eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
999 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.9هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
آیا حجاب از ضروریات دین است؟و حکم کسانی که به آن بی اعتنایی می کنند چیست؟ حضرت آیت الله خامنه‌ای:اصل حجاب ضروری دین محسوب است و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن فسق است. حضرت آیت الله تبریزی:اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است وحکم کسانیکه به آن بی اعتنایی نمایند حکم بی اعتنایی به سایر تکالیف دینی است. حضرت آیةالله سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بی اعتنایی عملی گناه است. حضرت آیةالله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروریات بودند آن آگاهی ندارند موجب ارتداد نمی شود. حضرت آیت الله بهجت: بی اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است. منبع:مسائل جدید،ص۲۹و۳۰ نویسنده :سید محسن محمودی
بد حجابی آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله)فرمودند: هر مردی که زنش خود را آرایش کند و با آن حالت از منزلش بیرون آید،آن مرد دیّوث می باشد. و اگر کسی چنین مردان را دیوث بنامد،گناهی نکرده است. و نیز زنی که خود را زینت و خوشبو نماید و از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار راضی باشد برای هر قدمی که این زن بر می دارد برای شوهرش خانه ای در جهنم بنا می شود.۱ ونیز فرمودند:(حدیث دوم) هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد،زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمیکند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی سازد،و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین ساخته است.۲ پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانمها در دید نامحرمان چگونه است؟ حضرت آیة الله خامنه اي: پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است. آرایش زنان در خیابان و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس های محرک چه صورت دارد؟ حضرت آیةالله فاضل لنکرانی: حرام است. حضرت آیة الله بهجت:حرام است. حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:حرام است. حضرت آیةالله مکارم شیرازی: بدون شک جایز نیست. حضرت آیةالله تبریزی: جایز نیست. حضرت آیة الله سیستانی: جایز نیست. ۱:بحار الانوار،۱۰۳/۲۴۹- بهشت جوانان،۴۳۱ ۲:مستدرک الوسائل،۱۴/۲۴۲-بهشت جوانان،۲۲۰ منبع:مسائل جدید،ص۳۱و۳۲ نویسنده:سید محسن محمودی
پوشش چادر مشکی امّ سلمه یکی از زنان بزرگوار پیامبر(صلی الله علیه وآله)می گوید: هنگامی که آیه حجاب نازل شد،زنان انصار از منزل بیرون آمدند در حالی که عبا(و چادر)مشکی بر سر داشتند.۱ عده ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها و سخنرانی هایشان می گویند چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید مانند مانتو و کت دامن با رنگ های متنوع جایگزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید. حضرت آیةالله خامنه ای: این صحبت صحیح نیست، و بهترین حجاب پوشش چادر است، و چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد. حضرت آیةالله تبریزی: زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می شود باید آن را هم بپوشاند،و با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد. حضرت آیةالله بهجت: این اقدام باطل است. حضرت آیةالله صافی گلپایگانی: نظر مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد.متاسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر وعفاف که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند در حالیکه اسلامی نیست. حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس هایی که جلب توجه کند حرام است. حضرت آیة الله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست. ۱:الدّر المنثور۲۰۴/۵-بهشت جوانان،۲۱۴. منبع:مسائل جدید،ص۳۶و ۳۵ نویسنده:سید محسن محمودی
حجاب برتر حضرت آیةالله خامنه ای: چادر برترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست. امروز یک حرکت خرنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز گردیده است،خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید. حضرت آیةالله فاضل لنکرانی:سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سوال را خنثی کنند. حضرت آیةالله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانمها است، چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند. خانم های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدّد گرایی مضرّ پرهیز کنند. حضرت آیةالله بهجت: چادر حجاب پسندیده است. حضرت آیةالله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن های مومن بدون چادر خارج شوند. حضرت آیةالله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست ها تا مچ است ولی بی شک چادر حجاب برتر است. حضرت آیةالله تبریزی: پو شیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب،همان چادر مشکی است که زنهای مومنه خود را با آن می پوشانند. منبع:مسائل جدید،ص۳۷و۳۸ نویسنده:سید محسن محمودی
🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺 سلام علیکم ورحمت الله... انشاالله... امروزتان بهترازدیروزتان قراربگیرد باسلام به ملائکین مقرب خداوندمتعال این پیام هرروزصبح تکرارمیشود از عالمی شنیده شده هر روز بهتره صبحها باشه به چهار ملک مقرب خدا سلام بدیم که توی زندگیمون اثر مطلوب و مثبت داره 👇👇👇👇👇 السلام علیک یا حضرت جبرئیل علیه السلام السلام علیک یا حضرت میکائیل علیه السلام السلام علیک یا حضرت اسرافیل علیه السلام السلام علیک یاحضرت عزرائیل علیه السلام و صلواتی هدیه بفرستیم برای مقربین خداوندمتعال خیلی تو زندگیمون اثر مثبت داره👆👆👆👆 🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺
❤️امام علی عليه السلام : ❤️مومن کسی است که: کسبش حلال است. زیادی مالش را انفاق کند. زیادی سخنش را نگه می دارد. اخـلاقش مهربان و رئوف است. با انصاف باديگران برخورد مي كند. قلبش سالم از کینه و کدورت است. مردم از شرّش در امان باشند و به خیرش امیدوارند. 📚نصایح صفحۀ ۲۸۱
خرید و فروش نشریات و روزنامه های منحرف خرید و فروش برخی از روزنامه ها و مجلاتی که با استفاده از آزادی موجود در جمهوری اسلامی برخی از احکام اسلام را زیر سوال برده و یا به مقدسات انقلاب اسلامی جسارت کرده و یا بی بندوباری و فساد را ترویج می نمایند چه صورت دارد؟ حضرت آیةالله فاضل لنکرانی: در این گونه موارد از خرید آنها اجتناب کنید تا هم خود شما آلوده نشوید و هم آن نشریات تقویت نشوند. حضرت آیة الله بهجت:با علم به مذکورات خریداری و ترویج نشود. حضرت آیةالله صافي گلپایگانی:اشکال ندارد. حضرت آیةالله تبریزی: کتب و روزنامه ها و مجلّاتی که مشتمل بر مطلب باطل است و عقاید اسلامی مردم را سست می کند یا امنیت کشور را به خطر می اندارد و یا موجب ترویج فساد در جامعه و اختلال نظام می شود،طبع و نشر و خرید و فروش آنها جایز نیست و ثمن آن برای فروشنده سُحت است. حضرت آیةالله مکارم شیرازی: جایز نیست و در واقع کمک به نشر فساد است. منبع:مسائل جدید ،جلد۱،ص۳۹و۴۰ نویسنده:سید محسن محمودی
💖💝💖💝💖💝💖💝💖💝💖💝
مدایح اهل بیت(علیه السلام) برخی از ذاکرین در مدایح اهل بیت علیهم السلام تعبیراتی مانند(مست مستم من،هرچه باداباو،علی پرستم من، همچون زهرا مادرت،از همه خوشگلتری،یا اباصالح بیا)را بکار می برند که به نظر می رسد با شان اهل بیت(علیه السلام) منافات دارد. آیا به کار بردن این گونه الفاظ چه صورت دارد؟؟ حضرت آیة الله خامنه ای:معلوم نیست ظاهر این الفاظ مرادشان باشد ودر هر صورت الفاظ خوب و اشعار بهتر فراوان است آنها را بخوانند. حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: نباید مسائلی که خلاف شان ائمه اطهار (علیه السلام)است و موجب هتک حرمت آنها می شود بیان شود. حضرت آیةالله تبریزی: بکار برون تعبیراتی که در بین مردم سبک محسوب می شود در مورد ائمه معصومین علیهم السلام اشکال دارد. حضرت آیةالله صافی گلپایگانی: باید در مدایح اهل بیت علیهم السلام از بهترین و رساترین مدایح که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث و نکات شعری ادیبانه و دور از غلّو است استفاده شود. حضرت آیةالله بهجت: البته با الفاظی که در شآن آن بزرگواران نیست نباید مدح کنند و الفاظ مناسبتر فراوان است. حضرت آیةالله مکارم شیرازی: این گونه تعبیرات مناسب نیست. منبع:مسائل جدید،ص۴۱و ۴۲ نویسنده:سید محسن محمودی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
مجسمه سازی ساختن مجسمه ذی روح و آموزش و نصب آن در میادین و مراکز عمومی چه صورت دارد؟ حضرت آیة الله خامنه ای: به نظر شریف امام راحل(قدس سره الشریف) ساختن مجسمه تام ذی روح حرام است ولی خریدو فروش و نگهداری آن اشکال ندارد. حضرت آیةالله فاضل لنکرانی: ساختن آن حرام است ولی نصب و نگهداری آن مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: ساختن مجسمه کامل و آموزش و نصب آن حرام است ولی نگهداری مجسمه مانعی ندارد اگر برای غایات غیر محرمه باشد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: ساختن مجسمه ذی روح از انسان و غیر انسان و شغل و کسب مجسمه سازی و گرفتن اجرت برای ساختن آن حرام است و نصب آن در میادین و مراکز دیگر خلاف شئون و شخصیت اسلامی جامعه و سیره مسلمین است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکال ندارد. حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی: ساختن مجسمه تام ذی روح نزد مشهور حرام است و تعلیم آن چنانچه موقوف به ساختن بشود حرام است و اما نگاه داشتن بعد از ساختن مکروه میباشد. حضرت آیت الله سیستانی: ساختن آن به احتیاط واجب جایز نیست. ولی نصب آن فی حد ذاته اشکال ندارد. منبع: مسائل جدید نویسنده: سید محسن محمودی
ربا خواری خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد. و خداوند هیچ انسان ناسپاس گنهکاری را دوست نمی دارد.۱ کسی که ربا خواری کند،خداوند شکمش را بقدر آن از آتش جهنم پر می کند.۲ ربا خواری یک حرکت شومی است که توسط برخی از ثروتمندان بدان دامن زده می شود مستدعیست در این خصوص ما را راهنمایی فرمایید. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: حرمت ربا برای کسی مخفی نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: ربا مطلقا حرام است. حضرت آیت الله بهجت: حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: ربا خواری از گناهان کبیره است ووظیفه شما نهی از منکر است،البته باید موارد ربا را تشخیص داد زیرا بعضی از عامه مردم مواردی را ربا می دانند در حالی که شرعا ربا نیست مثل اینکه کسب جنس را نسیه گران تر بفروشد از قیمت نقد،یا چک مدت دار را در واقع سند بدهکاری کسب است به کمتر از مبلغ چک خریداری نماید. حضرت آیت الله سیستانی: ربا خواری به هر صورت که باشد کبیره و مستوجب عقاب دنیوی و اخروی است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ربا خواری از بزرگترین گناهان کبیره است و ندمّتی که درباره ربا خواران در قرآن مجید و روایات وارد شده،درباره کمتر گناهی دیده می شود. ۱:سوره بقره،آیه ۲۷۶ ۲:الحکم الزاهره،ص۳۳۸-بحار الانوار ،۳۶۴/۷۶ منبع:مسائل جدید نویسنده:سید محسن محمودی
فرق غنا و موسیقی مومنان کسانی هستند که از هر گونه لغو و سخن بیهوده دوری می کنند.یکی از مصادیق لغو ،غنا وآلات لهو می باشد.۱ امام صادق(علیه السلام)فرمود: وقتی آدم (علیه سلام)رحلت نمود،ابلیس و قابیل با رحلت او خوشحال شدند. آن دو در اجتماع شرکت جستند و به نشانه شادی برای مرگ آدم از تنبورهاو وسائل لهو (موسیقی)استفاده کردند. پس هر کس در روی زمین از این وسائل لذت می برد از پیروان راه ابلیس می باشد.۲ پیامبر اسلام(ص)فرمود: فرشتگان به خانه ای که شراب و وسایل موسیقی و قمار (مثل تنبور و نرد)در آن باشد وارد نمی شوند و دعای اهل خانه مستجاب نمی شود،خیر و برکت هم از آنجا می رود.۳ با توجه به ترویج موسیقی از طرف بعضی مراکز فرهنگی،برخی می گویند:غنا حرام است و موسیقی اشکال ندارد،لطفا فرق بین غنا و موسیقی را بیان فرمایید. و برخی می گویند:موسیقی اصیل و سنتی اشکال ندارد لطفا نظرتان را بفرمایید. حضرت آیت الله خامنه ای: غنا خوانندگی مطرب و ملهی متناسب با مجالس عیش و نوش است و موسیقی نوازندگی با همان اوصاف است و در حکم با هم فرقی ندارند و هر دو حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: غنا(آوازه خوانی مناسب مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد)و گوش دادن به آن حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) است ولو در مضمون باطل نباشد اجتناب نمود و نیز موسیقی لهوی(نواختن با آلات مخصوصه که مناسب خوشگذرانی باشد)و گوش دادن به آن حرام است. موسیقی ای که مناسب خوشگذرانی باشد حرام است و بین انواع آن فرقی نیست چه سنتی باشد یا غیر آن. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: غنا آوازی است که در آن صدا را در گلو می گردانند که به زبان عرفی چهچهه می گویند و طرب انگیز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد که این حرام است و موسیقی به یک تعریف،ترکیب اصوات است به نحوی که خوش آیند باشد. لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است.(جامع المسائل) حضرت آیت الله مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ های مناسب مجالس لهو و فساد ،حرام است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: غنا عبارت از آوازی است که مشتمل بر ترجیع و صوت و طرب انگیز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسیقی گاه بر غنا و گاه بر آلات مختلف موسیقی مانند تار،سنتور ،دف و غیره اطلاق می شود. موسیقی را اگر به همان معنای غنا و آواز ها و سازها و بکار گرفتن آنهاو بدانیم، فرا گرفتن موسیقی که از قدیم الایام بین اهل لهو و بزم متداول بود و در کشور ها و مناطق مختلف انواعی از آن بکار برده می شده و می شود همه حرام است.(جامع الاحکام). ۱:تفسیر نورالثقلین،۵۳۹/۳ ۲: وسایل الشیعه،۲۳۱/۱۲-بهشت جوانان،۳۳۴. ۳:وسایل الشیعه،۲۳۵/۱۲.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نگاه به زیور آلات حکم نگاه به زیور آلات زن نا محرم از روی لباس چیست؟ آیات عظام امام، خامنه ای،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجب نگاه به آنها جایز نیست.۱ آیات عظام بهجت،تبریزی،خامنه ای،صافی،مکارم ووحید:نگاه به آنها جایز نیست.۲ آیة الله سیستانی: نگاه به گردنبند و مانند آنها جایز نیست؛ولی نگاه به النگو و دستبند آنان-بدون قصد لذت-اشکال ندارد.۳ ۱:امام،نوری،وفاضل،تعلیقات علی العروة،(الستر)م۱و خامنه ای،سایت،نگاه، ۲:مکارم،تعلیقات علی العروة،(الستر)،م١؛تبریزی،صراط النجاة،ج۱،س۸۸۴؛خامنه ای استفتاء،س۴۷۷ودفتر :بهجت،صاف ووحید. ۳:سیستانی،تعلیقات علی العروة،الستر،م۱. منبع:احکام نگاه و پوشش نویسنده:سید مجتبی حسینی
تکثیر برگه های نقل خواب برگه هایی با نقل خواب از برخی افراد توزیع می شود و در آنها ذکر می شود چند بار از روی آنها نوشته یا تکثیر گردد و الا حادثه بدی اتفاق خواهد افتاد،آیا بی اعتنایی به آنها چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: این نوشته ها هیچ اعتباری ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این خواب نامه ها که از قدیم الایام مرسوم بوده اعتباری ندارد و نباید به آن ترتیب اثر داد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: این کار سابقه دار و دروغ است ،نه تکثیر کنید و نه آن را به کسی بدهید بلکه از ببن ببرید. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مانعی ندارد،این اوراق اعتباری ندارد. حضرت آیت الله تبریزی: برگه های مزبور اعتبار شرعی ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: اینها خرافات است،اعتنا نکنید. حضرت آیت الله بهجت: بی اثر است. منبع:مسائل جدید جلد۳ نویسنده:سید محسن محمودی
رفت و امد و معاشرت با خانواده های لاابالی از آقا رسول الله(صلی الله علیه و آله) سوال شد که بهترین همنشینان کیست؟آن حضرت فرمودند:آن کس که دیدنش شما را به یاد خدا بیندازد و گفتارش بر دانشتان بیفزاید و رفتارش شما را به یاد آخرت بیندازد.۱ معاشرت و رفت و آمد خانوادگی با خانواده های لا ابالی،معتاد و غیر مقید به محرم و نامحرم با توجه به اثرات منفی آن بر روی فرزندان چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه‌ای : رفت و آمد خانوادگی با افراد مذکور اگر مستلزم حرام یا همراه با خطر معتاد شدن فرزندان باشد جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مفسده داشته باشد جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: معاشرت با آنها آثار منفی دارد و چه بسا علاوه بر تاثیر اخلاق و رفتار آنها در بچه ها در بزرگترها هم موثر باشد ولی برای کسی که نهی از منکر بتواند انجام دهد و آنها را راهنمایی نماید اشکال ندارد بلکه مستحسن است. حضرت آیت الله تبریزی: مخالطه زن و مرد نامحرم و پسر و دختر بالغ نامحرم جایز نیست و معرض نشر فساد است و شارع حرام کرده است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اگر موثر در آنها نیستند بلکه متاثر از آنها می شوید نباید با آنها معاشرت و رفت و آمد کنید. حضرت آیت الله سیستانی: بهتر است ترک شود مگر اینکه امید به تاثیر در آنها و هدایت آنها باشد. ۱:جاذبه و دافعه علی(علیه السلام)،ص۶۹. منبع:مسائل جدید جلد۳،ص۲۱۹و۲۲۰ نویسنده:سید محسن محمودی
بازی های قمار گونه ای کسانی که ایمان آوردید،شراب قمار و بت پرستی پلید واز اعمال شیطان است،از آن دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار میان شما عداوت برانگیزد و شما را از ذکر خدا باز دارد.۱ بازیهایی رایج گردیده که فرد سکه پولی را در دستگاه قرار می دهد،ممکن است چیزی برنده شود یا نشود،آیا به این بازیها قمار صدق میکند؟و شرعا این بازیها چگونه است؟چون در اکثر پارکها،فروشگاهها و مکانهای عمومی رایج گردیده است. حضرت آیت الله خامنه ای: جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: بلی،حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: قمار است و بازی با آن جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار نوعی قمار محسوب می شود و جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مفروض سوال شبه قمار و اکل مال به باطل است و جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اشکال دارد. حضرت آیت الله سیستانی: قمار است. ۱:سوره مائده آیه،۹۰ منبع: مسائل جدید،جلد۳،ص ،۲۲۱و۲۲۲ نویسنده:سید محسن محمودی
تقلب در امتحان اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند،حکم استفاده از این مزایا چیست؟ حضرت آیت الله خامنه ای: تقلب حرام است ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده،استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مشکل است،شرعا نمی تواند از این مزایا استفاده کند.۱ حضرت آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را. حضرت آیت الله تبریزی: تقلب دورغ عملی است وجایز نیست و اگر کسب این کار را کرد و متصدی کاری شد که خبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کار کرد مانعی ندارد و در صورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد،تصدی آن جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در صورتیکه در یکی دو ماه درسی تقلب کرده باشد هر چند کار خلاف کرده ولی مدرک تحصیلی گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: استفاده او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست. ۱:جامع المسایل۶۲۸/۱ منبع: مسائل جدید ،جلد۳،ص۲۱۱و۲۱۲ نویسنده:سید محسن محمودی
مراجعه
مراجعه به فردی که از راه حرام کسب میکند کسی که منکری را ببیند و در حالی که قدرت دارد،از ان نهی نکند،پس او معصیت خدا را دوست داشته و کسی که معصیت خدا را دوست دارد به دشمنی با خدا بر خاسته است.۱ مراجعه متدینین به کاسبی که کسب او از راه حرام است(مانند ریش تراشی، خرید و فروش مواد مخدر یا آلات لهو ولعب) که به نوعی تقویت یا تشویق او محسوب می شود چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: تقویت و تشویق افراد برای کار حرام جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکررانی: اگر تقویت و ترویج عمل حرام او باشد جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مراجعه به او موجب تشویق و تقویت او شود مطلقا جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت: اگر اعانت و ترویج حرام محسوب شود جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال جایز نیست و در مورد ریش تراشی احتیاط است. حضرت آیت الله تبریزی: متدینین سزاوار است با کسبه ای که متدین هستند و در کسبشان رعایت مسایل شرعی را می کنند معامله نمایند. حضرت آیت الله سیستانی: باید در موارد خود نهی از منکر کنند. ۱:امام صادق (علیه السلام) الحکم الزاهره،۲۹۷/۲ منبع:مسائل جدید جلد۳،ص۲۲۱و۲۲۲ نویسنده:سید محسن محمودی
وام قرض الحسنه اگر شما به خدا قرض الحسنه دهید،آن را برای شما مضاعف می سازد و شما را مشمول آمرزش خویش می گرداند.۱ در جلسات خانوادگی یا عمومی یا برخی ادارات افراد پولی را به عنوان قرض الحسنه قرار داده و صندوقی تشکیل می دهند م پس از مدتی جهت پرداخت وام قرعه کشی صورت می گیرد،آیا از نظر شرعی چگونه است؟ حضرت آیت الله خامنه ای: قرض دادن و قرض گرفتن به صورت قرض الحسنه به افراد بدون اخذ زیادی اشکال ندارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد. حضرت آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: اگر پول اول به عنوان مشارکت باشد حرام نیست ولی اگر به عنوان قرض به شرط پرداخت وام باشد حرام است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: در فرض سوال اگر به جز اصل وام از گیرنده وام چیزی نگیرند و نیز دادن وام مشروط به اینکه پولی که به صندوق می ریزند مدتی در صندوق بماند مثلا یک ماه یا بیشتر یا کمتر اشکال ندارد. حضرت آیت الله تبریزی: چنانچه افراد با تراضی پول می گذارند و با قرعه یا بدون قرعه به کسب قرض می دهند،مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اگر وام آن بدون بهره باشد اشکال ندارد. ۱:سوره تغابن،آیه۱۷. منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۳و۲۲۴ نویسنده:سید محسن محمودی
ادعای ارتباط با امام زمان (عجل الله) برخی از افراد در جلسات دعا یا عزاداری ادعای ارتباط با ائمه معصومین(علیه السلام)خصوصا امام زمان (عجل الله) کرده و بدینوسیله ضمن استفاده های مادی از احساسات دینی مردم سوء استفاده می نمایند و اینگونه مسایل در جلسات مختلف خصوصا زنانه رو به ازدیاد است. با توجه به ادعای ارتباط با معصومین و واسطه بودن آنان و برخی تبعات اخلاقی که موجب سست شدن اعتقادات مردم به مسایل دینی می شود،مستدعیست نظر مبارک دا درباره شرکت در این جلسات و هر گونه تقویت و ترویج این افراد بیان فرمایید. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: ادعای ارتباط خاص با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت آن بزرگواران دورغ است و شرکت در مجالسی که در آن چنین ادعاها می شود حرام است و مومنین باید بی اساس بودن چنین ادعا را برای مردم بیان کنند که گمراه نشوند. حضرت آیت الله سیستانی: این افراد دروغگو و دجال اند،و درصورتیکه امکان هدایت آنها نباشد باید مردم را متوجه نمود تا از آنان دوری کنند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این ادعا مخصوصا اگر همراه با ادعای پیامی از ناحیه معصومین باشد باید تکذیب شود. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: باید جلوی این سوء استفاده از این مجالس را گرفت. حضرت آیت الله تبریزی: این مطلب اساس ندارد و تقویت وترویج این امور موجب وهن مذهب وجایز نیست. مومنین باید با شرکت نکردن در این مجالس و تذکر دادن به افراد کاری کنند که این مجالس از بی رونقی تعطیل شود. حضرت آیت الله بهجت: ادعا تا یقین آور نباشد اعتبار ندارد،تقویت و تثبیت آنچه ثابت نیست جایز نیست. منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۵و۲۲۶ نویسنده:سید محسن محمودی
پوشش مردان برشما باد به پوشیدن لباس ضخیم و سخت،بدرستیکه کسی که لباسش نازک و سست باشد دینش سست است.۱ پوشیدن لباس آستین کوتاه،تنگ و چسبان،یا بدن نما توسط مردان در محیط هایی که زنان و مردان به صورت مشترک مشغول کار هستند،ازنظر اخلاقی و حفظ عفت عمومی چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: مناسب اخلاق اسلامی نیست. حضرت آیت الله تبریزی: پوشیدن لباس که موجب تحریک شهوت برحرام نسبت به خود یا دیگری باشد اشکال دارد بلکه جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: بسیار مذموم و قبیح است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اشکال دارد. حضرت آیت الله سیستانی: اگر به قصد واداشتن زنان به نگاه نامشروع باشد حرام است؛سزاوار مومن نمی باشد. حضرت آیت الله بهجت: هرچه سبب فتنه و فساد باشد اشکال دارد و اختلاط زن و مرد جایز نیست. ۱:میزان الحکمه۴۸۱/۸ منبع:مسائل جدید،جلد۳،ص۲۲۶و۲۲۸ نویسنده:سید محسن محمودی