🔰خاطرات استاد شهید مرتضی مطهری از سال های اول طلبگی / روح قدس الهی
🔷 تا آنجا كه من از تحوّلات روحى خودم به ياد دارم از سنّ سيزده سالگى اين دغدغه در من پيدا شد و حسّاسيت عجيبى نسبت به مسائل مربوط به خدا پيدا كرده بودم. پرسشها- البتّه متناسب با سطح فكرى آن دوره- يكى پس از ديگرى بر انديشهام هجوم مى آورد.
🔶 در سالهاى اوّل مهاجرت به قم كه هنوز از مقدّمات عربى فارغ نشده بودم، چنان در اين انديشهها غرق بودم كه شديداً ميل به «تنهايى» در من پديد آمده بود. وجود هم حجره را تحمّل نمى كردم و حجره فوقانى عالى را به نيم حجرهاى دخمه مانند تبديل كردم كه تنها با انديشههاى خودم بسر برم. در آن وقت نمى خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع ديگرى بينديشم، و در واقع، انديشه در هر موضوع ديگر را پيش از آنكه مشكلاتم در اين مسائل حل گردد، بيهوده و اتلاف وقت مى شمردم. مقدّمات عربى و يا فقهى و اصولى و منطقى را از آن جهت مى آموختم كه تدريجاً آماده بررسى انديشه فيلسوفان بزرگ در اين مسأله بشوم.
🔷 به ياد دارم كه از همان آغاز طلبگى كه در مشهد مقدّمات عربى مى خواندم، فيلسوفان و عارفان و متكلّمان- هر چند با انديشههايشان آشنا نبودم- از ساير علما و دانشمندان و از مخترعان و مكتشفان در نظرم عظيمتر و فخيمتر مى نمودند تنها به اين دليل كه آنها را قهرمانان صحنه اين انديشهها مى دانستم. دقيقاً به ياد دارم كه در آن سنين كه ميان 13 تا 15 سالگى بودم، در ميان آن همه علما و فضلا و مدرّسين حوزه علميّه مشهد، فردى كه بيش از همه در نظرم بزرگ جلوه مى نمود و دوست مى داشتم به چهرهاش بنگرم و در مجلسش بنشينم و قيافه و حركاتش را زير نظر بگيرم و آرزو مىكردم كه روزى به پاى درسش بنشينم، مرحوم «آقا ميرزا مهدى شهيدى رضوى» مدرّس فلسفه الهى در آن حوزه بود. آن آرزو محقّق نشد، زيرا آن مرحوم در همان سالها (1355 قمرى) در گذشت.
🔶 پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم. همواره مرحوم آقا ميرزا مهدى را بعلاوه برخى مزاياى ديگر در اين شخصيّت مى ديدم؛ فكر مىكردم كه روح تشنهام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، امّا درس اخلاقى كه وسيله شخصيّت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مى شد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مى كرد. بدون هيچ اغراق و مبالغهاى اين درس مرا آنچنان به وجد مى آورد كه تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مى يافتم.
🔷بخش مهمّى از شخصيّت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مى دانم. راستى كه او « #روح_قدسى_الهى» بود.
#هدف_زندگی #هدف_حوزه
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
🔰 خاطرهاى خوش و جاويد از دوران تحصیل استاد شهید مرتضی مطهری
🔷 يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مى كردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كردهام ارزيابى مى كردم؛ با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشتهاى از تحصيلات جديد را پيش مى گرفتم بهتر بود يا نه؟
🔶طبعا با روحيّهاى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مىشد؟
🔷 فكر كردم كه الان به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوق العاده اينها را عزيز مى دارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟
✅ به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشتههاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشتههاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلاماند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشتهها بر زمينههايى علمى براى ايمان خود دست مى يافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافتهام.
🔷 آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد استادى- كه برخلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميقترين انديشههاى آن را دريافته بود و با شيرينترين بيان آنها را بازگو مى كرد، مى آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطرههاى فراموش ناشدنى عمر من است.
🔶 در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مىكند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى ديدم، فكر مى كردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يكمرتبه نقش بر آب شد؟
🔷 و چگونه مى فهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مى دهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مى دهم، معنى اين جمله را مى فهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمى ديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوق العاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود
⬅️ خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك #جهان_بينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى قرآن و نهج البلاغه و پارهاى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى كردم.
🔶 در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمى كردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين طرح فكرى بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيدهام.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 124
#عدل_الهی #خاطره_خوش_جاوید
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 حوزه یا دانشگاه؟!
✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟!
⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در #حوزه علمیه تحصیل کنم؟!
⁉️ در دانشگاه #امام_صادق (علیه السلام) درس بخوانم یا #حوزه_علیمه_قم؟!
⁉️آیا بعنوان یک #دختر عصر #انقلاب_اسلامی می توانم در #جامعه_الزهرا و #حوزه_خواهران مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟!
✅ سوالات بسیار زیادی از این دست وجود دارد که پاسخ به آنها نیازمند صرف وقت و تامل و تفکر و مشورت است.
🔷 در این یادداشت به چند نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم.
1️⃣ قبل از هر انتخابی (مقل انتخاب رشته یا محل تحصیل) باید هدف خود را معلوم کنیم، بدون تعین دقیق هدف، انتخاب کردن فقط باعث دوری از مطلوب می شود، هرچه سرعت بیشتر باشد، هدف دورتر می شود.
2️⃣ تعین هدف نباید در حد گفتن چند کلمه و جمله باشد. اینکه کسی بگوید هدف من «تقرب به خدای متعال است»، «سربازی امام زمان است» «شهادت است» «شغل خوب است» و مواردی از این قبیل، قطعا هدف دقیق و سازنده ای نخواهد بود.
3️⃣ وقتی هدفتان خوب و معین است که بتوانید حداقل چند صفحه در مورد آن بنویسید و توضیح بدهید. (یکبار این کار را امتحان کنید.)
4️⃣ اگر هدفی درست تصور شود و به خوبی شناخته شود، خود آن هدف، راه و روش رسیدن را نیز به شما معرفی می کند.
🔰 برای آشنایی بیشتر با این مسئله مطالب زیر را مشاهده کنید.
✅ کتاب عدل الهی، خاطره ای خوش و جاوید (2 صفحه)
https://eitaa.com/shmotahari/107
✅ مقدمه کتاب علل گرایش به مادیگری، خاطرات حجره نشینی شهید مطهری (2 صفحه)
https://eitaa.com/shmotahari/106
✅ صوت جلسه اول تدریس کتاب انسان و ایمان (در باب چیستی هدف و ضرورت آشنایی با آن)
https://eitaa.com/shmotahari/87
🎁 پیشنهادات، سوالات و مسائلی را که در این زمینه دارید رو برای من ارسال کنید. @Ghilavi
#یادداشت #حوزه #دانشگاه #هدف
▫️▪️▫️▪️▫️▪️
@BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم
🌐 کتاب شریف «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» در بخش جهان بینی توحیدی مطالب ناب و تولیدی و جدید بسیاری دارد.
🌐 این کتاب علاوه بر اینکه رویکرد جدیدی در معرفی دین و مذهب و توحید و نگرش توحیدی دارد، از مطالب و محتوای دقیق و علمی جدیدی نیز برخوردار است.
🌐 استاد شهید در این کتاب به نقد روش پوزیتویسمی یا به اصلاح #روش_علمی می پردازند و مزایا و نواقص این روش علمی را در مسائل مربوط به جهان بینی مورد اشاره و نقد و بررسی قرار می دهند.
🌐 کتاب #جهان_بینی_توحیدی بعد از کتاب انسان و ایمان قرار دارد. بعد از اینکه در کتاب قبلی ثابت کردیم که انسان برای رشد و کمال نیازمند #مکتب (جهان بینی و ایدولوژی) است، اکنون به بررسی اقسام جهان بینی و بیان خصائص جهان بینی خوب و برتر می پردازد.
🎙 🔷 صوت تدریسی که در ادامه منتشر می شود، صوتی است که در مدرسه دارالهدی در خدمت طلاب خوب و جدید الورود این مدرسه بودم.
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه
⏱ زمان: دقیقه
🔰توضیح درس:
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی
🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399
♨️ #جلسه_هشتم
⏱ زمان: 50 دقیقه
🔰توضیح درس:
🔆 کدام علم با اهمیت ترین علم محسوب می شود؟!
✅ بررسی برخی از شاخصه های ارزش مندی یک علم
🔷 توضیح توحید در جهان بینی اسلامی و تفاوت توحید در الوهیت و ربوبیت
🔶 تبیینی از این جمله که استاد شهید می فرمایند: 《توحید در اسلام به خالص ترین شکل و پاک ترین طرز بیان شده است.》 و بیان تفاوت آن با سایر ادیان ابراهیمی
#جهان_بینی_توحیدی #کلام
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt