🌺🥀🍂🌺🥀🍂🌺🥀🍂
✨دعای ذوالقرنین
دعایی برای رسیدن به #نعمات بسیار و رفاه و آسایش و..
در کتاب جنات الخلود آمده است : ذوالقرنین در آخر عمرش با ششصد هزار نفر به زیارت خانه خدا ( حج ) رفت درمسجد الحرام خدمت حضرت ابراهیم علیه السلام رسید . آن حضرت از او پرسید : این نعمت ها را چگونه به دست آورده ای ؟ گفت به علت مداومت به این دعا :
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ بَاقٍ لَا یَفْنَى
🌺سُبْحَانَ مَنْ هُوَ عَالِمٌ لَا یَنْسَى
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ حَافِظٌ لَا یَسْقُطُ
🌺سُبْحَانَ مَنْ هُوَ بَصِیرٌ لَا یَرْتَابُ
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَیُّومٌ لَا یَنَامُ
🌺سُبْحَانَ مَنْ هُوَ مَلِکٌ لَا یُرَامُ
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ عَزِیزٌ لَا یُضَامُ
🌺سُبْحَانَ مَنْ هُوَ مُحْتَجِبٌ لَا یُرَى
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ وَاسِعٌ لَا یَتَکَلَّفُ
🌺سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَائِمٌ لَا یَلْهُو
🌹سُبْحَانَ مَنْ هُوَ دَائِمٌ لَا یَسْهُو
منبع : مستدرک الوسائل ج 5 ص 398 باب 43i
🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂🌺
هدایت شده از 💟 احکام آموزشی صوتی و تصویری 💟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طریقه گفتن نیت غسل🧐
•┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈• #غسل
هدایت شده از 💟 احکام آموزشی صوتی و تصویری 💟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓لطمه زدن به خود برای ابراز عزاداری در مجلس سید الشهدا جایز است؟
📽پاسخ
#استاد_وحیدپور 👆
#محرم #لطمه_زنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام چادر نازک...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓حکم رطوبتی که از بدن خارج می شود و نمی دانیم بول است یا منی، چیست؟
🎥 پاسخ #استاد_وحیدپور
#احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم خرید ارز دیجیتال... 🍃🌸
👈 یقه تان را میگیرم اگر #ولایت_فقیه را تنها بگذارید...☝️
کانال شهیدمحمدابراهیمهمت👇
https://eitaa.com/kheiybar
🔴حکم #خون_مردگی🔴
📤پرسش کاربر در گروه:
روی زخم دستم خون مردگی، که زیر پوست دستم چسبیده، ولی آب به آن می رسد، برای وضو باید چه کنم؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
پاسخ:
اگر خون زیر پوست شما مرده است، به طوری که به آن خون نمی گویند، بلکه می گویند خون مردگی است، پاک است؛ و باید وضو را به صورت عادی بگیرید، اما اگر بگویند خون است، نجس می باشد.
حال اگر به آن خون گفته می شود، از نظر آیه الله مکارم شیرازی، اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای برایتان ندارد باید آن را از زیر پوست بیرون آورید و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را بشویید و پارچهای روی آن بگذارید و روی پارچه دستتر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکنید.
نظر مراجع عظام نسبت به #کوبیده-شدن-خون-زیر-پوست:👇
طبق نظر همه مراجع عظام، خونی که به واسطه ی کوبیده شدن زیر ناخن یا پوست می میرد، اگر به آن خون نگویند، پاک است و باید وضوی معمولی گرفت و همچنین اگر به آن خون بگویند ولی آن خون زیر پوست یا ناخن باشد و در ظاهر نباشد، نیز باید وضوی معمولی گرفته شود.
اما اگر خون کوبیده شده، ظاهر باشد و آب به آن برسد، اگر خارج کردن خون از زیر پوست مشقت و ضرر ندارد، باید خون را خارج کرد و وضوی معمولی گرفت.
اما اگر خارج کردن خون کوبیده شده، مشقت وضرر دارد، در این صورت نظر مراجع نسبت به وضو فرد به شرح زیر است:
✍آیات عظام: امام ، بهجت و خامنه ای: باید وضوی جبیره ای بگیرد.
✍آیات عظام: سیستانی، وحید خراسانی: باید تیمم کند.
✍آیات عظام: مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی: باید وضوی جبیره ای بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید
✍آیه الله نوری: باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمم نماید.
📚منبع:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید،مسأله۱۰۱.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
🍂🍂حکم اپیلاسیون🍂🍂
پرسش
آیا #اپیلاسیون بدن جایز است؟
پاسخ
طبق نظر تمامی مراجع تقليد #نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد.
اپیلاسیون نیز با لحاظ دو شرط جایز است:
اول اینکه این کار ضرری نداشته باشد. که تشخیص این ضرر نداشتن به عهده ی خود شخص یا متخصصان می باشد.
دوم اینکه مستلزم کار حرامی نباشد؛ یعنی نگاه یا لمس حرام در بین نباشد.
اما اگر ضرر داشته باشد یا مستلزم نگاه حرام باشد اشکال دارد.
در نتیجه #اپیلاسیون عورت جایز نیست،چون مستلزم نگاه حرام است ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد.
📚استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🍂#حکم_دف_زدن🍂
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام، دف زدن در مولودی ها چه حکمی دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر برخی مراجع، استفاده از آلات موسیقی به صورت مطلق حرام است، لذا دف زدن هم حرام است.
اما برخی دیگر از مراجع؛ حکم دف زدن را بستگى به چگونگى استفاده از آن می دانند و می گویند: اگر زدن دف به نحو لهوى و مطرب باشد و موجب کشیده شدن انسان به سمت بىبندوبارى و بیهودگى شود، حرام است.
اما به طور کلی استفاده از دف در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) مناسب نیست، حتی اگر از نوع حلال باشد و باید سعی کنید تا قداست و مقام اهل بیت(علیهم السلام) مراعات شود.
نظر مراجع عظام نسبت به دف زدن:👇
✍ آیه الله خامنهای، فاضل لنکرانی، نوری همدانی: اگر دف زدن به نحو لهوى و گمراه کننده از راه خدا باشد، حرام است.
✍ آیات عظام: سیستانی، مکارم، وحید، صافی گلپایگانی : جایز نیست.
✍ آیه الله شبیری زنجانی : نواختن و گوش کردن به موسیقی که عرفاً مطرب باشد، جایز نیست.
📚منبع:
استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
╔══🌿🌼🌿═══╗
⚫️حکم زیارت اهل قبور در شب
سوال آیا شب رفتن به زیارت اهل قبور کراهت دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب: سلام علیکم؛ بلي، بنا بر روايتي كه از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است، آن حضرت به ابوذر مي فرمايد: در روز برخي اوقات قبور را زيارت كن و در شب زيارت نكن.
(مستدرك، ج 2، ص 363)
در كامل الزياره از حضرت صادق (عليه السلام) روايت شده كه فرمود مردگان را چون پيش از طلوع آفتاب زيارت كنيد مى شنوند و جواب مى دهند شما را و اگر بعد از طلوع آفتاب زيارت كنيد مى شنوند و جواب نمى دهند.
در دعوات راوندى حديثى مرويست از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) در كراهت زيارت اموات در شب چنانچه فرمود حضرت بابى ذر ((وَلاتَزُرْهُمْ اَحْياناً بِالّلَيْلِ))
از بهترين مواقع زيارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنين است روز دوشنبه زيرا در روايت است كه فاطمه (علیها السلام) بعد از وفات پدر بزرگوارش هفته اي دو روز يعني روز دوشنبه و رو پنجشنبه به زيارت شهدا مي رفت و صبح شنبه و صبح جمعه قبل از طلوع آفتاب هم فضيلت دارد.
اما زيارت اهل قبور در شب كراهت دارد زيرا در حديث است كه ارواح شبها جمع ميشوند در وادي اسلام و توجه خصوصي به قبر آنان خوش آيندش نيست پس بهتر آن است كه اگر انسان در شب عبورش در قبرستان افتاد؛فاتحه و زيارت عمومي بخواند ورد شود.
و مكروه است ماندن بر سر قبر غير پيغمبر و امام خصوصا در شب مگر براي غرض صحيحي مثل تلاوت قرآن؛
حضور در قبرستان در شب ،ممكن است عواقبي براي عقل انسان داشته باشد و دچار توهماتي بشود كه سبب پيدايش اختلالاتي گردد.
آداب زيارت اهل قبور
1- مستحب است در نزد قبر ميت خواندن سوره حمد و ناس و فلق و توحيد و آيةالكرسي هر كدام سه مرتبه و سوره قدر هفت مرتبه
2- از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) چنين نقل شده است : هر كه بر قبرستان عبور كند و 11 مرتبه سوره توحيد را بخواند و ثوابش را به اموات آن قبرستان هديه كند به تعداد آن مردگان اجر و پاداش مي يابد .
3- در روايات معتبر آمده است كه اگر كسي به نزد قبر برادر مومن خود برود و رو به قبله دستش را بر روي قبر بگذارد و 11 مرتبه سوره قدر را بخواند از ترس بزرگ روز قيامت در امان خواهد بود . و در روايت ديگر ديگر آمده كه خداوند او و صاحب قبر هر دو را بيامرزد .
4- در روايت آمده كه حضرت باقر (علیه السلام) نزد قبر يكي از شيعيان ايستادند و اين دعا را خواندند : اللهم ارحم غربته و صل وحدته و آنس وحشته و آمن روعته و اسكن اليه من رحمتك ما يستغني بها عن رحمه من سواك و الحقه بمن كان يتولاه.
5- طبق رواياتي كه از حضرات معصومين (علیهم السلام) وارد شده است زيارت اهل قبور مؤمنين در روزهاي دوشنبه و پنج شنبه و جمعه مستحب مؤكد است و سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و سيره اهل بيت (علیهم السلام) نيز چنين بوده است و فعل معصوم نيز براي ما حجت است و در روايتي از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمده است كه حضرت فرمود: «هديه بفرستيد براي مردگان خود» پس سؤال شد چيست هديه مرده ها؟ فرمود: صدقه و دعا. و فرمود ارواح مؤمنين هر جمعه به آسمان دنيا مقابل خانه ها و منزل هاي خود فرياد مي كنند هر يك از ايشان به آواز حزين با گريه اي اهل من و اولاد من اي پدر من و مادر من و خويشان من مهرباني كنيد بر ما.
💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠
⬛️حکم عقد و ازدواج در ایام محرم و صفر⬛️
📥پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا در ماه محرم و صفر عقد کردن اشکالی دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع عظام، صرف انجام عقد در ایام عزاداری هیچ اشکال شرعی ندارد؛ اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مجالس جشن و انجام کارهایی که موجب هتک حرمت به این ایام گردد، پرهیز شود.
توضیحات بیشتر:👇👇
خانم ها در ایام عزاداری به خصوص در ماه محرم و صفر سوالاتی از این قبیل زیاد می پرسند:
1⃣ آیا خرید و رفتن به خانه نو در این ایام اشکال دارد؟
2⃣ خرید لوازم و لباس نو در این ایام اشکال دارد؟
3⃣ آغاز کار و پروژه جدید در این ایام اشکال دارد؟
و...
پاسخ به همه این سوالات یکی است:
هیچکدام از این کارهایی که گفته شده، در ایام عزاداری و محرم و صفر حرام نیست. اما اگر اینکارها با برگزاری مراسم جشن و شادی انجام شود به گونه ای که هتک حرمت به این مناسبتها باشد، اشکال دارد.
نکته👌👌
بهتر است در روزهای مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کارهایی را که انسانها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمیدهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند.
📚منبع:
استفتائات
⬛️حکم خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت⬛️
📥پرسش:
سلام.
در منطقه ما روز هفتم محرّم مرسوم شده در مجالس عزاداری، مراسمى به شکل نقّاشى و حنا بستن بر بدن به ویژه بر دست و پا، به نام حضرت قاسم (علیه السلام) انجام می دهند یا حجله عروس می سازند، آیا انجام این کارها صحیح است ؟
📤پاسخ:,
سلام علیکم.
از نظر همه مراجع عظام، این گونه کارها از خرافات وارد شده در مجالس عزای سیدالشهدا (علیه السلام) است، از این رو باید از اینکارها پرهیز کنید.
توضیحات بیشتر:👇👇
امروزه مراسمات عجیبی در عزاداری ها انجام می شود که از خرافات و بدعت هایی است که در مراسم عزاداری وارد می کنند، در حالی که هیچ دلیل و یا حجت شرعی بر اینکارها وجود ندارد و اگر به آنها اشکال گرفته شود می گویند بخاطر جذب بیشتر مردم یا جوانان باید اینگونه کارها انجام شود .
اما در پاسخ به اینها باید گفته شود بر پیروان اهل بیت(علیهم السلام)و عاشقان مکتب حسینى واجب است از هر کارى که موجب وهن مراسم عزاداری مى شود بپرهیزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسینى را بیش از پیش آشکار مى کند.
👌خرافات وارد شده در عزاداری ها:
🔴مراسم طشت گذاری در مناطق آذر نشین.
🔴 دادن علم به دست افراد خاص که با علم به طرف زنان و مردان و بچه ها حمله ور می شود و به تعبیر خودش علم را جوش می آورند و اگر کسی در اثر حمله آسیب ببیند ، معلوم است که با دیده تردید به علم نگاه کرده است.
🔴 گره زدن نخ به درخت گز و انگور و اعتقاد به تقدّس، یا شفا گرفتن، یا روا شدن حاجت، و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان دارند! و مى گویند: «در صورت سست اعتقادى و شک نسبت به درخت، حادثه ناگوارى براى شخص پیش مى آید!» و ... .
اما باید گفت این اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرک مى باشد، و بر همه لازم است نهى از منکر کنند، و پاداش خود را از خداوند بخواهند.
📚منبع:
استفتائات آیه الله مکارم شیرازی.
🌺#حکم_خارج_شدن_رطوبت_بعد_از_غسل_جنابت🌺
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام
برخی مواقع اگر بلافاصله بعد از نزدیکی غسل جنابت انجام شود، بعد از نزدیکی ترشحاتی خارج می شود که شک داریم که منی شوهر است یا ترشحات طبیعی زنانه، آیا باید دوباره غسل کنیم؟ آیا بلافاصله غسل کردن در این مواقع اشکال دارد؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
غسل کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هیچ اشکال شرعی ندارد.
از طرفی چون شک دارید در اینکه ترشحات طبیعی است یا منی، حکم کنید به اینکه ترشحات طبیعی زنانه است و پاک هستید و غسل لازم نیست.
اما اگر یقین پیدا کردید که منی همسر است، باز هم غسل مجدد لازم نیست و فقط با توجه به نجس بودن منی، باید خود را پاک کنید.
توضیحات بیشتر:👇
ترشحاتی که بعد از غسل جنابت از زنان خارج می شود، چند صورت دارد:
۱. یقین دارید ترشح خارج شده، منی همسر است: غسل واجب نیست، اما باید خود را تطهیر کرد.
۲. یقین دارید ترشح خارج شده،ترشحات عادی زنانه است: پاک است و غسل ندارد.
۳. شک دارید که ترشحات، منی همسر است یا ترشحات عادی زنانه: پاک است و غسل هم ندارد.
۴. یقین دارید که ترشح خارج شده، منی خودتان است: غسل واجب است.
📚منبع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص211.
💰حکم خرید و فروش ارز دیجتال بیت کوین💰
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام، خرید ارز دیجیتالی بیت کوین چه حکمی دارد؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
در مورد خرید و فروش ارز دیجیتالی بیت کوین برخی مراجع آن را حرام دانسته و برخی مراجع اظهار نظر نکرده اند.
دفتر رهبری نیز در مورد ارز دیجیتالی بیت کوین اظهارنظری نداشتهاند و حکم به حرام بودن آن نداده اند و اجازه فعالیت در این زمینه را هم صادر نکردند، لذا چون بیت کوین شبهه تحریمیه دارد، ورود در این معامله برای مقلدین ایشان حرام است، همچنین میتوانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامعالشرایط دیگری رجوع کنند.
نظر مراجع در مورد خرید و فروش ارز دیجیتالی:👇👇
✍آیه الله سیستانی، صافی گلپایگانی: فعالیت و معاملات در بیت کوین حرام است.
✍آیهالله شبیری زنجانی: اگر اعتبار دریافتی در مقابل کار حلال داده شود و خلاف قانون نباشد اشکال شرعی ندارد.
✍آیات عظام: مکارم شیرازی، نوری همدانی: با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد، معامله آن اشکال دارد.
✍آیه الله وحید خراسانی: خرید و فروش آن باطل است.
تبصره:👌
براساس بخش نامه ی بانک مرکزی، خرید و فروش و به کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.
📚منبع:
استفتائات سایت هدانا از دفتر مراجع.
🔻راه تشخیص اقسام استحاضه🔻
سوال:
🚦 شیوه تشخیص اقسام استحاضه چیست؟
پاسخ:
۱. برای آن که زن بفهمد استحاضه او از کدام قسم است، بنابر احتیاط واجب باید در وقت هر نماز، مقداری پنبه درون مجرا (فرج) بگذارد و پس از لحظه ای بیرون آورد؛ بنابر این اگر👇
1️⃣ خون به پنبه رسیده ولی در آن نفوذ نکرده و از طرف دیگر آن پیدا نشده «قلیله» است.
2️⃣ خون به پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر آن ظاهر شده ولی به دستمال جاری نشده (یعنی دستمال یا نوار بهداشتی که زن ها به طور معمول برای جلوگیری از خون می بندند)، «متوسطه» است.
3️⃣ خون در پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر ظاهر شده و به دستمال هم جاری شده، «کثیره» است. [1]
📝آیت الله مکارم: استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و کثیره. قلیله آن است که وقتی پنبه را داخل کنند، خون، آن را آلوده کند، ولی از طرف دیگر خارج نشود، خواه در پنبه فرو رود یا نرود و کثیره آن است که در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود.
📝آیت الله زنجانی: در هر صورت می تواند وارسی نکرده، مطابق احتیاط عمل کند. (مثلا اگر نمی داند استحضاضه قلیله است یا متوسطه، مطابق وظیفه مستحاضه متوسطه عمل کند.)
2. این خودآزمایی باید در وقت نماز و نزدیک خواندن آن باشد، پس اگر قبل از وقت نماز انجام شود، کفایت نمی کند، مگر آن که بداند تا وقت نماز، استحاضه او تغییر نمی کند. [2]
-----------------
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 393.
[2]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57، م 1؛ توضیح المسائل مراجع، م 404.
>>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 16.
#احکام_بانوان
#استحاضه
💧#وضو_قبل_از_غسل_حیض_یا_بعد_از_آن💧
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا می توانیم، قبل ازغسل حیض وضوبگیریم وبعدغسل کرده ونمازبخوانیم؟یا باید ابتدا غسل حیض کنیم و بعد وضو بگیرییم؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر همه مراجع عظام وضو قبل از غسل حیض یا بعد از آن فرقی ندارد، ولی بهتر است، قبل از غسل حیض، وضو بگيرید.[1]
توضیحات بیشتر:👇
نظر مراجع عظام در مورد اینکه آیا با غسل حیض می شود نماز خواند یا اینکه حتما برای نماز باید علاوه بر غسل حیض، وضو هم گرفت؛ به شرح زیر است:
✍آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: با غسل حیض نمی شود نماز خواند و براى نماز باید وضو گرفت.
✍آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: آرى، با غسل حيض مى توان نماز خواند. اما احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد.[۲]
📚منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع، م ۴۶۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴۷۲ و العروة الوثقى، ج ۱، احكام الحائض، م ۲۵.
۲. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۱ و ۶۴۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۹۷ و