیانبار است رنجی که کیفر در پی آن است، و چه سودمند است آسایشی که با آن از آتش امان است. منبع : 📚 نهج البلاغه ‌؛ حکمت 37 @bayan_ah