🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۰
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .
و درود خدا بر او فرمود:
با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Meet people in such a manner
that if you die they should weep for you and if you live they should long for you
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۱
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا قَدَرْتَ عَلَي عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ .
و درود خدا بر او فرمود:
اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانه پيروزي قرار ده.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
When you gain power over your
adversary pardon him by way of thanks for being able to overpower him
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۲
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
و درود خدا بر او فرمود:
ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آنكه دوستان خود را از دست بدهد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
The most helpless of all men
is he who cannot find a few brothers during his life, but still more helpless is he who finds such a brother but loses him
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۳
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ .
و درود خدا بر او فرمود:
چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي، نعمتها را از خود دور نسازيد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
When you get (only) small
favours do not push them away through lack of gratefulness
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۴
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ .
و درود خدا بر او فرمود:
كسي را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا باشد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
He who is abandoned by near
ones is dear to remote ones
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۵
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ .
و درود خدا بر او فرمود:
هر فريب خورده اي را نمي شود سرزنش كرد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Every mischief monger cannot
even be reproved
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۸
وَ قَالَ علیه السلام:
فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ - خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ
و درود خدا بر او، فرمود:
(در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said about those who avoided
fighting on his side :
They abanoned right but did not support wrong
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠 ماه شکست قدرت های یزیدی
امام خمینی (ره):
ماه محرم، ماه شکست قدرت های یزیدی و حیله های شیطانی است. مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده تر بر پا شود و بیرق های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📖 صحیفه امام؛ جلد 5؛ صفحه 76
👈 پیام امام خمینی(ره) به ملت شجاع ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم
📆 مورخ:1357/09/01
👥 @sahifeh_noor
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 خطبه شماره ۲۵
رنجش از ياران سست
💠 علل شكست ملتها (علل شكست كوفيان و پيروزي شاميان)
اكنون جز شهر كوفه در دست من باقي نمانده است، كه آن را بگشايم يا ببندم.
اي كوفه اگر فقط تو مرا باشي، آن هم برابر اين همه مصيبتها و طوفانها!! چهره ات زشت باد.
آنگاه به گفته شاعر مثال آورد:
به جان پدرت سوگند اي عمرو كه سهم اندكي از ظرف و پيمانه داشتم.
سپس ادامه داد:
به من خبر رسيده كه بسر بن ارطاه بر يمن تسلط يافت، سوگند به خدا مي دانستم كه مردم شام به زودي بر شما غلبه خواهند كرد، زيرا آنها در ياري كردن باطل خود، وحدت دارند، و شما در دفاع از حق متفرقيد، شما امام خود را در حق نافرماني كرده و آنها امام خود را در باطل فرمانبردارند. آنها نسبت به رهبر خود امانتدار و شما خيانتكاريد، آنها در شهرهاي خود به اصلاح و آباداني مشغولند و شما به فساد و خرابي (آنقدر فرومايه ايد) اگر من كاسه چوبي آب را به يكي از شماها امانت دهم مي ترسم كه بند آن را بدزديد،
نفرين به امت خيانتكار
خدايا، من اين مردم را با پند و تذكرهاي مداوم خسته كردم و آنها نيز مرا خسته نمودند،
آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده،
دل شكسته ام، به جاي آنان افرادي بهتر به من مرحمت فرما، و به جاي من بدتر از من بر آنها مسلط كن.
خدايا، دلهاي آنان را، آنچنان كه نمك در آب حل مي شود، آب كن.
به خدا سوگند، دوست داشتم، به جاي شما كوفيان، هزار سوار از بني فراس بن غنم مي داشتم كه:
(اگر آنان را مي خواندي، سواراني از ايشان نزد تو مي آمدند مبارز و تازنده چون ابر تابستاني)
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۱۹
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَنْ جَرَي فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ .
و درود خدا بر او فرمود:
آن كس كه در پي آرزوي خويش تازد، مرگ او را از پاي درآورد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
He who gallops with loose
rein collides with death
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۰
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ .
و درود خدا بر او فرمود:
از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردي نمي لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه مي سازد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Forgive the shortcomings of
condiderate people because when they fall into error Allah raises them up
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 نامه شماره ۷
و من كتاب له ( عليه السلام )
《 إليه أيضا 》
أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلَالِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ امْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لَا قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ الْهَوَي فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ الضَّلَالُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لَاغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً .
>وَ مِنْهُ : < لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لَا يُثَنَّي فِيهَا النَّظَرُ وَ لَا يُسْتَأْنَفُ فِيهَا الْخِيَارُ الْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ الْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ .
به معاويه افشاي چهره نفاق معاويه و مشروعيت بيعت
پس از نام خدا و درود!
نامه پندآميز تو به دستم رسيد كه داراي جملات به هم پيوسته، و زينت داده شده كه با گمراهي خود آن را آراسته، و با بدانديشي خاص امضاء كرده بودي، نامه مردي كه نه خود آگاهي لازم دارد تا رهنمونش باشد، و نه رهبري دارد كه هدايتش كند، تنها دعوت هوسهاي خويش را پاسخ گفته، و گمراهي عنان او را گرفته و او اطاعت مي كند، كه سخن بي ربط مي گويد و در گمراهي سرگردان است.
(از همين نامه است) همانا بيعت براي امام يك بار بيش نيست، و تجديد نظر در آن ميسر نخواهد بود، و كسي اختيار از سرگرفتن آن را ندارد، آن كس كه از اين بيعت عمومي سر باز زند، طعنه زن و عيبجو خوانده مي شود، و آن كس كه نسبت به آن دودل باشد منافق است.
I have received from you the packet of unconnected advices and the embellished letter. You have written it because of your misguidance, and despatched it
because of lack of wisdom. This is the letter of a man who has neither light to show him the way nor a leader to guide him on the right path. Passion prompted
him and he responded to it. Misguidance led him and he followed it. Consequently
he began to speak nonsense and became recklessly astray.
A part of the same Letter
Because allegiance is once and for all. It is not open to recondidered nor is there any scope for fresh proceedings of election. He who remains out of it is
deemed to be critical of Islam while he who prevaricates upon it is a hypocrite.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۱
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ .
و درود خدا بر او فرمود:
ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
The consequence of fear is
disappointment and of bashfulness is frustration. Opportunity passes away like the cloud. Therefore, make use of good opportunities
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۳
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ .
و درود خدا بر او فرمود: كسي كه كردارش او را به جايي نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
He whose deeds accord (him)
a back position cannot be given a front position because of his lineage
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۴
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ .
و درود خدا بر او فرمود:
از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
To render relief to the
grief-stricken and to provide comfort in hardship means the atonement of great sins
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۵
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ .
و درود خدا بر او فرمود:
اي فرزند آدم! زماني كه خدا را مي بيني انواع نعمتها را به تو مي رساند و تو معصيت كاري، بترس.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
O Son of Adam! When you see
that your Lord, the Glorified, bestows His favours on you while you are disobeying Him, you should fear Him
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ .
و درود خدا بر او فرمود:
كسي چيزي را در دل پنهان نكند جز آنكه در لغزشهاي زبان، و رنگ رخسار، آشكار خواهد شد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Whenever a person conceals
a thing in his heart it manifests itself through unintentional words from his tongue and (in) the expressions of his face
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ .
و درود خدا بر او فرمود:
با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Keep walking in your
sickness as long as you can
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۸
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ .
و درود خدا بر او فرمود:
برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
The best abstemiousness is
to conceal it
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از هر روز با شهدا
شهید 🎤حاج ابرهیم #همت مےگفت؛
#انسان يڪ تذڪردر هر"۴" ساعت بہ خودش بدهد،بد... نیست.
بهترین موقع بعداز پایان #نماز،وقتےسر بہ سجده مے گذاریم،مرورے براعماݪ از صبح تاشب خود بیندازد،
آیا ڪارمان براے رضاے #خدابود❓
🌷@shahedan_aref
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۹
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَي .
و درود خدا بر او فرمود:
هنگامي كه تو زندگي را پشت سر مي گذاري و مرگ به تو روي مي آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
When you are running away
from the world and death is approaching, there is no question of delay in the encounter
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۳۰
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّي كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ .
و درود خدا بر او فرمود: هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشي كرده كه پنداري تو را بخشيده است.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said :
Fear! Fear! By Allah, He
has hidden your sins so much so as though He has forgiven
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۳۱
وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ:
الْإِيمَانُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَي الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَي الْخَيْرَاتِ وَ الْيَقِينُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِينَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً
وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَي عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَي مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
وَ الْكُفْرُ عَلَي أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَي التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّيْغِ وَ الشِّقَاقِ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ يُنِبْ إِلَي الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّيِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَيْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَيْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَيْهِ مَخْرَجُهُ وَ الشَّكُّ عَلَي أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَي التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلَي عَقِبَيْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِي الرَّيْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّيَاطِينِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَا .
قال الرضي : و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود في هذا الكتاب .
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۳۱
و درود خدا بر او (از ايمان پرسيدند، فرمود:)
۱- شناخت اقسام ايمان:
ايمان بر چهار پايه استوار است:
صبر، يقين، عدل و جهاد.
صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد:
شوق، هراس، زهد، انتظار.
آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستي گيرد، و آن كس كه از آتش جهنم مي ترسد، از حرام دوري مي گزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مي ورزد، مصيبتها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مي كشد در نيكي ها شتاب مي كند.
يقين نيز بر چهار پايه استوار است:
بينش زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيتها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان.
پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيتها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آنكه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزي را شناسد، و آنكه عبرت آموزي شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مي زيسته است.
و عدل نيز بر چهار پايه برقرار است:
فكري ژرف انديش، دانشي عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داوري كردن، استوار بودن در شكيبايي.
پس كسي كه درست انديشيد به ژرفاي دانش رسيده، و آن كس كه به حقيقت دانش رسد، از چشمه زلال شريعت نوشد، و كسي كه شكيبا باشد در كارش زياده روي نكرده با نيكنامي در ميان مردم زندگي خواهد كرد.
و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است:
امر به معروف، نهي از منكر، راستگويي در هر حال، و دشمني با فاسقان.
پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است، و آن كس كه از زشتي ها نهي كرد، بيني منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
۲- شناخت اقسام كفر و ترديد:
و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوي دروغين، ستيزه جويي و جدل، انحراف از حق، و دشمني كردن.
پس آن كس كه دنبال وهم و كنجكاوي دروغين رفت به حق نرسيد، و آن كس كه به ستيزه جويي و نزاع پرداخت از ديدن حق نابيناست، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويي را زشت، و زشتي را نيكويي پندارد و سرمست گمراهي هاست، و آن كس كه دشمني ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات از مشكلات دشوار است.
و شك چهار بخش دارد:
جدال در گفتار، ترسيدن، دودل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن.
پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكي شبهات بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزي ترسيد همواره در حال عقب گرد است، و آن كس كه در ترديد و دودلي باشد زير پاي شيطان كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث شد و به تباهي دنيا و آخرت گردن نهاد، هر دو جهان را از كف داد.
(سخن امام طولاني است چون در اين فصل، حكمتهاي كوتاه را جمع آوري مي كنم از آوردن دنباله سخن خوددداري كردم)
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۳۱
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, was asked about faith when he said :
Faith stands on four supports : on endurance, on conviction, on justice and on jihad.
Endurance again has four aspects : eagerness, fear, abstention (from the world) and anticipation (of death). So, whoever is eager for Paradise will
ignore the passions; whoever fears the Fire (of Hell) will refrain from prohibited acts; whoever abstains from the world takes hardships lightly; and
whoever anticipates death will hasten towards good deeds.
Convicition also has four aspects : prudent perception, intelligence and understanding, drawing lessons from instructive things and following the
precedents of past people. So, whoever perceives with prudence, wise knowledge will be manifest to him, and to whomsoever wise knowledge becomes manifest he
appreciates instructive objects, and whoever appreciates instructive objects he is just like past people.
Justice also has four aspects : keen understanding, deep knowledge, a good power of decision and firm forbearance. Therefore, whoever understands comes
to acquire depth of knowledge; whoever acquires depth of knowledge drinks from the spring of judgement; and whoever exercies forbearance never commits evil
actions in his affairs and leads a praiseworthy life among the people.
jihad also has four aspects : to ask others to do good, to keep away others from
doing evil, to fight (in the way of Allah) sincerely and firmly on all occasions, and to detest the vicious. So, whoever asks others to do good
provides strength to the believers; whoever desists others from evil humiliates the unbelievers; whoever fights sincerely on all occasions discharges all his
obligations; and whoever detests the vicious and becomes angry for the sake of Allah, then Allah will be angry in favour of him and will keep him and will
keep him pleased on the Day of Judgement.
Unbelief stands on four supports : hankering after whims, mutual quarrelling, deviation from the truth, and dissension. So, whoever hankers after whims does
not incline towards right; whoever quarrels much on account of ignorance remains permanently blinded from the right; whoever deviates from truth, for
him good becomes evil and evil becomes good and her remains intoxicated with misguidance; and whoever makes an breach (with Allah and His Messenger), his
path becomes difficult, his affairs become complicated and his way of escape
becomes narrow.
Doubt has also four aspects : unreasonableness, fear, wavering and undue submission to every thing. So, he who adopts unreason ableness as his way, for
him there is no dawn after the night; he who is afraid of what befalls him has to run on his heels; he who wavers in doubt Satans trample him under their
feet : and he who submits to the destruction of this and the next world succumbs to it.
as-Sayyid ar-Radi says : We have left out the remaining portion of this saying for fear of length and for being outside the purpose of this chapter.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴