eitaa logo
بازار نهج البلاغه
51 دنبال‌کننده
200 عکس
61 ویدیو
40 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا و درود خدا بر او فرمود: در دوستي با دوست مدارا كن، زيرا شايد روزي دشمن تو گردد، و در دشمني با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزي دوست تو گردد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Have love for your friend up to a limit ,for it is posible that he may turn into your enemy some day : and hate your enemy up to a limit for it is possoble that he may turn into your friend some day @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۹ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَي عَلَي مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَي نَفْسِهِ فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ و درود خدا بر او فرمود: مردم در دنيا دو دسته اند، يكي آن كس كه در دنيا براي دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستي ترسان است، و از تهيدستي خويش در امان است، پس زندگاني خود را در راه سود ديگران از دست مي دهد و ديگري آنكه در دنيا براي آخرت كار مي كند، و نعمتهاي دنيا نيز بدون تلاش به او روي مي آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مي گردد، و با آبرومندي در پيشگاه خدا صبح مي كند، و حاجتي را از خدا درخواست نمي كند جز آن كه روا مي گردد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There are two kinds of workers in the world. One is a person who works in this world for this world and his work of this world keeps him unmindful of the next world. He is afraid of destitutionfor those he will leave behind but feels himself safe about it. So, he spends his life after the food of others. The other is one who works in this world for what is to come hereafter, and he secures his share of this world without effort, Thus, he gets both the benefits together and become the owner of both the houses together. In this way, he is prestigious before Allah. If asks Allah anything He does not deny him. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۰ وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي أَيَّامِهِ حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ فَقَالَ قَوْمٌ لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) فَقَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَي النَّبِيِّ ( صلي الله عليه وآله ) وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ وَ الْفَيْ‏ءُ فَقَسَّمَهُ عَلَي مُسْتَحِقِّيهِ وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَي حَالِهِ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ و درود خدا بر او فرمود: (در زمان حكومت عمر، نسبت به فراواني زيور و زينتهاي كعبه صحبت شد، گروهي گفتند آنها را براي لشكر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زينت نمي خواهد، وقتي از اميرالمومنين (ع) پرسيدند، فرمود:) همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامي نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان تقسيم كرد، و غنيمت جنگي كه آن را به نيازمندانش مي رساند، و خمس، كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، كه خداوند راه هاي بخشش آن را مشخص فرمود، و زيورآلات و زينت كعبه از اموالي بودند كه خدا آن را بحال خود گذاشت، نه از روي فراموشي آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را بحال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را بحال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودي رسوا مي شديم، و متعرض زيورآلات كعبه نشد. نهج البلاغه It is related that during the days of (Caliph) Umau ibn al-Khattab, the question of the excess of the ornaments of the Ka bah was mentioned to him and some people suggested : If you prepare with it an army of Muslims that will be a matter of great reward; and what would the Ka bah do with the ornaments? Umar thought of doing so b ut asked Amir al-Mu'minin, peace be upon him, when he said: When the Qur'an was descended on the Prophet, peace be upon him and his descendants, there were four kinds of roperty. One, the property of Muslim individuals which he distributed among the successors accoring to fixed shares. Second, the tax (fay) which he distributed to those for whom it was meant. Third the One-fifth (Khums) levy for which Allah had fixed the ways of disposal. Fourth, amounts of charity (sadaqat) whose disposal was also fixed by Allah . The ornaments of Ka bah did exist in those days but Allah left them as they were, but did not leave them by omission, nor were they unknown to Him. Therefore, you retain them where Allah and His Prophet placed them. Thereupon, Umar ibn al-Khattab said : If you had not been here we would have been humiliated ; and left the ornaments as they were. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۱ رُوِيَ أَنَّهُ ( عليه السلام ) رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلَانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الْآخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ . فَقَالَ ( عليه السلام ) : أَمَّا هَذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ مَالُ اللَّهِ أَكَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً ، وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ يَدَهُ نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: (دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزديدند، يكي برده مردم و ديگري برده اي جزو بيت المال بود، امام فرمود:) برده اي كه از بيت المال است حدي بر او نيست، زيرا مال خدا مقداري از مال خدا را خورده است، اما ديگري بايد حد دزدي با شدت بر او اجرا گردد. (سپس دست او را بريد.) نهج البلاغه It is related that two persons were brought to Amir al-Mu'minin, peace be upon him. They had committed theft of public property. One of them was a slave purchased from public money and the other had been purchased by someone among the people. Then Amir al-Mu'minin said : As for this one who is the property of public money, there is no punishment for him for it means one property of Allah having taken another property of Allah. As for the other, he should get the punishment. Consequently, his hand was cut. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۲ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ . و درود خدا بر او فرمود: اگر از فتنه ها و لغزشگاه استوار بگذرم، دگرگونيهاي بسيار پديد مي آورم. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : If my steps acquire firmness out of these slippery places, I will alter several things. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۳ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْلَمُوا عِلْماً يَقِيناً أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ وَ اشْتَدَّتْ طَلِبَتُهُ وَ قَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ لَمْ يَحُلْ بَيْنَ الْعَبْدِ فِي ضَعْفِهِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ وَ بَيْنَ أَنْ يَبْلُغَ مَا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ الْعَارِفُ لِهَذَا الْعَامِلُ بِهِ أَعْظَمُ النَّاسِ رَاحَةً فِي مَنْفَعَةٍ وَ التَّارِكُ لَهُ الشَّاكُّ فِيهِ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلًا فِي مَضَرَّةٍ وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَيْهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَي وَ رُبَّ مُبْتَلًي مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَي فَزِدْ أَيُّهَا الْمُسْتَنْفِعُ فِي شُكْرِكَ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ وَ قِفْ عِنْدَ مُنْتَهَي رِزْقِكَ و درود خدا بر او فرمود: به يقين بدانيد! خداوند براي بنده خود هرچند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در قرآن وعده فرمود، قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، با آنچه در قرآن براي او رقم زده حايلي نخواهد گذشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و بكار گيرد، از همه مردم آسوده تر، و سود بيشتر خواهد برد. و آنكه آن را واگذارد و در آن شك كند، از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است، چه بسا نعمت داده شده اي كه گرفتار عذاب شود، و[چه] بسا گرفتاري كه در گرفتاري ساخته شده و آزمايش گردد، پس اي كسي كه از اين گفتار بهره مند مي شوي، در شكرگزاري بيفزاي، و از شتابت دست بردار، و به روزي رسيده قناعت كن. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Know with full conviction that Allah has not fixed for any person more livelihood than what has been ordained in the Book of Destiny, even though his means (of seeking it) may be great, his craving for it intense and his efforts for it acute; nor does the weakness of a person or the pacity of his means stand in the way between what is ordained in the Book of Destiny and himself. Who realizes it and acts upon it is the best of them all in point of comfort and benefit; while he who disregards it and doubts it exceeds all men in disadvantages. Very often a favoured person is being slowly driven (towards punishment) through those favours; and very often an afflicted person is being done good through his affliction. Therefore, O Listener. increase your gratefulness, lessen your haste and stay within the bounds of your livelihood. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۴ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا و درود خدا بر او فرمود: علم خود را ناداني، و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Do not turn your knowledge into ignorance or your conviction into doubt. When you gain knowledge act (upon it) and when you acqire conviction procees (on its basis). @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۵ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ وَ ضَامِنٌ غَيْرُ وَفِيٍّ وَ رُبَّمَا شَرِقَ شَارِبُ الْمَاءِ قَبْلَ رِيِّهِ وَ كُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْ‏ءِ الْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ وَ الْأَمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ وَ الْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لَا يَأْتِيهِ و درود خدا بر او فرمود: طمع به هلاكت مي كشاند و نجات نمي دهد، و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبي كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد، و ارزش آنچه كه رقابت مي كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور مي كند، و آنچه روزي هر كسي است بي جستجو خواهد رسيد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him , said : Grees takes a person to the watering place but gets him back without letting him drink. It undertakes responsibility but does not fulfil it. Often the drinker gets choked the quenching of his thirst. The greater tr worth of a thing yearned for the greater is the grief for its loss. Desires blind the eyes of understsnding. The destined share will reach him who does not approach it. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۶ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي مُحَافِظاً عَلَي رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي تَقَرُّباً إِلَي عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ و درود خدا بر او فرمود: خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مي دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاري كه تو از آن آگاهي، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستي كه درونم را زشت كرده به سوي تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودي تو دور گردم. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O My Allah! I seek Your protection from this that I may appear to be good in the eyes of the people whilst my inward self may be sinful before You, and that I may guard myself (from sins) only for show before the people although You are aware of all about me. Thus, I appear before the people in good shape although my evil deeds are placed before You. This means achieving nearness to Your creatures but remoteness from Your pleasure. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۷ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا وَ الَّذِي أَمْسَيْنَا مِنْهُ فِي غُبْرِ لَيْلَةٍ دَهْمَاءَ تَكْشِرُ عَنْ يَوْمٍ أَغَرَّ مَا كَانَ كَذَا وَ كَذَا و درود خدا بر او فرمود: نه، سوگند بخدايي كه به قدرت او در شب سياهي به سر برديم كه روز سپيدي را در پي خواهد داشت، چنين و چنان نبود نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, I swear by Him who let us pass the dark night after which there was a bright day that such and such did not happen. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَي مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ . و درود خدا بر او فرمود: كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياري كه از آن به ستوه آيي اميدواركننده تر است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him said : A small action which is continued with regularity is more beneficial than a long one performed with disgust. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۰ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ و درود خدا بر او فرمود: كسي كه به ياد سفر طولاني آخرت باشد خود را آماده مي سازد نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Whoever keeps in view the distance of the journey remains prepared. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
صدا ۰۰۲نهج البلاغه حکمت شماره ۱۹۵ استاد اخوان سیگا.m4a
4.66M
🔘 کلاس نهج البلاغه 🔘 سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ حکمت شماره ۱۹۵ استاد اخوان سیگاری مدرسه علمیه عبدالرحیم خان/بازار مرکزی یزد پایگاه مقاومت بسیج قیام کانون فرهنگی هنری مسجدریگ @bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۱ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ و درود خدا بر او فرمود: انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهي چشمها دروغ مي نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمي كند. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Pweception by the eyes is not real observation because the eyes sometimes deceive people ; but wisdom does not deceive whomsoever it counsels. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از .حزب الله.
🌏✨ حزب الله ✨🌏 ☑️ از حزب الله غافل نشوید 📡 حزب الله هم به روز است، هم جذاب... 🇮🇷به حزب الله بپیوندید 🇮🇷 👌 دیگران را نیز به حزب الله دعوت کنید 📢 .حزب الله. اَلا اِنَّ حِزبَ اللّهِ هُمُ الغالِبونَ بدانید و آگاه باشید که حزب خدا همیشه غالب و پیروز(بر حزب شیطان) است . https://eitaa.com/khezbollahe
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۲ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ و درود خدا بر او فرمود: ميان شما و پندپذيري، پرده اي از غرور و خودخواهي وجود دارد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Between you and the preaching there is a curtain of deception. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
۱۴۰۱.۱۱.۰۴ کلاس نهج البلاغه. استاد اخوان سیگاری.m4a
5M
🌴🍃🌴🍃🌴🍃 🔘 نهج البلاغه 🔘 🔸 حکمت شماره ۱۹۶ استاد اخوان سیگاری وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ و درود خدا بر او فرمود: مالي كه نابودي آن تو را پند مي دهد، از دست نرفته است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The wealth that teaches you lesson does not go waste. @bazarenahjolbalaghah 🌴🍃🌴🍃🌴🍃
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۳ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ وَ عَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ و درود خدا بر او فرمود: نادان شما پرتلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهي ورزند نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The ignorant among you get too much while the learned are just put off. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۴ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ و درود خدا بر او فرمود: دانش راه عذرتراشي را بر بهانه جويان بسته است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Knowledge dispets the excuse of those who advance excuese. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۵ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ و درود خدا بر او فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافت خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهي مي ورزند. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : He whom death overtakes early seeks time while he whose death is deferred puts forth excuses for postponement (of doing good actions). @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۶ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْ‏ءٍ طُوبَي لَهُ إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ و درود خدا بر او فرمود: مردم چيزي را نگفتند خوش باد، جز آنكه روزگار، روز بدي را براي او تدارك ديد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : For every thing to which people say "how good!" there is an evilhidden in this would. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۷  وَ سُئِلَ عَنِ الْقَدَرِ فَقَالَ طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكُوهُ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجُوهُ وَ سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَكَلَّفُوهُ و درود خدا بر او فرمود: (از قدر پرسيدند فرمود:) راهي است تاريك، آن را مپيماييد؛ و دريايي است ژرف، وارد نشويد؛ و رازي است خدايي، خود را به زحمت نياندازيد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, was asked about Deestiny, when he said : It is a dark path - do not tread upon it, it is a deep ocean - do not dive in it, and it is the secret of Allah - do not take trouble about (knowing) it. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ . و درود خدا بر او فرمود: هرگاه خدا بخواهد بنده اي را خوار كند، دانش را از او دور سازد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : When Allah intends to humiliate a person He denies him knowledge. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۸۹ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : كَانَ لِي فِيمَا مَضَي أَخٌ فِي اللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ لَا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّي يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَي مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّي يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَي الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَي السُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَي مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَي أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَي الْهَوَي فَيُخَالِفُهُ فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِيرِ  و درود خدا بر او فرمود: در گذشته برادري ديني داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چنان دنياي حرام در چشم او بي ارزش مي نمود، و از شكم بارگي دور بود، پس آنچه را نمي يافت آرزو نمي كرد، و آنچه را مي يافت زياده روي نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهي كه لب به سخن مي گشود بر ديگر سخنوران برتري داشت، و تشنگي پرسش كنندگان را فرو مي نشاند، بظاهر ناتوان و مستضعف مي نمود اما در برخورد جدي چونان شير بيشه مي خروشيد، يا چون مار بياباني به حركت درمي آمد، تا پيش قاضي نمي رفت دليلي مطرح نمي كرد، و كسي را كه عذري داشت سرزنش نمي نمود، تا آنكه عذر او را مي شنيد، از درد شكوه نمي كرد، مگر پس از تندرستي و بهبودي، آنچه عمل مي كرد مي گفت، و بدانچه عمل نمي كرد چيزي نمي گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشي مي گرفتند اما در سكوت مغلوب نمي گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود، اگر سر دو راهي دو كار قرار مي گرفت، مي انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت مي كرد، پس بر شما باد روي آوردن به اينگونه از ارزشهاي اخلاقي، و از يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخي از آن ارزشهاي اخلاقي بهتر از رها كردن بسيار است نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : In the past I had a brother in-faith, and he was prestigious in my view because the world was humble in his eyes, the needs of the stomach did not have sway over him, he did not for long for what he did not get; if he got a thing he would not ask for more; most his time he was silent, if he spoke he silenced the other speakers, he quenched the thirst of questioners, he was weak and feeble but at the time of fighting he was like the lion of the forest or the serpent of the valley, he would not put forth an argument unless it was decisive. He would not abuse anyone in an excusable matter unless he had heard the excuse, he wold not speak of any trouble except after its disappearance, he would say what he would do and would not say what he would not do, even if he could be exceesed in speaking, he could not be excelled in silence, he was more eager for keeping quiet than spwaking and if rwo things confronted him he would see which was more akin to the longing of the heart and he would oppose it. These qualities are incumbent upon you. So, you should acquire them and excel each other in them. Even if you cannot acquire them you should know that acquiring a part is better than giving up whole. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴