🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۲
وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَي ضَلَالَةٍ .
فَقَالَ ( عليه السلام ) :
يَا حَارِثُ إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ فَحِرْتَ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ .
فَقَالَ الْحَارِثُ : فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ، فَقَالَ ( عليه السلام ) :
إِنَّ سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ .
و درود خدا بر او فرمود:
(حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پنداري كه من اصحاب جمل را گمراه مي دانم؟ چنين نيست، امام فرمود:) اي حارث تو زير پاي خود را ديدي، اما به پيرامونت نگاه نكردي، پس سرگردان شدي، تو حق را نشناختي تا بداني اهل حق چه كساني مي باشند؟ و باطل را نيز نشناختي تا باطل گرايان را بداني. (حارث گفت من و سعيد بن مالك، و عبدالله بن عمر، از جنگ كنار مي رويم، امام فرمود:) همانا سعيد و عبدالله بن عمر، نه حق را ياري كردند، و نه باطل را خوار ساختند.
نهج البلاغه
It is said that al-Harith ibn Hawt came to Amie al-Mu'minin, and said :
Do you believe I can ever imagine that the people of Jamal were in the wrong?Amie al-Mu'minin, peace be upon him, said : O al-Harith! You have seen below
yourself but not above yourself, and so you have been confused. Certainly, you have not known right, so that you can recognize the righteous.And you have not
known wrong, so that you can recognize the people of wrong! Then al-Harith said : In that case, I shall eith draw along with sa d ibn Malik and
Abdullah ibn Umar; Where upon Amie al-Mu'minin, peace be upon him, said : Verily,
Sa d and Umar have neither sided with Right nor forsaken wrong.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۳
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
صَاحِبُ السُّلْطَانِ كَرَاكِبِ الْأَسَدِ يُغْبَطُ بِمَوْقِعِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَوْضِعِهِ
و درود خدا بر او فرمود:
همنشين پادشاه، شيرسواري را ماند كه ديگران حسرت منزلت او را دارند، ولي خود مي داند كه در جاي خطرناكي قرار گرفته است
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The holder of authority is
like the rider on a lion - he is envied for his position but he well knows his position.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۴
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ
و درود خدا بر او فرمود:
با بازماندگان ديگران نيكي كنيد، تا حرمت بازماندگان شما را نگاه دارند.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, prace be upon him, said : Do good with the bereaved
ones of others so that good os done to your bereaved ones also.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۵
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
إِنَّ كَلَامَ الْحُكَمَاءِ إِذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً وَ إِذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً
و درود خدا بر او فرمود:
گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان، و اگر نادرست، درد جان است.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : When the utterance of the
wise is to the point it serves as a cure, but if it is wrong it proves like an illness.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۶
وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ فَقَالَ ( عليه السلام ) :
إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِنِي حَتَّي أُخْبِرَكَ عَلَي أَسْمَاعِ النَّاسِ فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ الْكَلَامَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا .
و قد ذكرنا ما أجابه به فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله الإيمان علي أربع شعب
و درود خدا بر او (شخصي از امام پرسيد كه ايمان را تعريف كن) فرمود:
فردا نزد من بيا تا در جمع پاسخ گويم، كه اگر تو گفتارم را فراموش كني ديگري آن را در خاطرش سپارد، زيرا گفتار چونان شكار رمنده است، يكي آن را به دست آورد، و ديگري آن را از دست مي دهد (پاسخ امام در حكمت ۳۱ آمد كه ايمان را بر چهار شعبه تقسيم كرد.)
نهج البلاغه
Someone asked Amir al-Mu'minin, peace be upon him, to define religion
for him, so he said : Come to me tomorrow so that I enlighten you in the presence of all the people, so that if you forget what I say others might retain
it, because an utterance is like a fluttering prey which may be grappled with by
someone but missed by others.
Al-Sayyid al-Radi says : We have already atated in the earlier chapter whatA Amir
al-Mu'minin replied to this man, namely his saying (no.31) (faith stands on four supports.)
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از میرزا
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۷
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
يَا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَي يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ
و درود خدا بر او فرمود:
اي فرزند آدم! اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزي تو را خواهد رساند.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O Son of Adam! Do not
inflict the worry of the day that has not yet come on the which has already
come, because if that day be in your life Allah will bestow its livelihood
also
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۸
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا عَسَي أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا
و درود خدا بر او فرمود:
در دوستي با دوست مدارا كن، زيرا شايد روزي دشمن تو گردد، و در دشمني با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزي دوست تو گردد.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Have love for your friend up
to a limit ,for it is posible that he may turn into your enemy some day : and hate your enemy up to a limit for it is possoble that he may turn into your
friend some day
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۶۹
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَي عَلَي مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَي نَفْسِهِ فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ
و درود خدا بر او فرمود:
مردم در دنيا دو دسته اند، يكي آن كس كه در دنيا براي دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستي ترسان است، و از تهيدستي خويش در امان است، پس زندگاني خود را در راه سود ديگران از دست مي دهد و ديگري آنكه در دنيا براي آخرت كار مي كند، و نعمتهاي دنيا نيز بدون تلاش به او روي مي آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مي گردد، و با آبرومندي در پيشگاه خدا صبح مي كند، و حاجتي را از خدا درخواست نمي كند جز آن كه روا مي گردد.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There are two kinds of
workers in the world. One is a person who works in this world for this world and his work of this world keeps him unmindful of the next world. He is afraid
of destitutionfor those he will leave behind but feels himself safe about it. So, he spends his life after the food of others. The other is one who works in
this world for what is to come hereafter, and he secures his share of this world
without effort, Thus, he gets both the benefits together and become the owner
of both the houses together. In this way, he is prestigious before Allah. If
asks Allah anything He does not deny him.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۰
وَ رُوِيَ أَنَّهُ ذُكِرَ عِنْدَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي أَيَّامِهِ حَلْيُ الْكَعْبَةِ وَ كَثْرَتُهُ فَقَالَ قَوْمٌ لَوْ أَخَذْتَهُ فَجَهَّزْتَ بِهِ جُيُوشَ الْمُسْلِمِينَ كَانَ أَعْظَمَ لِلْأَجْرِ وَ مَا تَصْنَعُ الْكَعْبَةُ بِالْحَلْيِ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ وَ سَأَلَ عَنْهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) فَقَالَ ( عليه السلام ) :
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَي النَّبِيِّ ( صلي الله عليه وآله ) وَ الْأَمْوَالُ أَرْبَعَةٌ أَمْوَالُ الْمُسْلِمِينَ فَقَسَّمَهَا بَيْنَ الْوَرَثَةِ فِي الْفَرَائِضِ وَ الْفَيْءُ فَقَسَّمَهُ عَلَي مُسْتَحِقِّيهِ وَ الْخُمُسُ فَوَضَعَهُ اللَّهُ حَيْثُ وَضَعَهُ وَ الصَّدَقَاتُ فَجَعَلَهَا اللَّهُ حَيْثُ جَعَلَهَا وَ كَانَ حَلْيُ الْكَعْبَةِ فِيهَا يَوْمَئِذٍ فَتَرَكَهُ اللَّهُ عَلَي حَالِهِ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ نِسْيَاناً وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْهِ مَكَاناً فَأَقِرَّهُ حَيْثُ أَقَرَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ لَوْلَاكَ لَافْتَضَحْنَا وَ تَرَكَ الْحَلْيَ بِحَالِهِ
و درود خدا بر او فرمود:
(در زمان حكومت عمر، نسبت به فراواني زيور و زينتهاي كعبه صحبت شد، گروهي گفتند آنها را براي لشكر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زينت نمي خواهد، وقتي از اميرالمومنين (ع) پرسيدند، فرمود:) همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامي نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان تقسيم كرد، و غنيمت جنگي كه آن را به نيازمندانش مي رساند، و خمس، كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات، كه خداوند راه هاي بخشش آن را مشخص فرمود، و زيورآلات و زينت كعبه از اموالي بودند كه خدا آن را بحال خود گذاشت، نه از روي فراموشي آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را بحال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را بحال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودي رسوا مي شديم، و متعرض زيورآلات كعبه نشد.
نهج البلاغه
It is related that during the days of (Caliph) Umau ibn al-Khattab, the
question of the excess of the ornaments of the Ka bah was mentioned to him and some people suggested : If you prepare with it an army of Muslims that will be
a matter of great reward; and what would the Ka bah do with the ornaments? Umar
thought of doing so b ut asked Amir al-Mu'minin, peace be upon him, when he said:
When the Qur'an was descended on the Prophet, peace be upon him and his descendants, there were four kinds of roperty. One, the property of Muslim
individuals which he distributed among the successors accoring to fixed shares.
Second, the tax (fay) which he distributed to those for whom it was meant. Third
the One-fifth (Khums) levy for which Allah had fixed the ways of disposal. Fourth, amounts of charity (sadaqat) whose disposal was also fixed by Allah .
The ornaments of Ka bah did exist in those days but Allah left them as they were, but did not leave them by omission, nor were they unknown to Him.
Therefore, you retain them where Allah and His Prophet placed them. Thereupon, Umar ibn al-Khattab said : If you had not been here we would have
been humiliated ; and left the ornaments as they were.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۱
رُوِيَ أَنَّهُ ( عليه السلام ) رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلَانِ سَرَقَا مِنْ مَالِ اللَّهِ أَحَدُهُمَا عَبْدٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ الْآخَرُ مِنْ عُرُوضِ النَّاسِ .
فَقَالَ ( عليه السلام ) : أَمَّا هَذَا فَهُوَ مِنْ مَالِ اللَّهِ وَ لَا حَدَّ عَلَيْهِ مَالُ اللَّهِ أَكَلَ بَعْضُهُ بَعْضاً ، وَ أَمَّا الْآخَرُ فَعَلَيْهِ الْحَدُّ الشَّدِيدُ فَقَطَعَ يَدَهُ
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود:
(دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزديدند، يكي برده مردم و ديگري برده اي جزو بيت المال بود، امام فرمود:) برده اي كه از بيت المال است حدي بر او نيست، زيرا مال خدا مقداري از مال خدا را خورده است، اما ديگري بايد حد دزدي با شدت بر او اجرا گردد. (سپس دست او را بريد.)
نهج البلاغه
It is related that two persons were brought to Amir al-Mu'minin, peace
be upon him. They had committed theft of public property. One of them was a slave purchased from public money and the other had been purchased by someone
among the people. Then Amir al-Mu'minin said : As for this one who is the
property of public money, there is no punishment for him for it means one property of Allah having taken another property of Allah. As for the other, he
should get the punishment. Consequently, his hand was cut.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۲
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَايَ مِنْ هَذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ .
و درود خدا بر او فرمود:
اگر از فتنه ها و لغزشگاه استوار بگذرم، دگرگونيهاي بسيار پديد مي آورم.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : If my steps acquire firmness
out of these slippery places, I will alter several things.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۳
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
اعْلَمُوا عِلْماً يَقِيناً أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ عَظُمَتْ حِيلَتُهُ وَ اشْتَدَّتْ طَلِبَتُهُ وَ قَوِيَتْ مَكِيدَتُهُ أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ لَمْ يَحُلْ بَيْنَ الْعَبْدِ فِي ضَعْفِهِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ وَ بَيْنَ أَنْ يَبْلُغَ مَا سُمِّيَ لَهُ فِي الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ الْعَارِفُ لِهَذَا الْعَامِلُ بِهِ أَعْظَمُ النَّاسِ رَاحَةً فِي مَنْفَعَةٍ وَ التَّارِكُ لَهُ الشَّاكُّ فِيهِ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلًا فِي مَضَرَّةٍ وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَيْهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَي وَ رُبَّ مُبْتَلًي مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَي فَزِدْ أَيُّهَا الْمُسْتَنْفِعُ فِي شُكْرِكَ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ وَ قِفْ عِنْدَ مُنْتَهَي رِزْقِكَ
و درود خدا بر او فرمود:
به يقين بدانيد! خداوند براي بنده خود هرچند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در قرآن وعده فرمود، قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، با آنچه در قرآن براي او رقم زده حايلي نخواهد گذشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و بكار گيرد، از همه مردم آسوده تر، و سود بيشتر خواهد برد. و آنكه آن را واگذارد و در آن شك كند، از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است، چه بسا نعمت داده شده اي كه گرفتار عذاب شود، و[چه] بسا گرفتاري كه در گرفتاري ساخته شده و آزمايش گردد، پس اي كسي كه از اين گفتار بهره مند مي شوي، در شكرگزاري بيفزاي، و از شتابت دست بردار، و به روزي رسيده قناعت كن.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Know with full conviction
that Allah has not fixed for any person more livelihood than what has been ordained in the Book of Destiny, even though his means (of seeking it) may be
great, his craving for it intense and his efforts for it acute; nor does the weakness of a person or the pacity of his means stand in the way between what
is ordained in the Book of Destiny and himself. Who realizes it and acts upon it is the best of them all in point of comfort and benefit; while he who
disregards it and doubts it exceeds all men in disadvantages. Very often a favoured person is being slowly driven (towards punishment) through those
favours; and very often an afflicted person is being done good through his affliction. Therefore, O Listener. increase your gratefulness, lessen your
haste and stay within the bounds of your livelihood.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۴
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا
و درود خدا بر او فرمود: علم خود را ناداني، و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Do not turn your knowledge
into ignorance or your conviction into doubt. When you gain knowledge act (upon it) and when you acqire conviction procees (on its basis).
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۵
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ وَ ضَامِنٌ غَيْرُ وَفِيٍّ وَ رُبَّمَا شَرِقَ شَارِبُ الْمَاءِ قَبْلَ رِيِّهِ وَ كُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْءِ الْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ وَ الْأَمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ وَ الْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لَا يَأْتِيهِ
و درود خدا بر او فرمود:
طمع به هلاكت مي كشاند و نجات نمي دهد، و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبي كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد، و ارزش آنچه كه رقابت مي كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور مي كند، و آنچه روزي هر كسي است بي جستجو خواهد رسيد.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him , said : Grees takes a person to the
watering place but gets him back without letting him drink. It undertakes responsibility but does not fulfil it. Often the drinker gets choked the
quenching of his thirst.
The greater tr worth of a thing yearned for the greater is the grief for its loss. Desires blind the eyes of understsnding. The destined share will reach
him who does not approach it.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۶
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي مُحَافِظاً عَلَي رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي تَقَرُّباً إِلَي عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ
و درود خدا بر او فرمود:
خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مي دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاري كه تو از آن آگاهي، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستي كه درونم را زشت كرده به سوي تو آيم، تا به بندگانت نزديك، و از خشنودي تو دور گردم.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O My Allah! I seek Your
protection from this that I may appear to be good in the eyes of the people whilst my inward self may be sinful before You, and that I may guard myself
(from sins) only for show before the people although You are aware of all about me. Thus, I appear before the people in good shape although my evil deeds are
placed before You. This means achieving nearness to Your creatures but remoteness from Your pleasure.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۷
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
لَا وَ الَّذِي أَمْسَيْنَا مِنْهُ فِي غُبْرِ لَيْلَةٍ دَهْمَاءَ تَكْشِرُ عَنْ يَوْمٍ أَغَرَّ مَا كَانَ كَذَا وَ كَذَا
و درود خدا بر او فرمود:
نه، سوگند بخدايي كه به قدرت او در شب سياهي به سر برديم كه روز سپيدي را در پي خواهد داشت، چنين و چنان نبود
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, I swear by Him who let us pass the
dark night after which there was a bright day that such and such did not happen.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۷۸
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَي مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ .
و درود خدا بر او فرمود:
كار اندكي كه ادامه يابد، از كار بسياري كه از آن به ستوه آيي اميدواركننده تر است.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him said : A small action which is
continued with regularity is more beneficial than a long one performed with disgust.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۸۰
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ
و درود خدا بر او فرمود:
كسي كه به ياد سفر طولاني آخرت باشد خود را آماده مي سازد
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Whoever keeps in view the
distance of the journey remains prepared.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
صدا ۰۰۲نهج البلاغه حکمت شماره ۱۹۵ استاد اخوان سیگا.m4a
4.66M
🔘 کلاس نهج البلاغه 🔘
سه شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
حکمت شماره ۱۹۵
استاد اخوان سیگاری
مدرسه علمیه عبدالرحیم خان/بازار مرکزی یزد
پایگاه مقاومت بسیج قیام
کانون فرهنگی هنری مسجدریگ
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۸۱
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
لَيْسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالْمُعَايَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَكْذِبُ الْعُيُونُ أَهْلَهَا وَ لَا يَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ
و درود خدا بر او فرمود:
انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهي چشمها دروغ مي نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمي كند.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Pweception by the eyes is
not real observation because the eyes sometimes deceive people ; but wisdom does not deceive whomsoever it counsels.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
هدایت شده از 🌐 حزب الله 🌐
🌏✨ حزب الله ✨🌏
☑️ از حزب الله غافل نشوید
📡 حزب الله هم به روز است، هم جذاب...
🇮🇷به حزب الله بپیوندید 🇮🇷
👌 دیگران را نیز به حزب الله دعوت کنید 📢
.حزب الله.
اَلا اِنَّ حِزبَ اللّهِ هُمُ الغالِبونَ
بدانید و آگاه باشید که حزب خدا همیشه غالب و پیروز(بر حزب شیطان) است .
https://eitaa.com/khezbollahe
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۸۲
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
و درود خدا بر او فرمود:
ميان شما و پندپذيري، پرده اي از غرور و خودخواهي وجود دارد.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Between you and the
preaching there is a curtain of deception.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
۱۴۰۱.۱۱.۰۴ کلاس نهج البلاغه. استاد اخوان سیگاری.m4a
5M
🌴🍃🌴🍃🌴🍃
🔘 نهج البلاغه 🔘
🔸 حکمت شماره ۱۹۶
استاد اخوان سیگاری
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ
و درود خدا بر او فرمود: مالي كه نابودي آن تو را پند مي دهد، از دست نرفته است.
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The wealth that teaches you
lesson does not go waste.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🌴🍃🌴🍃🌴🍃
🍃🌴🍃🌴🍃🌴
✳️ نهج البلاغه ✳️
🔸 حکمت شماره ۲۸۳
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ وَ عَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ
و درود خدا بر او فرمود: نادان شما پرتلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهي ورزند
نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The ignorant among you get
too much while the learned are just put off.
#بازار_نهج_البلاغه
@bazarenahjolbalaghah
🍃🌴🍃🌴🍃🌴