✅ پاسخ:
1. حرم و ضریح شفا نمی دهد بلکه پیامبر و اهل بیت او شافی هستند، و البته شفا دادن آنها هم به خداوند و شافی بودن خدا بر می گردد، چرا که هر حول و قوه ای از سوی خداست( لا حول و لا قوه الا بالله ).
2. احترام و تبرک به ضریح و حرم به جهت احترام به صاحب حرم و معصوم است نه خود ضریح و حرم.
3. شافی بودن خدا و معصومان به این معنا نیست که هر وقت از آنان شفا بخواهیم حتما شفا بدهند، زیرا گاه حکمتی در شفا نیافتن است که مانع از استجابت از دعا می شود.
4. فرش و دیوار حرم و مسجد هم مانند دیگر فرش و دیوارها ممکن است کثیف یا میکربی یا خراب شود و از این رو مسلمانان باید مساجد و حرم ها را تمیز نگه دارند و وقتی نجاست یا میکروب و ویروسی به این مکان ها سرایت کرد فورا آنجا را پاک و ضدعفونی کنند.
5. بستن حرمها هم به جهت این است که هنگام ازدحام، ویروس کرونا از انسانها به یکدیگر منتقل می شود و منتقل کردن بیماری به دیگران از نظر شرع مقدس حرام است. انتقال ویروس در شرایط ازدحام ارتباطی به مسجد و حرم ندارد و امری طبیعی است، مثل آتش گرفتن فرش که فرقی میان فرش مسجد و غیر مسجد ندارد.
👇 👇👇👇👇 🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅ پاسخ:
1. سنت ها قوانینی هستند که خداوند در جهان جاری کرده و به طور معمول جهان بر اساس این سنت ها اداره می شود. خداوند می توانست سنت های دیگری نیز در جهان جاری کند. اما همه این سنتها در چارچوب اصل علیت است، یعنی این مطلب که هر حادثه ای علتی دارد و تصادف محال است.
2. خداوند می تواند با معجزه، سنتی را نقض کند و علتی را جایگزین علتی دیگر کند. مثلا وقتی نمرود، حضرت ابراهیم را در داخل آتش افکند، آتش به امر الهی: "قلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم"(انبیاء 69)، بر حضرت ابراهیم سرد شد و آسیبی به او وارد نکرد.
3. غیر از جایگزین کردن علتی به جای علتی دیگر، خداوند، و معصومان به اذن خدا، می توانند مستقیما در جهان تاثیر بگذارند. در اینجا نیز علیت نقض نشده است، زیرا علت، خدا یا اهل بیت ع هستند.
4. دخالت خدا و معصومان می تواند در چارچوب همین سنت های رایج، و بدون معجزه نیز باشد، مثلا خدا و معصومان راه درمان را به ذهن دانشمندی خطور دهند و او داروی یک بیماری را کشف کند. یا این که دارویی را که در طبیعت وجود دارد، از راه هایی وارد بدن بیمار کنند و او بدین ترتیب شفا یابد.
👇 👇👇👇👇 🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅ پاسخ:
1. هر چند استجابت دعا قطعی است ولی استجابت دعا به معنای تحقق چیز خواسته شده نیست، بلکه به معنای جواب دادن خداست.
2. در احادیث، استجابت دعا به یکی از سه صورت، تفسیر شده است: الف. تحقق مورد دعا به صورت فوری. ب. تحقق ثواب و ذخیره در آخرت.ج. بر طرف شدن شری مثل خیر خواسته شده در دعا. از پیامبر اکرم چنین نقل شده است:
مَا مِنْ مُسْلِمٍ دَعَا لِلَّهِ سُبْحَانَهُ دَعْوَةً لَيْسَ فِيهَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ وَ لَا إِثْمٌ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِهَا أَحَدَ خِصَالٍ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ دَعْوَتَهُ وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يَدْفَعَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا( وسائل الشیعه 7/27/2 ).
3. از صدر حدیث بالا بر می آید که مورد دعا نباید مستلزم گناه باشد و مثلا از خدا بخواهیم که کاری کند که هیچ وقت بستگانمان را نبینیم.
4. در برخی روایات شرایطی برای استجابت دعا ذکر شده مانند معرفت خدا، وفا به عهدی که با خدا بسته ایم، و کسب روزی حلال.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ آیا دین با علم منافات دارد؟ چون یک سری مسایئل علمی جدید با دین نمی خواند؟ اسلام چگونه تعارض بین علم و دین را حل می کند؟
👇👇👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅ پاسخ:
1. دعا و مراجعه به پزشک با هم تعارضی ندارند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. جایی که بیماری جدی است، مراجعه به پزشک واجب است. از سوی دیگر دعا مستحب مؤکد است. پس می توان هر دو کار را انجام داد.
2. استجابت دعا، به معنای جواب دادن خدا به ما، قطعی است و حتما خداوند به دعاهای ما پاسخ می دهد، اما این پاسخ، ضرورتا به معنای تحقق آنچه می خواهیم نیست.
3. عقل حکم می کند که از همه امکانات پیش رویمان استفاده کنیم. مراجعه به پزشک و دعا، دو امکان پیش روی ماست و شفا از سوی هیچ یک قطعی نیست ولی امکان تاثیر هر دو وجود دارد. پس، از هر دو راه باید استفاده کرد.
4. داروهای پزشک هم ضرورتا درمان نمی کند و در موارد زیادی افراد پس از مداوا هم از دنیا می روند. انسان موحد باید بداند تاثیر دارو نیز مانند همه تاثیرات عالم بر اساس سنت های الهی است و بدون اذن و قضا و قدر الهی هیچ اتفاقی در عالم رخ نمی دهد.
5. دعا غیر از این که ممکن است برآورده شود، آثار روحی مثبتی بر انسانها دارد و این آثار روحی، هم معنویت و کمال روحی انسان را بالا می برد و هم این که با توجه به تاثیر و تاثر روح و بدن، ممکن است در درمان بسیاری از بیماری ها اثر مثبت بگذارد. در خصوص کرونا می دانیم که افرادی که سیستم ایمنی قوی تری دارند به راحتی بدنشان ویروس را نابود می کند. از سوی دیگر شادابی و امید که لازمه ایمان و دعاست، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فرا رسیدن ایام سرور و نشاط میلاد سرور جوانان بهشت امام حسین(ع)، زینت عابدان امام سجاد(ع) و ماه منیر بنی هاشم حضرت عباس(ع) مبارک
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ آیا اینکه در آیه 228 سوره بقره، برتری مرد به زن اعلام شده است با عدالت خداوند منافات ندارد؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅ پاسخ:
1. خداوند حکیم است و همه کارهای او حکمتی دارد. البته گاه ما حکمت کار خدا را می دانیم و گاه نمی دانیم، اما قطعا همه کارهای خدا حکمتی دارد.
2. در قرآن کریم و روایات معصومان حکمت های متعددی برای شرور، مثل سیل و زلزله و بیماری ذکر شده است. برخی از این حکمتها عام است و تقریبا در همه شرور وجود دارد و برخی مختص برخی افراد است.
3. عام ترین حکمت شرور آزمایش و ابتلاست. بر اساس آیات متعدد قرآن از جمله آیه "نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً"(الانبیاء 35) خیر و شر برای آزمایش است. البته خود آزمایش هم به معنای فرصتی است که انسانها با استفاده از آن، می توانند به کمال برسند. لذا خداوند به کسانی که در برابر شرور صبر می کنند بشارت داده است: " وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ(البقره : 155).
4. اما حکمت های خاص که در روایات بیان شده است عبارتند از: ترفیع درجات برای غیر گناهکاران، مجازات گناهکاران، زدودن غفلت از خدا، بازگرداندن گناهکاران از گناه، تطهیر و پاک ساختن مومنان گناهکار.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
https://www.isna.ir/news/99010803589/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
در گفت وگو با رئیس انجمن کلام حوزه مطرح شد:روایت هایی که در اسلام درباره نظافت و بهداشت آمده است
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1. بلایا در همه جا و برای همه انسانها وجود دارد، زیرا یکی از سنت های خدا این است که جهان کنونی جهان آزمایش است و آزمایش با خیرات و شرور، هردو انجام می شود.
2. این که برخی گمان می کنند سیل و زلزله و ویروس کرونا فقط در ایران وجود دارد، از بی اطلاعی آنها از اخبار جهان است.
3. گرچه بسیاری از بلایا در همه جا وجود دارد، اما ممکن است برخی بلایا در برخی مکانها بیشتر رخ دهد مثلا زلزله در برخی کشورها مانند ژاپن بیشتر رخ می دهد و سیل در برخی کشورها مثل هند بیشتر اتفاق می افتد و این مطلب به خاطر نوع زمین و وجود گسل ها و شرایط آب و هوایی است.
4. البته برخی بلایا مانند ظلم و جنگ و قتل، که شرور اخلاقی نامیده می شوند، به اعمال خود انسانها مربوط می شود و ما انسانها خودمان یا دیگران این ناملایمات را بر یکدیگر تحمیل می کنیم. بسیاری از جنگ هایی که میان مسلمانان وجود دارد، مثل جنگ هایی که توسط داعش و تکفیری های وهابی بر مسلمانان تحمیل شده، به کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلستان بر می گردد که بر اساس سیاست اختلاف بیانداز حکومت کن، در میان مسلمانان، به راه انداخته اند و حالا به ما می گویند: چرا شما مسلمانان این قدر همدیگر را می کشید؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1.بلایا حکمتهای مختلفی می تواند داشته باشد و ضرورتا نتیجه گناه نیست. البته برخی بلایا نتیجه گناهان است، اما برخی دیگر حکمت های دیگری دارد، مثل آزمایش یا بالا بردن مقام شخص در بهشت.
2.بلاهایی که ناشی از گناهان است نیز به نوبه خود اقسامی دارد: برخی مانند هلاکت برخی اقوام، از روی غضب الهی و مجازات است(العنکبوت 40)، برخی، از روی لطف، و برای بازگرداندان انسانها از گناه است(الروم 41)، و برخی، از روی لطف، و برای تطهیر مومنان از گناه است(الکافی2/444 و صحیح مسلم4/1993).
3.نکته مهم در مورد حکمت بلایا این است که نمی توان به صورت قطعی قضاوت کرد که فرد خاصی که گرفتارمشکلی شده دقیقا به خاطر کدامیک از حکمت ها است. مثلا آیا به خاطر مجازات گناهش است یا بالابردن مقامش در بهشت.
4.وقتی مومنی مشکلی پیدا کرد باید حمل بر صحت کنیم و بگوییم خداوند تو را دوست دارد و می خواهد مقام تو را بالا ببرد نه این که روی زخم او نمک بپاشیم و بگوییم لابد خدا مجازاتت کرد.
5.ممکن است یک بلای واحد برای افراد مختلف علت های متفاوتی داشته باشد، مثلا برای برخی، مجازات باشد برای برخی، تذکر به خدا، برای دیگران، بالا بردن مقام.
👇 👇👇👇👇
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ آیا بهشت و جهنم در حال حاضر وجود دارند؟
👇👇👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1. قطعا در مورد کسانی که به سن بلوغ نرسیده اند، بلایا برای مجازات آنان نیست،زیرا آنان گناهی نکرده اند.
2. این بلایا برای کودک، در سن کودکی، آزمایش هم نیست، هرچند ممکن است بلا، اثری در کودک بگذارد که در آینده و پس از سن بلوغ برایش آزمایش و امتحان باشد.
3. یک بلا و مرض، ممکن است برای فردی آزمایش باشد، برای فرد دیگر مجازات، و برای یک کودک، وسیله ای برای مرگ. در روایتی همین مطلب در ✅پاسخ به سوال بالا از امام صادق ع نقل شده است(الاحتجاج 2/225/223).
4. مبتلا شدن کودک به بلا و بیماری، ممکن است حکمت هایی برای دیگران داشته باشد، مانند آزمایش پدر و مادر و بستگان.
5. متکلمان اسلامی نظریه ای در این مورد دارند به نام نظریه عوض. بر اساس این نظریه اگر خداوند به یک بیگناه، از جمله یک کودک، بلایی برساند، آن را در دنیا یا آخرت جبران خواهد کرد.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1. رحمت و حکمت دو مقوله متفاوت است.خداوند هم رحمن و رحیم است و هم حکیم.
2. برخی صفات فعلی،مانند عادل و حکیم،همچون صفات ذاتی هستند که ضدشان بر خدا محال است. از این رو،نمی توان به خدا ظالم و عابث گفت،همانطور که نمی توان به او جاهل و عاجز گفت.اما اکثر صفات فعلی خدا،مانند رحیم،این گونه نیست.خداوند هم می تواند گناهان ما را ببخشد و هم می تواند ما را نبخشد و مجازات کند.در دعای افتتاح می خوانیم:
وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ(تهذیب الاحکام3/108)
البته هم عفو و هم عقاب،حکیمانه است و دارای حکمت،بلکه حکمت هاست.
3. شرور و بیماری ها حتما با صفت حکمت خدا سازگار است و دارای حکمت های متعددی است،که در پاسخ به پرسشی دیگر این حکمتها بیان شد.
4. اما در مورد ارتباط کرونا با صفت رحمت،بیماری کرونا برای کسانی که از آن عبرت می گیرند و رو به سوی خدا می آورند و به یاری دیگر انسانها می شتابند،در نهایت،رحمت خواهد بود.اما برای کسانی که کرونا را وسیله ای برای حمله به دین و اعتقادات مردم و احتکار و گرانفروشی قرار می دهند رحمت نیست.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ معنای "مکر خدا" چیست؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1.علم ودین دارای حوزه های خاص خود هستند که هریک در حوزه اختصاصی خود،مشکلات انسان را حل می کنند.البته علم و دین دارای حوزه های مشترک و تعاملی نیز هستند.
2.مهم ترین حوزه اختصاصی دین،ایجاد ارتباط میان انسان و خدا،و آرامش روحی انسان است. این کار مستلزم شناخت اعتقادات دینی و احکام الهی،که بیانگر زیست مومنانه و خداپسندانه انسان و برنامه سعادت و کمال انسان است. همچنین،دین مسیرهای ورود به آخرتی زیبا و لذت بخش،یعنی بهشت،و آخرتی زشت و درد آلود،یعنی جهنم،را تبیین می کند.
3.هدف اصلی علم در عصر جدید،رفاه دنیوی انسان است.این کار با کشف قوانین حاکم بر طبیعت در علوم پایه و نیز علوم فنی و مهندسی وپزشکی انجام می شود.
4.دین غیر از حل مشکلات انسان در حوزه های اختصاصی خود،درحوزه علم هم به علم مدد رسانده است.بسیاری از دستورات بهداشتی اسلام در همین راستا است.نیز،دین با تقویت ایمان و عشق و امید در یک بیمار،فرآیند مداوای او توسط پزشکان را سرعت می بخشد.
5.دین از جهات مختلف ازجمله هدف گذاری برای مسیر علم و نیز در اختیار گذاشتن مبانی نظری و عملی که در نظریه پردازی های علمی تاثیر دارد،می تواند علم را در مسیر درست هدایت کند.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
✅پاسخ:
1. پیامبر اسلام و اهل بیت او علیهم السلام دستورات بسیاری در مورد بهداشت و نظافت داده اند. در کتاب دانش نامه احادیث پزشکی تالیف آیه الله ریشهری 2055 روایت در این خصوص، گردآوری شده است. برخی از این دستورات عبارتند از کوتاه کردن ناخن ها، مسواک، و تمیز کردن و شستن دهان و نیز پاکیزگی لباس. برخی از این دستورات درباره آداب غذا خوردن است، و برخی از آنها به سلامتی اندام های مختلف بدن مربوط می شود.
2. این دستورات در راستای حفظ و سلامتی انسان و مبتلا نشدن به بیماری هاست. در همین روایات آمده که وقتی انسان بیمار شد باید به پزشک مراجعه کند و به مداوا بپردازد.همچنین درباره اخلاق و آداب پزشکان و پرستاران نیز مطالبی ذکر شده است.
3. با توجه به ارتباط و تاثیر و تاثر بدن و روح، در روایات اسلامی، درباره سلامتی و شادابی روح نیز نکاتی بیان شده است. اصولا دین و عبادت و ذکر خدا باعث آرامش و نشاط روح است "الا بذکر الله تطمئن القلوب"(الرعد 28 )؛ و این نشاط و شادابی روح، در سلامتی جسم موثر است.
4. از مجموعه دستورات دین برای سلامتی جسم و روح، می توان اهمیت انسان و ضرورت توجه به سلامتی جسم و روح او را استنباط کرد.
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ وقتی گفته می شود قرآن از سوی خداست، مقصود چیست؟ آیا فقط مضمون قرآن از سوی خداست، یا الفاظ هم از طرف خداوند نازل شده است؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ سکولاریسم یا اندیشه جدایی دین از سیاست چگونه شکل گرفت؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال شخصی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
جلسه 1 - 16-01-1399.mp3
24.56M
خارج کلام – مبحث شرور (کرونا) : استاد برنجکار
جلسه اول : 16 فروردین 1399
👇👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ چرا ما باید بخاطر اشتباه حضرت آدم علیه السلام، با گرفتار شدن به گناه در کره زمین مجازات شویم؟
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
پخش زنده برنامه تلویزیونی " راز " با موضوع : شرور و کرونا
با حضور رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه ؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
امشب : 17 فروردین - ساعت 23 - شبکه چهار سیما
👇 👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
جلسه 2 - 17-01-1399.mp3
29M
خارج کلام – کرونا و شرور_ مساله منطقی شر: استاد برنجکار
جلسه دوم : 17 فروردین 1399
👇👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش_و_پاسخ_های_اعتقادی - استاد #برنجکار
❓ آیا غیر از شیعه ی اثناعشری، کسی وارد بهشت می شود؟ در قیامت چه سرنوشتی در انتظار قاصرین است؟
👇👇👇👇👇
🔅 کانال حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضابرنجکار 🔅
@berenjkar_ir