eitaa logo
نرم افزار بالقرآن
321 دنبال‌کننده
37 عکس
16 ویدیو
2 فایل
نرم افزار بالقرآن app.belquran.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بحث سطوح معنایابی بر اساس روابط نحوی 1399.11.21 $لزوم پیش برد چند سطح معنا، در معنا یابی بر اساس روابط نحوی ما در بحث معنا یابی بر اساس روابط نحوی، باید چند سطح معنا را پیش ببریم. یعنی چند سطح ارتباط رو پیش ببریم. در ارتباطات نحوی ابتدا سطح یک ارتباطات رو پیش ببریم. برای رسیدن به سطح یک ارتباطات، ما باید حداقل در عمده روابط اسم مشتق ها، اسم مشتق ها رو تبدیل کنیم به یک جمله فعلیه و بر اساس آن روابط رو پیش ببریم. یعنی در واقع پایه روابط را بگذاریم در جامد های غیر مصدری. برای شاخه جامد های غیر مصدری بگذاریم بر فعل ها. در اسم جامد های غیر مصدری میریم و روابطی که اونجا داره، رسم جامد های غیر مصدری رو جدا پیدا کنیم. در شاخه جامد های غیر مصدری مبنا را بگذاریم بر فعل ها. یعنی اسم مشتق ها را به فعل تبدیل کنیم. با چی مواجهیم در جملات؟ روابطی که فعل ها دارند و خدمت شما عارضم که جامد مصدری داره، در شاخه یک. جامد مصدری و فعل ها روابطی که دارند آنها را لحاظ کنیم روابط درجه یک، روابط سطح یکی که دارند، روابط مستقیم با اولویت یک که دارند، آنها در معنا یابی استفاده بشند. در جامد های غیر مصدری روابطشون لحاظ بشند که باید اونجا بحث خودش انجام بشه. مرحله بعد بریم تو روابط دو. روابط دو اسما هستند. انواع و اقسام روابط دیگه هستند که رابطه مستقیم یک، نیستند. میشه سطح دو رابطه. این الگو رو دنبال کنیم بریم سطوح دیگه روابط رو پیدا کنیم. ممکنه یک واژه با یک واژه دیگه رابطه مستقیم نحوی نداشته باشه، رابطه سطح یک. رابطه سطح دو به معنای حضور و وجود در یک عبارت نحوی مشترک نداشته باشند، ممکنه تو یه جمله نباشند. عمده رابطه مستقیم توی یک جمله اتفاق بیفته. ممکنه حتی تو یک عبارت نحوی هم نباشند. عمده روابط نحوی غیر مستقیم سطح دو، توی عبارت اتفاق میافتند. بخشیشون هم تو یک جمله اتفاق میافتند. وقتی مثلاً نوع جمله، جمله کبری است. بعد ممکنه حتی بعضی از روابط نحوی اتفاق بیفته دوتا مفهوم دوتا واژه مد نظر حتی توی یک عبارت نحوی نیستند. ولی دارای یک رابطه نحوی هستند. مثلاً یک استیناف فلان وجود دارد یا حتی یک ارتباط دیگه وجود داره، ارتباط مثلاً منطقی بین دو عبارت وجود داره یا شکل های دیگر رابطه ای که ممکنه بین دو عبارت وجود داشته باشند و بین اون دو واژه یک ارتباطی را ایجاد کنند. $تاثیر معنای واژگان، در رابطهای با عنوان رابطه در ساختار سوره یکی از دستاوردهای اینجا میتونه این باشه، سطحی از رابطه با عنوان رابطه در ساختار سوره، نه در ساختار یک جمله، نه در ساختار یک عبارت نحوی، بلکه در ساختار یک سوره. یعنی هر آن چیز که تو سوره است ممکنه به شکلی روی معنای این یا بعضی از آنچه که توی یک سوره است ممکنه به شکلی بر اساس ساختار سوره در معنای این مؤثر بشند، این هم اونجا بدست بیاریم ولی اون معنای میزان تاثیر معنا، معنای سایر واژگان بر اساس ساختار سوره در این واژه است. این میشه سطحی از یک رابطه دیگه. لذا رابطه ها به این شکل تفکیک کنیم. به نظر اولین رابطه ای که ما داریم سطح یک رابطه نحوی است. برای سهولت در این کار باید بسیاری از اسم های مشتق رو معادل جمله فعلیه اش را ببینیم، که اگر این کار رو بکنیم بسیاری از روابط اون واژه اسم مشتق وارد سطح دوم میشند در سطح یک مورد بررسی قرار نمی گیرند. دو بحث باید اینجا دنبال کنیم،1- کدام یک از اسم مشتق ها رو باید معادلش رو به عنوان جمله فعلیه قرار بدیم؟ 2- در کدام یک از روابط نحوی مربوط به اسم مشتق ها این تبدیل رو باید انجام بدیم و اون رابطه رو نباید در معنای مصدر آن اسم مشتق، لحاظ بکنیم، در به دست آوردن معنای مصدر اون اسم مشتق؟ خب این دوتا مسئله رو باید حل کنیم. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/248 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
رابطه اشتقاق، علم صرف و علم نحو در معناشناسی 1401.07.24-01 در بحث معناشناسی در واقع اصل معنا، از اشتقاق به دست میآید. یعنی ما باید با توجه به اشتقاق و معانی حروف و آنچه که این کلمات و ریشهها و مصادر، از اون مشتق شدهاند، معنا را به دست بیاوریم. بر اساس معنایی که در اشتقاق هست، علم صرف تولید معانی جدید میکنه، این کار کرد علم صرف است. بر اساس واژههای جدیدی که بر اساس علم صرف تولید میشه، که به نوعی میشه گفت کل بحث اشتقاق، آنجا که واژه تولید میشود، در بحث اشتقاق آنجایی که واژه تولید میشود، اون علم صرف است. اشتقاق بحثش چی هست؟ آنجایی که اون واژهها از حروف تولید میشود، این بحث اشتقاق است. یعنی مادهی واژهها را میخواهد نسبتش را با حروف ببینه، اینجا میشه اشتقاق. در واقع معنا اینجا به وجود میآید. صرف، این معانی رو در قالب واژگان مختلف، توسعه میدهد. نحو میآید بین این واژهها، بر اساس روابط علم نحو، ارتباط ایجاد میکند، اون ارتباط هم باید ارتباط معنادار باشه. ارتباط معناداری بین دو واژهی معنادارِ تولید شده بر اساس علم صرف، ایجاد میکنه. در معناشناسی ما چه کار میکنیم؟ ما چون دستمان از علم اشتقاق و حروف و اون لایهها کوتاه است، در واقع مهندسی معکوس میکنیم، از نحو و صرف وارد میشویم، میخواهیم از روابط بین واژگان و تعریفی که از صرف داریم، به معنا برسیم. ما در واقع در معناشناسی داریم یه مهندسی معکوس انجام میدهیم. در واقع اونی که از بالا ورود کنه و مثلاً عالِم به علم حروف باشه و بداند که ترکیب این سه حرف چه معنایی را تولید میکنه، او میتواند معنای ریشه را بیان کنه. ما چون این علم رو نداریم به ناچار باید بیاییم از کارکردها و کاربردها و محصولاتی که از این ریشهها تولید شدهاند، یعنی واژههایی که تولید شدهاند بر مبنای علم صرف و ارتباطاتی که ایجاد شدهاند بین واژهها بر مبنای علم نحو، بیاییم معنا را دریافت کنیم، بگیم که مثلا این ریشه، این معنا رو میرسونه. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/249 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
رابطه ی فاز دوم طرح بالقرآن با لغتنامه های موجود 1400.02.28-01 $عمده تفاوت، بین لغتنامه های موجود و فاز دوم نرمافزار یه نکته عرض کنیم در مورد فاز دوم نرم افزار و لغت نامه های موجود. رابطه فاز دوم طرح بالقرآن و لغت نامه های موجود چی هست؟ در یک جمله اگه بخواهیم عرض کنیم لغت نامه های موجود به نوعی یکی از خروجی های فاز دوم نرما فزار هستند، توسط گذشتگان با یه سری تفاوت ها. از جمله تفاوت هاش چی هست؟ اولین تفاوت عمده در استفاده از منبع تولید معانی برای اون لغات هست. در لغت نامه ها عمدتاً یکی از منابع، قرآن بوده. از منابع متعددی، از متون متعددی در کلام عرب استفاده شده برای اینکه اون لغت نامه درست بشه. در فاز دوم طرح بالقرآن تکیه ما روی منبع قرآن هست و بیشترین اولویت را برای منبع قرآن قائل هستیم بعدها اولویت بعدی رو برای توسعه منبع مون برای روایات قائل هستیم و برای سایر منابع. تفاوت دیگر در حد پرداختن به منابع هست. لغت نامه ها در یک حدی به یک منبع پرداخته اند. مثلا اگه به یک شعر پرداخته یک واژه ای رو میخواسته ببینه در فلان منبع زبان عرب از اون منبع زبان عرب استفاده کنه معنای این رو به دست بیاره در جهت معنای این. در یک عمقی به آن پرداخته. ما میخوایم چه کنیم در قرآن؟ اینکه عمق عرض میکنیم یعنی چی؟ یعنی ما می خواهیم در قرآن به همه روابط اون واژه در قرآن توجه کنیم. به جزئیات و کلیاتش توجه کنیم. به همون محقق لغت نامه نویس که در گذشته لغت نوشته و برای معنای فلان واژه به عنوان یکی از منابعش وقتی از قرآن استفاده کرده بخشی از رسم مربوط به کاربرد اون واژه در قرآن را مد نظر قرار داده و برای لغت نامه اش استفاده کرده. ما میگیم که همه رسم اون لغت در قرآن رو میخوایم مورد توجه قرار بدیم. پس در اصل موضوع تفاوتی نیست. اینکه چه لغت نامه ها، چه طرح بالقرآن هر دو از منابع زبان عربی، منابعی که حاوی کلام عرب هستند، استفاده می کنند برای مفهوم یابی. پس هر دو پایه کار اینجاست. در این تفاوتی نیست. $در واقع لغتنامه ها، یک پژوهش جدی هستند در مورد موضوع مفاهیم در اولویت دادن به منابع و سطح پرداختن رسم اون واژه در اون منابع، ما تفاوت داریم. به این معنا می شه گفت که پس لغت نامه ها به شکلی شبیه همین خروجی هستند، همین محصولی هستند که ما در فاز دوم میخوایم دنبال کنیم ولی با این تفاوت ها. با این تفاوتها در اولویت بندی و در میزان پرداختن به بکارگیری واژه در اون متن و ویژگیهایی که اون واژه پیدا کرده و تمام رسمی که اون واژه، تمام روابطی که اون واژه در اون متن براش ایجاد شده، با این تفاوت. لذا در واقع لغت نامه ها یک پژوهش جدی هستند در مفاهیم. البته با هم دیگه متفاوتند ولی یک پژوهش جدی هستند. اون لغت نامه ای که منابع قرآنی رو بیشتر استفاده کرده ممکنه شما برای استفاده در معانی قرآنی به اون توجه بیشتری کنید. $لغتنامه ها از منابع کلام عربی بوده و یک دسته بندی از مفاهیم ارائه شده، میباشند یک نکته دیگه که ما توی لغت نامه ها باید بهش توجه کنیم در کنار اون بحث که لغت نامه ها در واقع یافتن مفاهیم در کلام عرب هست، کلام های عربی است. منابع حاوی کلامهای عربی است. در واقع لغت نامه ها این هستند. در کنار این موضوع یک نکته دیگه ای که ما باید در لغت نامه ها بهش اشاره بکنیم یک نکته دیگری که در لغت نامه ها باید ما بهش توجه کنیم از منابع حاوی کلام عربی هست، یک دسته بندی از مفاهیم ارائه شده هست. این مهمه. ما توجه داریم به یک دسته بندی. به این معنا که مثلاً معنا حقیقی است یا مجازی است؟ اون معنایی که لغتنامه گفته در واقع کدام معنا را خواسته دنبال بکنه؟ گاهی منابع خودشون حاکی از این هستند. مثلا اگر یک واژه عربی رو که مثلاً واژه قامضی هم هست، ممکن دوتا کشاورز یک جایی در فعالیت کاریشون از اون واژه استفاده بکنند، به عنوان یکی از قبایل عرب. این لغت نامه نویس این واژه را از اونها گرفت و اون رو به عنوان معنا درج کرد. اینجا احتمالش زیاده که اون معنایی که داره اینجا مطرح میشه معنای حقیقی نیست. ممکنه معنا، معنای مجازی باشه. لذا خود منابع اون وزن حقیقی مطرح کردن معانی و مجازی مطرح کردنشون، ممکنه متفاوت باشه. یک شعر ممکنه توجه شاعر بیشتر معانی مجازی باشه. شما به اون شعر توجه میکنید معنا رو درک میکنید از اون شعر، ولی معنایی که درک می کنید که مد نظر اون شاعر بوده، اون شاعر اونجا مجازا آن را به کار برده. اینکه منابع چگونه این معانی رو مجازا یا حقیقتاً از معانی صحبت می کنند و تولید می کنند یه بحثه، اینکه ما بهش توجه داشته باشیم.
$در لغت نامه ها، امکان تفاوت در منابع حقیقت و مجازشان، وجود دارد ما توجه داشته باشیم که معانی که لغت نامه نویس مطرح کرده ممکنه معانی حقیقی یا ممکنه معانی مجازی باشه. اینکه حقیقت و مجاز رو اینجا چگونه تعریف کنیم یه بحثه، این که توجه کنیم که ممکنه منابع حقیقت و مجاز شون با هم متفاوت باشه. یعنی به این معنا که این واژهای که در این منبع همین یک واژه وقتی در این منبع به کار رفته در یک تعریفی این واژه در این منبع معنای حقیقی است و در منبع دیگر معنای مجاز است. اگر لغت نامه نویس از اون منبع دوم از معنا را استخراج کرده باشه، شما لزوما نمیدونی این واژه را برای معنا کردن همین واژه در معنای اول استفاده کنید. لغت نامه نویس رفته از یک قبیله یک واژه ای را احصا کرده معناش رو هم گفته. اون واژه در قرآن هم به کار رفته. آیا اون واژه به اون معناست؟ لزوما اینطور نیست. اصلاً شما ممکنه بگی اون معنایی که در قبیله به کار رفته معنای حقیقیه. من عرض می کنم ممکنه قرآن معنای مجازیش رو به کار برده باشه، نسبت به اون حقیقت. چرا؟ چون این اصلا وجود داره. خود لغت نامه ها به این توجه کرده اند. وجود داره. وقتی یک واژه رو در معانی متعدد در قبایل کلام های مختلف عربی در همان منابع کلام عربی به کار رفته، این وجود داره. این مطلب پذیرفته شده است که یک واژه ممکنه در معانی متعدد به کار بره. اون معانی ممکنه معانی در قالب معانی مجازی یا حقیقی دسته بندی بشه. در واقع یعنی کل صحبت ما اینه که چه لغت نامه ها، چه ما، کلیات روش مون یکسانه. به این معنا که همه مون در طرح بالقرآن و در لغت نامه ها به منابع حاوی کلام عربی مراجعه شده، استعمال این واژه در اون منابع احصا شده بر اساس استعمالات این واژه در اون منابع، معنا استخراج شده یا معانی متعدد استخراج شده. ما اینجا منبع مون قرآن هست. تعدد استعمالات و جزئیات استعمالات و ویژگیهایی که اون استعمالات پیدا می کنند برای ما معنا دار هست، در برخی از منابع دیگه ممکنه معنادار نباشه یا در این حد قطعا معنادار نباشه. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/250 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
اهمیت مفاهیم مرتبط و واسطه های مفهومی در فهم یک مفهوم 1397.10.09-02 $در مفهوم یابی باید ارتباطاتی که مفهوم با دیگر مفاهیم پیدا میکند و همچنین نوع ارتباطشان شناسایی شود بله در بحث مفهوم یابی در واژگان قرآنی یک کاری که باید دنبال بشه ارتباطاتی هست که برای اون مفهوم وجود داره این ارتباط دو مطلب است یکی مرتبط شده ها با اون مفهوم یکی واسطه های ارتباط با اون مفهوم یعنی هم اون دو موضوعی که باهم مرتبط شدند در مفهوم یکدیگر نقش دارند هم نوع ارتباطشون این دو مطلب در دل هم هست یعنی باید این رو دید $در مفهوم بیت مهم است که دانسته شود باب مفهومی واسطه به آن است و ارتباطش مثلا مالکیت است مثلاً شما میفرمایید که باب البیت تا باب البیت چگونه به هم ارتباط داشته باشند پس اولین نقطه ای که شما پیدا میکنید این هست که از باب البیت این رو متوجه میشید که باب و بیت مفاهیمشون باید بی ربط به هم نباشه بالاخره اینها مفهومی دارند که میتوانند به هم مرتبط باشه دومین مطلبی که اینجا مهم میشه نوع ارتباط هست الان شما میتونید بفرمایید که باب من البیت این یه ارتباط هست بابٌ للبیت این یه ارتباط هست بابٌ فی البیت این یه ارتباط هست این نوع ارتباط در اینکه این دو مفهوم چی هستند به شما کمک میکنه بخصوص مفهوم باب ، یعنی در واقع شما با مفهوم بیت و نوع ارتباطی که به باب پیدا کرده میخواید باب رو بیشتر بشناسید باب یه چیزی هست که به بیت ارتباط داره پس در پیکره مفاهیم بیت معنا داره در پیکره مفاهیم مرتبط به بیت معنا داره و دوم اینکه اگر باب للبیت هست پس یه چیزی است متعلق به بیت مثلاً یه چیزی هست جزء بیت ، بله پس هم دو سر ارتباط مهم هست هم نوع ارتباط $از جمله واسطه های مفهومی میان دو مفهوم حروف و ادات به خصوص حرف جر میباشد لازم است این واسطه ها دسته بندی و معنا شوند یکی از این ارتباط ها ارتباط با حروف هست با حروف جَر یعنی یکی از ارتباط ها ارتباط با اَدات و حروف هست از جمله ارتباط های در این زمینه واسط های ارتباطی حرفی هستند حرف جَر خوب خود این در مفهوم یابی به ما خیلی کمک میکنه یعنی ما وقتی میخوایم یه مفهوم رو پیدا کنیم به دو چیز باید نگاه کنیم 1- به مرتبطین به این مفهوم 2- به واسط های ارتباطی ، واسط های ارتباطی رو باید طی یک دسته بندی ای پیدا کرد و بهشون توجه کرد لذا حروف جَر یکی از واسط های ارتباطی به اون مفهوم هستند مفاهیم مختلفی ممکنه با حروف جَر به یک مفهوم ارتباط پیدا کند و یا خود اون مفهوم با حروف جَر از مسیر حروف جر به یک مفهومی ارتباط پیدا بکنه اینها در مفهوم یابی کمک میکنه توجه به اینها خیلی کمک میکنه داشتن یک دسته بندی از اینها میتونه کمک باشه در یافتن یک مفهوم ، بله اینکه مفاهیم از مسیر حروف جَر به مفهوم دیگری وصل میشوند ارتباط پیدا میکنند توجه به این مهم است ، درک روابط حروفی مفاهیم جزء مفاهیم خیلی سخت است بخصوص درک روابط با واسطه های حرف جَر ، درک نوع نقشی که این واسطه ها بازی میکنند نوع واسطه گری که میکنند خیلی مهمه نوع ارتباطی که ایجاد میکنند خیلی مهمه شاید از اصلی ترین واسطه هایی که باید تعیین و تکلیف بشوند و موضوع مفاهیمی اونها نوع ایجاد رابطه بین مفاهیم روشن بشه همین حروف جَر هست و البته در کنار اون گاهی برخی اَدات دیگه هم نقش خیلی مهمی دارند. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/251 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
عدم اجتماع رابطه پلکانی و رابطه التزامی و تبعی 1397.10.16-03 $در دو مفهوم که رابطه پلکانی با هم دارند هیچگاه رابطه التزامی و یا تبعی وجود ندارد بلکه بیشتر بحث زمینه سازی مطرح است البته در تراز خاص آن جایگاه وقتی مفاهیمی با هم روابط پلکانی دارن، اون مفاهیم نسبت به هم بعنوان مؤلفه های معنایی یا به عنوان مفاهیم تبعی یا به عنوان مفاهیم التزامی، نمی تونن تلقی بشن. مثلا اگر بین نماز و تقوا رابطه ی پلکانی وجود داره، دیگه تقوا معنای التزامی نماز نیست. یا معنای تبعی نماز نیست. چون در مفهوم، درمعنای، معنای التزامی، در مفهوم معنای التزامی، التزامی بودن نهفته است، نه تبعی بودن. یه چیز نمی تونه هم التزامی باشه هم تبعی باشه. یعنی وقتی در مفاهیم پلکانی، روابط پلکانی اگر بین دو مفهوم وجود داشته باشه، اون دو مفهوم نسبت به هم رابطه ی التزامی و تبعی ندارن در مؤلفه های معنایی شون. بلکه رابطه ی زمینه سازی برای هم دارن. اون هم در اون تراز از معناها. $رابطه التزامی و تبعی بیشتر در مورد هم نشینها بکار میرود مانند رابطه نماز و زکات که ممکن است زکات معنای تبعی نماز باشد ولی در مورد نماز و تقوا یک رابطه رفت و برگشتی برقرار است یعنی رابطه ای پلکانی در بحث مفاهیم معانی التزامی وتبعی، در واقع این دنبال می شه که، برای اینکه این معنا اتفاق بیفته، لازمه اش قبلش اونه که اون معنا اتفاق بیفته، معنای التزامی رخ بده.یا وقتی در معنای تبعی بحث می شه یعنی وقتی این معنا اتفاق می افته به تبعش قطعاً اون معنا اتفاق می افته، اون معنای تبعیشه درش وجود داره. خوب از این معانی پلکانی از این ارتباط پلکانی ما کجا استفاده می کنیم؟ یکی از جاهاش بحث همنشین ها هست. روابط همنشینی. گاهی در رابطه های همنشینی، یه مفهوم معنای تبعی یک مفهوم رو داره. مثال عرض می کنیم. مثلا فرض کنید وقتی همیشه نماز هست، بعدش ایتای زکات هست. شما میگید اون معنا، این دوتا باهم همنشینی دارن به شکل اینکه اون معنای تبعی داره انگار. لذا از بحث رابطه ی پلکانی در اینجا صحبت نمی شه، یا رابطه ی رفت و برگشتی اینجا صحبت نمی شه، بلکه اینجا یه همنشینی به این شکل هست که شما می تونی برداشت کنی که زکات، شاید یک رفتار تبعیِ، یک مفهوم تبعی از نماز هست. حالا در بحث تقوا و نماز شما لزوماً این رو برداشت نمی کنید. از همنشینی این دو مفهوم این رو برداشت نمی کنید. اگه بخوای برداشت کنی که یکی شون تبعه یکی دیگه است، اون باید از جای دیگه ای برداشت کنید. از بحث همنشینی این رو برداشت نمی کنید. اینکه عرض میکنیم این بحث رو در مفاهیم عرض می کنیم. وقتی بحث تراز مطرح می شه، تراز دیگه در مفهوم نیست تراز به پیرامون اون مفهوم، به شرایط پیرامونی اون مفهوم مربوط هست. وقتی یک تراز از تقوا مقدمه یک تراز از اقامه نمازه، نه به این معنا که تقوا معنای التزامی نماز هست یا مقدمه نماز هست. وقتی شما از این ترازها صحبت می کنی این ترازها بخاطر اون فاعلیتهای اون دو فعل یا شرایط پیرامونی اون دو فعل ایجاد شده و این رو رقم می زنه. مثلا شما ممکنه بتونید اینو برداشت کنید که مفهوم زکات مفهوم تبعی صلاه هست، فارق از ترازهای معناییش. یعنی صلاه باید اتفاق بیفته، زکات چیزی است که از تو دل صلاه درمیاد، و الاّ زکات درنمیاد. مثال عرض می کنیم. وقتی مفهوم تبعی شد این شکل این معنا اتفاق می افته. ممکنه برخی از همنشینی ها این را به ما برسونه. این تبعی بودن یا این نوع التزامی بودن رو به ما برسونه. برخی از همنشینی ها این رو در تبعی بودن یا التزامی بودن به ما نمی رسونن. مثل مفهوم تقوا و صلاه در همنشینی شون. اگر شما بخوای تبعی یا التزامی شون در بیارید باید از موضوع دیگه ای دربیارید، یا استدلال دیگری پیدا بکنید. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/252 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
تفاوت میان توالی در مفاهیم و توالی در افعال 1397.10.16-04 $توالی در مفاهیم، به معنای اینکه با کم و زیاد شدن در مولفه های یک مفهوم مفهوم دیگری ایجاد میشود و معانی التزامی و یا تبعی را میسازد متفاوت از توالی در فعل است به این معنا که انجام فعل یک مفهوم باعث فعلیت یک مفهوم دیگر میشود یه بحث در مفاهیم با عنوان توالی در مفاهیم. این توالی در مفاهیم می تونه در چند بحث دنبال بشه. توالی مفاهیم وقتی که مفاهیم بعنوان یک اسم بررسی میشن. در اینجا شما حتی می تونی از مؤلفه های معنایی استفاده کنی. مثلا وقتی در یک مفهومی، یه مفهومی، توالی داره با یک مفهوم دیگر، بخشی زیادی از مؤلفه های معنایی شون اشتراک دارن. با کم و زیاد شدن یک یا چند مؤلفه ی معنایی در یکی شون این توالی اتفاق افتاده. به معنای التزامی بودن یا تبعی بودن. یه بحث در توالی مفاهیم، بحث توالی فعلیِ مفاهیمه. اون موقع دیگه بحث فعل مطرح هست نه بمعنای یک مفهوم جزئی، بلکه به معنای یک رفتار. مثلا اگر مؤمن باشید به بهشت می روید. اینجا به دنبال این نیست که رابطه ی معنایی بین بهشت و ایمان ایجاد کنه. بلکه این توالی حاکی از اینه که اگر کسانی که مؤمن باشند به بهشت می روند. دنبال این نیست که بین مؤلفه های معنایی ایمان و مؤلفه های معنایی جنّت ارتباطی ایجاد کنه. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/253 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
لزوم تبیین قاعده تعامل قواعد لسانی و قواعد مفهومی 1397.10.09-01 $لازم است قاعده صحیح تعامل قواعد لسانی و قواعد مفهومی دانسته شود تا هم باعث هم افزایی شود و هم از ترجیح یکی و از دست دادن فواید دیگری پرهیز شود یه بحث در تفاوت بین مواجه شدن با موضوع لسان قرآن و مفاهیم ، خوب ما باید دقت کنیم علی رغم اینکه بین لسان قرآن و مفاهیم تعامل زیادی وجود داره و این دو حوزه از موضوعات ومربوط به قرآن باهم تعامل دارند و هم افزایی دارند ولی یک چیز را باید دقت کنیم و اون اینکه بخشی از قاعده های لسان قرآن تا جایی که امکان داشته باشه باید مستقل از مفاهیم پابرجا باقی بمونه یعنی شما تا جایی که امکان داره بدون بار گذاری مفاهیم بر ساختار جملاتی که پیش روی شما هست از لسان موضوع رو برداشت کنید یعنی احتمالات لسانی رو ببینید بر اساس قاعده های لسان پیش برید و ابتداً این موضع رو نگیریم که اگر این باشه اینکه مفهوم نداره آن مفهومی که در ذهن ما هست این نیست این به مفهوم ذهن ما نمی خوره و سازگاری نداره البته این به معنای این نیست که ما هیچ زمانی نمی تونیم از مفاهیم به سراغ لسان باییم لذا باید قاعده های صحیح تعاملش رو بدونیم و هم افزایی شون رو بدونیم اینها با هم هم افزایی میکنند $در تعارض قواعد لسانی با داشته های مفهومی و ذهنی ما، نباید سریعا دست از قاعده ها برداشت و باید به داشته ها بیشتر فکر نمود ولی ممکنه یک جایی هم ما از لسان با توجه به قواعد لسان مفهومی رو برداشت کنیم مفهومی استنباط بشه که ما با مفاهیم ما سازگار نباشه اینجا باید تامّل کرد نباید به سرعت رد کرد ، ما نباید در برداشت از لسان قرآن گرفتار جهت گیری ها و سوهای ذهنی بشیم این سوهای ذهنی از کجا در میاد یه عنوان کلی هست یه بخشیش هست اینکه مفاهیم ، مفاهیم داشته ، داشته های مفاهیمی خوب اینجا باید چه بکنیم آیا داشته های مفاهیمی ما کلاً به کنار هست عرض میکنیم نه ولی باید مسیر تعاملش رو پیدا بکنیم و مسیر هم افزاییش رو پیدا بکنیم $از قواعد تعامل میان قواعد لسانی و مفهومی، توجه و اصل قرار دادن مسلّمات و بدیهیات مفهومی است که هیچ گاه نباید کنار گذاشته شود یکی از مسیرهای تعامل وهم افزایی بحث مسلّمات مفاهیمی است مسلّمات مفاهیمی بخشی از اون بدیهیات مفاهیمی هست یک سری بدیهیات مفاهیمی وجود داره به تبع اون ممکنه شما به یک سری مسلّمات مفاهیمی رسیده باشید اگر قواعدی از لسان قرآن بنابر قاعده های لسانی شما به برداشت مفاهیمی رسیدید که با اون مسلّمات مفاهیمی در اختلاف هست لزوماً اون برداشت لسان قرآنی شما صحیح نیست و باید قاعده ها رو به شکلی به کار ببرید که به این نرسه ، اینها خط قرمز هست اینها حدود است خوب یکی از تعامل ها اینه باقی تعامل ها چی هست ؟ باید اینها رو پیدا کرد یعنی پس از اینکه بحث لسان قرآن شناخته شد پس از اینکه قواعد مفاهیمی شناخته شد و ارتباطات مفاهیمی شناخته شد و اصول ارتباطات مفاهیمی شناخته شد اون موقع میشه این روابط بین حوزه مفاهیم وحوزه لسان قرآن رو بیشتر و بهتر بحث کرد مثلاً ممکنه شما بفرمایید که از نظر فلان قاعده در مفاهیم چنین مفهومی با مفهوم دومی چنین رابطه ای رو نمی تونه ایجاد کنه ممکنه در ذیل یکی از موضوعات مفاهیمی شما قرار بگیره اگر در لسان قرآن این ابهام وجود داشت شما بر اساس اون مفهوم میفرمایید که اون ابهام رو حل میکنید مثلاً یک ضمیری وجود داره که اون ضمیر در ظاهر میتواند به خدا برگرده طبق قاعده های لسانی هم به خدا میشه که برگرده شما ابهام دارید برگردونید یا نه ولیکن طبق مسلّمات مفاهیمی شما میدانید که خداوند مخلوق نیست مثال عرض میکنم اگر اون ضمیر رو برگردونید به این معنا میشه که خداوند مخلوق هست این یه موضوع خیلی بدیهی ست شما برنمی گردونید و اگر به لحاظ لسان این ابهام وجود داشته باشه که برگرده شما برنمی گردونید $باید بین مسلّمات مفهومی و مفوضات ذهنی خودمان تفاوت قائل شویم پس ببینید برخی از بدیهیات مفاهیمی به ما در فهم روابط لسان قرآن کمک میکنه ما یعنی درگیر این بدیهات هستیم ولی برخی از اونها به این شکل نیست برخی از اون مفروضات ماست لزوماً اون بدیهی مفاهیمی نیست پس ممکنه اونها خیلی قابل اتکا نباشند یعنی اگر مفهومی در ذهن ما بود اون مفهوم مانع یک برداشت از لسان قرآن بود اون موقع باید یک سؤال بپرسیم آیا این مفهوم از مسلّمات مفاهیمی هست؟ از بدیهیات مفاهیمی هست؟ از مفروضات بدیهی مفاهیم هست؟ در روابط مفاهیمی این مفهوم جایگاه نداره؟ و بصورت مسلّم این رو میشه برداشت کرد که جایگاه نداره ؟ اگر این طور نباشه مانع نیست نباید اون رو مانع قرار داد. 🔴مشاهده مطلب در سایت بالقرآن https://new.belquran.com/fa-ir/Mabani/Get/232 ✅ورود به گروه برای مباحثه بیشتر https://eitaa.com/joinchat/1741816091Cc8c42c7cdb
کارگاه حضوری معرفی و آموزش نرم افزار پژوهشی قرآنی بالقرآن روز دوشنبه ۶ آذر ماه۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح دانشگاه بین الملل امام خمینی ره اندیشکده شهید شهریاری آدرس سایت: belquran.com آدرس نرم افزار: app.belquran.com معرفی و مقدمات کارگاه در کانال ایتا http://Eitaa.com/belquran کانال ما در آپارات ( کلیپ های تصویری نرم افزار بالقرآن شامل معرفی و حل مسئله ) https://www.aparat.com/NoghtehAghaz