eitaa logo
بیتوته، مطالبی در حج و عمره
382 دنبال‌کننده
111 عکس
14 ویدیو
3 فایل
*بیتوته* 🔸️محتوای متنوع در حوزه حج و عمره 🔸️قابل بهره‌برداری برای روحانیون کاروان‌ها 🔸️قابلیت بازنشر در فضای مجازی https://ble.ir/beitooteh https://eitaa.com/beitooteh
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 تقوا ۱ 🔸 حج، بهترین موقعیت تحصیل تقوا 🔹 تقوا درجاتی دارد. عده‌ای تقوای ناری دارند، یعنی از ترس عذاب خدا گناه نمی‌کنند: «فاَتّقوُا النّارَ الَّتی وَقودُها النّاسُ وَالْحِجَارَةُ». عده‌ای دیگر تقوای شوقی دارند، یعنی به جهت شوق به بهشت از حرام می‌پرهیزند. دستۀ سوم تقوای الهی دارند و تمام کارهای آنان حبّاً لِلّه است و این همان تقوایی است که صاحبش را تا لقاءَاللّه می‌برد. 🔹-حج بهترین موقعیتِ رسیدن به تقوا و مظهر تقواست. 🔹 زائر باید مظهر این تقوا شود و تقوای الهی است که انسان را در زمرۀ اولی‌الالباب، یعنی کسانی که از پوسته هوا و هوس بیرون آمده‌اند و خالص گشته‌اند، قرار می‌دهد. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 قلبی ۲ 🔹 حج، راه شهود قلبی 🔸از دیگر ثمرات حج، رسیدن به شهود قلبی است. مراد از شهود قلبی این است که قلب شاهد امور غیبی‌ای باشد که چشم‌ها از دریافتنش عاجزند. 🔸حج می‌تواند برای حاج ارمغانی به بار آورد که او باطن عبادت از جمله باطن حج را مشاهده کند و به واقعیت‌های تنزّل یافته از مخازن غیب دست یابد و با آن امور ملکوتی هم پرواز و همسفر شود: «وَ اِن مِن شَیءٍ اِلّا عِندنا خَزائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ اِلّا بِقَدَرٍ مَعلوم» 🔸 حج مبرور یعنی حجّی که حج‌گزار در آن به مشاهدۀ امور باطنی دست یابد، چرا که مبرور از مادۀ برّ و بِرّ به معنای احسان است و احسان، تفسیر به مشاهده شده است. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۳ 🔹 گذشته‌ات پاک شد، از نو.... 🔸ضیافت حج، عطاست. میهماندار آنچه را میهمان می‌خواهد، به او عطا می‌کند و منتظر درخواست او نمی‌ماند. 🔸امام صادق عليه السلام فرمودند: "وقتی مسلمانی برای گزاردن اعمال حج حرکت می‌کند، خداوند او و اهلش را حفظ می‌کند و وقتی به محلی که مُحرم می‌شود برسد دو مَلَک بر شانۀ او می‌زنند و می‌گویند: «اَمَّا‌ مَا مَضَی فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ فَاسْتَأنِفِ الْعَمَلَ» گذشتۀ تو پاک شد. کار را از اول شروع کن." 🔸امام صادق از قول امام باقر علیهماالسلام نقل فرمود: «مَنْ أَمَّ هَذَا الْبَیْتَ حَاجّاً اَوْ مُعْتَمِراً مُبَرِّاً مِنَ الْکِبْرِ رَجَعَ مِنْ ذُنوُبِهِ کَهَیْئَةِ یَوْمَ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ» کسی که این خانه را برای حج یا عمره قصد کند و تکبّر نداشته باشد، از گناهانش خارج می‌شود، مانند روزی که از مادر متولد شده است." 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۴ 🔸میقات، وعده‌گاهی است برای آن‌کس که قصد ورود به حرم دارد؛ تا کرامت و حرمت حرم، که به واسطۀ مسجدالحرام حاصل شده است، محفوظ بماند؛ کرامتی که مَرهون کعبۀ معظمه است. 🔸احرام بستنِ در میقات، برای ورود به حرم، همانند نماز تحیّت مسجد است که برای حفظ حرمت و کرامت مسجد قرار داده شده است، با این تفاوت که نماز تحیّت مسجد مستحب، اما احرام، برای ورود به حرم واجب است. 🔸اولین ادبی که زائر باید در بدو ورود به میقات رعایت کند این است که خود را زائر خدا ببیند. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۱ ۵ 🔸 لباس احرام، لباس نگهداری 🔹لباس احرام لباس نگه‌داری نفس از تمایلات و شهوات است و لباس عزت است. 🔹توفیق پوشیدن لباس عزت یا همان لباس احرام منوط به اقتدا به مظاهر عزت خدا یعنی رسول خدا و عترت طاهر اوست. 🔹لباس احرام شوق ورود به حرم کبریایی الهی را تشدید می‌کند. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۲ ۶ 🔹 لباس احرام، لباس میهمانی 🔸 در احرام حج یا عمره، شخص می‌خواهد ذات خود را وارد حرمت و احترامی از ناحیۀ خدای متعال کند که هرگز از ناحیۀ خدای عزّوجلّ شکسته نمی‌شود، به عبارت دیگر عبد نیز سزاوار است عزم جدی کند تا این حرمت همیشگی مولا را نگه دارد. 🔸 احرام، عمل بسیار پر رمز و رازی است. از این‌رو حج‌گزار باید آگاه باشد که چه می‌خواهد انجام دهد و کجا می‌خواهد برود و در حرمت و احترام چه کسی می‌خواهد وارد شود، اگر بنا به دعوت خدا آمده و میهمان او شده است باید بداند که میهمان خدا حرمت و احترام دارد و صاحب خانه می‌خواهد از میهمانش پذیرایی کند. 🔸 احرام سبب می‌شود حاج از امور لهو بپرهیزد و به امور دنیا و لذّات و زینت‌های آن مشغول نشود و مصداق: «رِجالٌ لا تُلهیهِم تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَن ذِکرِ اللّه» قرار گیرد. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۷ 🔹 تلبیه و غروب گناهان 🔸کسی که به خدای متعال لبّیک می‌گوید، باید توجه داشته باشد که گفتن لبّیک تکالیف تازه و وظایف بسیار حساسی به دنبال دارد. پس از گفتن لبّیک، گناه و خطا که ممنوع بود، حرمتش بیشتر می‌شود و حج‌گزار باید بر نفس تسلط بیشتری پیدا کند. 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: 《مَن أضحَی یَومَاً مُلَبّیاً حَتَّی تَغرُبَ الشَّمسُ غَرَبَت بِذُنُوبِه فَعادَ کَمَا وَلَدَتهُ اُمُّه》 کسی که روزش را با احرام و لبّیک‌گویان به آخر برساند، گناهان او نیز همراه با غروب خورشید غروب می‌کنند و او مانند روزی می‌شود که از مادر متولد شده است. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۱ ۸ طواف با حضور 🔸در لِسان روایات، شک از خطرات شیطانیه و القائات ابلیسیه شمرده شده است و طمأنینه و یقین و ثبات و امثال اینها از افاضات رحمانیه و القائات ملکیّه به شمار آمده است. 🔸از اموری که شیطان تلاش بسیاری در ایجاد آن دارد، شک در عبادات است. بنابر این برای محفوظ ماندن از آن باید به خدا پناه برد: «وَ اِمّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشّیطانِ نَزغٌ فَاستَعِذ بِاللّه اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ» 🔸طواف اگر با حضور به‌جای آورده شود و نزد خدا قرار گیرد، محفوظ خواهد ماند و شک در آن راه پیدا نخواهد کرد: «مَا عِندَکُم یَنفَد وَ مَا عِندَ‌اللّه بَاق» 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۲ ۹ 🔹 طواف، مظهر رجوع 🔸 طواف حرکتی معنوی و سفری روحانی است و زائر در ابتدای این سفر باید قلب خویش را از مشاهدۀ غیر پاک کند. 🔸طواف کعبۀ معظمه مظهر رجوع عبد است و طواف‌کننده با زبان حال که رساتر از زبان گفتار است رجوع خود را اعلام می‌کند و نشان می‌دهد. ادب در حال طواف 🔸انسان با طواف در هاله‌ای از معنویت و در شعاع عظمت الهی قرار می‌گیرد، بنابر این باید متذکر به ذکر اللّه باشد و قلب خود را از مشاهدۀ غیر پاک کند و از خودیّت تهی شود. 🔸برای طواف کننده همین بس که با طواف به منزلتی می‌رسد که مایه افتخار خدای متعال بر ملائکه می‌شود. پس سزاوار است که طواف او همراه با خشوع، وقار و طمأنینه باشد. طواف در وقت زوال 🔸چه نیکوست در وقت زوال که میقات ملاقات با جمیل علی الاطلاق است، با طواف در دارالخلوت انس به مناجات مشغول شد. 🔸وقت زوال، وقت استشعار عظمت و بزرگی و جلال و کبریایی ذات مقدس جلّت عظمته و اعتراف عبد به عجز و مسکنت خود است. 📚 نوش بندگی ‌ ‌ و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۳ ۱۰ 🔹 طواف، پرواز به سوی آسمان 🔸تمام عبادات، انسان را با اسمی از اسماءاللّه مرتبط می‌کند و آثار آن اسم به تناسبِ ظرفیت وجودی عبد در دنیا و آخرت بر او نازل می‌شود. 🔸طواف نور است و طواف‌کننده را با اسم شریف نور مرتبط می‌کند و او را تحت برکات آن قرار می‌دهد: «یَسعی نورُهُم بَینَ أَیدیهِم وَ بِاَیمانِهِم» 🔸طواف عبادتی است که با هفت شوط، طواف کننده را در حقایق اسماء و صفات الهی، که حدی برای آنها نیست، سیر می‌دهد و او را در تحصیل کمال و مقام قُربِ حق مدد می‌کند. 🔸خدای سبحان خود را ذَی‌المعارج توصیف فرموده است «مِنَ اللّهِ ذِی المَعَارِج» و هر طواف‌کننده‌ای با سعۀ وجودیِ خود در این مقامِ اَسنی و مرتبۀ اَعلی سیر می‌کند. 🔸نماز، هفت منزل دارد که نمازگزار با عبور از هر منزل به عروج بالاتری دست پیدا می‌کند... در طواف نیز این ‌چنین است و طواف‌کننده می‌خواهد با هفت دور طواف هفت ملکوت را بپیماید: «سَبعَ سَمَواتٍ» 📚 نوش بندگی ‌ ‌ و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ۱۱ 🔹 نماز در پشت مقام، رسیدن به سر باطنی 🔸 سرّ نمازگزاردن در مقام ابراهیم می‌طلبد تا زائر به مقاماتی که خدای سبحان برای حضرت ابراهیم برشمرده است توجه کند و برای رسیدن به آنها و اقتدا به آن حضرت تلاش کند. 🔸 حج‌گزار در سلوک الی‌اللّه و سفر به سوی حق حقیقت وجودی خود را درمی‌یابد، به عظمت آن واقف می‌شود، از هر حجاب و ظلمتی که در آن قرار دارد توبه می‌کند. 🔸اولین سرّی که هنگام نمازگزاردن در مقام ابراهیم جلوه می‌کند، رسیدن به طهارت باطنی و نَفس است تا نمازگزار اجازۀ اقامۀ نماز در این مقام را پیدا کند. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh
💡 ، بیعت با خدا ۱۲ 🔸حَجَر ظهور دست خداست؛ اما باید توجه کرد که ظاهر از خود چیزی ندارد و مثال آینه است. هرچه هست، مربوط به مُظهر است. پس اینجا باید ظهور خدا را دید، نه یک سنگ را. در حقیقت طواف‌کننده می‌خواهد تسلیم‌بودن خود در برابر خدای متعال را با استلام حَجَر به نمایش بگذارد. 🔸امام باقر علیه‌السلام فرمود: مانند پیمان است و استلام او چون بیعت. 📚 نوش بندگی و معارف ‌ ‌‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🔻 نشانی بیتوته 🕋 https://ble.ir/beitooteh 🕋 https://eitaa.com/beitooteh