eitaa logo
بهشتی‌نگار
1.7هزار دنبال‌کننده
202 عکس
31 ویدیو
71 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️ادمین کانال: @beheshtinegarr_admin 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.21M
🔻پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: سید علی سجادی 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره دوازدهم. تیر ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 در قیام کربلا هدف چیست؟ ▪️هدف اباعبداللّه چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبداللّه می‌خواهد بر بلاد مسلمانان، به‌خصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، حکم حق است. ▪️باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشن‌تر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا می‌پسندد به‌کار می‌اندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. ▪️صحنه‌ای در کربلا پیش می‌آید که تاریخ آن‌ را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط می‌کند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی می‌شود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم. 📓 مبارزه پیروز، ص 17 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 رهبری مبارزه ▪️کسانی که می‌خواهند یک مبارزه اجتماعی را رهبری کنند، باید از اباعبداللّه درس بگیرند. حسین بن علی(ع) در نظر دارد به مبارزه‌ای دست زند، در این مبارزه دو دسته باید شرکت کنند، یک دسته آنها که در کادر اصلی مبارزه‌اند، یعنی کسانی که استخوان‌بندی مبارزه را تشکیل می‌دهند، سرنخ‌ها در دست آنهاست. ▪️این‌ها باید مردمی آزموده، قابل اعتماد، دارای هدف مردمی، دارای نیرو و استقامت و اراده قوی، مردمی آشنا به وظیفه، مردمی تشکیلاتی و مطیع و فرمانبردار باشند؛ نمونه آنها مسلم بن عقیل، نمونه دیگر قیس بن مهر، نامه‌رسان آن حضرت به کوفه. اباعبداللّه (ع) این عده را با کمال دقت انتخاب کرد. ▪️دسته دیگر هواداران یک نهضت‌اند که باید در مواقع لازم از نیروی آنها کمک گرفت. در انتخاب این دسته، آن اندازه نمی‌شود دقت کرد. این‌ها خواه و ناخواه، دنباله‌رو هستند. از این دنباله‌روها عده‌ای دنبال کاروان حسینی به راه افتادند ▪️ابن زیاد وضع را مطالعه کرد و با نیرنگ‌هایی [باعث شد حامیان مسلم پراکنده شوند] ...اینها همان مردم مذبذب و بی‌ارزش کوفه بودند. چنین مردمی ارزش آن را ندارند که بشود با اتکاء بر آنها مبارزه کرد. این‌ها نمونه‌های بی‌استقامتی هستند ▪️اما با این اخبار وحشتناک، مبارزه حسینی متوقف نشد، فقط تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود...[حضرت در میان مردم فرمود] هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. ▪️بیشتر کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند...چون صحنه مبارزه عوض شد، دیگر نباید افراد متزلزل و مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به در آمده‌اند، پیرامون او بمانند. 📓مبارزه پیروز، ص 17-19 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 درسی آموزنده برای تاریخ ▪️حضرت، مکرر قبل از رسیدن به خاک نینوا و کربلا گفته بود ما به استقبال مرگ می‌رویم، اما لازم بود بفهماند که او برای حکومت به کوفه نیامده که پس فردا مردم تفسیر نکنند و بگویند مردم کوفه او را دعوت می‌کردند به کوفه بیاید بعد دید حکومت به دستش نمی‌آید، به غیرتش برخورد و مرگ را بر زندگی ترجیح داد، زیرا نمی‌توانست تلخی محرومیت از حکومت را تحمل کند. ▪️به همین جهت مکرر گفت اگر نمی‌خواهید بر می‌گردم. خیال نکنید که من حالا به غیرتم برخورده است و چون از حکومت محروم شده‌ام دیگر تاب آن را ندارم که زندگی کنم و آمده‌ام به دست خودم خودکشی کنم. ▪️مکرر گفت تا کسی آیه ولا تلقوا بایدیکم الى التهلکه را درباره‌اش نخواند. باید تاریخ، این جمله مکرر را ثبت و ضبط کند تا واقعه کربلا درست تفسیر شود. ▪️در ریزترین و ساده‌ترین جریان‌هایی که در تمام این مدت تا روز عاشورا پیش آمده این نکته را به خوبی می‌بینید که امام خواسته است در واقعه کربلا با همه دستکاری‌هایی که شد، با همه تحریف‌هایی که وقایع‌نگارهای سپاه دشمن در آن کردند آنچه از این واقعه و تاریخ آن برای مردم آینده می‌ماند درسی آموزنده باشد. 📓مبارزه پیروز، ص 21 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 مبارزه، امری اجتناب ناپذیر ▪️مسلمان‌ها، دوستان حسین، هواداران حسین، شیفتگان حسین، پیروان مکتب توحید و یکتاپرستی باید بدانند مبارزه در زندگی امری است اجتناب ناپذیر، باید از کسالت و کاهلی و از گوشه‌نشینی بیرون بیایند. ▪️بدانند تا بشری در دنیا زندگی می‌کند باید همواره مبارزه ادامه داشته باشد. شیرین‌ترین مبارزات، مبارزه در دفاع از حق و علیه باطل است. مبارزه برای زنده نگهداشتن فکر حق، مبارزه برای اجرای قانون حق. ▪️بدانند مبارزه، سنتی دارد و اگر بخواهند در مبارزات خودشان پیروز باشند، باید هدف داشته باشند، هدفی صریح و روشن و شناخته شده و قابل عرضه بر مردم، هدفی قابل اعتماد، هدفی قابل پذیرش. باید استقامت داشته باشند، نیرومند باشند، اراده قوی داشته باشند، فداکار باشند، جانبازی کنند، حاضر باشند مال، جان و هر چه دارند را در راه هدف از دست بدهند و نثار کنند. ▪️باید توجه داشته باشند با توجه به اوضاع و احوال زمان و مکان برای مبارزه خودشان راه و روش و تاکتیک مناسبی انتخاب کنند. آن وقت مطمئن باشید خدا یار آنها و پیروزی در انتظار آنها است. 📓مبارزه پیروز، ص 24 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 انگیزه قیام کربلا ▪️روز هشتم ذی‌الحجه امام با عده زیادی از همراهان و با تمام بستگان از مکه حرکت می‌کند. ظاهر امر این است که امام به کوفه می‌آید تا با کمک مردم، خلافت اسلامی را به‌دست آورد. این ظاهر امر است، ولی وصیتی که امام حسین در مکه نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد هدف دیگری را نشان می‌دهد. ▪️من جمله‌ای از این وصیت را می‌خوانم. در آن وصیت حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و اظهار عقاید حقه چنین نوشت: «اني لم اخرج اشرا و لا بصرا و لامفسدة و لا ظالما وان ما خرجتوا لطلب الاصلاح في أمه جدي. أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و اسیر بسیره جدی و آبی؛ آگاه باشید من از اینجا به طمع ریاست یا از روی خودخواهی بیرون نمی‌روم. آگاه باشید من از اینجا برای اینکه به مردم ستم کنم و پایه ظلمی را بنا بگذارم، بیرون نمی‌روم. ▪️آگاه باشید من برای اینکه در میان امت اسلام فسادی به‌پا کنم، از اینجا بیرون نمی‌روم. انگیزه من برای این حرکت و قیام این است که امت اسلام را دچار فساد می‌بینم. به‌خاطر اصلاح امت به‌پا می‌خیزم و قیام می‌کنم. در راه ترویج نیکی‌ها و مبارزه با فساد و بدی‌ها قیام می‌کنم. ▪️می‌خواهم در میان امت اسلام به همان روشی که پیغمبر، جد من، امیر المؤمنان علی، پدرم، رفتار می‌کرد رفتار کنم. قیام برای اصلاح امت.» هدف خروج و قیام و نهضت حسینی و حادثه کربلا اینجا به‌صورت صریح و روشن در مکتوب امام در تاریخ ثبت شد. 📓مبارزه پیروز، ص 37 و 38 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 برای هدف، زنده بمانید ▪️حسین موفق شد درس عقیده و جهاد را نه تنها برای زمان خودش بلکه تا ابد برای جامعه بشریت زنده و تازه نگهدارد. آیا جز این است؟ بگذرید از اینکه ما در محافل و مجالسی که در این ایام، به‌پا می‌کنیم کمتر به این حقایق توجه می‌کنیم و جز نوحه سرایی و گاه اعمالی که چندان پسندیده نیست، کار دیگری انجام نمی‌دهیم، اما واقع مطلب غیر از این است. ▪️حسین آمده است تا این درس همواره جاویدان گفته، شنیده و عمل شود و همینطور هم شد. بنابراین حسین آمد تا بار دیگر، عملا به گوش همگان بخواند ای زنان و ای مردان! مبادا برای هوس یا مقام زنده بمانید. برای هدف زنده بمانید و در راه آن تا پای جان بایستید. أن الحياه عقیده و جهاد. 📓مبارزه پیروز، ص 49 و 50 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.51M
🔻توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: محمد حسین نوری 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره سیزدهم. مرداد ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️درسی که حسین به ما آموخت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (1) ▪️معمولا حادثه کربلا سه‌گونه تفسیر می‌شود: یک، قيام سیاسی؛ مردی که می‌خواست از فرصت مرگ یک حاکم و روی کار آمدن پسر جوانش استفاده کند و خودش زمام امور را در دست بگیرد. ▪️دو، فدایی و قربانی شدن عزیزترین کسان پیغمبر خاتم برای اینکه کفاره گناهان امت باشند؛ اگر این تفسير را بشکافیم، حسین نیز رنج کشید و شربت شهادت نوشید و حادثه کربلا را متحمل شد تا بقیه مسلمانان، زن و مرد، با خیال راحت و آرامش، هرطور دلشان می‌خواهد و به هر صورتی که مایلند در برابر قوانین آسمانی اسلام رفتار و زندگی کنند و در عین حال، مطمئن باشند کسی هست که بار گناهان آنها را به دوش بکشد تا این‌ها یکسره به بهشت جاودان بروند و جهنم را لابد برای همه غیر مسلمان‌ها خالی بگذارند ▪️سوم، قیام کربلا یک قیام عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی است و حسین پیشوای آزادمردان است...دقت در سرگذشت کربلا نشان می‌دهد که تفسير اول و دوم به کلی نارواست... مسئله قیام به‌خاطر آزادی و عدالت‌خواهی صحيح، اما ناقص و کوتاه است. 📓مبارزه پیروز، ص 52 و 53 ادامه دارد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (2) ▪️اسلام گفت بشر باید به ارزش عالی خودش معتقد باشد و زندگی‌اش اصل داشته باشد. انسان باید به اصطلاح اروپایی‌ها در زندگی دارای عقیده باشد و این عقیده از نظر اسلام عقیده الهی است ▪️عقیده الهی که بر تمام شئون زندگی فرد و جامعه چیره و مسلط است...و باید در مسیر زندگی همواره در رعایت این اصل بكوشد و مجاهده کند. ▪️بنابراین فرمول زندگی بشر از نظر اسلام این شد: انما الحياه عقیده و جهاد... معاویه و هم مسلکانش از نظر اسلام مردمی مطرود و منفورند. باید حامیان اسلام، به‌پا خیزند و این دشمنان تقوا و فضیلت را سرکوب کنند و چه کسی بهتر از خاندان على وجود دارد؟ علی (ع) به‌پا خاست؛ بعد از او حسن (ع) به‌پا خاست و بعد از او حسین (ع)، تا اصل عقیده و جهاد در راه خدا پرستی را زنده کند ▪️زنده کردن این اصل، دیگر با سخن گفتن و نوشتن میسر نبود. اباعبداللّه تشخیص داد باید صحنه‌ای به‌وجود آید که در تاریخ بشریت و مجاهدات انسانی، همواره جاودان بماند؛ درسی که همیشه زنده باشد. واقعا هم درس حسینی همیشه زنده ماند، پس قیام اباعبداللّه، برای به‌وجود آوردن کلاس و مكتب مجاهدت در راه عقیده برای همیشه است. 📓 مبارزه پیروز، ص 54 و 55 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
با سلام و احترام 🔸 به اطلاع مخاطبان محترم می‌رسانیم که کانال اندیشه بهشتی تغییر نام داده و از این پس با عنوان "بهشتی‌نگار" فعالیت خود را ادامه خواهد داد و با هدف انتشار یادداشت‌ها و مقالات اساتید و پژوهشگران حول محور اندیشه‌های شهید بهشتی، برای عموم علاقمندان فعالیت می‌کند. 🔸لازم به ذکر است که محتوای سابق این صفحه، ازین پس در کانال «موسسه اندیشه بهشتی» قابل دسترس است. 🆔@beheshtinegarr
🔶 به اطلاع علاقمندان به اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌رسانیم که کانال «بهشتی‌نگار» راه‌اندازی شده است. این کانال با هدف انتشار یادداشت‌ها و مقالات اساتید و پژوهشگران پیرامون اندیشه‌های شهید بهشتی، برای عموم علاقمندان فعالیت خود را آغاز کرده است. 🔻بهشتی‌نگار، وابسته به موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔶 موسسه اندیشه بهشتی، با فرارسیدن شهریور ماه و به مناسبت سالروز ربایش امام موسی صدر، قصد دارد در قالب پرونده‌ای تحت عنوان "عقل منفصل" به تطبیق اندیشه‌های شهید بهشتی و امام موسی صدر بپردازد. در طول این ماه، گفتارها و نوشتارهایی در رابطه با این موضوع، برای مخاطبان محترم به اشتراک گذاشته می‌شود. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
سرمقاله.pdf
400K
🔶 سرمقاله تاریخ معاصر شیعه مزین به نام‌هایی است که هر یک رهبری بزرگ و تاریخ‌ساز برای مسلمانان و بلکه همه بشریت بوده‌اند. این نام‌ها که فهرستی از عالمان تراز عالَم تشیع را تشکیل می‌دهند، زمینه جهشی تاریخی در اندیشه و حیات مسلمانان را فراهم آورده‌اند. فضل این نسل از حجت بی‌نیاز است و هر چشم بصیر و قلب آگاهی عمیقاً آن را تصدیق می‌نماید... 🗞️ بهشتی‌نگار، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
زندگی‌نامه شهید بهشتی و امام موسی صدر.pdf
1.07M
🔶 زندگی‌نامه شهید بهشتی و امام موسی صدر 🗞️ بهشتی‌نگار، شماره چهاردهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری های مشترک).pdf
1.14M
🔶 رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری‌های مشترک) ✍ نویسنده: علیرضا باقری 🗞️ بهشتی‌نگار، شماره پانزدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر.pdf
1.58M
🔶 اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر ✍ نویسنده: محمدمهدی رفیعی 🗞️ بهشتی‌نگار، شماره شانزدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
آزادی بیان و مطبوعات در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر.pdf
1.1M
🔶 آزادی بیان و مطبوعات در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر ✍ نویسنده: رضا نوریان 🗞️ بهشتی‌نگار، شماره هفدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
زنان و جنبش‌های اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر.pdf
1.86M
🔶 زنان و جنبش‌های اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر ✍ نویسنده: فاطمه اسلام پناه 🗞️ بهشتی‌نگار، شماره هجدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔻به اطلاع مخاطبان محترم اندیشه بهشتی می‌رسانیم که پرونده عقل منفصل، با هدف بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی و امام موسی صدر به پایان رسید. این پرونده، به‌عنوان شروعی برای پرونده‌های تطبیقی در آینده، طراحی شده بود. 🔸 از آغاز مطالعات تاکنون، تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تا با دقت کافی، آرا این دو شخصیت بزرگ را در جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و اشتراکات آن‌ها را به نمایش بگذاریم. نتایج به دست آمده از این پرونده، مبنای ارزشمندی برای مطالعات آینده و بررسی موضوعات مشابه فراهم کرده است. 🔸با توجه به محدودیت‌های موجود، پرونده عقل منفصل در حال حاضر به پایان رسیده است اما امیدوار هستیم که در آینده و در فرصت‌های دیگر، بتوانیم این پرونده را به شکل کامل‌تر و جامع‌تر دنبال کرده و نتایج بیشتری را با مخاطبان محترم به اشتراک بگذاریم ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
نماینده_تراز_انقلاب_اسلامی_از_دیدگاه_شهید_بهشتی_1.pdf
1.58M
🔶 نماینده تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید بهشتی ✍ نویسنده: امیر معصوم‌خانی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره نوزدهم، آذر ۱۴۰۲ 🖇مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
ثبات_و_تغییر_در_شورای_نگهبان_در_مذاکرات_قانون_اساسی.pdf
1.32M
🔶ثبات و تغییر در شورای نگهبان در مذاکرات قانون اساسی ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗞 بهشتی‌نگار، شماره بیستم، آذر ۱۴۰۲ 🖇مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr