Mohammad Motammedi - Mozhde Baran (320).mp3
8.93M
مژده باران به نفسهای بیابان؛ به رگ خشک درختان
به شب خسته ایوان برسان باز!
بوی بهاران به دل غنچه لرزان؛ به تمنای زمستان…
به تقلای خیابان؛ به تب جان پریشان برسان باز!
میهنم ایران به دل خسته دنیا…
بنشان مرهم خود را؛ بگشا راه نفسها
مثل سیاوش تنها؛ بگذر از این آتشها!
تند طوفان بشکن ای وطنم ایران…
شمع دعا روشن کن؛ نام خدا جوشن کن…
پنجه دیوان بشکن! ای وطنم ایران!
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
🔹 عدالت و دانشبنیان
🔹 تحقق عدالت در نسبت با دانش بنیان
📆 دوشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا
جلسه دوم امروز ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۸:۳۰
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
بچه های سیستان_01.mp3
34.58M
دانش بنیان، صبر، اسقامت و برادری
طرح مسئله در جمع دانشجویان برادر سیستان و بلوچستان
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
دانش بنیان، صبر، اسقامت و برادری طرح مسئله در جمع دانشجویان برادر سیستان و بلوچستان ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
دانش بنیان راهِ صبر، اسقامت و برادری
🔹اگر عمق دانش در کار ها کم باشد، موانع رو به رو طاقت فرسا می شود و انسان از بین می رود، ولی اگر به سمت عمق دانش حرکت کنید و کار علمی قوی و عمیق انجام دهید، کسی نمی تواند مانع ایجاد کند و راه های دیگری پیش می آید. بعضی می گویند کار های ساده را نمی شود در کشور انجام داد و موانع زیادی ایجاد می کنند، آن وقت چطور می گویید کار های پیشرفته را می شود انجام داد؟ در صورتی که اتفاقا باید به آن سمت حرکت کرد تا راه باز شود.
🔹اصل ماجرا این است که شما خودتان پهلوان حسابی هستید و این راه را پیش می روید. آدم هایی که در محیط های سخت پرورش پیدا می کنند، در وجودشان قدرت دارند و پهلوان واقعی هستند. جنس بچه های سیستان و بلوچستان آدم ساخته شده و سختی کشیده است و به راحتی زمین نمی خورد. راز این کار در *وحدت و برادری* است، رازش در *العم السلطان* است.
🔹در واژه های دینی زیاد شنیده ایم صبر، صبر یعنی پای آن کار بایستیم. اگر اهل صبر و استقامت باشید راه باز می شود، و اگر اهل صبر و استقامت نباشیم و به اصلاح پا به زمین بکوبیم که همین الان این را می خواهم، راه باز نمی شود. صبر چشم انسان را به راه های دیگر باز می کند.انسان با صبر مثل آب است، آن قدر می ایستد تا راه باز شود.
🔹ما در آیات قرآن داریم که: *وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ*: تو بدی را با خوبی دفع کن تا بین تو و آن کسی که دشمنی هست یک دوستی گرم اتفاق افتد. باید جوری خوبی بکنی که این آیه محقق شود، جوری این مسیر را جلو بروی که، بشود. وعده های خدا شدنی است، فقط تو باید جوری بروی که این وعده ها محقق شود و رفع تکلیفی نیست و با خوبیِ رفع تکلیفی این وعده محقق نمی شود، باید جوری خوبی کنی که خدا بیاید. یک مسیر را با وعده های الهی، با توکل، با صبر شروع کنی که محقق شود. من فقط می گویم یک خدایی است که اگر توکل کنید بزرگترین گره های روزگار باز می شود.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
🔹 عدالت و دانشبنیان
🔹 تحقق عدالت در نسبت با دانش بنیان
📆 دوشنبهها، بعد از نماز مغرب و عشا
جلسه سوم امروز ۱ اسفند ماه ۱۴۰۱
ساعت ۱۸:۳۰
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
جلسه با جهاد علمی مستقل _01.mp3
49.46M
🔹 گفت و گو، مسیر عقلانیت و خرد
🔹ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش
در جمع اعضا جهاد علمی مستقل کشور/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
🔹ما مسئله ی مدیریت و سازمان را بد فهمیدم. سازمان، یک نوع عقلانیت است. حال آنکه ما درگیر ظواهری مثل یک سری آیین نامه و ضوابط و قانون شدیم. معمولا وقتی می گوییم که می خواهیم یک سازمان تشکیل دهیم، اول از یک چارت و آیین نامه و ضوابط و اینجور چیز ها سخن می گوییم و گمان می کنیم اگر آن ضوابط باشد، سازمان هست در حالی که سازمان یک نوع عقلانیت است که با آن عقلانیت یک نوع مناسباتی بین آدم ها ایجاد می شود و هر آدمی سر جای خودش می داند که چکار باید بکند.
🔹بروکراسی در دنیا یک امر دست و پا گیر نیست، یک امر برای بهتر پیش بردن کار ها و هماهنگ شدن انسان هاست، چیزی که در کشور هایی مثل کشور ما مذموم است، آنجا پیش برنده بوده و بروکراسی را گذاشتن که یک راهی پیش رود. ولی همین بروکراسی در کشور جلو کار ها را می گیرد. شما با سازمان هایی که فقط بروکراسی هستن و عقلانتی پشت آن ها نیست دچار مشکل هستید.
@behyaarstf_ir
49.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینیم؛ ده باصفا:
https://aparat.com/v/rvYM3
رهبری فرمودند: برای پیشرفت کشور و اصلاح امور اقتصاد، باید به طور قاطع به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
اگر این ایام و در اواخر سال تولید دانش بنیان، شاهد آن هستیم با وجود ترسیم این افق، گوش دولت و مسئولین، قدر سخن را آنگونه که باید درنیافته است و تصمیم خطیر سیاسی در جهت حرکت کشور در ریل اقتصاد دانش بنیان گرفته نمی شود و همان راه های اجباری رایج در موارد بسیاری طی می شود، آیا نباید امثال بچه های سدید کرمان را کسانی دانست که راه خطر و توکل، که همان راه ایمان به خدای سال شصت است را پیش گرفته اند؟ همان راهی که راه اختیار است و حاج قاسم در زیر آتش دشمن در وصف این دو راه اختیاری و اجباری فرمود:
گشاینده ی این راه باشید، در یک جمع مهمی گشاینده ی این راه باشید. این خیلی ارزنده است.
برادران، آدم وقتی در سختی است - به هر حال ما انسانیم- به تعبیر قرآن هلوعا و جزوعا، خودمان دچار جزع و فزع می شویم. اما همین که مقداری از این سختی فاصله گرفتیم و به خودمان رجوع کردیم و گفتیم بهترین ایام عمرمان کی بود، آن وقت قضاوت می کنیم بهترین وقت عمر ما همان وقتی بود که در سختی بودیم، برادرا، ما هم بین دو راه اختیاری و اجباری قرار داریم، اجباری، نود و نه درصد در راه اجباری اند، میروند! اختیاری؛ یک درصد توفیق پیدا می کنند، یک درصد توفیق پیدا می کنند الی الابد زنده باشند.
@behyaarstf_ir
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
گفتمان پیشرفت.MP3
35.35M
.
🎙 گفتمان پیشرفت
#جلسه_دوم
🔹 پیشرفت چگونه در دانشگاه گفتمان میشود؟
🔹 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
📆 پنجشنبه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱
#گعده_دانشجویی
#دانش_بنیان
@soha_sima
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
. 🎙 گفتمان پیشرفت #جلسه_دوم 🔹 پیشرفت چگونه در دانشگاه گفتمان میشود؟ 🔹 با حضور حجهالاسلام نجات بخش
🔹عقل و خرد پیشرفت
مطرح شده در جلسه ی گفتمان پیشرفت
حجت الاسلام نجات بخش
۴ اسفند ماه ۱۴۰۱
🔹ما برای درک پیشرفت به یک نگاه جدید نیاز داریم در غیر این صورت پیشرفت به یک سری ظواهر تقلیل پیدا می کند. در تجربه ی کشور هایی مثل ژاپن و کره می بینیم کسانی بودند که به جای دیدن ظواهر، مناسباتی را دیدند که منجر به پیشرفت شده است و تلاش می کردند که به عقل و خرد پیشرفت نزدیک شوند. عقل و خرد باعث می شود که این مناسبات درک شود و از ظاهرگرایی دور شویم.
🔹درباره ی مواجهه ایران با عقل اسلام مثال می زنیم و بعد به عقل پیشرفت می پردازیم. اسلام آوردن ایرانیان، همان نسبت برقرار کردن با عقل اسلام است و تلاش کردند به عقل اسلام نزدیک شوند و ظهور این تلاش، فلسفه است. نزدیک شدن به عقل اسلام، باعث یگانگی ایرانی با اسلام شده و این باعث می شود که شما به ظواهر اکتفا نکنید و اینجا ایرانی بودن برابر با اسلامی بودن است.
🔹این عقلانیت و یگانگی و به دست آوردن نگاه، همان چیزی است که شما را با مسئله یگانه می کند و شما را از شیفتگی و آرزو های دست نیافتنی حفظ می کند. این یگانگی در رو به رو شدن ایران با عقل اسلام است و ظهور آن فلسفه ای است که در عالم ایران متولد می شود.
🔹حال در مسئله ی پیشرفت هم نیازمند آن هستیم که واجد آن عقل و نگاه پیشرفت شویم تا یک یگانگی بین ایران و پیشرفت حاصل شود و اینجا این شما هستید که دارید به پیشرفت و آینده فکر می کنید و حاصل فکر ما، از آنِ ماست. اکنون ظواهر را می بینیم و ظواهر را پیشرفت می گیریم و آن را وارد می کنیم، حال آنکه ما صاحب آن نیستیم، چون عقل و خرد آن را نداریم و در امور نشانه های تقلید و غرب زدگی نمایان است.
🔹پیشرفت یک عقل و خرد می خواهد که آن خرد و عقل جهان امروز است و نباید آن را با عقل در زمینه های دیگر اشتباه گرفت. باید به این خرد و عقلی که در اروپا متولد شده و می تواند پیشرفت را مسیر کند توجه کرد، حال آنکه اکنون در خود اروپا این خرد و عقل سست شده و آن ها نیز اسیر یک سری روند ها و مسیر های روتین و ظواهر شده اند. و اینجا ممکن است ما به جای مواجهه با عقل پیشرفت که در اروپا متولد شد، مواجه شویم با سستی عقل اروپا و صورت بی خردی آن مواجه شویم و می خواهیم آن را وارد کنیم و این یک چالش جدی است و دوباره گرفتاری ایجاد می کند.
@behyaarstf_ir
#اعلام_برنامه
🔻عدالت و دانشبنیان
"من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور فقط از مسیر تقویت «تولید» میگذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن هم به همین دانشبنیان بودن است، این مقصود بزرگ انشاءالله حاصل خواهد شد."(رهبر انقلاب)
🔹باحضور: حجت الاسلام نجات بخش
🗓 دوشنبه، ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱
⏰ بعد از نماز مغرب و عشا (ساعت ۱۸:۳۰)
📍سیمای هنر و اندیشه
@behyaarstf_ir
@soha_sima
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
#اعلام_برنامه 🔻عدالت و دانشبنیان "من فقط به طور خلاصه عرض میکنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عا
#یادآوری #عدالتودانشبنیان
🔸جلسه چهارم دوشنبه ۸ اسفند ماه
🔸ساعت ۱۸:۳۰
📍سیمای هنر و اندیشه
🔻پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
@behyaarstf_ir
🔹نگاه رایج آن است که می توان با نشان دادن دست آورد ها و آمار پیشرفت، امید را در دل ها زندگی کنیم، حال آنکه اگر متوجه نباشیم، این نوع پرداختن به موضوع پیشرفت، جای انسان ها جهت حضور در این صحنه را می گیرد و انگیزه ای درونی برای حضور در این میدان ایجاد نمی شود. اگر بتوانیم میدان مهم و خطیر پیش روی ملت ایران را صادقانه و هنرمندانه به تصویر بکشیم، می توان امید داشت که با شناخت وقت و حرکت بهنگام و خطر پذیری مردم، پای در مسیر پیشرفت بگذاریم و هر یک از مردم ما نقش خودشان را در وضعیت کنونی اقتصاد پیدا کنند.
🔹با رجوع به دوران دفاع مقدس نیز شاهد این اتفاق هستیم. وضعیت کنونی کشور ما بی شباهت با سال ۶۶ نیست. در آن زمان نیز با وجود حمله های بی امان دشمن، سایه ای از شک بر همه چیز سنگینی می کرد.
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
متن پیش رو، ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش در جمع اهالی روایت خانه استان اصفهان است که در آن به یکی از شئون اصلی پیشرفت (قصه و روایت پیشرفت) پرداخته می شود. در شرایطی که یکی از اصلی ترین مسائل کشور مسئله ی ناامید ساختن ملت و مردم ایران از راه خودشان توسط دشمن است، سوال این است که با چه رویکردی می توان افق و آینده ی زنده و حیات بخش انقلاب را پیش نظر ها آورد تا در آن صحنه، انسان ها شورمندانه برای زندگی و حیات خودشان وارد صحنه ی بی نظیر حرکت و پیشرفت شوند. افقی که در آن انسان ها در پیش خودشان حاضرند و این صفا باعث می شود قدر خود و امور را بدانند و پای در راه بگذارند.
#قصه
#روایت
#دانش_بنیان
@behyaarstf_ir
🔹سایه ی سنگین شک...
🔹وضعیت کنونی کشور ما بی شباهت با سال ۶۶ نیست. در آن زمان نیز با وجود حمله های بی امان دشمن، سایه ای از شک بر همه چیز سنگینی می کرد. در مقاله ای شهید آوینی می فرمایند:
🔹شیوه ی کار اکیپ های گروه خبر شبکه یک گزارشی بود. در گروه خبر فیلم برداران بسیار خوبی بودند که ناگیز متناسب با آنچه تلویزیون از آنان می خواست گزارشی کار می کردند و روی به همان کلیشه های معمول آورده بودند. تلویزیون نیز درباره ی تاثیر آنچه که پخش می کرد نمی اندیشید، چرا که اصولا تلویزیون دچار روزمرگی است. فشار هایی که از طریق آنتن و ترکیب ناهمگون مخاطبین بر تلویزیون وارد می شود، هرگز اجازه نمی دهد که خودش را ارزیابی کند.
🔹گزارش هایی که از عملیات پخش می کردند، روی جنازه های سربازان عراقی و وسعت خاک فتح شده متمرکز بود و این جز آنکه بیننده را مشمئز کند و آتش نفرت از همه ی جنگ های عالم را در سینه ها دامن بزند فایده دیگری نداشت. ما در حال دفاع بودیم و ضرورت اقدام به دفاع در برابر تجاوز امری است که در فطرت انسان نیازی به اثبات ندارد. با این همه تبلیغات دشمن کم کم این سلاح را از ما گرفت و از سال ۶۶ به بعد دیگر هیچ کس جز آنان که از طریق دیگری به حقیقت رسیده بودند و اخبار را از طریق دیگری به غیر از رادیو و تلویزیون و روزنامه ها می گرفتند، از واقعیت اخبار جنگ اطلاعی نداشت.
🔹عملیات مرصاد نشان داد که مردم همچنان انقلابی و دوستار نظام برآمده از انقلاب اسلامی هستند. اما در اواخر سال ۶۶ چنان سایه ای از شک بر همه چیز سنگینی می کرد که ادامه ی همین وضع، اگر هم دشمن هیچ اقدام دیگری انجام نمی داد، به قبول قطع نامه می انجامید. جبهه ها خالی بود، با این همه تبلیغات رادیو، تلویزیون و روزنامه ها حکایت از آن داشت که پادگان ها دیگر جایی برای پذیرش داوطلبان جدید ندارند. در همان شرایط اگر تلویزیون حقایق را با مردم درمیان می گذاشت، همه به جبهه ها هجوم می بردند، اما تلویزیون خلاف این عمل می کرد.
🔹ما اجازه دادیم که دشمن حربه ی صداقت را از کف ما بگیرد. درست در هنگامی که تهران و قم زیر باران موشک های "اسکاد-بی" قرار داشتند، اعتماد مردم جلب رادیو بی بی سی شده بود. وقتی حضرت امام حقایق را با مردم در میان گذاشتند، شدت هجوم مردم به جبهه ها تا آنجا بالا گرفت که به راستی دیگر پادگان ها قابلیت جذب آدم جدیدی نداشتند. چهره ای که تبلیغات ما از دشمن ساخته بود، با حقیقت امر کاملا متفاوت بود. چنین تبلیغ می شد که سربازان عراقی ترسو هستند و به محض رودرویی با سربازان اسلام، می گریزند. اما چنین نبود. دشمن را هرگز نباید دست کم گرفت، حتی اگر ضعیف هم باشد. اگر دشمن را قدرتمند فرض کنیم برای مقابله با او خودمان را قدرتمند خواهیم ساخت، اما اگر دشمن را ضعیف بگیریم، نیازی به قدرت بیشتر احساس نخواهیم کرد و این حتی حتی بدون در نظر گرفتن عواقب آن، به مفهوم شکست است.
@behyaarstf_ir
بسم رب المهدی ...
پیشرفت قعطی است...
فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاء أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ...
آن سان که نشانه ی جوشش آب از زمین و آسمان پدیدار شد، آن زمان وقت موعود بود...
(رهبر انقلاب ۱۴۰۱/۱۰/۱۹):
نباید غفلت کنیم از وظیفهای که عقل و شرع به عهدهی ما گذاشته؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. تأخیر نباید داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمّیّتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم. بالاخره در هر حادثهای، هر خطری را نباید انسان به جان بخرد؛ بعضی از حوادث هست که اینقدر اهمّیّت ندارد که انسان جانش را به خطر بیندازد. به تناسب اهمّیّت حادثه، خطرِ مترتّب بر ورود در میدان را به جان بخریم. مشکل آن وقتی به وجود میآید که ما در این وظایف اختلال ایجاد میکنیم: به سرعت احساس تکلیف نمیکنیم، بهنگام وارد نمیشویم، خطر را به جان نمیخریم، ملاحظه میکنیم؛ این [طوری] است.
اگر چنانچه این شرایط را رعایت بکنیم، پیشرفت قطعی است؛ یعنی تردید نکنید. نمونهاش سالهای دفاع مقدّس است. بنده باز هم برای چندمین بار سفارش میکنم شرح حال این خانوادههای شهدایِ دوران دفاع مقدس یا دفاع از حرم اهلبیت را بخوانید، ببینید چه سختیهایی را اینها متحمّل شدند. این جوان، همسر عزیزش، فرزند نور چشمش را رها میکند میرود برای اداء تکلیف. در دفاع مقدّس هزارها [نفر] اینجوری رفتند وارد میدان شدند؛ خب نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که یک دیوانهای مثل صدّام با امکانات فراوان وارد میدان میشود، آمریکا کمکش میکند، اروپا کمکش میکند، ناتو کمکش میکند، شوروی کمکش میکند، کشورهای مرتجع عرب مثل ریگ پول به پایش میریزند، آخرش هم هیچ غلطی نمیتواند بکند و دست از پا درازتر برمیگردد. وقتی ما یک جوانی مثل جوانهای دورهی دفاع مقدّس در میدان داریم که پشتشان گرم به آن ایمان است و یک کسی مثل امام دست و بازوی اینها را میبوسد، نتیجه این میشود که پیشرفت حتمی است. بله، جنگ احزاب بود و در این جنگ احزاب ایران پیروز شد؛ یعنی همهی قدرتهای دنیا دست به دست هم دادند که ایران را تجزیه کنند، خوزستان را جدا کنند، فلان جا را جدا کنند، [امّا] یک وجب از خاک کشور را نتوانستند ببَرند؛ این چیز کمی است؟ این پیروزی کوچکی است؟ وقتی حرکت میکنیم، احساس تکلیف میکنیم، خطر را قبول میکنیم، وارد میدان میشویم، نتیجه این است دیگر؛ این تجربهی ما است.
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
بسم رب المهدی ... پیشرفت قعطی است... فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا و
لحظات موعود، ایام الله...
رهبر انقلاب: (۱۹ دی ۱۴۰۱)
نکتهی اوّل، سرعت عمل است. [مردم قم] زود احساس تکلیف کردند. گاهی اوقات مشکل ما این است که تکلیف را زود تشخیص نمیدهیم؛ باید بیایند بنشینند، با ما حرف بزنند، استدلال کنند، و کارهایی مانند اینها؛ [خب] وقت میگذرد. سرعت عمل مردم [قم] در احساس تکلیف که وقتی نگاه کردند دیدند که اینجور دارد حرکت میشود، فهمیدند باید چه کار کنند، آمدند میدان. دکّاندار آمد، بازاری آمد، طلبه آمد، فضلا آمدند، بزرگانی از حوزه وارد شدند، مردم معمولیِ عادی آمدند در میدان؛ بسرعت احساس تکلیف کردند.
نکتهی دوّم، خطرات بزرگ این کار را ــ که این خطرات را میدانستند و میشناختند ــ به جان خریدند، پذیرفتند. معلوم است که شما وقتی در رژیمی مثل رژیم طاغوت، با آن ظلم، با آن بیرحمی، با آن سنگدلی بیایی در خیابان [خطر دارد]؛ سنگدلی آنها را دیده بودیم و مردم دیده بودند؛ پانزدهم خرداد را دیده بودند، حوادث بعدی را [دیده بودند]. در همین قم، غیر از دوّم فروردین سال ۴۲ که قضایای مدرسهی فیضیّه است، در سال ۵۴ هم یک حادثهی بزرگِ مهمّ دیگری در مدرسهی فیضیّه به وجود آمد؛(۱۳) مردم اینها را دیده بودند؛ این جور نبود که غافل باشند؛ خطرات را میدانستند امّا به جان خریدند، خطر را پذیرفتند، وارد میدان شدند. بالاخره بدون خطرپذیری نمیشود وارد کارهای بزرگ شد.
نکتهی بعدی این است که بهنگام حرکت کردند. ببینید! من بارها این را در جمعهای مختلف عرض کردهام که در یک خطّ تولید، ممکن است بیست نفر کارگر ردیف ایستادهاند، این محصول صنعتی دارد روی این خط حرکت میکند، هر کدام یک کاری باید انجام بدهند؛ یکی باید یک چکّش بزند، یکی باید یک پیچ را بگرداند، یکی باید یک چیزی را بگذارد، یکی باید یک چیزی را بردارد؛ در لحظهی خودش باید این کار را انجام بدهند. اگر این جسم ــ که شما یکی از این بیست نفری هستید که پشت خطّ تولید ایستادهاید ــ از جلوی شما عبور کرد، شما ده ثانیه بعد به فکر افتادید، از دست رفت دیگر، کار تمام میشود. بهلحظه باید انجام داد. توّابین برای انتقام خون مطهّر امام حسین آمدند جنگیدند، کشته شدند، همهی آنها کشته شدند امّا در تاریخ اینها را مدح نمیکنند؛ چرا؟ چون دیر جنبیدند. شما که میخواستید خون خود را در راه امام حسین بدهید، چرا در اوّل محرّم، دوّم محرّم نیامدید که اقلّاً یک کاری صورت بدهید؟ آنجا میایستید تماشا میکنید، امام حسین به شهادت میرسد، بعد دلتان میسوزد، آن وقت میآیید در میدان! [نتیجهی] کار را بهنگام انجام ندادن این است. کار را بهنگام باید انجام داد.
نباید غفلت کنیم از وظیفهای که عقل و شرع به عهدهی ما گذاشته؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. تأخیر نباید داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمّیّتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم. بالاخره در هر حادثهای، هر خطری را نباید انسان به جان بخرد؛ بعضی از حوادث هست که اینقدر اهمّیّت ندارد که انسان جانش را به خطر بیندازد. به تناسب اهمّیّت حادثه، خطرِ مترتّب بر ورود در میدان را به جان بخریم. مشکل آن وقتی به وجود میآید که ما در این وظایف اختلال ایجاد میکنیم: به سرعت احساس تکلیف نمیکنیم، بهنگام وارد نمیشویم، خطر را به جان نمیخریم، ملاحظه میکنیم؛ این [طوری] است.
اگر چنانچه این شرایط را رعایت بکنیم، پیشرفت قطعی است؛ یعنی تردید نکنید. نمونهاش سالهای دفاع مقدّس است.
@behyaarstf_ir
رهبر انقلاب (۱۴۰۱/۱۰/۱۹):
هدف های بزرگ، محتاج کارهای تحولی است؛
باید کار های بزرگ انجام گیرد، باید کار های تحولی انجام گیرد... خود انقلاب بزرگترین تحول بود... بعد از این هم چه در زمینه ی اقتصاد، چه در زمینه ی فرهنگ، چه در زمینه ی امنیت، چه در زمینه ی علم، کار های تحولی و بزرگ لازم است. به نظر من این کار ممکن است: آدمش را داریم، مسئولینش را داریم، کشور بحمدالله جوان های خوبی دارد.
@behyaarstf_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رهبری انقلاب: همه بدانند، در عرصه ی جنگ اقتصادی دشمن را به طور قاطع عقب خواهیم زد...
@behyaarstf_ir
درخت جوانی(1).mp3
30.31M
📻 #رادیو_دانش_بنیان_سها
🎧بشنویم، این قسمت: درخت جوانی
🎙ما که در ایام جوانی هستیم،باید قدر این فرصت ها را بدانیم و بدانیم که این ایام هم زودگذر است وبه سرعت انسان وارد یک شرایطی از زندگی می شود که اگر بنای حرکت درست را در جوانی نگذاشته باشد، در سنین بعد زمین گیر خواهد شد. آن کسانی که تا پایان عمر مثل یک جوان حرکت کردند، ایام جوانی را قدر دانستند.
جمع جوانی که در این فرصت قرار دارد، نباید این فرصت را همیشگی بداند، هر چقدر هم که ما در این ایام پر کار باشیم و از آن نیروی جوانی بیشتر استفاده کنیم، کم است و باید تمام فرصت را غنیمت بشماریم و پیش برویم. همانطور که وقتی شما به بچه های جبهه و جنگ و دفاع مقدس نگاه می کنید چنین چیزی را می بینید، این بی خوابی ها را ناشی از درک نیرویی که در وجودشان نهفته است بگیرید.این افراد متوجه شدند چیزی در وجودشان است که هر چقدر اکنون مجال آزاد شدن به آن را دهند، در واقع این درخت زندگیشان تنومند تر خواهد شدو بعدا در مقابل تندباد های زندگی مقاومت بیشتری خواهدداشت.
#رادیو_دانش_بنیان
#جهاد_سازندگی
#مدرسه_علم_و_فناوری
#بنیاد_علم_و_فناوری_بهیار
@behyaarstf_ir
@soha_sima
هدایت شده از جلسات سها در قم
✅ نشست نظری به اقتصاد دانشبنیان
🎙با حضور حجتالاسلام نجات بخش
🗓 شنبه ۲۰ اسفند
⏱ رأس ساعت ۱۷
📍قم، بلوار محمد امین، مدرسه معصومیه، ساختمان شهید مفتح، سالن جلسات بسیج
🔻کانال جلسات هماندیشی قم (سُها)
https://eitaa.com/joinchat/3645636914Cfb41e84098
💢 تذکر: چنانچه قصد شرکت در جلسه را دارید با آیدی @fotuhat1 هماهنگی کنید.
🔹نظری بر اقتصاد دانش بنیان
🔹قریب ده سال از تبیین اقتصاد دانش بنیان به عنوان آینده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران توسط حضرت آقا میگذرد و ایشان در طول این ده سال به تبیین این راه در اقتصاد کشور پرداخته اند. راهی که عدالت و پیشرفت را میسر میسازد و مقاومت در برابر سرمایه داری را عملی میکند. اما نکته بس عجیب در این میان بی توجهی دغدغه مندان اقتصاد اسلامی به این راه است.
🔹با نامیده شدن سال به تولید دانش بنیان گمانها این بود که نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی به بحث و نظر در این باب بپردازند اما دریغ از یک نشست. براستی چه میشود امری که از نظر حضرت آقا به عنوان فقیهی که راه آینده ملت را نشان میدهند مورد توجه است، در نظر دغدغهمندان اسلام و انقلاب مورد توجه قرار نمیگیرد؟! متاسفانه نهادهای علمی ما کمتر به مسائل توجه میکنند و بیشتر مشغول تئوری پردازیهایی هستند که آنچه در ذهن و باور خود دارند را در جامعه عملی کنند.
🔹علم در نظر شایع امروز ابزاری است برای تحقق باورها و آرزوها. علم راه حل مسائل است و اگر کسی مسائل جامعه خویش را نشناسد و با آنچه در جامعه میگذرد آشنایی نداشته باشد چگونه راه حلی ارائه کند؟ فهم اقتصاد دانش بنیان نیازمند درک وضعیت علم، اقتصاد و فناوری در ایران امروز است. امری که متاسفانه در نهادهای علمی ما مورد توجه نیست. نهادهای علمی ما علم را در انتزاع از جهان پیرامون خود دنبال میکنند و صرفا مشغول آموختن روشها هستند. روشهایی که چون در مقابل خود مسألهای ندارند به کاری نمیآیند و آنانکه به آموزش و آموختن این روشها میپردازند، درصدد دفاع از آن بر میآیند و شاغلان به این روشها در مقابل یکدیگر صف آرایی میکنند و کوچکترین نقدی را بر روش خود برنمیتابند.
🔹اقتصاد دانش بنیان به مثابه راه حل مسائل امروز کشور راهی است که از جدالهای مرسوم حوزوی و دانشگاهی آزاد است و صرفا یک تئوری برای تحقق باورها نیست، بلکه دوایی است برای دردهای امروز ایران که در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی قرارگرفته است و همچون مردم سالاری دینی که تجربه نوینی از حضور در سیاست دنیای امروز با هویت اسلامی است، می رود تا خود را به عنوان یک طرح دینی برای حضور موثر در میدان اقتصاد معرفی کند.
✍حجت الاسلام نجات بخش
@behyaarstf_ir
🔹هم اکنون در جریان است...
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
🔹جلسه ی گفتمان پیشرفت با حضور تشکل جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان.
🔹ما باید چشم جست و جو گر داشته باشیم، تا منشاء حیات خودمان را بیابیم.
با سوال: جای ما کجاست؟ باید همیشه زندگی کنیم. اگر عقل و چشمی داشته باشیم، نشانه هایی پیش می آید که جای حضور ما را مشخص می کند. این گفت و گو و این جنس بحث در حالت خوبش یک عقل می دهد و به ما یک پرسش می دهد، پرسش هایی از جنس دعای ندبه که هیچ وقت تکراری نمی شود. این بقیة الله؟
@behyaarstf_ir
aviny-10.mp3
2.77M
🔸 آن زمانی که سید مرتضی به طور کامل در گمنامی بود، وقتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای گروه «روایت فتح» خطاب به آنها گفت که «من جمعه ها جلسات هیات دولت را به گونه ای تنظیم می کنم که برنامه روایت فتح شما را ببینم و این صدای نجیب راوی را باید نگه دارید و این خیلی مسأله با ارزشی است»، او کاری کرد که ایشان اصلا متوجه نشود که گوینده که هیچ، همه کار این برنامه خود او است. بعدها رهبر معظم انقلاب متوجه این مسأله و بزرگی روح ایشان شد و همین مسائل بود که ایشان را قانع کرد که علی رغم همه تهدیدات و ناامنی های شدید سال ۱۳۷۲، در حوزه هنری تهران در مراسم تشییع او حاضر شود.
♦️گوش کنیم، روایت فتح.
@behyaarstf_ir
نظری به اقتصاد دانشبنیان در عالم طلبگی.mp3
46.3M
✅ نظری به اقتصاد دانشبنیان در عالم طلبگی
🗓 شنبه ۲۰ اسفند
📍قم، مدرسه علمیه معصومیه
@behyaarstf_ir