eitaa logo
بازار نهج البلاغه
52 دنبال‌کننده
201 عکس
61 ویدیو
40 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۴۶ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ و درود خدا بر او فرمود: از گريختن نعمتها بپرهيزيد زيرا هر گريخته اي باز نمي گردد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Keep on guard against the slopping away of blessings because not everything that runs away comes back. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۴۷ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ و درود خدا بر او فرمود: بخشش بيش از خويشاوندي محبت آورد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Generosity is more prompting to good than regard for kinship. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۴۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ و درود خدا بر او فرمود: چون كسي به تو گمان نيك برد، خوشبيني او را تصديق كن. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : If a person has a good idea about you make his idea be true. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۴۹ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَكَ عَلَيْهِ و درود خدا بر او فرمود: بهترين كارها آن است كه با ناخشنودي در انجام آن بكوشي. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The best act is that which you have to force youself to do. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۰ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ و درود خدا بر او فرمود: خدا را از سست شدن اراده هاي قوي، گشوده شدن گره هاي دشوار، و درهم شكسته شدن تصميم ها، شناختم. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : I came to know Allah, the Glorified, through the breaking of determinations, change of intentions and losing of courage. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۱ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ ، وَ حَلَاوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ و درود خدا بر او فرمود: تلخكامي دنيا، شيريني آخرت، و شيريني دنياي حرام، تلخي آخرت است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The sourness of this world is the sweetness of the next world while the sweetness of this world is the sourness of the next one. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۲ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ وَ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ وَ الْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ وَ تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ وَ تَرْكَ الزِّنَي تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ وَ تَرْكَ اللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ وَ الشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَي الْمُجَاحَدَاتِ وَ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ وَ السَّلَامَ أَمَاناً مِنَ الْمَخَاوِفِ وَ الْأَمَانَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ و درود خدا بر او فرمود: خدا (ايمان) را براي پاكسازي دل از شرك، و (نماز) را براي پاك بودن از كبر و خودپسندي و (زكات) را عامل فزوني روزي، و (روزه) را براي آزمودن اخلاص بندگان، و (حج) را براي نزديكي و همبستگي مسلمانان، و (جهاد) را براي عزت اسلام، و (امر به معروف) را براي اصلاح توده ها ناآگاه، و (نهي از منكر) را براي بازداشتن بيخردان از زشتي ها، (صله رحم) را براي فراواني خويشاوندان، و (قصاص) را براي پاسداري از خونها، و اجراي (حدود) را براي بزرگداشت محرمات الهي، و ترك (ميگساري) را براي سلامت عقل، و دوري از (دزدي) را براي تحقق عفت، و ترك (زنا) را براي سلامت نسل آدمي، و ترك (لواط) را براي فزوني فرزندان، و (گواهي دادن) را براي به دست آوردن حقوق انكارشده، و ترك (دروغ) را براي حرمت نگهداشتن راستي، و (سلام كردن) را براي امنيت از ترسها، و (امامت) را براي سازمان يافتن امور امت، و (فرمانبرداري از امام) را براي بزرگداشت مقام رهبري، واجب كرد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Allah has laid down iman (belief) for purification from polytheism; salat (prayer) for purification from vanity ; zakat (levy) as a means of livelihood; siyam (fasting) as a trial of the people; hajj (pilgrimage to the House of Aallah in Mecca) as support for religion; jihad (fighting in the way of Allah) for the honour of Islam; persuasion for good (al-amr bi'l-ma-ruf) for the good of the common people; dissuasion from evil (an-nahy ani'l-munkar) for the control of the mischievous; regard for kinship for increase of number; revenge for stoppage of bloodshed; the award of penalties for the realization of importance of the prohibitions; the abstinence from drinking wine for protection of the wit; the avoidance of theft for inculcating chastity; abstinence from adultery for safeguarding descent; abstinence from sodomy increase of progeny; tendering evidence for furnishing proof against contentions; abstinence from the lie for increasing esteem for truth; maintenance of peace (salam) for protection from danger; imamah or Imamate (Divine Leadership) for the orderliness of the community and obedience (to Imams) as a mark of respect to the Imamate. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
🌹 مژده مژده آغاز دور سوم ختم نهج البلاغه با شیوه و مدیریت جدید اگر دوست دارید نهج البلاغه را بدون صرف وقت زیاد و رنج و زحمت خاص، بخوانید و لذت ببرید... اگر دوست دارید برای مخاطبان کانالها و گروههای تان یک محتوای باارزش و جذاب بصورت روزانه داشته باشید... اگر می خواهید بهترین کار را در عرصه جهاد تبیین انجام بدهید... خود و دوستانتان را عضو کانال ختم نهج البلاغه کنید. ما از روز شنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۱ مصادف با سالروز بسیج مستضعفین تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ سالروز صنعت دفاعی کل نهج البلاغه را بعلاوه توضیحاتی شیوا و کوتاه و کاربردی در مدت ۲۷۰ روز فراخواهیم گرفت. خواهران و برادرانی که آمادگی همکاری در مدیریت این کانال را در تولید عکس نوشته و استیکر و بارگذاری دارند اعلام کنند علاقمندان به همکاری نام و نام خانوادگی و شماره تلفن و شهرشان را به شماره ۰۹۱۲۴۰۳۵۴۰۸ یا آیدی kiyan110@ ارسال بفرمایند. https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۳ وَ كَانَ ( عليه السلام ) يَقُولُ أَحْلِفُوا الظَّالِمَ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ بِأَنَّهُ بَرِي‏ءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَي و درود خدا بر او فرمود: آنگاه كه خواستيد ستمكاري را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد از حول و قوت خدا بيزار است زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاري، در كيفر او شتاب شود، اما اگر در سوگند خود بگويد (به خدايي كه جز او خدايي نيست) در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگي ياد كرد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, used to say : If you want an oppressor to take an oath ask im to swear like this that he is out of Allah's might and His power, because if he swears falsely in this way he will be quickly punished, while if he swears by Allah who is wuch that there is mo god but He, he will not be quickly punished since he is expressing the Unity of Allah, the Sublime. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۴ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَا ابْنَ آدَمَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! خودت وصي مال خويش باش، امروز بگونه اي عمل كن كه دوست داري پس از مرگت عمل كنند. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O Son of Adam! Be your own representative in the matter of your property and do about it whatever you want to be done with it after your death. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۵ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ و درود خدا بر او فرمود: تندخويي بي مورد نوعي ديوانگي است، زيرا كه تندخو پشيمان مي شود، و اگر پشيمان نشد پس ديوانگي او پايدار است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Anger is a kind of madness because the victim to it repents afterwards. If he does not repent his madness is confirmed. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۶ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ و درود خدا بر او فرمود: تندرستي تن در دوري از حسادت است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Health of body comes from paucity of envy. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۷ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ النَّخَعِيِّ يَا كُمَيْلُ مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ الْمَكَارِمِ وَ يُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ فَوَالَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ الْأَصْوَاتَ مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَي إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّي يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ و درود خدا بر او فرمود: اي كميل! خانواده ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگواري، و شبها در رفع نياز خفتگان بكوشند، سوگند به خدايي كه تمام صداها را مي شنود، هر كس دلي را شاد كند، خداوند از آن شادي لطفي براي او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالي بر او باريدن گرفته و تلخي مصيبت را بزدايد چنانكه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said to Kumaylibn Ziyad al-Nakha'i: O Kumayl! Direct your people to go out in the day to achieve noble traits and to go out in the night to meet the needs of those who might be sleeping , for I sweaar by Him Whose hearing extends to all voices if ever someone pleases another's heart, Allah will create a special thing out of this pleasing so that wheneer any hardship befalls him it will come running like flowing water and drive away the hardship as wild camels are driven away. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ و درود خدا بر او فرمود: هرگاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : When you fall in destitution, trade with Allah through charity. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۵۹ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ و درود خدا بر او فرمود: وفاداري با خيانتكاران نزد خدا نوعي خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفاداري است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Faithfulness with faithless people is faithlessness with Allah, while faithlessness with faithless people is faithfulness with Allah. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
35.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ کلاس نهج البلاغه ✳️ سه شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ 🔸 حکمت شماره ۱۹۰ حجه الاسلام اخوان سیگاری مدرسه علمیه عبدالرحیم خان بازار مرکزی یزد پایگاه مقاومت بسیج اصناف قیام کانون فرهنگی هنری مسجد ریگ @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۰ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ . قال الرضي : و قد مضي هذا الكلام فيما تقدم إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة و درود خدا بر او فرمود: با احسان پياپي خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشي خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There is many a man being gradually brought towards punishment by good treatment with him; many a man who remains in deceit because his evils are covered; and many a man who is in illusion because of good talk about him, while there is no greater ordeal by Allah, the Glorigied, than the giving of time. Al- Sayyid al-Radi says : This saying has appeared earlier as well but here it contains a beautiful and useful addition. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۱ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَي الْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّي أَتَي النُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ النَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ . فَقَالَ : مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ إِنْ كَانَتِ الرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي الْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ أَوِ الْمَوْزُوعُ وَ هُمُ الْوَزَعَةُ . فلما قال ( عليه السلام ) هذا القول في كلام طويل قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب ، تقدم إليه رجلان من أصحابه ، فقال أحدهما إني لا أملك إلا نفسي و أخي ، فمر بأمرك يا أمير المؤمنين ننقد له ، فقال ( عليه السلام ) : وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ و درود خدا بر او فرمود: (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامي كوفه (نخيله) حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند اي امير مومنان ما آنان را كفايت مي كنيم، فرمود:) شما از انجام كار خود درمانده ايد! چگونه كار ديگري را برايم كفايت مي كنيد؟ اگر رعاياي پيش از من از ستم حاكمان مي ناليدند، امروز من از رعيت خود مي نالم، گويي من پيرو و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند. (دو نفر از ياران جلو آمدند و يكي گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اي امير مومنان فرمان ده تا هرچه خواهي انجام دهم، امام فرمود:) شما كجا؟ و آنچه من مي خواهم كجا؟ نهج البلاغه When the news of the attack of muawiyah's men on al-Anbar reached Amir al-Mu'minin, prace be upon him, he himself came out walking till he reached an-Nukhaylah, where people overtook him and said : "O Amir al-Mu'minin! We are enough for them," then he said : You cannot be enough for me against youselves, so how can you be enough for me against others? Before me the people used to complain of the oppression of their rulers but now I have to complain of the wrongful actions of my people; as though I am led by them and they are the leaders or that I am the subject and they are the rulers. The narrator says : When Amir al-Mu'minim, peace be upon him, uttered this during his ling speech which we have included in the collection of sermons (No-27), two men from his companins advanced towards him and one of them said : Irule no one except your and my brother (Qur'an, 5:25). So, order us with your command, O Amir al-Mu'minin and we will accomplish it. Thereupon, Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : How can you two accomplish what I aim at? @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۲ وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَي ضَلَالَةٍ . فَقَالَ ( عليه السلام ) : يَا حَارِثُ إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ فَحِرْتَ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ . فَقَالَ الْحَارِثُ : فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ، فَقَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ . و درود خدا بر او فرمود: (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پنداري كه من اصحاب جمل را گمراه مي دانم؟ چنين نيست، امام فرمود:) اي حارث تو زير پاي خود را ديدي، اما به پيرامونت نگاه نكردي، پس سرگردان شدي، تو حق را نشناختي تا بداني اهل حق چه كساني مي باشند؟ و باطل را نيز نشناختي تا باطل گرايان را بداني. (حارث گفت من و سعيد بن مالك، و عبدالله بن عمر، از جنگ كنار مي رويم، امام فرمود:) همانا سعيد و عبدالله بن عمر، نه حق را ياري كردند، و نه باطل را خوار ساختند. نهج البلاغه It is said that al-Harith ibn Hawt came to Amie al-Mu'minin, and said : Do you believe I can ever imagine that the people of Jamal were in the wrong?Amie al-Mu'minin, peace be upon him, said : O al-Harith! You have seen below yourself but not above yourself, and so you have been confused. Certainly, you have not known right, so that you can recognize the righteous.And you have not known wrong, so that you can recognize the people of wrong! Then al-Harith said : In that case, I shall eith draw along with sa d ibn Malik and Abdullah ibn Umar; Where upon Amie al-Mu'minin, peace be upon him, said : Verily, Sa d and Umar have neither sided with Right nor forsaken wrong. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۳ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : صَاحِبُ السُّلْطَانِ كَرَاكِبِ الْأَسَدِ يُغْبَطُ بِمَوْقِعِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَوْضِعِهِ و درود خدا بر او فرمود: همنشين پادشاه، شيرسواري را ماند كه ديگران حسرت منزلت او را دارند، ولي خود مي داند كه در جاي خطرناكي قرار گرفته است نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The holder of authority is like the rider on a lion - he is envied for his position but he well knows his position. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۴ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ و درود خدا بر او فرمود: با بازماندگان ديگران نيكي كنيد، تا حرمت بازماندگان شما را نگاه دارند. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, prace be upon him, said : Do good with the bereaved ones of others so that good os done to your bereaved ones also. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۵ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ كَلَامَ الْحُكَمَاءِ إِذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً وَ إِذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً و درود خدا بر او فرمود: گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان، و اگر نادرست، درد جان است. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : When the utterance of the wise is to the point it serves as a cure, but if it is wrong it proves like an illness. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۶ وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ فَقَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِنِي حَتَّي أُخْبِرَكَ عَلَي أَسْمَاعِ النَّاسِ فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ الْكَلَامَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا . و قد ذكرنا ما أجابه به فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله الإيمان علي أربع شعب و درود خدا بر او (شخصي از امام پرسيد كه ايمان را تعريف كن) فرمود: فردا نزد من بيا تا در جمع پاسخ گويم، كه اگر تو گفتارم را فراموش كني ديگري آن را در خاطرش سپارد، زيرا گفتار چونان شكار رمنده است، يكي آن را به دست آورد، و ديگري آن را از دست مي دهد (پاسخ امام در حكمت ۳۱ آمد كه ايمان را بر چهار شعبه تقسيم كرد.) نهج البلاغه Someone asked Amir al-Mu'minin, peace be upon him, to define religion for him, so he said : Come to me tomorrow so that I enlighten you in the presence of all the people, so that if you forget what I say others might retain it, because an utterance is like a fluttering prey which may be grappled with by someone but missed by others. Al-Sayyid al-Radi says : We have already atated in the earlier chapter whatA Amir al-Mu'minin replied to this man, namely his saying (no.31) (faith stands on four supports.) @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از میرزا
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۷ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَي يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزي تو را خواهد رساند. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O Son of Adam! Do not inflict the worry of the day that has not yet come on the which has already come, because if that day be in your life Allah will bestow its livelihood also @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۸ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا و درود خدا بر او فرمود: در دوستي با دوست مدارا كن، زيرا شايد روزي دشمن تو گردد، و در دشمني با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزي دوست تو گردد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Have love for your friend up to a limit ,for it is posible that he may turn into your enemy some day : and hate your enemy up to a limit for it is possoble that he may turn into your friend some day @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۶۹ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَي عَلَي مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَي نَفْسِهِ فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ و درود خدا بر او فرمود: مردم در دنيا دو دسته اند، يكي آن كس كه در دنيا براي دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستي ترسان است، و از تهيدستي خويش در امان است، پس زندگاني خود را در راه سود ديگران از دست مي دهد و ديگري آنكه در دنيا براي آخرت كار مي كند، و نعمتهاي دنيا نيز بدون تلاش به او روي مي آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مي گردد، و با آبرومندي در پيشگاه خدا صبح مي كند، و حاجتي را از خدا درخواست نمي كند جز آن كه روا مي گردد. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There are two kinds of workers in the world. One is a person who works in this world for this world and his work of this world keeps him unmindful of the next world. He is afraid of destitutionfor those he will leave behind but feels himself safe about it. So, he spends his life after the food of others. The other is one who works in this world for what is to come hereafter, and he secures his share of this world without effort, Thus, he gets both the benefits together and become the owner of both the houses together. In this way, he is prestigious before Allah. If asks Allah anything He does not deny him. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۰ وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي أَيَّامِهِ حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ فَقَالَ قَوْمٌ لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) فَقَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَي النَّبِيِّ ( صلي الله عليه وآله ) وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ وَ الْفَيْ‏ءُ فَقَسَّمَهُ عَلَي مُسْتَحِقِّيهِ وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَي حَالِهِ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ و درود خدا بر او فرمود: (در زمان حكومت عمر، نسبت به فراواني زيور و زينتهاي كعبه صحبت شد، گروهي گفتند آنها را براي لشكر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زينت نمي خواهد، وقتي از اميرالمومنين (ع) پرسيدند، فرمود:) همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامي نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان تقسيم كرد، و غنيمت جنگي كه آن را به نيازمندانش مي رساند، و خمس، كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، كه خداوند راه هاي بخشش آن را مشخص فرمود، و زيورآلات و زينت كعبه از اموالي بودند كه خدا آن را بحال خود گذاشت، نه از روي فراموشي آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را بحال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را بحال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودي رسوا مي شديم، و متعرض زيورآلات كعبه نشد. نهج البلاغه It is related that during the days of (Caliph) Umau ibn al-Khattab, the question of the excess of the ornaments of the Ka bah was mentioned to him and some people suggested : If you prepare with it an army of Muslims that will be a matter of great reward; and what would the Ka bah do with the ornaments? Umar thought of doing so b ut asked Amir al-Mu'minin, peace be upon him, when he said: When the Qur'an was descended on the Prophet, peace be upon him and his descendants, there were four kinds of roperty. One, the property of Muslim individuals which he distributed among the successors accoring to fixed shares. Second, the tax (fay) which he distributed to those for whom it was meant. Third the One-fifth (Khums) levy for which Allah had fixed the ways of disposal. Fourth, amounts of charity (sadaqat) whose disposal was also fixed by Allah . The ornaments of Ka bah did exist in those days but Allah left them as they were, but did not leave them by omission, nor were they unknown to Him. Therefore, you retain them where Allah and His Prophet placed them. Thereupon, Umar ibn al-Khattab said : If you had not been here we would have been humiliated ; and left the ornaments as they were. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۱ رُوِيَ أَنَّهُ ( عليه السلام ) رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلَانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الْآخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ . فَقَالَ ( عليه السلام ) : أَمَّا هَذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ مَالُ اللَّهِ أَكَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً ، وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ يَدَهُ نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: (دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزديدند، يكي برده مردم و ديگري برده اي جزو بيت المال بود، امام فرمود:) برده اي كه از بيت المال است حدي بر او نيست، زيرا مال خدا مقداري از مال خدا را خورده است، اما ديگري بايد حد دزدي با شدت بر او اجرا گردد. (سپس دست او را بريد.) نهج البلاغه It is related that two persons were brought to Amir al-Mu'minin, peace be upon him. They had committed theft of public property. One of them was a slave purchased from public money and the other had been purchased by someone among the people. Then Amir al-Mu'minin said : As for this one who is the property of public money, there is no punishment for him for it means one property of Allah having taken another property of Allah. As for the other, he should get the punishment. Consequently, his hand was cut. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ✳️ نهج البلاغه ✳️ 🔸 حکمت شماره ۲۷۲ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ . و درود خدا بر او فرمود: اگر از فتنه ها و لغزشگاه استوار بگذرم، دگرگونيهاي بسيار پديد مي آورم. نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : If my steps acquire firmness out of these slippery places, I will alter several things. @bazarenahjolbalaghah 🍃🌴🍃🌴🍃🌴